'Mauritshuis is museum
van de menselijke maat'
Directeur Roelink tevreden over ingrijpende restauratie
KIJK UIT
VRIJDAG 15 MEI 1987
KUNST
PAGINA 25
Al vijf jaar wordt er met man en macht ge
werkt aan de restauratie van het Maurits-
huis. Met nog een paar weken voor de boeg is
het nog steeds de vraag of de eindstreep tij
dig wordt gehaald.
De lange route naar de eindstreep - de ope
ning is op 4 juni - blijkt tegen het eind vooral
een wedstrijd met hindernissen te zijn. Het
dak van het monumentale pand lekt nog,
maar er zijn ook andere tegenvallers. Door
stakingen in Belgie kunnen noodzakelijke
materialen niet tijdig worden aangevoerd.
De Rijksgebouwendienst, verantwoorde
lijk voor de restauratie, kampt met interne,
financiële problemen.
„Ik moet er niet aan denken dat we deze
maand al waren opengegaan, zoals eerst het
plan was. We zullen maar hopen dat we 4 juni
halen", zegt directeur Hoetink laconiek. Hij
heeft een enerverende tijd achter de rug. „Ik
vijf jaar werkloos geweest? Het tegendeel is
het geval".
DEN HAAG (GPD) - Niets wijst erop dat het Mauritshuis
klaar is om koningin Beatrix begin juni te ontvangen voor
het verrichten van de (her)openingsplechtigheid na een in
grijpende restauratie. In het gebouw wordt nog steeds met
hartstocht getimmerd, geboord, geschroefd, geschaafd en
geverfd. De wandbespanningen moeten er nog in, evenals
de gordijnen. De laatste hand wordt gelegd aan de nieuwe
winkel en de koffieshop. Dan pas kunnen de wereldbe
roemde 17de eeuwse meesters, waar het „Koninklijk Kabi
net van Schilderijen" zijn faam aan te danken heeft, weer
op hun plaats worden gehangen.
„De restauratie heeft twee jaar lan
ger geduurd dan we dachten. Er
zijn complicaties geweest, vooral
met de aanleg van de kelder. Eerst
-moest er zekerheid zijn dat er geen
scheuren in het gebouw konden
ontstaan. De kosten van de restau
ratie zijn begroot op 14,5 miljoen
gulden, die volledig voor rekening
komen van het rijk (Rijksgebou
wendienst). Maar dat is een te lage
schatting gebleken. De extra gel
den voor toevoegingen en aanvul
lingen proberen we los te peuteren
via sponsoring en dat lukt heel aar
dig".
De directeur van het Maurits
huis, drs. Hans Hoetink (58), loopt
in snel tempo de geschiedenis van
de renovatie door. Allereerst was
het hoog tijd voor de aanleg van
goede air-conditioningsappara-
tuur. „U begrijpt, het klimaat moet
redelijk zijn voor die schilderijen.
Het zijn tenslotte oudjes, en als je
die in een tochtige omgeving met
veel temperatuurwisselingen zet,
worden ze ziek. Tot nu toe moesten
we de schilderijen voortdurend
naar een atelier brengen om ze te
laten behandelen. Doe je dat niet,
dan gaan ze hard achteruit. Door
klimaatbeheersing heb je er veel
minder werk aan".
Favoriet
De restauratiewerkzaamheden
zijn er van meet af aan op gericht
geweest de intieme, huiselijke
sfeer van het museum te behou
den. Hoetink, die al sinds 1972 di
recteur is en daarvóór conservator
was bij museum Boymans van
Beuningen in Rotterdam zegt:
„Voor vele musea in de wereld is
het Mauritshuis hét favoriete mu
seum: het is een museum van de
menselijke maat, en dat principe
hebben we willen vasthouden. Die
typische, ingetogen sfeer is be
waard gebleven. Daarom heb ik
bijvoorbeeld niet voor een lichte,
maar voor een donkere wandbe
spanning gekozen. Zeventiende
eeuwse schilderijen komen daar
het beste op uit. Je ziet dat ook
steeds meer Amerikaanse musea
daartoe overgaan. Witte wanden
zijn heel geschikt voor de impres
sionisten, maar voor 17de eeuwse
schilderijen, die zelf donker zijn, is
een donkere wand beter, dan lijken
ze lichter".
door
Peter Huysman
Donkere gordijnen zullen het
huiselijke karakter van het Mau
ritshuis' nog extra versterken. Maar
aan de andere kant mocht het van-
zelfsprékend geen woonhuis wor
den, al is het ooit als zodanig ge
bouwd, en wel voor prins Johan
Maurits van Nassau, gouverneur
van Brazilië in de 17de eeuw. Een
prachtig huis, dat in de 18de eeuw
verbrandde en in de 19de eeuw
werd hersteld, maar nu als mu
seum. Omdat koning Willem I zijn
Oranje-collectie aan het museum
schonk, ging het Koninklijk Kabi
net van Schilderijen heten.
Hoetink vertelt dat er tijdens de
verbouwing meer compromissen
moesten worden gesloten. De ver
lichting was én van de moeilijkste
punten. Na lang praten en experi
menteren is het probleem opgelost
met een kroon in het midden van
de ruimte, aangevuld met spots.
„Die kroon is een modern ontwerp
met 120 5 Watt-autolampjes. Dat
geeft een heel feestelijk effect".
Het welbekende meisjeshoofd van
Johannes Vermeer (1696)
Warhol
Hoetink heeft zich nóg een enke
le moderne ondeugendheid in het
vernieuwde Mauritshuis veroor
loofd. Zo zullen de plafonds van de
trapzaal door een moderne Neder
landse schilder worden ingeschil-
derd. „Leuk, hè, die moderne link
met de 17de eeuw en dit oude ge
bouw?", aldus de directeur die nog
niet onthult wie het karwei op
knapt. En als klap op de vuurpijl:
in de hal beneden, bij de gardero
be, komt het destijds veel bespro
ken portret te hangen van konin
gin Beatrix, dat gemaakt is door de
Amerikaanse popart-kunstenaar
Andy Warhol, kortelings overle
den. Tenslotte komt midden in het
gebouw een beeld van de stichter,
Johan Maurits van Nassau, te
staan.
Door de uitbreiding van het
Mauritshuis die gepaard ging met
de restauratie, is er een grote kel
der onder het voorplein van het
Mauritshuis gekomen. Een dubbe
le kelder met een belangrijk schil
derijendepot waar alle meesters in
opgeborgen kunnen worden in ge
val van nood. „Je zou aan oorlogs
tijd kunnen denken: de schilderij
en staan dan achter dikke muren
van een grote gas- en dampvrije
kelder. En verder is er een studie
centrum gerealiseerd waar origi
neel (schilderijen) en theorie (lite
ratuur en tijdschriften) zich dicht
bij elkaar bevinden".
Een van de boeiendste facetten
van zijn werk vindt Hoetink het
verbreden van de collectie. Die is
na de oorlog dan ook aanzienlijk
aangevuld: er zijn ruim 60 nieuwe
schilderijen aangeworven. „Het is
belangrijk dat een museum blijft
aankopen, hoe moeilijk dat ook is,
nu de markt zo schaars is, de prij
zen zo hoog zijn en de schilderijen
zo zeldzaam. Maar het is toch ge
lukt om stukken in bezit te krijgen
die bij deze collectie passen. Voor
al de afgelopen jaren zijn er toch
enkele zeer belangrijke aanwin
sten bijgekomen die het publiek
nog niet gezien heeft".
Enerverend
De restauratie-periode is ge
bruikt om een deel van de Maunts-
huis-collectie op wereldtournee te
sturen. Veertig schilderijen (top
stukken) zijn ter gelegenheid van
de Bicentennial in de VS te zien ge
weest en verder in Toronto, Cana
da, en in Japan. Alleen in Amerika
al werden anderhalf miljoen bezoe
kers genoteerd. In 1986 is de ten
toonstelling in Parijs geweest: er
kwamen 500.000 bezoekers op af
en er werden 30.000 catalogi ver
kocht.
Hoetink maakt er geen geheim
van: de afgelopen jaren zijn mede
door de reizende exposities ener
verend geweest. „Een buitenge
woon vermoeiende en drukke tijd.
Het waren ingewikkelde transpor
ten naar al die windstreken. Er is
van april '82 tot juni '86 gereisd; de
exposities waren steeds wisselend
samengesteld. In tussentijd zijn er
ook heel veel schilderijen gerestau
reerd: het was een goede gelegen
heid om de stukken goed op peil te
brengen, zodat ze als ze weer han
gen in uitmuntende staat zijn. „En
Directeur Hans Hoetink voor 'zijn' gerestaureerde Mauritshuis.
ik heb uiteraard als museumman
zeer intensief te maken gehad met
de restauratie van het pand. Ja, ja,
ik heb soms mijn wensen erg dui
delijk kenbaar moeten maken,
vooral wat betreft het interieur. Ar
chitecten plegen zich nu eenmaal
alleen om de technische invals-
hoek te bekommeren".
Maar het waren niet de enige ac
tiviteiten. Veel tijd is gaan zitten in
het opzetten van de stichting
Vrienden van het Mauritshuis, hier
en in Verenigde Staten. „Verder
zijn we bezig een boek uit te geven:
Meesterwerken van het Maurtis-
huis, een soort catalogus met zeer
veel nieuwe gegevens van de beste
schilderijen uit ons museumbe
stand die bij de opening uitkomt.
We zijn ook nog bezig met een to
taal-overzicht in boekvorm van het
Mauritshuisbestand maar dat zal
nog jaren duren".
Beeldplaat
Trots is Hoetink er op dat het
Mauritshuis eerstdaags met een
beeldplaat op de markt komt, voor
zover hem bekend als eerste Ne
derlandse museum. „Daar zit het
hele Mauritshuis in. alle afbeeldin
gen, ook de details. Er zijn duizen
den foto's gemaakt van de onge
veer 900 schilderijen die we heb
ben. Er zitten verschillende pro
gramma's in: onder meer over
Rembrandt, over het „genre-stuk"
over thema's als dood en liefde.
De beeldplaat wordt ook in Japan
en VS uitgebracht".
Hoetink legt uit dat van de 900
schilderijen die het Mauritshuis
bezit er zo'n 350 worden geëxpo
seerd. „We variëren wel eens, maar
niet veel: 90 procent van die 350
blijft hangen. De schilderijen die in
de kelder staan zijn ook niet zo in
teressant; het zijn vaak kopieën of
ze zijn in slechte staat". Nog eens
wijst de directeur op de „geweldig
hoge kwaliteit" waardoor de col
lectie van het Mauritshuis zich on
derscheidt. „Dat vinden experts in
de hele wereld en het is ook opge
schreven in het vorig jaar versche
nen boek over dit museum dat
vooral bestemd was voor de Engel
se markt".
Die kwaliteit wordt vooral be
paald door het feit dat het Maurits
huis van de 17de eeuwse meesters
de beste stukken heeft. Bovendien
zijn de verschillende soorten schil
derkunst uit die tijd erg goed verte
genwoordigd, zoals de genre-stuk
ken met voorstellingen uit het da
gelijks leven, de architectuurschil
deringen en de stadsgezichten, de
stillevens en de „historie"-stukken
met mythologische en bijbelse on
derwerpen. Bijzondere voorbeel
den dus uit die 17de eeuwse bloei
tijd, ook al wordt er niet naar ge
streefd een volledig overzicht van
die periode te geven zoals het
Rijksmuseum in Amsterdam dat
doet.
Vriendelijk
Verwacht wordt dat er 200.000
mensen per jaar het herboren Mau
ritshuis zullen bezoeken. Tot nu
toe waren dat er zo'n 140.000, voor
70 procent bestaande uit buiten
landers. Hoetink: „We hebben er
voor gezorgd dat het museum een
erg vriendelijke indruk op het pu
bliek maakt. Daarom betaalt men
pas bij de uitgang. Waarom niet?
Je rekent je biertje toch ook later
af. De ingang is boven en de uit
gang beneden. Dat heeft nog geen
enkel museum. Dat past ook bij
het idee van het huis: de mensen
moeten zomaar kunnen binnenlo
pen. Iedereen krijgt een folder met
gegevens, ook over de toegangs
prijs. Dit nieuwe systeem bevor
dert de doorstroming en is ook uit
veiligheidsoverwegingen aantrek
kelijk".
Dat laatste brengt Hoetink op de
opmerking dat het totale bezit van
het Mauritshuis niet te meten is,
ook niet in veilingtermen. „Je kan
dat niet schatten. Je hebt het laatst
gezien met die Van Gogh. Als twee
(foto GPD)
mensen zoiets willen hebben, kan
zo'n koopsom torenhoog oplopen.
Onze schilderijen zullen nooit op
de markt komen. Maar, natuurlijk,
zo'n Anatomische Les, Gezicht op
Delft, de Rembrandts en de Ver-
meers zijn schatten waard".
Verzekering
„Nee, 't is geen griezelig gevoel
zo'n kostbare collectie te moeten
beheren....We doen wat we kun
nen, hè. We hebben nieuwe beveili
ging. Maar we zijn als rijksmuseum
niet verzekerd. Het rijk is nooit
verzekerd. Daar kun je niet aan be
ginnen. Wat je per dag aan premie
zou moeten betalen, dat is niet
haalbaar. De transporten van schil
derijen van en naar exposities zijn
natuurlijk wél verzekerd".
Volgens Hoetink is Het Meisjes
kopje van Vermeer nog steeds één
van de schitterendste schilderijen
uit de Mauritshuiscollectie. „Het is
eigenlijk het kenmerk van dit mu
seum geworden, één van de top
stukken. Wat ik nog mis is een
mooie Rubens. Maar ja, Rubens is
niet meer te betalen".
In 1990 maakt de vaste collectie
waarschijnlijk plaats voor een ten
toonstelling van 17de eeuwse
meesters uit de Verenigde Staten.
„Het zou wel prettig zijn als tegen
die tijd, liever nog eerder, onze staf
is uitgebreid. Die is nu met 23 men
sen, van wie de meesten bewakend
personeel zijn, veel te klein. We
moeten er echt hoognodig 2 a 3
mensen bij krijgen".
KAMERKOOR - In afwijking van
eerder publicaties is wegens ziekte
van een aantal koorleden besloten
het concert, dat het Voorschotens
Kamerkoor op 16 mei zou geven,
tot het komende najaar uit te stel
len. Men stelt zich voor de uitvoe
ring te doen plaatshebben op 26
september in de Herv. Kerk van
Voorschoten. Het voor 20 mei ge
programmeerde concert in de Ros-
siniflat wordt gehouden op 3 juni.
Exposities
Rijksmuseum Boerhaave - Steen
straat, 'Balans van een eeuw', Neder-
wetenschappen en geneeskunde in
de 19e eeuw, t/m midden '87; di. t/m
za. 10-17 uur, zo. van 13-17 uur
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
Steenstraat, Moderne Japanse Kera
miek van Keiko Hasegawa. tot 21/6;
'De jaargetijden van de mens', tot 27/
9; di.
i. 10-17 i
13-17 i
De Lakenhal - Oude Singel, expositie
'De stand van zaken', t/m 8/6; tentoon
stellingen 'Kunst van stof. t/m 5/7; di.
t/m za. 10-17 uur, zon- en feestdagen
13-17 uur.
'Ins Outs', t/m 6
Antiquariaat Van Paddenburgh -
Diefsteeg, Riet Schultheiss exposeert
grafiek naar enkele korte verhalen
van Frans Kafka en Nikolai Gogol, tl
m 31/5; woe. t/m vr. 13-18 uur. do. 19-
21 uur, za. 12-17 uur
Lakgalerie - Cleveringaplaats, Ton de
Kroon, tekeningen, tot 30/5; ma. t/m
vr. 10-17 uur, woe. t/m za. 20-23 uur.
zo. 15-17 uur.
Hooglandse kerk - expositie tekenin
gen. aquarellen, olieverfschilderijen,
beeldhouwwerk van leden van Ars, t
m 30/5; ma. 13-15.30 uur, di. t/m za.
11-15.30 uur.
1 Ria Ret-
De Trommelaar - Apothekersdijk 22.
werk van de etser Jan Montyn. tot 15/
6; dag. beh. zo. van 17,30-20.30 uur.
't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3. perma
nente tentoonstelling van werk van
Leny Noven, vr. 14-16 uur en za. en zo.
van 12-16 uur
Piggelmee - Jan Vossensteeg 59. Jo
han Elzenga. foto's van landschappen
en figuurstudies, t/m 29/5; ma. t/m vr.
9-18 uur. do. tot 21 uur, za. tot 17 uur.
Caeciliastraat 18 - Tika Kauffman.
zeefdrukken, Alice Kunfman, portret
ten, Eve Pourquié, etsen en aquarel
len, Marianne Zwollo, gouaches en te
keningen in kleur, pastels en acryl op
papier, tot 22/5; ma. en di. 13-17 uur.
Galerij-Atelier Treetje Lager - Oude
Rijn 138/hoek Pelikaanstraat, teke
ningen en grafiek o.a. Jan Kroon. An
gela Tulfer, Henny Hartevelt, Marjan;
keramiek van Anna Los, Stephan
Sluyter, t/m juni; woe., do., vr. 13.30-
18 uur, za. 12.30-17 uur, do. ook 19-21
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, Wim Koreman, schilderijen.
Hans Blank, beelden, t/m 21/6; vr.. za..
zo. van 13.30-17.30 uur.
De Bange Duivel - Rijndijkstraat.
'Kleur in de grafiek', litho's, houtsne-
des en etsen van Coos Dieters, Nicole
Montagne en Dodog Soeseno, tot 16
juni; do., za. en zo. van 14-18 uue.
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat,
'werkkamer in het groen', mei; di. 19-
21 uur, woe. 10-12 en 14-16 uur, do., za.
en zo. 14-16 uur.
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem
vondsten uit Alphen en Aarlander-
veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30
uur, vr. van 10-21 uur
Rijnsburg
Genootschap Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6. 'Rijnsburgers laten Rijns
burg zien' en de vaste collectie 'De
Andere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19-
21 uur. za 10-16 uur.
Voorschoten
Voorschotense Kunstkring - Voor
straat 12, tentoonstelling leden
V.K.K., tot 24/5. woe. t/m zo. 14-17
Noorden
De Watergeus - Simon
10, etsen, aquarellen
n Capelweg
1 Fosé Calsina, t/m 24/5; di. t/m zo.
Noordwijkerhout
Leeuwenhorst congrescentrum - Lan-
gelaan 3. werk van grafisch genoot
schap drukkerstroost, tot 15/6; dag. 9-
21 uur.
Nieuwveen
De Veenhoeve - Oude Nieuwveense-
weg, etsen van Reinder Homan, t/m
4/6: ma. t/m za. 10-17.30 uur; vr. tot 21
Rijnsaterwoude
Galerie De Barg - Woudsewijk, teke
ningen en schilderijen van Peter Flo-
rian Bogner. t/m 24/5. vr., za. en zo.
14-17 uur.
Wassenaar
Galerie JA - Molenweg. Ernst Berg
mans, grafiek. Lux Buurman, olie
verf. Studio De Oude Hom, glas. Fan
ny Mazure, gemengde techniek. Wim
van der Meij, landschapetsen, Mieke
Pontier, keramiek; dag. 11-17 uur, do..
vr. ook van 19-21 uur.
Ars et Studium - Europaschool, Joh.
de Wittstraat/hoek v.Z.v. Nijevelt-
straat, werk van leden, t/m 23/5; dag.
Concerten
ring in de Pieterskerk. Op deze avond
zullen het Requiem van Anton
Bruckner en A Saint Nicolas Cantata
van Benjamin Britten ten gehore wor
den gebracht. Aan dit concert werken
mee de sopraan Ellen Looyestijn, de
alt Fiekojan Hoolboom, de tenor Ber
nard Loonen en de bas Frans Huijts.
De pianisten Ton Stauttener en Mie
ke Walta-van Driel verlenen eveneens
medewerking. Het orgel wordt be
speeld door Jos Laus. Voorts treden
aan leden van het William Byrd Vo
caal Ensemble. Het Amsterdams Be
geleidingsorkest is ook van de partij.
Het geheel staat onder leiding van
Hans van der Toorn. Aanvang 20.15
De altvioliste Esther van Stralen en
de pianiste Fransje Dorst geven van
avond een concert in de Kapelzaal
van K&O. Het programma vermeldt
werken van Bach. Vieuxtemps, Schu
bert, Schumann en H.A Praeger. Dit
recital komt in de plaats
avond een concert in de Lokhorst-
kerk. Er zal werk worden uitgevoerd
van Gouvy, Lees, Strauss. Beethoven
en Dvorak. Aanvang 20.15 uur.
De Noordwijker Jacco van Leeuwen
bespeelt morgenmiddag het orgel van
de Hartebrugkerk. Aanvang 15.00
In het verenigingsgebouw van Au-
gustinus (Rapenburg 24) wordt zon
dagochtend in samenwerking met de
Streekmuziekschool een koffiecon
cert gegeven. Leden van het Marsyas
Blazersensemble, met een bezetting
van dwarsfluit, hobo, klarinet en
hoorn, spelen composities van Mo
zart, Alan Frank. Gordon Philips en
Hugo de Groot. Aanvang 11.30 uur.
Oe organist Bert Mooiman verzorgt
het lunchpauzeconcert op woensdag
middag in de Hooglandse Kerk. Aan
vang 12.30 uur.
Pop
In het LVC treedt vanavond de band
Mag Dat In Bagdad op. De basis van
deze groep bestaat uit zelfgeschreven
nummers die variëren van snel. vro
lijk, dansbaar tot langzaam. Aanvang
22.30 uur, Breestraat 66, Leiden.
De Leidse Vereniging van Popmuzi
kanten laat zaterdag weer van zich
horen. Op deze dag worden twaalf
Leidse groepen aan het publiek voor
gesteld. De spits wordt 's middags om
15.00 uur afgebeten door Joe Cool en
het festijn wordt na middernacht be
sloten door de 'Suspects', die het af
gelopen jaar nog een eervolle vermel
ding kregen in de Grote Prijs van Ne
derland. de muzikale acts worden aan
elkaar gepraat door de Leidspopdich-
ter Rik van Boeckel en het Amster
damse fenomeen Simon Vinkenoog
De volgende groepen zullen acte de
precense geven: 15.00 Joe Cool; 15.50
Quit the Smalltalk. 16.30 Innocent
reality; 17.00 Rik van Boekel; 17.20
Transport exceptionel; 18.00 Johnny
Garsons strikes again; 19.00 Toy Fac
tory; 20.00 Tropical Reptiles; 21.00
Kir Royale; 21.45 Simon Vinkenoog;
22.10 Take Five; 23.00 Suspects.
Plaats: LVC, Breestraat 66, Leiden.
Donderdagavond is er in het LVC fla
menco te horen als voorproefje van
wat hopelijk een lange hete zomer zal
worden. De groep Capo, bestaande
uit vier heren, twee gitaar, één bas,
één percussie, zal stukken brengen
van Paco Pena en Paco de Lucia. Ook
moderne werken zullen aan bod ko
men. Modern betekent in dit geval
beïnvloeding van zowel Westerse pop
jazz als de Zuid-Amerikaanse rit-'
mes. Aanvang 21.00 uur.
Jazz
Op de Leidse jazzavond van Hot Hou
se komen musici uit Leiden aan bod
die actief zijn op het gebied van jazz
en verwante muziek. Het Hot House
Workshoporkest onder leiding van
Wlady Podsoda treedt als eerste om
21.00 uur aan. Dit orkest geeft begin
nende en iets meer gevorderde musi
ci de mogelijkheid zich onder des
kundige leiding te bekwamen in sa
menspel en improvisatie. Om 22.00
komt de formatie Vals Plat aan bod.
Deze groep legt zich toe rythm
blues en funkjazz zoals we die kennen
van artiesten als Hans Dulfer. J.C.
Tans Rockets De groep wordt be
mand door Bert Dijksman, jan Hylke-
ma, Frants Geraedts, en Robbert v/d
Vlist. Om 23.15 uur tenslotte, maakt
Huub en zijn Maatjes zijn opwach
ting. De muzikale leiding is in handen
van trompettist/zanger Huub Weijers.
die zich in vele stijlen thuisvoelt, van
swing tot avant-garde. Aanvang 21.00
uur. Waaggebouw, Aalmarkt 21, Lei-
Mime
De Mechelse Mime Studio geeft zater
dagavond een voorstelling in Theater
ter Weer in Wassenaar. De voorstel
ling is een mixture van traditioneel
mimespel en percussie. Na de voor
stelling weer levende achtergrond
muziek verzorgd door een country
and westernband uit Leiden. Aan
vang 20.15 uur, Borderij ter Weer.
Deijlerweg 153, Wassenaar.
Leiden
Schouwburg
vr 15. 20.15 uur. Chr. Toneelgroep De
Timdelerclub speelt 'Bonaventura'.
za 16. 20.15 uur. Finale Leids Cabaret-
woe 20. 14.30 uur. kindervoorstelling
door Cees Brandt 'Het puntenland'
woe 20, 20.30 uur. Leidsch Studenten
Tooneel 'Pas lo que pase'.
LAK-theater
vr 15, za 16, 20.30 uur, Nieuwe Dans
groep 'Figures in movement'
do 21, 20.30 uur, Brandtheater 'De
Cid'.
Microtheater Imperium
vr 15, za 16, 20.30 uur. Imperium
speelt 'The Family'.
Amsterdam
i Vlaanderen: 'Evita'
woe 20, 20.15 uur, popconcert John
Hyatt.
do 21, 20.15 uur, popconcert Suzanne
Vega.
Concertgebouw
vr 15, 20.15 uur, Nederlands Philhar-
monisch symfonie-orkest o.l.v. Hu-
bert Soudant. m.m.v. Istvan Parkè-
nyi. viool. Herre-Jan Stegenga. cello
en Alexander Warenberg, piano,
za 16, 20.15 uur, Nederlands Kamer
koor o.l.v. Robert Holl.
zo 17, 20.15 uur, Los Angeles Phühar-
monisch kamerorkest o.l.v Wilfried
Boettcher m.m.v. Rudolf Buchbin-
van 't Hek en Onno Molenkamp 'Tun
nel zonder vluchtstrook'.
Muziektheater
za 16, di 19, 20 uur, De Nederlandse
Opera met 'Madame Butterfly'
Puccini.
Nieuwe De La Mar Theater
t/m za 23, beh. zo/ma/di, 20.15
Martine Bijl met haar programma
'Bijl'.
zo 17, ma 18, 20.15 uur. 'Helder als
glas'.
Stadsschouwburg
za 16, 20.15 uur, zo 17. 14 uur. Het Pu
bliekstheater speelt 'Het wijde land'
ma 18, try-out, di 19, première, woe 20
t/m za 23, De Jungle 'Nathan de Wij
ze', met o.a. Bernhard Droog en Ellen
Vogel.
za 16, 20.15 uur, Haagse Comedie met
de laatste voorstelling van 'Charing
Cross Road 84'.
Appeltheater
vr 14. za 15, 20.15 uur. Theatergroep
De Appel met Amphitryon'.
Circustheater
vr 15, 20.15 uur. Eurythmeum Stutt
gart Bewegingstheater
za 16. 20.15 uur. Jazz at de Circus: Ab
dullah Ibrahim met zijn septet Ekaya.
zo 17. 14.30 uur. Zang. dans en muziek
uit het oude Rusland: Het Oeral Ko
zakken Koor, DansensemWe Aidja-
Rotterdam
Instrumentaal Ensemble
Den Haag
2 Comedie speelt 'Wilde Honing'.
'Droe2ya'.
Nederlands Congresgebouw
di 19, 20.15 uur, The Tammy Wynette
Show.
Diligentia
vr 15, 20.15 uur, 'Helder als glas', met
Hans Cornelissen, Dorijn Curvers en
Ellisigne Kraaykamp.
woe 20, 20.15 uur, Residentie Orkest,
Theater Pepijn
v 15, za 16, 20.30 uur. Cabaret Bert
Visscher 'Bij Parijs linksaf.
De Doelen
vr 15, gr. zaal, 20.15 uur. Rotterdams
Philharmonisch Orkest o.l.v. Kurt
Sanderling.
vr 15, kl. zaal, 20.15 uur. Ensembles
uit het Nederlands Philharmonisch
Kamerorkest o.l.v. Istvan Parkanyi.
zo 17. gr zaal. 14.15 uur, Het Residen
tie Orkest o.l.v. Alain Lombard,
di 19. gr. zaal, 20.15 uur, James Gal-
way, fluit, m.m.v. Berliner Festival
Ensemble.
za 16, 20.15 uur, Sweet Satei
Night, dans-musical uit New York
van Billy Wilson.
di 19, woe 20, 20.15 uur, Het Konink
lijk Ballet van Vlaanderen: 'Evita'
Theater Zuidplein
vr 15, za 16, gr. zaal, 20.15 uur, 'Tien in
Topvorm', programma van Tineke
Schouten,
zo 17, gr. zaal, 14 uur, Het Scapino
Ballet.
woe 20, do 21. gr. zaal, 20.15 uur, 'Ben
jamin in het leger' met o.a. Huub Sta
pel, John Leddy.