Duo met 'te gekke' ideeën Titanic na 75 jaar nog aktueel 3S&-" De eerste nuchtere schreden van Lola Pagola op het schoenenpad Moccasins in zomermode (IU 12.50 nu 12.5° Schoenen worden steeds belangrijker in het modebeeld en dat biedt kansen voor de schoenenontwerpsters Marijke Bruggink en Marlie Witteveen. Onder de sprookjesachtige naam Lola Pagola maakt het talentvolle duo schoenen die op z'n minst bijzonder te noemen zijn; door de vorm, maar ook wat het gebruik van de verschillende materialen betreft. Van de Stichting Amsterdams Fonds voor de kunst ontvingen ze onlangs de aanmoedigingsprijs 1986 industriële vormgeving voor hun originele ontwerpen. Dat ondanks deze stimulans alle begin moeilijk blijft, hebben Marijke en Marlie inmiddels ondervonden. Door Conny Heida Op een steenworp afstand van de Arnhemse muziektempel Musis Sacrum, hebben Marijke en Marlie hun atelier. Nu nog in een oud schoolgebouw, bin nenkort in een aanmerkelijk rianter onderkomen aan de Apeldoornseweg. Op de grote werktafel staan hun geestes kinderen uitgestald: schoenen, zo origineel dat ze stuk voor stuk het bekijken waard zijn. Muiltjes van veren of touw- schoentjes met rafels bijvoor beeld uit de begintijd op de Arnhemse akademie voor Beeldende Kunsten, maar ook heel draagbare handbedrukte slippers. „We experimenteerden op de aka demie alleen met vormen en mate rialen", legt Marijke uit. „Het leer werd geplooid, ingesneden of ge scheurd en om de leest gemodel leerd. Alles was mogelijk, ook on gebruikelijke materialen als pa pier, veren, textiel en rubber. Op de praktische verwezenlijking werd nauwelijks gelet. Dat kwam pas later, toen we stage liepen in Den Bosch op de afdeling orthope dische schoentechniek. Daar leer den we echt de techniek van het schoenen maken. Schoenen waar je op kunt lopen, die goed zitten en mooi zijn." Marlie en Marijke hebben hun ervaringen van de akademie en de school in Den Bosch samenge voegd. Ze gaan nu uit van een goe de pasvorm en voegen daar het versierende element aan toe. „Het geeft natuurlijk beperkingen, maar dat heeft ook z'n charme. Je kunt desondanks toch nog zo waanzin nig veel doen met schoenen." Marlies Witteveen (links) en Samen Een half jaar nadat beide ont werpsters waren afgestudeerd aan de akademie besloten ze samen een collectie te ontwerpen en aan de man te brengen. „We wilden ei gen baas zijn", vertelt Marlie die in Parijs een tijdje had gewerkt bij de beroemde schoenenontwerpster Maud Frizon. „Dat werk vond ik nogal frustrerend. Je zat de hele dag schoenen te tekenen. Maud Frizon kwam af en toe langs rijden op haar paard en dan pikte ze er een paar ontwerpen uit. Die schoe nen zag je dan later terug met haar label erin." Marlie en Marijke werden in maart 1985 uitgenodigd hun mo dellen te tonen op de stand van nieuwe talenten van de kleding- beurs in Parijs. „We kregen daar veel enthousiaste reacties. Dat is de aanzet geweest voor onze eerste officiële collectie. De naam Lola Pagola, afkomstig van de hoofdrol speelster m een strip uit de oor logsjaren, hadden we toen al." De eerste collectie van de talentvolle dames bestond uit 'sportschoe nen', een persiflage op de heersen de merkenrage in sportschoenen. Ze werden gefabriceerd in een fa briekje in Groesbeek. Gewapend met een koffer met schoenen reis den Marlie en Marijke vervolgens door het land op zoek naar schoe- nenwinkeliers 'met durf. Dr. Adams in Amsterdam was een van de eerste vaderlandse winkels die het aandurfde met Lola Pagola. La ter volgden collega's in België en Duitsland. Doelgroep In het buitenland gingen de schoenen grif van de hand, in ons land lag dat beduidend moeilijker. „De schoenen bleken toch te duur. Ik denk dat we ons hebben vergist in de doelgroep. Jongeren die op excentrieke schoenen durven lo- uit hun collectie, (foto's Luuk v.d .Lee) pen, hebben het geld er niet voor (over). En ouderen die het geld wel hebben, kopen liever een klassieke schoen. In de uitverkoop liepen onze booties overigens als een trein. Typisch Nederlands, hoor." Niet alleen het zoeken naar een goede afzetmarkt is moeilijk, ook de produktie geeft in ons land pro blemen sinds de malaise in de schoenenindustrie. In de jaren vijf tig bloeide die industrie, met name in het gebied De Langstraat in Noord-Brabant. Deze streek met Waalwijk als centrum leverde toen ongeveer de helft van de Neder landse schoenenproduktie. In 1960 waren er nog ruim tweehonderd fa brieken te vinden. De produktie bereikte in 1966 met 36 miljoen pa ren een hoogtepunt. De import uit Italië bedroeg toen nog geen twee miljoen paren. Door het verlagen van de invoerrechten en het stijgen van de lonen moest ruim de helft van de bedrijven worden gesloten. De paar fabrieken die nog over zijn hebben noodgedwongen luxe, ex travagantie en vooruitstrevend heid laten varen ten gunste van kwaliteit en functionaliteit. Nederlands produkt Marijke en Marlie waren dan ook dolblij toen ze eindelijk het fa briekje Pallas in Groesbeek von den, waarvan de directeur wel brood zag in hun 'te gekke' ideeën. „Toch hebben we ons ter wille van de produktie moeten aanpassen", vertelt Marijke. „Als ontwerper kun je veel leuke dingen doen met schoenen, zo in je eentje in het ate lier. Maar de ideeën moeten de we reld in: via de fabrikant naar de dragers. En dan kun je wel een be paalde hak onder een schoen wil len, maar als die hak niet te krijgen is, houdt het op. Hetzelfde geldt voor leer. Zo hadden we eens leuke schoenen bedacht, gemaakt van pony-vacht. Dat ging mooi niet door, want we konden hier geen meter krijgen." In zee gaan met een buitenlandse fabrikant ziet het tweetal voorals nog niet zitten. „Wij brengen liever een echt Nederlands produkt, nog afgezien van het feit dat we geen geld hebben om steeds naar het buitenland te reizen. En dat moet dan echt, want je moet. de produk tie goed blijven volgen. Schoenma kers zijn namelijk reuze eigenzin nige mensen, voor je het weet doen ze het net weer even anders." Origineel De nieuwe zomercollectie van Lola Pagola mag dan eenvoudiger van makelij zijn en lager geprijsd, aan originaliteit hebben de schoe nen ten opzichte van vorige ont werpen nauwelijks ingeboet. Er zijn pumps en platte schoentjes van wit leer, handbedrukt met fo to-collages, sterrebeelden en ta toeages. Mooi zijn ook de noncha lante platte touwschoenen en ele gante sandaaltjes met banden van organza die om het been moeten worden geknoopt. Voor heren brengt Lola Pagola perfecte zachte zwarte schoenen met 'verzonken' zool. „Het is allemaal minder extreem dan men van ons gewend is, maar ik denk dat we nu wel beter in het modebeeld en bij de portemonnee van de gemiddelde Nederlander passen." De schoenen met de va derlandse driekleur en plaatjes van koningin Beatrix blijven voorlopig proto-typen, maar wellicht niet voor altijd. De talentvolle ontwerp sters wachten hun kans wel af... ^Laarsjes zijn er in tal van variaties. Mocassins, laarzen, booties en veel vlechtwerk bepalen het beeld van de schoenenmode voor deze zomer. In het zomerse modebeeld past de op veel ma nieren te versieren mocassin uit stekend. Wie dit soort schoeisel te sportief vindt, kan moeiteloos overstappen op een laarsachtig, geheel gesloten vetermodel, eventueel met een hakje. De tijd dat men van de laars 'zomers overstapte op de sandaal is voorbij. Open teen en open zij kanten maken de (enkel)laars ook heel geschikt voor de zomer. Er zijn elegante (met hoge hak ken) en sportieve (met veterslui tingen) modellen te koop, voor elke smaak. De platte schoen is over de he le lijn aardig ingeburgerd. Zowel bij de sportieve als bij de elegan te schoen. Met platte hakken zien we: ballerina's veterschoe nen, loafers en schoenen met elastieksluiting. Naast tal van fantasieleersoorten zien we veel textiel-variaties. De sportieve schoen (o.m. de bootschoen of de mocassin) oogt heel zwaar of juist zeer licht. Op vallend is echter dat ook de zwaar ogende modellen uiterst soepel en licht dragen. Voor hoogzomer zijn er varia ties op het thema espadrille en gymschoen. Nieuw zijn ook de schoenen met de meest grillige uitsnijdingen, vlechtmotieven, franjes en figuurconstructies. Daarnaast natuurlijk de traditio nele sandalen, opgebouwd uit vele banden, fronthoge sandalen met open tenen en t-banden en geheel opengewerkte pumps. Qe Klassieke pump is natuur lijk niet weg te denken. De slee- hak maakt dat ook deze schoen meeloopt met het modebeeld. De belangrijkste tinten voor de zomer zijn de krijt- en wol- witkleuren oplopend naar beige en kaneel; de kruiden- en ka- kikleuren en de moderne frisse 'accentkleuren'. Ook blauw gaat deze zomer een grote rol spelen, van heel donker en marine naar indigo en lichter blauw. Vooral bij de sportieve schoenen neemt de naturel leerkleur een belang rijke plaats in. cassins voor cle jeugd. VLISSINGEN (GPD) - Rampen met passagiersschepen spreken sterk tot de verbeelding. De ge beurtenissen begin maart met de veerboot Herald of Free Enterprise bij Zeebrugge hebben dat nog eens onderstreept. De vele tientallen slachtoffers die een wreed einde vonden in het koude water voor de haven van Zeebrugge hebben een schokeffect gehad op de publieke opinie. Centraal staat de vraag: hoe kon zoiets gebeuren? Over ruim een week - woensdag 15 april om precies te zijn - is het 75 jaar dat een andere scheeps ramp de wereld schokte. Toen ging op de Noordatlantische Oceaan het 45.000 ton metende passagiers schip Titanic ten onder: de groot ste maritieme ramp in vredestijd. Rond 1500 mensen vonden de dood bij de ondergang van dit lu xueuze zeekasteel dat onzinkbaar heette te zijn. Het tragisch einde de Titanic trok diepe sporen in tig in beweging. Een niet aflatende stroom geruchten, beweringen en publikaties kwam op gang die tot op de dag van vandaag voortduurt. In die zin is de Titanic inderdaad onzinkbaar gebleken. Vrijdag werd in het maritiem museum in Rotterdam het jongste boek in de reeks over deze scheepsramp ten doop gehouden. '75 jaar Titanic' is een van de weini ge Titanic-boeken van een Neder lands auteur. De journalist Edward de Groot - naar eigen zeggen sinds zijn jeugd gegrepen door het Tita- nic-drama - onderzocht jarenlang in Amerikaanse en Britse archie ven materiaal over de gebeurtenis sen in 1912. Dat onderzoek bracht nieuw feitenmateriaal en een enor me hoeveelheid foto's en docu menten boven water. Dat heeft nu geresulteerd in een compleet boek werk over het drama van 1912. Ijsberg De feiten zijn bekend: de Titanic was het tweede passagiersschip in een serie van drie die Groot-Brit- tannië opnieuw de hegemonie moesten bezorgen in de transatlan tische passagiersvaart. Steeds snel ler en steeds luxueuzer was in die tijd het motto, althans voor wie het kon betalen. De serie oceaanreuzen - 45.000 brt., 269 meter lang, 28 meter breed en 72 meter hoog - werd gebouwd bij de werf Harland and Wolff in Belfast. Opdrachtgever was de White Star Line. De Titanic werd na een proefvaart van een halve dag begin april aan de eigenaren overgedragen en begon op 10 april 1912 de eerste reis naar de Verenig de Staten met ruim 2200 mensen aan boord. Tegen middernacht op 14 april voer het schip met een snelheid van 22,5 knopen, ondanks alle ijs waarschuwingen die waren i de Titanic, getekend door Willy Stoewer. Na 75 jaar zijn de bijzonderheden g altijd niet helemaal boven water gekomen. ttekening anp) uitgegaan, tegen een ijsberg. De bodem van de Titanic werd open gescheurd en het schip zonk twee uur en 40 minuten na de aanvaring, om 02.20 uur op 15 april 1912. Slechts 705 van de ruim 2200 opva renden konden worden gered. De schok die deze ramp in de he le wereld teweegbracht was enorm. Onderzoeken in de VS en Engeland brachten tal van onvol komenheden aan het licht. Verkla ringen van bemanningsleden en opvarenden spraken elkaar tegen, een warboel van nuttige informa tie, halve waarheden en raadsels was het gevolg. In alle verbijsterde reacties overheerste ook nu de vraag: hoe kon dit gebeuren met een schip dat als onzinkbaar was afgeschilderd. De Groot heeft deze ramp in zijn boek nauwkeurig trachten te re construeren en is erin geslaagd nieuw feitenmateriaal aan het al bestaande toe te voegen. Bijvoor beeld bij het doorprikken van de mythe van 'onzinkbaarheid'. De Ti tanic was zelfs een gevaarlijk" schip, zo betoogt De Groot en hij noemt een hele reeks technische tekortkomingen. De eerste aanzet tot een ramp was al bij de bouw van het schip gegeven, aldus de au teur. De waterdichte schotten reik ten op sommige plaatsen maar net tot boven de waterlijn. Maar er was nog wel meer mis op de Titanic. Het aantal reddingsbo ten voldeed wel aan de eisen van die tijd, maar was volstrekt onvol doende om alle opvarenden te kun nen bergen. De bemanning van het schip was ongeoefend en de ver standhouding onder de officieren was niet best door een aantal de gradaties die net voor de afvaart van het schip hadden plaatsgehad. Dat alles maakte van het schip-ver laten niet direct een vlot lopende operatie. Dan is er de affaire met de Cali- fornian, een vrachtschip dat vrij dicht bij de zinkende Titanic voor anker lag. Ondanks alle noodsei nen kwam gezagvoerder Lord van de Californian niet in actie. Later gaf hij een hele reeks excuses, on der meer dat hij veel verder weg had gelegen van het zinkende schip. Het werd een van de heftig ste controverses in de Titanic- ramp. Nieuw bewijsmateriaal het schip onder water zakte, nu 'Nader, mijn God, by U' of het vrij onbekende loflied 'Autumn' speel de. De verklaringen van overleven den liepen op dat punt sterk uit een. De Groot komt na uitgebreid naspeurwerk tot de conclusie dat het naar alle waarschijnlijkheid ging om een in die tijd zeer popu laire wals 'Songs d'Automne', ook vaak kortweg 'Autumn' genoemd. Zo werpt '75 jaar Titanic' een nieuw licht op tal van controverses en raadsels die ook nu nog rond het hele Titanic-gebeuren bestaan. Een apart hoofdstuk heeft De Groot gewijd aan de Nederlanders die bij het tragisch einde van het schip waren betrokken. De restanten van de Titanic la gen ruim 73 jaar lang ongestoord op 4000 meter diepte op de Oceaan bodem. Op 1 september 1985 ont dekte een Amerikaans-Franse expeditie met behulp van videoca mera's de wrakstukken. Het maak- brengt De Groot tot de stelling dat te de Titanic plotseling de Californian wel degelijk dicht by de Titanic moet hebben gelegen en dat het schip een be langrijke bijdrage had kunnen le veren in de redding van de opva renden. Een actueel onderwerp. Men slaag de erin met automatische camera's een hele reeks voortreffelijke op namen te maken van datgene wat er van dit drama rest. Het is de voorbode van nieuwe publikaties over een schip dat ooit de trots de zaken die het meeste moest worden van Edwardiaans indruk maakte op de publieke opi- Engeland. De Groot stelt het me was ook de vraag of het gens in zijn boek: met de Titanic is scheepsorkest, op het moment dat nog lang niet klaar. Botermarkt 18 2311 EN Leiden Tel. 071-122473.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 10