Sponsors steunen 'Holland Festival' Marianne Zwollo: veelzijdig kunstenares Weinig programmatische tegenslag 'H.F. pronkt met ander mans veren' Festival van moderne dans Herdenking Perosi in Harte- brugkerk DONDERDAG 16 APRIL 1987 PAGINA 27 Nat. Ballet: AMSTERDAM (GPD) - „Het is pedant en aanmatigend om te horen dat het Holland Festival ons wil vertellen welke van on ze programma's voldoende ni veau heeft om te voldoen aan de Holland-Festivalnorm". Dat zei Dick Hendriks, ad junct-zakelijk leider van het Nationale Ballet gisteren naar afloop van de laatste grote pers bijeenkomst voordat het Hol land Festival op 1 juni losbarst. Op die bijeenkomst had Mare Jonkers, namens het festival belast met het samenstellen van het dansprogramma, ver teld dat het Holland Festival „het recht heeft zijn eigen feest je in te vullen". De festivalorga nisatie heeft de conctacten met Nederlandse kunstinstellingen het afgelopen jaar daarom gein- tensieerd, omdat het niet lan ger een automatisme is dat het festival voorstellingen en con certen van die instellingen af neemt. Volgens Ad 's-Gravesande is dit uitgangspunt niet nieuw, maar sinds zijn aanstelling als festivaldirecteur - nu zo'n tweeëneenhalf jaar geleden richtsnoer geworden voor de samenstelling van het pro gramma. Jonkers vertelde ech ter dat hij onder druk van de omstandigheden geaccepteerd had dat het Nationale Ballet tij dens het Holland Festival bal letten van Rudi van Dantzig en Hans van Manen uitbrengt, waarover geen artistiek voor overleg was gepleegd. Jonkers: „We hebben met het Hationale Ballet minder nauw samengewerkt dan we met an dere producenten hebben ge daan, maar gegeven de omstan digheden - het is hun eerste seizoen in het Muziektheater en er is nogal wat gebeurd in het gezelschap - heb ik daar wel begrip voor. Gelukkig zijn een week geleden de besprekingen geopend om tot een nauwere artistieke samenwerking te ko- Op de vraag of de festivallei ding meent dat het overleg vooraf betekent dat het Hol land Festival een vinger in de pap wil hebben bij de samen stelling van 'Nederlandse pro gramma-onderdelen', en of die programma's door die be moeienis een meerwaarde zou krijgen, antwoordde 's-Grave sande volmondig 'ja'. Dat was het teken voor Hen driks om het woord te nemen tijdens de persbijeenkomst en de festivalleiding toe te voegen dat ook het Nationale Ballet „zich veel voorstelt van het nieuwe overleg en verwacht dat dat vruchten zal afwerpen voor een hoger artistiek niveau van het festival". Na afloop scherpte Hendriks zijn uitlatingen nog wat aan. „Zo'n opstelling van dë festi valleiding is aanmatigend want die doet denken aan de situatie van twintig jaar geleden. Maar toen waren wij verheugd om deel te hebben aan een festival van standing". Hendriks vindt dat het Hol land Festival pronkt met ander mans veren. „Kijk, ze kunnen nu wel zeggen dat het festival zijn eigen feestje wil invullen, maar hun subsidie aan het Na tionale Ballet staat gelijk aan het bedrag dat wij kwijt zijn met het uitnodigen van hun in- vitées en de pers. Terwijl je bij een produktie van het Nationa le Ballet praat over een bedrag van zo'n 1 miljoen gulden". AMSTERDAM (GPD) - Het Holland Festival krijgt steeds meer geld van externe financiers. De sponsorgel den bedragen voor het komende festival, dat zich van 1 tot en met 30 juni hoofdzakelijk in Amsterdam zal afspe len, een bedrag dat gelijkwaardig is aan het subsidiebe drag van WVC, namelijk 1,2 miljoen gulden. Volgens Ad 's-Gravesande, die gis teren tijdens een persconferentie tevreden kon vaststellen dat het al eerder bekendgemaakte program ma in grote lijnen doorgang kan vinden, is het de hoogste tijd dat WVC zijn bijdrage opkrikt. „Ik heb altijd gezegd dat spon sorgelden hoogstens additioneel kunnen worden gezien in de bud gettering van een festival als dit. Het ministerie zal voor een volgen de periode van drie jaar van bud getfinanciering zijn bedrag moeten bijstellen in positieve zin." Die onderhandelingen over de toekomst van het festival zijn vol gens 's-Gravesande, die met Brink man op één lijn zit waar het om de uitgangspunten gaat (topkunst), al een beetje op gang gekomen. Bij zijn aanstelling 2,5 jaar geleden stelde 's-Gravesande dat het subsi diebedrag fors omhoog zou moe ten. Zou hij bereid zijn te dreigen met opstappen? De festivaldirecteur: „Dat moet je maar een keer doen en dan nog moet je weten dat zoiets het gewenste effekt heeft. Stel je voor dat 'ze' zeggen: gaat U Het festival voor 1987 kent zó goed als geen tegenslag. Het Ban toeprogramma mist alleen het on derdeel. uit Malawi. Het Wiener Burgtheater zal Richard III om technische redenen (bij de premiè re in februari bleek dat het decor te groot was voor de Amsterdamse Stadsschouwburg en dat er geen vervangend podium voor handen zou zijn) pas in 1988 uit kunnen voeren. En zo zijn er nog wat lichte verschuivingen: De opbrengst van het eerste concert dat Leonard Bernstein met het Concertgebouw orkest in juni uitvoert zal geheel bestemd worden voor AIDS- slachtoffers. Voor het overige wijst 's-Grave sande met nadruk op de zijns in ziens hoge kwaliteit van deelne mers als Teatro Communale di Bo logna, het Ballet van de Sta'dtische Bu'hnen Frankfurt (met William Forsyth), het Ballet van de Staats- opera van Boedapest ("echt een avond uit voor een breed publiek' aldus Mare Jonkers van het festi val), de Schaubühne Berlin, de Opera van Brussel, Nina Wiener en een verrassend Frans aanbod van moderen danskunst. Radio en tv volgen het festival tijdens de junimaand intensief, ter wijl Avenue een speciale gratis ver krijgbare editie rond het festival uitbrengt in een oplage van 210.000 exemplaren. Eén miljoen extra voor 'culturele hoofdstad' AMSTERDAM (GPD) - Er zijn problemen bij de realisering van de manifestatie Amsterdam Cultu rele Hoofdstad. Dat vertelde Frits Becht, voorzitter van de Stichting Bijzondere Kunstmanifestaties/ Holland Festival gisteren bij de presentatie van het definitieve Holland-Festivalprogramma. „De programmering van Cultu rele Hoofdstad heeft ons de afgelo pen tijd grote zorgen gebaard, vooral omdat gelden die uit ons omringende landen ten behoeve van onderdelen van de manifesta tie zouden worden aangedragen niet of nog niet zijn overgemaakt. Daarbij gaat het om subsidies uit België, Frankrijk en van de Euro pese Commissie. In totaal gaat het om een bedrag van een half mil joen gulden". Becht vertelde dat er twee we ken geleden een topoverleg is ge weest tussen minister Brinkman (WVC), de Amsterdamse burge meester Van Thijn en een aantal grote ondernemingen „teneinde een aantal knellende problemen rond de manifestatie op te lossen". Volgens Becht zouden zowel WVC als Amsterdam elk een half miljoen extra subsidie hebben toe gezegd. „Daarnaast zouden enkele grote ondernemingen voor extra fi nanciering zorgdragen". Onverwachte effecten in fotowerk van Paul den Hollander Expositie met werk van Paul den Hollander, t/m 25 april. Galerie Fo- tomania, Koppenhinksteeg 6, Lei den. Geopend wo. t/m za. ,van 13.00- 17.00 uur. LEIDEN - 'Stil', 'tijdloos' en 'sta tisch' zijn typeringen die steeds opduiken in beschrijvingen van het fotowerk van Paul den Hol lander. De grote eenstemmig heid in verschillende artikelen wordt aannemelijk gemaakt door de expositie van Den Hol landers foto's in kleur en zwart wit bij Fotomania. Het meren deel van het zwart-wit werk da teert van 1982, terwijl veel van het recentere werk in kleur in 1985 ontstaan is. De geëxposeerde foto's vor men een reeks stillevens, waarin zowel levende als opgezette die ren figureren. Den Hollander kiest uit allerlei situaties in (die- ren-)tuinen en natuurhistorische musea ongewone beeldelemen ten. Reptielen zijn haast niet te onderscheiden van de takken waaraan zij zich gehecht hebben en de rode gloed op een olifants- kop met wijd uitstaande oren doet vreemd aan in een zaal, die opvalt door klassieke architec tuurelementen. In de besloten heid van een ruimte plaatst Den Hollander door een speciale in valshoek, details op de voor grond. In een artikel in Kunstbeeld (oktober 1985) lichtte Paul den Hollander zijn werkwijze toe: .Ik maak gebruik van de werkelijkheid. door mijn plaats daarin en door mijn keus eruit, komt er een werkelijkheid naar voren die je niet als alle daags ervaart. Het gaat om een realiteit die ik zelf niet zo gemak kelijk zie, maar die door middel van fotografie wel naar boven kan worden gehaald". Weloverwogen, niets aan het toeval overlatend, brengt Den Hollander een uiterst geordend beeld tot stand. De mens is op de achtergrond gedrongen maar heeft wel sporen in het beeld achtergelaten, door het schep pen van ruimtes, groei te gelei den in tuinen en tenslotte wordt ook bij de dieren het menselijk handelen, dat zich op een ander niveau in de foto manifesteert, zichtbaar gemaakt. In compositorisch opzicht heb ben de foto's veel onverwachte effecten te bieden. Bij een van de kleurenfoto's neemt de muur met lichte kleurnuances een groot deel van het vlak in beslag, terwijl de essentiele details, een hert en een deel van een naald boom, zich juist aan de rand van het beeld bevinden. Een ander, grappig, voorbeeld is de opname van een apenkooi, waarvan de bewoner ten dele, slechts de on derkant, te zien is. Verticale ele menten in enkele zwart-wit fo to's van tuinen brengen een fraai evenwicht teweeg bij dit viertal. Eén zeer intrigerende foto be vat een schitterende vermening van beelden, die Den Hollander vaker gebruikt, bijvoorbeeld in de spiegeling van ruiten. In het bewuste werk valt een lichte ruimte samen met een opstelling van opgezette vogels, zo inge nieus datje er niet op uitgekeken raakt. Den Hollanders expositie om vat bijzonder werk, waarvan he laas al veel bekend was door illu straties in diverse tijdschriften. In werkelijkheid komt het foto werk natuurlijk beter tot zijn recht maar ik had graag nog an der werk van deze uitstekende fotograaf gezien. NANCY STOOP. Expositie in voormalig vrouwenhuis in Leiden DEN HAAG (ANP) - Het Haags centrum voor spreiding van aktue- le theaterkunst, Het Gebeuren, or ganiseert van 21 april tot en met 2 mei een festival van de moderne dans. De naam van het festijn is Cadance. In drie zalen - Theater aan de Haven, Koninklijk Conser vatorium en Korzo - worden in to taal achttien voorstellingen gege ven door uitsluitend Nederlandse groepen. De groepen die zullen deelna men aan Cadance zijn belangwek kend, vinden de initiatiefnemers. Er worden voorstellingen gegeven door Reflex, Cees Brand, Michele Anne de Mey, Jan Langendijk, Margié Smith/Vals Bloed, Truus Bronkhorst, Pauline Daniëls, Lisa Marcus en Barbara Duyfjes, Dans- produktie, Onafhankelijk Toneel, De Nieuwe Danserije, Glashart, Shusaku, De Nieuwe Dansgroep en Angela Linssen en Ann de Smet. LEIDEN/HILLEGOM - Marianne Zwollo (46) schildert, tekent, maakt plastieken en objecten en houdt zich bezig met de filmkunst. Bijna tien jaar geleden produceer de ze haar eerste korte speelfilm Moedervlek. Twee jaar later kwam ze met de wat langere film Zwarte Melk. De oordelen van de critici over beide films waren toen veel belovend. In 1981 trok de kunstenares veel belangstelling met haar schilderij en over de menstruele cyclus. Die tentoonstelling bij de Amsterdam se kunsthandel Roelant werd ook zeer geprezen. De afgelopen tijd stortte de kun stenares zich op de planologie om in teamverband met architecten en sociologen stedebouwplannen te verbeteren en te ontwerpen. Nu schildert ze weer en denkt ze aan een nieuwe film. Zelf zegt ze: "Een grillige loopbaan die nog lang niet is afgelopen". door Saskia Stoelinga In haar atelier, een grote loods gevestigd aan de Stationsweg in Hillegom, heerst een serene rust. Het werk hangt er mooi bij: ab stracte schilderijen waarin kleur een grote rol speelt. De kwasten en potten verf staan voor onmiddel lijk gebruik klaar. "Behalve als werkplaats, beschouw ik deze ruimte ook als een soort artotheek. De mensen kunnen binnenlopen, vragen stellen en aankopen doen. En als er belangstelling voor is, geef ik ook schilderlessen". Zwollo heeft een 'klassieke op leiding' achter de rug. Via de Riet veld Academie en de Rijksacade mie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, waar ze zich toelegde op tekenen en schilderen, kwam ze in 1963 terecht bij het bekende Ate lier '63 in Haarlem. Haar grote in spirator was de toenmalige leraar- en schilder Ger Lataster. Daar leer de ze voor het eerst haar gevoelens in vormen uit te drukken. Een be langrijke techniek voor haar, om dat een groot gedeelte van haar schilderijen zijn gebaseerd op dro men. Ze schildert haar dromen niet letterlijk, maar het gevoel, de sfeer die de droom met zich meebrengt. gebied met bomen, kreken of v Marianne Zwollo in haar atelier: 'Een grillige loopbaan die nog lang niet is afgelopen'. Op haar schilderijen staan duide lijk herkenbare figuraties en ab stracties. Je zou haar werk kunnen omschrijven met de term abstract- expressionistische schilderkunst. Ze maakt gebruik van primaire kleuren. Er is veel variatie in on derwerp, techniek en kleur. "Het zijn gevoelens die vaak op de meest letterlijke wijze in kaart zijn gebracht". Magisch In het Leidse vrouwenhuis expo seert ze tekeningen in kleur, pastels en acryl op papier. Met ron de kronkelige lijnen zet ze diverse onderwerpen op papier. Haar werken hebben soms veel weg van landschappen. Niet verwonderlijk, want ook dat is een terrein waarop ze zich veelvuldig begeeft. In Eind hoven heeft ze al in het begin van de jaren zeventig voor de wijk Ja- gershoef het speelpark 'De Womb" ontwikkeld. "Als je erin bent, ver geet je echt al die huizen er om heen", zegt ze. "De Womb is een enorm beeldhouwwerk geworden waar kinderen dingen vinden, waarin ze weg kunnen kruipen en uit kunnen kruipen, met in een gol vende zandvlakte een reusachtige omgevallen pot met een reuzepol lepel. "Een uitgegraven magische wereld", zo zou ze het willen noe- Zwollo: "Het ontbreekt in ons land aan fantasie bij stedebouw kundigen", zegt ze. Ze vindt dat er na de oorlog in ons land geen echt goede stedebouw is geweest. "Er heeft alleen schaalvergroting plaatsgehad". Bij het project Westduinen, een studie naar de mogelijkheid van woningbouw in de Westduinen bij Scheveningen, en ook bij het on derzoek naar de beleving en de om geving van het nieuwe Academi sche Ziekenhuis in Utrecht, heeft Zwollo een heel andere aanpak voorgestaan. Samen met andere met ir. Wouter Reh, een deskundi ge op het gebied van de stede- bouw, is ze tot de ontwikkeling van een plekkenplan gekomen. Een methode die fundamenteel van an dere denkbeelden uitgaat, omdat ze begint bij het landschap. "Want eens, voor de platspuiteres en op- hogers aan het werk gaan, was er toch een stuk groene polder of een Landschap Zwollo's manier van werken staat in schrille tegenstelling tot de in Nederland gebruikelijke wijze van plannen maken. De meeste projectgroepen gaan uit van een leeg gebied, waar alles dat eerst is weggespoten opnieuw moet wor den gepland: water, parken, speel plaatsen, enz. "Bij mijn manier van werken heb je veel sneller in de gaten hoe en waar het landschap heel natuur lijk in de wijk kan doorlopen. Je krijgt de ligging van parken en wa ter gratis en voor niks cadeau. Daarop kan worden ingespeeld door de architecten", vertelt ze en thousiast. "Want na die landschapskaart", gaat Zwollo verder, "moet worden aangegeven waar winkels, wonin gen, buurtcentra, scholen en ande re sociale gegevens kunnen ko men. Dan volgt eigenlijk de inrich ting van de buurten. Je krijgt dan vanzelfsprekend gevarieerdheid in plaats van de dodelijke eentonig heid van nu. Ook de verkeersstruc- tuur dient te worden aangepast aan fietsers en wandelaars. Het snel verkeer moet niet dwars door een wijk lopen. Hoewel dat niet hoeft te betekenen dat de auto niet vlak bij elk huis kan komen, dat is heel goed te realiseren", zegt ze ter ge ruststelling. Beeldend kunstenares Zwollo weet dat haar ideeën en plannen lang niet door iedereen aanvaard worden. "Bestuurders zijn dikwijls zo star. Maar er komt een dag dat ze overstag gaan". Daarvan is ze overtuigd. Voorlopig is Zwollo weer bezig met de voorbereiding van een nieuwe film, waarin ge speelde en getekende en scènes zullen voorkomen. En natuurlijk met schilderen. Dat is iets waar ze altijd tijd voor vrijmaakt. Marianne Zwollo exposeert samen met Alice Kunfman, Eva Pourquié en Tika Kaufman in het pand Caecilia- straat 18 in Leiden. Tot 22 mei elke maandag en dinsdag te bezichtigen van 13.00 tot 17.00 uur. LEIDEN- Het herenkerkkoor St. Caecilia van de Hartebrug- kerk organiseert op zondag middag 3 mei een concert in het kader van een Perosi-her- denking. Aan het concert, dat in de Harte- brugkerk wordt gegeven, werken mee het Rotte's Mannenkoor, de bariton Bernhard Kruysen en de tenor Marten Smeding. De direc teur-organist van het Hartebrug- kerkkoor, Jan Schmitz, bespeelt het orgel en het geheel staat onder leiding van de dirigent René Ver- hoeff. Uitgevoerd zullen worden delen uit het Gregoriaanse Requiem, or gelkoralen, een aantal werken voor mannenkoor en twee werken voor solo-zangstem. Het concert wordt besloten met de uitvoering dobr al le medewerkenden van het inte grale Requiem van Perosi. Lorenzo Perosi is een Italiaans componist, die leefde van 1872 tot 1956. Hij is van 1898 tot het jaar van zijn dood, met een onderbreking van acht jaar, kapelmeester ge weest van de Sixtijnse Kapel. Zijn streven was er vooral op gericht de Italiaanse kerkmuziek aan de sfeer van de opera te onttrekken. Perosi, die studeerde aan het conservato rium van Milaan en daarna de kerkmuziekschool in Regensburg bezocht, schreef talrijke missen en motetten, een Stabat Mater voor soli en orkest, maar hoofdzakelijk oratoria. Zijn stijl werd beinvloed door het Gregoriaans, door de po lyfonie van de Renaissance en de barok, alsook door Wagner. Wat het concertprogramma be treft, Jan Schmitz opent de middag met het orgelkoraal 'Alle Men- schen müssen sterben' van J.S. Bach. Daarna zingt het herenkoor St. Caecilia delen uit het Grego riaanse Requiem en laat het Rot te's Mannenkoor werk horen van Palestrina en Lotti. De bariton Ber nard Kruysen zal vervolgens, bege leid door de organist Jan Schmitz, Priez pour paix van Poulenc ten gehore brengen. Dan treedt weer het Rotte's Mannenkoor naar vo ren om Pie Jesu van N. Verhoeff en Lied van de 18 doden van J. Vran- ken. Jan Schmitz vertolkt vervol gens Elegie van Fl. Peeters en be geleidt de tenor Marten Smeding in het Memorare van Diepenbrock. De organist gaat verder met Bachs Wenn wir in höchsten Noten sein en het Rotte's Mannenkoor besluit het gedeelte voor de pauze met het slotkoor uit de Soldatenmis van Martinu. Later op de middag zal het Re quiem van Perosi worden uitge voerd door zowel St. Caecilia als het Rotte's Mannenkoor. Aan dit requiem werken ook mee Marten Smeding (tenor), Rob in 't Veld (tweede tenor), Bernard Kruysen (bariton) en Jan Schmitz (orgel). De koormiddag begint om 15.00 HISTORISCH MUSEUM - Het Amsterdams Historisch Museum gaat met ingang van 4 mei weer el ke maandag open. Zoals vele ande re musea werd in 1982 de maandag wegens opgelegde bezuinigingen een sluitingsdag. Dit was echter een doorn in het oog van de mu seumstaf. Door de aanvankelijk voorgestelde bezuinigingen dreig de het museum in het voormalige Weeshuiscomplex, dat voor tien tallen miljoenen was gerestau reerd, zelfs te moeten sluiten. De financiering van de heropen stelling kon worden gevonden in de verschuiving van het openings uur van 10 naar 11 uur en de her nieuwde samenwerking met het Joods Historisch Museum op het gebied van bewaking. Mondriaan zal (voorlopig) niet worden verkocht HILVERSUM (ANP) - De ge meente Hilversum zal de in haar bezit zijnde Mondriaan 'Compositie met twee lijnen' voorlopig niet verkopen. De gemeente heeft die afspraak gisteren gemaakt met minis ter Brinkman van WVC, die een werkbezoek bracht aan Hilversum. Het was na lange tijd het eerste contact tussen Hilver sum en de bewindsman over deze zaak. Tijdens het overleg zegde Brinkman toe op zijn beurt voorlopig af te zien van het uitlokken van schorsing van het gemeenteraadsbesluit de Mondriaan te verkopen. Beide partijen hebben afge sproken op korte termijn ver dere gesprekken te voeren over de problemen. Enerzijds wil de bewindsman niet dat de Mondriaan verdwijnt,maar aan de andere kant moet Hil versum hoog nodig het archi tectonisch belangrijke Gooi landcomplex opknappen. Daarvoor ontbreekt het geld. Zolang er nu over dat geld gesproken wordt blijft de Hil- versumse Mondriaan in het Stedelijke Museum in Amster dam hangen en wordt het raadsbesluit niet voor schor sing voorgedragen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 27