Q
Tragiek van
geboren verliezer
Zo is het moderne gezinsleven
Zonder zorgen, zonder ziel
Film International gaat failliet
VRIJDAG 15 MEI 1987
PAGINA 21
'Mona Lisa'; regie: Neil Jordan; hoofd
rollen: Bob Hoskins, Michael Caine en
Cathy Tyson; theater: Lido, Leiden.
Zonder dat er duidelijk naar wordt
verwezen is de Mona Lisa van Leo
nardo da Vinei een samenvatting
van de gelijknamige film. Nog be
ter gezegd: het schilderij dringt
door tot de kern van de film. Het
eindeloze gegis naar de betekenis
van haar geschilderde glimlach
symboliseert het mannelijke onbe
grip voor vrouwen. De muur tus
sen de seksen, zo beweren de film
makers, is nog lang niet geslecht.
Mannen die op zoek zijn naar de
beweegredenen van vrouwen hou
den zich 487 jaar na het vervaardi
gen van het schilderij nog altijd
voor de gek.
In de film is het nummer Mona
Lisa verweven, waarin zanger Nat
King Cole in romantisch gepeins is
verzonken: 'Is zij werkelijk of al
leen maar een kunstwerk'. Dit
zwijmelmuziekje heeft overigens
nog een tweede symbolische la
ding, waarmee nu alvast kan wor
den aangegeven hoe goed 'Mona
Lisa' in elkaar steekt.
Regisseur Neil Jordan heeft zijn
film gebaseerd op een krantebe-
richt over een crimineel die prosti-
tuées in bescherming nam tegen
pooiers en drugsdealers. De man
beklaagde zich, aldus het bericht,
over het verdwijnen van de 'goede
zeden' in de onderwereld.
Ziedaar meteen de onvrede van
George, de hoofdpersoon in 'Mona
Lisa'. Hij wordt na een aantal jaren
ontslagen uit de gevangenis en
snapt bij terugkeer niets meer van
het crimineel milieu, waarin elke
romantiek is verdwe-
George moet genoegen nemen
met een aanstelling als chauffeur
van Simone, een dure callgirl. Ca
thy Tyson speelt die rol met een
rijpheid die voor een 20-jarige
meer dan opmerkelijk mag heten.
Als een loopjongen-op-wielem
koerst George door dure wijken en
de tippelzone van King's Cross (on
heilspellend en schitterend vastge
legd door cameraman Roger Pratt),
terwijl op de autoradio romanti
sche muziek weerklinkt. George
voelt zich als een vis op het droge,
is op het foute tijdstip in de ver
keerde omgeving.
Dat wordt fraai uitgedrukt in zijn
vriendschap met de enigszins bi
zarre Thomas bij wie hij logeert.
Beiden zijn liefhebber van mis
daadverhaaltjes en George giet zijn
belevenissen in die vorm. Hij ver
telt ze in de derde persoon aan
Thomas, alsof hij er zelf niet bij be
trokken is.
Tussen hem en de prostituée Si
mone wil het allerminst vlotten.
Om George in haar sjieke omge
ving in te passen geeft Simone
hem geld voor nieuwe kleren en
waarmee komt hij vervolgens aan
zetten? Een bontgekleurd over
hemd en het lelijkst denkbare jas
je. Kortom, twee werelden apart.
George heeft eenvoudige normen
wat betreft seks en vrouwen, Simo-
ne's praktijken en ondoorgronde
lijke verschijning (Mona Lisa) gaan
zijn perken ver te buiten.
BIOSCOPEN
Bob Hoskins
Langzamerhand groeit er echter
toch iets van begrip en blijkt de
verwantschap groter dan ver
wacht. Maar het aardige is dat de
kijker vervolgens ook op het ver
keerde been wordt gezet. Zoals
mannen hun stereotiepe beeld van
vrouwen hebben, zo is de toe
schouwer gewend aan de filmische
wetten van romantiek en daarvan
wijkt 'Mona Lisa' op verrassende
wijze af.
Regisseur Neil Jordan zegt de
film gemaakt te hebben met hoofd
rolspeler Bob Hoskins in het ach
terhoofd. Zijn gelijk daarin wordt
in menige scène bewezen. Hoskins
viel al op in de verder overigens
onopvallend gebleven thriller 'The
long good friday'. In zijn gedron
gen gestalte en zijn bokserhoofd
wordt de tragiek van George, de
geboren verliezer, fraai getroffen.
Hoskins rangschikt zijn spel in
'Mona Lisa' tot 'het beste wat hij
de afgelopen jaren heeft gedaan'.
Hij heeft er daarmee in sterke
mate toe bijgedragen dat 'Mona Li
sa' een uistekende film is gewor
den. Een film die allerlei genres in
zich verenigt, zowel schrijnend als
komisch en beslist gezien mag
worden.
BART JUNGMANN
'That's life!: regie: Blake Edwards;
hoofdrollen: Jack Lemmon en Julie
Andrews; theater: Kijkhuis, Leiden.
Blake Edwards is vooral beroemd
om zijn 'Pink Panther'-films met
Peter Sellers, maar in de lange lijst
films die achter zijn naam staat, ko
men we ook titels tegen als 'Opera
tion Petticoat', '10' en 'Victor/Vic
toria'. Edwards is niet alleen een
succesvol regisseur, maar hij weet
de Hollywood-eis van commercie
te paren aan een zeer persoonlijke
aanpak. Ging bij '10' alle aandacht
uit naar Bo Derek, in feite vertelde
Edwards via het wanhopig malloti
ge gedrag van Dudley Moore de
pijnlijke geschiedenis van een
mid-life crisis.
'That's life!' noemt Edwards zelf
het vervolg op '10'. Het gaat weer
om een crisis, nu van een man die
twintig jaar ouder is. Harvey Fair-
child's verjaardag is op komst,
maar hij kan zich er absoluut niet
op verheugen. Hij realiseert zich
opeens zijn ouderdom en vergan
kelijkheid. Humeurig reageert hij
op een ieder die hem aan zijn leef
tijd herinnert.
Zijn succesvolle car
rière als architect, een gelukkig hu
welijk en redelijk geslaagde vol-
kinderen, dat alles kan niet
verhinderen dat hij regelrecht op
een zenuwinzinking afstevent.
Wanneer een mooie cliënte hem
op zeer originele wijze de laatste
instructies voor de bouw van haar
huis influistert, blijkt hij ook op
seksueel gebied niet meer in de
volle kracht van zijn leven te zijn.
Aan alle andere personages
schort het nodige. Harvey's vrouw
beleeft de moeilijkste dagen van
haar leven, omdat ze in afwachting
is van de uitslag van een medisch
onderzoek, en de kinderen hebben
allen od de een of andere i
relatieproblemen. Zo is het leven
blijkbaar in huize Edwards. Letter
lijk, want de film werd grotendeels
in zijn eigen huis opgenomen, en
bijna alle medewerkers zijn fami
lie. Hoofdrolspeler Jack Lemmon
is een oude vriend van Edwards en
hij is geknipt voor de rol van ze-'
nuwachtige twijfelaar. Julie And
rews speelt zijn vrouw en is in
werkelijkheid Edwards echtgeno
te.
Ook de vrouw van Lemmon en
hun zoon zijn van de partij. Een
dochter van Edwards en een doch
ter van Andrews (beiden dus uit
een vorig huwelijk) maken het fa
miliale onderonsje compleet.
'That's Life!' is een komedie, in
die zin dat ernstige zaken op een
luchtige manier aan de orde wor
den gesteld. De hilariteit van de
Pink Panther heeft plaats gemaakt
voor de grimlachjes, die ook in '10'
overheersten. 'That's Life!' is voor
al dankzij Jack Lemmon af en toe
redelijk amusant, maar mist volle
dig elk artistiek surplus.
LEONARD ENC?EL.
'Giovanni Senzapensieri'; regie: Marco
Colli; hoofdrollen: Sergio Castellito en
Eleonora Giorgi; theater: Kijkhuis, Lei
den.
De Engelse titel van deze
Italiaanse produktie luidt 'Drea
mer' en zegt kort en duidelijk waar
het op staat. Giovanni is een on
handige kleuter van in de twintig,
die met grote bruine ogen verwon
derd de wereld in staart. Hij is de
laatste nazaat van de hertogen van
Cantelmo en voorziet in zijn le
vensonderhoud door kostbare erf
stukken aan de plaatselijke anti
quair te verpatsen. Hij brengt de
meeste tijd door op het dak van
zijn vervallen paleis. De film opent
met het bericht van Leonardo's
dood in 1519. Een verre voorvader
van Giovanni verbergt schetsen en
een brief van Da Vinci in de gehei
me lade van een kastje, om vervol
gens bij het horen van de jobstij
ding van schrik uit het raam te val
len. Wanneer Giovanni per onge
luk de schetsen in handen krijgt,
beseft hij niet waar het om gaat. Hij
vouwt een vliegtuigje van het per
kament en gooit het naar zijn
mooie jonge buurvrouw. Zij reali
seert zich onmiddellijk wat voor
schat haar in de schoot geworpen
wordt. Het gaat immers om de ont
werpen voor vliegtuigen die de
grote Renaissance-man Leonardo
da Vinei maakte. Wanneer ook
Giovanni eindelijk ontdekt waar
het om gaat, vindt hij in een afge
sloten vertrek van het paleis twee
enorme vleugels. Daarmee kan de
simpele dromer eindelijk zijn lot in
deze zakelijke tijd ontstijgen en
naar een andere wereld vliegen,
waar voor mensen als hij mis
schien wel plaats is.
Deze Jan Zonder Zorgen gaat
volledig langs mij heen. Het een
voudige verhaaltje, de beperkte
setting en de poppenkastpersona-
ges kunnen ontroeren, noch verte
deren, amuseren, noch boeien. De
film is zonder twijfel met zorg en
intelligentie in elkaar gezet, maar
de kleine grapjes zijn weinig sub
tiel. Het uit het raam vallen van een
voorvader, het altijd op het dak zit
ten dromen en een hemelsblauw
geverfd zolderkamertje zijn te
overduideüjke verwijzingen naar
de schetsen van Leonardo en Gio
vanni's uiteindelijke wegzweven
naar betere oorden.
In Italië mag 'Senzapensieri'
misschien tot een geliefd genre be
horen, aan mij is het absoluut niet
besteed. De film lijkt niet van de
grond te willen komen en is op z'n
best een milde maatschappijkri
tiek zonder ziel. Net als bij het zien
van 'Tu mi turbi' en 'Tutto Benigni'
rond de Italiaanse komiek Roberto
Benigni, onstaat $e indruk dat niet
alle humor internationaal is.
LEONARD ENGEL.
De Australische filmster Mel Gibson maakt de traditionele handafdruk
tijdens het veertigste filmfestival in Cannes. (foto ap>
CANNES (GPD) - Het ministerie
van WVC stopt de subsidie aan'
Film International, de alternatieve
distributeur die sinds de jaren ze
ventig de belangrijkste leverancier
geweest is van de Nederlandse
Filmhuizen. Daarmee is het dood
vonnis getekend voor Film Inter
national, een organisatie die ook
drie jaar geleden al in ernstige fi
nanciële moeilijkheden geraakte
en toen door WVC werd gered.
Een omvangrijke sanering toen
heeft geen blijvend positief resul
taat opgeleverd. Begin dit jaar wa
ren de schulden al weer zo hoog
opgelopen, dat Film International
niet in staat was om de uitbreng-
kosten te betalen voor films die al
wel waren aangekocht. Vooral het
bedrijf dat voor Film International
films ondertitelt, blijkt niet langer
bereid om het krediet verder te la
ten oplopen.
Hoe de ontmanteling van Film
International gaat plaatsvinden is
nog onzeker, maar inmiddels heeft
Huub Bals in Cannes reeds be
staande opties van Film Internatio
nal op films van onder meer de Ja
panse regisseur Imamura overge
dragen aan Pieter Goedings,-direc
teur van het commerciële distribu
tie-bedrijf The Movies.
Overigens is het ministerie van
WVC van plan de subsidie aan het
Filmfestival Rotterdam (dat vroe
ger zuiver een Film International-
aangelegenheid was) te verhogen.
Huub Bals loopt dus in Cannes
niet langer rond als film-inkoper,
maar wel als programmeur voor
zijn festival.
Een eerste gevolg van het op
handen zijnde faillissement van
Film International is dat de Asso
ciatie van Filmtheaters (waarbij de
belangrijkste Nederlandse filmhui
zen zijn aangesloten) de beslissing
heeft genomen voortaan zelf te
gaan inkopen.
Warner Home Video heeft de ge
woonte met themaseries te ko
men. De laatste serie bestaat uit
politie- en geheime dienst-films.
De meest recente is 'Cobra', ge
regisseerd door George Cosma-
tos en opgebouwd rond Sylves
ter Stallone. Sylvester is een po
litieman die niet van opgeven
weet, een 'Dirty Harry' in het
kwadraat. Iedere smeerlap moet
voor de bijl. In de bioscoop heeft
de film het veel minder goed ge
daan dan de Rambo's en de Roc-
ky's. Toch is aan actie geen ge
brek en over de moraal moet je
gewoon maar niet nadenken.
Twaalf jaar ouder en vele ma
len verfijnder is 'The Marseille
contract' van Robert Parrish
met Michael Caine, James Ma
son en Anthony Quinn. Caine is
heel goed en speelt een huur
moordenaar zonder geweten die
zijn vak ziet als een broodwin
ning waar je het minst last van
hebt als je er niet over nadenkt.
Het verhaal over drugs en drug
smokkel zit prima in elkaar.
De smerige kanten van spiona
ge (vooral het bedriegen en be
drogen worden) worden uitvoe
rig getoond in het uitstekende
'Permission to kill' van Cyril
Frankel, met Dirk Bogarde gls
uiterst vriendelijke, maar volsla
gen amorele baas van een gehei-
me-dienstsectie.
Al op televisie geweest is het
drie jaar oude 'Report to the
commissioner' van Milton Kat-
selas. Ook bij de politie viert het
bedrog hoogtij en agent Michael
Moriarty is daar de dupe van. Het
verhaal wordt hier en daar wel
wat erg melodramatisch.
In 1966 maakte Claude Le-
louch 'Un homme et une femme',
een heel mooie film over een
man en een vrouw die elkaar le
ren kennen bij de kostschool van
hun kinderen. Jean-Louis Trin-
tignant en Anouk Aimée werden
om hun rollen zeer geprezen. Vo
rig jaar kwam Lelouch op het
slechte idee om de film dun
netjes over te doen. Dezelfde
spelers ontmoetten elkaar weer,
maar dan wel '20 jaar later'. Het
resultaat was nogal knudde. War
ner was zo slim de oude film op
nieuw uit te brengen en daaraan
kunt u zien dat Lelouch het wel
degelijk kan.
Vorig jaar kwam '9Vz Weeks' in
de bioscoop met Kim Basinger
en Mickey Rourke die elkaar
zeer onstuimig een tijdje liefhad
den. 'Fatal attraction' van Mi
chael Grant heeft hetzelfde the
ma. Ditmaal gaan Sally Keller-
man en Stephen Lack er tegen
aan. Ze houden van wilde spel
letjes, te wilde spelletjes. Het
waarom blijft vaag en met ero
tiek heeft het minder te maken
dan wordt gesuggereerd, maar
gek is de film wel. Van Vestron
Video.
Gewoon leuk is 'Short circuit'
van John Badham over een robot
die voor zichzelf begint en zijn
heil zoekt bij Ally Sheedy en Ste
ven Guttenberg. Het leger wordt
geleid door domoren die de ro
bot willen vernietigen, maar
Sheedy en Guttenberg zien een
vriendje in hem. CBS/Fox Video.
Na de dood van John Belushi
kwam Warner met een compila
tie van Belushi-scènes uit 'Satur
day Night Live', de tv-show
waardoor menig acteur bekend
werd. De cassette deed het goed.
een reden om ook scènes waarin
Dan Akroyd het middelpunt
was, te gaan bundelen. Belushi is
even te zien, evenals onder ande
ren Chevy Chase en Gilda Rad-
ner. Soms is het melig, vaak is
het leuk en menigmaal is het pit
tig-
Meer dan pittig, zeg maar: grof.
is 'Delirious', een opname van
een zeer lange conference van
Eddie Murphy ('24 Hours', 'Be
verly Hills cop'). Hij houdt niet
van homo's en vrouwen zijn
maar voor één ding goed. Hij
houdt wel van vloeken en obsce
ne gebaren. Je zit verbaasd naar
de show te kijken. Is dat het puri
teinse Amerika? Ik zie het Freek
de Jonge nog niet zo doen. Uit
het oogpunt van vakmanschap is
de show vrijwel perfect, dat wel.
Van Esselte CIC.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Mona Lisa' - Lido. Leiden
'De aanslag' - een langdradige verfil
ming van Mulisch' boek - Trianon.
Leiden
'Aliens' - kreeftachtige monsters ja
gen kolonisten de stuipen op het lijf-
Greenway, Voorschoten
'Le lieu du crime' - Greenway, Voor
schoten
'Dutch treat' - meidengroep Dolly
Dots in vermeende komedie - Green
way, Voorschoten
'Iris' - emancipatieverhaal in thriller-
verpakking - City, Katwijk
'The quiet earth' - City, Katwijk
'Peggy Sue got married' - City, Kat
wijk
BLIJVERS
'Platoon' - naïeve jongen komt te
recht in de absurde wereld van een
jungle-oorlog - Luxor, Leiden en Eu
ro, Alphen
'The name of the rose' - Franciscaner
monnik op zoek naar oplossing reeks
moorden in kloostergemeenschap -
Lido, Leiden
'Hannah and her sisters' - de dagelijk
se belevenissen van drie zusters in
Manhattan - Trianon, Leiden
'Over the top' - Sylvester Stallone met
menselijke trekjes - Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'The golden child' - Eddy Murphy als
uitverkorene - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Children of a lesser God' - een blik in
de stille wereld van doven - Lido, Lei
den en Euro, Alphen
'Amadeus' - Greenway, Voorschoten
'Ferris Bueller's day off - jongen gaat
spijbelen en belandt onder meer in
een museum - City, Katwijk en Lido.
Noordwijk
'No mercy' - Jeroen Krabbé als en
gerd in Amerikaanse politiefilm - Li
do, Noordwijk
'Donald Duck's verjaardagspartijtje' -
City, Katwijk
'Repelsteeltje' - Greenway, Voorscho-
'Asterix contra Caesar' - Euro, Alphen
SEKSFILMS
NACHTFILMS
'Make absents' - Rex, Leiden.
'Platoon' - Euro, Alphen
'Olinka en haar erotische avonturen
'De perverse gravin' - Euro. Alphen
DEN HAAG
'The mosquito coast' - Asta (463500),
al.
'Wanted dead or alive' - Asta, 16 jr.
'Stand by me' - Asta, al.
'Rosa Luxemburg' - Babylon
Over the top' - Odeon (462400). 12 jr.
Private defectives' - Odeon, al.
'Children of a lesser God' - Babylon,
al.
'Dune' - Euro (667066). al.
'Platoon' - Cineac, Metropole. 16 jr.
'Tough guys' - Cineac, al.
'The golden child' - Odeon, 12 jr
'Flodder' - Odeon, al.
'A room with a view' - Metropole, 16
jr-
'De aanslag' - Metropole (456756), al.
'Hair' - Metropole, al.
'Eleni' - Metropole. 16 jr.
'Mascara' - Metropole, 16 jr.
'The name of the rose' - Metropole, 16
jr.
'Cathouse fever' Le Paris (656402), 18
jr-
'El amor brujo' - Le Paris, al.
'Sulka's daughter' - Le Paris, 18 jr.
'Little shop of horrors' - Babylon, 12
jr.
'The voyage home' - Cineac, al.
AMSTERDAM
'Stand by me' - Alfa, al.
'Terug naar Oegstgeest' - Alfa. 12 jr.
'Over the top' - City (234579), 12 jr.
'De aanslag' - Tuschinski (262633), al.
'Betty Blue' - Alfa, 16 jr.
A room with a view' - Alhambra
(233192), Tuschinski. al.
'Platoon' - Alhambra, City, Cinema,
16 jr.
'The mosquito coast' - Bellevue Cine
rama (234876). al.
'Wanted dead or alive' - Bellevue. 16
jr-
'Mascara' - City, 16 jr
'Color of Money' - City, al.
'Verdi's Otello' - Cinema (151243). al
Crocodile Dundee' Cinerama
(266227). al
'Children of a lesser God' - Calypso
(234876). al.
'How do yoy like it?' - Parisien
(246549), 18 jr.
'Le rayon vert' - Cinecenter (236615),
16 jr.
'Hannah and her sisters' - Cinecenter,
al.
'Ran' - Kriterion, 16 jr.
'Rosa Luxemburg' - The Movies
(245790), 16 jr.
'Senzapensieri' - The Movies, 16 jr.
Tiempo de morir' - The Movies, 16 jr.
The name of the rose' - Tuschinski.
16 jr.
'Tough guys' - Tuschinski, al.
'Flodder' - Tuschinski, al.
'No mercy' - Cineac (423639), 12 jr.
'The golden child' - Tuschinski, Cine
ma, 12 jr.
'The voyage home' - City, al.
'Eleni' - City, 16 jr.
'Private defectives' - City, al.
'Rosa Luxemburg' - De Uitkijk, al.
'Little shop of horrors' - Alfa, 12 jr.
'Péril en la demeure' - Cinecenter, 16
jr.
'La femme de n
- Cinecenter, 16
TELEVISIE
Het ambassade-kwartier van Pe
king wordt in de film '55 days at
Peking' belegerd door Boxers,
een fanatieke religieuze sekte.
Zaterdag op Nederland 1, 20.28
uur. De nachtfilm die zaterdag
avond op Nederland 2 wordt ver
toond is 'De geweldenaar' (23.40
uur). Een ex-coureur die in een
goudmijn werkt weet goud van
overvallers af te pakken en er
mee vandoor te gaan.
Zondag is op Nederland 2
(20.55 uur) 'De glazen wand' te
zien. Daarin vertelt een sportie
ve, ideale zoon van een doorsnee-
welvarend gezin, zijn ouders dat
hij homoseksueel is. Deze beken
tenis grijpt het hele gezin nogal
aan. Dezelfde dag op BBC 1 'The
bad and the beautiful' (16.00
uur). Over de levenswandel van
een ambities filmproducent, be
zien door de ogen van mensen in
zijn omgeving. Op BBC 2 is zon
dagavond (24.00 uur) 'Rebel wi
thout a cause', met James Dean.
Hij speelt een jongeman die wan
hopig op zoek is naar enig gevoel
van eigenwaarde.
'The warriors' is maandag
(20.40 uur) op Nederland 2. Een
actiefilm over jeugdbenden in
nachtelijk New York die de
macht in de stad willen
Dinsdagmiddag (15.05 uur) is
op BBC 1 'This time forever' te
zien. Ten tijde van de Vietnam-
oorlog moet een student zijn
meisje verlaten om het vader
land te dienen.
Het bekende verhaal van twee
sterren, de één stijgend de an
der op zijn retour, is woensdag
op Nederland 1 te zien in 'A star
is bom'. Barbra Streisand speelt
de nachtclubzangeres Esther
Hoffman. Op Duitsland 2 is die
avond (22.55 uur) 'Allons z'en-
fants' te zien. Een jongen wordt
gedrild op de militaire academie
en deserteert vervolgens. Zijn
vader, een Verdun-veteraan, pikt
dat niet.
'Die Ehe der Maria Braun' is
donderdag op Duitsland 1 (23.00
uur). Liefde en (on)trouw tijdens
de oorlogsjaren met onder ande
ren Hanna Schygulla.
FILMHUIZEN
In de serie over de jaren zestig
wordt tot en met zondag in het
Filmhuis LVC 'Blow-up' ver
toond (21.15 uur). Een Londense
fotograaf denkt tijdens het uit
vergroten van foto's per ongeluk
een moord te hebben geregi
streerd. Het negatief wordt ech
ter gestolen en ook het lijk ver
dwijnt. Met onder anderen Jane
Birkin en David Hemmings.
Woensdag worden in het Film
huis in één programma twee do
cumentaires vertoond (20.00 en
22.15 uur). Allereerst 'De Maag
denhuisfilm' over de bezetting
van de Amsterdamse universiteit
in 1969 en voorts 'Highschool'
over een Amerikaanse school
waar leraren en leerlingen tegen
over elkaar komen te staan. Don
derdag is in het Filmhuis de mu
sical 'Hair' te zien (21.15 uur).
In de LAK-cinema draaien
dinsdag twee films. 'The front
(20.00 uur) is een komedie over
de Mc Carthy heksenjacht in de
jaren vijftig. Woody Allen speelt
een schlemielig mannetje dat
wordt ingehuurd door scenario
schrijvers die op de zwarte lijst
staan, zodat ze onder zijn naam
kunnen publiceren. Dat leidt na
tuurlijk'tot de nodige complica
ties. 'Fort Apache' is een western
die de wording van een legende
toont (22.00 uur).
'L'Etoile du nord' is dinsdag
(20.15 uur) in de kapelzaal van
K&O te zien, met in de hoofdrol
len Simone Signoret en Philippe
Noiret.
Drie mannen betreden een ver
boden terrein om daar de gehei
men te ontraadselen in 'Stalker'.
Maandag (20.00 uur) te zien in het
Kijkhuis. Dinsdag draait daar
'Georgia's four friends' (20.00 en
22.15 uur). Een zedenschets
waarin een meisje haar geliefde
kwijt raakt omdat zij niet kan
wachten tot hij met haar naar
bed wil. Ze raakt zwanger van
één van zijn vrienden die inmid
dels in Vietnam zit. 'Broadway
Danny Rose* van Woody Allen
draait woensdag in het Kijkhuis
(20.00 en 22.15 uur). Het is het
verhaal van een manager die een
grote steun en toeverlaat is van
een stel mislukte artiesten.