PODIUMBLIK Duizend musici met hogere gages Jazzdans als ratjetoe )INSDAG 28 APRIL 1987 KUNST PAGINA 21 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Toneel vormt naast een familievoorstelling van Ham Hoppa de hoofdmoot van de Leidse theateragenda's, die deze week wat mager zijn ingevuld. Ham Hoppa De familievoorstelling wordt donderdagavond door de Ham Hoppa Compagnie gegeven in de Leidse Schouwburg. Dit theater gezelschap bestaat uit drie ar tiesten: Genio de Groot, Harry Piekema en Anne van der Hoe ven. Het trio wordt aangekon digd als clowns, die muzikaal nogal wat in hun mars hebben. Het programma valt in twee de len uiteen. Het begint met 'Con- cierto Movemiento' en eindigt met 'Ham Hoppa'. In het eerste programma-onderdeel wordt met behulp van beweging en mu ziek een taal gesproken, die op de lachspieren moet werken. Een taal zonder woorden dus. 'Ham Hoppa' is het clowneske werk stuk waar de Compagnie haar naam aan ontleent. Het heet een komedie te zijn over twee muzi kale zwervers. De voorstelling be gint om 19.00 uur. Monoloog Wat het toneel betreft, de Cen trum-actrice Ingeborg Elzevier Ham Hoppa, familievoorstelling op donderdagavond in de Leidse Schouwburg. (fotopn komt morgenmiddag met een door Paul Haenen geschreven jnonoloog naar het theater aan de Oude Vest. De eenakter, 'Bij mij thuis', gaat over een vrouw, een wat oudere actrice, die voor de zoveelste keer geinterviewd zal worden door een dagblad journalist. Ze heeft zich voorge nomen het nu eens heel anders aan te pakken dan de vorige ke ren en zich niet te laten verleiden tot uitspraken waar ze, zodra ze gepubliceerd zijn, weer spijt van zal hebben. Dus bereidt ze zich in tensief op het vraaggesprek voor en laat ze alle onderwerpen de re vue passeren waar ze het niet over wil hebben. Ingeborg Elze vier speelt de eenakter in de regie van Peter Römer. Aanvang van deze lunchvoorstelling: 12.45 uur. Monoloog Toneelgroep De Appel, vorige week in Leiden met 'Amphi tryon', geeft vrijdag- en zater dagavond in de schouwburg voorstellingen van 'Het Verjaar dagsfeest', een uit 1958 daterend stuk van Harold Pinter. 'De Ap pel' speelt dit door Lodewijk de Boer geregisseerde stuk helder en trefzeker, althans volgens een en kele weken geleden in deze ko lommen afgedrukte recensie. 'Het houdt de aandacht van de toe schouwer goed vast en moedigt aan tot nadenken'. Zoals gebrui kelijk bij Pinter geeft het stuk op een aantal vragen geen ant woord. Het gaat voor alles om de manier, waarop herkenbare mensen met elkaar communice ren. En dat lukt ook in 'Het Ver jaardagsfeest' niet zo best. Het onuitgesprokene en het onuit spreekbare staan in de weg, voortdurend ontwijkt men echte communicatie. 'Het Verjaar dagsfeest' is dus voor alles een taalbouwsel, dat naar de mening van de recensent in deze voorstel ling goed tot zijn recht komt. Van de acteurs wordt vooral Ene Schneider geprezen om zijn prachtig spel. Maar ook Willem Wagter, Christine Ewert, Robert Eric Schneider, Camilla Braaksma en Robert Prager (v.l.n.r.) in 'Het verjaardagsfeest', vrijdag- en zaterdagavond in de Leidse Schouwburg. ifotopn Prager, Camilla Braaksma en Hugo Koolschijn stellen niet te leur. Baal 'Moeder Courage' van toneel groep Baal. Een voorstelling die voor de zondagavond in de schouwburg staat gepland. Leo nard Frank regisseert na jaren weer Brecht. In deze voorstelling staat Kitty Courbois in de hoofd rol. Tot op zekere hoogte is er een standaardbeeld van moeder Courage ontstaan: een keihard, maar toch medeleven afdwin gend moederdier, in lompen ge huld en getrouwd met een huif kar. Geheel in de overeenstem ming met de traditie van de to neelgroep staat ook dat beeld in de voorstelling ter discussie. De recensent van deze krant, die in Amsterdam de première zag. noemde de voorstelling vaak langdradig en rommelig en was de mening toegedaan dat Baal met Moeder Courage' te nadruk kelijk anders wilde zijn. Echec Het LAK-theater biedt op vrij dag- en zaterdagavond een Lan- taren-produktie, getiteld 'Echec'. Ditschaakstuk voor één dame en één heer' is volgens de program matoelichting een verbeeldings spel, waarin heden en verleden, spel en werkelijkheid, koningen en koninginnen elkaar steeds zul len uitdagen in een poging el kaar en het publiek schaakmat te zetten. Het betreft dus een ont moeting tussen twee voormalige schaakgrootmeesters: een man en een vrouw, die niet van elkaar konden winnen. Altijd werd het remise en op het toppunt van hun roem besloten ze op te houden met de afspraak dat ze elkaar pas over tien jaar weer zouden zien. Men treft het tweetal de dag voordat de partij gespeeld gaat worden. In een omgeving die ver weg een schaakspel suggereert. Ze zitten in een kasteel, dat al leen in de zomer als hotel wordt gebruikt. De koning en de konin Daniël Nieman en Carla Mulder in 'Echec', vrijdag- en zaterdag avond in het LAK-theater. (foto pn gin van het schaakspel. Wanneer ze elkaar in de hal van het kas teel ontmoeten zal het als de eer ste zet van de witte pion zijn: het spel is begonnen, de uitdaging gedaan. 'Echec' speelt zich mis schien in hun illusie af; het stuk glijdt van de werkelijkheid in de illusie. De personages zijn volgens re gisseuse Wanda Reisel schakers omdat schaakfenomen zich met macht bezighouden. En schaken gaat ook over de beheersing van de emoties, het gevoel zo min mo gelijk te tonen. Bovendien komt er in dit stuk nog de dimensie bij van de twee krachten die elkaar aantrekken en de spanning die daardoor onstaat. De regisseuse: 'Ik kwam op het idee toen de grootmeester Miles iets aan zijn rug had, waardoor hij alleen ge durende de schaakpartijen niet kon staan. Schaken is als meta foor ook interessant omdat in het spel wordt gemanipuleerd en om dat het één tegen één is. Het fasci neert mij waarom mensen een be paalde band hebben op een zeker moment. Het is er, maar het kan ook weer zo over zijn'. In de voorstelling wordt ge bruik gemaakt van films als een poging de gedachtenassociaties van de twee spelers (Daniél Nie man en Carla Mulder), die el kaar figuurlijk het mes op de keer zetten, vorm te geven. Het Duin De kindervoorstelling op zon dagmiddag wordt verzorgd door de Poppenkeet, die met 'Het Duin' op de proppen komt. Een en ander speelt zich af op een klein eiland in een grote oceaan, waar, ver van de bewoonde we reld, een heel apart volkje leeft. Het gaat er om de 'ongelooflijke waarheid' van Het Duin, waar een boze geest zou huizen, te ont dekken. Er wordt in deze voor stelling gebruik gemaakt van veel poppen, een hoeveelheid kos tuums en een grillig decor. Voor kinderen vanaf zes jaar. Aan vang: 15.00 uur. M' De grootste trekpleister van dit jaar: Dexter Gordon uit de film 'Round Midnight' Aandacht zal er ook zeker zijn voor de saxofonist Dexter Gordon, die een Oscar-nominatie kreeg voor zijn hoofdrol in de Tavernier's rol prent Round Midnigth. Gordon maakte onlangs bekend niet meer te zullen spelen, maar North Sea- organisator Paul Acket kon giste ren in Den Haag bekend maken hem voor een optreden in het Con gresgebouw gestrikt te hebben, mèt de groep waarmee hij in de film te zien en te beluisteren is. Aan de rock 'n roll wordt dit jaar ook bepaald niet voorbij gegaan: Chuck Berry is een belangrijke vertegenwoordiger van dit genre op het festival. Blues wordt ten ge- Baby-luiers beste tv-spot HILVERSUM - De televisiere clame voor Peaudouce-luiers, met daarin baby's die met zichtbaar plezier hun luier dra gen, wordt door het publiek aangemerkt als de beste tv- commercial van dit jaar. Het 30 seconden durende filmpje kreeg de naam 'Square Dance' mee. Op de tweede plaats komt het spotje van MacDonald, waarin een klein jongetje een bestelling plaatst en tot zijn ge noegen door de mevrouw ach ter de toonbank wordt aange sproken als 'Meneer'. De derde plaats is dit jaar weggelegd voor Calvé-pinda- kaas met de commercial over de (kleine) Evert van Benthem, die dank zij het eten van pinda kaas kon uitgroeien tot een veelgeprezen Elfstedentóchtrij- der. DEN HAAG (GPD) - „In het najaar willen we de on derhandelingen met WVC en Den Haag openen, want het festivalapparaat zit aan de grens van zijn mogelijk heden. Als de overheid wil dat het North Sea Jazz Festival op deze schaal blijft bestaan dan moet ze meer dan slechts 12 procent van het totale budget voor haar rekening nemen." Het bestuur van de Stichting North Sea Jazz Festi val, dat opnieuw alle records breekt (duizend musici, meer dan 120 groepen, nog meer sterren stralen over al), is verontrust zo bleek gisteren op een urenlange, ook al records brekende persconferentie. Nadat jaren achtereen de hoge koers van de dollar de onkosten heeft opgeschroefd, zorgt nu de relatief lage koers van de dollar voor problemen. Stichtingsvoorzitter Wybe Buma - dit jaar zelf actief als trompettist in The Reunion Jazz Band - meent: „Die muzikanten uit Amerika zijn niet gek. Die krij gen minder geld voor hun waar en schroeven hun ga ges dus met duizend, 2000 dollar of meer op. De grote sterren verdubbelen hun bedragen zelfs, en dan is het zoals Paul Acket zegt: take it or leave it." Acket: „Vooral festivals in Italië en Spanje zijn dit jaar de grote geldverpesters. In Italië sponsoren poli tieke partijen festivals met formidabele bedragen. De communisten zorgen ervoor dat gewone entrees of gratis naar Miles Davis kunnen kijken. Doen organisatoren daar niet aan mee dan lo pen ze het risico dat hun feestje in elkaar wordt gesla gen. (Lachend) Als de CPN hier nou wat groter was... Groots North Sea, met 40.000 bezoekers het grootste jazz- evenement ter wereld, krijgt van WVC 150.000 en van Den Haag 300.000, van welk laatste bedrag de helft terugvloeit als huur voor het tien zalen tellende Con gresgebouw. Grote bedragen komen uit sponsoring (JVC en dit jaar ook Barclay), al moeten we volgens Buma ook de kleinere sponsors niet vergeten: „De Stedelijke Muziekschool stelt spontaan een aantal pia nokrukken ter beschikking." Volgend jaar staat het festival opnieuw voor een schaalvergroting, als de nieuwe, liefst 8000 plaatsen tellende nieuwe hal van het Congresgebouw gereed is, en een andere, 800 plaatsen tellende zaal beschikbaar komt. In 1988 hoopt de organisatie het festival ook te omlijsten met een jazzweek in centrum Den Haag (Ko ninklijk Conservatorium, Nieuwe Kerk. verbouwd Corsotheater èn het nieuwe Haagse Muziekcentrum); dit jaar wordt al vast een voorproefje genomen met workshopaktiviteiten onder leiding van Clark Terry in het conservatorium. hore gebracht door onder anderen B B. King, Robert Cray, Albert Collins, Allen Toussaint en Lonnie Brooks. Traditioneel Min of meer traditioneel zijn ook Ruby Braff, Wild Bill Davison, The Harlem Blues and Jazz Band, The Reunion Jazz Band. The Dirty Do zen Brass Band, The Dixieland Pi pers, de Dutch Swing College Band, Rita Reys. Greetje Kauffeld. Rein de Graaff, Milly Scott en Ed die Doorenbos, The Deep River Quartet. Cab Calloway and The Cotton Club Revue (14 mensen sterk) komen zingen en tappen, net als de Mc Fadden Brothers en „The American Jazz Tap Festival". Ver der worden de 50 jaar geleden overleden Gershwin en Louis Armstrong herdacht. Aparte hoofdstukken zullen wor den geschreven door het Boys Choir of Harlem, op de zaterdag avond, en een aantal latin jazz-mu- sici, zoals Antonio Carlos Jobim. Er zal ook veel hedendaagse en avant garde-jazz op Acket's twaalf de festival worden gebracht. „Om de jongeren te trekken en die dan meteen in contact te brengen met de gevestigde orde", zo werd maandag door de festival-organisa tie meegedeeld Wynton Marsalis, Branford Marsalis, Michael Brec- ker, Randy Brecker en Bennie Wal lace, Courtney Pine, Jack de Joh- nette. The Crusaders en Last Exit zijn voorbeelden van hedendaagse jazzmusici. Nieuwlichters zijn the Art Ensemble of Chicago, George Russel and the Living Time Orche stra, Ornette Coleman and Prime time. Cecil Taylor en The 29th Street Saxophone Quartet. Voor de jongelui zijn er CJP-kor- tingen. De toegangsprijzen zijn verder gelijk aan die van het festi val van het vorige jaar. De voorver koop begint op 15 mei. Black Ballet Jazz. Gezien op 27 april in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Wie ooit de dansgroep van Alvin Ailey heeft gezien of het tapdansen op leven en dood in de film The Cotton Club van Francis Coppola, weet in elk ge val dat met jazzdans een heel sca la aan emoties kan worden uitge drukt en dat tapdans veel meer kan zijn dan een pauzenummer in een revue. Al doen de meeste groepen die in dit genre werken alle moeite je anders te doen ge loven. JJeem Black Ballet Jazz, gister avond in de Leidse Schouwburg De groep wordt geleid door Chester Whitmore en Jon John son, die volgens het programma blaadje aan de westkust van de Verenigde Staten als belangrijke jonge zwarte choreografen wor den beschouwd. Het kost moeite om dat te geloven. Want Black Ballet Jazz brengt gewoon het ratjetoe van disco, funk, rock roll, aerobic, Graham- en Cun- ningham-techniek, mierejeuk, tapdans, gezelschaps- en ball- roomdans dat zo vaak voor jazz dans doorgaat. Goed roeren en gooi maar in m'n pet. Natuurlijk is jazzdans naar zijn aard een mengvorm van allerlei invloeden. Maar zo'n brouwsel krijgt pas smaak als iemand uit de ingrediënten zijn eigen mé lange samenstelt. Dat doet Black Ballet Jazz niet. Ook slaagt de groep er niet in een onderhou dende van-alles-wat-show samen te stellen uit al die bestanddelen. Van de choreografieën gaan er dertien in een dozijn, de kos tuums zijn armetierig en de mu ziek klinkt alsof er op de bodem van de zee is opgenomen. De in termezzo's van zangeres Trina Parks waren om echt treurig van te worden. Ze zong de gospel met schelle stem. Met de voeten gekweld door roze pumps en de ogen gebukt onder lange pla- kwimpers riep ze 'amen'. Maar werd er dan zelfs niet goed gedanst? Zeker wel. Bij vla gen zelfs zeer goed. Chester Whitmore is een meestertapper, die verbazende roffels met de voeten kan geven en dan nog tijd overheeft om salto's te maken of in spagaat te landen. Maar hij weet niet hoe hij humor moet do seren en laat zich snel verleiden tot gemakzuchtige parodietjes. De twaalf dansers van zijn groep kunnen een flitsende showdans neerzetten en leggen daarbij hun brede glimlach nooit af. Maar wordt er even een scherpere ti ming of wat meer subtiliteit ge vraagd, zoals in een gedanste go spel, dan gaapt een diep zwart gat. Pretenties kun je Black Ballet Jazz moeilijk verwijten, gemak zucht wel. Er is niet veel wat de ze Amerikanen onderscheidt van de dansers van Barry Stevens. ARIEJAN KORTEWEG DEN HAAG (ANP) - Het twaalfde North Sea Jazz Festi val, dat op 10, 11 en 12 juli het Congresgebouw in Den Haag op de grondvesten zal doen schudden, lijkt vooral geken merkt te worden door de op komst van internationaal ge vestigde musici. Er zijn onge veer 1000 medewerkenden, maar Miles Davis, Oscar Peter son, Sarah Vaughan, Herbie Hancock, de Manhattan Trans fer en (de 50.000 dollar kosten de) George Benson zijn dit jaar top-attracties. Mensen met een grote vaste achterban zijn ook The Modern Jazz Quartet, The Dizzy Gillespie Big Band, Gary Burton, Buddy Tate, The Count Basie Orchestra, Monty Alexander en zijn Jamaican Band, Stan Getz, Scott Hamil ton, Stanley Jordan, Joe Pass, Charlie Byrd, Herb Ellis, Geor ge Wallington (de eerste be bop-pianist), Frank Morgan en Joe Houston. Sarah Vaughan hoort bij de toppers en de gevestigde orde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21