'Lochem' leeft op in Nijmegen Helder als glas: Melodrama KLASSIEK Vitaliteit verbluffend Verwachtingen overtroffen Muziek bij «en ballet Jonge dirigent blijft boeien ZATERDAG 25 APRIL 1987 KUNST PAGINA 33 Na 23 jaar heeft de NCRV besloten een punt te zetten achter de traditie van grote televisiespelen. Gisteravond was Zeskamp voor de laatste maal op de televisie te zien. Gebrek aan geld is hiervan de oorzaak, want één uitzending komt de NCRV te staan op ruim een half miljoen gulden. En dat is veel te duur in een tijd, waarin de omroepen structureel naar het rode potlood moeten grijpen. Grote man achter de NCRV-spelprogramma's als Spel Zonder Grenzen en Zeskamp is Dick van Bommel (59). Begonnen als regisseur, opgeklommen tot hoofd van de afdeling amusement en sinds kort adviseur van de programmaleiding. Van Bommel praat over bijna een kwart eeuw spelletjes bedenken: over de legendarische zeephellingen waterpartijen, over 150 vrouwen, die in de stromende regen zaten te breien voor de eer van hun dorp en over dat ene bed, dat na een weddenschap in Katwijk eenzaam achterbleef op het marktplein. Hij vertelt ook over het eeuwige geldgebrek van de programmamaker: „We hebben altijd voor een dubbeltje op de eerste rang moeten zitten". door Renate van Iperen HILVERSUM (GPD) - Eén Tegen Allen, Spel Zonder Grenzen en Zeskamp. Groots opgezette spel- programma's waarmee de NCRV zich vanaf 1964 een plaats verover de in menige huiskamer. Want wat is leuker dan als bruidpaar verkle de deelnemers een zeephelling te zien beklimmen of in het water te zien vallen? Een succesformule die gebaseerd is op een mengeling van leedvermaak en de spanning, waarmee competitie altijd gepaard gaat. De opzet van de spelprogram- ma's houdt het midden tussen een groots volksfeest en de echte Olympische Spelen. Koekhappen. zaklopen en mastklimmen. Niet langer in de achtertuin, maar opge blazen tot een massaal festijn in grote sporthallen. De eerste jaren keken zeer velen naar dit spelprogramma, later was het nieuwtje er vanaf. Toch was Zeskamp nog steeds goed voor tenminste drie miljoen kijkers en dat, zoals dit seizoen, tegenover een absolute topper als de Sound mix Show. Wat is nu precies het geheim van Zeskamp en zijn voor gangers? „Mensen houden al zo lang de wereld bestaat van spelen. We hebben het alleen een officiëler tintje gegeven", zegt Dick van Bommel, eindredacteur van Zes kamp. „Het is bovendien een heel bijzondere vorm van televisie, want de mensen uit het dorp bou wen het zelf op. Wij reken slechts de gegevens aan. bedenken het". Wanneer een dorp of stad uit de omvangrijke stapel kandidaten is uitverkoren, komt een enorme ma chinerie op gang. De kijkers zien slechts een uurlang aardige, span nende televisie, maar de deelne mers hebben daarvóór al vele maanden getraind. Van Bommel: „Vlak voor de uitzendingis het heel gewoon als de kandidaten vier maal per week aan conditietrai ning doen. Zij krijgen van ons de ruwe opzet van de spelen en kun nen dus hun trainingsmateriaal daarop aanpassen. Daar betaalt de NCRV geen cent aan. Er kan ook helemaal niets verdiend worden. De winnaars krijgen een medaille en de superwinnaar neemt die wal gelijk grote beker mee naar huis" De aanloopkosten tot het sport festijn moeten de deelnemede ge meenten dus zelf betalen. En dat zijn bedragen, die volgens Van Bommel variëren van enkele dui zenden guldens tot wel 30.000 gul den aan toe. Overigens zijn de deel nemende gemeenten zelden groter dan 60.000 inwoners. De ervaring heeft geleerd dat in kleinere ge meenschappen met meer gemak een gevoel van saamhorigheid is op te roepen, compleet met sup porters en speciaal uitgegeven kranten. Stadionnetje Cornelissen laat achterkant zien 'Helder als glas' een John van de Rest theaterproduktie. Tekst: Phil Young, regie: Jo Dua, spelers: Hans Cornelissen, Dorijn Curvers en Ellis- signe Kraaykamp. Gezien op 24 april in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - De toneelvoorstelling 'Helder als glas' bood de gelegen heid eens nader kennis te maken met de jonge acteur Hans Corne lissen, één van de spilfiguren uit de populaire Vara-televisiesene 'Zeg eens AA'. In het fraai geïllu streerde en verzorgde 'John van de Rest'-programmablad van de voorstelling lezen we dat de ma nager van de acteur het stuk in Londen had gezien en geconclu deerd had dat het 'geknipt was' voor Hans Cornelissen. De jonge acteur moest zijn manager gelijk geven, het stuk bood de gelegen heid 'weer eens een heel andere kant van zichzelf te laten zien'. Welke kant van zichzelf toont Hans Cornelissen in 'Helder als Glas' die tot nu toe verborgen is gebleven in het televisiefeuille ton 'Zeg eens AA'? De bezoeker van de voorstelling weet het ant woord: zijn achterkant. Hans Cornelissen liet het publiek ruim getuige zijn van zijn blote kont. Blinden mogen zich de laatste tijd koesteren in langstelling van theatermakers. Het kassucces 'Kinderen van een mindere God' is dit seizoen door 'Godfather' van de vrije produk- ties John van de Rest weer op nieuw voor het voetlicht ge bracht. 'Helder als Glas' gaat ook over blinde mensen, het is een toneeltekst waarvan de maker enigszins de proporties uit het oog heeft verloren. De hoofdper soon is eerst diabeet, later blind en diabeet en alsof dan nog niet genoeg is krijgt hij een relatie met een blind meisje. Daarnaast heeft de hoofdpersoon ook een relatie met iemand die hem niet begrijpt. Hans Cornelissen doet zijn best er wat van te maken maar aan een dergelijk stuk is natuur lijk geen eer te behalen. Het is melodrama ontleend aan handi caps, véél te grof geschut wordt in stelling gebracht. De blinde ninstituten in Nederland moeten voor enige tijd maar hun poorten sluiten voor acteurs die voor 're search' aankloppen. Een stuk als 'Helder als Glas' gebruikt blin den voor dramatische effecten. Twee blinden schuifelen over het toneel en een zaal kijkt, tegen wil en dank, sensatiebelust toe RADBOUD ENGBERSEN NIJMEGEN (GPD) - Met de verhuizing van het Lochemse Openluchtfes tival naar Stadspark De Goffert in Nijmegen wordt in één klap ook de programmering van het jaarlijkse openluchtfestival een stuk beter. De organisatie heeft niet alleen met Tina Turner en UB 40 twee toppers in huis weten te halen, ook de gecontracteerde groepen 'Curiosity Killed the Cat', 'Cameo' en 'The Blow Monkeys' zijn niet bepaald onbekende nieuw komers. Van Bommel legt er de nadruk op dat alle deelnemers goed ge traind zijn. „Ze zijn voor één keer topsporter in hun genre. Want ach ter alle dwaze aankleding en komi sche valpartijen op de zeephelling zit een wezenlijk sportieve presta tie. De sporters moeten ook stress bestendig zijn, want spelen in een sporthal met 3000 man... Dat is echt een stadionnetje hoor, dat brengt grote spanningen met zich Ondanks al die spanningen ge beurt het volgens Dick van Bom mel hoogstzelden dat mensen tij dens de wedstrijd instorten. „Het gebeurt weieens dat deelnemers aan Denkkamp, het onderdeel waarin vragen beantwoord moeten worden, op blank gaan. Gaat er één vraagje mis en dan hoor je ze ver der niet meer. Ach, en soms storten ze na een sportonderdeel in. Maar toch zijn ze dan na een minuut weer helemaal bij de tijd". Wanneer jé thuis vanuit je luie stoel al die halsbrekende toeren ga deslaat, kun je je haast niet voor stellen dat er niet af en toe mensen ongenadig hard vallen, met alle ge volgen vandien. In de praktijk blijkt dat de wedstrijden vrijwel nooit in fysieke gevolgen van blij vende aard hebben geresulteerd. Er zijn in al die 23 jaar natuurlijk wel wat blessures voorgekomen, maar die waren nooit veel erger dan een gebroken been, wat kneu zingen of een gebroken rib. „Nee, ik heb nog nooit meegemaakt dat er iemand een hartstilstand kreeg. Dat zou vreselijk zijn, het definitie ve einde van het spel. Overigens zou men het bij elke andere sport wel accepteren, maar dit is spel en dan mag het niet gebeuren". Om het zekere voor het onzekere te nemen is tijdens de wedstrijden altijd een sportarts aanwezig, Ab Rozijn. Met hem wordt onder meer overlegd of de spelletjes niet te veel vergen van de deelnemers. Van Bommel: „We zijn dan wel aardige programmamakers, maar niet capabel op het gebied van blessures". Rozijn heeft het echter heel wat drukker met de zorg voor zenuwachtige dames en heren, die hem de nacht voor de wedstrijd om een pilletje tegen de slapeloosheid vragen, dan met blessures. Want meedoen aan Zeskamp blijkt een zenuwslopende affaire. Zeskamp vindt zijn oorsprong in 'Eén voor Allen', dat voor het eerst te zien was in 1964. Het was een rechtstreeks programma vanaf een marktplein ergens in een stad of dorp. De gehele bevolking uit zo'n plaats speelde tegen één iemand, die de vreselijkste weddenschap pen afsloot. De eerste gemeente was Bolsward, zorgvuldig uitver koren door de programmamakers Want: in het zuiden zijn de mensen wel spontaan en vrolijk, maar je kunt niet echt van hun beloftes opaan In Friesland daarentegen kun je blind varen op beloftes, maar daar zijn ze weer veel stijver. „Bolsward is een katholieke, gemeente in Friesland en daar hebben we heel bewust voor gekozen. Toen bleek al direct dat Nederlanders hele maal niet zo gereserveerd zijn als wij wel eens geneigd zijn te den ken". Het eerste programma was onmiddellijk een succes. Eén van de weddenschappen ging over breien. En binnen de kortste keren zaten ze te breien: 150 vrouwen op stoeltjes in de stromende regen. En dat allemaal voor de eer va hun dorp. Dolle scènes, waarover heel Nederland de volgende dag sprak. Want iedereen had zitten kijken naar die ene televisiezender, die toen in de lucht was. Katwijks bed Als de dag van gisteren herinnert Dick van Bommel zich ook nog die uitzending vanuit het ingetogen Katwijk. De weddenschap daar be trof het bijeenbrengen van een zo groot mogelijk aantal bedden. Geen huis in Katwijk bleef veilig voor de deelnemers. Uit dakramen, voordeuren en over muren werden bedden getakeld, gesleept of ge sjouwd. na afloop van de uitzen ding werden alle bedden naar hun oorspronkelijke rustplaats gere tourneerd. Op één na. Eenzaam bleef het ledikant op het plein ach ter. Er moet die nacht een Katwij- Dick van Bommel: 'Zeskamp is veel te duur geworden'. ker geweest zijn, die iets miste. Het raadsel is nooit opgehelderd. Na drie jaar vol dorpswedden schappen ontstond het idee voor Zeskamp dat meer toegespitst was op sportieve prestaties. De markt pleinen werden ingeruild voor sporthallen, mede doordat de men sen zich steeds opdringeriger gin gen gedragen. Bleven ze in de be ginjaren van de televisie nog eer biedig achter de dranghekken staan, later probeerden ze, soms voorzien van spandoeken, ongege neerd in beeld te komen. Soms met succes, tot ongenoegen van de pro grammaleiding. Een aardig aspect van program ma's maken buiten de Hilversum- se studio is dat mensen de televisie van nabij kunnen meemaken. „Vroeger dachten de mensen: die jongens van de televisie zitten daar in het Gooi in een ivoren toren. Dat is iets heel aparts. Dan ging je het land in en dan ontdekten ze dat we best heel aardige mensen zijn, die heel hard werken". Na 23 jaar spelletjesprogramma's te hebben gemaakt, houdt Dick van Bommel het voor gezien. „Ik heb mijn tijd wel gehad. Het was zeker heel boeiend, meaar het wa ren vermoeiende jaren. Voor amu sementsprogramma's moetje alles zelf bedenken, er is geen materiaal voorhanden. En je moet het serieus doen, want anders kunnen er ook nog ongelukken gebeuren". Wat hem in al die jaren van tele visiemaken flink heeft dwarsgeze ten is het chronische gebrek aan geld bij de omroep. „Terugkijkend op 35 jaar televisie vindt ik het ge woon triest dat we als programma makers altijd voor een dubbeltje op de eerste rang hebben moeten zitten. We hebben ons, zeker in ver gelijking met het buitenland, altijd moeten behelpen. Natuurlijk: tech nisch gezien is het grandioos wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Als ik zie hoe de Elfstedentocht in beeld gebracht wordt, ben ik dol op dit vak. Het barst van de moge lijkheden, maar financieel kan er niets". Volkscultuur Van Bommel is echter realist ge noeg om te beseffen dat geld alleen niet zaligmakend is. Een program- mamaken met een onbeperkt bud get garandeert nog niet automa tisch topkwaliteit. „Je moet altijd onder druk staan, anders wordt het te gemakkelijk. Ik herinner me een Duits programma, dat naar het Gouden Roos-festival in Montreux was gestuurd. Het kostte 4 miljoen gulden, in een tijd dat wij een bud get hadden van 70.000 gulden. En... het was een van de slechtste pro gramma's. Het zag er prachtig uit, maar er was geen fluit aan. In dat jaar won Rudi Carrell met dat een voudige programma met Esther Ofarim als zeemeermin de Zilveren Roos". Elke aflevering van Zeskamp komt de NCRV te staan op een be drag van ruim een half miljoen gul den. Veel te duur in een tijd waarin bezuiniging het stopwoord van alle omroepen blijkt te zijn. „Natuur lijk kun je Zeskamp voor veel min der geld maken. Je huurt een hal af, plaatst er wat dranghekken om heen en zet er wat toestellen neer. Maar dan zet je de klok wel erg ver terug!" Toch voorspelt Van Bommel dat een soortgelijk programma als Zes kamp ooit zijn rentree zal maken op het Nederlandse scherm. Wel licht mede betaald door een of an der bedrijf. „Want misschien vindt minister Brinkman van WVC wel dat het onder volkscultuur valt en dan mogen we met sponsors in zee gaan". het Nijmeegse Stadspark De Goffert e Over ruim een maand is het zover. Dan beleeft de Nijmeegse versie van het Lochemfestival haar eerste editie. Festivalgangers wordt de mogelijk heid geboden om met speciale treinen van de NS naar Nijmegen te rei zen. Op een Belgisch podium met een dakhoogte van liefst 14 meter, komt de grootste geluidsinstallatie (100.000 Watt) die in ons land werd gebruikt, te staan. Het festival gaat onder alle weersomstandigheden door. De poorten van het terrein gaan open om 12 uur. 'Curiosity Killed the Cat', bekend van de hit 'Down To Earth' bijt om 13 uur het spits af Daarna staan achtereenvolgens op de planken: Blow Monkeys (14 uur). Cameo (15.30 uur), Tina Turner (17.30 uur) en UB 40 (20.15 uur). Residentie Orkest Mahler: Symfonie nr. 3 - Wag ner: Wesendonk-Lieder. Jard van Nes (alt), Residentie Ka merkoor, Rotterdams Kamer koor, Jongenskoor van de Koor school St. Bavo te Haarlem, Re sidentie Orkest o.l.v. Hans Vonk (Mahler) en Ferdinand Leitner (Wagner). Uitgave Residentie Orkest. CD 420 054-2 (2 cd's). De vitaliteit van het Residentie Orkest is verbluffend, zeker als men de lijdensweg van dat en semble in het onbespeelbare Congresgebouw in aanmerking neemt. Het einde van een lang gevecht lijkt echter in zicht en de opening van de "eigen" dr Anton Philipszaal aan het Haagse Spui zal in september een welverdien de kroon zetten op een periode van extra inspanningen om dit project te bekostigen. Zolang er nog geld nodig is, blijkt er in Den Haag echter geen gebrek aan nieuwe initiatieven Aansluitend op de platenserie werd nu een begin gemaakt met een reeks compact discs, waar van er in eerste instantie tien werden uitgebracht, o.a. dit dub- belalbum met naast het orkest ook het warme timbre van Jard van Nes als verbindende scha kel. Haar aandeel verleent deze uitgave een grote aantrekkings kracht, maar toch verdient de aandacht vooral uit te gaan naar het orkest en zijn chefdirigent Hans Vonk, die ook deze symfo nie van Mahler monumentaal hebben neergezet. Nog sterker dan bij de Tweede Symfonie ontstaat hier aanvan kelijk de indruk van afstande lijkheid, alsof Vonk in dit hon derd minuten durende werk zijn kruit niet al te vroeg wil ver schieten uit angst de greep op de materie en/of de toehoorder voortijdig te verliezen. Maar ook horen we hier weer hoe hij erin slaagt fraai uitgebalanceerde cli maxen op te bouwen, waardoor hij het slot van zowel het eerste als het laatste deel een grootse al lure weet te geven waarbij het or kest hem op bewonderenswaar dige wijze volgt De opname klinkt warm en helder, al moet het volume wel flink opengedraaid worden, en de presentatie volgt die van de sfeervolle platenhoezen. Alleen wordt de achterhaalde, modieu ze spelling die het RO nog steeds hanteert, wel erg inconsequent als we in dezelfde alinea "kon- cert" aantreffen naast "project" en zelfs "productie". Bijdragen Paul Korenhof In bepaalde kringen is het mo de om de overstap van Haitink naar de opera niet hele maal serieus te Bernard Haitink Mozart: Cosi fan tutte. Carol Vaness, Delores Ziegler, Lillian Watson, John Aler, Dale Due- sing, Claudio Desderi, Glynde- bourne Chorus, Londen Philhar monic Orchestra o.l.v. Bernard Haitink. EMI CDS 7477278 )3 cd's), 157-2705403 (3 Ip's). Vers van de pers: de vierde ope ra-opname van Haitink en tevens de tweede in de serie van drie Mozart-opera's die hij in samen werking met het Glyndebourne Festival hoopt te realiseren. Het blijft in bepaalde kringen mode om de overstap van Haitink naar de opera niet helemaal serieus te nemen, maar zijn prestaties op dat terrein getuigen van een be trokkenheid. dre ook de grootste scepticus de ogen zouden moe ten openen. Wat hij in deze 'Cosi fan Tutte' weet te bereiken, is niets meer of minder dan een triomf van het ensemblespel en daarmee van het artistieke beleid zoals dat al ruim een halve eeuw in Glyndebourne gevoerd wordt. Grote vocale sterren ontbre ken, maar het resultaat overtreft de stoutste verwachtingen. De zes solisten komen zelfs tot indi viduele prestaties die men niet of nauwelijks van hen verwacht zou hebben. Het belangrijkste element - en daarin herkent men het visitekaartje van zowel Hai tink als het Glyndebourne Festi val - is echter een allesoverheer sende homogeniteit in de inter pretatie en een minitieuze aan dacht voor details. Men zou kunnen aanvoeren dat Haitink over het geheel geno men misschien iets meer aan dacht lijkt te hebben voor het spelletje dat hier met menselijke gevoelens gespeeld wordt, dan voor de wrange conclusies die daaruit getrokken kunnen wor den, maar dat gebeurt wel met een schier onuitputtelijke hoe veelheid kleurschakeringen, die van deze 'Cosi' een vocaal en or kestraal Mozarts-festijn maken. Orpheus Chamber Orchestra Beethoven: Die Geschopfe des Prometheys, op. 43 Orpheus Chamber Orchestra. DG 419 608-1 (lp), 419 608-2 (cd). Voor menigeen zal het misschien als een verrassing komen, dat 'Die Geschopfe des Prometheus' geen fragmentarisch opgebouw de hoeveelheid toneelmuziek is, maar de muziek vormt bij een ballet dat in 1801 in Wenen in première ging. Geen groot ballet, de ouverture en de twee bedrij ven duren samen net iets meer dan een uur, en van veel gevoel voor drame getuigt deze parti tuur evenmin, maar het verhaal van Salvatore Viganó bood daar voor ook weinig houvast. De belevenissen van twee door Prometheus uit klei gemaakte mensen, die door goden onder richt worden in de schone kun sten om een verdiepte gevoels- en gedachtenwereld te krijgen, lopen immers niet over van hart stochten en andere dramatische drijfveren. Als muzikaal schil derwerk van een componist die een jaar eerder zijn eerste grote symfonie had afgeleverd, is deze muziek echter niet van belang ontbloot, en ook vroeg ik me tij dens het luisteren herhaaldelijk af waarom maar zo weinig ervan op het repertoire is gebleven. Maar ere wie ere toekomt de uitvoering door het jeugdige, zonder dirigent operende Or pheus Chamber Orchestra heeft in hoge mate bijgedragen tot mijn enthousiasme. (Hun ko mende bezoek aan Nederland zal moeten bewijzen of zij in de zaal dezelfde graad van afwerking kunnen laten horen als op de plaat). Esa-Pekka Salonen Messiaen: Tu range lil a-symfo nie. Paul Crossley (piano), Tris tan Murail (Ondes Martenot), Philharmonica Orchestra o.l.v Esa-Pekka Salonen. CBS 12M 42126 (2 lp's), M2K 42271 (2cd's - met Lutislafski: Symfonie nr. 3 - Les Espaces du Oliver Messiaen 'in', maar dat zijn huidige populariteit ver diend is, kan niet ontkend wor den. Hoewel deze in 1908 gebo ren musicus behoort tot de kring katholieke, religieus denkende Franse componisten aan wie een zekere mate van conservatisme niet vreemd is, gaat bij hem een groot vakmanschap samen met een onophoudelijk zoeken naar nieuwe muzikale kleuren, dik wijls aangewend om de natuur muzikaal uit te beelden (Mes siaen is een vogelkenner bij uit stek). Het belangrijkste element is - echter zijn 'inspiratie', de kenne lijk bij hem onontkoombare drang om door middel van zijn muziek met zijn toehoorders te communiceren. Op dat punt neemt zijn tachtig minuten du rende, op Indische motieven geïnspireerde Turangalila-sym- fonie uit de jaren onmiddellijk na de oorlog een centrale plaats in zijn oeuvre in. De door de jon ge Finse dirigent Esa-Pekka Sa lonen gerealiseerde uitvoering is een monumentaal gebeuren ge worden en houdt door alle tien delen een voldoende spanning om te blijven boeien. Van groot belang is bovendien de techini- sche kwaliteit van de opname, die het mogelijk maakt het kleu renpalet van Messiaen (met de beroemde 'Ondes Martenot') tot in de kleinste details te onder gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 33