?lk heb zin om iets totaal anders te doen"
Cleur van geld
jeeft geen geluk
Police Academy 4 exacte kopie
^rbanus draait zijn eerste film
JDAG 29 MEI 1987
PAGINA 25
BIOSCOPE
(OP)NIEUW
'Police academy 4' - Luxor, Leiden en
Euro, Alphen
'The color of money' - Euro, Alphen
'Field of honor' - overlevingsdrama in
Korea - Greenway, Voorschoten
'Iris' - emancipatieverhaal in thriller
verpakking - Greenway, Voorschoten
'Night of the creeps' - City, Katwijk
BLIJVERS
'De aanslag' - langdradige verfilming
van Mulisch' boek - Trianon, Leiden
'Platoon' - naïeve jongen komt te
recht in de absurde wereld van een
jungle-oorlog - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'The name of the rose' - Franciscaner
monnik op zoek naar oplossing reeks
moorden in kloostergemeenschap -
Lido, Leiden
'Hannah and her sisters' - de dagelijk
se belevenissen van drie zusters in
Manhattan - Trianon, Leiden
'Labyrinth' - filmsprookje in de Mup-
pet-sfeer - Greenway, Voorschoten
'Peggy Sue got married' - een 42-jari-
ge vrouw keert terug in haar meisjes
lichaam - City, Katwijk
'Over the top' - Sylvester Stallone met
menselijke trekjes - Lido, Leiden en
City, Katwijk
'The golden child' - Eddy Murphy als
uitverkorene - Lido, Leiden en City,
Katwijk
'Children of a lesser God' - een blik in
de stille wereld van doven - Lido, Lei-
'De speurneuzen' - Greenway, Voor
schoten en City, Katwijk
'Taran en de toverketel' - Euro, Al-
SEKSFILMS
'Tight delight' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'Een lekker toetje' - Rex, Leiden.
'Police academy IV' - Euro, Alphen
'Taboe 3' - Euro, Alphen
'The color of money' - Euro, Alphen
'Body girls' - Euro, Alphen
DEN HAAG
'Soul man' - Asta (463500), al.
'Wanted dead or alive' - Asta, 16 jr.
'Stand by me' - Asta, al.
'Over the top' - Odeon (462400), 12 jr.
'Police academy 4' - Cineac (630637),
Odeon, al.
'Children of a lesser God' - Babylon
(471656), al.
'Black widow' - Babylon, al.
'the color purple' - Euro (667066), al.
'Platoon' - Cineac, Metropole, 16 jr.
'Tough guys' - Cineac, al.
'The golden child' - Odeon, 12 jr.
'Critical condition' - Odeon, al.
'A room with a view' - Metropole, 16
jr.
'De aanslag' - Metropole (456756), al.
'The name of the rose' - Metropole, 16
jr.
'Duet for one' - Metropole, 12 jr.
'Carmen' - Metropole, 16 jr.
'Sophie's choice' - Le Paris (656402),
16 jr.
'Dirty blonde' - Le Paris, 18 jr.
'Daisy chain' - Le Paris, 18 jr.
'Little shop of horrors' - Babylon, 12
jr.
'The voyage home' - Metropole, al.
AMSTERDAM
'Stand by me' - Alfa (278806), al.
'Defence of the realm' Alfa, 16 jr.
'Over the top' - City (234579), 12 jr.
'Black moon rising' - City, 16 jr.
'De aanslag' - Tuschinski (262633), al.
'Duet for one' - Tuschinski, 12 jr.
'Betty Blue' - Alfa, 16 jr.
'A room with a view' - Alhambra
(233192), Tuschinski, al.
'Soul man' Bellevue (234876), al.
'Police academy 4' - Cinema, City, al.
'Platoon' - City, Cinema, Tuschinski,
16 jr.
'The mosquito coast' - Alhambra, al.
'Wanted dead or alive' - Cinerama
(266227), 16 jr.
'Critical condition' - City, al.
'Color of Money' - City, al.
'Crocodile Dundee' - Calypso
(234876), al.
'Black widow' Calypso, al.
'Sid and Nancy' - Cinecenter (236615),
16 jr.
'Taxi girls 2" - Parisien (246549), 18 jr.
'Showgirls' - Parisien, 18 jr.
'Le rayon vert' - Cinecenter, 16 jr.
'Angelo my love' - Cinecenter, al.
'Rosa Luxemburg' - The Movies
(245790), 16 jr.
'Senzapensieri' - The Movies, 16 jr.
'Tiempo de morir' - The Movies, 16 jr.
'The name of the rose' - Tuschinski,
16 jr.
'Tough guys' - City, al.
'Flodder' - Cineac (243639), al.
'West side story' - Cinema (151243), al.
'The golden child' - Tuschinski, 12 jr.
'Klute' - Kriterion (231708), 16 jr.
'Fellini's Vrouwenstad' - Kriterion, 16
jr.
'Children of a lesser God' - De Uitkijk,
al.
'Little shop of horrors' - Alfa, 12 jr.
'Péril en la demeure' - Cinecenter, 16
jr.
'Le rayon vert' - Cinecenter, 16 jr.
'Hannah and her sisters' - Cinencen-
TELEVISIE
FILMHUIZEN
Academy 4'; regie: Jim Drake;
„„drollen: Steve Guttenberg, Bubba
ih, Michael Winslow, George Gay-
theaters: Luxor, Leiden en Euro,
;r deel 4 van 'Police Academy'
eigenlijk weinig te vertellen,
succes van de vorige drie delen
oor de makers van de film een
en geweest om ook dit jaar weer
ct dezelfde ingrediënten te ge-
iken. Het clubje politie-agenten
onder leiding van Mahoney (Steve
Guttenberg) is nog steeds bij, el
kaar en de lach-of-ik-schiet-humor
is ook gebleven. Ook dit jaar wordt
weer gerekend op een succes in de
bioscoop, want 'Police Academy 4'
gaat deze week in maar liefst 36
theaters in première.
In deze aflevering komt de
wachtcommandant met het plan
om burgers in te schakelen bij het
surveilleren op straat, als aanvul
ling op het werk van de politie. Tij
dens de opleiding van deze burgers
gebeuren een aantal 'komische' on
gelukjes en is er onderling geruzie
tussen de leerlingen en de plaats
vervangende luitenant Harris.
Werd in deel 2 wachtcommandant
Mauser nog gepest door zijn sham
poo voor kunsthars te verwisselen,
deze keer wordt de deodorant van
Harris verwisseld voor een spuit
bus traangas. Dat soort humor dus.
De 'burgerwacht' biedt tegen het
einde van het verhaal hulp als een
stel zeer gevaarlijke boeven uit de
politiecellen zijn gevlucht. Na wat
stuntwerk in de lucht komt alles
uiteindelijk toch nog goed.
Het leuke - voor zover daar in de
eerste drie delen sprake van was -
is er al lang af. De makers van 'Po
lice Academy 4' hebben gepro
beerd een zo getrouw mogeüjke
kopie van de vorige versies te ma
ken, die toch net weer iets anders
is. Vraag is hoe lang het publiek dit
nog leuk vindt.
ERNA STRAATSMA
jlia'.mnjBjTfül
Als het even kan dubbeldik, dat
is het uitgangspunt van Video
Exclusief. Films van meer dan
drie uur worden uitgebracht op
twee cassettes (al kunnen ze best
op een) en die zitten in een hoes
Ivan kloeke omvang. Het zijn
films voor mensen die bereid zijn
er breeduit voor te gaan zitten en
die houden van een hutspot van
allerlei makkelijk verteerbare
genres. Actie, drama, een stevige
fik op z'n tijd, romantiek, alles zit
1 erin. Meestal doen enkele beken-
I de acteurs er aan mee en bijna
I alijd wordt de klus geklaard door
I een regisseur die bewezen heeft
dat hij het filmvak onder de knie
heeft.
Een voorbeeld van zo'n
hapklare brok is 'Who believes
Anastasia' van Marvin J.
Chomsky met Amy Irving, Omar
Shariff, Edward Fox en Rex Har
rison. Een vrouw raakt bij een
zelfmoordpoging haar geheugen
kwijt. Als dat geheugen terug
komt zegt ze groothertogin Anas
tasia te zijn, jongste dochter van
een tsaar. Met zo'n gegeven kan
Chomsky makkelijk drie uur uit
de voeten. Hij houdt het tempo
er behoorlijk in ook.
Dat kun je niet zeggen van de
Australische produktie 'Hijack
to heil', gemaakt door John Po
wer. Uit dat land komen de laat
ste tijd veel video-films, vrijwel
allemaal tv-produkties en vrijwel
allemaal technisch kundig ge
maakt. Het verschil met de Ame
rikaanse produkties is dat de Au
straliërs er vaak meer tijd voor
nemen. In 'Hijack to hell' een
beetje te veel tijd zelfs. Power
komt in totaal tot een tijd van
drie uur en tien minuten, maar
zijn verhaal over twee bankover
vallers die een vrouw kidnappen
had met gemak een half uur kor
ter gekund. Opvallend aan vrij
wel alle films uit Australië is dat
je moet wennen aan de acteurs.
Ik bedoel, ze zien er allemaal zo
'normaal' uit, zo als 'gewone
mensen', dat je een half uur op
weg bent voor je hebt onthouden
wie wie is en waarom.
Nu we het toch over dikkerds
hebben: ook op porno-gebied
kunnen ze er wat van. 'Miami
spice' heet het werk van tegen de
drie uur waar regisseur (regis
seuse?) Svetlana zich aan heeft
gewaagd. U ziet aan de titel: dit
moet een blote persiflage op Mia
mi Vice zijn. De auto is even
duur, de kosten van de kleding
zijn lager. Amber Lynn, John
Leslie, Jouy Silvera en een heel
stel andere bekenden uit het por
no-circuit doen mee aan 'Miami
spice' dat zowaar een paar rede
lijke verhaallijntjes bevat.
Van een namaak naar een ech
te tv-serie. Dallas. Het zat er dik
in dat iemand op het idee zou ko
men daar nog eens wat extra bo
ter uit te braden. De Ewings en
de Barnes maken ruzie, maar
misschien wilt u wei weten hoe
die ruzie is ontstaan. Dat kan in
'The early days of Dallas' waarin
Jock Ewing en miss Ellie nog
jong zijn. Larry Hagman leidt de
film bij u in. Je zou verwachten
dat over die vroege Dallas-jaren
wel een film van een uur of drie,
vier te maken zou zijn, maar niks
hoor, Larry Elikann vond twee
uur en een kwartier genoeg.
Gewoon, ordentelijk 90 minu
ten is 'The return of Thunder',
het vervolg op 'Thunder' waarin
Mark Gregory een opstandige In
diaan was. Een
soort Rambo op z'n Italiaans, dus
op een een beetje onwaarschijn
lijkheid wordt niet gekeken. De
Engelse nasynchronisatie is om
van te rillen. PETER DE ZWAAN
In het Kijkhuis draait tot en met
zondag 'The big chili' (20.00 en
22.15 uur). Een groep vrienden
komt elkaar na lange tijd weer te
gen en besluit een weekend met
elkaar door te brengen om oude
herinneringen op te halen. 'When
the wind blows' is een tekenfilm
over het leven van twee oude
mensen na een atoomaanval. Tot
en met woensdag in het Kijkhuis
(19.30 uur). Eveneens tot en met
woensdag in het Kijkhuis 'Gin
ger e Fred' (21.45 uur). Een gena
deloze aanval op het fenomeen
televisie met in de hoofdrollen
Marcello Mastroianni en Giulieta
Masina.
'Turtle diary' is een psycho
drama over een man (Ben Kings-
ley) en een vrouw (Glenda JaCk-
son) die van plan zijn schildpad
den uit de dierentuin te bevrij
den. Maandag in het Kijkhuis
(20.00 en 22.15 uur). Dinsdag is
de muziekfilm van de Talking
Heads 'Stop making sense' in
het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur).
Woensdag draait daar 'Kiss of
the spiderwoman'. Daarin is Wil
liam Hurt een homoseksueel die
als politieke gevangene de op
dracht heeft achter de verblijf
plaats van zijn medestrijders te
komen (20.00 en 22.15 uur).
In het Filmhuis LVC draait
vanavond en zondagavond 'Five
easy pieces' (21.15 uur). Een veel
belovende muzikant (Jack Ni
cholson) geeft zijn carrière op om
bij olieboringen te gaan werken.
Ben Kingsley, te zien in 'Turtle
diary'. (fotoAP)
Zaterdagavond worden in het
Filmhuis non-stop hits uit de ja
ren zestig in beeld gebracht
(22.15 uur). Woensdag is 'Shane'
van George Stevens in het Film
huis (20.00 en 22.15 uur). Een
klassieke western over een voor
malige revolverheid die een ko
lonisten-echtpaar verdedigt. Hij
wordt de held van hun zoontje.
'Giant' draait donderdag in het
Filmhuis (21.15 uur). Rock Hud
son, Elizabeth Taylor en James
Dean in een verhaal over twee
generaties in Texas.
Een brave gendarme (Louis de
Funès) wordt overgeplaatst naar
de mondaine badplaats St. Tro-
pez in 'Le gendarme de St. Tro-
pez'. Zaterdag op Nederland 1
(17.41 uur). Op het andere Neder
landse net is die avond (20.40
uur) 'Class', een komische speel
film met onder anderen Jacque
line Bisset en Rob Lowe. Lief
desperikelen van bevriende stu
denten; de een schuchter de an
der door de wol geverfd. 'Go
west' is zaterdagmiddag op Bel
gië 1 te zien (16.00 uur). Het ver
haal van een cowboy die in het
bezit komt van een opwindende
eigendomsakte. 'City on fire' is
een rampenfilm over een grote
brand die zich verspreidt over de
hele stad. Zaterdagavond op
BBC 1 (19.20 uur).
Zondag wordt 'The defiant on
es' vertoond op Nederland 1
(20.20 uur). Twee gedetineerden
weten samen te ontsnappen.
Hun vlucht wordt echter be
moeilijkt door het feit dat ze aan
elkaar geketend zijn.
Een premiejager doodt in 'Or-
ca killer whale' een zwangere
zwaardwalvis. De mannetjesorca
neemt gewelddadig wraak.
Maandag op BBC 1 (23.30 uur).
'Gilda' is eerder die avond te
zien op BBC 2 (19.00 uur). Deze
film, die in Zuid-Amerika speelt
en onder meer gaat over een drie
hoeksverhouding, maakte van
Rita Hayworth al bij leven een le
gende.
Clint Eastwood speelt inspec
teur Callahan in 'Dirty Harry'.
Hij gaat de strijd aan met een
Clint Eastwood, alias 'Dirty
Harry'. (archieffoto)
nietsontziende moordenaar.
Woensdag op Nederland 1 (22.12
uur).
Donderdag op Nederland 2
(20.05 uur) 'Le gendarme se ma-
rie'. Opnieuw een doldwaze
speelfilm met Louis de Funès in
de hoofdrol. Ditmaal als een poli-
tie-agent die stapelverliefd wordt
op de weduwe van een kolonel
van de gendarmerie. Op België 2
(20.50 uur) is die avond 'De
smaak van water' te zien. Een
sociaal werker (Gerard Thoolen)
zweert bij de regels. Dat wordt
echter allemaal anders als een
volkomen verwilderd meisje
(Dorijn Curvers) aan zijn zorgen
wordt toevertrouwd.
half juni worden in België op-
37 nen gemaakt voor de film 'Hec-
37 met Urbanus in de hoofdrol.
32 deze door Stijn Coninx geregis-
32 rde Nederlands-Belgische co-
32 >duktie spelen verder onder on-
34 anderen mee Guido Claus, Syl-
35 Millecam, en Fred van Kuyk.
14 première is 10 oktober tijdens
13 Nacht van de Film in Gent.
(4 )nder het spandoek dat het ver-
14 kpunt markeert voor de Zwalm-
14 :lse Pijl kijkt Fred van Kuyk ver-
1 iord omhoog naar het pistool,
t juist op dat moment weigert
6 t startschot te geven. Om de si-
6 itie voor de wachtende wielren-
3 rs en het publiek te redden,
3 aait hij met een breed gebaar
6 fi arm naar beneden en brult:
Of: "Start!". Want filmregis-
irs zijn zelden tevreden over de
ste de beste opname en in de
Igende takes wil er nog wel eens
woordje veranderen. Voor de
;ang van café De Arrivee, op de
2k van de Beerselstraat, moedigt
fbain Servranckx, beter bekend
Urbanus, tussen het enthou-
iste pubhek en geflankeerd door
lvia Millecam en Herbert Flack
langs flitsende meute aan. Als
camera enkele ogenblikken la-
stopt en de renners terugkeren
ar hun uitgangspositie, roept de
miek hen met zijn karakteristie-
Vlaamse tongval toe: "Goe gere-
Jrbanus, die zijn theaterwerk-
imheden even heeft opgeschort,
aait z'n eerste langspeelfilm. Die
g zijn de opnamen in het dorp
lizingen, onder de rook van
ussel, waar door een gelukkig
•Jval een zeer nabij gelegen
oorwegviaduct spelers en figu-
titen van tijd tot tijd beschutting
3dt voor de neerplensende regen,
it is bitter koud voor de tijd van
t jaar. "De film speelt zich af in
zomer, in de zon, dus vooral de
ouwen zijn dan de dupe", rilt
'lvia Millecam, die al eens de
in gebruikte om haar gezicht
ler op temperatuur te brengen.
t heb constant een zomerjurkje
ti met niets daaronder. Eergiste-
i was het vreselijk, het regende
;eds en ik had grotere scènes
iten met tekst, dus dan word je
een stoel vastgeplakt met een
crofoontje en kan je niet even
ar binnen wippen. We hebben
k een koude nacht gehad. Ur-
in en ik moesten steeds in een
2ppel vallen en door de regen lo-
De start van een wielerwedstrijd
film 'Hector' naar een scenario van
pen. 's Avonds repetitie en 's
nachts van twee tot zeven uur op
namen. Door en door nat was ik in
mijn zomerjurkje. Maar het staat er
prachtig op".
"Het verrast mij iedere avond als
wij de rushes bekijken weer aange
naam", vertelt Urbanus, "welke
mogelijkheden ge hebt om te tru-
queren. In een film kan je doen als
of het niet regent. Voor mij is het
een heel prettige ervaring dat ik er
eens niet alleen voor sta en dat ik
ook mag missen, want dan kunt ge
herbeginnen, terwijl live is het er
op of erneer. Ik was wel een beetje
bang om met die beroemde acteurs
te moeten samenspelen, maar toen
bleek dat zij óók bang waren om
is onderdeel van de opnamen voor de
U rbanus. (foto gpd»
met mij te moeten spelen. Vandaar
dat er een plezant wederzijds res
pect was en voelde ik mij heel rap
goed".
Grappen
Tijdens de geanimeerde lunch in
't Sportlokaal legt Urbanus Fred
van Kuyk (van de Internationale
Nieuwe Scène) uit dat hij in zijn
grappen niemand ontziet, omdat
"iedereen het recht heeft om uitge
lachen te worden". Sylvia: "Urbain
heeft, lijkt het, een voorraad grap
pen in zijn binnenzak. Iedere dag
tovert hij nieuwe tevoorschijn. Als
je dagelijks met iemand omgaat,
leer je hem veel beter kennen en
dan zit hij ook uren serieus te pra
ten over allerlei dingen. Van begin
af aan klikte het heel erg tussen
ons, ook qua humor en met elkaar
lachen. We kunnen heel lekker sa
men spelen".
Over de film 'Hector', waarvoor
Urbanus het scenario aandroeg,
dat in samenwerking met de debu
terende regisseur Stijn Coninx en
de schrijver Walter van den Broeck
in de definitieve vorm werd gego
ten, zegt Sylvia: "Het is een tragi
komedie en gaat over iemand die
een beetje triest is, maar daardoor
vaak in grappige situaties verzeild
raakt. Dat is leuker dan iemand die
alleen maar leuk doet. Ik speel de
tante van Hector (Urbanus), ben
getrouwd met de bakker (Frank
Aendenboom) en flirt met de
mooie man van het dorp (Herbert
Flack). Op een gegeven moment
wil ik Urbanus uit het weeshuis ha
len, want hij zit nog steeds in het
klooster bij de nonnetjes tussen al
die kleine kinderen omdat ze hem
vergeten zijn. Maar ik- doe dat om
hem uit te buiten in de bakkerij.
Uiteindelijk...ja, Urbanus is vanaf
het eerste moment verliefd op
mij".
Er groeit iets moois en dat stemt
Sylvia, die - na 'Come Back' met
Theu Boermans - haar tweede
vrouwelijke hoofdrol in een film
speelt, zeer tevreden: "Het lijkt al
lemaal heel slecht af te lopen, maar
ik haat films die geen happy end
hebben. Zo wil ik het leven name
lijk niet zien, daar ben ik te positief
voor ingesteld. Een happy end
vind ik het lekkerste wat er is". De
31-jarige actrice, die onder meer te
zien was in de tv-series 'Transport'
(VARA) en 'Geef je ouders maar
weer de schuld' (VPRO) werd voor
de rol in 'Hector' verkozen boven
Sylvia Kristel.
Poen
"Het idee om een film te maken",
zegt Urbanus na de lunch, "was er
al heel lang. Maar ik heb tot nu toe
gewacht, dat is te zeggen, gezocht
tot ik die film kon maken met men
sen van wie ik wist, dat ze die film
niet alleen maken voor Urbanus op
de affiche en dan maar poen schep
pen, verstaat ge. Verleden jaar heb
ik de mensen gevonden die eerst
en vooral een leuke film wilden
maken. Wordt het een commer
cieel succes, dan is dat meegeno
men. Als artiest ben ik ook altijd
van dat principe geweest. Een
plaat maak ik in eerste instantie
voor mijzelf, als de mensen die wil
len kopen dan is dat meegeno
men".
"Ik heb vroeger", vervolgt hij, als
jongen van vijftien jaar in een bak
kerij gewerkt, dus ik ken dat leven
tje. De film is niet autobiografisch,
maar ik kan mij makkelijker inle
ven in een bakkerij dan bijvoor
beeld in een cementbedrijf. Wiel
rennen heb ik altijd een zeer grap
pige sport gevonden. Na snelwan
delen vind ik dat coureurs er het
belachelijkste uitzien, dat helmpje
heeft mij altijd al geintrigeerd".
"Mijn idee was, dat ik een beetje
een onaangepast iemand was die
uit een weeshuis wordt gehaald om
te helpen in de bakkerij. Dat wiel
rennen is er door de regisseur bij
gekomen om het gegeven een
beetje uit elkaar te trekken. Je kan
moeilijk een film maken alleen
maar in die bakkerij. Oké, dan ge
ven we die bakker maar een zoon
die koersen rijdt en zo komen we
buiten. Als er dan toch zoiets moet
gebeuren, dan heb ik liever wiel
rennen dan korfbal, tennis of vang-
bal".
Nederlandse cabaretiers zijn niet
altijd even gelukkig geweest in
hun poging een filmcarrière te be
ginnen, maar daar laat Urbanus
zich niet door afschrikken: "In Bel
gië hebben we de komieken Gas
ton en Leo en die hebben al twee
films gemaakt. Ik vind dat hele
maal geen goeie films, maar het
zijn wel de grootste bestsellers. Dat
is het schoonste bewijs dat er naar
dat soort films hier een enorme
honger is. En als ik een klein re
kensommetje maak, dan is mijn
theaterpubliek driemaal groter dan
dat van hen en zij komen in Neder
land niet aan de bak, dus het po
tentiële publiek is heel groot".
Maar Urbanus is ook een realist:
"U kunt mij later misschien opbel
len van, wel, meneer, lig je nu on
der je bed te wenen? Maar ik geloof
er echt in dat het een succes wordt.
Dat is de motivatie als van een bok
ser die zijn titel moet verdedigen.
De kans is er dat ik de deur op mijn
neus krijg, maar dat beschouw ik
dan niet als een afgang. Net zoiets
als Jean-Marie Pfaff, hij is een
goeie keeper, maar overal duikt hij
op. Dan is het de verkiezing van
Miss Swan-worst, dan is het een
popfestival. Ik maak deze film om
dat ik zin heb iets totaal anders te
doen".
FRANS DOELEMAN
color of money'; regie: Martin Scor-
hoofdrollen: Paul Newman, Tom
se en Mary Elisabeth Mastrantonio;
.ter: Euro, Alphen.
il Newman was jarenlang onder
2r beroemd door het feit dat hij
jd een Oscar-nominatie kreeg,
ar er keer op keer naast greep,
ir is een einde aangekomen nu
door zijn rol in 'The color of mo-
het begeerde manneke in han-
i heeft gekregen. Maar het moet
egd, voor deze film verdiende
het niet. Zijn vertolking van een
i de drank geraakte advocaat in
e verdict' een paar jaar eerder
s veel imponeren der dan zijn
itine-matig ogende spel als ex-
arter in 'The color of money'.
Iet deze film heeft Newman ook
vijfentwintig jaar eindelijk zijn
e Hustler, part two' gekregen.
1961 speelde hij de jonge 'pool'-
:ler, Fast Eddie Felson, die on-
leiding van George C. Scott
rd ingewijd in de geheimen van
professionele biljart. De rollen
nu omgedraaid. Newman mag
het jonge natuurtalent Vincent
kneepjes van het vak leren. Tom
aise is na zijn heldhaftig optre-
i in 'Top Gun', nu een verwaan-
jonge hond, die alle ballen mee
dogenloos in de netjes jaagt. Hij
wil iedereen, maar vooral z'n meis
je, laten zien dat hij de beste is en
hanteert de keu dan ook met veel
bravoure als was het een samoerai
zwaard.
De confrontatie tussen de twee
generaties maakt de eerste helft
van de film tot een boeiende bele
venis. Vincent moet leren zich in te
houden, want pas als een tegen
stander denkt te kunnen winnen,
valt er grof geld te verdienen. Zijn
ambitieuze vriendin heeft de regels
van het nieuwe leven snel door eri
zet Vincent onder druk om volgens
afspraak te verhezen. Wat voor
Vincent een lolletje is, is voor Ed
die Felson een keiharde business.
Eddie op zijn beurt moet ervaren
dat de wereld niet stil heeft ge
staan. Grote biljartzalen zijn op
eens in opslagplaatsen veranderd
en er zijn meer mensen die als ge
slepen 'hustlers' hun brood verdie
nen.
Het onstuimige gedrag van zijn
jonge alter ego roept in Eddie ge
leidelijk andere dan materiële ver
langens wakker. Wanneer het drie
tal uiteen valt schaft Eddie zich
een nieuwe bril en net pak aan en
begeeft zich alleen op weg naar de
Paul Newman en Tom Cruise, te zien in 'The color of money'.
top. Zelfverwezenlijking is toch
belangrijker dan geld.
Regisseur Martin Scorsese heeft
een grote creativiteit aan de dag ge
legd in het tonen van biljartballen
die over het laken snellen, maar
het blijft een visueel weinig specta
culaire sport. De verveling slaat
onherroepelijk toe. Dit is ook te
wijten aan het feit dat halverwege
de nadruk verschuift van de con
frontatie tussen twee generaties
naar de strijd van een eenling die
zichzelf hervindt. Scorsese heeft al
vaak bewezen veel beter te kunnen
en dat geldt ook voor Newman.
Tom Cruise bevalt goed als 'rebel
without a cause', maar de show
wordt gestolen door Helen Shaver
('Desert Hearts') als het liefje van
Newman. LEONARD ENGEL