~ik richt me altijd op
iet doorsnee-publiek'
in
'Verboden' werken
in Rusland niet
te snel uitgeven
•e Jackson componeert voor symfonie-orkest
Samenwerking
20ste-eeuwse
muziek
Sluiting van Richter
laat RUR ongemoeid
Atilla Horbiger overleden
Voor eerst Russische
popgroep in Nederland
Kellendonk
gastschrijver
universiteit
Eigen geluid Schönberg Kwartet
9 APRI^SDAG 29 APRIL 1987
KUNST
PAGINA 19
ie) M
met
ZO ]M
VLÜb ir *s natuurlijk een absurd
J "hé-verhaal, en misschien
CWflije het ook niet geloven",
rit?0..* Joe Jackson. „Maar Will-
rrer heb ik in mijn droom ge-
Ls ïponeerd. Ik werd 's nachts
k tker doordat er een the-
ïtje door mijn hoofd speel-
ickson sprong uit bed, zette
achter de vleugel en no-
^13 rde een korte, verstilde
y^2>npositie die hij zou opdra-
aan het pianoduo Katia en
^*Mielle Labecque, een piano-
y. 5 dat hij korte tijd voordien
1 zien optreden. Aanvanke-
'(JF... luidde de titel Overture for
9| d piano's.
9 |or
Si hn Oomkes
2 1) Sailin home - Piet Veer-
2(4) Crockett's theme - Jan
Hammer
3(3) Let it be - Ferry Aid
4 (2) With or without you - U2
5 (6) Nothing's gonna stop us
now - Starship
6(9) La Isla Bonita - Madon-
7(7) Lean on me - Club Nou
veau
8 8) Se la - Lionel Richie
9 (5) Everything I own - Boy
George
10 (13) Kleine Jodeljongen -
Manke Nelis
11 (19) Moments in love - Art of
Noise
12 (11) Still loving you - Scor
pions
13 (10) Respectable - Mel Kim
14 (15) Day in day out - David
Bowie
15 (25) Loving you is sweeter
than ever - Nick Kamen
16 (18) Weak in the presence of
beauty - Alison Moyet
17 (14) Fight for your right -
Beastie Boys
18 (12) Sign of the times - Prin
ce
19 (31) Big love - Fleetwood
Mac
20 (38) Temptation - Richenel
21 (16) Let's wait awhile-Janet
Jackson
22 (24) Keep your eye on me -
Herb Alpert
23 (23) The throwdown mix -
Kool The Gang
24 (20) I get the sweetest feeling
- Jackie Wilson
25 (27) Big time - Peter Gabriel
26 (21) Coming around again -
Carly Simon
27 (33) Kings call - Phil Lynott
28 (29) I miss you - Klymaxx
29 (17) The Great Pretender -
Freddie Mercury
30 To be with you again -
Level 42
31 You want love - Mixed
Emotions
32 Heat of the night -
Bryan Adams
33 (35) I wanna fall in love
again - John Spencer
34 (34) I need a love - The Boxx
35 (37) Factory man - Maarten
Peters The Dream
36 (40) Intimate climate - Cen
terfold
37 (32) Laat me huilen - Benny
Neyman
38 (39) Liefde - Willy Alberti
39 Midnight to midnight -
Gerard Joling
40 (36) Looking for a new love -
Jody Watley
lpower is een van de vijf com
ities die op Jacksons nieuwste,
ijknamige elpee voorkomt. Het
en zeer verrassend album, zelfs
je Joe's reputatie als onbere-
nbaar muzikaal talent in de be-
ïouwing betrekt. De muziek die
ditmaal heeft opgenomen is zo
ed als instrumentaal, op twee -
leende - en niet eens door hèm,
par door de counter-tenor And-
|v Zurcher gezongen tekstregels
de compositie Solitude na.
,Het stomste watje me zou kun-
n vragen - je doet het gelukkig
et - is of ik een lijstje bezit waar-
i ik de muziekstijlen die ik nog
et behandeld heb een voor een
ïgstreep. Voor de duidelijkheid:
it is niet zo", zegt Jackson op zijn
ibruikelijk scherp(zinnig)e ma-
er. „Ik weet ook niet van tevoren
at ik maak. Het gebeurt gewoon.
weet alleen zeker dat het me de
ootste moeite kost om teksten te
•hrijven. De muziek welt vanzelf
Dat lijkt een curieuze uitspraak
voor een man die doorgaat voor
een van de beste songschrijvers in
de popmuziek. Jackson schreef
immers schijnbaar gemakkelijk:
hij haalde de zondagkranten met
hetzelfde gemak over de hekel
(Sunday Papers) als dat hij pleitte
voor een liefelijk lied (Slow Song).
Maar nog voor hij vorig jaar aan
een wereldtournee begon rond het
rockalbum Big World legde Joe al
het fundament voor deze nieuwe
symfonische elpee die je zonder
moeite als 'populair-klassiek' kunt
omschrijven.
Op uitnodiging van Daei, een Ja
panse firma in hi-tech elektronika,
componeerde Jackson een bijna 20
minuten durend orkestraal stuk
dat diende als geluidsband bij om-
ni-projektie. „Je kent dat wel, zo'n
ronde koepel, waarin je je als be
zoeker middenin een film geplaatst
voelt. Zowel de film als het mu
ziekstuk bestaat uit vijf, zes ver
schillende thema's. Je ziet hoe in
de film een vliegtuig opstijgt en
vervolgens de schitterende sky-li
ne van New York doorsnijdt, daar
na de armoede van Harlem in
beeld brengt en uiteindelijk via de
Derde Wereld terugkeert naar To
kyo. Eerst nog beelden van het
bombardement op Japan en daar
na beelden van de hoopvolle toe
komst".
„Het verhaaltje is niet zo bijzon
der. De aanpak laat zich inderdaad
wel wat vergelijken met de rol die
Phil Glass als componist vervulde
in het projekt Koyaanisquatsi. Je
vervult als musicus dan een onder
steunende rol. Je laat je inpassen
in een werkschema en contouren
van een gedachte die van een an
der afkomstig zijn. Maar op elk ter
rein heb je beperkingen - die heb
ik ook als ik met een band op tour
nee ga. Niettemin maakte het me
mogelijk om ervaringen op te doen
in het schrijven voor een groot
symfonie-orkest".
- Symphony in One Movement is
uiteindelijk de titel van dit her
schreven stuk op Willpower. Ik her
inner me dat je na je studie aan de
Londense Academy for Music aan
vankelijk een Beethoven-fanaat
was voor je de 'lichte' muziek in
ging. Maar ik herken vooral Grieg
en Sibelius in deze manier van
componeren.
ook mensen die er Debussy of
'Brahms inhoren, maar ik begrijp
wel wat je bedoelt. Dat pastoraie,
hè? Je zit bij het schrijven voor een
groot symfonieorkest met het pro
bleem dat je je thematiek geordend
moet uitwerken, en ik kies daarbij
voor melodie en tegenmelodie, zo-
datje niet in allerlei schreeuwerige
effecten vervalt".
- Deze composities zul je toch zelf
niet zien als baanbrekend of ge
durfd'.
„Nee, zo bescheiden ben ik wel.
Maar ik ben ook in tegenstelling
tot mijn reputatie nooit uit op
avant-gardemuziek of op vernieu
wende vondsten. Ik richt me eigen
lijk altijd op het doorsnee-publiek,
liefst zo breed mogelijk. Daar is
niets op tegen, vind ik. Zeker niet
als je zoals ik geen water in de wijn
doet: ik doe geen concessies aan
wat ik wil. De grammofoonplaten
maatschappij A M heeft een
nieuwe contract met mij gesloten
waarin de artistieke vrijheid die ik
heb expliciet vermeld staat. Ze
krijgen de opnamen van een nieu
we elpee kant en klaar aangele
verd, en schrikken zich vervolgens
lam".
„Maar om even terug te komen
op dat brede publiek: ik wil die
mensen graag naar waardevolle
dingen laten luisteren. En volgens
mij is het brede publiek wel dege
lijk in staat om die te herkennen.
Misschien is het niet in staat om
muziek te analyseren, maar ieder
een voelt op zijn klompen aan dat
Tsjaikovsky niet alleen maar mooi
schreef maar ook zijn vak ver
stond. Verdi was tijdens zijn leven
de geliefdste man van Italië. Om
dat het volk aanvoelde dat hij het
vertegenwoordigde".
- Hel Hjkt me dat je nog ver van
die status verwijderd bent. Maar je
doet wel baanbrekend werk: je
combineert elektronicade nieuw
ste synthesizers, met een orkestge
luid. Is dat niet lastig opnemen?
„Je combineert twee technieken
de klassieke waarbij de studio al
leen maar een grote bandrecorder
is, en de poptechniek waarbij je
met behulp van je techniek andere
geluiden creëert. De moeilijkheid
is om ze beide in de juiste verhou
ding te mengen. Het liefst had ik
dat live gedaan, maar het is moei
lijk om die twee werelden te com-
Joe Jackson! Maar die is toch dood, overleden, uitgekakt'.
bineren. Ik heb dan ook zelfs in de
studio moeten besluiten bepaalde
partijen gescheiden op te nemen
en vervolgens in te dubben. Dat
komt ook uit mijn stijl van compo
neren voort: ik wil bepaalde ac
centverschillen in volume toepas
sen, zodat je een piano eerst piano
en dan heel erg forte kunt laten ho-
„Musici uit de popwereld had
den weinig moeite om samen te
spelen met strijkers en blazers, op
de gitaristen na dan. Behalve Vin-
nie Zummo, die er tijdens mijn
laatste tournee bij was, heb ik nog
twee gitaristen gebruikt. Echt alle
maal mensen van naam, maar geen
enkele gitarist kon adequaat reage
ren op een dirigent. Wonderlijk!
Kennelijk zijn het eenlingen".
- Je hebt meermalen gezegd dat
je niet op stijl uit bent geweest in je
carrière, maar op inhoud. Maar
toont het feit datje behalve in rock
ook actief was op traditioneel jazz-
gebied, salsa, fusion en nu het com
poneren van orkeststukken niet
juist dat je gevoelig bent voor de
AMSTERDAM (ANP) - Het Schön
berg Ensemble, Asko Ensemble,
Nederlands Kamerkoor en Slag-
werkgroep Den Haag hebben hun
krachten gebundeld met de bedoe
ling onder leiding van Reinbert de
Leeuw niet-symfonische muziek
van componisten van deze eeuw
voor grote ensembles in grote za
len te brengen. De vier ensembles,
die verder ook zelfstandig met hun
eigen repertoire zullen blijven op
treden, hebben gisteren in Amster
dam hun plannen voor het seizoen
1987/1988 gepresenteerd onder de
noemer „De Nieuwe Serie", die be
staat uit in totaal zes programma's.
Tegenover het sterk gegroeide
aanbod van twintigste-eeuwse mu
ziek in kleine zalen is dat voor gro
te zalen jammerlijk afgenomen, al
dus betoogden Reinbert de Leeuw
van het Schönberg Ensemble (ES)
en Bert van Mourik van het Neder
lands Kamerkoor (NKK). Om aan
die tendens tegenwicht te bieden
hebben de vier hun krachten ge
bundeld en een gezamenlijke pro
grammering toegespitst op „grote"
muziek van deze eeuw voor grote
zalen, waarbij symfonische werken
uitgezonderd worden. Het ligt niet
in de bedoeling een zoveelste sym
fonie-orkest te vormen, aldus Van
Mourik.
Directeuren van concertzalen
hebben volgens hem intussen en
thousiast gereageerd op het initia
tief en de programma's zijn alle
maal al „verkocht". De program
ma's worden uitgevoerd door en
sembles van wisselende samen
stelling gevoed door de vier be
staande ensembles of delen daar-
AMSTERDAM (GPD) - De slui
ting van de Amsterdamse disco
theek '36 op de Schaal van Richter'
brengt Jan Lenferink niet in verle
genheid. De presentator van het
praatprogramma RUR ontvangt
zijn gasten tweewekelijks in dit ge
bouw. Volgens producer Peter Bie-
mans loopt de continuïteit van het
praatprogramma geen gevaar.
„Misschien gaan we wel met RUR
WENEN (AP) - De Oostenrijkse ac
teur Atilla Horbiger is maandag
avond op 91-jarige leeftijd overle
den. Vorige week dinsdag kreeg
Horbiger op zijn verjaardag een
hartaanval.
Atilla Horbiger behoorde samen
met zijn broer Paul en zijn vrouw
Paula Wessely tot de groep die wel
eens de „Giganten van het Oosten
rijks theater" wordt genoemd en
tot voor drie jaar terug hoorde hij
bij de vaste spelers van het be
faamde Wiener Burgtheater.
Horbiger en zijn vrouw Paula
Wessely waren echter ook zeer om
streden omdat zij gedurende de na
zi-periode met veel energie hebben
meegewerkt aan onder andere de
verwerpelijke propaganda-film
„Heimkehr", een film die in stem
mingmakerij nauwelijks onder
doet
de anti-semitische „pro-
i-porno" Jud Süss.
Atilla Horbiger werd op 21 april
1896 in Boedapest geboren als
zoon van de beroemde geoloog
Hanns Horbiger. Na een mislukte
studie en als gevolg van geldge
brek trad hij in het voetspoor van
zijn inmiddels acterende broer
Paul.
Atilla Horbiger kwam, zoals zo-
vele groten in het Duitstalige thea- Over de opzet praten we nog,
ter, terecht bij het gezelschap
Max Reinhardt. Daar maakte hij
De Amsterdamse politie heeft
gistermorgen het pand aan de Re
guliersdwarsstraat dichtgetim
merd. In de discotheek werden
volgens justitie regelmatig hard
drugs aangetroffen.
Biemans hoopt dat over veertien
dagen Richter weer geopend zal
zijn voor de opnamen voor de laat
ste twee RUR's van dit seizoen. Als
dat niet het geval is, ziet de produ
cer gelegenheden genoeg om de
opnamen gewoon door te laten
gaan. „In het verleden hebben we
ook al gebruik gemaakt van loca
ties in Leideri en Groningen".
Lenferink en Biemans zijn op dit
moment in onderhandeling met
Veronica over een nieuwe serie
'Hurst' voor het komende seizoen.
„Wat dat betreft, klinken er mooie
geluiden bij deze omroep", weet
Biemans. „Het is zeer waarschijn
lijk dat we volgend jaar gewoon
doorgaan met RUR voor Veronica.
De bedoeling is om dan zo'n acht
tien programma's te maken voor
de periode oktober tot en met
MOSKOU (AP) - De Russische
Schrijversbond heeft gisteren op
geroepen tot beperking van het uit
geven van oude manuscripten die
in het verleden verboden waren.
De bond wijst erop dat het niet de
bedoeling kan zijn om aan de pu
blicatie van oude werken de voor
keur te geven boven hedendaagse
geschriften. Dit is bekendgemaakt
door het Sowjet-persbureau Tass.
Volgens Tass zijn de schrijvers
overigens uiterst positief over het
proces van „reconstructie" onder
Sowjet-leider Michail Gorbatsjov,
die de hervormingen heeft doorge
voerd waardoor lang verboden
werken nu aan het Sovjet-publiek
kunnen worden aangeboden.
Het afgelopen jaar hebben de li
teraire tijdschriften in de Sovjet-
Unie talloze werken gepubliceerd
die tot dusver niet onder de ogen
van de Russische lezer gebracht
mochten worden, zoals het werk
van de dichteres Anna Achmatova
en van wijlen de Russische emi
grant Vladimir Nabokov. Op stapel
staan bekende verboden boeken
als „Het Hart van de Hond" van
Michail Boelgakov en „Dokter Zji-
vago" van Boris Pasternak.
Tass meldde dat de schrijvers
uitgebreid over de recente publica-
tiegolf hadden gedebatteerd. De al
gemene toon van de discussie was
dat „talentvolle werken uit de hui
dige periode, over onze problemen
niet op de tweede of de derde
rang mogen komen". De deelne
mers aan de discussie merkten op
dat „de ontwikkeling van de Russi
sche literatuur in de tegenwoordi
ge tijd gekarakteriseerd wordt
door het streven naar een eerlijke
en totale weergave van de reali
teit," aldus Tass.
De schrijvers erkenden dat de
hervormingen van Gorbatsjov
vruchten afwierpen, maar zij merk
ten gelijktijdig op dat er nog pro
blemen overblijven. Het was giste
ren de tweede dag van de bijeen
komst van de schrijversbond in
Moskou. De bond bezit in het hele
land ongeveer 10.000 leden, die gel
den als de officieel erkende literai
re elite.
Het partijblad Pravda suggereer
de dat de uitgave van oude, voor
heen verboden literatuur beter kan
geschieden in boekvorm dan in
tijdschriften. De krant voert in een
commentaar aan dat tijdschriften
in de eerste plaats bedoeld zijn
voor publicatie van nieuwe literai
re werken.
„Natuurlijk, maar ik schrijf mu
ziek voornamelijk omdat er mu
ziek in me opwelt. Met de vraag
naar het hoe en waarom houd ik
me niet bezig. Na de laatste wereld
tournee dacht ik opnieuw: dit
nooit meer. Nu zeg ik: ach, eerst
maar eens kijken wat ik straks te
zeggen heb. Mogelijkerwijs houd
ik me eerst bezig met de vraag of ik
dit project live kan verwezenlij
ken; er liggen nog twee stukken
voor orkest klaar".
- In de popwereld geld je na ne
genjaar als een veteraan, maar in
de klassieke wereld ben je eigenlijk
een beginner
„DaUlaatste is juist. Ik ben 32 en
krijg regelmatig van popjournalis
ten te horen: Joe Jackson! Maar
die is toch dood, overleden, uitge
kakt? Op mijn 32ste? Een van de
dingen die ik het meeste haat in de
popwereld is dat het bijna slaafs
die gedachte van Andy Warhol op
volgt: iedereen kan 15 minuten we
reldberoemd zijn".
Twintig miljoen
voor boeken
LONDEN (AP) - Een verzameling
boeken over bloemen en planten
die eigendom was van de Amster
damse diamanthandelaar Robert
de Beider heeft in het Londense
veilinghuis Sotheby's bijna 20 mil
joen gulden opgebracht (5.910,465
Britse ponden).
In de veilingcatalogus werden de
boeken beschreven als „de mooi
ste collectie botanische boeken
met kleurplaten die ooit op een vei
ling zijn aangeboden." De 388 boe
ken uit de periode 1600 tot 1900 be
vatten plantenillustraties die als
meesterwerken worden be
schouwd.
De meeste boeken werden ge
kocht door Amerikaanse en Neder
landse handelaren en de prijzen la
gen veelal boven de geschatte
waarde. De hoogste prijs werd be
taald door de Nederlandse hande
laar Nico Israël. Hij betaalde
605.000 pond (ruim 2,2 miljoen gul
den) voor de Hortus Eystettensis,
een boek dat in 1613 werd samen
gesteld door Basilius Besier, een
apotheker-botanicus uit Neuren
berg.
Het boek van Besier,
ooit 300 exemplaren bestonden,
bevat 367 gravures van meer dan
1.000 bloemen en planten.
AMSTERDAM (ANP) - De Melk
weg in Amsterdam heeft op 14 mei
een primeur binnen haar poorten:
voor het eerst in de popgeschiede
nis treedt dan een Russische pop
groep voor het Nederlandse pu
bliek op. Het Multi Mediacentrum
heeft dat dinsdag meegedeeld.
De acht personen tellende groep
'Stas Namin' - genoemd naar de
zanger/gitarist - werd in 1965 opge
richt. De band is sterk beïnvloed
door de „The Beatles" en de gita
rist „Jimi Hendrix". In 1972 had de
band een eerste hit: „Summer
night". De eerste elpee kwam in
1980 uit. Deze plaat stond ook on
der invloed van andere muziek
soorten zoals reggae, funk, disco
en ook volksmuziek.
De groep speelde in Rusland op
vele festivals en bezocht in 1985
ook West-Duitsland. In het voor
jaar van 1986 gaf Stas Namin con
certen in Los Angeles en New
York. Voorafgaande aan deze tour
nee organiseerde de groep een be
nefietconcert voor de slachtoffers
van Tsjernobyl.
Popmuziek is in de Sowjet-Unie
lange tijd tegengewerkt door anti-
popcampagnes. Westerse corres
pondenten in dat land meldden dat
de dansorkesten de Abba-num-
mers van hun repertoire moesten
nemen, dat de meeste disco's van
Moskou gesloten werden en dat de
kranten artikelen publiceerden
over „geheimzinnige ziekten" die
je van popmuziek kon krijgen. In
1983 veranderde dat door het door
Andropov ingezette beleid dat ook
door zijn opvolger Tsjernenko
voortgezet werd,. Zelfs „heavy me
tal" mag nu gespeeld worden in
Rusland.
- F. Kellendonk.
Toneel niet goed:
geld terug
ENSCHEDE (ANP) - Bezoe
kers van de voorstelling die de
Toneelgroep Theater op 9 mei
in de Twentse Schouwburg in
Enschede geeft, kunnen hun
geld terug krijgen als ze de uit
voering niet goed vinden. De
Twentse Schouwburg, die dit
dinsdag meedeelde, had de be
wuste voorstelling, „Angelo en
Rosanna", wegens gebrek aan
kwaliteit willen schrappen. Het
Arnhemse gezelschap was het
daar niet mee eens en opperde
het plan het publiek in staat te
stellen om te oordelen. De
Twentse Schouwburg ging
hiermee akkoord.
LEIDEN - Na Gerard Reve (1985)
en Judith Herzberg (1986) treedt
dit jaar Frans Kellendonk op als
gastschrijver aan de Universiteit
van Leiden. Het gastschrijver
schap is een initiatief van de Leid-
se letterenfaculteit en de Vereni
ging voor Onderwijs, Kunst en We
tenschap.
Van augustus tot december geeft
Kellendonk een serie werkcolleges
voor studenten letteren en OKW-
leden, en drie openbare lezingen
(op 6, 13 en 20 november) in de Pie
terskerk in Leiden, meldt de ver
eniging.
Kellendonk debuteerde in 1977
met de roman Bouwval. Zijn vijfde
boek, Mystiek Lichaam, verscheen
in 1986.
vanaf 1928 furore met vertolkingen tuur".
als Nathan in Lessings „Nathan
der Weise"en Knieriem in Ne-
stroys „Lumpazivagabundus".
Ook in de film liet Horbiger zich
zien en zijn succesvolste periode is
die tussen 1935 en de jaren '50 met
als laatste hoogtepunt Oberst Redl
(1955).
zal weinig worden afgeweken
de tot nu toe gevolgde struc-
PARIJS, OVERLEDEN - De stich
ter van de het gerenommeerde
filmfestival van Cannes. Robert
Favre Le Bret, is dinsdag in zijn
woonplaats Bougy-Villiers in Zwit
serland overleden.
Het Schönberg Kwartet, bestaande
uit Janneke van der Meer en Wim de
Jong viool, Henk Guittart altviool
en Hans Woudenberg cello. Werken
van Cage, Crawford en Schönberg.
Gehoord op 28 april bij Stichting
Burcht.
LEIDEN - De laatste jaren gonst
het in Nederland van de eigen
tijdse muziek. Vele ensembles en
solisten leggen zich toe op 20e
eeuws repertoire; meest blazers,
pianisten en ongebruikelijke
combinaties. Het strijkkwartet
heeft de naam traditioneel te zijn
omdat weinig strijkkwartetspe
lers zich intensief met de moder
ne muziekliteratuur bezighou
den. Het Schönberg Kwartet
doet dit wel en laat zien dat er de
laatste 50 jaar veel voor vier strij
kers is en wordt gecomponeerd.
Het ensemblespel stelt vaak de
hoogste eisen en het kost maan
denlange intensieve studie om
bijvoorbeeld een vierde strijk
kwartet van Schönberg te be
heersen. De leden, die ook deel
uitmaken van het grotere Schön
berg Ensemble, zijn hiermee full
time bezig. Dit soort ensembles
krijgt nu ook meer erkenning,
getuige de 3M muziekprijs die de
altviolist en oprichter van het
kwartet Henk Guittart onlangs
kreeg.
Gisteravond liet het Schön
berg Kwartet een afwisselend
programma horen van tussen
1930 en 1950. John Cage schreef
in 1950 zijn "strijkkwartet in 4
delen". Veel flageoletten en de
afwezigheid van vibrato geven
de serene sfeer die ook in We-
bern voorkomt. Het verschil is
dat Webern zorgvuldig kwinten
en drieklanten vermijdt, terwijl
Cage ze juist veel gebruikt. Hier
door ontstaat een tonaliteit die
soms archaïsch, middeleeuws
aandoet. Het ensemble vertolkte
dit werk geconcentreerd en ob
jectief.
Het andere uiterste vormde het
strijkkwartet uit 1931 van de
Amerikaanse componiste Ruth
Crawford (1901-1953). Het eerste
deel, rubato assai, werd inder
daad ritmisch heel vrij gespeeld
met een wilde potpourri van
hartstochtelijke melodieën. Op
vallend was het andante met zijn
klaaglijk aanzwellende lange to
nen in alle instrumenten, die een
hysterisch effect gaven. Ook het
laatste 'allegro possibile' is heel
nerveus, maar dan in de snelle
guirlandes, die perfect gelijklui
dend gespeeld werden in de
tweede viool, altviool en cello.
Ook de componist Arnold
Schönberg wist de mogelijkhe
den van het instrumentarium uit
te buiten. Zijn vierde strijkkwar
tet is aan de ene kant superro-
mantisch in zijn expressie maar
aan de andere kant rationeel in
zijn atonaliteit. Het naar de com
ponist genoemde kwartet wist
deze veeleisende muziek overtui
gend weer te geven voor de vele
liefhebbers die het zaaltje be
volkten.
FRANK DEN HERDER