D Klooster is zelf gebouwd' Strijd om een betere wereld Verstoord evenwicht MUmiHiHil poedJDAG 22 MEI 1987 IAN bez Regisseur Annaud over 'The name of the rose': 071g maar vier speelfilms heeft de Franse regisseur Jean Jacques Annaud (44) op zijn am staan, maar drie daarvan zijn zeker opmerkelijke cinematografische meesterwer- n te noemen. Annaud debuteerde in 1977 als speelfimregisseur met 'Black and white in our'. Dat leverde hem meteen een Oscar voor de beste buitenlandse film op. Annaud's Igende project 'Coup de tête' met Patrick Dewaere in de hoofdrol ziet hij zelf als .1» ssendoortje'. Daarna kwam de Franse regisseur met zijn opvallende 'Quest for fire'. <k weer goed voor heel wat internationale filmprijzen. Na een voorbereidingstijd van f jaar stortte Annaud zich op de verfilming van Umberto Eco's roman 'The name of the se 3. ac 482G1 zÜn naar Eco's werk (over 26 leven in een middeleeuws toster) zo authentiek mogelijk te '3 nnen realiseren had Annaud it alleen twintig miljoen dollar dig, maar ook de exacte plaatsen iw rijar hij dit twaalfde-eeuwse ver- eeial kon laten afspelen. Eco's epos ech gesitueerd in een door een grote heen gedomineerd afgelegen 06-)oster in Italië. )or ein Kropman ——Annaud: "Het geld voor de film nd ik uiteindelijk in Duitsland, lumbar het vinden van een geschikt s boster was een enorm probleem. d,v)en ik begon aan de voorberei- 1 v ^igen voor deze film dacht ik wel 1aargens een klooster te vinden dat 39stj decor gebruikt zou kunnen 1 Vlbrden. Ik ben toen met mijn as- stenten heel Europa door gegaan zoek naar dat ene klooster. Zelf ]b ik in Frankrijk en Spanje meer n 300 kloosters bezocht, maar rgens was er een dat paste in het ncept van het verhaal. Daarom bben we besloten een heel ooster zelf te bouwen". Alle aad De juiste plaats voor het bouwen 1 %n het gigantische complex vond Qtennnaud ten slotte op een steile rots lnn een klein natuurpark dicht bij lare,ome. Decorbouwers onder lei- ,13-ing van Dante Ferretti realiseer- en daar een waar kunstwerk. Een ïusachtig bouwwerk werd opge- rokken en alleen een aantal interi- hjuropnamen werden niet op die JÏËtek opgenomen, maar in een looster in de Duitse stad Ebben- ■wiach. Annaud: "Het voordeel van het zelf bouwen was dat we alles kon den aanpassen aan de eisen van de film en de camera. Alles, het hele gebouw met omgeving, de regen, de sneeuw, de mist, alles hebben we nagemaakt. Dit decor dat in to taal zeven hectare in beslag nam, is het grootste filmstuk ooit in Euro pa gebouwd na de decors voor de film 'Cleopatra". - U bent als filmmaker een opval lend regisseur. Uwfims spelen zich afin Afrikain de prehistorie en nu in de middeleeuwen. Werkstukken met een heel aparte uitstralingmet een heel eigen gevoel. "Dat komt waarschijnlijk omdat ik een heel gepassionneerd gevoel heb voor details. Mensen die mijn films zien moeten het gevoel heb ben dat dat wat er zich afspeelt 'echt' is. Als je het publiek iets an ders wilt geven moet je je concen treren op de allerkleinste details, op de volmaaktheid van de make up, op de schoenen die men draagt, op de glans van de decorstukken. Dat kost erg veel tijd en daarom heeft het me vijfjaar gekost om de ze film voor te bereiden. In die za ken ben.ik een perfectionist". "Kijk, films als 'The name of the rose' of 'Quest for fire' kun je ook voor minder geld maken, het ver haal blijft hetzelfde, alleen ziet de film er anders uit. Ik wil geen com promissen sluiten wat betreft de acteur-s die ik wil hebben of de de cors of de make-up of de aankle ding. Ik wil niet bezuinigen op de repetities omdat ik die nodig heb om mijn spelers in de juiste sfeer te brengen. Kan dat niet, dan maak ik de film niet. Deze film kan nog ja ren gedraaid worden en gaat waar schijnlijk pas op de langere termijn zijn geld terugverdienen". Compensatie "Als je vertelt dat je twintig mil joen dollar nodig hebt om de film te maken roept iedereen meteen: je bent gek. Nog te veel regisseurs, vooral in Europa, denken met ta lent als compensatie voor een ge brek aan geld te kunnen werken. Dat is niet zo want met een groter budget en hetzelfde talent maken ze een betere film. Ir. Amerika den ken ze echter dat alles alleen met geld te maken isl en dat talent ver spilde moeite is. Naar mijn idee zijn die beide uitgangspunten to taal fout. Er moet een combinatie van die twee zijn. Je moet de bio scoopbezoeker iets anders voorzet ten, iets aparts, iets waaraan men ziet dat er aandacht aan besteed - Opvallend is de keus van ac teurs in uw film. Sean Connery in de hoofdrol als de Fransicaner monnik William of Baskerville, naast hem de jeugdige Christian Slater en verder karakterspelers als F. Murray Abraham en Michael Lonsdale. Vooral Connery blinkt uit in een voor hem toch wel wat ongewone rol. "Connery is een heel gevoelige acteur, erg intelligent ook en hij vond het heerlijk een rol te spelen waarin Europese cultuur zo be langrijk was. Daarnaast was dit voor hem ook een kans om defini tief met Bond te breken. Connery houdt helemaal niet van Bond als filmkarakter, hoewel hij 007 over- BIOSCOPEN tuigend heeft gespeeld en daar zijn naam mee gevestigd heeft". - Heel authentiek komt in de film de sfeer van de middeleeuwen over. Nergens glamouralleen verweerde koppen en heel sobere aankleding. "Ik ben een groot bewonderaar van oude Hollandse meesters als Brueghel, Potter en Van Ostade. Schilders die het ware gezicht van hun tijd hebben gevat in hun kunst. Als je die schilderijen aan dachtig bekijkt zie je dezelfde kop pen als die ik in mijn film heb ge bruikt. De mensen in de midde leeuwen zaten onder de luis, vol met vliegen en vuiligheid. Hadden "Hij was erg onder de indruk, had tranen in zijn ogen, toen hij de film zag. Maar hij wilde volstrekt niet betrokken worden bij de pro motie rond de film. Hij had het boek geschreven en vertelde dat hij genoeg had van de middeleeu wen. Al snel kwamen toen de ver halen dat Umberto Eco niet mee op promotietournee wilde omdat hij de film niet mooi zou vinden, maar het tegendeel is waar" The Mosquito Coast'; regie: Peter Weir; Iioofdrollen: Harrison Ford, Helen Mir- en en River Phoenix; theater: Lido, Lei- Mf Iet succes van de met een Oscar >ekroonde 'vVitness' heeft geleid ot een hernieuwde samenwerking -'an regisseur Peter Weir en acteur •«■Harrison Ford. Het resultaat is he laas minder. Ford speelt de schreeuwerige zonderling Allie die allerlei uitvindingen na- aagt waarin niemand geïnteres- eerd is. Zijn mond staat nooit stil om alle gebreken van de tijd en de [Amerikaanse maatschappij te be kritiseren. Hij weigert ook zijn har- |de dollars te besteden aan de tallo- produkten uit Japan, want Ame rika gaat toch al aan de verkeerde mentaliteit ten onder. Vrouw en kinderen hangen aan vaders üppen en vertrouwen blindelings op zijn oordeel. Wanneer Allie uit angst voor een kernoorlog het zinkend schip ver laat, volgt de familie hem hals over kop naar de binnenlanden van Honduras, de Mosquito Coast. "Ik ben de laatste mens", roept hij uit en trekt daaruit de conclusie dat het zijn taak is een superieure be schaving op te bouwen. Een reus achtige ijsmachine moet het mid delpunt van de nieuwe samenle ving in de rimboe zijn. Als het ge vaarte eindelijk als een soort inca tempel boven het oerwoud uitto rent, is het paradijs voor familie en inlanders bereikt, maar niet voor Allie. Met zijn rusteloze jacht op hogere doelen, roept hij echter de apocalypse over zijn beschaving af. Hoe onbereikbaarder zijn idea len worden, des te hardnekkiger blijft hij erin volharden. Zijn vrouw steunt hem door dik en dun maar de tienerzonen keren zich steeds duidelijker tegen de vader, die hen het leven van Robison Cru soe opdringt. Allie gaat ten onder aan zijn waanzin, waardoor het ge zin terug kan keren naar de be schaafde wereld die nog steeds niet vernietigd is. In 'Witness' liet Peter Weir zien hoe een geïsoleerde beschaving het contact met de 'gewone' wereld niet zonder kleerscheuren kan doorstaan. Dankzij de plot van een politiefilm en een boeiende roman ce werd de aandacht van de toe schouwer gevangen gehouden, ook voor de maatschappijkritiek en het cultuurpessimisme. 'The Mosquito Coast' zou als avonturen film hetzelfde kunnen bereiken, maar slaagt daar niet in. De avonturen zijn niet spannend en al snel verlies je interesse in een dergelijk stelletje wel heel naïeve mensenkinderen. De strijd om het vestigen van een betere wereld tus sen de positivistisch ingestelde we tenschapper Allie en een hel en verdoemenis predikende missio naris, probeert nog wat diepte aan het verhaal te geven, maar is daar voor veel te voor de handliggend. Het aardigste aspect van de film ligt in de bewustwording van de oudste zoon, een rol van de ook in 'Stand by me' schitterende River Phoenix. Een grapje dat Weir maakt door Ford als prototype van de echte Amerikaan in een shot als revolverheld op te nemen, is te weinig om de gebreken van de film. waaronder het niet overtui gende spel van Ford als waanzinni ge idealist, te verhullen. LEONARD ENGEL. Om Puri en Shebana Azmi: de wever en de t 'Genesis'; regie: Mrinal Sen; hoofdrol len: Sahabana Azmi, Naseeruddin Shah, Om Puri; theater: Kijkhuis, Lei den. India is bekend als het land met de meest omvangrijke filmproduktie ter wereld. Voor het grootste deel zijn deze films mierzoet en vol me lodrama. De Indiase regisseur Mri nal Sen springt er wat dat betreft met zijn geëngageerde films echt uit. Met dit genre oogst Sen overi gens weinig succes in zijn eigen land. In het buitenland behaalde de Indiase regisseur meer faam. vooral via internationale festivals. In de 25 speelfilms die hij op zijn naam heeft staan kun je zien hoe India echt is: een land vol armoe de, onderdrukking en natuurram pen. De laatste film van Mrinal Sen is 'Genesis', een co-produktie tussen India, Frankrijk, Zwitserland en België. Een eenvoudig verhaal over twee mannen, een boer en een wever, die in een afgelegen gebied proberen een zelfstandig bestaan op te bouwen. Op een dag ver schijnt er een vrouw in hun omge ving. Ze is gevlucht na verscheide ne overstromingen waarbij al haar familieleden zijn omgekomen. De vroqw blijft bij de mannen wonen en hierdoor wordt als het ware het 'evenwicht' verstoord. "Twee man nen en een vrouw" zegt de hande- Waarom is het maken van een goede komedie zo moeilijk? Om dat het anderhalf uur moet du ren! Tegenwoordig duurt een bioscoopfilm ten onrechte vaak langer dan anderhalf uur, maar daar hebben we het nu even niet over. Er is een tijd geweest waar in een film een lengte van 90 mi nuten moest hebben, iets meer mocht, iets minder beslist niet. Dat nu is te veel voor de meeste komedies. Een kwartier gaat het goed, soms een half uur, maar dan gaat de kracht eraf en wordt het een tamelijk flauwe bedoe ning. Ik heb hier twee voorbeelden van. De eerste is 'Chu Chu and Philly Flash' van David Lowell Rich. Carol Burnett is Chu Chu, een danslerares die ook als een soort Nikkelen Nelis voor straat muzikant speelt. Alan Arkin is Philly Flash, een ex-baseballspe- ler die aan de drank is geraakt. Samen raken ze betrokken bij een heimzinnig zaakje tussen on- derwereld en geheime dienst. Stuntelend proberen ze hun ei gen slag te slaan. Een half uur is het aardig, maarMaarna valt er om Burnett en Arkin niet veel méér te lachen; hun rollen blij ken dan te stereotiep en het ver haal te doorzichtig. Van CBS/ Fox. Hetzelfde geldt voor 'A fine mess' van de toch erkende kome die-regisseur Blake Edwards (van de Pink Panther-films). Dit maal raken Ted ('Cheers') Dan- son en Howie Mandell betrokken bij een duister gangsterzaakje. Ook zij proberen er geld aan te verdienen en ook zij komen in de problemen. De uitdrukking 'a fi ne mess' is van Laurel en Hardy en die twee komieken zijn ook de grote voorbeelden voor deze film geweest. Blake Edwards citeert uitvoerig uit hun werk en dat maakt de verleiding om te gaan vergelijken er alleen maar groter op. Daarbij blijkt datje van Lau rel en Hardy maar beter af kunt blijven. 'A fine mess' is het aan zien best waard maar zo leuk als de dikke en de dunne worden Danson en Mandell nooit. RCA Voor de opgeschoten jeugd noem ik twee puberfilms zonder veel commentaar: 'Meatballs 3' en 'Band of the hand'. 'Meatballs 1' leefde op als Bill Murray in beeld kwam. Aan deel drie doet hij niet mee en dat maakt al het gedoe in een zomerkamp er niet leuker op. George Mendeluk re gisseerde. Distributeur is RCA. 'Band of the hand' van Paul Mi chael Glaser komt eveneens van RCA. Glaser (bekend van 'Stars- ky and Hutch') bakt ze wel heel bruin door een stelletje tuig via een heropvoeding in de moeras sen ineens te laten veranderen in drugsafwijzende hulpverleners. Een jeugdbende op het goede pad, dat is het eigenlijk. Actie is er volop en daar zal het veel jon geren om gaan. Liefhebbers van science fic tion kunnen het eens proberen met 'Enemy mine' van Wolfgang Petersen met Dennis Quaid als aardling en Louis Gossett jr. als vreemd wezen. Aardbewoner en schubachtige figuur zijn ge dwongen samen de elementen en een stel vijanden te lijf ge gaan. Petersen (regisseur van 'Das Boot') vertelt het verhaal zorgvuldig en kundig, maar om dat Quaid en Gossett eerst el- kaars taal moeten leren, duurt het bar lang voor er een beetje schot in de film komt. Van CBS/ Fox. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Mosquito coast' - Lido, Leiden 'Labyrinth' - Greenway, Voorschoten 'Jesus Christ Superstar' - Greenway, Voorschoten 'Down by law' - Greenway, Voorscho- BLIJVERS 'Mona Lisa' - Bob Hoskins als chauf feur van dure callgirl - City, Katwijk 'De aanslag' - langdradige verfilming recht in de absurde wereld jungle-oorlog - Luxor. Leiden en Eu ro, Alphen 'The name of the rose' - Franciscaner monnik op zoek naar oplossing reeks moorden in kloostergemeenschap - Lido, Leiden 'Hannah and her sisters' - de dagelijk se belevenissen van drie zusters in Manhattan - Trianon, Leiden 'Dutch treat' - meidengroep Dolly Dots in vermeende komedie - Green way, Voorschoten 'Peggy Sue got married' - City, Kat wijk 'Over the top' - Sylvester Stallone met menselijke trekjes - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'The golden child' - Eddy Murphy als uitverkorene - Lido, Leiden en Euro. Alphen 'Children of a lesser God' - een blik in de stille wereld van doven - Lido. Lei den en Euro, Alphen 'Ferris Bueller's day off - jongen gaat spijbelen en belandt onder meer in een museum - City, Katwijk en Lido. Noord wijk 'No mercv' - Jeroen Krabbé als en gerd in Amerikaanse politiefilm - Li do, Noordwijk 'Donald Duck's verjaardagspartijtje' - City, Katwijk 'Repelsteeltje' - Greenway. Voorscho- 'Asterix contra Caesar' - Euro, Alphen SEKSFILMS 'Taxi girls' - Rex, Leiden 'Meisjes in vuur en vlam' - City, Kat wijk NACHTFILMS 'Seks achter tralies' - Rex, Leiden. 'Platoon' - Euro, Alphen 'Olinka en haar erotische avonturen' - Euro, Alphen 'The golden child' - Euro, Alphen 'Body girls' - Euro, Alphen DEN HAAG 'The mosquito coast - al. 'Children of a lesser God' - Babylon (471656), al. 'Sid and Nancy' - Babylon, 16 jr 'Dune' - Euro (667066), al. 'Platoon' - Cineac, Metropole, 16 jr. 'Tough guys' - Cineac, al. The golden child' - Odeon, 12 jr Avenging force' - Odeon, 16 jr. 'Flodder' - Odeon, al. 'A room with a view' - Metropole, 16 jr. 'De aanslag' - Metropole (456756), al 'West side story' - Metropole. 12 jr. 'A test of love' - Metropole, al. 'Mascara' - Metropole, 16 jr. 'The name of the rose' - Metropole. 16 jr- 'Cathouse fever' - Le Paris (656402), 18 jr. 'El amor brujo' - Le Pans, al 'Daisy chain' - Le Paris, 18 jr 'Little shop of horrors' - Babylon, 12 The voyage home' - Metropole, al. AMSTERDAM 'Stand by me' - Alfa (278806), al. 'Defence of the realm' Alfa, 16 jr. 'Over the top' - City (234579), 12 jr. 'Black moon rising' - City, 16 jr. 'De aanslag' - Tuschinski (262633), al. 'Betty Blue' - Alfa, 16 jr. 'A room with a view' - Alhambra (233192), Tuschinski, al. 'Platoon' - Alhambra, City, Cinema, 16 jr 'The mosquito coast' - Bellevue Cine rama (234876), al. 'Wanted dead or alive' - Bellevue, 16 jr. 'Mascara' - City, 16 jr 'Color of Money' - City, al. 'Crocodile Dundee' Calypso (234876), al. 'Sid and Nancy' - Calypso, 16 jr. 'Dirty blonde' - Pansien (246549), 18 jr 'Le rayon vert' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Angelo my love' - Cinecenter. al. 'Rosa Luxemburg' - The Movies (245790), 16 jr. 'Senzapensieri' - The Movies, 16 jr. 'Tiempo de morir' - The Movies, 16 jr. 'The name of the rose' - Tuschinski, 16 jr. 'Tough guys' - Tuschinski, al. 'Flodder' - Tuschinski, al. 'No mercy' - Cineac (423639), 12 jr. 'Amadeus' - Cinema (151243), al 'The golden child' - Tuschinski, Cine ma. 12 jr. 'Play it again Sam' Kriterion ('231708), 16 jr 'Fellini's Vrouwenstad' - Kriterion, 16 jr. 'The voyage home' - City, al. Private defectives' - City, al. 'Children of a lesser God' - De Uitkijk, TELEVISIE laar die regelmatig langs komt om kleden te kopen, "dat kan nooit goed gaan". Het gaat inderdaad niet goed, er onstaat jaloezie tussen beide mannen en dat ontlaadt zich in geweld '"Genesis' gaat er over dat we niks leren van de mechanismen van de zich herhalende geschiede nis. Ten onrechte beschouwt men het ontstaan van de beschaving als een museumstuk", zegt cineast Mrinal Sen over zijn laatste film. Het persoonlijke verhaal van de twee mannen en de vrouw moet dan ook gezien worden als een ver gelijking met de het ontstaan en het verval van een beschaving. "De mannen worden het slachtoffer van de erfenis waaraan ze dachten te ontsnappen", lichtte Sen toe op het laatste Rotterdamse filmfesti val. Het verhaal van 'Genesis' is een voudig, maar boeiend. Vol onder huidse spanning en met een sfeer die enigszins vergelijkbaar is met die van 'Kaos' van de gebroeders Taviani. Het speelt zich af in een dor en droog landschap waar de bewoners overleving als enige doel lijken te hebben. Bovendien een film die qua thema internationaal van karakter is. Het verhaal zou zich overal ter. wereld, tegen wat vooi decor dan ook, kunnen afspe- ten. ERNA STRAATSMA In 'The thin man' gaat een echt paar aan het werk als detective duo. De film is zowel een thriller als een komedie. Zaterdagmid dag op BRT 1 (16.00 uur). Dezelf de middag op Nederland 1 (17.41 uur) 'The golden blade' met on der anderen Rock Hudson. Hij is de held met het gouden zwaard die een mooie prinses moet be vrijden. De muziekfilm 'Grease' is zaterdagavond op BBC 1 (19.50 uur). John Travolta en Olivia Newton-John als zingende en dansende tieners. 'The eyes of Laura Mars' is een horrorfilm met in de hoofdrol Faye Duna- way. Een succesvol modefoto grafe 'ziet' moorden door haar cameralens die later echt plaats vinden. 'Black Emmanuelle' is de erotische nachtfilm die zater dag op Nederland 2 wordt uitge zonden (23.15 uur). Op BBC 2 is de zaterdagnachtfilm 'The drow ning pool' (00.15 uur). Een detec tivefilm met Paul Newman en Joanne Woodward. Een jonge moeder verlaat haar man en gèat doofstomme kinde ren lesgeven in 'Amy'. Zondag op Nederland 1, 20.20 uur. Op BBC 2 die avond (23.00 uur) 'It only hurts when I laugh'. Een gescheiden actrice krijgt door haar ex-minnaar een rol aange boden die sterk op haar eigen le vensloop lijkt. Laurel en Hardy zijn maandag te zien in 'The flying deuces' (Nederland 1; 16.28 uur). Ze be landen dit keer in het Vreemde lingenlegioen. John Travolta ko men we deze week voor de twee de keer tegen in 'Staying alive'. Een jongeman die zeer in trek is bij vrouwen. Maandag op BBC 1 (21.45 uur). Het romantische 'Wuthering heights' is dinsdag in de vroege ochtend op Duitsland 1 en 2 (10.23 uur). Op BBC 2 is die avond 'Right to kill?' (22.00 uur). Een jongen wil zijn moeder en zusje beschermen tegen het ge welddadige gedrag van zijn va der en grijpt naar een wapen. 'Brandende liefde' is woens dag op Nederland 1 (21.42 uur). Peter Jan Rens is de beeldhou wer Jan die valt voor de charmes van Anna (Monique van der Ven). FILMHUIZEN 'De lift' van regisseur Dick Maas is dinsdag (20.15 uur) in de kapel zaal van K&O te zien. Een lift in een groot kantoorgebouw wordt moordzuchtig. Met onder ande ren Huub Stapel en Willeke van Ammelrooy. Woensdagmiddag (14.30 uur) is bij K&O de span nende jeugdfilm 'Achtervolging op de rivier' te zien. In de LAK-cinema wordt dins dag 'Maccheroni* van Ettore Scola vertoond (20.00 uur). De zelfde avond in het LAK (22.00 uur) een andere film van Scola, 'Passione d'amore'. In het Filmhuis LVC draait tot en met zondag (20.00 en 22.15 uur) 'Greetings' van Brian de Palma. Een komedie over het verzet van de jeugd in de jaren zestig tegen de gevestigde orde. Met onder anderen Robert de Ni- ro. Woensdag in het Filmhuis 'CCC Inc., Dateline San Fransis- co' (20.00 en 22.15 uur). Donder dag draait in het Filmhuis de fes tivalfilm 'Kralingen, stamping ground' (21.15 uur). De onlangs met een Oscar be kroonde film 'De aanslag' van Fons Rademakers draait tot en met woensdag in het Kijkhuis (21.45 uur). Over collaboratie en verzet in de Tweede Wereldoor log, waarin alle betrokkenen zich bewust worden van de gevolgen van een noodlottige gebeurtenis. 'Storia di Piera' gaat over een vrouw die op zoek is naar liefde en vrijheid. Aan ae onverenig baarheid van beide gaat ze ten onder. Ook tot en met woensdag in het Kijkhuis (19.30 uur). Maandag is in het Kijkhuis 'An unmarried woman' van Paul Mazursky (20.00 en 22.15 uur). De lotgevallen van een vrouw (Jill Clayburgh) die door haar echtge noot verlaten wordt. In 'Bilitis' van David Hamilton gaat het om een jong meisje dat merkt dat verliefd zijn ook niet alles is. Dinsdag in het Kijkhuis (20.00 en 22.15 uur). 'Fanny en Alexander' draait woensdag (20.00 uur) in het Kijkhuis. Een familiedrama dat zich afspeelt in gegoede Zweedse kringen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21