issel bruist nu echt even Madama Butterfly gevoelig uitgebeeld Flitsende draaien veeleisende maten 11 Uitgebreide veiligheids maatregelen songfestival KIJK UIT Exposities Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 8 MEI 1987 RADIO-TV-KUNST PAGINA 27 1 BRUSSEL - Circa 980 miljoen te levisiekijkers zullen zaterdag avond drie uur lang getuige zijn van het 32ste Eurovisie Songfesti val, dat zal worden uitgezonden vanuit het immense Heizel-com- plex. Een naam die de Eurovisie geschiedenis is ingegaan als syno niem voor dood en verderf en het is de Belgen er derhalve alles aan ge legen om nu ook eens iets moois en aardigs op het scherm te brengen. Teneinde verder bloedvergieten te voorkomen zijn er vergaande veiligheidsmaatregelen getroffen. door Dirk Willem Rosie Alle deelnemers en bezoekers wor den op paspoortnummer, tijdstip van vertrek en aankomst en ver blijfplaats gecontroleerd. Men kan geen stap verzetten zonder een identiteitskaart voorzien van kleu renfoto te dragen en de toegang tot het zalencomplex is voorzien van een zogenaamde scanner voor handbagage, terwijl voor het pu bliek een metaaldetector staat op gesteld, die bepaald niet alleen voor vuurwapens en explosieven waarschuwt. Er doen zich soms ge nante vertoningen voor als mensen zich half dienen te ontkleden om het apparaat tevreden te stellen. Toch geen overbodige luxe met deelnemende landen als Israël, Ier land en Engeland, Cyprus en Grie kenland. Om nog maar te zwijgen van Bel gië zelf. Natuurlijk heeft ook de or ganisatie van zoiets vriendelijks als een liedjesfestival het land in strij dende partijen opgesplitst. De Vla mingen waren, na de Waalse over winning van Sandra Kim vorig jaar in Oslo. aan de beurt om een liedje in te zenden (en dus, meenden zij, om het festival te organiseren in de Vlaamse stad Antwerpen) en de Walen claimden juist het organisa tie-recht op grond van hun over winning van vorig jaar en schoven Brussel als basis naar voren. Toch wel rare jongens, die Belgen. Want wat suggereert decor-ontwerper Daniel George met zijn grijs-roze achtergrond bestaande uit een bol en een pijl? Juist ja, yin en yang, de polen die voor evenwicht in de mi- crocosmós zorgen. Daar is België voorlopig nog niet aan toe. De BRT trok aan het kortste eind in dit Voerstreek-drama op televi sie-niveau en weigerde voorts elke vorm van medewerking. Zodat de RTBF in haar eentje voor de orga nisatie opdraaide. Dat kregen de Francofonen niet voor elkaar met als gevolg dat er zaterdagavond ca mera's uit naburige landen worden ingezet en dat de bezoekers wel kom worden geheten door de na tionale loterij, de sponsor die het financiële tekort van de televisie maatschappij bijpast. Trouwens geen gekke vondst om juist de lote rij hiervoor te strikken, want het Eurovisie Songfestival heeft wel wat weg van een lotto-machine met 22 balletjes. Op het moment dat dit geschre ven wordt zijn we halverwege de 'grote' repetities. Iedere deelnemer krijgt 25 minuten de volledige be schikking over podium, licht, ge- luid en camera's. Bespiegelingen over kanshebbers moeten nog even op zich laten wachten, al wil de traditie van de Songfestival-ver- slaggeving dat we onze eigen in zending, 'Rechtop in de wind' van Peter Koelewijn, gezongen door Marga Bult, dit keer een goede kans geven. Voorlopig lijkt de televisie-uit zending van zaterdagavond echter wel bijzaak. Brussel is op dit mo ment, zoals Liesbeth List het al eens bezong, een bruisende stad en het Songfestival heeft meer weg van een beurs. Hier is alles te koop, in laatste instantie liedjes. Om te beginnen wordt het produkt 'Bel gië' hier druk verkocht. Journalis ten worden uitgenodigd bij de bur gemeester en diens schepenen der stad Brussel en bij premier Wil- fried Martens die een tentoonstel ling opent. Voorts roert de Belgi sche strip-industrie zich danig. In de met allerhande- commerciële stands ingerichte festivalhal trek ken levensgrote figuren uit de Kuifje-albums de aandacht en Jan sen en Janssen zijn zelfs in leven den lijve aanwezig. Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft zijn ei gen party waarbij de drankjes kleuren bij de stropdas. Om de drie minuten is er een persconferentie van een platenmaatschappij of een artiest en wie probeert om een re presentatieve steekproef van dit soort bijeenkomsten te houden haalt zaterdagavond niet. Ook de deelnemende zangers en zangeressen doen aan pr. De Duit se gToep Wind probeert het met vlaggetjes en onze eigen Marcha uit het Twentse Lattrop staart de bezoeker vanaf poster uitdagend aan. Terwijl haar 21 concurrenten gistermiddag gelijktijdig ieder voor zich een feestje bouwden, hield Marcha haar eigen cocktail party annex persconferentie. Haar aanwezigheid op het 32ste Eurovi sie Songfestival mag nu eenmaal aan niemands aandacht ontsnap pen. Want op Johnny Logan na, die na zijn overwinning in 1980 met het nu wel heel toepasselijke 'What's another year' zijn geluk na mens Ierland nogmaals mag be proeven, gebeurt zoiets maar een keer in je leven. Hetzelfde moet het wel heel re presentatieve voormalige fotomo del Viktor Lazlo hebben gedacht. Zij is inmiddels zangeres gewor den, spreekt vloeiend Frans, Duits, Engels, Italiaans en Nederlands en is daarom aangetrokkén als pre sentatrice van het Songfestival. En nu er toch 980 miljoen mensen kij ken opent ze het festijn meteen maar even met een lied van haar nieuwe elpee. Madama Butterfly, van Giacomo Puccini. Door de Nederlandse Opera. Muzikale leiding Christian Badea, regie Monique Wagemakers. Met me dewerking van Hiroko Nishida, Ju dith Christin, Franco Farina, Mal colm Donnely en anderen. Neder lands Operakoor en Nederlands Philharmonisch orkest. Gezien op 7 mei in het muziektheater. Aldaar nog te zien op 10, 13, 16, 19, 22, 24, 28 en 31 mei. AMSTERDAM - Liefhebbers van de romantische opera kon den gisteravond hun hart opha len aan een van de bekendste werken van Puccini. Madama Butterfly ging in 1904 in premiè re en telde toen twee bedrijven, waarvan het tweede veel langer was. Later heeft Puccini zelf dit laatste bedrijf onder druk van de publieke opinie weer in tweeën verdeeld. De Nederlandse Opera zette de originele versie weer op de planken en dit werkte heel overtuigend. De componisten rond 1900 hadden vaak een voor liefde voor exotische landen en sferen. Deze opera speelt zich in Ja pan af en in overeenstemming hiermee is de instrumentatie doorzichtig gehouden, met aller lei soorten klokkenspel en licht slagwerk, harpspel en gevoelige vioolsolo's. De wisselende ge voelens komen op natuurlijke wijze in de muziek tot uitdruk king, waarbij ook de invloed van het impressionisme te horen is in de verschuivende akkoorden. Het door Hermann Soherr ont worpen decor was terecht sober en stemmig gehouden. Alles speelde zich af in een Japans huisje met fragiele beweegbare wanden, en de lichtinval (ont werp Thomas J. Munn) sugge reerde ochtend, middag of nacht. Kathak-dans: Kathak, dansen van noord-lndia. Gezien op 7 mei in de Leidse Schouwburg. Vanavond in het Cul tureel Centrum, Amstelveen. LEIDEN - De kennismaking met de Kathak dansen uit India is er een die verwondering oproept. Hoe bestaat het dat een dans- techniek en -stijl die lang gele den en ver van hier is ontstaan voor ons toch zo begrijpelijk is? Als een danseres eerst de grond beginselen van Kathak voordoet Madama Butterfly met zoontje krijgt van Suzuki bloemen in haar haar als ze hoort dat de boot van Pinker ton aankomt. Nu is ze nog blij.... (foto Jaap Pieper) en daarna een verhaal danst, dan is dat verhaal zonder verdere uit leg te volgen. Zo verfijnd is de techniek van Kathak en zo zorg vuldig is de uitvoering ervan. Twee danseressen, begeleid door drie muzikanten op tabla (India se trom), sarangi (snaarinstru ment), harmonium en met zang lieten dat gisteravond in de Leid se Schouwburg zien en horen. Dat volkse element, de mimi sche uitbeelding van verhalen, is één van de kanten van Kathak. In dit programma is het vooral Rohini Bhate die dat aspect be licht. Ze is de zestig al gepas seerd, maar is nog steeds een in drukwekkend vertolkster van haar kunst is. Een sierlijke, kaarsrechte danseres met een ui terst beweeglijk gezicht, waar van zich de nuances van een ver haal laten aflezen. Amrit Stein is een Duitse dan seres, die in India de Kathak leerde, onder andere van Bhate. Kathak was geliefd aan de Mos lim-hoven in India, waar de edel lieden zich graag verlustigden aan de soepele dans van de Indi sche meisjes uit hun harem. In het dansen van Stein is het voor al die kant die tot uitdrukking komt. Zij etaleert de technische virtuositeit die in Kathak kan worden bereikt, en doet dat zeer verleidelijk. Ze draait bliksem snelle pirouettes en lijkt heupen en schouders te hebben die een heel eigen leven kunnen leiden. Die flitsende draaien om de as springen in het oog. Maar be wonderenswaardiger is nog de Ook de regie (Monique Wagema kers) was ingetogen en juist daardoor kwamen de wisselende stemmingen van de tussen hoop en vrees levende hoofdpersoon Madama Butterfly naar voren. Deze Butterfly, in het Japans Cio-Cio-San geheten is in het verhaal een jonge geisha die trouwt met de Amerikaanse zee officier Pinkerton. Ondanks waarschuwingen van de Amerikaanse consul Shar- pless, die ziet dat Pinkerton niet serieus is, trouwt ze met deze man. Ze neemt zelfs zijn geloof aan en haalt zich hiermee een vloek van haar oom, een boedd histische priester, op de hals. Niet lang na het huwelijk ver trekt Pinkerton naar Amerika en drie jaar lang wacht Butterfly - met haar zoontje - op haar man. Haar dromen over de terugkeer van Pinkerton staan in schril contrast met de werkelijkheid die niemand haar durft te zeg gen: Pinkerton is in Amerika op nieuw getrouwd. Als ze op een dag het Ameri kaanse schip ziet naderen wacht ze samen met haar dienstmeisje Suzuki een hele nacht op haar geliefde. Als deze eindelijk komt is ze in slaap gevallen. Hij is al weer vertrokken als ze ontwaakt en van Suzuki hoort ze dan de waarheid. Op advies van haar dienstmeisje staat ze haar zoon tje af aan Pinkerton en diens nieuwe vrouw. Vervolgens pleegt ze zelfmoord. De Japanse sopraan Hiroko Nishida beeldde op gevoelige wijze uit hoe Butterfly eerst het slechte nieuws niet wil horen maar het later toch moet verwer ken. De Amerikaanse tenor Franco Farina bleek zijn rol van Pinkerton niet als schurk te ver vullen, maar als een gevoelige man die vreselijke spijt krijgt als het te laat is. Overtuigend was ook Malcolm Donnely als de con sul Sharpless die teleurgesteld moet toezien hoe Pinkerton zijn goede raad in de wind slaat en zelf moet helpen de brokken op te ruimen. Judith Christin leefde als dienstmeisje Suzuki hart stochtelijk mee met de smart van haar meesteres. Alle namen van medewerkers noemen zou te ver voeren. Ik noem nog dirigent Christian Ba dea, die op soepele wijze de mu ziek door alle stemmingen heen stuurde, alert gesteund door het Nederlands Philharmonisch Or kest. FRANK DEN HERDER manier waarop met ritmes wordt omgesprongen. Er is een voort durende dialoog tussen de tabla en de met tientallen bellen ge tooide voeten van de danseres sen, waarbij op een schijnbaar terloopse manier wordt gedold met zeer veeleisende maatsoor ten. Als daar ook nog klankper cussie aan wordt toegevoegd, is het voor onervaren westerse oren amper nog te volgen. Impresario Da Silva heeft ge lijk. Kathak doet in een aantal opzichten aan de Spaanse Fla menco denken; dezelfde sierlijke houding, de dominantie van het ritme, de delicate handgebaren, de roffels van de voeten. Flamen co is ongetwijfeld vuriger, maar de techniek van Kathak lijkt ze ker zo veel variatie en verfijning te bieden. ARIEJAN KORTEWEG Rijksmuseum Boerhaave - Ste straat, 'Balans van een eeuw', Ned landse wetenschappen en geneeskunde de 19e eeuw, t/m midden '87; di. za. 10-17 uur. zo. van 13-17 uur Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, Moderne Japanse Kera miek van Keiko Hasegawa, tot 21/6. 'De jaargetijden van de mens', tot 27/ 9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Galerie Fotomama - Koppenhiksteeg, Henze Koekhout, foto's getiteld 'Ins Outs', t/m 6/6; woe. t/m za. 13-17 Antiquariaat Van Paddenburgh Diefsteeg, Riet Schultheiss exposeert grafiek naar enkele korte verhalen van Frans Kafka en Nikolai Gogol, 11 m 31/5; woe. t/m vr. 13-18 uur, do. 19- 21 uur, za. 12-17 uur. De Drie Haringen - Middelstegracht 61, etsen gouaches van Marijke Man ners, tot 15/5. Kunstuitleen Leiden - Lammermarkt W. Stevens, recente fotowerken, t/m 18/5; woe. t/m za. 14-17 uur, do.avond 19-21 uur. Lakgalerje - Clevenngaplaats, Ton de Kroon, tekeningen, tot 30/5; ma. t/m vr. 10-17 uur. woe. t/m za. 20-23 uur. zo. 15-17 uur Hooglandse kerk - expositie tekenin gen, aquarellen, olieverfschilderijen, beeldhouwwerk van leden van Ars. 9/ 5 t/m 30/5; ma. 13-15.30 uur. di. t/m za. 11-15.30 uur. De Trommelaar - Apothekersdijk 22, werk van de etser Jan Montyn, 11/5 tot 15/6; dag. beh. zo. van 17.30-20.30 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, perma nente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Piggelmee - Jan Vossensteeg 59, Jo- han Elzenga, foto's van landschappen en figuurstudies, t/m 29/5; ma. t/m vr. 9-18 uur, do. tot 21 uur. za. tot 17 uur. Caeciliastraat 18 - Tika Kauffman, zeefdrukken, Alice Kunfman, portret ten, Eve Pourquié, etsen en aquarel len, Marianne Zwollo, gouaches en te keningen in kleur, pastels en acryl op papier, tot 22/5; ma. en di. 13-17 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, 'werkkamer in het groen', mei; di. 19- 21 uur, woe. 10-12 en 14-16 uur, do., za. en zo. 14-16 uur. Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem vondsten uit Alphen en Aarlander- veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30 uur, vr. van 10-21 uur. Galerie Alba - Kortsteekterweg, Al fonso Ramón Torcal, schilderijen en grafiek; Pieter van Heerden, klein- plastiek in brons, t/m 10/5; vr.. za. en zo. van 10-20 uur Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns- burg zien' en de vaste collectie 'De Andere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19- 21 uur, za. Ir. Hillegom Galerie Catharina - Meerstraatprom., Anton Buytendijk, olieverfen en aquarellen, tot 11/5; di. t/m vr. 10-18 uur. za. 10-17 uur Noorden De Watergeus - Simon van Capelweg 10, etsen, aquarellen en olieverven Noordwijkerhout Leeuwenhorst congrescentrum - Lan- gelaan 3, werk van grafisch genoot schap drukkerstroost, tot 15/6: dag 9- Nieuwveen De Veenhoeve - Oude Nieuwveense- weg, etsen van Reinder Homan, t/m 4/6; ma. t/m za. 10-17.30 uur; vr. tot 21 Rijnsaterwoude Galerie De Barg - Woudsewijk, teke ningen en schilderijen van Peter Flo- rian Bogner, t/m 24/5; vr., za. en zo. Leiden English Choir geeft vanavond in de Evangelisch Lutherse kerk aan de Hooglandsekerkgracht in Leiden een concert met laat-romantische reli gieuze muziek. Op het programma staan The Crucifixion van Sir John Stainer (1887), vier motetten van An ton Bruckner en het requiem van Ga- briël Fauré in de oorspronkelijke ver sie (1887/1893) voor kamerorkest, koor, solisten en orgel Aanvang 20.15 De gospelgroep Discipel treedt dagavond op in de Petrakerk a Curacaostraat in Leiden. De i man tellende ploeg zingt lijk relimuziek. Aanvang 19.45 uur. In de Groene Kerk aan de Haarlem merstraatweg in Oegstgeest komen zondagavond de Amsterdamse Bach- solisten. De Bachsolisten geven een integrale uitvoering van Die Kunst der Fuge van J.S. Bach ten gehore. ziek te maken uit de hele stijlperiode rondom Bach en de achttiende eeuw- se klankwereld Zij voeren overigens de barokmuziek uit op moderne in strumenten. Aanvang 20.15 uur. Het Nederlands Madrigaalkoor en het Kamerorkest Madrigalesco geven on der leiding van Henk Brièr dinsdag avond een uitvoering van de 'Missa in honorem sanctae Ürsulae' van Jo- hann Michael Haydn, broer van de grote componist Joseph Haydn. De eerste uitvoering in Nederland Ver geleken met Joseph is Johann Mi chael een kleine meester, maar in bij voorbeeld een aantal miscomposities bereikt hij toch een niveau dat te ver gelijken valt met de beste werken van het genie Haydn, aldus het program ma. De eerste aanzet tot de uitvoering was een verzoek van de Stichting Mo- zartweek Zeist. Van 16 tot 24 mei wor den daar werken van Mozart uitge voerd. Jaarlijks wil men ook aan dacht schenken aan tijdgenoten van Mozart, Henk Briër kreeg het verzoek om met zijn Leidse ensembles in deze serie het werk van Joh. M. Haydn uit te voeren. De werken van Carl Ph.Em. - Bach, de geniaalste zoon van Joh. S. Bach vindt men eigenlijk ook zelden op programma's. Madrigalesco koos voor de Sinfonia in bes voor strijkor- sloten met een Divertimento v zart. Vocale solisten in Haydn zijn: Machteld van Woerden (sopraan), Corrie Pronk (alt), Harry van Berne (tenor). Kees-jan de Koning (bas). Aanvang 20.15 uur. Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1. Leiden. Bij de Stichting Burcht speelt dins dagavond het Haags Blazersensem ble 'Oktopus'. Zij spelen hedendaag se en oude klassieke werken. Op het programma staan dit keer werken van de componisten D'indy, F.L. Schmitt en T. Gouvy. Dit blazersoctet heeft vorig jaar in het Holland festival gespeeld met het pantomime-theater van Rob van Reyn. Aanvang 21.00 uur, Burgsteeg 14, Leiden. De organist Anton Doornhein ver bonden aan het Rotterdams Conser vatorium opent woensdag 13 mei de serie lunchpauzeconcerten in de Hooglandse Kerk. Aanvang 12.30 uur. Kunstcafé Aanvang 20.00 uur, Burgsteeg 1 den. Op zondagmiddag treedt in het kunstcafé 'De roze kater' Guus Wa- kelkamp op. Hij zingt liedjes en leest gedichten voor. Ook is er een kleine tentoonstelling van zijn tekeningen te zien. Aanvang 15.30 uur, LWH, Lange Gracht 65, Leiden. Harro Ruijsenaars, solo-cellist van het Concertgebouworkest. Treedt op in de Lokhorstkerk met het Neder lands Madrigaalkoor en Kameror kest Madrigalesco dinsdag 12 mei om 20.15 uur. (rotopr) 9, 20.15 uur. Jan Decleir in 'Wolfklem'. ma 11, 20.15 uur, Toneelvereniging Tot Ieders Genoegen 'Viermaal ver- di 12, 20.15 Vur, Paul van Vliet met 'Over Leven'. woe 13. 20.15 uur, 15 jaar Intro Dans 'Kwartetten Laktheate.- vr 8, za 9, 20.30 uur. Orkater speelt 'Onder h et melkwoud'. woe 13. do 14. 20.30 uur. FACT in 'Toen'. De Rotterdamse toneelgroep F Act met acteur Wouter Steenbergen in het stuk 'Tone' van Samuel Beckett. Te zien woensdag en donderdag in het Lakthcater. (foto Erwin Olaf) Microtheater Imperium za 9, 20.30 uur Toneelvereniging Im perium speelt The Family van Lode- wijk de Boer. Koninklijke Schouwburg vr 8, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'Charing Cross Road 84'. za 9, zo 10, 20.15 uur, Haagse Comedie speelt 'Wilde Honing'. ma 11 t/m do 14, 20.14 uur. Hoofdstad Operette met 'Der Bettelstudent'. Circustheater vr 8, 20.15 uur. Jazz at het Circus: Ann Burton en Mark Murphy za 9, 20.15 uur, Jazz Extension Dance Theatre. woe 13, 20.15 uur, Westfalisches Lan- destheater 'Herr Puntila und sein Knecht Matti'. Diligentia di 12, 20.15 uur, Nederlands Philhar monisch Kamerorkest o.l.v. Istvèn Pèrkényi woe 13, 20.15 uur, concert leden Resi dentie Orkest. Carré t/m za 16. 20.15 uur. Koninklijk Ballet van Vlaanderen met 'Evita' van And rew Lloyd Webber en Tim Rice. Concertgebouw di 12, vr 15, 20.15 uur, Nederlands Philharmonisch symfonieorkest o.l.v. Hubert Soudant. Cultureel Centrum Amstelveen vr 8, 20.15 uur, Kathak-Dansen uit In- di 12, 20.15 uur, 'Helder als glas', met Hans Comelissen, Dorijn Curvers en Ellissigne Kraaykamp. do 14, 20.15 uur, Noordhollands Phil harmonisch Orkest o.l.v. Thomas Sanderling. De Kleine Komedie t/m za 30, beh. ma., Youp van 't Hek en Onno Molenkamp Tunnel zonder vluchtstrook'. Nieuwe De La Mar Theater t/m za 23, beh. zo/ma/di, Martine Bijl in 'Bijl'. zo 10, 20.15 uur, 'Helder als glas', ma 11, di 12, 20.15 uur, Liesbeth List, Ramses Shaffy in 'Kussen' Muziektheater vr 8, za 9, 20.15 uur, Carolyn Carlson 'Still waters'. Stadsschouwburg vr 8. za 9, 20.15 uur, Studentenorkest Alpho, Kamerkoor van het Sweelinck Conservatorium o.l.v. Hans van den Hombergh met 'Die Zauberflöte'. ma 11, 20 uur, Opera Forum met 'Cosi fan tutte'. di 12, 20.15 uur, Haifa Municipal Theatre 'Die palastinenserin'. De Doelen za 9, 20.15 uur, Mozartserie Rotter dam Sinfonietta, o.l.v. Viktor Liber- do 14, vr 15, 20.15 uur, Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Kurt Sanderling. Theater Zuidplein vr 8, 20.15 uur, Jan Decleir 'In Wolfsklem' di 12, 20.15 uur. Westfalisches Lan- destheater 'Herr Puntilla und sein Knecht Matti. do 14, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'Charing Cross Road 84'. Luxortheater vr 8, 20.15 uur, Danskern 'Fables for our Time'. za 9, 20.15 uur, Djazzex. zo 10, 20.15 uur, Alexandra Radius Han Ebbelaar do 14, 20.15 uur, Het Folkloristisch Danstheater.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 27