'Van begin tot einde even briljant' Gewelddadig tienersprookje Veelkleurige troeteiberen te zoetsappig Slooppanden bedreigen filmstudio VRIJDAG 17 APRIL 1987 PAGINA 9 Jan Wolkers over verfilming 'Terug naar Oegstgeest' BIOSCOPEN „'Terug naar Oegstgeest' is een film die huizenhoog uittorent bo ven alles wat er de laatste jaren verfilmd is...". Jan Wolkers zegt het zonder zelfs maar een spoortje twijfel. Is Nederlands meest verfilmde schrijver altijd zo en thousiast over zijn boekbewer- kingen? Nee, zo blijkt al snel; in een gesprek dat begint bij 'Kort Amerikaans' en dat via 'Branden de Liefde' en 'Turks Fruit' eindigt bij 'Terug naar Oegstgeest'. "Iemand heeft eens geschreven: 'Wolkers is zo gemakkelijk te verfilmen omdat hij zo beeldend schrijft'. Zoiets kan dus een val zijn. Aan 'Kort Amerikaans', wat ik toch wel als een mislukte film be schouw, is dat goed te zien. Ik heb geprobeerd om die jongen, die Guido Pieters, van het boek af te krijgen, zodat hij het niet al te let terlijk zou gaan verfilmen. Want het gaat niet om de letterlijke verfilming. Er moet iets mee ge beuren! Als een filmer naar me toe komt van: 'dit vind ik zo'n schitte rend boek, dat wil ik van a tot z verfilmen, nou, dan kan hij of zij maar beter doorlopen". „'Brandende Liefde' had op zich best een aardige, luchtige film kun nen worden. Maar de fout was dat kunstenaars in die film niet serieus genomen werden; ze waren er uit sluitend om de burger te behagen. Kunstenaars moesten vooral gek doen, weet je wel. Eigenlijk vond ik het een nogal geforceerde po ging om een tweede 'Turks Fruit' te maken". Meesterwerk Van een onvoorwaardelijke loya liteit aan zijn boekverfilmingen i§ bij Wolkers dus geen sprake. 'Turks Fruit' beschouwt hij echter nog wel altijd als een film die de toets der kritiek kan doorstaan: "Dat was voor 75 procent een meesterwerk. Die andere 25 pro cent? Dat was kitsch en commer cialiteit. Zo'n scène waarin Rutger een beetje champagne in die mooie navel van Monique giet. Even later gaat 'ie condooms halen en dan zie je dat het Durex is, terwijl de pla tenspeler van Philips komt! Nou, dat is natuurlijk van een weerzin wekkendheid... (vergoelijkend). Maar als ze toen geweten hadden dat ze met Turks Fruit' miljoenen zouden gaan verdienen, hadden ze dat natuurlijk wel subtieler aange pakt". "Ik vond dat Rutger ook veel te onbehouwen was ten opzichte van Monique. Ook in de liefde. Als er geneukt wordt in een Hollandse film, dan doet dat mij nog altijd denken aan de bollensorteerma- chine waarachter ik vroeger als jongetje een zakcentje bijverdien de. Die schokte dan heen en weer, weet je wel, om de grote van de kleine bollen te scheiden. Dat bol- lensorteermachine-effect zie je in zoveel Nederlandse films. Er wordt geramd, maar er gebeurt eigenlijk niks!" Nadat Wolkers er niet zonder trots op heeft gewezen dat er on langs in Zweden een televisiefilm gemaakt is naar 'Een roos van vlees', die hier volgens hem "nodig maar eens moet worden uitgezon den", begint hij aan zijn reclame- campage voor de verfilming van 'Terug naar Oegstgeest': "Wat zo knap is van de regisseur Van Gogh is dat hij in de film de onderliggen de emoties zo mooi parallel laat lo pen met wat er in het boek speelt. Neem het einde van de film: de scène waarin de broer sterft, (ci teert) 'We keken elkaar voor het eerst van ons leven lang en oprecht aan. Zonder grimas of uitvlucht. De tranen liepen vanzelf over miin gezicht.' (buigt voorover) Dat ge beurde opnieuw toen ik de film zag. Als dat krokodillentranen wa ren geweest, maar dat waren het niet. Zelfs iemand di$ nooit een broer gehad heeft moet zich vol gens mij door zo'n scène geraakt voelen". Subtiel "Er waren een heleboel dingen waarmee een andere filmer van dik hout planken zou zagen, die Theo van Gogh heel subtiel behandelde. Zo laat het meisje dat zich in het boek helemaal voor die jongen uit kleedt, in de film alleen haar on dergoed even zien. Maar het werkt wél. Ook in de wreedheid tegen over de ratten in het laboratorium, die in het boek heel hard wordt be schreven, toont Theo zich uiterst terughoudend. Van tevoren maak te ik me daar wel zorgen over, maar Theo had me verzekerd dat er niet echt levende beesten gekweld zou den worden. Dat is allemaal met trucage gedaan". Het bezwaar dat er totaal geen warmte in de film zit, niets ook waardoor je als bezoeker met die hoofdpersoon mee zou kunnen gaan leven, krijgt als afgemeten antwoord: "Dan moet je 'm echt nog eens gaan bekijken. Het be langrijkste is die broer. En die scè nes zijn zó fabelachtig gefilmd! Dat heeft Theo zo goed aangevoeld!" Mijn verbazing over de felle inzet waarmee Wolkers de film verde digt, krijgt als eerste reactie over zoveel onbegrip een diepe zucht: "...Ik verdedig hem niet; ik bewon der hem. Echt, er is niet één be paalde scène die ik het beste vind; deze film is van begin tot einde even briljant. Ik vind het de boeiendste Nederlandse film die ik ooit gezien heb!" ALBERT KOK 'Nieuwe avonturen van de tcoetelbeer- tjes (2)'; tekenfilm; Nederlandse bewer king met stemmen van onder anderen Bill van Dijk en Lucie de Lange; theater: Luxor, Leiden en Euro, Alphen. Een tekenfilm voor de allerklein sten is 'De troetelbeertjes 2'. Roze, paarse, groene, blauwe en gele beertjes wonen in een soort hemel: troetelland. Ze moeten er voor zor gen dat er in de wereld genoeg lief de is. Daarvoor gebruiken ze een troetelmeter die aangeeft wanneer het misgaat op de aarde. Grote vijand van de veelkleurige beertjes is Booshart. Hij wil alle liefde en tederheid van de aarde bannen, en hoopt dat iedereen ver volgens ddodsbang voor hem wordt. In 'Troetelbeertjes 2' gaat het al lemaal over de strijd tussen goed en kwaad. Een stel kinderen in een zomerkamp wordt door beide kan ten benaderd. Een meisje dat altijd verliest tijdens sportwedstrijden krijgt van Booshart de kans om de kampioen van het kamp te wor den. Ze kan deze verleiding niet weerstaan en levert zich zo over aan 'het kwaad'. In ruil hiervoor moet ze Booshart helpen de 'Troe telbeertjes' te verslaan. Uiteraard komt alles aan het eind van de film weer goed. Het meisje realiseert zich dat ze dom heeft gedaan, Booshart wordt weer 'goed' en ie dereen houdt evenveel van elkaar. Deze tekenfilm voor peuters is erg zoetsappig. De kleurige beer tjes met namen als Verzoenbeertje, Edelhart en Hartebeertje doen enigszins denken aan de Smurfen maar zijn veel minder grappig. 'Als je maar van elkaar houdt dan is het goed' is het motto van de film. De ze boodschap maakt het verhaal in de film ondergeschikt. Liefde, lief de en nog eens liefde; ik ben dan wel geen peuter van drie, maar een wat spannender verhaal had geen kwaad gekund. 'Troetelbeertjes 2' is dan ook alleen maar leuk voor de allerkleinsten. Kinderen vanaf zes jaar zullen zich bij deze film waar schijnlijk al gauw gaan vervelen. ERNA STRAATSMA 'Na schooltijd' ('Tuff Turf); regie: Fritz Kiersch; hoofdrollen: James Spader, Kim Richards en Paul Mones; theater: Trianon. Leiden. Er was eens een mooi meisje in een grote stad vol slechte mensen. Haar moeder was overleden en haar vader werkte in een dran kwinkel. Een enge grote gorilla had haar tot zijn eigendom uitge roepen en zij moest zich wel in de ze situatie schikken. Tot op een goede dag een mooie jonge prins op school arriveert. Hij krijgt het natuurlijk meteen aan de stok met de griezel, maar treedt zijn oppo nent met open vizier tegemoet. Het meisje wordt op hem verliefd en hij zal proberen haar uit de klau wen van de bruut te redden. Dit verhaaltje ligt ten grondslag aan één van de vele wanprodukten die gemaakt zijn in de hausse van films die proberen het tienerpu- bliek het geld uit de zak te klop pen. Romantiek, een beetje seks, pro blemen met ouders, geweld en popmuziek zijn de vaste ingrediën ten die tegen de achtergrond van een schooldecor garant moeten staan voor succes bij de doelgroep. Gelukkig is die doelgroep niet zo dom als slimme filmbazen denken. De schooljeugd laat films die op hen zijn toegesneden meedogen loos floppen, wanneer ze slecht ge maakt zijn. Dat is ook met 'Na schooltijd' het geval. De film mist de humor en originaliteit van 'Back to the future' en de hoofd persoon heeft niets van de durf van 'Ferris Bueller'. Danspartijtjes ont beren dynamiek, de jeugd is kleur loos en de muziek ongeïnspireerd. Een poging tot psychologische uit dieping van de personages is van lachwekkende eenvoud en voegt niets aan het magere gegeven toe. Het enige waarin de film zijn soortgenootjes overtreft, is de hoe veelheid geweld. Want voordat de prins het arme meiske naar een be ter bestaan mag leiden, moet eerst eindeloos met messen, bijlen en vuisten in het rond gezwaaid wor den. Als deze film het enige was wat de paasvakantie te bieden had, dan zou je weer naar de schoolban ken gaan verlangen. LEONARD ENGEL HAARLEM (GPD) - De historische opnamestudio Hollandia wordt met sloop bedreigd. Om de sloop te voorkom.en is onlangs het 'Komi- tee tot behoud van de Hollandia studio' opgericht. De Haarlemse studio aan het Spaarne vervaardigde tussen 1912 en 1923 zo'n 60 lange speelfilms en tientallen korte. In die periode be droeg Hollandia's aandeel in de Nederlandse filmproduktie ruim 72 procent, en daarmee werd de concurrentie ruimschoots over vleugeld. In 1926 heeft de Dutch Film Company van Alex Benno en Theo Frenkel er de laatste film op genomen. Hollandia is wellicht in Europa nog de enige oorspronkelijk studio met glazen dak, waar stomme films zijn gemaakt en die nu gebruikt worden door theatergroep 'Per- spekt'. Beroemde acteurs en actrices als Louis Bouwmeester, Annie Bos, Willem van Dommelen en Louis Davids hebben er voor de camera gestaan. De studio werd gedreven door Maurits Binger, die mede-fir mant was van de Haarlemse steen drukkerij Emmerik en Binger. Af braak van de studio noemt het co mité een 'historische vergissing'. Het 'Komitee tot behoud van de Hollandia studio' heeft zich inmid dels gewend tot B en W van Haar lem. In een brief aan het college wordt aangedrongen op het be houd van de filmstudio. Het comi té hoopt dat het Haarlemse ge meentebestuur bereid is het pand een speciale bestemming te geven. Ruud Bishoff, woordvoerder van het comité: "Hollandia is de enige geweest in ons land die in een zo korte tijd een dergelijk groot scala van films heeft gemaakt, die over de hele wereld zijn verspreid". Van de Hollandia-produktie, die naar vele landen is geëxporteerd, zijn ongeveer vijf complete films be waard gebleven. FILMS OP VIDEO Wie beroepshalve film (of video) kijkt heeft na verloop van tijd al le soorten verhalen wel een keer gezien. En wel tien keer ook. Bij na automatisch gaat hij steeds meer letten op de manier van spelen, de manier van regisseren, de manier van monteren. En daarmee verwijdert hij zich steeds meer van een flink deel van zijn publiek. Want veel kij kers hebben niet tien maar twin tig keer op dezelfde manier de zelfde overval zien plegen of op dezelfde manier hetzelfde echt paar ruzie zien maken over het zelfde onderwerp. Zij genieten nog steeds van een auto-achter- volging, van een blunderende tweederangs komiek of van een politieman die weer eens ruzie met zijn baas heeft. Ik heb zelf een paar vaste criti ci en die zeggen met regelmaat: "Dat gezeur over dat goede acte ren, hou daar eens mee op. Ik kan niet zien of iemand goed speelt en het kan me niet scheen ook. Ik wil actie en spanning". Voor hen is deze aflevering. Spannend is zonder twijfel 'Oceans of fire' van Steven Car- derwater-klus. Duikers die onder water iets moeilijks doen, het heeft een fascinerende kant. He lemaal volgen kon ik het verhaal niet, maar er gebeurde zoveel dat dat me pas na de film opviel. Van Video Excellent. Vervelen is er ook niet bij voor wie 'Jackals' van Gary Grillo huurt. Een ex-politieman ont dekt dat de sheriff van een plaats bij de Mexicaanse grens ruw om springt met degenen die clandes tien die grens over willen. Moord- en doodslag is het gevolg en de finale is niet mis. Van RCA. Van dezelfde distributeur is 'Heil camp' van Eric Karson en dat is een heel vreemd werk. Het is bedoeld als een soort oorlogs film, maar het lijkt meer op een instructiefilm voor recruten. Sol daten beginnen aan een oefe ning, maar die oefening lopen uit op een serieuze schietpartij. Ik heb nooit, in welke film dan ook, een stel vliegers een helikopter waarmee ze hadden kunnen vluchten zo hardnekkig zien ne geren, alleen maar om te kunnen schieten in de rimboe. Voor het letten op het acteren is gewoon geen tijd in 'FX, mur der by illusion' van regisseur Robert Mandel. De maker van speciale effecten raakt betrok ken bij een moord. Elke stunt die hij kan bedenken, elk effect dat hij kan maken, is nodig om het vege lijf te redden. Prima voor wie niet op een druppel bloed kijkt. Ook van RCA. De Mad Max-films hebben hun sporen wel nagelaten, de ene wild uitgedoste futuristische mo torfiguur na de andere raast al schietend over het scherm. Re gisseur Kevin Mancuso doet er in '2020 Texas gladiators' ook nog wat extra sadisme bij. Ge schoten wordt er bij het leven en op een dode wordt niet gekeken. Blij word ik er niet van. Van CNR Video. Veel geschreeuw, maar iets weinig wol biedt 'Massive reta liation'. Regisseur Thomas A. Cohen probeerde een film te ma ken over mensen die in een schuilbunker kruipen omdat er oorlog dreigt, maar hy had zyn scenario blijkbaar nog niet af toen hij begon. De atoombom dreigt, de dikke kelderwanden zijn klaar, maar het drinkwater moet nog steeds komen uit een vijver. Zo'n film. De actie be perkt zich vooral tot ruzies en tot de verwoede pogingen van een jongen om een groep kinderen naar huis te loodsen. Vestron Vi deo. Vroeger toen ik nog jong en onbedorven was dacht ik dat ge vangenen rustig in een cel zaten tot ze naar huis mochten. De praktijk schijnt anders te zijn, ze ker in de USA en zeker in een vrouwengevangenis. Daar wordt heel wel afgeruzied, neergescho ten, verkracht en gechanteerd. Vrouwen schijnen er ook vaak onder de douche te staan. Drei ging alom in 'The naked cage' van Paul Nicholas waarin uitein delijk negers en blanken elkaar weer eens te lijf gaan. Ook van Vestron. PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Blonde Dolly' - film steunend op zwak way, Voorschoten 'Heartbreak ridge' - Clint Eastwood als militair van de oude stempel - Ci ty, Katwijk 'Labyrinth' - filmsprookje in de Mup- petsfeer - City, Katwijk 'Dutch treat' - meidengroep Dolly Dots in vermeende komedie - City, Katwijk BLIJVERS 'Over the top' - Sylvester Stallone met menselijke trekjes - Luxor, Leiden en Euro. Alphen The golden child' - Eddy Murphy als uitverkorene - Lido, Leiden en Euro, Alphen 'De nieuwe avonturen van de troetel- beertjes' - Luxor, Leiden en Euro, Al phen 'Iris' - emancipatieverhaal in thriller- verpakking - Lido. Leiden '8 million ways to die' - City, Katwijk 'Children of a lesser God' - een blik in de stille wereld van doven - Lido, Lei den 'De aanslag' - langdradige verfilming van Mulischs' boek - Greenway, Voorschoten 'The mission' - Jezuiten zitten in Zuid-Amerika de Spaanse en Portu gese veroveraars dwars, - Trianon, Leiden 'A room with a view' - liefde en romantiek in sfeervolle film - Lido, Leiden 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper verbaast zich in New York - Lido, Leiden 'Cinderella' - City. Katwijk Taran en de toverketel' - Euro, Al phen en Lido, Noordw(jk 'Flodder' - a-sociale familie belandt bij wijze van experiment in een kou- we kakbuurt - Lido, Leiden, Green way, Voorschoten en City, Katwijk SEKSFILMS The ecstacy girl' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Pikant kant' - Rex, Leiden. 'China silk' - Euro, Alphen 'Over the top' - Euro, Alphen The golden child' - Euro, Alphen. 'Meisjes die op de baas vallen' - Euro, Alphen DEN HAAG 'De troetelbeertje, deel 2' - Asta (463500), al. 'Terug naar Oegstgeest' - Babyion (471656), 12 jr. 'Over the top' - Cineac, Odeon, 12 jr. 'Bambi' - Cineac, Metropole, al. 'Heartburn; - Babylon, 16 jr. 'Children of a lesser God' - Babylon, al. 'Crocodile Dundee' - Asta (463500), al. jr. 'The fourth protocol' - Asta, 16 jr. 'Color of money' - Cineac, al. 'No mercy' - Cineac (630637), 12 jr. 'Iris' - Metropole, al. 'The golden child' - Metropole, Odeon, 12 jr. 'Flodder' - Odeon (462400), al 'A room with a view' - Metropole, 16 ^De aanslag' - Metropole (456756), al. 'Round midnight' - Metropole, al. 'Carmen' - Le Paris (656402), al. 'Wanneer gaan we naar bed?' - Le Pa ris. 18 jr. 'Kinky business' - Le Paris, 18 jr. 'Little shop of horrors' - Asta, 12 jr. 'The voyage home' - Euro, Odeon. al. 'Otello' - Metropole, al. A nightmare on Elmstreet (2)' - Odeon. 16 jr. AMSTERDAM 'Terug naar Oegstgeest' - Alfa, 12 jr. 'De troetelbeertjes, deel 2' - Bellevue Cinerama (234876), al 'Over the top' - City (234579), 12 jr. 'De aanslag' - Tuschinski (262633), al. The fourth protocol' - Bellevue Cine rama, 16 jr. 'Peggy Sue got married' - Alfa (278806), al. 'Betty Blue' - Alfa, 16 jr. 'A room with a view' - Alhambra (233192), al. 'Bambi' - Alhambra, Tuschinski, al. 'Iris' - Alhambra, City, 12 jr. 'Color of Money' - City, al. 'Crocodile Dundee' - Alfa, al. 'Children of a lesser God' - Calypso (234876), al. 'Caravaggio' - Calypso, 16 jr. 'Daisy chain' - Parisien (246549), 18 jr. 'Hannah and her sisters' - Cinecenter (236615), al 'De lachkick' - Cinecenter, 16 jr. 'Storia d'amore - Cinecenter. 16 jr. 'II momento della verita' - Kriterion (231708). 16 jr. 'Round Midnight' - Kriterion, Alham bra, al. 'Down by law' - The Movies (245790), 16 jr. 'She's gotta have it' - The Movies, 16 Tempo de morir' - The Movies. 16 jr. 'A room with a view' - Tuschinski (262633), 16 jr. 'Flodder' - Tuschinski, al. 'The Mission' - Tuschinski, al. The golden child' - Tuschinski, Cine ma, 12 jr. 'Jesus Christ superstar' - Cinema, al. 'Children of a lesser God' - Cinema, al. 'Mona Lisa' - City (234579), 16 jr. The voyage home' - City, Tuschinski, al. 'Clockwise' - Tuschinski. al. 'Péril en la demeure' - De Uitkijk, al. 'Little shop of horrors' - Bellevue Ci nerama. 12 jr. 'No mercy' - City, 12 jr. 'A nightmare on Elmstreet (2)' - City, 16 jr. 'La femme de ma vie' - Cinecenter, 16 TELEVISIE In 'The nun's story' is Audrey Hepburn een non die in het Bel gische Kongo dient en later het klooster besluit te verlaten. Za terdagmiddag op BBC 2, 15.15 uur. Om 19.05 uur is op Neder land 1 de musical 'Hello Dolly' te zien. Een Amerikaanse speelfilm van Gene Kelly uit 1969 met rol len van Barbra Streisand en Louis Armstrong. 'Scorpio' is een harde spionagefilm over een CIA-agent in moeilijkheden. Om 22.05 op Duitsland 1. Op eerste Paasdag wordt op BRT 1 (15.20 uur) 'Baron Münch- bausen' vertoond. Veel trucages in dit verhaal over de opscheppe rige baron. Via de ingewanden van een walvis komt hij terecht op de maan. 'Strangers on a train' is een geslaagde Hitch cock-film die dezelfde avond op BBC 2 is (0.45 uur). Robert Wal ker speelt daarin een psychopaat die bij tennisspeler Granger aan klopt voor het 'uitwisselen' van een aantal moorden. Het spektakelstuk 'Quo vadis', over de christenvervolging tij dens keizer Nero in het oude Ro me, is maandag om 14.45 uur op BBC 2. De Muppets Kermit, Foz- zie Bear en Gonzo spelen vertol ken de hoofdrollen in 'The great Muppet caper'. Als journalisten gaan ze naar Londen om verslag te doen van een grote juwelen- diefstal. Daar aangekomen ont moeten ze Miss Piggy, die ver dacht wordt van de diefstal. Maandag op BRT 1, om 16.00 uur. Een spannende western uit Barbra Streisand, te zien i 'Hello Dolly'. 1958 is 'Cowboy' met Glenn Ford en Jack Lemmon. Te zien op BBC 2, 19.00 uur. Diane Keaton is in 'Looking for mr. Goodbar' een saaie on derwijzeres die haar leven ingrij pend verandert. Ze waagt zich in het uitgaansleven en komt dan ongure types tegen. Woensdag op Nederland 1 om 21.55 uur. 'It don't pay to be an honest citi zen' is het debuut van de New- yorkse cineast Jacob Burck- hardt. De film gaat over een jon geman in New York die op zoek is naar een filmrol. Woensdag op Duitsland 3, 22.30 uur. FILMHUIZEN De Amerikaanse film 'Julia' is tot en met zondag in het Film huis LVC (21.15 uur). Jane Fonda speelt een schrijfster die betrok ken raakt in de Europese verzets beweging tegen de nazi's in de ja ren '30. Woensdag en donderdag worden de laatste twee films in het kader van het festival 'De idioot' vertoond. 'Oom Wanja' (woensdag; 20.00 uur) en 'Pick pocket' (donderdag 21.15 uur) zijn allebei verfilmingen van be roemde Russische literatuur. De eerste is een verfilming van Tsje- chow's gelijknamige roman, 'Pickpocket' is een weergave van Dostojewski's 'Misdaad en straf. In de kapelzaal van K&O wordt dinsdag (20.15 uur) 'The day after' vertoond. Hierin wor den de gevolgen een kernaanval op de Verenigde Staten ver beeld. De woensdagmiddagfilm bij K&O is 'Stormboy', over een. jongen die in een natuurreser vaat woont (14.30 uur). 'Dans' is het thema van de films die de komende week in de LAK-cinema zijn te zien. 'Top hat' begint dinsdag om 20.00 uur, 'Tangos' komt daarna om 22.00 In het Kijkhuis draait tot en met woensdag 'Belle de jour' (19.30 uur) met in de hoofdrol Ca therine Deneuve. Zij leidt een dubbelleven; overdag een brave echtgenoot en huisvrouw, 's avonds werkt ze in een bordeel. De absurde komedie 'Abel' is Jack Nicholson, te zien 'Prizzy's honor'. eveneens tot en met woensdag in het Kijkhuis (21.45 uur). Tijdens de Paasdagen is het Kijkhuis overigens gesloten. 'Casque d'ori is een liefdesdra ma vol intriges, met Simone Sig- noret in de hoofdrol. Donderdag tot en met zaterdag in het Kijk huis, 20.00 en 22.15 uur. De zwar te komedie 'Prizzi's honor' draait er dinsdag. Jack Nichol son en Kathleen Turner zijn maf fia-leden die verliefd op elkaar worden en tevens de opdracht krijgen elkaar te vermoorden (20.00 en 22.15 uur). 'Pixote' is het aandoenlijke levensverhaal van een klein jongetje in de slop penwijken van Rio de Janeiro (woensdag in het Kijkhuis; 20.00 en 22.15 uur). De Zweedse actrice Anita Ekberg en de Italiaanse acteur Marcello Mastroianni in et an Frederico Fellini, 'The interview', die in Rome is opgenomen. De film wordt op 7 n Cannes gepresenteerd. scène in de nieuwste film ■ei tijdens het filmfestival (foto ANP)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 9