'Rusland is veranderd' Leidenaar haalt Stas Namin naar Nederland Timdelerclub met stichtelijke thriller Spannender Nieuwe Dansgroep met Dikker Unieke prestatie Toonkunstkoor Leiden Een knappe verzameling Mooi zijn is ook niet alles POP Bijdrage: Herman Joustra Ariejan Korteweg Wim Koevoet Eeuwige belofte kabbelt voort Correctie op Beastie Boys KUNST PAGINA 37 Op weg naar de Leidse Breestraat waar hij op de foto moet, is de Russische popmuzikant Stas Namin (34) nog lang al zijn verba zing over Veronica's Countdown niet kwijt. Hij vraagt of de presenta tor van dat programma, Adam Curry, nu werkelijk zo'n rare snuiter is of dat hij een rol speelt. "Denkt hij echt dat in Rusland al les en iedereen achter loopt of doet hij gewoon mee aan die shit-anti- USSR-propaganda?". Een paar uur eerder heeft Namin in Curry's schijnwerpers gestaan. Daarna keerde hij terug naar zijn voorlopige ver blijfplaats Nieuw Miner va voor onder meer bij gaand vraaggesprek, het hotel Nieuw Minerva is zijn uitvalbasis voor pro motionele activiteiten en de concerten en die hij en zijn zevenmansgroep de komende dagen in ons land geeft. Leiden blijft buiten schot. Wat doet hij dan eigenlijk in de sleu telstad? "Omdat mijn ma nager in Nederland, ook in Leiden woont", is de simpele verklaring van de Moskoviet. Het Leidse im presariaat Paradox dat Namin en de zijnen naar Nederland heeft gehaald laat de Rus zijn gang gaan. Terecht, Namin staat zijn mannetje en kan zich in uitstekend Engels verstaanbaar maken. Pa radox zelf blijft beschei den onder de prestatie van formaat, want zo kan het naar hier halen van Namin gerust worden ge noemd. Tijd voor een kennisma king in telegramstijl, vindt ook Namin. Daarna krijgt hij alle kans om zijn wonderlijke avonturen met de Westerse pers uit de doeken te doen. De groep is naar Stas Namin zelf vernoemd en is de eerste groep uit Rus land die ons land bezoekt. Aan deze kant van de aardbol kennen we hem nog nauwelijks al lijkt daar vooral in Amerika veel verandering in te ko men. De band speelde tienduizenden yanks plat en eiste talloze kolommen in net zo veel kranten en tijdschriften op. De mu ziek die de Russen maken laat zich nauwelijks om schrijven. In de ketel van Namin gaan de Beatles, Rolling Stones, Genesis, Police, Jimi Hendrix enz. en het brouwsel dat eruit komt, schijnt bijzonder goed te smaken. In eigen land zijn er van de groep meer dan 30 miljoen el pees verkocht. De debuut single uit 1972 ging 7 mil joen keer over de toon bank. Stas Namin is de be langrijkste band uit de USSR, heet het. Op de gol ven van de glasnost, de nieuwe Gorbatsjov-tijd, drijft de groep het westen binnen. "Mijn land is in twee jaar geheel veran derd. Er zijn nog mensen die dat betwijfelen, merk ik. Ik zou zeggen: kom dan zelf eens kijken". Een Rus in Leiden: "Een mooie stad. Traditionele architectuur, erg mooi. Ik houd van alles wat an ders, origineel is. En dit is voor mij echt Holland. Nee, Amsterdam vind ik geen fijne stad. Het we melt daar van de plekken en mensen die je in vrij wel elke grote stad, waar ook ter wereld, tegen komt". Popmuzikant Sias Namin in de Breestraat: 'Journalisten benaderen me alsof ik uit de bush-bush van Afrika kom'. LEIDEN - Stas Namin haalt opgelucht adem als hem de eerste vraag bereikt: hoe kijkt hij aan tegen de hou ding van de Westerse 'ont vangstcomités', bestaande uit journalisten, radio- èn televisiepresentoren en alle anderen uit de popbusi- ness? Er zit de op Bruce Springsteen uit de 'Born to Run'-tijd gelijkende Arme niër blijkbaar veel hoog. Hij wil daarover dan ook alles kwijt. Hij lacht eerst en zegt dan: "Inte ressante vraag. Het is erg vreemd voor mij. Journalisten benaderen me alsof ik uit de bush-bush, van Afrika kom! Ken je de Beatles? Ken je de Rolling Stones, vragen ze. Ik zit notabene twintig jaar in de popmuziek". "Bij Countdown ging het al niet anders. Ik moest de Nederlandse top-10 voorlezen en maakte een grapje toen ik bij de plaat van Ma donna aanbelandde. Wie is Madon na, vroeg ik, is dat een man of een vrouw? Een heel stomme grap, ei genlijk. Maar ze dachten écht dat ik het niet wist. Ha, ha, die Russen toch. En alsof het absoluut onmo gelijk is dat iemand Madonna niet kent. Allemaal slachtoffers van propaganda, zijn het. Of ik er boos over raak? Nee, het is juist grap pig"- "De suggestie ook, die in elke vraag doorklinkt, als zou ik me hier in een hemel moeten wanen van vrijheid, als zou ik nu dan eindelijk net als iedere Westerse popmuzi kant kunnen doen en laten wat ik wil, terwijl in mijn eigen land ge vangenisstraf staat op het maken van muziek. Ik ben de afgelopen maanden in de States geweest, in Japan, bij Yoko Ono, bij Peter Ga briel, Howard Jones en uit al die contacten ben ik te weten geko men dat het bijltje waarmee hier wordt gehakt ook flink bot kan zijn". Namin doelt op de verregaande bemoeienissen van platenmaat schappijen met het artistieke pro- dukt en bij voorbeeld de boycot door de BBC van David Bowie's nieuwste clip. Wel geeft hij uit ei gen beweging toe dat vóór Gor- batsjov partijleider was, zijn leven er heel anders uitzag en dat hij in die tijd ook andere, aangepaste, on schuldige muziek maakte. Nu is al les anders. "Het zal ook wel moei lijk zijn om jou daarvan te overtui gen. Maar ga er maar heen en be kijk het zelf. Rusland is absoluut een ander land geworden. Drie, vier jaar geleden mocht er in Rus land tijdens rockconcerten niet ge schreeuwd worden, niet gedanst. Nu is er geen verschil meer met wat het publiek in het westen alle maal doet tijdens een concert. Dat is heel belangrijk. Rockmuziek is namelijk de activiteit bij uitstek om de Koude Oorlog te bestrij den". UB 40 klaagde na de Sowjet-toer over op fans inslaande veiligheids beambten, dat is nog geen jaar ge leden. "In Rusland werd niet gedanst voor UB40, omdat het publiek die muziek niet goed vond. UB40 is ook lang niet zo interessant voor Rusland als wel is beweerd. Verge ten wordt dat we zelf ook tal van bands in uiteenlopende stijlen heb- door Wim Koevoet ben. Heavy metal, new wave, roc kabilly, soft en ook punk, heel an ders dan de Sex Pistols maar wel hard. Veel van die bands zouden in Europa, Engeland even uitgezon derd, tot de beste behoren. De reg gae van UB40 was voor ons niet bijzonder, snap je. Ja, er is echt sprake van Russische rock and roll. Geen kopie van de Engelse of Amerikaanse, maar rock and roll met origineel Russische elemen ten. Roots, ja, dat woord zocht ik". "Dat nummer gaat niet over Sta lin maar over een fenomeen als Stalin. Ik vind het niet interessant om songs over concrete personen of gebeurtenissen te maken. Het nummer waarop je doelt geldt voor iedereen. Het is waar ook ter we reld dom om één man, vijf of tien jaar voor een heel land te laten den-' ken. Door fenomenen te bezingen houd je je songs belangrijk tot in de verre toekomst. Of dit nummer ook over Ronald Reagan zou kun nen handelen? Of course". "Ik wil nu heel graag dit even vertellen. Dit past mooi in je ver haal. In 1981 ontmoette ik in Polen een Nederlandse zangeres. (Namin noemt tot drie maal toe de naam, maar die is en blijft onverstaan baar/onherkenbaar, WK). Een mooi meisje, haar zang getuigde van goede smaak. We werden vrienden. Het was voor ons allebei voor het eerst dat we echt in het buitenland waren. En ik vertelde haar over mijn groep; dat ik het ge voel had dat we een grote, interna tionale groep zouden worden. Zij zei: hoe kan dat nou. Een groep uit Rusland, zonder wat voor rock and roll-traditie dan ook, dat is onmo gelijk. We zijn nu zes jaar verder, we zijn ook nog niet zo groot, maar wel een heel stuk op weg. Dit had ik zelf zes jaar geleden ook nog niet voor mogelijk gehouden. Ik heb een afspraak geregeld met dat meisje. Ik zie haar volgende week in Arnhem. Ik verheug me nu al op die conversatie". Je grote favoriet is Sting. Zijn song 'Russians' deugt echter niet in jouw ogen. Waarom niet? "Het gaat om het zinnetje 'I hope the Russians love their children too'. Met de nadruk op het woordje "hope". Alsof hij twijfelt aan de liefde van de Russen voor hun kin deren. In de States hebben ze me echter verteld dat Sting dat num mer op single heeft veranderd. 'I hope' werd 'I know'. Nee, die ver andering heeft niets te maken met mijn kritiek erop. Ik heb Sting - he laas - nog nooit ontmoet. Maar ik was heel blij toen ik het hoorde". Stas Namin geeft na enig aan dringen toe dat hij de Westerse be nadering van het fenomeen Russi sche popmuzikant eigenlijk juist helemaal niet "fur.ny" vindt. "On plezierig", verbetert hij zichzelf. "Maar ik maak onderscheid tussen kritiek op mijn land en op de Rus sische rock and roll en propagan da. Kritiek is vaak waar. Propagan da is stom en vies. Zoals Rambo. Wij doen in onze muziek en in onze pers nooit zoiets over Amerika. Wij brengen voortdurend onderscheid aan tussen regering en de mensen. In het westen worden die twee din gen voortdurend op één hoop ge gooid. In de States kennen ze al leen het woord 'Russians'. Zodoen de moet ik boeten voor alles wat in westerse ogen niet goed is aan de Russische autoriteiten". "In de States vroegen ze mij om mijn houding tegenover de States. Dat was heel raar. Ik wilde eerst hen wat vragen. Ik vroeg ze: waar om zijn jullie zo vriendelijk tegen mij en mijn band? Ik zag gisteren Rambo nog en ik weet dat iedere Amerikaan Rambo kent. Jullie zouden ons moeten haten, anders was zo'n film toch nooit gemaakt. Dit voorval herhaalde zich keer op keer. Niemand wist dan wat terug te zeggen. Er was maar één radio presentator van de westkust die reageerde. Die zei recht voor zijn raap: wij geloven de Rambo-propa- ganda niet". 'Bonaventura', toneelspel van Char lotte Hastings door de Chr. toneel groep De Timdelerclub. Regie: Riet Krispijn- de Wolf. Gezien op 15 mei in de Leidse schouwburg. LEIDEN - Na de ludieke pro- duktie in november van het vori ge jaar heeft de Timdelerclub binnen het thrillerachtige genre wederom een verrassende keuze gedaan. 'Bonaventura' gaat alles behalve op de amusementstoer, maar is nogal stichtelijk van toonzetting - eigenlijk een beetje te braaf. Het thriller-element is van on dergeschikt belang. Zuster Mary Bonaventura ontmaskert dan wel uiteindelijk de ware moorde naar (en redt daarmee de ten on rechte veroordeelde Sarat Carn van de doodstraf); die ontdek king is niet zozeer het resultaat van intensief speerwerk, maar meer de van meet af aan te ver wachten bevestiging van een rotsvast, goddelijk geïnspireerd vertrouwen in een medemens in nood. Zelfs tot in de kleding aan toe laat men geen twijfels be staan over zuster Mary's goeder tierenheid - als enige draagt ze een vlekkeloos wit habijt. Van Magda de Frel is het een knappe spelprestatie, dat zuster Mary geloofwaardig blijft. Er hoeft bij de vertolking van een dergelijk personage maar iets fout te gaan, en de gedemon streerde vroomheid roept slechts irritatie op. Dat geldt eigenlijk voor de gehele produktie. Over de keuze van het (enigszins geda teerd aandoend) stuk kun je van mening verschillen - dat de Tim delerclub er met overtuiging aan gewerkt heeft, staat buiten kijf. De liefdevolle sfeer, waarin on der anderen de politiemensen en de ter dood veroordeelde worden ontvangen, is door hecht samen spel raak getroffen. Jeanette Steiner als Sarat Cam, die op die benadering verschillend moet reageren en voor verleidelijke sentimentaliteit moet waken, doet dat over het algemeen be kwaam. Een begripvolle moeder-over ste, die voornamelijk op de ach tergrond blijft, voert een mild be leid. Althans wordt de rol zo ge speeld door Agnes Ouwerkerk- v.d. Blij. Na afloop van het stuk viel haar een huldiging ten deel in verband met haar veertigjarig lidmaatschap van de vereniging. Uit handen van Nico van Leeu wen, die ook al jarenlang tot de vaste kern van de vereniging be hoort, ontving zij het gouden in signe van het Nederlands Cen trum voor Amateurtoneel. WIJNAND ZEILSTRA De Nieuwe Dansgroep met 'Figures in Movement*. Choreografie: Jacque line Knoops; muziek: Loek Dikker; toneelbeeld: Peter Vermeulen. Ge zien op 15 mei in het LAK-theater, Leiden. Aldaar ook vanavond. Voorts van 18 fm 22 mei in Bellevue, Amsterdam. LEIDEN - De Nieuwe Dans groep kreeg twee jaar geleden groeistuipen door de samenwer king met de Amerikaanse Nina Wiener, maakte met haar dans 'Wind Devil' een opzienbarende voorstelling, maar zag daarna twee van de beste dansers naar Reflex vertrekken. 'Figures in Movement' is daardoor een cru ciale produktie. Want zou de groep het verlies van twee dan sers kunnen opvangen? En heeft Jacqueline Knoops als choreo grafe genoeg in huis om een ei gen gezelschap staande te hou den?. Het antwoord op de eerste vraag is een volmondig 'ja'. Wei nig moderne dansgroepen in ons land kunnen aan het vijftal van Knoops tippen. Haar choreogra fie doet een flinke aanslag op hun technische vermogens, maar die doorstaan ze moeiteloos. Uit blinkster is Diane Elshout, die met veel precisie danst en dat er heel vanzelfsprekend uit laat De drie delen van 'Figures in Movement' zijn op vele manieren met elkaar verbonden. Door het decor van beweegbare golfplaten die als gordijnen langs de zijkan ten staan, door de muziek van Loek Dikker, door de kostuums. Maar vooral door de zeer herken bare stijl van Jacqueline Knoops, waarbij alle delen van het lichaam meedoen. De constructies die ze maakt monden vaak uit in harmonieuze totaalbeelden. De dans bevat zo doende tal van fraaie momenten, met dansers die als dolfijnen over en om elkaar heen dartelen of met brede armzwaaien de ruimte doorklieven; bij Knoops wordt er echt gedanst. Haar zwakte is dat ze die momenten niet tot een samenhangend ge heel weet te smeden. Een groeps- dans volgt een solo op, dansers maken eerst reuzenpassen en draaien daarna om elkaar heen. Maar waarom? Het gaat maar door, zonder dat er sprake is van een ontwikkeling, of zelfs maar van sterke contrasten in tempo of dynamiek. Loek Dikker maakte zijn com posities pas nadat de dans ge reed was en heeft hoorbaar zijn best gedaan de dans spannender te maken. Zijn elektronische ge luiden plaatsen accenten die in de bewegingen ontbreken. De combinatie van Knoops en Dikker is een gelukkige. Dikker doet wat mogelijk is om de con stellaties van Knoops vaste grond onder de voeten te geven. Desondanks is een trilogie iets te hoog gegrepen. ARIEJAN KORTEWEG Toonkunstkoor Leiden en Omstre ken gesteund door: leden van het William Byrd Vocaal Ensemble en het Amsterdams Begeleidings Or kest, Ton Stauttener en Mieke Wal- ta-van Driel, piano en Jos Laus, or gel. Solisten: Ellen Looyestijn, so praan, Fiekojan Hoolboom, alt, Ber nard Loonen, tenor en Franhs Huijts, bas. Algehele leiding: Hans van der Toorn. Werken: Requiem D- moll van Anton Bruckner en St Ni colas Cantate van Benjamin Britten. Gehoord op vrijdag 15 mei in de Pie terskerk in Leiden. LEIDEN - Toonkunstkoor Lei den kreeg gisteravond in de Pie terskerk een ovationeel applaus voor de schitterende uitvoering van een tweetal originele werken van Anton Bruckner (Requiem in D-moll) met daarnaast de met nog meer toeters en bellen ver sierde 'A Saint Nicolas Cantate' opus 42 van Benjamin Britten. Die ovatie was verdiend en zeker niet alleen vanwege de verras sende repertoire keuze, maar vooral voor de zorg waarmede de mammoetuitvoering op de plan ken is gezet. zoals al direct opviel in de per fect uitgebalanceerde vertolking van Bruckners 'Requiem' voor vier solisten, koor en orkest. Een jeugdwerk van de componist dat misschien nog wat aan diepgang miste maar door z'n eenvoud en zuiverheid duidelijk aan charme Hoogtepunt van deze avond was toch de spectaculaire uitvoe ring van het schitterend getoon zette 'A Saint Nicolas Cantata'. Door Britten getoondicht in de zeer omvangrijke bezetting van klein-, groot-, en zéér groot koor (het publiek), waarbij in de parti tuur op enkele plaatsen staat voorgeschreven dat de dirigent zich omdraait om 'the Congrega tion te dirigeren bij het commu nity singing! Een bijzonder veeleisend werk waarin Britten als een muzikale toverkol in een ongelooflijk fraaie en verrassende orchestra- tie de vreemdsoortigste effecten uit de mouw lijkt te toveren. Schitterende klankkleuren waar mee de spanning werd opgewekt in het dramatische 'My parents died' of het galijenkoor het hui len van de wind weergeven. En niet te vergeten de suggestieve pauken in de hongeroptocht rond het drama van de geslachte jongetjes met daarna het subliem vertolkte 'See! three boys spring back tot life'. Allemaal hoogte punten die op weergaloze wijze door dirigent Hans van den Toorn werden geleid. ANNEKE VAN VLIET On/Off 'Medecine' (EMI) Er was eens een tijd dat de popmuziek heel anders in elkaar stak dan tegenwoordig. Een jon gerencultuur was er toen nog amper, laat staan clips. Gel was er slechts voor rockers en aanste kers gingen alleen de lucht in als een concert echt bijzonder goed Popmuziek had ook toen al met zakendoen te maken, maar men had het daar liever nog niet over. Liedjes duurden meestal niet langer dan drie minuten, maar in die korte tijd gebeurde er heel wat; je kreeg een melodie, een refrein om mee te zingen, meestal ook een korte solo en vaak een variatie over de melo die. O ja, en synthesizers en syn- drums bestonden nog niet. Dat is heel lang geleden. Maar Onn/Off, ofwel de Nederlandse muzikant Joep Bruijnjé, heeft in die traditie een plaat gemaakt. Tien liedjes staan er op, alle tien zo helder als glas. Je zou er een prachtig songfestival mee kun nen samenstellen. Bruijnjé zingt een beetje bedeesd, wat juist wel charmant klinkt. Het instrumen tarium dat hij gebruikt is iets in gewikkelder dan dat van de jaren zestig, maar niet veel. De back beat die soms klinkt bestond nog niet in de tijd van 'Little Things' van Dave Berre (de enige cover). Maar verder geen klagen. 'Mede cine' is een knappe, verzameling liedjes, met veel smaak op de plaat gezet. A.K. Richenel 'A year has many days' (CBS) Sterren rijzen sneller dan ooit. Een jaar geleden bestond Riche nel nog niet, nu is hij naar Neder landse begrippen de megaster van de eerste helft van 1987. Zijn roem reikt tot over de grenzen, ja zelft tot op de andere oever van de Noordzee. Richenel wordt thans allemachtig prachtig ge vonden. Hij is het androgyne ty- Joep Bruijnjé van OnnlOff: tien liedjes zo helder als glas. (foto pn pe, met perzikhuid, slanke vin gers, amandelvormige ogen en zwarte lokken. Knappe jongen (of meisje) die hem in de ogen kan kijken zonder in katzwijm te vallen. Verteerd door jaloezie tik ik verder, een steenpuist raakt bekneld tussen de toetsen, een oorlel blijft haken achter het potje typlex. Sterren vallen sneller dan ooit. Het zou me niets verbazen als Ri chenel over een paar maanden blij zou zijn als hij mijn baantje kon overnemen. Terwijl het toch geen lolletje is om een plaat als A year has many days' te moeten bespreken. De blik zoekt ver geefs houvast bij de vrouwelijke mannelijkheid van Richenel. Gelukkig kan er ook worden geluisterd. En de muziek klinkt zeer vertrouwd. Gewone, platte discostampers, te lijzig om echt te swingen. Dreinerige teksten, volgestopt met rijmelarij die je vaak hoort als wij Hollanders ons niet bij onze moerstaal houden. Producers Van Tijn en Fluitsma doen met Mai Tai beter werk. En dan de stem van Richenel. Die is even kleurloos als zijn voorkomen opvallend is. De cover 'Higher Ground' van Ste- vie Wonder is veruit het beste nummer van de plaat, maar wordt door hem tot diep in het moeras meegesleurd. Dan heeft Ruud Gullit nog meer soul. A.K. Wire Train 'Ten women' (CBS) Volgens zanger Kevin Hunter van Wire Train is het eenvoudig om Amerikaans te klinken. Dat kun je bijvoorbeeld bereiken door een paar banjo's en ricken- backers uit de kast te pakken. Maar om de (rock-)muziek zélf simpel te houden is pas echt Amerikaans, zo beweert hij. Een redenering die niet helemaal hout snijdt, want de gladgepolij- ste muziek van bands als Toto en Mister Mister is nu niet bepaald simpel te noemen. Maar ook dat is rock die eigenlijk alleen maar in de States wordt gemaakt. Het zal wel met Hunters' eigen voorkeur te maken hebben, want op de nieuwste lp 'Ten women' houdt Wire Train het zelf in elk geval behoorlijk eenvoudig. Dat geldt niet alleen voor de struc tuur van de nummers, maar ook voor de arrangementen. Gewoon gitaar (elektrisch en acoustisch) bas, drums en zang. Géén extra toetsen of blazers. Géén ingewik kelde solo's. En in die stijl ma ken ze nu al zeven jaar muziek. In '84 was hun debuutschijf'In a chamber' zelfs de favoriete plaat van zanger U2. Niet geheel onbe grijpelijk want U2 heeft het ook altijd eenvoudig gehouden. Tot een doorbraak is het echter nog niet gekomen. En wie 'Ten women' beluistert, begrijpt met een waarom. Want in de eenvoud ligt tegelijkertijd ook de zwakte van de plaat: het is allemaal net niet bijzonder genoeg. De schijf bevat geen enkele uitschieter en kabbelt eigenlijk maar door. Kortom, het vonkt niet echt. En op rock hoor je toch te swingen. Maar slecht is het nou allemaal ook weer niet. De nummers lig gen stuk voor stuk prettig in het gehoor en klinken na een paar maal draaien al behoorlijk ver trouwd. Met iets meer pit zou de band dan ook een stuk verder kunnen komen. Anders zou de benaming 'eeuwige belofte' wel weer eens van toepassing kun nen zijn. H.J. Public Enemy Yo! Bum rush the show (CBS) Er wordt al zo veel geouwe hoerd in deze wereld en nu dringt het betoog, de monoloog, het debat en de conversatie ook nog eens door in de muziek. Rap dus. Collega Jaap Visser veegde enkele weken geleden terecht de vloer aan met de vervelende Beastie Boys die momenteel heel de wereld in de greep van de rap proberen te krijgen met onvoor stelbaar puberale teksten en een imago dat in feite niet langer dan een dag in stand zou moeten kunnen worden gehóuden. Als tegenhanger van de blanke Beastie Boys lanceert het Def Jam Label nu Public Enemy. Zes zwarte rappers uit New York die er op de hoes niet geheel on gevaarlijk uitzien. Wat my betreft is Public Ene my geen tegenhanger van maar een correctie op de Beastie Boys. De teksten, want daar gaat het voor 70 procent om, zijn mes scherp al ligt de "maatschappe lijke relevantie" er soms wel dui- mendik bovenop. De voordracht is uitermate verbitterd en de be geleidende muziek maakt van deze plaat een onwerkelijk en daardoor boeiend geheel. Mis schien is dit wel de eerste rap die juist niet in disco's thuishoort. Niet de geijkte luid-kloppende ritmebox bepaalt het geluid maar nauwelijks te omschrijven elektronische geluiden waarvan een groot deel wordt opgewekt met een manier van 'scratchen' die ik nog nooit eerder heb ge hoord. Ik zou niet graag pickup- arm of grammofoonplaat zijn en in handen vallen van deze pu blieke vijand, want je wordt ge mold. Van een ondoordringbare baal herrie is ondanks de veel heid aan geluiden geen sprake. Producer Rick Rubin heeft uw speakers in bescherming geno men en de stemmen heel ver naar voren gemixed, terwijl de begeleidende, eh, klanken als het ware eerst vijf filters penetreren voordat ze de huiskamer berei ken. WK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 37