'Goed' en 'fout'op de planken Grote yerschillen in toepassing en gebruik van textiel Expositie's Concerten Leiden Den Haag Amsterdam Rotterdam VRIJDAG 1 MEI 1987 KUNST PAGINA 29 Toneel en cabaret tussen 1933 en 1945 Fred Sterneberg was in 1939 één van de onderteke- Eduard Verka de was één van die Nederlanders die zijn handteke ning weigerde te plaatsen, (foto anp> AMSTERDAM (GPD) - Begrippen als ,goed' en ,fout' zoals die in de oorlogsjaren werden gehanteerd om vaderlandslievende en met de vijand heulende Nederlanders van elkaar te onderscheiden, hebben in de loop der jaren soms tot vervelende situaties geleid. Zo ook in onze theaterwereld. Een onderzoek door Chris Keulen, samensteller van de tentoonstellingToneel en Cabaret, 1933-1945', die vanaf deze week in het Verzetsmuseum in de hoofdstad te zien is, toont dat nog eens nadrukkelijk aan. door Piet Teeling „Er zijn kunstenaars geweest die lid werden van de beruchte nazi uitvinding „Kultuurkamer", maar", aldus Keulen, „die tevens al dan niet joodse onderduikers ver borgen. Hun lidmaatschap van de KK was een soort bescherming te gen al te nieuwsgierige nazi-ogen. Soms wisten of vermoedden hun collega's die ,goed' waren, dat ook wel. Maar het is toch heel plezierig en heel bemoedigend dat er ook Nederlandse acteurs en cabaretiers zijn geweest, die én ,goed' waren én niet .tekenden' én op een of an dere wijze verzetswerk deden. Die er een sport van maakten op te tre den op .Zwarte Avonden', ook al was het alleen maar om in leven te blijven". Die Zwarte Avonden' worden op de tentoonstelling in de voor malig liberaal-joodse synagoge aan de Lekstraat - sinds anderhalf jaar het onderkomen van het Verzets museum - nader toegelicht. De expositie .Toneel en Cabaret in Nederland (1933-1945)' begint in 1933, volgens de samenstellers een jaar, dat niet bij toeval als begin punt is gekozen. Het is het jaar waarin Hitier aan de macht werd geholpen en de terreur tegen de jo den frontaal begon. De initiatiefne mers (naast Van Keulen, conserva tor Erik Habold en zijn medewerk ster van de educatieve afdeling Wilma van Leur) knopen aan bij de grote manifestatie .Berlijn-Amster- dam 1920-1940', die enkele jaren geleden te zien was in de hoofd stad. Ook gaat de tentoonstelling naast de clandestiene huiskamer voorstellingen in op exil-kunste- naars uit het .Derde Rijk', van wie er verscheidenen als artiesten op het gebied van de kleinkunst en de film werkzaam waren; voorts op de joodse cabaretiers en acteurs, die zij volgen tot in Westerbork, één van de vernietigingskampen van de Duitsers, waar zij gedwongen werden op te treden, tot en met een Nelson-Revue aan toe. Affiches, orginele documenten, pamfletten, een gereconstrueerde huiskamer, toneelkostuums, talrij ke foto's en op video opgenomen interviews met toneelspelers ma ken deel uit van deze tentoonstel ling, die een bijdrage wil leveren aan de positie van acteurs en actri ces in de oorlogsjaren. Die huiskamer is een kopie van de huiskamer van Eduard Verkade en is samengesteld aan de hand van correspondentie van hem. In één van zijn brieven geeft hij pre cies aan hoe hij de „schuifdeuren" gehad wilde hebben. „Een enkel maal is er een nazi-inval geweest op zo'n avond. Maar dat liep won derwel met een sisser af. De Duit sers vonden mij kennelijk niet zo belangrijk", luidt één van die docu menten. Verkade was één van die Neder landers, die zijn handtekening wei gerde te plaatsen waardoor hij geen lid werd van de .Kultuurka mer'. Slechts hij of zij die tekende, mocht doorspelen; niet tekenen hield in dat men moest stoppen. Anderen tekenden wel, soms omdat men aan het begin van een carrière stond, vaak ook omdat werk doorgaans eten betekende. Voorbeelden daarvan zijn er legio: de pas beginnende Toon Hermans, Ko van Dijk, Guus Oster, Mary Dresselhuys, Conny Stuart, Wim Sonneveld. Weer anderen speelden een ac tieve rol in het verzet, zoals de to neelschrijver Eduard Veterman. Op de tentoonstelling in het Ver zetsmuseum wordt overigens aan die verzetsdaden van Veterman nauwelijks aandacht besteed. Of zoals Keulen verklaart: „Het was moedig verzet, dat Veterman pleegde en dat hem na de Bevrij ding het leven en dat van zijn vrouw heef gekost, maar het maak te geen deel uit van het „toneel- verzet". Bevrijding In dat verband is het verzet, dat Hans van Meerten pleegde, interes santer. Hetzelfde geldt voor de on langs overleden Fred Sterneberg, die in 1939 één van de onderteke naars van het anti-censuur-mani- fest was. Ook de rol van Albert van Dalsum daarin wordt belicht. Van Dalsum was samen met Defresne en Sternheim één van de initiatief nemers van de onvergetelijke to neel-manifestatie in de zomer van 1945: ,Vrij Volk' in de Stads schouwburg, waar zij gedrieën na de bevrijding gezamelijk de leiding kregen van het Amsterdams To neel Gezelschap. „We hebben bewust een onder scheid gemaakt tussen ,goed' en ,fout' in de oorlog", stelt Keulen. „Niet zozeer om mensen aan de schandpaal te nagelen of een heilg- kransje te geven, maar gewoon om het verschil duidelijk te maken. Vandaar ook dat we op deze ten toonstelling naast ,de goeden' ook een paneel hebben ingericht voor de .fouten'. Die foute kant komt tot uitdruk king in het .Zondagmiddagcaba ret' van Paulus de Ruiter, Keuvel en Klessebes. Daar zijn ook opna men van te horen en het Noord- Hollandsch Toneel van Jan C. de Vos jr bv. Bijzondere aandacht wordt gege ven aan voordrachtskunstenares Nel Oosthout. De inmiddels 85-ja- rige Nel Oosthout kreeg vooral be kendheid met voorstellingen, die zij vele .Zwarte avonden' als prici- pieel anti-fasciste heeft gegeven" en waar zij „Saint Joan" vertolkte van Shaw. Die opvoering is op vi deo opgenomen en ook in het Ver zetsmuseum te zien. De tentoonstelling in het Ver zetsmuseum (Lekstraat 63, Am sterdam-Zuid) is te zien tot 6 sep tember. Openingstijden: dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur; zaterdag 13 tot 17 uur. Entreeprijs: f3,50; Houders pas 65-plus f 1.75. LEIDEN - Een catalogus ge drukt op een katoenen schouder tas is geheel in stijl met het on derwerp van de onlangs geopen de tentoonstelling "Kunst van stof' in de Leidse Lakenhal. Stof of textiel is makkelijker in ver band te brengen met kleding of gebruiksvoorwerpen dan met kunst, of het moeten vormen van textielkunst zijn zoals macramé en patchwork. De expositie "Kunst van stof' wil juist een heel andere kant be lichten, door, naast de geschiede nis van textiel in een notedop en voorbeelden van materialen en technieken, verschillende toe passingen door kunstenaars in binnen- en buitenland, zowel mannen als vrouwen, te laten zien. De organisatoren van deze ten toonstelling beogen hiermee het traditionele beeld van het werken met stof als typisch vrou welijk, ambachtelijk handwerk, te doorbreken, met behulp van zeer uiteenlopende voorbeelden van gebruik van textiel in de ruimste zin van het woord: na tuurlijke en synthetische stoffen maar ook kunststof (plastic) en ijzerdraad treft men hier aan. Bij het eerste gedeelte van de expositie ligt de nadruk op de documentatie. Feiten over grondstoffen en technieken zijn op een aantrekkelijke manier ge presenteerd en het gebruik van Ingepakte stoel van de kunstenaar Christo. De man die vorig jaar in Parijs voor spektakel zorgde door de Pont Neufin te pakken (fotopn Een zeer elementaire vorm wordt belicht door het werk van Marijke de Goey. Behalve een blinddruk, een afdruk van bor- duurzijde op papier, is hier een serie van vier vierkanten te zien, waar de afdruk in de vorm van een vierkant contrasteert met de soepele buiging van de verscho ven draden. Ingewikkelder structuren en technieken volgen hierop. Stof wordt geperst, be drukt of gelijmd. Heel mooi is het stuk van gelijmd katoen van de Japanse Naomi Kabayashi, evenals de gezeefdrukte stukken van Nanda Laas. Aan het einde van de tentoon stelling moet het werk van be kende buitenlandse kunstenaars als Jannis Kounellis, Richard Tuttle en Luciano Fabro concur reren tegen het object van de Amerikaan Claes Oldenburg, een driewegstekker van immense af metingen. Niettemin kan Fabro's fraaie regenboogkleurige werk, getiteld 'Arcobaleno', in deze op stelling indruk maken. De informatieve kant en het kijkgenot zijn goed in evenwicht gehouden. Leergierige scholie ren (lesmateriaal voor scholen is beschikbaar) en geïnteresseerde bezoekers kunnen hier terecht. Door goed te kijken valt veel ver rassends te ontdekken op deze tentoonstelling, die door de zeer doordachte details voorbeeldig genoemd kan worden. Tot slot is het aardig te vermel den dat dit weekeinde een Fries melkschaap met haar lammeren de expositie 'Kunst en stof extra luister bij zal zetten. NANCY STOOP Expositie over stoffen in Lakenhal textiel door de eeuwen heen is aan de hand van voorwerpen, bij voorbeeld een 17de eeuws tapijt, en fotomateriaal verduidelijkt. In kort bestek worden de ont wikkelingen vanaf de Oudheid, via de Middeleeuwen tot aan de 19de en 20ste eeuw geschetst. In de vorige eeuw hielden kunste naars als Walter Crane en Wil liam Morris in Engeland zich in tensief bezig met het ontwerpen van stoffen, meubels en dergelij ke. Zij benadrukten vooral het belang van het ambachtelijke handwerk, dit als reactie op de mechanisering. Aan het begin van deze eeuw richtten onder meer de kunstenaars van het Bauhaus in Duitsland zich juist op vormgeving van machinaal te vervaardigen produkten. Vanaf 1950 zijn er steeds meer voorbeelden van kunstenaars die ook op het terrein van de kunst nijverheid actief waren. Op de tentoonstelling vindt men prach tige modestoffen, ontworpen door Picasso, Appel en Léger maar ook sieraden en kleine ob jecten van textiel. Dit werk van bekende en minder bekende kunstenaars geeft aan dat 'Kunst van stof in deze periode een zelf standige plaats heeft veroverd. Het gebruik van materialen sluit sterk aan bij ideeën van de ver schillende kunstenaars; de archi tect Le Corbusier ontwierp een wandkleed, dat duidelijk be doeld was als onderdeel van de architectonische ruimte. De "Packed Armchair" van Christo, een assemblage met touw en plastic, stamt uit de tijd dat deze kunstenaar tamelijk kleinschali ge objecten inpakte. Textiel als materiaal biedt on gekend vele mogelijkheden in de moderne kunst, zoals blijkt uit het tweede deel van 'Kunst van stof in de grote expositiezaal. Een selectie van werken laat gro te verschillen in opvatting zien. Het gaat hier niet alleen om werk van kunstenaars die zich alleen op textiel toegelegd hebben maar ook om werk waarin dit materiaal een onderdeel vormt. De bezoekers kunnen nu met de eerder opgedane kennis zelf gaan kijken of ervaren waartoe diverse toepassingen kunnen lei den. Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse wetenschappen en geneeskun de in de 19e eeuw. t/m midden '87; di. t/m za. van 10-17 uur. zo. van 13-17 Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, Moderne Japanse Kera miek van Keiko Hasegawa, tot 21/6; 'De jaargetijden van de mens', tot 27/ 9; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel, 'Kunst van stof, t/m 5/7; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg, Henze Boekhout, foto's getiteld 'Ins Outs', 2/5 t/m 6/6; woe. t/m za. 13-17 uur. Antiquariaat Van Paddenburgh - Diefsteeg, Riet Schultheiss exposeert grafiek naar enkele korte verhalen van Frans Kafka en Nikolai Gogol, 1 m 31/5; woe. t/m vr. 13-18 uur, do. 19- 21 uur. za, 12-17 uur. De Drie Haringen - Middelstegracht 61. etsen en gouaches van Marijke Manners tot 15/5. Kunstuitleen Leiden - Lammer markt, W. Stevens, recente fotower ken. t/m 18/5; woe. t/m za. 14-17 'uur, do. avond 19-21 uur. Lakgalerie - Cleveringaplaats, Ton de Kroon tekeningen, tot 30/5; ma. t/m vr. 10-17 uur, woe. t/m za. 20-23 uur, zo. 15-17 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3, per manente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Caeciliastraat 18 - Tika Kauffman, zeefdrukken, Alice Kunfman, portret ten, Eve Pourquié, etsen en aquarel len, Marianne Zwollo, gouaches, teke ningen in kleur, pastels en acryl op papier, tot 22/5; ma. en di. van 13-17 Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, 'werkkamer in het groen', mei; di. 19- 21 uur, woe. 10-12 en 14-16 uur, do., za. en zo. 14-16 uur. Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, bodem vondsten uit Alphen en Aarlander- veen, t/m sept.; di. t/m za. 10-17.30 uur, vr. van 10-21 uur. Galerie Alba - Kortsteekterweg, Al fonso Ramón Torcal, schilderijen en grafiek; Pieter van Heerden, klein- plastiek in brons, t/m 10/5, vr., za., en zo. van 10-20 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns burg zien' en de vaste collectie 'De Andere Middeleeuwen', tot 5/9, vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Katwijk Galerie De Witte Duif - Koninginne weg, Peter Cox en J.C. v.d. Heijden, olieverven; za. 11-13 en 14-17 uur. Hillegom Galerie Catharina - Meerstraatprom., Anton Buytendijk, olieverven en aquarellen, tot 11/5; di. t/m vr. 10-18 uur, za. 10-17 uur. Noorden De Watergeus - Simon van Capelweg 10, etsen, aquarellen en olieverven van José Calsina, t/m 24/5; di. t/m zo. vanaf 12 uur. Noordwijkerhout Leeuwenhorst congrescentrum - Langelaan 3, werk van grafisch ge nootschap drukkerstroost, tot 15/6; dag. 9-21 uur. Nieuwveen De Veenhoeve - Oude Nieuwveense- weg, etsen van Reinder Homan, t/m 4/6, ma. t/m za. 10-17.30 uur, vr. tot 21 Rijnsaterwoude Galerie De Barg - Woudsewijk, teke ningen en schilderijen van Peter Flo- rian Bogner, 3/5 t/m 24/5, vr., za. en zo. 14-17 uur. Klassiek De violiste Cato Wenten en de pianist Jan Hoytink geven vanavond een concert in de Kapelzaal van het K&O- gebouw in Leiden. Het programma bestaat uit composities van Bach, Bethoven, Debussy, Brahms en Mo zart. In het laatst genoemde werk treedt niet alleen de violiste solistisch op, maar eveneens de altvioliste Ma rijke Smolders. Aanvang 20.15 uur. Het herenkerkkoor St. Caecilia van de Hartebrugkerk organiseert zondag een concertin het kader van de Pero- si-herdenking. Naast het herenkoor werken aan dit concert ook mee de Koninklijke Zangvereeniging 'Rot- te's Mannenkoor', de bariton Bern- hard Kruysen en de tenor Marten Smeding. Jan Schmitz bespeelt het orgel en dirigent René verhoeff heeft de leiding. Uitgevoerd zullen worden delen uit het Gregoriaans Requiem, orgelkoralen, een aantal werken voor mannenkoor en twee werken voor so lo-zangstem. Het concert wordt beslo ten met het integraal Requiem van Perosi. Aanvang 15.00 uur in Harte brugkerk, Haarlemmerstraat, Leiden. Het studentenmuziekgezelschap 'Sempre Crescendo' houdt dp woens dag 6 mei een vooijaarsconcert in de Stadsgehoorzaal in leiden. De volgen de werken zullen ten gehore worden gebracht: Cantate Campanae van W. Franken; hoboconcert van Albinoni; Requiem van Fauré en de Vierde Symphonie van Schumann. Het eer ste stuk zal worden gedirigeerd door koordirigent Piet Hulsbos en de drie laatste stukken door Bastiaan Blom hert. De soliste in het hoboconcert is Mirella Overbeek. Aanvang 20.15 uur. Pop De rock&rollband The Vendetta's treden vanavond op in het zoldercafé van het LVC. The Vendetta's is een beginnende band zonder pretenties en complexen. Volgens de leden spe len ze simpele en eerlijke rock&roll met als doel het publiek te amuseren. Aanvang 23.30 uur, Breestraat 66, Lei- De band die in februari de BV Pop Prijs uit handen van minister Brink man kreeg, geeft morgen een concert in het LVC. Claw Boys Claw zorgt volgens het juryrapport dat bij deze prijs hoorde voor gedreven live-con certen. Op het Pinkpopfestival vorig jaar gaf de groep ook een spectaculair optreden ten beste. De single 'So mean' kreeg veel aandacht in bmnen- en buitenland. Aanvang 23.00 uur, Breestraat 66, Leiden. In Haarlem is er dinsdag het jaarlijks terugkerende popfestival 'Bevrij dingspop'. Het programma begint om 14.30 uur en heeft plaats op de Boter markt. De presetatie is in handen van Jack Spijkerman en Adelheid Roo- sen. Er zijn optredens te verwachten van: De gigantjes, Captain Coktail, Richenel, Soulnight Special, Claw Boys Claw, The Urban Dance Squad, I've Got the Bullets. Na 22.30 uur staat er een kroegentocht op het pro gramma met film- pop- en cabaretacts in alle Haarlemse cafés. Schouwburg Vr. 1, za. 2,20.15 uur. Toneelgroep De Appel speelt 'Het Verjaardagsfeest'. Zo. 3, 20.15 uur. Toneelgroep Baal met 'Moeder Courage'. Woe. 6,20.15 uur'. Concert Rob de Nijs 'Vrije Val'. Do. 7, 20.15 uur. Kathak: Dansen uit Laktheater Vr. 1, za. 2, 20.30 uur. Lantaren Pro- duktie: 'Echec'. Zo. 3,15 uur. Poppenkast: 'Het Duin', voor kinderen vanaf 6 jaar. Woe. 6, 20.30 uur. Theaterschool-cir cuit: 'The Gig' en 'Vade Mecum'. Do. 7, 20.30 uur. Saint-Lazare: 'Le Pi- que-Nique de Claretta'. Koninklijke Schouwburg Vr. 1, 20.15 uur. Toneelgroep Theater met 'Angelo en Rosanna'. Za. 2, 20.15 uur. Galas Karsenty-Her- bert: 'Le Dindon'. Zo. 3, 20.15 uur. Haagse Comedie speelt 'Charing Cross Raod 84'. Di. 5, 20.15 uur. Tournee Dancing America: 'Rosalm Newman and Dan- Circustheater Vr. 1, za. 2, 20.15 uur. Nederlands Danstheater: 'The Unsung' en 'l'His- toire du Soldat'. Zo. 3, 20.00 uur. Jubileumvoorstelling van de operastudio van het Conserva torium Maastricht: 'A Quiet Place'. Do. 7. 20.15 uur. Het Nationale Ballet, Nederlands Choreografen-program- ma: 'Before Nightfall', 'Corps' en '7e Symfonie'. Vr. 8, 20.15 uur. Jazz in the Circus: Ann Burton. The Queen of Ballads en Mark Murphy in concert. Appeltheater Vr 1, za. 2, 20.15 uur Toneelgroep De Appel: 'Amphitryon'. Nederlands Congresgebouw Za. 2, 20.15 uur. De Hofspelers: 'Cyra no de Bergerac'. Diligentia Za. 2, 20.15 uur. Toneelgroep Haag: 'De anti-acteershow'. Theater aan de Haven Vr. 1, 20.30 uur. Shusaku: 'Cube Nu', Cadance, Festival Moderne Dans. Za. 2, 20.30 uur. Angela Linsen en An de Smet: 'Salon Mousselien', Cadan ce, Festival Moderne Dans. Carré Za. 2, zo. 3, 20.15 uur. Rosalind New man and Dancers. Di. 5 t/m za. 16, 20.15 uur. Koninklijk Ballet van Vlaanderen: 'Evita'. Concertgebouw Za. 2, 20.15 uur. Amsterdamsche Tram-Harmonie o.l.v. Wyb Schoon m.m.v. Amsterdams Operakoor. Zo. 3, woe. 6, 20.15 uur. Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Antoni- Ros-Marba'. Do. 7, 20.15 uur. Concertgebouwor kest o.l.v. Michael Tilson Thomas, Cultureel Centrum Amstelveen Vr. 1, 20.15 uur. Jan Blaser met 'Wie spaart wie?'. Di. 5, 20.15 uur. Cabaretgroep Purper. Woe. 6, 20.15 uur. Joke Bruijs en Sa lonorkest Pluche 'Hemelsbreed'. Nieuwe De La Mar Theater T/m za. 23, beh. zo./ma./di., 20.15 uur. Martine Bijl in 'Byl'. Zo. 3, di. 5, 20.15 uur. ma. 4 21.00 uur. Linda van Dyck, Henny Om en Ma- rie-Louise Stheins in 'Agnes van God'. Muziektheater T/m zo. 3, 20.15 uur. Het Nationale Ballet: 'Assepoester', m.m.v. Neder lands Balletorkest o.l.v. Adam Gate- Woe. 6, 20.15 uur. Carolyn Carlson: 'Still Waters'. Do. 7, 20.15 uur. Première, De Neder landse Opera: 'Madame Butterfly' van Puccini. Stadsschouwburg Vr. 1, za. 2, 20.15 uur. Het Publiek- stheater 'Het wijde land'. De Doelen Vr. 1, di. 5, 20.15 uur. Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart. Luxortheater Za. 2, zo. 3, 20.15 uur. 'Drie is teveel', met o.a. Joop Doderer. Di. 5,20.15 uur. Het Nederlands Dans theater Junioren. Theater Zuidplein Di. 5, 20.15 uur. Toneelgroep Theater met 'Angelo en Rosanna'. Rob de Nijs geeft woensdag het concert 'Vrije Val' in de Leidse schouwburg. (fotopri

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 29