Leidse galeries presenteren zich Kimstprotest tegen bezuinigingen Kwaliteit bij Introdans uit Arnhem Kleurrijk en levendig werk van Ria Rettich in AZL-galerie DONDERDAG 14 MEI 1987 PAGINA 25 LEIDEN - In de Waag is vanaf vandaag, de tentoonstelling 'Kunst te koop' te zien onder het motto 'Zeven Leidse gale ries tonen hun gezicht'. Deelnemers aan deze expositie zijn: de AZL-galerie, Stichting Burcht, Fotomania, galerie Denise Stephan, de Leidse Kunstuitleen, Stelling en de LAK-galerie. Als het aankomt op de vraag hoe het gesteld is met de beeldende kunst in Leiden, staan de menin gen van aantal galeriehouders lijn recht tegenover elkaar. "Welbeke- ken valt het aanbod helemaal niet tegen", zegt Denise Tweehuysen- Stephan van galerie Denise Ste phan, maar haar collega van de AZL-galerie, Jacqueline Kleisen, stelt juist dat er eigenlijk weinig is op dit gebied. De plaatsen, waar het exposeren van kunst een neven-activiteit vormt, zoals koffiehuizen en broodjeszaken, buiten beschou wing latend, kan men stellen dat Leiden de laatste jaren een aantal expositieruimten rijker is gewor den. Tot deze op professionele ba sis werkende galeries, behoren, be halve de AZL-galerie, Stichting Burcht en Fotomania, een galerie die zich in anderhalf jaar tijd een plaats heeft verworven als één van de bekende fotogaleries in Neder land. Vanaf vandaag kunnen bezoe kers van de Waag zich dus een beeld vormen van wat zeven Leid se galeries te bieden hebben tij dens de tentoonstelling 'Kunst te koop'. Het initiatief tot deze ten toonstelling is uitgegaan van de ge meente Leiden, die hiermee de deelnemende galeries de gelegen heid wil bieden zich aan het Leidse publiek te presenteren. Een voor waarde was wel dat zij werk van tenminste één Leidse kunstenaar moesten exposeren maar verder werden zij geheel vrij gelaten in de invulling van de toebedeelde ruim te. De vormgeving van het geheel moet eenheid brengen tussen de verschillende onderdelen. Naar aanleiding van deze geza menlijke galerie-presentatie ver schijnt er een brochure, die niet al leen de tentoonstelling begeleidt, maar ook als bron van informatie, een leidraad voor galerie-bezoeken in Leiden kan dienen, onder meer door verspreiding via de VW. Deze extra publiciteit is de mees te galeries zeer welkom. De bro chure zal mogelijk ook na afloop een grotere toeloop van het pu bliek teweegbrengen, is de mening van een van de deelnemers, maar de meerderheid vindt dat gunstige resultaten vooral afhankelijk zijn van een goede tentoonstelling en een ruime verspreiding van de pu- blikatie. Enthousiast Op het initiatief van de gemeente hebben de zeven galeries positief gereageerd. Stelling en het LAK zijn heel enthousiast voor het plan, anderen, zoals het AZL, vinden het leuk, al hebben zij hun reserves over het resultaat. Linda Rooden- burg van Fotomania wil deze kans graag aangrijpen, maar vindt dat de ruimte van de Waag moeilijk in te richten is. Eenstemmigheid heerst over het feit dat 'Kunst te koop' een goede kennismaking kan betekenen of grotere naamsbe kendheid oplevert. René van Dam hoopt voor Stelling, dat de exposi tie de drempelvrees zal weghalen. "Onze galerie is de laatste twee jaar veel toegankelijker geworden en we hopen dit in onze presentatie duidelijk te maken". Jacqueline Kleisen (AZL-galerie) en Odette Snelders, die Stichting Burcht ver tegenwoordigt, zitten, evenals het LAK, met de ligging van hun gale ries. De AZL-galerie ligt buiten het centrum, Burcht ligt wel centraal maar is voor velen moeilijk te vin den, terwijl de LAK-galerie ver stopt zit in een universiteitsge bouw, is de mening van LAK-me- dewerkster Laetitia Smit. Voor hen is, evenals voor de andere deel- s, de ligging van de Waag uitermate gunstige factor. Ben Altviool en piano op K&O concert LEIDEN- De altvioliste Esther van Stralen en de pianiste Fransje Dorst geven morgenavond een concert in de Kapelzaal van het K&O-gebouw. Op het programma staan werken voor altviool en pia no van Bach, Vieuxtemps, Schu- J bert, Schumann en van de Neder- j landse componist H.A. Praeger (1783-1853). Vieuxtemps en Schu mann schreven de Elegie opus 30 en de Marchenbilder opus 113 spe ciaal voor altviool en piano waarbij beide componisten gretig gebruik maakten van de warme, melancho lieke klank van de altviool. Daar door is de altviool ook uitermate geschikt om in Schuberts Arpeg- gione-sonate de rol van de gitarre d'amoure, waar deze sonate oor spronkelijk voor is geschreven, over te nemen. Esther van Stralen zal samen met Fransje Dorst ddeze sonate ten gehore brengen. Esther van Stralen maakt op het ogenblik deel uit van het Rotter dams Philharmonisch Orkest. Ze verwierf zich als kamermuziek- speelster een bekende naam. Fransje Dorst, die piano studeerde in Rotterdam en Parijs, is docente aan het Rotterdams conservato- Overdevest van Stelling zegt daar over: "De Waag is een makkelijk toegankelijk gebouw, waar veel mensen binnenlopen om dingen te zien die ze niet dagelijks onder ogen krijgen". door Nancy Stoop Verkoop komt voor de meesten bij deze expositie niet op de eerste plaats. In hun eigen tentoonstellin gen richten LAK en AZL zich vooral op het signaleren van ont wikkelingen in de hedendaagse kunst, terwijl ook anderen deze presentatie vooral zien als als een manier om een groter, of zoals de Kunstuitleen, een ander deel van het publiek te bereiken. Voor Foto mania en galerie Denise Stephan speelt verkoop tijdens de expositie een belangrijker rol, maar voor hen geldt, als voor iedereen, dat zij het in zo n geval vooral leuk vinden voor de kunstenaar. Representatief De keuze van de kunstenaars op deze tentoonstelling zegt, de on dertitel indachtig, veel over het be leid van de zeven deelnemende ga leries. de galeriehouders, gevraagd naar een toelichting, bestempelen de selectie zonder uitzondering als representatief. Stichting Burcht brengt werk van de Leidse beeld houwer Frans de Wit, omdat hij goed past in de lijn die de galerie wil gaan volgen in de toekomst en hij behoort dan ook tot één van de komende exposanten. Ook Foto- mania laat een voorproefje zien van het werk van Frans van Lent, naast een serie 'collector prints', die Fotomania regelmatig aanbiedt tegen vrij lage prijzen. Stelling heeft gekozen voor een selectieve presentatie van zes of zeven Leidse kunstenaars, met wie de galerie een band heeft, zodat het gezicht van Stelling herkenbaar wordt. De galerie van Denise Stephan houdt zich strikt aan de voorwaar de om werk van een Leidse kuriste- naar te exposeren en wel dat van Marry Hövig, die volgens de gale riehoudster goed is en representa tief voor haar tentoonstellingen. Zowel de AZL-galerie als die van het LAK willen staan voor diversi teit en kwaliteit in hun presentatie, maar worden overtroffen door de Kunstuitleen, die volgens Bert Kienjet een selectie van 'top-kunst' brengt, waaronder René Daniels, In de Leidse Waag werd gisteravond de laatste hand gelegd voorbereiding van de expositie 'Kunst te koop'. (foto Manifestatie in Amsterdam Boymans wil grote China- expositie organiseren ROTTERDAM (ANP) - Het mu seum Boymans-van Beuningen wil in 1990, het jaar waarin de stad Rotterdam het 650-jarig bestaan viert, een tentoonstel ling van kunstschatten uit het bezit van de vroegere Chinese keizers organiseren. Het gaat volgens het museum om een spectaculair evenement van het kaliber van de grootscheep se tentoonstellingen die Boy mans-van Beuningen de afgelo pen jaren in huis heeft gehad, zoals ,Het goud der Thraciërs' en .Meesterwerken uit de Her mitage'. Een dergelijke China- tentoonstelling trok in 1985 in Berlijn een kwart miljoen be zoekers. Over het naar Nederland ha len van de tentoonstelling zijn vorig jaar al afspraken gemaakt en vastgelegd in een cultureel akkoord tussen Nederland en China. Maar het staat nu vast dat Boymans-van Beuningen de tentoonstelling mag organi seren. Dat is in overleg met de betrokken ministeries (WVC en Buitenlandse Zaken) besloten. De Nederlandse delegatie die dezer dagen onder leiding van premier Lubbers een bezoek brengt aan China zal zijn gast heren hiervan op de hoogte stellen, aldus J. ter Molen, hoofdconservator bij het Rot terdamse museum. Volgens Ter Molen heeft een aantal Rotterdamse bedrijven zich inmiddels garant gesteld voor de tentoonstelling (waar van de kosten en risico's vol gens hem .gigantisch' zijn) bij wijze van gebaar naar de stad Rotterdam, wanneer die ook in 1990 kan worden georgani seerd. Mariene Dumas en Karei Appel. De keuze van een Leidse kunste naar spreekt in dit verband boek delen, B. Kienjet. Jacqueline Kleisen is van me ning dat de verschillen tussen de Leidse galeries doorgaans niet zo duidelijk naar voren komen, maar ze bestaan wel degelijk. De geza menlijke presentatie kan dit mis schien goed aantonen en mogelijk ook het onderlinge contact verster ken. Vooral Stelling is hier een groot voorstander van. Een aantal galeries ziet hier ook wel wat in en de ideeën variëren van enige mate van samenwerking tot presenta ties, waarin diverse Leidse instel lingen, die zich met kunst bezig houden, of ook de koffiebars zou den deelnemen. Voorlopig is dit toekomstmuziek en moet eerst 'Kunst te koop' onder de aandacht worden gebracht. Positief Het initiatief van de gemeente is positief ontvangen. Het uitgangs punt was daarbij vooral de brug functie van de galerie tussen pu bliek en kunstenaar. Naar te hopen valt weet het publiek ook na afloop van 'Kunst te koop' de weg naar de galeries te vinden. Aanbiedingen zoals Fotomania en binnenkort ook het LAK brengen, kunnen het voor particulieren aantrekkelijk maken om te kopen. Linda Roo- denburg vindt dat ook de gemeen te hierin een rol kan spelen. Haar suggestie luidt: "Behalve door aan koop van niet-Leidse-kunstenaars, kan de gemeente iets doen door ga- lerie-beleid te steunen. De belang stelling is er wel maar men heeft moeite met kopen wegens de kos ten. Als de gemeente subsidie geeft voor kosten en huur kan het gale rie-percentage omlaag". Misschien geeft 'Kunst te koop' een aanzet tot verdere initiatieven en krijgt het afhankelijk van het resultaat in de ze of een andere vorm een vervolg, maar dat moet worden afgewacht. AMSTERDAM (GPD) - Betaalde kunstuitingen dreigen door de be zuinigingen van de afgelopen jaren geheel weggevaagd te worden. Het zijn met name de lager gelegen de len van de „kunstpyramide", die hiervan het slachtoffer worden. Topkunst wordt ontzien, maar als de basis van die pyramide wordt weggeslagen, zal de kunstwereld als geheel aan het wankelen wor den gebracht. Dat zegt een breed samengesteld comité van theaterdirecteuren, musici, theatermakers en culturele instellingen. Om te onderstrepen welke betekenis de basis van de kunstwereld heeft, zal zaterdag in Amsterdam een groot opgezette kunstmanifestatie plaatsvinden Op acht plaatsen in het centrum van de stad staan ruim vijftig op tredens op het programma, waar aan zo'n duizend kunstenaars hun medewerking verlenen. Volgens de organisatoren van de manifestatie 'Kunst wij laten van ons horen' is de schaafmethode van bezuinigen op kleine beetjes inmiddels achter de rug. De echte klappen zullen nu aankomen bij kunstuitingen die Amsterdam als cultuurstad hard gaan raken. Het Amsterdamse gemeentebestuur moet in juni beslissen over bezui nigingen in de kunstbegroting. Die bedraagt dit jaar 100 miljoen gul den. Rond 1990 zal dit bedrag met acht a negen miljoen gulden terug gebracht moeten zijn. Introdans met 'Kwartetten'. 'Quar tet I' (Nils Christe/Dimitri Shostako vich), 'Quartet II' (Christe/Shosta- kovitch), 'Mutabilita' (Jan Linkens/ Aulis Sallinen) en 'String Quartet II van Georges Antheil. Muzikale bege leiding: Mondriaan Kwartet. Gezien op 13 mei in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Introdans uit Arnhem maakt zich op om de plaats van Het Nationale Ballet en het Ne derlands Dans Theater in te ne men, nu die steeds minder be reid zijn de kleinere theaters te bespelen. Het gezelschap wil ge leidelijk naar het niveau toe groeien, dat daarvoor benodigd is. Aan één belangrijke voor waarde wordt nu al voldaan: de kwaliteit van de dansers is over de hele linie goed, Mirjam Die- drich en Hilde Machtelinckx zijn de uitschieters naar boven. De choreografen Nils Christe en Jan Linkens maken regelma tig balletten bij de grote gezel schappen, en bepalen ook in be langrijke mate het gezicht van Introdans. Dat is geen onver deeld gunstige ontwikkeling, want als Introdans een soort Na tionaal Danstheater in het klein wordt is daar niemand bij ge baat. Hun werk zorgt er wel voor dat het programma 'Kwartetten' een zeer verzorgde en samenhan gende indruk maakt. De grootste charme ontleent 'Kwartetten' echter aan de begeleiding door het Mondriaan Kwartet, dat in de Leidse Schouwburg prachtig tot zijn recht kwam. Quartet I en II zijn oudere werken van Christe voor vier dansers. 'Quartet I', dat dateert uit 1980, lijdt aan het euvel dat meer werk van Christe parten speelt; het oogt harmonisch, het technisch kunnen wordt uitge buit, de lijnen zijn lyrisch en toch glijdt het je langs de koude kle ren af. Alsof de weerhaakjes waaraan het zou moeten blijven hangen zijn vergeten. 'Quartet II' uit 1983 is in veel opzichten ge slaagder, misschien ook omdat dit strijkkwartet van Shostako vich op meer explosiviteit vraagt. Toch is ook hierin de sfeer al te tegelijkmatig en vindt het relativerende in de muziek weinig weerklank. 'Mutabilita' van Jan Linkens beleefde een maand geleden de eerste uitvoering. Dit werk voor vier mannen en vier vrouwen laat zien dat hij als choreograaf nog steeds vorderingen maakt. Linkens gaat steeds vrijer met zijn materiaal om, waardoor zijn balletten aan spanning winnen. Dat blijkt vooral uit het begin van 'Mutabilita': een danseres buigt het hoofd dieper en dieper, tot het de rug van de man voor haar raakt. Uit die impuls vloeit met een haast vanzelfsprekende logica een hele serie bewegingen voort. Linkens heeft ook niet eer der een dans gemaakt met zo weinig opsmuk erin, wat de hel derheid ten goede komt. Opmerkelijk is ook zijn keuze van muziek. Het strijkkwartet van de Finse componist Sallinen is een fascinerende aaneenscha keling van klassieke thema's, dissonanten, oosterse klankkleu ren, kattengejank, doedelzakken en bazouki's. En dat alles voort gebracht door drie violen en een cello. Het publiek in de Schouwburg was terecht enthousiast. Toch schiet Introdans in één opzicht tekort. Het is begrijpelijk dat de groep zich gezien de positie waarop wordt gemikt niet aan experimenten waagt. Maar het is de eer van Introdans te na als het spelen van muziek van Antheil door het Mondriaan Kwartet het grootste waagstuk van het pro gramma is. ARIEJAN KORTEWEG Expositie met schilderijen van Ria Rettich, t/m 24 mei. Galerie AZL, Academisch Ziekenhuis. Gebouw 1, Rijnsburgerweg 10, Leiden. Ope ningstijden: dagelijks van 10.00- 17.00 uur. LEIDEN - De lessen die Ria Ret tich in 1959 van de beroemde ex pressionist Oskar Kokoschka aan diens 'School van het Zien' in Salzburg kreeg, drukken nog steeds een stempel op de schilde rijen van deze Nederlandse kun stenares. Het vangen van een en kel beeld, als in een snelle im puls, door middel van kleuren en vormen, is een kenmerkende ei genschap van het werk van Ria Rettich. Uit haar manier van schilderen straalt een enorme energie, die versterkt wordt door de lichtheid en kleurenrijkdom van de doeken. De expositie in de galerie van het AZL bestaat uit achttien werken, die in de afgelopen vier jaar ontstaan zijn. Ria Rettich ontleent haar onderwerpen vaak aan gegevens uit de Bijbel, klas sieke mythologie, kunstgeschie denis en literatuur, waarbij zij niet een historische benadering voorstaat maar juist een eigen tijdse, persoonlijke betekenis wil geven. De serie schilderijen van 'De Tien Geboden', waarvan een voorbeeld (het vierde Gebod, 'Gedenk de Sabbat') op de ten toonstelling te zien is, en 'Pando ra' of 'Door de Muze ontvoerd' behoren tot de eerste twee cate gorieën. Het schilderij 'Door de Muze ontvoerd' brengt Ria Rettichs ideeën sterk naar voren. In dit werk valt allereerst de verweving van verschillende beeldelemen ten op, door de plaatsing van de personen in de ruimte. De cen trale figuur (een kunstenares) wordt meegevoerd door een van de muzen, weergegeven als een grote, roze gestalte. In de won derlijk opgebouwde ruimte be vinden zich verder enkele angst aanjagende verschijningen. Een tegenstelling hiermee vormen de menselijke trekken van de man- nekop, die boven het hoofd van de vrouw opdoemt. De diagonale lijn in dit werk uit 1983 brengt in de compositie een dynamische beweging teweeg, die de hande ling van het wegvoeren ver sterkt. Bij een recent werk, 'In Euro pa' (1987), springt de tweedeling van het vlak onmiddellijk in het oog. Links van enkele figuren met, voor mij, duidelijke symbo lische betekenis, bevindt zich een grote, abstracte, of beter se- mi-abstracte, partij, waarin veel valt te ontdekken, als je lang kijkt naar de uitbundige penseel streken in een wemeling van lichte kleuren. In enkele werken, zoals 'Ba dende vrouw' en 'Flora', zijn mannen zeer summier en weinig menselijk weergegeven. Hier door wordt een visie gegeven op de verhouding tussen de figuren, wat niet alleen het geval is bij mannen en vrouwen maar ook, in 'De broeder', bij de oude en de jonge man. Een enkel werk vertoont fau- vistisch inspiratie, terwijl 'Hom mage aan Edvard Munch' on dubbelzinnig herinnert, aan diens werk 'De schreeuw'. In an dere kleinere vierkante doeken wisselen verschillende manieren van werken elkaar steeds af. Soms maakt Ria Rettich gebruik van afzonderlijke kleurvlakken, die duidelijk gescheiden zijn maar daarnaast is in 'Pandora' in de heftige kleurpartijen vaag de vorm van een doos te herkennen. De penseelvoering wijkt onder ling sterk af in een serie met drie vrouwen; een stuk, waarin de toetsen een geestelijke staat uit drukken, vond ik minder ge slaagd. In haar zelfportret daar entegen heeft Ria Rettich een verbluffend knap resultaat be reikt in de oogopslag en de vorm van het gezicht. Door de directe en zeer persoonlijke benadering van de onderwerpen ontstaat bij deze kunstenares werk, waaruit grote kracht en levendigheid spreekt. NANCY STOOP Rob van Waaijen van de stich ting JAM, een organisatie voor cul turele spreiding in de hoofdstad: „In het verleden kreeg veel onbe kend talent hier nog de kans zich te ontwikkelen. Mensen als Josef van de Berg of Brigitte Kaandorp zijn hun carrière begonnen in de Open Bak-voorstellingen van theater De Engelenbak. Als straks de bezuini gingen nog verder doorgaan ont neem je kunstenaars die mogelijk heid. Uiteindelijk zal dit doorwer ken naar de topkunst. Neem het Festival of Fools dat sinds 1972 jaarlijks in Amsterdam werd ge houden. Door stopzetten van de subsidie is het hier al drie jaar niet geweest". De manifestatie wordt zaterdag middag gehouden op de Dam, bij het Muziektheater, het Zuiderkerkhofplein en op het Thorbecke- en Rembrandtplein. Voorts zullen er op tal van plaatsen in de stad spontane straattheater groepen optreden. Haags museum wil voor bijna 1,8 miljoen Mondriaans aankopen DEN HAAG (GPD) - Het Haags Gemeentemuseum wil 21 schets bladen van Piet Mondriaan aanko pen uit de periode toen de schilder zijn overgang naar het kubisme maakte. Verder onderhandelt het museum met een Haarlems echt paar over de aankoop van twee vroege schilderijen van Mondriaan en een tekening. Met beide aanko pen is bijna f 1,8 miljoen gemoeid. Onder de 21 tekeningen zijn zes schetsbladen die dateren van even na 1910. Waarnemend directeur Henk Overduin spreekt over vrij belangrijk werk. Ben W van Den Haag moeten met de plannen van het museum nog akkoord gaan. Voor de aankoop is steun nodig van de Vereniging Rembrandt. Hierover wordt eind deze maand overleg gepleegd. De 21 schetsbladen worden aan gekocht van een galerie in Londen. De vraagprijs voor die tekeningen van Mondriaan was aanvankelijk f 1,6 miljoen, maar de aankoop kan worden afgemaakt op f 1,270.000. Voor de eventuele Haarlemse aan winst moet een half miljoen wor den betaald. Het museum zal het geld wel licht niet in één keer op tafel kun nen leggen en de aanschaf van de kunstwerken over een aantal jaren gespreid moeten betalen. Inkom sten hiervoor kunnen verworven worden uit onder meer de verkoop van catalogi. De verwerving houdt verband met enkele in voorbereiding zijnde tentoonstellingen o.m. in de Tale Galery in Londen en het Guggen heim Museum in New York. Die zullen worden georganiseerd door het Haags Gemeentemuseum. Het Haagse Gemeentemuseum bezit een belangrijke verzameling werken van Mondriaan, afkomstig uit de geschonken collectie-Slij per.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 25