'ifet was niet de bedoeling mooie foto's te 'Gedwongen huwelijk schuld sociale dienst' Gemeentehuis Voorhout kost 7,5 miljoen gulden rüssnsTf DINSDAG 28 APRIL 1 Pelgrimstocht als inspiratiebron voor foto's en schilderijen Godfried Claassen (schilderijen) en John Hakkaart (foto's). Te zien bij Expressie 70, Hooftstraat 210, Al phen. Tot 3 mei. HAZERSWOUDE/ALPHEN - Vanaf de negende eeuw ging door het Europa van toen het volgende bericht: het lichaam van de apostel Jacobus is begra ven in Spapje, dichtbij de zee, aan het uiteinde der wereld. Van af 1056 Werd de stad - waarheen steeds meer mensen gingen om het graf te bezoeken - Santiago de Compostela genoemd. Dui zend jaar later trekken nog steeds de pelgrims vanuit alle hoeken van Europa naar de stad om het graf te bezoeken. Op 31 mei 1984 vertrok de Ha- zerswoudse pastoor Godfried Claassen van de orde der onge schoeide karmelieten uit Galder in Brabant voor een pelgrim stocht naar Santiago de Com postela. Zijn voetreis duurde 117 dagen en op 26 september arri veerde hij op de plaats van be stemming. Tijdens deze soms barre tocht is de Hazerswoudse fotograaf John Hakkaart hem tweemaal per auto gevolgd. Hun ontmoetingen noemde Claassen 'bijpraattijden'. De betrokken heid van de fotograaf was zo groot dat werd besloten dezelfde weg per auto nogmaals te volgen. Dat gebeurde in juli 1986. Op weg naar verder De schilderijen die Claassen exposeert, werden gemaakt na de voetreis. De foto's van Hak kaart tijdens de tocht twee jaar later. De expositie in het Alphen- se Expressie 70 draagt de naam 'Op weg naar verder'. Zij laat zien dat in deze pelgrimage veel van de menselijke levensweg ligt gesymboliseerd: "Leven is altijd verder gaan. Wij zijn op weg naar verder". Godfried Claassen maakte de pelgrimstocht in de eerste plaats voor een heroriëntatie in zijn ei gen leven. Een voetreis met het plan onderweg na te denken, maar ook om te kunnen schrij ven, schilderen en tekenen. Als katholiek pastor had de reis voor hem ook een historische, gods dienstige betekenis: iemand die naar een plaats wil waar een be paalde betekenis aan wordt toe gekend. Claassen: "Het heeft een gods dienstige inhoud. Je staat ergens en je bent ergens naartoe onder weg. Maar het zijn ook levensge gevens waar mensen zich in her kennen. In mijn werk als pastor krijg ik vragen die te maken heb ben met het waarom van de din gen die we doen. Wat doe je met jezelf en je omgeving. Alvorens hierover te spreken, wilde ik dit zelf onderzoeken. Het is een leer geweest". De weg De weg is een steeds terugke rend gegeven in de schilderijen van Claassen en het uitgangs punt van de foto's van John Hak kaart. De fotograaf geeft letter lijk de weg en de omgeving weer. Met daarachter een duidelijke symboliek die te maken heeft met de levensweg. Overpeinzin gen en innerlijke belevingen zijn gesymboliseerd en vertaald in realistische beelden. Hakkaart: "Het was niet de be doeling mooie foto's te maken, maar vast te leggen wat je op die weg tegenkomt. Dus: het land schap, de weg. de mensen. Je bent bezig met je geloofsovertui ging, je denkt en praat over wat iemand met zijn priesterschap doet. En dan kom je dingen te gen die je met je foto's probeert weer te geven. Bij voorbeeld een schaap dat geïsoleerd staat van de rest van de groep, dat past in de totale bedoeling. Of een zwart schaap, wat staat voor uitgestote ne. Als je in het geloof iets ver keerds had gedaan, werd je ook verstoten. Je moet steeds bepa len wat je van een eenvoudig landschap kunt maken". Hoewel de foto's niet zijn ge maakt omwille van de schoon heid, vind ik ze wel mooi. Van wege de kleur, de compositie, het licht en de gekozen onder werpen. Het inhoudelijke aspect van de tocht is prachtig weerge geven. Bij voorbeeld in foto's van het uitgestrekte landschap, de eenzaamheid ervan of van een tweesprong. Puur als foto waren het de por tretten die me het meest opvie len, omdat ze niets geposeerds hebben. Ze geven de mensen weer zoals ze zijn. Zo toont de fo to 'Zij die achterbleven' een por tret van een oude moeder met haar zoon, staande in de deuro pening van een vervallen huis in een overigens verlaten dorp. Bei den zijn zichzelf gebleven. Een wat norse uitdrukking, hand op de heup en de zoon ongeduldig spelend met zijn autosleutels. Heel echt. Schilderijen De schilderijen van Claassen vormen een deel van het verwer kingsproces dat de schilder na de voetreis doormaakte. Zij to nen bijna steeds de pelgrim on derweg, waarmee tegelijkertijd de innerlijke beleving wordt uit gebeeld. Claassen schildert de beproevingen, eenzaamheid, hit te en vreugde van de ontmoe ting. De hele weg staat voor iets. Claassen: "Je bent op de wereld om er voor een bepaalde tijd rond te lopen, voordat je ergens op een plaats van bestemming komt". Eenzaamheid en vermoeidheid zijn belangrijke gegevens. De pelgrim klopt ergens aan en weet dat hij niet kan blijven, maar weer alleen verder moet trekken. Hij moet de wil opbrengen om er doorheen te komen, ondanks hit te, dorst en het alleen zijn. In werken als 'De hitte van de dag', 'Verloren weg' of 'Wie zet mij op de weg' komt dit duidelijk naar De schilder hierover: "Het is als een training voor leven. Trai nen om tot een bepaald niveau te komen. Je moet leren vermoeid heid op te vangen. Je ziet het niet zitten, maar toch kom je 's avonds ergens aan en dan is er het gevoel van 'ik ben er toch doorheen gekomen'. Godfried Claassen werkt met inkt en verf. Zijn schilderijen en tekeningen van gebeurtenissen en belevenissen onderweg zijn heel expressief. Met name een aantal werken geschilderd in fel le kleuren zijn heel sprekend. Ze verbeelden de ontmoeting met een Peruaanse jongen. Een ont moeting die van groot belang was, omdat de pelgrim het op dat punt van de reis erg moeilijk had. Het klikte tussen beide rei zigers en samen hebben ze de laatste vijfhonderd kilometer af gelegd. Dit ontmoeten is heel kleurig en direct uitgebeeld. Het staat tevens voor een algemener ontmoeten, voor mensen die el kaar ontmoeten om elkaar ook verder te helpen. Na het ritueel van de aankomst en ontvangst in de stad ontstond er voor de pelgrim een leegte. Eerst was er de aantrekkings kracht van de stad met het licht 'Zij die achterbleven', i in Alphen. erom heen als geleide ernaar toe. Dan het ritueel van de ontvangst. En daarna viel hij in een gat. Claassen: "Dat duurt een paar dagen, daarna moetje verder. De leegte voorbij. En dat is een aan genaam iets, dat je verder moet en verder mag. Net zoiets als Paasmorgen. Op Goede Vrijdag valt het doek en op Paasmorgen begint er iets nieuws". NELLIE VAN BEUSEKOM Hoogmadese en vriend kunnen samenwonen niet betalen Bertha Buschman en Jacob Viele beloofden elkaar vanmorgen op het Leidse stadhuis eeuwige trouw, maar dat is de schuld van de gemeente, vonden ze. (foto Jan Holvast) Nieuwbouw langs spoorlijn Leiden-Haarlem LEIDEN/HOOGMADE - Jacob Viele (44) uit Ter Aar en Bertha Buschman (49) uit Hoogmade zijn vanmor gen getrouwd in het Leidse stadhuis. Niet omdat ze dat graag wilden. "De gemeen te dwong ons ertoe", aldus het kersverse echtpaar. Het alternatief, samenwonen, kunnen ze niet betalen. Het relaas van twee vrienden die, zoals ze zelf zeggen, door de sociale dienst wer den gedwongen in het hu welijksbootje te stappen. "Ik hoop dat die dag zo snel moge lijk voorbij is en daarmee de hele vervelende geschiedenis". Jacob Viele had totaal geen zin in zijn trouwdag. "Het liefste was ik ge woon op mezelf blijven wonen en m'n eigen leven blijven leiden. Maar dat kan kennelijk niet als je bevriend bent met een vrouw die een uitkering krijgt". De Hoogmadese Buschman, moeder van drie zoons, kreeg sinds 1979 een bijstandsuitkering. Na een half jaar werd de geldkraan dichtgedraaid, omdat de gemeente dacht dat haar ex-man was terug gekeerd. Toen dit niet het geval bleek, kreeg ze weer geld. Fraude Tot in 1984. Buschman had Vie- schilder van beroep, inmid- VOORHOUT - De bouw van het nieuwe gemeentehuis in Voorhout gaat ongeveer 7,5 miljoen gulden kosten. De inrichting van het raad huis, dat op het terrein Vester tus sen de Jaeoba van Beierenweg en de spoorlijn Leiden-Haarlem wordt gebouwd, is in dit bedrag nog niet opgenomen. Het nieuwe gemeentehuis zal vermoedelijk uit drie tot vier bouwlagen bestaan met een totale oppervlakte van 3100 vierkante meter. In het zogeheten program ma van eisen is te lezen dat het raadhuis onderdak moet kunnen bieden aan 58 ambtenaren. Uit gangspunt is verder dat Voorhout rond 1990 12.000 inwoners telt. Met het oog op de verdere toekomst wordt de bouw van het gemeente huis afgestemd op 15.000 inwo- Het is de bedoeling dat werk groep 'nieuwbouw gemeentehuis' binnenkort een architect aanzoekt die het karwei wil klaren. In sep tember moet de gemeenteraad van Voorhout zich dan definitief over de keuze van de werkgroep uit spreken. Centraal De eerste gesprekken over de bouw van een geheel nieuw ge meentehuis in Voorhout dateren uit 1985 toen bleek dat het niet mo gelijk was om het voormalige post kantoor geschikt te maken voor kantoorruimte. De werkgroep 'nieuw-/verbouw gemeentehuis' kwam toentertijd tot de conclusie dat aan nieuwbouw de voorkeur moest worden gegeven. Uiteindelijk werden zeven loca ties aangewezen in aanmerking kwamen voor nieuwbouw van het gemeentehuis. Het gebied Vester in Oosthout rolde als de meest ge schikte plek uit de bus. Inmiddels heeft de gemeenteraad ingestemd met de aankoop van de grond. "Met de aankoop is een locatie gevonden die niet alleen nu, maar ook in de toekomst centraal in het dorp ligt", zo wordt geconcludeerd in het rapport waarin het program ma van eisen is opgenomen. Bij de ontwikkeling van het plan is reke ning gehouden met de aanleg van de Oosthoutlaan, een nieuwe ver binding naar de Rijksstraatweg in Sassenheim. "De bouw van het ge meentehuis nabij de Oosthoutlaan benadrukt het belang van deze weg", zo is in het rapport te lezen. Behalve de bouw van het ge meentehuis, zal in Oosthout ook nog een winkelcentrum worden gerealiseerd. Rond dit centrum wordt ruimte geschapen voor en kele ambachtelijke bedrijven. Aan de westzijde van de Oosthoutlaan ligt een terrein klaar voor de bouw van een openbare school en een cultureel centrum. Bereikbaarheid In het rapport wordt geconclu deerd dat mede door de centrale ligging de bereikbaarheid van het nieuwe gemeentehuis goed is. Het raadhuis kan straks worden be reikt via de Oosthoutlaan en moge lijk ook via de Jaeoba van Beieren weg. Ook op de aanleg van snelle verbindingen met het nieuwe ge meentehuis voor het zogenoemde langzame verkeer (voetgangers en fietsers) wordt gelet. Het gebruik van Kerkzicht wordt daarbij niet uitgesloten. "Voorkomen moet wel worden dat deze weg als sluiproute zal worden gebruikt", aldus de op stellers van het rapport. Bij het ge meentehuis worden verder 60 tot 70 parkeerplaatsen aangelegd. De mogelijkheid wordt nog opengehouden om een soort vijver aan te leggen, zodat het gemeente huis in of aan het water kan staan. Daartoe zal een deel van de be staande boezemsloot moeten wor den gedempt. Hiervoor is nog over leg nodig met het Hoogheemraad schap van Rijnland. Pal naast net terrein waar het ge meentehuis wordt gebouwd is mo menteel nog een bollenbedrijf ge vestigd. Er zal, zo blijkt uit het rap port, naar worden gestreefd om dit bedrijf in de toekomst te saneren om die plek woningen te bouwen. Ie, dels leren kennen via haar oudste zoon. "Hij woonde toen nog in Lei den, maar we hadden wel contact met elkaar. Hij trok ontzettend veel op met mijn oudste zoon. Dat ging zelfs zo ver dat hij hem mee nam naar het schildersbedrijf waar hij toen werkte. Elke morgen kwam hij die jongen ophalen. Daarmee is de ellende eigenlijk be gonnen. Hij kwam om half zeven, dronk hier een kop koffie en ver trok om zeven uur 's morgens. Als de buren keken, stond die auto er al. Dus gingen ze er vanuit dat hij de hele nacht was blijven slapen". "Andere keren als hij niet in zijn eigen huis sliep, verdacht de ge meente Woubrugge hem ervan dat hij bij mij was. Datzelfde jaar moest ik plotseling worden opge nomen in het ziekenhuis. Ik vroeg Jacob op te passen bij mijn jongste kind, toen twaalf jaar oud. Dat wil de hij wel doen". "Hij bleef dus in mijn huis en bleef nog een nacht slapen toen ik weer thuiskwam. Hij deed dit om dat hij gedronken had en niet wil de rijden, 's Nachts viel de sociale recherche binnen met vijf man. Volgens hen pleegden we bij standsfraude". Buschman wordt er nog kwaad om. "Ik werd verhoord op een af schuwelijke manier. Ik mocht zelfs geen advocaat bellen. Ze sloegen me weg bij de telefoon toen ik het probeerde. Ze dachten dat ik frau deerde, dat we samenwoonden en ook nog dat m'n vriend zwart werkte". door Jolanda Mak "Vanaf dat moment werd mijn uitkering stopgezet. Ik werd regel matig gevraagd op het gemeente huis te komen voor een gesprek. Of ik maar wilde opbiechten. Maar ik had niets te biechten, want ik had niets misdaan. Alles wat we deden werd verdacht gemaakt. Zelfs een reisje naar België". Kierewiet "Daaraan zit ook nog wel een verhaaltje vast", valt Viele haar in de rede. "Ik had nog een bekeuring staan in België. Toen ik daar bin nenkwam op een camping, werd dit meteen doorgegeven aan de po litie. Die hadden me nog wel er gens op een lijstje staan. Zij zou in een hotel slapen, maar hielp me een tent op te zetten en werd ook meegenomen. In Woubrugge hoor den ze onze namen weer samen en dachten: die hebben we". "Het ging zelfs zo ver dat ik geen uitkering kreeg toen ik die winter zonder werk kwam te zitten", ver volgt Viele. "Ik woonde inmiddels in Ter Aar maar de gemeente Wou brugge had al doorgegeven dat ik niets hoefde te ontvangen omdat ik toch samenleefde met iemand die al een bijstandsuitkering kreeg. En dat terwijl zij al die tijd is onder houden door haar zoons". "Vorig jaar stortte ze dan ook compleet in. Ze is overspannen ge weest, werd ziek, noem maar op. Ze werd compleet kierewiet. Ze is inmiddels vrijgesproken van alle beschuldigingen en wat denk je: nu word ik voor het gerecht ge daagd. Ik heb in 1984 namelijk ook een korte tijd een uitkering gehad. Volgens de gemeente woonde ik samen, dus... Ja, zo gaat het door. Trouwen is nu de enige methode om een einde te. maken aan alle el lende. Een lat-relatie zoals we nu hebben, wordt duidelijk niet geac cepteerd. Gewoon samenwonen willen we niet. Daarbij komen zo veel extra kosten kijken aan bij voorbeeld verzekeringen, dat we dit niet kunnen betalen". Waarheid Politie Alphen rolt bende winkeldieven en helers op ALPHEN AAN DEN RIJN - Met de aanhouding van dertien winkeldie ven en zes helers heeft de Alphense politie een einde gemaakt aan een grote reeks diefstallen uit winkels in het centrum en winkelcentrum De Ridderhof. De groep helers bestaat uit vijf Alphense vrouwen in de leef tijd van 27 tot 35 jaar en een 45-jarige Alphenaar. Ook de winkeldieven kwamen voor het merendeel uit Alphen. In totaal werd in anderhalfjaar tijd voor honderdduizend gulden ont vreemd uit winkels. Het ging om kleding, koffie en gereedschap. De win keldieven waren drugsverslaafden die de gestolen waar verkochten aan de vrouwen en de man. Inmiddels zijn de verdachten heengezonden om te zijner tijd te worden voorgeleid. "De mensen bij de gemeente hebben al heel wat ellende op hun geweten. Ze zijn bij voorbeeld twee keer naar een werkgever van me gestapt om het een en ander te vragen. Met als gevolg dat ik een week later op straat stond. Mijn huidige baas heb ik erop voorbe reid. Die trekt zich daarvan hele maal niets aan. Maar waar bemoeit de gemeente zich mee? We verhui zen zeker naar een andere plaats". De betrokken Woubrugse amb tenaar wil geen commentaar leve ren. Hij verwijst naar gemeentese cretaris A.A.J. Meester. "Dit zijn al tijd moeilijke zaken", zegt deze. "Het is een schemerig gebied. Wij kunnen niemand verbieden be zoek of logés te krijgen. Maar soms zitten mensen zo veel bij elkaar dat je een nagebootste gezinssituatie krijgt. We zijn heel zorgvuldig te werk gegaan, maar hadden in dit geval hele sterke aanwijzingen dat Buschman ten onrechte een uitke ring kreeg. Viele- verhuisde een aantal keren. Maar het gaat niet om het aantal keren dat je op papier verhuist, maar om hoe je je werkelijk gedraagt". "Hoe dat precies is gegaan met de verhoren, kan ik natuurlijk niet vertellen. Ik ben er immers niet bij geweest. Maar ze doet alsof ze te gen haar wil is vastgehouden. Daarvan is natuurlijk geen sprake. Wij kunnen geen mensen vasthou den tegen hun wil". Er is Meester ook niets bekend van vrijspraak. "Ik heb wel bericht gehad van de advocaat dat alle pro cedures zijn stopgezet. Dat is een administratief deel van de zaak. Er moet nu nog bijstand worden te ruggevraagd, maar gezien de finan ciële situatie van die mensen laten we dat nog even liggen. Nogmaals, wij hebben zo zorgvuldig mogelijk gehandeld. Uit het feit dat ze nu trouwen, kunnen we opmaken dat we toch niet zo ver naast de waar heid hebben gezeten". VERONGELUKT - De 22-jarige Ter Aarder J.M.P.M. van Lamme ren is vanochtend op de Oostka- naalweg richting Ter Aar veronge lukt. De man reed in een bestelwa gen met aanhanger en raakte door nog onbekende oorzaak van de weg. Waarschijnlijk heeft hij met zijn auto. een boom geraakt, waar door hij over de kop is geslagen. Hij kwam klem te zitten en moest door de brandweer worden be- vrijd. De man was toen echter al overleden. Provincie eert Borgman met instellen van landschapsprijs DEN HAAG/REGIO - Als eerbe toon aan de scheidende provincial le bestuurder J. Borgman hebben de staten van Zuid-Holland een tweejaarlijkse landschapsprijs inl gesteld. Door middel van deze prijs willen de staten hun waardering uitspreken voor Borgman, die meer dan twintig jaar deel heefl uitgemaakt van het provinciale be stuur, waarvan het grootste deel als gedeputeerde. Het instellen van de prijs werd gistermiddag bekend gemaakt tijdens een receptie waar op van de vertrekkende statenle den afscheid werd genomen. De landschapsprijs bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van 5.000 gulden. In 1988 wordt de prijs voor het eerst uitgereikt. Een; jury onder leiding van Borgman zal de prijs toekennen aan "perso nen of instellingen die wezenlijke bijdragen hebben geleverd aan het: behoud of de ontwikkeling van de kwaliteit van het landschap in Zuid-Holland". Tijdens de afscheidsbijeenkomst kreeg gedeputeerde J. Hoek van Dijke een koninklijke onderschei ding. Hij werd benoemd tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De CDA-statenleden P.G.J. Bakker en A.P.J. van der Weijden werden ridder in de Orde van Oranje Nassau vanwege hun langjarig lidmaatschap van de Zuidhollandse staten. Alle vertrek kende statenleden werden verder verblijd met de provinciale pen-1 ning. Raad tegen uitwijzing Alphen steunt Chileens gezin ALPHEN AAN DEN RIJN - De fractievoorzitters in de Alphense gemeenteraad hebben gezamenlijk een motie ingediend over het ver blijf van de Chileense familie Cis- terna Oses-Lobos Burgos in Al- i phen. De motie, waarin de staatsse cretaris van justitie wordt verzocht de familie een verblijfsvergunning 1 te geven, wordt morgenavond in de raadsvergadering besproken. De familie woont al vijf jaar in j Alphen en kan niet terugkeren naar Chili wegens de houding van de Chileense regering. Ondanks dat het gezin helemaal is ingebur gerd in Alphen, heeft het nog steeds geen officiële verblijfsver gunning. In de motie wordt nu ge vraagd de familie Cisterna uit de jarenlange onzekerheid te helpen en hen toe te staan in Nederland te blijven. Het is in 1983 al begonnen toen de staatssecretaris van justitie het verzoek afwees van de Cisterna's om zich in Nederland te mogen vestigen. De Chileense familie gaf niet op en verzocht opnieuw om verblijf. R.Cisterna (40) ontving ook hier weer een afwijzing op. In 1985 besloot de familie het op een andere manier te proberen en ging in beroep bij de afdeling rechtspraak van de Raad van State. Binnenkort komt er van dit college een uitspraak. Het is dus mogelijk dat het gezin alsnog Nederland moet verlaten. Cisterna heeft al die jaren zijn familie niet van een be hoorlijk levensonderhoud kunnen voorzien doordat het hem moeilijk werd gemaakt werk te vinden. Hij zat op de politieschool in Chi li toen deze wérd omgevormd tot opleidingscentrum voor de com mando's in de tijd dat Pinochet aan de macht kwam. Zijn taken als commando voerde hij echter niet goed uit waardoor hij werd gewan trouwd. Vanuit Chili vluchtte Cisterna zonder zijn familie naar Grieken land. Na terugkeer in Chili bleek dat de Chileense regering hem niet vergeten was. Daarop vluchtte Cis terna .met zijn 35-jarige vrouw en vier kinderen naar Nederland. Het gezin vestigde zich in Al phen en raakte snel gewend. Voor al de kinderen hebben in Neder land een eigen bestaan opgebouwd door hier het grootste deel van hun jeugd door te brengen. De Alphen se bevolking staat achter het gezin. Dat blijkt wel uit de actiegroep die is gevormd om het gezin in Neder land te houden. Zij verzamelen handtekeningen die in een petitie aan de Raad van State worden aan geboden. Momenteel zijn er ruim zesduizend steunbetuigingen bin nen. Ook zet de theatergroep 'Pun tje Puntje' zich uitvoerig in voor de verblijfsvergunning van de Citer- na's. Het uit vijftien mensen be staand toneelgezelschap speelt vanavond in een zaal van het Ash- ramcollege in Alphen een twintig minuten durende act 'De grote op stand'. Ook worden er die avond gedichten en sketches voorgedra gen. Agenda DINSDAG Leiden Antonius Clubhuis - Mare, jaarvergade ring Voedingsbond FNV, lezing Greetje Lubbi, 20 uur. Rijksmuseum van Oudheden - Rapen burg, lezing dr. M. J. Raven over 'Sakka- ra 1987: de eerste opgravingscampagne in het graf van Maya', 20 uur. Oegstgeest Raadhuis - Wilhelminapark, voorlich tingsavond werkgroep 'Sierra Leone' over de Sahelproblematiek, 20 uur. Oud-Katholieke kerk - Zoeterwoudse- singel, oecumenisch avondgebed, 19- 19.30 uur. Lakcinema - films: 'Anne Trister', 20 uur; 'Desert Hearts', 22 uur. Kapelzaal K&O - film 'Les Fantómes du chapelier', 20.15 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 16