'Fantastische mogelij kheden voor krankzinnig gezelschap' Schrijver Ersldne Caldwell overleden Gallotta: grootse finale van tam Spring Dance Operazangeres Anni Frind (87) overleden In 'Caoutchouc' het oog te veel verwend MAANDAG 13 APRIL 1987 KUNST PAGINA 23 Carel Biraie over nieuw onderkomen Nederland Danstheater ARIZONA (AFP) - De Amerikaan se schrijver Erskine Caldwell is za terdagavond op 83-jarige leeftijd overleden aan longkanker. Caldwell, de laatste overlevende van de „grote vijf' met Dos Passos, Faulkner, Hemingway en Stein beck van voor de oorlog, werd vooral beroemd door zijn werken over de armoede in landbouwge bied in het zuiden van de VS. De voornaamste daarvan zijn „Tobac co Road" uit 1932 en „Gods Little Acre" uit 1933. „Ik heb mensen grond zien eten en zien leven met zijn vijftienen opgepropt in hut ten", zei hij eens. Zijn beschrijvingen van het arme plattelandsleven in het zuiden van de Verenigde Staten wekten de woede van talloze zuiderüngen, maar maakten Caldwell tot een van de bekendste zuidelijke schrijvers. Caldwells vader was predikant. Zelf werkte hij als katoenplukker, zeeman en football-prof voor hij aan zijn schrijverscarrière begon. Hij heeft zo'n 50 boeken en 150 kor te verhalen geschreven. In Tobacco Raod en God's Little Acre schetste Caldwell de wrede strijd om het bestaan van arme, on geletterde landarbeiders en hun gezinnen in de staat Georgia. Zijn hoofdpersonen waren amorele, zeer sexueel gerichte karakters, wier grove taalgebruik velen een doorn in het oog was. Veel zuiderlingen waren woedend om tegenover de wereld afgeschilderd te worden als de grove figuren Jee- ter Lester, Ty Ty Williams en Dar ling Jill. Een Congreslid uit Geor gia noemde het toneelstuk op basis van Tobacco Road „een onbe schaamde, slechte en niet waar heidsgetrouwe" beschrijving van zijn kiesdistrict. Hij trachtte, overi gens zonder succes, het Huis van Afgevaardigden een verbod te la ten uitspreken op uitvoering van het stuk in het Nationaal Theater. Sommige bibliotheken weigerden zijn boeken in hun collectie op te nemen. Elders werd Caldwells werk ech ter zeer populair. Van Tobacco Road werden meer dan 3,5 miljoen exemplaren verkocht. De toneel versie, waarin vooral het komische element benadrukt werd. liep 7 1/2 jaar op-Broadway. Van God's Little Acre werden ruim acht miljoen ex emplaren verkocht. De twee boe ken werden gezamenlijk in 40 talen vertaald en Caldwell werd een veelgelezen schrijver in de Sovjet- Unie. Op 22 mei gaat het gezelschap over. Vanaf 1 juni verdwijnt ten slotte ook het kostuumatelier uit het saneringspand en heeft het in ternationaal befaamde NDT einde lijk zijn definitieve stek gevonden. En voor buitengewoon weinig geld: Knopper en Birnie worden niet moe te melden dat het theater is neergezet voor een prijs die de helft bedraagt van de overschrij ding van het bedrag waarmee de Amsterdamse Stopera is gebouwd. Dat wil zeggen: voor 20 miljoen gulden, waarvan 13 miljoen door de overheid is gesubsidieerd. Birnie, die volgens Knopper der tig jaar lang „volstrekt mesjogge is geweest van het idee van een nieu we lokatie", heeft in die periode naar eigen schatting 150 mogelijke behuizingen bestudeerd en 9 cul tuurwethouders „versleten". Tot dat hij een jaar of 6 geleden de man ontmoette met wie hij zaken kon doen, de architect Rem Koolhaas. Met hem zat hij onmiddellijk op juiste golflengte. Birnie: „We wil- NEW ORLEANS - Anni Sperling, een operazangeres die in de jaren twintig onder haar meisjesnaam Anni Frind triomfen vierde als so praan in de opera's van München, Dresden en Berlijn, is op 87-jarige leeftijd in haar woonplaats New Orleans overleden. Ze genoot lange tijd een grote in den iets dat gezien het beschikbare budget eigenlijk onmogelijk was. Daardoor is een gebouw ontstaan, waaruit alle franje is weggelaten: geen drempels, geen gangen, geen balcons. Geen meter is onbenut ge laten; veel ruimten hebben een dubbelfunctie. Er is een theater ternationale faam door haar opna me van het Mannenkoor uit .Casa nova'. Naast haar serieuze opera- werk vertolkte Frind ook zo'n 200 maal de rol van Adèle in de Strauss-operette ,Die Fledermaus'. Nadat Hitler in 1933 aan de macht was gekomen verruilde zij haar carrière voor een baan als ver van de grond gekomen waarin het NDT zich ideaal kan ontwikkelen (er zijn drie grond-verwarmde stu dio's), dat qua toneelafmetingen (32 meter breed en 20 meter diep) geschikt is voor bijvoorbeeld de produkties die in het nieuwe Am sterdamse Muziektheater (óók: pleegster omdat zij niet met de na zi's wilde collaboreren. Na de oorlog trouwde zij met Jo seph Sperling, een Oostenrijkse vluchteling die onder de nazi's ge vangen had gezeten. In 1951 emi greerde het echtpaar nar de Ver enigde Staten, waar Anni Sperling zanglessen gaf. opera's!) worden gegeven en waar in het publiek op alle 1001 plaatsen een even perfect zicht krijgt op het gebodene. Joop Caboort van de technische dienst van het NDT heeft zijn erva ringen, opgedaan tijdens bezoeken aan theaters overal in de wereld, in de technische voorzieningen voor „de blauwe engel", zoals het thea ter vanwege de blauwkleurige bui tenkant van het gebouw al wordt genoemd, geinvesteerd. Hij heeft het maximale onder de geldende financiële omstandigheden trach ten te bereiken en dat is hem „voor 99,9 procent gelukt". Hij verzekert dat het theater kan wedwijveren met de modernste theaters in de wereld en zeker met het Amster damse Muziektheater. Volgens Rem Koolhaas die - sa men met de Amerikaan Meier - ook op de nominatie staat om het belendende Haagse stadhuis te bouwen, is het voor hem als archi tect wel eens moeilijk geweest om steeds met de „verwennerij voor de dansers" rekening te houden „Hoe meer het NDT zijn zin kreeg, hoe meer ik moest inkrimpen", al dus Koolhaas. Saillant aan het gebouw is dat de scheiding tussen de twee verschil lende gezelschappen die het bevol ken (NDT en Residentie Orkest), is gerealiseerd door middel van een 7,5 meter brede gang die tegelijker tijd foyer (ontmoetingsplaats) is. Met een plein voor het theater, een groot hotel ernaast en ruime par keergelegenheid in een onder grondse garage „is er iets verwe zenlijkt dat net zo onmogelijk leek als destijds de oprichting van het NDT", merkt Birnie op. DEN HAAG (GPD) - Carel Birnie is een gelukkig man. Hij heeft er voor het eerst van zijn leven zelfs een colbert bij aangetrokken en is naar de kapper geweest. Zijn droom is na een gevecht van dertig jaar vervuld: een eigen onderko men voor het gezelschap waarvan hij al zo lang de zakelij ke leider is, het Nederlands Danstheater. „Ik heb geen wensen meer en doe nu alleen nog wat anderen zeggen. Mijn einde moet wel nabij zijn", schertst hij. Op een vrijdag gehouden persconferentie in de overbevolkte bouwkeet aan het Haagse Spui legt hij uit dat het nieuwe theater dat uniek in de wereld is en aan alle eisen voldoet - en Birnie heeft in het algemeen nogal wat noten op zijn zang - „fantastische mogelijkheden biedt voor dit krankzinnige gezelschap Het zeer grote toneel van het nieuwe danstheater in aanbouw. De enorme chaos in het gebouw en het omliggende terrein geeft duide lijk aan dat er nog erg veel moet gebeuren voordat daadwerkelijk de eerste balletten gedanst kunnen worden. Op 9 september wordt het thea ter officieel geopend, tegelijk met de „doop" van de aangrenzende nieu we behuizing van het Residentie Orkest. Artistiek directeur en choreo graaf Jiri Kylian zal daarvoor een avondvullende produktie maken, geba seerd op een muziekcollage van het werk van Luciano Berio. Caldwell, de nestor van de Amerikaanse literatuur, werd vooral bekend door zijn boeken over de armoede in het zuiden van de Verenigde Staten Nestor Amerikaanse literatuur Verheugd is ook Jan Knopper, voorzitter van de stichting NDT, dat er zoveel schot in de zaak zit. Over drie weken kan de technische dienst al verhuizen van de sombere Koningstraat 118, een krakkemikkig schoolge bouw dat in de jaren vijftig al op de nominatie stond om afgebroken te worden, naar Birnie's droom in het Spuikwartier. Compagnie Larsen in 'Dédouble'. ifoto Martme Arguiiere) 'Napoleon', bedacht en gespeeld door Kees Hulst, Patrice Kennedy, Helga langen. Ton Lutgerink en Har ry de Wit. Muziek: Harry de Wit; de cor: Tom van den Haspel. Gezien op 9 april in het Akademietheater, Utrecht. Compagnie Larsen met 'Dédou ble'. Choreografie: Stéphanie Aubin; gedanst door Aubin en Lila Greene. Gezien op 10 april in bet LAK, Lei den. Group Emile Dubois met 'Les Lou- ves Pandora'. Choreografie: Clau de Gallotta; muziek: Henry Torgue; decor: Léo Standard. Gezien op 11 april in de Stadsschouwburg, Utrecht. UTRECHT/LEIDEN Het Spring Dance Festival in Utrecht heeft dit jaar op het podium am per nieuwe gezichtspunten opge leverd. Stephan Petronio, Grou- pe Emile Dubois en Anne Teresa de Keersmaeker voldeden aan de hooggespannen verwachtingen, maar de jonge groepen uit het buitenland konden amper hun 'Caoutchodc' door Het Grifthea ter. Spel en script: Hanninka Luit- wieier en Kika Groszkopf. Lichtont werp en constructie: Rob Looman, regie: Frits Vogels. LEIDEN - Vroeger op de speelplaats van de lagere school 'elastiekten' de meisjes. Twee meisjes gingen tegenover elkaar staan en spanden een elastiek tussen de vier benen. Een derde meisje ging in de rechthoek staan en maakte ingewikkelde patronen. En de jongens? De jon gens liepen erdoorheen en lieten het elastiek tegen de meisjesbe nen kletsen. Spel, fantasie en wreedheid ook in Caoutchouc. (Frans voor rubber) van Het Grif- theater. waarin twee actrices een voorstelling lang elastieken. Het was prachtig om naar te kijken, vaak zeer spektaculair en boven al erg grappig. Als kijker kreeg je zin om mee te doen, niet om er dwars doorheen te lopen maar gewoon om te proberen. In het eerste deel is de vloer bespannen met rubberdraden, op die draden rust een zandkleu rig laken, onder dat laken bewe gen twee actrices. Heuvels van zand worden gevormd, de ribbel structuur van een strand, een be slapen bed. Het laken verdwijnt en op subtiele wijze wordt water gesuggereerd waarin men zwemt en bijna verdrinkt. In het tweede deel is er de gevlochten muur van rubber waar tegenop geklau terd wordt. Men verdwijnt erin, men komt eruit tevoorschijn. Een reusachtige klapkauwgom keuze rechtvaardigen en de bin nenlandse produkties getuigden niet van opperste bevlogenheid. Als er al verrassingen waren, dan scholen die vooral in het bij pro gramma. De vaderlandse dans- critici vlogen elkaar in een fo rumdiscussie enthousiast in de haren over de criteria die volgens hen gelden bij het schrijven over dans. Tijdens een afsluitende reeks lezingen sprak zaterdag Eva van Schaik, dansrecensente van dagblad Trouw, haar mis noegen uit over de toenemende verzakelijking van de podium kunsten, terwijl de Belgische professor in de economie Paul de Grauw een pleidooi hield om bij het subsidiëren van kunst vooral de publieke belangstelling zwaar te laten wegen. Mocht De Grauw onverhoopt zijn zin krijgen, dan zou het er voor 'Napoleon' waarschijnlijk somber uitzien. Voor deze pro duktie hebben vijf ervaren thea- die armen, benen, hoofden en mensen opslokt. Schitterend is het beeld van de haardos die in het rietwerk van de muur ge vlochten wordt en dan wordt te ruggetrokken. Een reusachtige spin komt tot leven die oplost in het niets. Basisgegeven van de voorstel ling is de korte, zeer cryptische, tekst 'A Quarreling Pair' van Ja ne Bowles. Het is een dialoog ge schreven voor twee poppen. De beide actrices bewegen zich in de voorstelling ook als een soort trekpoppen en praten met vreemd verdraaide stem. Caout chouc is een voorstelling in het nauwelijks te definiëren genre van het 'beeldend' theater. Vi suele effecten, licht, mime en to neelbeeld staan centraal. Objec ten worden bezield, mensen wor den dingen. Taal is eerder een rij klanken dan drager van beteke nis. Beeld stapelt zich op beeld. suggestie op suggestie. Het man co van Caoutchouc is dan ook de abstractie. Niets is zo snel ver went als het oog. De kijker in het theater gaat al snel op zoek naar conflict, spanning, concreetheid wat willen die twee actrices pre cies, in welke verhouding staan ze tot elkaar? Op die vragen krijgt de kijker geen antwoord waardoor gaandeweg de wonder lijke rubberwereld z'n betover ing verliest en steeds sterker de contouren krijgt van een nieuwe topattractie in een toekomstig pretpark RADBOUD ENGBERSEN. termakers de koppen bijeen ge stoken: muzikant/componist Harry de Wit, Ton Lutgerink van Onafhankelijk Toneel, Helga Langen en Patrice Kennedy van Vals Bloed en voormalig Globe- acteur Kees Hulst. En zoals al zo vaak bleek: een bundeling van talent is absoluut geen garantie voor een bezienswaardig resul taat. In tegendeel, 'Napoleon' verraadt aan alle kanten het ge touwtrek tussen het vijftal om het eigen stempel op de voorstel ling te drukken. Het is duidelijk dat uiteindelijk Harry de Wit aan het langste eind heeft getrokken. Zijn bulderende muziek domi neert de voorstelling. Sterker nog: hij is tot Napoleon gebom bardeerd. Meest teleurstellend is dat er met het gegeven bitter weinig wordt gedaan. Het schitterende decor roept met speren, houts nippers op de vloer, krijgsattri buten aan de zoldering en een zwartgrijs achterdoek een tijds beeld op. Het spel doet niet veel meer dan een schetsmatig ver dubbeling van dat realisme. Hulst en Lutgerink zijn bijna on zichtbaar, de eerste als tragiko mische zonderling, de tweede als trekkebenende held. De dames van Vals Bloed hebben hun ko ketterie in de tijdmachine gezet. De Wit, de enige met-acteur, staat meestal in het centrum. On danks zijn uiterlijke gelijkenis met Napoleon weet hij zijn rol weinig reliëf te geven. De soms prachtige scènes - zoals de grim mige krijgsdans en de woeste rondrit met een strijdwagen - kunnen de leegte van 'Napoleon' niet verhullen. Wellicht had de voorstelling erbij gewonnen als de onderlinge strijd van de spe lers erin was verwerkt. Larsen Compagnie Larsen is één van de twee Franse voorstellingen, die ook in het LAK in Leiden te zien was. 'Dédouble' is een licht voetige choreografie voor twee danseressen. Het eerste deel, zonder muziek, is een spel van verschijnen en verdwijnen, waarbij de danseressen eikaars bewegingen overnemen, voort zetten of aanvullen, in symme trie of als eikaars spiegelbeeld. Daarna volgt een deel waarbij de relatie tussen dans en muziek een rol speelt. De 'manorine' wordt gebruikt; een elektronisch apparaat dat met geluiden rea geert op door de danseressen ge maakte bewegingen. De strijd om het eerstgeboorterecht tus sen dans en muziek loopt het ge vaar het publiek te ontgaan om dat die vernuftige machine heel in het geniep wordt gebruikt. Aan het slot wordt gevarieerd op thema's uit het eerste deel. In 'Dédouble' wordt mooi ge danst. Er zijn sierlijke, kleine ge baren en de enigszins relative rende ondertoon wordt knap vol gehouden. Maar de delicate frag menten vormen samen geen spannend geheel. Dat ligt aan het al te bescheiden gebruik van de manorine, aan de raadselachtige en daardoor irritante teksten in Engels en Frans door elkaar, maar toch ook aan de kwaliteit van de bewegingen. 'Dédouble' is zo licht als een veertje, en waait helaas de verkeerde kant op. Gallotta Groupe Emile Dubois zorgde zaterdag voor een daverende af sluiting van Spring Dance. De extreme dramatiek van artistiek leider Claude Gallotta heeft bij tal van Franse moderne dans groepen sporen achtergelaten. Maar geëvenaard is hij nog niet. Met zijn gebruik van kitsch en barokke overdrijving dwingt hij zijn publiek tot nadenken over wat 'goede smaak' is. De twee stukken 'Les Louves Pandora' vormen samen een geheel. Ze spelen zich af in het zelfde decor: klassieke zuilen voor een bladderende achter wand met een smeedijzeren ven ster waaruit rookwolken komen. Vooraan op het podium zit ach ter een zwarte vleugel de pianist, die met zwaar-romantisch spel de geluidsband aanvult. Beide stukken hebben een ver gelijkbare opbouw. Uit de aan vankelijk over het podium ren nende groep spelers blijft steeds een centraal trio over, om wie het verder draait. In 'Les Louves' (de wolvinnen) zijn dat twee vrou wen en een man. De man oogt binkerig, de ene vrouw is een langbenige vamp, de andere een kleiner, moederlijk type. Uit zijn houding spreekt een diepe be langstelling, een groot ontzag en een volledig onbegrip voor het mysterie vrouw. Hij wordt door hen dan ook, zeer tot zijn genoe gen, compleet ingepakt. Het prachtigste beeld is als de grote zwarte vrouw op haar rug lig gend beide benen in de lucht steekt en de man ze zachtjes 'wiegt, als een verlegen stuur- 'Pandora' draait om twee man nen en een vrouw, die alle drie wat ouder zijn en tamelijk alle daagse kleding dragen. Pandora is de naam van de vrouw achter wie de mannen als zotten aanlo pen. Een veelbetekenende naam, want in de Griekse mythologie bestond het mysterie van de doos van Pandora uit tal van rampen. De mannen zijn eikaars rivalen, maar zoeken noodge dwongen ook steun bij elkaar. Hun strijd is tegelijk tragisch en komisch. Drama en humor zyn geent op die van neo-realistische Italiaanse films. De groep van Gallotta bestaat net als die van bijvoorbeeld Pina Bausch uit dansers met de zeg gingskracht van acteurs. Maar het mooie is dat alles wat ze te vertellen hebben door middel van dans gebeurt, door neuroti sche, hectische, intense dans. Dat laat de toeschouwer een gro te mate van vrijheid bij de inter pretatie. Gallotta kan worden verfoeid om zijn schaamteloze pathetiek, maar ook worden bewonderd omdat hij al balancerend de grenzen van de overdrijving ver legt en aan het begrip pathos een nieuwe inhoud geeft. In mijn ogen is hij één van de zeer weini ge nieuwe choreografen met een volstrekt authentieke danstaal. Zijn optreden vormde precies de controversiële afsluiting die een festival als Spring Dance nodig heeft. ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 23