Piet Veerman voelt zich
eindelijk thuis gekomen
Zo n uitstapje
is best gezond'
Met 'Sailin Home' alleen terug naar de top
Sluikreclame
in Zweeds
liedje voor
songfestival
Solo-lp George Kooymans
Shusaku droomt niet meer
Extra concert
David Bowie
WOENSDAG 8 APRIL 1987
KUNST
PAGINA 27
VOLENDAM (GPD) - In
vier weken tijds 85.000 keer
'Sailin Home' over de
toonbank. Een nog uit te
brengen elpee die met
50.000 bestellingen nu al
goud is. Een nummer 1.
„Mijn tweede triomf na een
rotjaar", zegt Volendammer
Piet Veerman. Deze week
naar België, daarna
Duitsland en Frankrijk. „Je
hebt A gezegd en je moet nu
B zeggen, alleen mijn
stembanden kunnen dit
heerlijke feest soms niet
verwerken". De gouden
Cats-stem is pijlsnel als
platina terug en Piet voelt
zich als een Volendamse
visser op het IJsselmeer.
„De groepsdemocratie in de
Cats, dat werkte niet meer.
Ik heb het gevoel eindelijk
te zijn thuisgekomen".
De breuk met de Cats bleef vooi
zanger Piet Veerman vorig jaar
niet zonder gevolgen, nadat hel
Volendamse vijftal in 1984 een suc
cesvolle come back maakte. De
groep daagde hem voor de rechter
om te voorkomen dat de met ge
luidsbanden optredende 'Cats-
stem' hits van de groep zou blijven
zingen.
Piet Veerman: „Ik heb daar toen
nooit commentaar op willen leve
ren. Voor mij was dat geding com
plete onzin. Ik was het geluid van
de Cats en dat zeg ik niet om me
zelf op de borst te kloppen. Als je
BZN-nummers niet door Jan Kei
zer laat zingen, heb je ook geen
BZN-geluid". Het verwijt van de
voormalige muziekgroep dat hun
zanger met zijn stemproblemen
echter niet 'te goeder trouw' was,
stak het meest. „Ze zeggen dat je
loopt te liegen. Het ging echter niet
meer met m'n stem in de groep. Ik
stond mezelf te overschreeuwen,
vooral door het brok volume dat er
in die grote zalen uit de instrumen
ten moest komen".
door
Hans Oosterhof
Toen Mr. Asscher bepaalde dat
de ex-Cat mocht zingen wat hij wil
de vierde Piet Veerman volgens ei
gen zeggen zijn eerste triomf. „Alle
aantijgingen zijn door de rechter
weerlegd, maar dat betekent na
tuurlijk niet dat het publiek dat
ook zo ziet. Tijdens die toestand
werd er door de anderen via de
In het voorjaarszonnetje van het
Volendamse hotel Spaander wil
Piet Veerman verder geen woor
den vuil maken aan de breuk.
„André de Raaf van muziekuitge
verij Basard wilde al vijfjaar met
me werken. Hij had geen zin in
groepen. Dat was hem te log en ik
ben er nu achter dat hij gelijk
heeft. Je bent nu vrij om nieuwe
muzikale wegen te zoeken en er
hoeft niet over alles te worden ge
stemd".
Met arrangeur Gerard Stellaard
en manager Jaap Buijs werd er
„heel lang rustig gewerkt aan terug
omhoog". Het arrangement van de
huidige hit is afgeleid van een Joe
goslavische melodie en Veerman
wilde aanvankelijk de vissers in
zijn dorp bezingen. „Daar kwam ik
niet uit, totdat een oude tv-docu-
mentaire over bergers door m'n
kop flitste. De plaat kreeg meteen
de werktitel Smit-Tak". Die flits is
bij de promotie van het huidige
succes doorgevoerd.
Ramp
Mazzel voor Veerman was dat
Veronica de kreet 'feeling young,
feeling strong' met een stuKje
zeewaardige clip tot wekelijkse
promotie-trailer maakte. „Dan
snijdt het mes*opeens aan twee
kanten, al is me na de veerboot
ramp ook verweten dat ik aan lij-
kenpikkerij doe". Deze kritiek kan
eenvoudig weerlegd worden: de
clip en plaat waren een week voor
de ramp in roulatie. „Zelfs als ik
later was geweest, haak ik niet in
op zoiets vreselijks. Ik zing niet
over die ramp. Dit gaat over ber
gers die hulp bieden en ondanks
gevaren nooit afstand kunnen ne-
De snelle hit is niet alleen een
tweede triomf voor de Volendam
mer. „Het publiek maakt eindelijk
weer eens een keuze voor iets van
eigen bodem. Het is niet slecht om
chauvinistisch te zijn. Veel buiten
landse groepen die hier scoren zijn
minder dan dat we zelf in huis heb
ben". Er is ook buitenlands pop
materiaal waar Veerman van ge
niet: „Die nieuwe LP van U2, dat is
goed spul. Het zijn in de Top 40 nu
mijn grootste concurrenten, maar
ik schaam me er niet voor om van
hen te verliezen".
Met de hit kwamen ook de stem
band-problemen van de Volen
dammer terug. „Elke avond zingen
is geen probleem. Elke dag zingen
en veel praten, dat is de pest voor
mijn stembanden. Je gaat een hele
dag naar Belgiè en dat is alleen
maar interviews geven en 's
Piet Veerman: tweede triomf na een rotjaa
avonds op de planken lukt het
niet". Omwille van de stem zijn al
optredens afgezegd en worden de
interviews tot een minimum be
perkt.
Soul
„Na 27 jaar is me ook duidelijk
dat ik naar een zangpedagoge
moet. Ik was zo bang dat mijn ge
luid om zeep geholpen zou wor
den, maar ik krijg nu toch les in
zangtechniek. Als mijn timbre
dreigt te veranderen stop ik echter
meteen". De (weer) snel rijzende
Volendamse ster heeft na het ma
ken van zijn elpee (deze maand in
de winkels) nog minstens één ide
aal: „Wat ik zoveel mogelijk wil
houden is het zwarte achtergrond-
koor. Dat is echte soul. Als ik dat
hoor, heb ik hetzelfde gevoel als bij
onze allereerste hit. Samen met
Ben E. King in de top tien. Dat was
het mooiste wat me ooit is overko-
NOS bepleit
definitieve
status Radio 5
HILVERSUM (GPD) - Radio 5, de
vier jaar geleden begonnen zender
voor informatie en educatie, moet
met ingang van oktober dit jaar
een definitief karakter krijgen. Op
het ogenblik is deze radiozender
nog op experimentele basis in de
lucht. Voorts moet Radio 5 al om
zeven uur 's ochtends te beluiste
ren zijn, in plaats van om negen
uur. Vooralsnog zou dit mogelijk
gemaakt moeten worden door tus
sen zeven en negen uur het signaal
van Radio 3 via de frequentie van
Radio 5 door te geven.
Aldus luidt het voorstel van de
raad van beheer aan het NOS-be-
stuur, dat vrijdag vergadert. Minis
ter Brinkman van WVC moet uit
eindelijk zijn fiat geven aan zowel
het toewijzen van definitieve zend
tijd aan Radio 5 als aan het ver
vroegen van het uitzendtijdstip.
De voorstellen van de raad van
beheer vloeien rechtstreeks voort
uit een onderzoek dat vorig jaar ge
daan is na de interesse van het pu
bliek voor Radio 5. Daaruit kwam
onder meer naar voren dat ge
streefd zou moeten worden naar
een vroeger aanvangstijdstip.
Het gemiddelde bereik van Ra
dio 5 is vier procent, dat betekent
dat dagelijks gemiddeld een half
miljoen mensen minstens een
kwartier naar deze zender luistert.
De IKON pleit in een brief aan
NOS-programmacommissaris A.
van den Heuvel voor een geheel
ander systeem van programmeren
op Radio 5, dat vergelijkbaar is met
de situatie zoals die voor het toe
komstige Nederland 3 i
gekomen. Wanneer deze r
levisiezender in april volgend jaar
begint, zullen daarop alleen pro
gramma's te zien zijn van de NOS
en de andere, niet-ledengebonden
zendgemachtigden als IKON, Fe-
duco en RVU.
1 2) Sailin home Piet Veer-
2(1) Respectable Mel en
Kim
3(3) Everything 1 own Boy
George
4(4) Still loving you Scor
pions
5(9) With or without you
U2
6(7) Sign of the timesPrin-
7(8) Stand by me Ben E
King
8(5) Running in the family
Level 42
9 (11) The great pretender
Freddie Mercury
10 (10) Coming around again
Carly Simon
11 (16) Fight for your right
Beastie Boys
12 (23) Nothing's gonna stop us
now Starship
13 6) I knew you were waiting
A Franklin/G Michael
14 (15) Carrie Europe
15 (25) Se la Lionel Richie
16 (27) Day in day out David
Bowie
17 (22) Let's wait awhile Ja
net Jackson
18 (14) Skin trade Duran
Duran
19 (19) At this moment Billy
Vera en The Beaters
20 (12) The right thing Sim
ply Red
21 (13) Heartache Pepsi en
Shirley
22 Let it be Ferry Aid
23 Lean on me Club Nou-
24 (21) Fire Bruce Spring
steen
25 (29) I get the sweetest feeling
Jackie Wilson
26 Crockett's theme Jan
Hammer
27 (38) You are my world
Communards
28 (18) Down to earth Curio
sity Killed the Cat
29 (30) It doesn't have to be that
way Blow Monkeys
30 (36) The throwdown mix
Kool en The Gang
31 La isla bonita Madon-
32 (34) Cross that bridge
Ward Brothers
33 Keep your eye on me
Herb Alpert
34 (26) Pain is close to perfecti
on Queen
35 (37) Ever fallen in love Fi
ne Young Cannibals
36 Weak in the presence of
beauty Alison Moyet
37 (17) Surrender Swing out
Sister
38 (39) It doesn't have to be
Erasure
39 (28) My second skin Cherry
40 (20) Go see the doctor Kool
Moe Dee
DEN HAAG (GPD) - Sluikreclame
is een onderwerp dat niet alleen de
Nederlandse omroepen bezig
houdt. De Zweedse televisie, die
verantwoordelijk is voor de
Zweedse bijdrage aan het Eurovi
siesongfestival op 9 mei in Brussel,
heeft de twee componisten van het
lied 'Fyra Bugg och en Coca Cola'
opgedragen de tekst te wijzigen.
De merknamen Bugg (kauw
gom) en Coca Cola zijn bij een aan
tal mensen in het verkeerde keel
gat geschoten. Bovendien beoor
deelde men de tekst van het liedje
ook als te weinig Zweeds. Sluikre
clame en het propageren van the
American way of life, dat was de
critici te veel van het goede. Hoe de
tekst van het liedje nu uiteindelijk
zal luiden is nog niet bekend.
Het blad 'Zweden Vandaag'
schrijft dat er diverse voorstellen
zijn om het refrein te veranderen.
'FVra glassar och tre bananer' (vier
ijsjes en drie bananen) en 'Fyra
lask och en liten bulle' (vier limo
nade en een koffiebroodje) zijn
twee van de mogelijkheden. Wat
het ook wordt, op 9 mei zal er in elk
geval geen 'sluikreclame' meer
voor komen in het Zweedse liedje.
George Kooymans: voor het eerst
SATELLIET - Omroepen mogen
noch binnen het huidige omroepbe
stel, noch krachtens het ontwerp me
diawet satellietprogramma's voor het
algemene (Europese) publiek uitzen
den.
Dit antwoordt minister Brinkman
de Tweede Kamerleden Niessen
(PvdA) en Beinema (CDA). Zij had
den opheldering gevraagd over be
richten dat de PTT het door het ver
dwijnen van Europa TV vrijgekomen
kanaal op de ECS-satelliet had toege
wezen aan een consortium waarin
onder meer de AVRO zitting zal ne-
BRUSSEL - De Belgische zangeres Victor Laszlo presenteert het Eurovi
sie Songfestival, dat op zaterdag 9 mei in Brussel wordt gehouden.
(foto ANP)
Shusaku Dormu Dance Theater
met 'Cube - Nu'. Choreografie en uit
voering: Shusaku Takeuchi (danser)
en Wim Kannekens (performer). Mu
ziek: Joop van Brakel. Gezien op 7
april in de Leidse Schouwburg.
LEIDEN - Voor Shusaku Ta
keuchi is het dromen voorbij. Ja
ren lang bestonden zijn voorstel
lingen uit aaneenschakelingen
van surrealistische visioenen zo
als dp roeispanen vastgebonden
halfnaakte nimfen, of kapitein
Cook die een speelgoedbootje
voorttrekt. Twee jaar geleden
kwam met 'Noon of the plant' de
kentering. De oosterse bedacht
zaamheid leek het te gaan afleg
gen tegen de westerse directheid
en neurose. In 'Embodiment'
(met Harry de Wit) en 'Monoch
romes' zette die ontwikkeling
zich voort.
'Cube-Nu', dat vorige week tij
dens het Spring Dance festival in
Utrecht in première ging, maakt
de contouren nog meer zicht
baar. Shusaku's thema is nog al
tijd de in zichzelf verstrikte
mens, die zich in de vreemdste
bochten kronkelt om aan zijn lot
te ontsnappen. Maar de manier
waarop dat in beelden wordt om
gezet, is ingrijpend veranderd.
'Cube - Nu' is grimmige en agres
sief. De theaterbezoeker ziet zich
niet langer weerspiegeld in aan
gename, bizarre thatereffecten,
maar moet de confrontatie aan
met stuiperige bewegingen in
een grillige volgorde, tegen een
kaal decor dat weinig aantrekke
lijks heeft.
De openingsscène is, als eigen
lijk altijd bij Shusaku, van een
grote schoonheid. Dit keer ge
bruikt hij het lichaam als een ab
stractie. Steeds worden alleen
delen ervan uitgelicht; een rug
golft als een stormachtige zee, de
buik scharniert zodat je het vel
over de ribben kunt zien schui
ven. Geleidelijk ontstaat er een
begin van een verhaal: twee
staan op uit bed,
zich, schudden de haren uit bo
ven een brandende kachel.
En dan... eigenlijk neemt vanaf
dat moment de muziek de macht
over. Shusaku heeft de techno-
fanaten van Oblique vervangen
door Joop van Brakel, die voor
deze voorstelling van onschat
baar belang is. Hij gebruikt een
instrumentarium, dat onder an
dere een elektronisch versterkte
vogelkooi, een drumstel met ver
sterkte deksels en potten en een
autoharp omvat en haalt daar de
prachtigste klanken uit. Ritme,
contrasten, harmonie en melodie
weet hij in alle denkbare schake
ringen aan zijn collectie te ont
lokken. De klankkleur loopt zo
ongeveer van sitar tot ketellap
per^.
Dat het bewegingsspel het
daartegen aflegt, komt niet al
leen door de kracht van de mu
ziek. De bewegingen hebben de
neiging zich te overschreeuwen,
ze zijn 'groter' en grover dan ooit
en missen subtiliteit. De opbouw
deugt ook niet: in feite herhalen
beide spelers zich een uur lang,
zodat de muziek in zijn eentje de
spanningsboog moet krommen.
Daar kunnen de vier zwaaiende
neonpalen niets aan veranderen.
Shusaku en zijn medespeler
Wim Kannekens lijken ook niet
goed op elkaar afgestemd. Ze ge
ven aan dezelfde bewegingen
een heel verschillende lading
mee, wat verwarrend werkt. Bo
vendien wordt de relatie tussen
beide spelers absoluut niet dui
delijk.
'Cube-Nu' is geen goede voor
stelling. Shusaku beheerst deze
voor hem nieuwe manier van ui
ten nog bij lange na niet in de
mate waarin hij het surrealisti
sche theater in zijn vingers heeft.
Maar zijn streven om vorm en in
houd dichter bij elkaar te bren
gen wekt verwachtingen voor de
toekomst.
ARIEJANKORTEWEG
ARNHEM - „Egotripperij is het
misschien wel een beetje. Een el
pee van jezelf. Na zestien jaar is dat
ook wel gerechtvaardigd. We wa
ren de laatste jaren alleen nog maar
met Golden Earring bezig. Het
werd weer eens tijd voor iets an
ders. En aan een solo-elpee was ik
ingedachten al heel lang bezig. Met
de Earring heb ik me nooit over
dreven veel op de voorgrond wil
len dringen. En nu doe ik dat ty
pisch wel. 't Liefst zo duidelijk mo
gelijk".
Met het uitkomen van de release
van zijn tweede solo-elpee, maakt
gitarist-zanger George Kooymans
van Golden Earring een zelfverze
kerde indruk. „Een lekkere elpee
met leuke nummers. Pure rock
and roll afgewisseld met fraaie
popsongs en zelfs een funknum-
mer. Zoiets had ik met Golden Ear
ring nooit kunnen opnemen".
„De Earring heeft een imago. En
daar wordt niet of nauwelijks van
af geweken. Ik voelde veel voor
iets anders. Zo'n funknummer of
een cover van de Sonny and Cher-
klassieker 'The beat goes on'
(1967). Voor dergelijke ideeën was
binnen de Earring geen ruimte.
Die feiten hebben dus wel degelijk
meegespeeld in het besluit om solo
weer eens iets te doen", aldus
Kooymans.
De eerste, vraag had hij met ge
lach beantwoord: „Natuurlijk blijft
Golden Earring gewoon bestaan.
Toen Barry Hay zestien jaar gele
den een solo-elpee maakte, kon dat
ook gewoon erbij. Twee projecten
tegelijkertijd. Als je het maar goed
gescheiden weet te houden en aan
beide zaken tijd en aandacht blijft
besteden. Mick Jagger kon een jaar
of twee terug toch ook gewoon een
solo-plaat maken, terwijl de Stones
zijn bfijven voortbestaan."
De coversong 'The Beat goes on'
heeft Kooymans naar eigen zeggen
heel bewust gekozen. Het nummer
is volgens hem niet op de plaat ge
zet omdat er te weinig eigen mate
riaal voorhanden was. De zanger-
gitarist: „Ik moest vorig jaar hier
en daar wat solo-optredens doen
(o.a. Parkpop). En ik had leuk ma
teriaal nodig voor een goed optre
den. Destijds had ik zelf inderdaad
nog niet genoeg nummers geschre
ven. Daarom heb ik toen bekende
songs van andere artiesten gedaan.
The beat goes on' ging zo geweldig
lekker, dat ik die 'gouwe ouwe' on
der het motto 'waarom ook eigen
lijk niet' ook maar op de elpee heb
gezet. Het publiek vond het fantas
tisch. Vooral de wat oudere jeugd,
voor wie het zeker geen onbekende
deun is".
Op de elpee, kortweg 'Solo' geti
teld. spelen o.a. Shell Schellekens
(drums), René Meister (toetsen) en
Jan Hollestelle (bas) mee. Lisa Bo-
ray, Jody Pijper en Julia Loko zin
gen op de achtergrond. Kooymans
heeft de produktie van de elpee,
waarvan als voorloper de single
'Lost for your love' is uitgebracht,
overgelaten aan Shell Schellekens,
die in het verleden veelvuldig met
Golden Earring heeft samenge
werkt. Earring-broer Barry Hay
heeft enkele teksten geschreven
voor 'Solo'.
Het feit dat George Kooymans
nu met een tweede solo-elpee
komt, ligt overigens geheel in de
lijn die Cesar Zuiderwijk en Barry
Hay min of meer hadden uitgezet.
Zuiderwijk immers maakte drie
jaar geleden al een muzikaal uitap-
je met de elpee 'Labyrinth', die hij
samen met pianist Jasper van 't
Hof maakte. Ook Barry Hay heeft
onlangs nog met saxofonist Bertus
Borgers een serie optredens ge
daan. Plannen voor een elpee van
Borgers en Hay worden op het
ogenblik uitgewerkt.
George Kooymans ziet in dat al
les geen gevaar voor het voortbe
staan van Nederlands populairste
rockgroep. „Waarschijnlijk is het
best gezond dat we op z'n tijd alle
maal een beetje freewheelen. We
lopen als Golden Earring al een
tijdje mee. En we hebben al zo veel
elpees gemaakt. Het is dus alleen
maar goed dat iedereen z'n ogen en
oren de kost geeft om te kunnen
horen en zien wat er buiten Golden
Earring op muzikaal gebied gaan
de is. Het wordt zo'n eng wereldje
als we niet meer weten wat er bui
ten de band gebeurt. We hebben
ook bijna nooit met andere muzi
kanten samengespeeld. Ook al
kom je die vaak tegen. Daarom is
het juist wel tof datje eens met an
dere invloeden wordt geconfron
teerd. Dat zou best een overlevens-
factor kunnen zijn voor de Ear
ring", meent Kooymans.
ROTTERDAM (ANP) - De Britse
popmuzikant David Bowie geeft 31
mei een tweede concert in het Rot
terdamse Feyenoord-stadion. Hier
toe hebben de organisatoren beslo
ten wegens de grote belangstelling
die blijkt te bestaan voor het eer
der aangekondigde concert dat 30
mei plaatsheeft. Dit heeft het Delft-
se organisatiebureau Mojo Con
certs gisteren bekendgemaakt.
Met de twee concerten in de Rot
terdamse 'Kuip' gaat de 'Glass Spi
der Tour' van start, de nieuwe we
reldtournee van de Britse popster
die een half jaar duurt. Bowie en
zijn band, met daarin de Ameri
kaanse gitarist Peter Frampton,
zullen meer dan honderd steden
over de gehele wereld aandoen.
Het Rotterdamse Feyenoord-sta
dion biedt plaats aan ruim hon
derdduizend bezoekers per con
cert. De kaartverkoop (maximaal
acht kaarten per persoon) voor de
beide optredens begint zaterdag 11
april.