Q
Kernproeven in de woestijn
Een warrige Orpheusmythe zonder spanning
'Amerikanen vergeten graag'
Veelbelovende films in Cannes
Eugene Corr, regisseur 'Desert Bioom'
■JIIIMiH'lliNil
VRIJDAG 8 MEI 1987
PAGINA 11
'Desert bloom'; regie: Eugene Corr;
hoofdrollen: Jon Voight, JoBeth Wil
liams, Ellen Barkin, Annabeth Gish;
theater: Kijkhuis. Leiden
Las Vegas in de jaren vijftig, dat is
het decor waarin 'Desert bloom'
zich afspeelt. De Tweede Wereld
oorlog is nog maar net voorbij, de
oorlog in Korea is in volle gang. In
de woestijn ten noorden van Las
Vegas worden kernproeven met de
A-bom gehouden.
De 13-jarige Rose woont in Las
Vegas en groeit op met de nodige
huiselijke problemen. Haar stiefva
der Jack (Jon Voight) is een aan de
drank verslaafde oorlogsveteraan
van de Tweede Wereldoorlog, die
tijdens zijn dronken buien geweld
dadig wordt. Moeder heeft het
druk met haar werk bij de Atoom
commissie en heeft volgens Rose
de gewoonte om veel dingen 'op
een bijzonder manier te negeren'.
Op school worden de kinderen ge
confronteerd met de oorlog. Ieder
een krijgt een naamplaatje dat dag
en nacht gedragen moet worden,
voor het geval er wat gebeurt. En
dan is er ook nog eens de puberteit.
met het eerste vriendje en opgevul
de bh-cups. Rose weet zich on
danks alle tegenslagen staande te
houden, al wordt het haar af en toe
wat te veel.
De film heeft iets dreigends om
dat iedereen constant op een of an
dere manier met de oorlog heeft te
maken. Opvallend is dat iedereen
juist met spanning zit te wachten
op het vallen van 'de' bom. Vlak
voordat de proef in de woestijn
wordt gehouden is er een soort ou
dejaarsnacht sfeertje. Op het mo
ment van de ontploffing gaat het
hele gezin buiten staan en kijkt ge
biologeerd naar dat prachtige
'vuurwerk': de bekende paddes
toelachtige wolk.
De huiselijke problemen worden
treffend in beeld gebracht. Wat
zich ook heel goed leent voor een
sentimenteel verhaal is hier
boeiend van het begin tot het eind.
Jon Voight is werkelijk subliem in
zijn rol van stiefvader met een oor
logstrauma.
Regisseur en scenarioschrijver
Eugene. Corr maakt met 'Desert
bloom' zijn debuut. Jarenlang
heeft hij als onafhankelijk filmer
gewerkt, dankzij de steun van The
Sundance Institute kon hij zijn eer
ste grote speelfilm maken. In dat
instituut dat door Robert Redford
in 1980 is opgericht kunnen veelbe
lovende 'independents' ervaring
opdoen en profiteren van de ken
nis van Hollywood-professionals.
Met 'Desert bloom' heeft Corr be
wezen aan de hoge verwachtingen
te voldoen.
ERNA STRAATSMA
'Mascara'; regie: Patrick Conrad; hoof-
rollen: Charlotte Rampling, Michael Sar-
razin en Derek de Lint; theater: Trianon,
Leiden.
'Mascara' is op z'n best een curieu
ze film. Af en toe heeft de film de
zelfde ongrijpbare, mysterieuze
uitstraling die de altijd grandioze
Charlotte Rampling kenmerkt.
Rampling draag 'Mascara', niet het
goedje, maar de film. Dit is echter
geen vrijbrief voor een warrige
film, die er niet in slaagt een duide
lijke lijn aan te brengen in de bom
bast van thema's en motieven.
In een niet nader gedefinieerde
stad, waar iedereen een vreemd
klinkend Engels spreekt, bezoekt
een groepje notabelen regelmatig
de opera. Hun liefde voor opera
vieren ze bot in een ondergrondse
nachtclub ergens aan het strand.
Centrale figuur van de club is de
commissaris van politie. Hij raakt
geobsedeerd door de jurk die Eu-
rydice in de opera draagt en zoekt
contact met de ontwerper, Chris
(Derek de Lint). Hij wordt onmid
dellijk verliefd op de zus van de
commissaris, Gaby (Rampling).
Tussen broer en zus schijnt echter
meer aan de hand te zijn dan je in
een normale situatie zou verwach
ten. Hugo Claus is ten dele verant
woordelijk voor het scenario en dat
verklaart het thema van de incest.
Gaby's dochtertje zal dan ook niet
afkomstig zijn van een overleden
echtgenoot, maar van broerlief.
Via de jurk belandt Chris in de
onderwereld. Daar laat de commis
saris een vriendin als zijn eigen Eu-
rydice optreden, omdat hem dit
herinnnert aan de gelukkige jeugd
met zijn zuster. Wanneer de Eury-
dice van vlees en bloed hem met
haar existentie confronteert, raakt
hij echter in paniek en vermoordt
haar. Dat zijn vriendin en slachtof
fer een hermafrodiet, valt amper
op in het decadente underground-
wereldje waar een bizarre stoet tra
vestieten scènes uit opera's play
backen en zelfs Tina Turner imite
ren. De commissaris kan het moor
den niet laten en wil zijn zus voor
zich terugwinnen door Chris daar
voor op te laten draaien.
Van spanning is in 'Mascara' on
danks de aanwezigheid van politie
en dooien absoluut geen sprake.
De tegenstelling tussen de com
missaris en de killer, en tussen de
opera en de nachtclub komt ook
niet uit de verf. Humor komt hele
maal niet aan de orde en dus moe
ten we het stellen met een protse
rig uiterlijk, irritant geflirt met de
Orpheusmythe en een aantal psy-
Derek de Lint en Charlotte Ramp lingte
chisch ontregelde hoofdpersonen, de wirwar van hoofdlijnen en zij- weet regisseur Conrad uit zijn ei-
De enige nieuwsgierigheid die de wegen in het verhaal. Maar slechts gen labyrint te ontsnappen,
film wekt geldt de ontknoping van door middel van een noodsprong LEONARD ENGEL
Regisseur Eugene Corr maakt met 'Desert bloom' zijn debuut.
"Hoe dan ook, het was een prach
tig gezicht!" Dat kreeg Eugene
Corr telkens weer te horen toen hij
in Las Vegas onderzoek deed voor
zijn film 'Desert Bloom', en sprak
met mensen die de kernproeven in
de vijftiger jaren hadden meege
maakt. De bommen explodeerden
bij voorkeur in de avondscheme
ring en vooral op de kinderen
maakte het veel indruk. Onbewust
voelden ze de enorme dreiging die
ervan uit ging. In Las Vegas hing
een bizarre, bijna surrealistische
sfeer. Oorlogsdreiging (het was de
tijd van Korea), communistenhaat
en A-bom-feestjes gingen hand in
hand.
'Desert Bloom' gaat over een
meisje dat opgroeit in Las Vegas
en de paddestoelen in de hemel
ziet reiken. Een verhaal over
kwetsbare mensen en een meisje
dat zich toch staande weet te hou
den. Op de achtergrond verliest
Amerika zijn onschuld. Beide the
ma's zijn in de film op een prachti
ge manier verwëven. 'Desert
Bloom', het speelfilmdebuut van
Eugene Corr die ook zelf het scena
rio schreef, was een van de verras
singen op het laatste Rotterdamse
Filmfestival.
- In de film 'Desert Bloom' zit
schitterend historisch materiaal,
waarom zijn we dit onderwerp in
speelfilms nog nooit eerder tegenge
komen
door Leo Bankerse
"Ik denk dat Amerikanen de nei
ging hebben om vervelende perio
den uit hun geschiedenis te verge
ten", meent Eugene Corr, "maar
dat komt in meer landen voor. Er
zijn ook niet veel Franse films over
Algerije, of over de collaboratie
met de Nazi's. Aan pijnlijke herin
neringen denken we liever niet
meer, dat is niet alleen in Amerika
zo, hoewel men daar op dit mo
ment opvallend veel last heeft van
een merkwaardig sociaal en histo
risch geheugenverlies. Men doet
erg zijn best om in Ronald Reagan
te geloven. Er zijn natuurlijk wel
films zoals 'Platoon', die ik heel in
drukwekkend vind, maar die film
is niet representatief, het is een
heel ongebruikelijke film".
- Uw film geeft ook een heel op
recht beeld van een opgroeiend
meisje. Heel iets anders dan de
feestvierende pubers die we in veel
Amerikaanse films tegenkomen.
UTRECHT (GPD) - Met de Franse
film 'A man in love' is gisteravond
in Cannes de jaarlijkse competitie
om de Gouden Palm begonnen. In
Cannes wordt dit jaar de veertigste
verjaardag van het festival gevierd.
De Italiaan Francesco Rosi doet
een gooi naar de prijs met 'Kroniek
van een aangekondigde dood' en
Ettore Scola presenteert 'De fami
lie'. De Rus Nikita Michalkow
dingt mee naar de Gouden Palm
met zijn in Italië gerealiseerde pro-
duktie 'Zwarte ogen'. De gebroe
ders Taviani ('Kaos') brengen in
Cannes hun in Amerika opgeno
men 'Good morning Babylon' (bui
ten competitie) in wereldpremière.
Gehoopt wordt op een 'surprise
voorstelling' van Fellini's 'Scrap-
book' als het op tijd klaar is.
Frankrijk heeft behalve 'A man
in love' belangrijke troeven in han
den als 'Pierre en Djemila' (van Ge
rard Blain) en 'Champs d'honneur'
(van Jean-Pierre Denis). Duitsland
stuurt de nieuwe Wim Wenders-
film 'Der Himmel über Berlin', de
Sovjet-Unie maakt een grote kans
met Aboeladze's, naar het schijnt,
politiek zeer gewaagde glasnost-
film 'Boete' over de Beria-terreur
onder Stalin. Engeland neemt aan
de competitie deel met de door
Stephen Frears ('My beautiful
laundrette') vervaardigde Joe Or-
ton-biografie 'Prick up your ears',
plus de door Peter Greenaway ('A
zed and two naughts') geregisseer
de 'Belly of an architect'. Japan
stuurt 'De pooier' van Imamura,
Paul Newman representeert de
Verenigde Staten met zijn verfil
ming van 'The glass menagerie'.
Hongarije komt met 'Het laatste
manuscript' (van Karoly Makk),
Brazilië met 'Trein naar de sterren',
van Carlos Diegues.
Nederland blijft voor het twaalf
de achtereenvolgende jaar buiten
het hoofdprogramma van Cannes.
Wel maakt Lili Rademakers' 'Dag
boek van een oude dwaas' kans op
de persprijs.
Moeilijk uitroeibaar is het mis
verstand dat films die op video
verschijnen, maar die niet in de
bioscoop zijn geweest, niet deu
gen. Er zijn verschillende rede
nen waarom distributeurs zich
niet wagen aan een bioscoop
film: ze hebben al materiaal ge
noeg op de plank, er doen geen
bekende sterren mee, er is te wei
nig actie, het tempo is te laag, de
film is Frans en Franse films
trekken geen publiek, en ga zo
maar door.
Neem 'Harry's game'. Die film
valt in de categorie 'onbekende
Lawrence Gordon Clark
regisseerde en Ray Lonnen, Gil
Brailey, Elizabeth Bergley en
Sean Gaffrey spelen de hoofdrol
len. Het grote publiek kent die
namen niet en 'dus' kwam 'Har
ry's game' niet in de bioscoop.
Een misser. De film is goed ge
maakt en toont op basis van een
zorgvuldig en vaak vernuftig sce
nario de spanning in Noord-Ier-
land nadat een sluipschutter een
Britse politicus heeft gedood.
'Harry's game' wordt goed ge
speeld en is heel boeiend. Van
Vestron Video.
'Geen actie genoeg' zal wel het
oordeel zijn geweest over 'Mur
phy's romance' van Martin Ritt.
Er wordt inderdaad niet in ge
knokt en geschoten, maar Ritt
bewijst dat je zonder dat gedoe
een heel mooie film kunt maken.
Sally Field vestigt zich in een
rustig dorp. Ze krijgt bij het op
bouwen van een bedrijf steun
van veteraan James Garner en
die steun leidt tot een romance.
Prachtig spel en een zorgvuldige
regie. Van films als 'Murphy's ro
mance' krijg ik altijd een plezie
rig gevoel. Van RCA.
Franse films zijn zelden een
succes in ons land. Voor een deel
zal dat komen door de taal, voor
een deel ook omdat Franse regis
seurs prachtig kunnen beginnen,
maar je gaandeweg het gevoel
geven dat ze halverwege zover
van het scenario zijn afgedwaald
dat ze er geen idee meer van heb
ben wat ze doen. 'Sac de noeuds'
van Josiane Balasko is er een
voorbeeld van. Isabelle Huppert,
Farid Chopel en Balasko zelf
storten zich in krankzinnige, cri
minele, avonturen. Ze rijden van
hot naar haar en deugen voor
geen cent, al bedoelen ze het
goed. Drie kwartier is de film
verrassend en plezierig, daarna
komt de klad erin, ondanks een
heel gek rolletje van wijlen Colu-
che. Warner Home Video.
Acteur Charles Grodin schreef
jaren aan het scenario voor
'Movers and shakers'. William
Asher ging regisseren en hij kon
beschikken over acteurs als Gro
din, Walter Matthau, Vincent
Gardenia, Gilda Radner en Tyne
Daly. Een puik groepje zou je
zeggen. Op papier zal het alle
maal goed hebben geleken, he
laas bleek Grodins talent als
schrijver iets te beperkt. De film
wil maar niet op snelheid komen
en dat is niet best voor een kome
die.
net. Farrah Fawcett (van 'Char
lie's angels') laat er in zien dat ze
heel behoorlijk kan acteren. In
haar strijd met schoonmoeder
Colleen Dewhurst blijft ze in elk
geval op de been en dat is heel
wat. Wie wel eens trammelant
heeft met zijn/haar schoonmoe
der moet de film gaan zien. 'Be
tween two women' is evenals
'Movers and shakers' van War-
Wie de liefste, meest begripvol
le sheriff ter wereld wil aan
schouwen moet 'Suburbia' van
regisseur Penelope Spheeris hu
ren. New Wave-figuren doen ver
velend in een stadje. De sheriff
begrijpt alles, zelfs de licht crimi
nele kinderziel. Daar komt na
tuurlijk gedonder van. En mu
ziek. Harde muziek. Van Vestron
Video.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
'Over the top' - Odeon (462400). 12 jr.
Children of a lesser God' - Babylon,
'Oom Ferdinand en de toverdrank' -
Greenway, Voorschoten
'About last night' - City. Katwijk
'Donald Duck's verjaardags partijtje'
- City, Katwijk
'The fly' - City, Katwijk
BLIJVERS
'Platoon' - naieve jongen komt te
recht in de absurde wereld van een
jungle-oorlog - Luxor. Leiden en Eu
ro, Alphen
'The name of the rose' - Franciscaner
monnik op zoek naar oplossing reeks
moorden in kloostergemeenschap -
belevenissen van drie zusters
Manhattan - Greenway. Voorschoten
'Over the top' - Sylvester Stallone met
menselijke trekjes - Lido, Leiden en
Euro, Alphen
'The golden child' - Eddy Murphy als
uitverkorene - Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'No mercy' - Jeroen Krabbé als en
gerd in Amerikaanse politiefilm - Ci
ty, Katwijk
'Nieuwe avonturen van de troetel-
beertjes' - de beertjes nemen het op
tegen een jongen die kinderen terorri-
seert - Euro, Alphen en Lido, Leiden
'Children of a lesser God' - een blik in
de stille wereld van doven - Lido, Lei
den en Euro, Alphen
'De troetelbeertjes' - Greenway, Voor
schoten
'A room with a view' - liefde en
romantiek in sfeervolle film - Lido,
Leiden
'Ferris Bueller's day off - jongen gaat
spijbelen en belandt onder meer in
een museum - City. Katwijk
'Flodder' - a-sociale familie belandt
bij wijze van experiment in een kou-
we kakbuurt - Lido, Noordwijk en Ci
ty, Katwijk
SEKSFILMS
'Night dreams' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'Kinky business' - Rex, Leiden.
'Platoon' - Euro, Alphen
'Over the top' - Euro, Alphen
'Seks achter de tralies' - Euro, Al-
'De perverse gravin' - Euro, Alphen
DEN HAAG
'The mosquito coast' - Asta (463500),
al
'Stand by me' - Asta, al
'Terug naar Oegstgeest' - Babyion
(471656). 12 ir.
'Crocodile Dundee' - Asta (463500), al.
'No mercy' - Cineac (630637), 12 jr.
'Platoon' - Cineac, Metropole, 16 jr.
'Tough guys' - Cineac, al.
'The golden child' - Odeon, 12 jr.
'De aanslag' - Metropole (456756), al.
'Fantasia' - Metropole, al.
'Mascara' - Metropole, 16 jr.
'The name of the rose' - Metropole, 16
jr-
'Carmen' - Le Pans (656402), al
'How do you like it?" - Le Paris, 18 jr.
'Sulka's daughter' - Le Paris, 18 jr
'Little shop of horrors' - Babylon, 12
jr.
'The voyage home' - Euro, Odeon, al
AMSTERDAM
'Stand by me' - Alfa, al.
'Terug naar Oegstgeest' - Alfa, 12 jr.
'Over the top' - City (234579), 12 jr.
'De aanslag' - Tuschinski (262633), al.
'The fourth protocol' - Calypso
(234876), 16 jr.
'Betty Blue' - Alfa, 16 jr.
'A room with a view' - Alhambra
(233192), Tuschinski, al.
'Platoon' - Alhambra, City, Cinema,
16 jr.
'El amor brujo' Cinema (151243), al.
'The mosquito coast' - Bellevue Cine
rama (234876), al.
'Mascara' - City, 16 jr.
'Iris' - City, 12 jr.
'Color of Money' - City, al.
'Crocodile Dundee" - Cinerama
(266227), al.
'Children of a lesser God' - Calypso
(234876), al
'Wanneer gaan we naar bed?' - Pari-
sien (246549), 18 jr.
'Le rayon vert' - Cinecenter (236615),
16 jr.
'Hannah and her sisters' - Cinecenter,
al.
'De lachkick' - Cinecenter, 16 jr.
'Stona d'amore - Cinecenter, 16 jr.
'Round Midnight' - Kriterion (231708),
al.
'P'tit con' - Kriterion, 16 jr.
'Dowm by law' - The Movies (245790),
16 jr.
'Senzapensieri' - The Movies, 16 jr.
'Tiempo de morir' - The Movies, 16 jr.
'The name of the rose' - Tuschinski,
16 jr.
'Tough guys' - Tuschinski, al.
'Flodder' - Tuschinski, al.
'The Mission' - Cineac (423639), al.
'The golden child' - Tuschinski, Cine
ma, 12 jr.
'The voyage home' - City, al
'Péril en la demeure' - De Uitkijk, al
'Little shop of horrors' - Alfa. 12 jr.
'No mercy' - City, 12 jr.
'La femme de ma vie' - Cinecenter, 16
jr-
TELEVISIE
'Desert Bloom' gaat over de
pijnlijke kanten van het ouder wor
den. Geen sex, drugs en rock
roll, wat een heel commercieel gen
re is. Wat ik erg interessant vond,
was het marktonderzoek dat de
filmstudio voor 'Desert Bloom'
heeft gehouden. In de filmindus
trie hanteert men de stelling dat
meisjes wel naar films gaan over
opgroeiende jongens, maar jon
gens niet naar films over meisjes.
Zoiets bleek hier ook het geval. De
film werd heel positief ontvangen
door vrouwen van dertien tot tach
tig, en door mannen boven de vijf
entwintig. Maar tiener-jongens
moesten er niets van hebben. Die
identificeren zich liever met een
sterke, positieve held, en niet met
Jon Voight die een oorlogsvete
raan met problemen speelt. Ik was
zelf erg enthousiast over het onder
werp voor 'Desert Bloom'. Ik hou
van dit soort materiaal, de tijd
waarin het speelt en de aandacht
voor de karakters. Iedereen in de
film ontwikkelt hier zijn eigen per
soonlijkheid, daar wil ik mc graag
mee bezighouden. Maar het is
moeilijk om dit soort onderwerpen
gefinancieerd te krijgen. Columbia
wilde de film wel maken omdat ze
op dat moment veel geld hadden
verdiend aan 'Ghostbusters', maar
ze namen later niet de moeite om
iets aan de distributie te doen. De
film kreeg in 'New York' goede kri
tieken, maar Columbia trok geen
geld uit voor advertenties. Mis
schien was het verhaal te ingewik
keld, geen pasklaar Hollywood-
schema, waar je makkelijk een ad
vertentie-slogan van maakt".
- Wat was de rol van het door Ro
bert Redford opgerichte Sundance
institute
'Sundance is een organisatie die
veel beginnende filmmakers helpt
hun projecten van de grond te krij
gen. Het instituut heeft niet direct
in de film geïnvesteerd, maar ze
hebben me geholpen om de juiste
wegen te vinden. Hoewel Robert
Redford er zelf niets mee te maken
had, zweefde zijn naam toch rond
het project en daardoor gaan er
deuren open. Dat is het soort ma
gie dat werkt in Hollywood".
Drie bandieten adopteren in
'Three godfathers' een vonde
ling in de woestijn. BBC 2 ver
toont deze film zaterdagmiddag
om 15.55 uur. Dezelfde middag is
op BRT 1 (16.00 uur) 'Male ani
mal' met Henry Fonda en Olivia
de Havilland. Een verstrooide
professor heeft huwelijksproble
men en wordt tevens met ontslag
bedreigd omdat hij te links zou
zijn. Op Nederland 2 zijn zater
dagavond twee speelfilms. 'Buf
fet froid' is een zwarte komedie
over een werkloze man die ge
confronteerd wordt met een
reeks motiefioze moorden (20.17
uur). 'Splav Meduze' is de Joego
slavische nachtfilm over een
tournee van een avant-garde,
theater (23.15 uur).
In 'Zivot je Iep' belandt een
bont gezelschap midden in de
woestijn in een café. Een tijdelijk
verblijf daar mondt uit in een tra
gedie (zondag; Nederland 2;
22.21 uur).
Maandagavond (22.55 uur) is
'The Troyan woman' op Duits
land 2. De tragedie van Euripides
over de vrouwen van Troje nadat
het Trojaanse leger werd versla
gen. Katherine Hepburn en Van
essa Redgrave zijn een paar van
die Trojaanse vrouwen.
'Something about Amelia' be
handelt het onderwerp incest.
Een tienermeisje geeft toe dat ze
met haar vader naar bed gaat en
daar ontstaat de nodige beroe
ring over. Dinsdag te zien op
BBC 2 (22.00 uur). Op Nederland
1 dezelfde avond 'Heaven can
wait' (21.52 uur). Warren Beatty
is daarin een beroemde rugby-
speler die per ongeluk in de he
mel terecht komt. In een ander
lichaam keert hij weer terug op
aarde en dat veroorzaakt nogal
wat verwarring.
De Engelse speelfilm 'Much a
do about nothing' is een bewer
king van een komedie van Wil
liam Shakespeare. Donderdag
op BRT 2, 20.20 uur). Dezelfde
avond op Duitsland 1 (23.00 uur)
'Die sehnsucht der Veronica
Voss'. Een verslaggever raakt
daarin hevig gèintrigeerd door
een voormalige UFA-ster.
FILMHUIZEN
In de LAK-cinema staat volgen
de week 'Amerika' centraal.
Dinsdag draait 'Once upon a ti
me in America' (20.00 uur)van
Sergio Leone. Het dramatische
levensverhaal van een schoffie
dat langzamerhand opgroeit tot
gangster, gespeeld door Robert
de Niro.
'Les routes du sud' wordt dins
dag (20.15 uur) bij K&O ver
toond. Een scenarioschrijver
raakt na de dood van zijn vrouw
in de clinch met zijn zoon. Het
verhaal speelt zich af tijdens de
heerschappij van Franco in
Spanje.
De periode tussen 1967 en 1977
wordt in beeld gebracht in 'Le
fond de I'air est rouge'. Woens
dag te zien in het Filmhuis LVC
(20.00 uur). Het eerste deel begint
in Vietnam, het tweede deel staat
in het teken van de contra-revo
lutie: Praag 1968, coup in Chili,
etc. Met commentaren van onder
anderen Yves Montand en Simo-
ne Signoret. Donderdag draait in
het Filmhuis 'A hard day's
night', de eerste Beatlesfilm over
een dag uit het leven van de pop
groep (21.15 uur).
In 'Vroeger is dood' speelt Jas-
perina de Jong de dochter van
ouders die langzamerhand afta
kelen. Een film over hoe tragisch
ouder worden kan zijn. Tot en
met woensdag in het Kijkhuis
(19.30 uur). Meryl Streep en Jere
my Irons spelen de hoofdrollen
in 'The french lieutenant's wo
man', die tot en met woensdag in
het Kijkhuis draait (21.45 uur).
De film bestaat uit twee parallel
lopende verhalen, het ene speelt
zich af in het Victoriaanse Enge
land van de 19e eeuw en het an
dere speelt zich afin 1981. 'Frida
- Naturaieza viva' gaat over het
leven van de beroemde Mexi
caanse schilderes Frida Kahlo
(maandag; 20.00 en 22.15 uur). In
'Despair' probeert een paranoïde
man zich van zijn verleden te be
vrijden door iemand te vermoor
den en zijn identiteit aan te ne
men (dinsdag; 20.00 en 22.15
uur). Woensdag is in het Kijkhuis
'De wisselwachter' met in de
hoofdrol Jim van der Woude
(20.00 en 22.15 uur).