D Q El Het is niet als anti-oorlogsfilm bedoeld Slechts therapeutische oorlogsfilm Russisch ouderwets Regisseur Oliver Stone over 'Pla toon': VRIJDAG 1 MEI 1987 PAGINA 25 BIOSCOPEN Regisseur Oliver Stone tijdens de opnamen op de set van 'Platoon' De Vietnam-film 'Platoon' werd op 30 maart bekroond met vier Os cars. Regisseur Oliver Stone heeft tien jaar over de film gedaan. De grote Amerikaanse filmbedrijven zagen eerst niks in het verhaal. Zijn persoonlijke ervaringen van de verschrikkingen van de oorlog in Vietnam zouden het publiek af schrikken dachten ze. Het tegen deel is inmiddels bewezen. Het Amerikaanse publiek bleek mas saal af te komen op 'Platoon'. De reputatie van Stone als filmer kan niet meer stuk, nadat hij zich met scenario's voor geruchtmakende films als 'Midnight express', 'Scar- face' en 'Year of the dragon' al een geduchte naam verworven had. door Pieter van Lierop Cineast Olivier Stone wenst te benadrukken dat hij absoluut niet behoort tot de rechtse groep Viet- nam-veteranen die gefrustreerd rondloopt met de overtuiging dat het Amerikaanse leger in Vietnam had gewonnen, als men niet door de politici was verraden: "Ik heb Platoon ook niet als anti-oorlogs film bedoeld, want ik besef dat er in sommige situaties niets anders meer op zit dan naar wapens te grijpen. Als een land zelf aangeval len wordt bijvoorbeeld. Maar het is wel heel belangrijk dat men dan weet wat oorlog inhoudt, dat daar niet lichtvaardig over gedacht wordt. Ik laat zien hoe het was, de conclusies moet het publiek zelf trekken. Dat het in Amerika al maanden storm loopt voor de film is een indicatie dat van een onmis kenbare verschuiving in de stem ming in mijn land, en wellicht ook van een politiek klimaat dat bezig is naar links te verschuiven. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat Reagan het zijn favoriete film zal noemen". - Na het succes van 'The day af ter', die tv-film over een nucleaire aanval op de V.S., werd door de makers óók verondersteld dat er 'Platoon'; regie: Oliver Stone; hoofdrol len: Tom Berenger, Willem Dafoe en Charlie Sheen; theater: Lido, Leiden en Euro, Abhen. Na de mythevorming van 'Apoca lypse Now', het kameraadschap van The Deerhunter' en de wraak gevoelens van 'Rambo' zou 'Pla toon' eindelijk de echte film over de Vietnamoorlog worden. Het succes van de film in Amerika is goed te begrijpen, maar dat 'Pla toon' niet de definitieve weergave is van 'zoals het werkelijk was', is zelfs een buitenstaander onmiddel lijk duidelijk. 'Platoon' schetst het leven van De verfilming van Uraberto Eco's bestseller 'De naam van de roos' verdeelt het publiek in twee groe pen. Degenen die het boek niet ge lezen hebben, worden geconfron teerd met een middeleeuws kloos ter waar een Franciscaner monnik als een Sherlock Holmes speurt naar de oplossing van een raadsel achtige reeks moorden. Bijgeloof, vooroordelen en wantrouwen ken merken de kloostergemeenschap. Een kerkelijk conflict en het detec tivepiot bereiken een gewelddadi- 'Tema'; regie: Gleb Panfilov; hoofdrol len: Mikhail Ulyanov, Inna Churikoya; theater: Kijkhuis, Leiden. De Russische film 'Tema' ontving eerder dit jaar in Berlijn de Gou den Beer. Leuk natuurlijk dat die prijs naar een Russische kandidaat ging, maar als je 'Tema' gezien hebt vraag je je af: waarom eigen lijk? Er is werkelijks niks bijzon ders aan deze film. In de Sowjet- Unie mocht 'Tema', na de voltooi ing in 1979, niet vertoond worden. De lentebries die partijleider Gor- batsjov nu door het land laat waai- 'E1 norte' is een goede film van Gregory Nava over de proble men waarmee een paar inwoners van Guatamala te kampen krij gen als ze via Mexico het 'beloof de land', de USA, binnen probe ren te komen. De film toont tref fend de lijdensweg van clandes tiene grensovergangers. Hij wordt gedistibueerd door Cor Koppies Video. T\vee van de korte Nederland se films voor jongeren die het af gelopen jaar veel aandacht heb ben gekregen zijn 'De tovenaars leerling' van Marion Bloem en 'Benny' van Diego Pos. De eerste film is nog steeds bezig aan een een betekenisvolle ommekeer in de publieke opinie mee bereikt was en dat Reagan onmogelijk herkozen kon worden. Daarin bleek men zich toch vergist te hebben. Stone: "Dat is waar. Je kunt stel len dat films niet snel resulteren in directe politieke veranderingen, maar toch ben ik ervan overtuigd dat ze inwerken op het politieke bewustzijn van het publiek. En dat kan wel degelijk een remmend ef fect hebben op bij voorbeeld de kans dat de V.S. nog eens een soort Vietnam-oorlog zal laten uitbreken in bij voorbeeld Centraal-Amerika. Invloeden van films werken sub tiel." - Over de politiek van Washing ton in Latijns-Amerïka zijn zeer welsprekende films gemaakt als 'Missing' en 'Under fire' maar, af gaand op wat jullie democratisch gekozen president allemaal pro beert in Nicaragua, hadden die films net zo goed niet gemaakt kun nen worden. "Wat betreft Centraal-Amerika is er nog helemaal niets veranderd. Ik heb een film gemaakt die 'Salva dor' heet. In de States heeft vrijwel niemand hem gezien. Het lijkt erop alsof niemand interesse heeft voor Centraal-Amerika, zoals aanvanke lijk ook niemand geinteresseerd was in Vietnam. Men heeft angst voor wat er gebeurt, maar dat is een angst die bovenop alle angsten komt die men al had en dichter bij huis liggen, dus duwt men het lie ver van zich af. Ook omdat Cen traal-Amerika weliswaar voortdu rend in het nieuws is, maar nie mand begrijpt dat nieuws, omdat de verslaggeving zo slecht is en tendentieus. En het bekende struisvogel-gedrag; kop in het zand steken als men vreest dat het gaat stormen. Mijn film 'Salvador' ver telt de geschiedenis van een vriend van mij: Richard Boyle, iemand die ik al jaren ken. Altijd platzak en vol problemen. Hij is een journalist dié graag oorlogen covert. Een 'war junkie'. Mijn verhaal gaat erover hoe hjj, hoewel hij echt een twee derangs-journalist is, altijd de waarheid te grijpen weet, terwijl de de gewone infanteriesoldaat, die als naïeve jongen opeens gewor pen wordt in de absurde wereld van een jungle-oorlog. Na de ver schrikkingen keert de held gelou terd en met de nodige levenswijs heid terug. Dat juist het 'Coming home' de meeste veteranen de ge nadeklap heeft gegeven komt hier niet aan de orde (wel in het vervolg dat momenteel gepland wordt). Het enthousiasme van het publiek (en veteranen!) is te verklaren.uit de manier waarop Oliver Stone het beangstigende gemodder door een nachtelijke jungle heeft weten over te brengen. Door het gebruik van veel close-shots creëert hij een claustrofobische situatie, waarin ge climax, wanneer de inquisiteur arriveert. Liefhebbers van de roman van Eco zullen het niet kunnen nalaten boek en film te vergelijken. Het is de vraag of zij kleurrijke figuren als Adso, William, Gui en Jorge in de film zullen herkennen. Natuur lijk komt het filmbeeld niet over een met de eigen fantasie, maar in de keuze van de acteurs is de film eigenlijk nog het meest geslaagd. De weergave van het labyrint van de bibliotheek stelt daarentegen en leidde tot de ophef van dat ver bod. De inhoud van de film rechtvaar digt een bekroning niet. Een 55-ja- rige schrijver komt tot de conclu sie dat zijn leven waardeloos is ge weest en belandt daardoor in een tijdelijke crisis. Met een vriend ver trekt hij naar een klein dorpje in de provincie waar hij een meisje ont moet dat hem eens flink de waar heid zegt. toernee langs de filmhuizen. Hij geeft in prachtige, beeldende filmtaal (die boeiender lijkt voor volwassenen dan voor kinderen) een tocht weer van een jongetje langs een groot aantal muziek stijlen. Veel bekende acteurs werkten mee, evenals het Noord- hollands Philharmonisch Or kest. 'Benny', een film met als on dertitel 'Een groentje, een blauw tje en vier geeltjes' gaat over de eerste stappen van een jongen op het gebied van de sexualiteit. Hij moet, voor een weddenschap, het mooiste meisje van de school versieren. Taal en beeld verbloe men niets. Ook van Cor Koppies. In 1969 maakte Dennis Hopper het wereldsucces 'Easy rider'. Elf jaar later maakte hij 'Out of the blue' en die film kun je beter 'De eersterangs-journalisten de waar heid altijd over het hoofd lijken te zien". - Oliver Stone diende in 1967- 1968 als infanterist in Vietnam en liep er verwondingen en decoraties op. Wat dacht hij in die tijd van mensen als Jane Fonda die toen pu bliekelijk partij kozen voor Hanoi "In die tijd, toen ik soldaat was, heb ik haar vervloekt voor wat ze deed. Ze koos tegen ons, terwijl wij merendeels dienstplichtigen wa ren die ook maar waren gestuurd en probeerden te overleven. We hadden een bloedhekel aan Jane de toeschouwer even weinig over zicht heeft als de individuele sol daat. Ongedierte en de onzichtbare vijand maken dit leven helemaal ondragelijk. Rassentegenstellin gen en gebrek aan solidariteit zijn nieuwe factoren in het overigens bekende leven van overmatig drankgebruik, drugs en verveling. Verreweg de meeste aandacht besteedt de film aan de strijd tus sen de twee pelotonsergeanten. De één is een gewetenloze moordma chine, die zelfs zijn eigen mensen doodt. De ander probeert fatsoen lijk te blijven. Zijn dood wordt zon der schroom als een kruisiging voorgesteld en na de apocalyps lijkt hij als hert te verschijnen om hevig teleur. Kan het kloostercom plex enigszins imponeren, de bi bliotheek heeft al zijn raadselach tigheid verloren. Een wirwar van gangen en kamers met intelligente valstrikken en misleidingen is ver vangen door een armzalig, in de verte aan Esscher herinnerend, trappenhuis. 'De naam van de roos' zal door veel mensen uitsluitend gelezen zijn als detective. Interes sante historische conflicten komen in het boek echter uitvoering aan de orde. Regisseur Annaud leest Dat 'Tema' jarenlang niet ver toond mocht worden is opvallend. De opgelegde censuur kan alleen te verklaren zijn door één korte scène aan het eind. Daarin is de schrijver getuige van een gesprek tussen het door hem begeerde meisje en haar minnaar, die mee deelt Rusland te willen verlaten. "Dit is een land van leugens", roept hij uit, "en daar wil ik niet langer wonen". Voor onze westerse begrippen is dochter van Easy Rider' noemen. Een opstandig meisje houdt het thuis niet uit en verkent het vol le, wilde leven. Hopper speelt de vader die nog steeds met een been in de provo-tijd staat. Van Concorde Video. Boeiend door zijn thema is 'The right of the people' van Jef frey Bloom. Een officier van jus titie verliest door een schietpartij vrouw en kind. Hij krijgt een waas voor de ogen en propageert bij iedere burger het dragen van wapens. Keren de burgers er het kwaad mee, of wordt de ellende alleen maar groter? Van Van Gils Video. Een aardige 'kleine' overle- vingsfilm is 'Fleshburn' van George Cage. Een maffe Indiaan kidnapt vier mensen en isoleert hen in een woestijn. De vier over- Fonda. In de loop van latere jaren ben ik pas gaan begrijpen wat ze probeerde. Fundamenteel had ze gelijk in haar mening dat de Ver enigde Staten moesten gaan onder handelen met Noord-Vietnam, in plaats van blindweg het volstrekt corrupte Zuid-Vietnam te blijven steunen. Maar ik denk nog steeds dat Jane Fonda op zijn minst ont actisch is geweest in de manier waarop ze haar standpunten duide lijk maakte: door naar Noord-Viet nam te gaan en zich daar te laten fotograferen bovenop een type vliegtuig van waaruit wij gewend waren om beschoten te worden en de jonge hoofdpersoon de weg naar de toekomst te leiden. Deze concludeert dat de Amerikanen vooral met zichzelf vochten en dat hij moet helpen met het bouwen aan de toekomst. Hiermee wordt benadrukt dat 'Platoon' een a-poli tieke film is, die in wezen een zui ver therapeutisch doel dient. In Amerika is dit doel duidelijk bereikt. Voor een meer omvattend beeld van de Vietnamoorlog is de tijd blijkbaar nog lang niet rijp. Tot die tijd blijkt Coppola's 'Apocalyp se now' in alle opzichten de meest geslaagde film over de absurditeit van het bestaan als Vietnamsol- daat. LEONARD ENGEL hier ten behoeve van het bioscoop publiek ook maar overheen en ver wijst de nieuwsgierigen naar het boek. Dit leidt ertoe dat de film voor de ene groep vele raadsels en onduidelijkheden kent, terwijl de andere groep zich juist kan ergeren aan de vlakke weergave. Ondanks al deze bezwaren weet 'The name of the rose' toch de in druk te bewerstelligen dat je twee uur in de middeleeuwen hebt ver toefd. L.E. dat nou niet iets om je druk over te maken maar mogelijk ligt het in de Sowjet-Unie anders. Misschien geldt dat ook voor het verhaal van 'Tema' en worden daar nog echt ta boes doorbroken door het tonen van een middelbare kunstenaar die in een identiteitscrisis verkeert. In het zogenaamde postmoderne tijd perk waar wij ons in bevinden doet dit thema wat ouderwets aan. ERNA STRAATSMA leven hitte, honger en dorst on der leiding van Steve ('Dallas') Kanaly. Van Van Gils. In 'The heavenly kid' van Cary Medoway komt de overleden Ja son Gedrick een poosje op aarde terug om een klungelige jongen bij te staan. Nieuws biedt de film niet, behalve dan dat de slome puber een hele bink wordt, maar dat had u wel verwacht. Van RCA. Evenmin enig nieuws zit er in 'Warrior of the lost world', het zoveelste Mad Max-achtige ver haal. David Woth filmde een he leboel geweld waarbij de held al les en de tegenstander niets kan. De finale, met Donald Pleasance als beetje getikte geleerde, is ver rassend. CNR Video. Wie naar de erotische verhalen heeft gekeken die Veronica 's met op haar hoofd het model helm waarop wij gewend waren te schie ten... Maar haar standpunt was cor rect". "Toen ik terugkwam uit de oor log, ben ik eigenlijk meteen gaan schrijven. Van meet af aan film scripts, maar het duurde lang voor ik me realistisch over Vietnam kon uitdrukken. Wat ik schreef, had wel met die oorlog te maken, maar het was fantasie. Tussen 1969 en 1975 heb ik iets van tien scripts ge schreven. Het script voor 'Platoon' is er pas in 1976 uit gekomen. Ik wilde het op papier hebben voor ik te veel dingen zou gaan vergeten. Ik begon al te merken dat ik details kwijt begon te raken. Details, be doel ik, want ik heb genoeg dingen meegemaakt die ik van mijn leven niet meer vergeten kan, al zou ik het nog zo graag willen. Het script zoals het nu is verfilmd, is voor 50 procent gebaseerd op feiten die ik zelf heb ervaren en voor de andere 50 procent op dingen die ik toen gehoord had van mensen die ik kende. De aanval aan het einde van 'Platoon' heb ik zelf meegemaakt, op 1 januari 1978, toen we onder de voet werden gelopen door een le germacht van 5.000 Vietkongs. De hinderlaag die in de film pal daar voor plaats vindt, daar ben ik op 15 januari 1978 zelf bij betrokken ge weest en daar zijn toen aan onze kant 35 slachtoffers gevallen. De eerste patrouille in de film die óók in een hinderlaag liep, dat is inder tijd de eerste keer geweest dat ik de vijand zag. Toen ben ik aan mijn nek gewond geraakt. Dat schieten op die voeten van die achterlijke dorpeling, dat heb ik zelf gedaan. Het doodschieten van die vrouw, daar was ik zelf niet bij, maar ik ken de kerel die het gedaan heeft. Wij hebben toen de bush in brand gestoken. Alle jongens in dat pelo ton zijn gemodelleerd naar lui die ik persoonlijk heb gekend". - U laat uw alter ego brieven schrijven aan zijn grootmoeder. Heeft u dat ook gedaan? "Nee. Dat was een kunstgreep, die ik erg handig vond. Het gaf me de mogelijkheid om een boel infor matie snel weg te werken en daar kwam bovendien een gevoel bij dat me aanstond, een mogelijkheid om af en toe afstqnd te nemen. Want ik wilde niet een onverteer bare, alleen maar spijkerharde ge vechtsfilm maken in close-ups, of als een Sam Fuller-film. Ik wilde gas terug kunnen nemen, distantie aanbrengen. Dat heb ik ook willen toepassen via het gebruik van de muziek en de verteller-stem, waar door je het effect krijgt van herin neringen. Ik heb me ook ingehou den bij het geweld. Oorlog is nog veel gewelddadiger dan ik het in beeld heb gebracht. Ik wilde een film die gezien zou kunnen worden door teenagers, niet alleen door een publiek van volwassen man avonds laat heeft uitgezonden, heeft de ergste vorm van na- synchronisatie kunnen beleven die ons land te bieden heeft. Geen woord werd normaal ge sproken, geen zin leek logisch. 'Zo erg kan de film in het echt niet zijn geweest', dacht ik maar steeds. CNR heeft nu 'The se crets of love', de film die de basis was voor een paar van de eroti sche verhalen, op cassette gezet. De tekst is Engels en is inder daad een stuk minder erg. Goed is de film van Harry Kümel nog steeds niet en als er bloot komt wordt het beeld steeds opvallend donker, maar al die geheime lief des doen nu tenminste niet lan ger de vullingen uit je kiezen springen. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Platoon' - Luxor, Leiden en Euro, Al phen 'The name of the rose' - Lido, Leiden 'Hannah and her sisters' - de dagelijk se belevenissen van drie zusters in Manhattan - Trianon. Leiden en Greenway, Voorschoten 'No mercy' - Jeroen krabbé als engerd in Amerikaanse politiefilm - City, Katwijk 'Biggies' - City, Katwijk 'Kinky Business' - City, Katwijk BLIJVERS Labyrinth' - filmsprookje in de Mup- pet-sfeer - Lido, Noordwijk 'Over the top' - Sylvester Stallone met menselijke trekjes - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'The golden child' - Eddy Murphy als uitverkorene - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Nieuwe avonturen van de troetel beertjes' - de beertjes nemen het op tegen een jongen die een vakantie kamp voor kinderen terorriseert - Eu ro, Alphen en Lido, Leiden 'Children of a lesser God' - een blik in de stille wereld van doven - Lido, Lei den en Euro, Alphen 'De troetelbeertjes' - Greenway, Voor schoten 'De aanslag' - langdradige verfilming van Mulischs' boek - Greenway, Voorschoten en Trianon, Leiden 'A room with a view' - liefde en romantiek in sfeervolle film - Lido, Leiden 'Ferris Bueller's day off - jongen gaat spijbelen en belandt onder meer in een museum - City, Katwijk 'Flodder' - a-sociale familie belandt bij wijze van experiment in een kou- we kakbuurt - Greenway, Voorscho ten, Lido, Noordwijk en City, Katwijk SEKSFILMS Ten little maidens' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Great sexpectations' - Rex, Leiden. 'Platoon' - Euro, Alphen 'Over the top' - Euro, Alphen 'Seks achter de tralies' - Euro, Al- 'Meisjes in vuur en vlam' - Euro, Al- DEN HAAG 'The mosquito coast' - Asta (463500), al. 'Terug naar Oegstgeest' - Babyion (471656), 12 jr. 'Over the top' - Cineac, Odeon, 12 jr. 'Children of a lesser God' - Babylon, al. 'Crocodile Dundee' - Asta (463500), al. In 'Knights of the round table' sluit koning Arthur vriendschap met sir Lancelot, die zich voelt aangetrokken tot Arthurs echt genote Guinevere (Ava Gardner). Zaterdagmiddag om 15.25 uur op Nederland 1. Later op de avond op dezelfde zender (20.28 uur) 'The frisco kid'. Een uit Polen af komstige rabbi is op weg naar San Fransisco en krijgt, nadat hij beroofd is, gezelschap van de schietgrage Tommy Lillard. De nachtfilm op Nederland 2 is 'The last tycoon' (23.15 uur). Monroe Stahr is daarin een succesvolle manager van een filmstudio die op een dag Kathleen Moore ont moet. Ze lijkt sprekend op zijn overleden vrouw. In de hoofdrol len Robert de Niro, Tony Curtis, Jeanne Moreau en Jack Nichol son 'Diamonds are forever' is een Bond-film uit 1971 met Sean Connery als de beroemde ge heim agent. Hij denkt voorgoed met de misdadiger Blofeld te hebben afgerekend. Maar als hij een bende diamantsmokkelaars in de kraag wil grijpen ontmoet hij Blofeld weer (Duitsland 1; zondag, 20.20 uur). De Joegosla vische film 'Ko to tamo peva?' is zondag op Nederland 2 te zien (22.55 uur). Een bus met passa giers is op weg naar Belgrado. De buschauffeur blijkt een tiran te zijn die zijn zoon geblinddoekt de bus laat besturen. De Japanse film 'Tayfu cura- bu' is maandag op Duitsland 1 In het filmhuis LVC draait tot en met zondag 'Die Blechtrommel' van Volker Schlöndorff naar de roman van Günther Grass (21.15 uur). Woensdag begint daar het thema 'the roaring sixties' met de vertoning van 'Tout van bien' van Jan Luc Godard over de gij zeling van twee journalisten door bezetters van een vleesfabriek (20.00 en 22.15 uur). Met onder anderen Jane Fonda en Yves Montand. Donderdag (21.15 uur) draait in het Filmhuis de popfes tivalfilm 'Montery pop': met on der anderen optredens van Janis Joplin en The Who. De dit jaar bekroonde films tijdens het film festival in Rotterdam zijn vol gende week te zien in het Lak- theater. Maandag om 20.15 uur wordt begonnen 'Fort van Sou- ram, een legende'. Een Russi sche film die een prijs kreeg voor de 'meest vernieuwende film'. Later op de avond volgt 'Himat- suri' (22.00 uur) van Mitsue Jana- ginachi. Een Japanse film die in Rotterdam werd onderscheiden als de beste niet-Amerikaanse en niet-Europese film. Dinsdag om 20.00 uur begint om '40 m2 Deutschland', een debuut van de Turkse regisseur Tevfik Baser. 'Regno di Napoli' van Werner Schroeter sluit dinsdag om 22.00 uur het minifestival af. Een vrolijke relatiekomedie 'She's gotta have it' van Spike draait tot en met woensdag in het Kfjkhuis 19.30 uur). Het gaat 'The fourth protocol' - Asta, 16 jr. 'No mercy' - Cineac (630637), 12 jr. 'Platoon' - Cineac, Metropole, 16 jr. 'Tough guys' - Cineac, al. The golden child' - Odeon, 12 jr. 'Flodder' - Odeon (462400), al. 'A room with a view' - Metropole, 16 jr. 'De aanslag' - Metropole (456756), al. 'Round midnight' - Metropole, al. The name of the rose' - Metropole, 16 jr. 'Die Zauberflöte' - Metropole, al. 'Carmen' - Le Paris (656402), al. 'How do you like it?' - Le Paris, 18 jr. 'Between lovers' - Le Paris, 18 jr. 'Little shop of horrors' - Babylon, 12 jr. "The voyage home' - Euro, Odeon. al. AMSTERDAM Terug naar Oegstgeest' - Alfa, 12 jr. 'Over the top' - City (234579), 12 jr. 'De aanslag' - Tuschinski (262633), al. 'The fourth protocol' Calypso (234876). 16 jr. 'Peggy Sue got married' - Alfa (278806). al. "Betty Blue' - Alfa, 16 jr. 'A room with a view' - Alhambra (233192), al. 'Platoon' - Alhambra, 16 jr. 'The mosquito coast' - Bellevue Cine rama (234876), al. 'Iris' - City, 12 jr. 'Color of Money' - City, al. 'Crocodile Dundee' - Cinerama (266227), al. 'Children of a lesser God' - Calypso (234876), al. 'Sulka's daughter' - Parisien (246549), 18 jr. 'Le rayon vert' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Hannah and her sisters' - Cinecenter, al. 'De lachkick' - Cinecenter, 16 jr. 'Storia d'amore - Cinecenter, 16 jr 'Round Midnight' - Kriterion (231708), al. 'Casanova' - Kriterion, 16 jr. 'Down by law' - The Movies (245790), 16 jr. 'She's gotta have it' - The Movies, 16 jr. Tiempo de morir' - The Movies, 16 jr. 'A room with a view' - Tuschinski (262633), 16 jr. The name of the rose' - Tuschinski, 16 jr. Tough guys' - Tuschinski, al. 'Flodder' - Tuschinski, al. The Mission' - Tuschinski, al. 'Platoon' - City, Cinema - 16 jr. 'Carmen' - Cinema (151243), al. 'The golden child' - Tuschinski, Cine ma, 12 jr. "The voyage home' - City, al. 'Péril en la demeure' - De Uitkijk, al. 'Little shop of horrors' - Alfa, 12 jr. 'No mercy' - City, 12 jr. 'A nightmare on Elmstreet (2)' - City, 16 jr. 'La femme de ma vie' - Cinecenter, 16 jr. Gloria Swanson, te zien in 'Sunset boulevard'. (archkffoto) (23.00 uur). In een school in To kio lopen de gemoederen, met het oog op de komende eindexa mens, hoog op. Woensdag wordt op BRT 2 'Sunset boulevard' vertoond. Gloria Swanson is daarin een vergeten Hollywood-ster uit het tijdperk van de stomme film die haar come-back wil maken (20.20 uur). Dezelfde avond is 'Het bit tere kruid' op Nederland 1 te zien (22.35 uur). Het is de verfil ming van het gelijknamige boek van Marga Minco over de beleve nissen van een Joodse vrouw tij dens de oorlog. Yves Montand, te zien in 'Tout van bien'. (archieffoto) daarin om een vrouw die er drie minnaars op na houdt. Hannah and her sisters' van Woody Allen is ook tot en met woensdag in het Kijkhuis te zien (21.45 uur). Sol daten zonder geweren' gaat over de fabruaristaking. Een vrouw kan het niet verwerken dat haar man tijdens de staking is gedood als verzetsstrijder (maandag in het Kijkhuis; 20.00 en 22.15 uur). Dinsdag wordt 'The sacrifice' (vertoond (20.00 uur) en woens dag draait 'Chiedo Asilo' met Roberto Benigni. Het verhaal gaat over een man die 150 men sen probeert op te voeden. Door zijn non-conformistische opvoe dingsmethode komt hij in con flict met de bestaande orde (20.00 en 2.15 uur). The name of the rose'; regie: Jean-Jac- I I _J ^B I ques Annaud; hoofdrollen: Sean Con- 1 WW |-J W WmBmSb fcf tl nery, F. Murray Abraham en Christian V li^V%ST%\7 I I IIVIVIVlwWU VV Vl I Slater; theater: Lido, Leiden. TELEVISIE FILMHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 25