'Het wordt geen brave vertoning
Van Gogh brengt
75 miljoen op
Nationale Ballet meer het land in
PODIÏIMBUK
La Terrazza met 'Omzien in wrok'
DINSDAG 31 MAART 1987
KUNST
PAGINA 21
Recordbedrag voor Zonnebloemen
LEIDEN - Een aantal reprises
deze week in de Leidse Schouw
burg en naast een dansvoorstel
ling een serie toneelprodukties in
het LAK-theater.
Omzien in wrok
Tot de toneelprodukties be
hoort 'Omzien in wrok' door de
Arnhemse toneelgroep La Ter
razza, die er morgenavond mee
naar het LAK komt. John Osbor
ne's stuk wordt opgevoerd in de
versie van vertaler-regisseur
Evert de Jagerdie elders op deze
pagina uitvoerig over deze voor
stelling vertelt.
Hoewel het uit 1956 daterende
stuk van Osborne valt de plaat
sen onder de categorie rauw to
neel, is agressie op het toneel niet
het uitgangspunt van De Jager
geweest. 'De constatering van hel
agressieve gedrag van jongeren,
die hun post-puberale periode af
sluiten en volwassen wofden,
hebben we gehad. Het lijkt me nu
humaner om je af te vragen
waarom die jongeren zo tekeer
gaan'.
De produktie van La Terrazza
is begin deze maand in première
gegaan. De spelers zijn Reinout
Bvssemaker, Toos Sas van der
Weyden, Guy Lavreysen en An-
nemiék Verhoeven.
Anton Koolhaas
Studenten Nederlands spelen
donderdagavond in het LAK een
stuk van Anton Koolhaas. 'Niet
doen Sneeuwwitje' is gebaseerd
op het bekende sprookje en heeft
als thema's: jaloezie en liefde. Er
is echter wel wat aan veranderd,
zo staat in de LAK-agenda te le
zen. Voor de regie is Jetty Cop-
pens verantwoordelijk.
1991 - Een mythe
Vorig jaar verzorgde regisseur
Tom Pompert voor de LAK-pro-
duktiekern een voorstelling 'Whe
re What', waarin hij door middel
van een collage van teksten van
Beckett zijn eigen visie op deze
toneelschrijver vorm gaf Na de
ervaringen met dit project begon
Pompert dit voorjaar met een
nieuwe produktie bij de Toneel
schuur in Haarlem: '1991 - Een
Redactie Pieter C. Rosier
mythe'. De voorstelling is vrij
dagavond in het LAK-theater te
zien. Tom Pompert: 'Deze ge
schiedenis van de toekomst toont
het andere gezicht van twee lei
ders. Een fantasie over de mense
lijke wijze waarop kopstukken
reageren als spijkers met koppen
moeten worden geslagen'. De spe
lers zijn Walter Crommelin,
Frank Wijdenbosch en Jan van
Mechelen. .Regie-assistente: In-
grid van Frankenhuyzen.
Franse dansgroep
De Compagnie Preljocaj is een
jonge Franse dansgroep, die op
het ogenblik, evenals vorig jaar
deel, uitmaakt van het Spring
Dance Festival in Utrecht. De
groep treedt zaterdagavond in
het LAK-theater op met 'A nos
heros'. Centraal in deze choreo
grafie staat de eenzaamheid van
de strijder. Angelin Preljocaj
hierover: 'Het is een complex
stuk, waarin ik afstand moet
doen van het idee dat heldendom
mooi en absurd is, het idee dat
daden los kunnen staan van hun
oorzaken en hun gevolgen'.
Spelen met vuur
Als kindervoorstelling gaat
zondagmiddag in het LAK 'Spe
len met vuur' door de groep Zie
zo. Het is het verhaal van moeder
Laura, dochter Marieke en opa.
Laura is op reis en Marieke lo
geert bij opa, bij wie ze het best
naar haar zin heeft. Opa heeft
vroeger, toen hij nog brandmees
ter was, een grote brand geblust
en daarvoor een onderscheiding
van de koningin gekregen. Hij
vertelt het verhaal van zijn hel
dendaden aan Marieke, die wat
trots is op zo'n grootvader. Moe
der Laura komt onverwacht
thuis, maar toch heeft Marieke
een cadeautje voor haar. Wan
neer ze vertelt hoe is aan het geld
daarvoor is gekomen krijgt Lau
ra een woede-uitbarsting en opa
een hoestbui. Het blijkt dat wat
de één goed vindt, bij de ander
niet door de beugel kan. En dit
laatste is het thema van het stuk,
dat bedoeld is voor kinderen van
af zes jaar. Aanvang 15.00 uur.
Der Bettelstudent
De Hoofdstad Operette komt
vanavond in de Leidse Schouw
burg om er opnieuw een voorstel
ling te geven van 'Der Bettelstu
dent'. Een bekend werk van Carl
Millöcker met nog bekendere me
lodieën in Weense driekwarts
maat. Met o.a. Marga de Boer,
Anita Heins, Jan Handerson,
Ton Hofman en Jacco van Renes-
Wieteke van Dort
Wieteke van Dort geeft morgen
middag een kindervoorstelling
in het theater aan de Oude. Vest.
Ze speelt daarin het meisje
Pluimpje Peperkoek, een raar
kind dat alles aan elkaar jokt. Ze
verzint van alles, maar het liefst
wil ze een aap worden. En de kin
deren in de zaal moeten die aap
maar leren praten en zingen... De
teksten van deze kindervoorstel
ling zijn van Willem Wilmink,
Bumy Bos en Hans Dorrestijn.
De muziek is van Harry Ban-
nink, Joop Stokkermans en Jan
Kijne. Aanvang 14.30 uur.
Brigitte Kaandorp
Precies een jaar na haar eerste
optreden in de Leidse Schouw
burg komt de cabaretière Brigit
te Kaandorp op woensdag- en za
terdagavond naar dit theater te
rug met de voorstelling 'Laat mij
maar even'. De kritiek destijds
was lovend. 'Het is geen wereld
van verre horizonten, van be
schouwing en overpeinzing, die
ze oproept. Harde noten worden
er niet in gekraakt, geen politiek,
geen ironiseringen van de tijd
geest, geen engagement. Kaan
dorp bekijkt de wereld vanuit de
positie van een 'gewoon iemand'.
Berdien Stenberg, vrijdag
avond in de Leidse Schouw
burg. (foto prl
Ze heeft een vriend die in zijn
neus peutert, ze gaat met een
vriendin naar Benidorm en ze
draagt een bloemetjesjurk. Toch
is het niet deze bewust gecreëerde
truttigheid die alle hilariteit in
de zaal verklaart. Het is vooral
de persoon van Kaandorp die de
ze hilariteit veroorzaakt. Een
malle gekke meid. die wars van
pretentieseen loopje neemt met
de kleine tragiekjes van het le
ven. Mallotigheid van begin tot
eind'.
Berdien Stenberg
De fluitiste Berdien Stenberg.
die er voor gekozen heeft op de
populaire toer te gaan, staat
vrijdagavond op de planken van
de Leidse Schouwburg. Een thea
terconcert dus, tijdens welke Ber
dien Stenberg (bij de burgerlijke
stand beter bekend als Steunen
berg) de verkoop van haar lang
speelplaten ('Berdinerie' en 'All
Seasons') ongetwijfeld zal onder
steunen door er delen van ten ge
hore te brengen. Berdien, vooral
bekend geworden door haar
'Rondo Russo', laat zich op deze
avond begeleiden door Edwin
Schimscheiner keyboardsCees
Smit (gitaar) en Ben Lindemans
(bas en viool). Haar populariteit
en haar muzikaliteit staan borg
voor een volle bak.
Shusaku Dormu
De naam van Shusaku Dor
mu prijkt op de programma's
van zowel het Spring Dance Fes
tival als van de Leidse Schouw
burg. Shusaku staat volgende
week dinsdagavond op de plan
ken van het theater aan de Oude
Vest metCube-Nueen werkstuk
dat over het maniakale in de
mens gaat, over zijn onaange
pastheid. zijn isolement. Cen
traal in de muziek staat de
snaar, die verwerkt is in zelfge
bouwde instrumenten die visueel
een belangrijk onderdeel vormen
in de voorstelling. Aldus ontstaat
er een samenhangend geheel van
muziek en dans.
Jacq. et son maitre
De toneelgroep 'Le Gest' speelt
vanavond, morgenavond en
overmorgenavond in het cultu
reel centrum Warenar in Wasse
naar 'Jacques et son maitre' van
Milan Kundera. 'Le Gest' (Group
d'Expression Scènique et Théa
trale) is veertien jaar geleden op
gericht door een aantal inge
nieurs van Estec. De groep, die
zich Frans amateurtoneel ten
doel stelt, bestaat op het ogenblik
uit ruim twintig personen, waar
van behalve een tiental Estec-me-
dewerkers een aantal leraren
van het Frans lyceum 'Vincent
van Gogh' in Den Haag deel uit
maakt.
'Jacques et son maitre' is een
toneelstuk uit 1971, waarbij de
Tsjechische schrijver Milan Kun
dera zich heeft laten inspireren
door de Franse filosoof Denis Di
derot. Het fatalisme van Diderot,
dat ons wil leren dat niets zeker
is in het leven, is door Kundera
vertaald in een humoristisch
stuk, tegelijk wreed, geraffineerd
en erotisch. Het stuk krijgt soms
een dubbele bodem, doordat de
personages uit de herinneringen
van Jacques et son maitre zelf
ook weer personen uit hun geheu
gen tot leven roepen.
ARNHEM (GPD) - Het beschaafde Engelse publiek was ge
schokt, toen in 1956 in het Londense Royal Court Theatre
,Look back in anger' (Omzien in wrok) van John Osborne
opgevoerd werd. Er werd niet netjes gesproken op het toneel,
er werd met deuren gesmeten, een vaas kapot gegooid en
gevreeën. Anno 1987 kijkt het publiek daar niet meer van op.
Desondanks blijkt een versie van Omzien in wrok' van verta
ler/regisseur Evert de Jager door de Arnhemse toneelgroep
La Terrazza nog tamelijk hard te kunnen aankomen. De voor
stelling staat morgenavond in het LAK-theater.
Agressie op het toneel is niet het
uitgangspunt van De Jager. „De
constatering van het agressieve
gedrag van jongeren, die hun
post-puberale periode afsluiten
en volwassen worden, hebben
we gehad. Het lijkt me nu huma
ner om je af te vragen waarom
die jongeren zo tekeer gaan."
De Jager: „Tijdens de hele re
petitie-periode heb ik gepro
beerd de acteurs zoveel mogelijk
ruimte te geven om dat hele emo
tionele proces van het volwassen
worden te ondergaan, ook het el
kaar pijn durven doen. In het Ne
derlandse toneel gaat zoiets
meestal keurig volgens afspraak,
maar ik wilde het zo werkelijk
mogelijk maken. Het slaan in de
voorstelling is echt slaan, het
vrijen is echt vrijen. Het komt
nog niet tot copuleren, maar het
zit er niet ver vanaf."
„Elkaar pijn doen met woor
den, daar stonden we bij het re
peteren soms wel van te kijken.
Neem Reinout, die de rol van
Jimmy Porter speelt, dat is een
heel aardige jongen. Maar op een
gegeven moment kwam hij
zover, dat hij alle agressie naar
buiten liet stromen. Dan gaat er
toch even een deurtje open, zo
van: ,Hé, dat heb ik ook in me.'
Het is afwachten, of de spelers
ook de moed hebben dat alle
maal in de voorstelling te laten
zien en of door het vele repeteren
de scherpe kantjes er niet afge
sleten zijn. Maar ik kan me niet
voorstellen, dat het na al dat
werken een brave vertoning
wordt. Er wordt niets Calvinis
tisch weggestopt, in die zin is de
voorstelling absoluut niet En
gels. Die agressie moet haast iets
teweeg brengen bij het publiek,
een herkenning geven van een
bepaald soort processen, zonder
al te zeer met de ballast van
kunst te zitten."
„Omzien in wrok" gaat over de
midden-twintiger Jimmy Porter,
een academisch gevormde jon
gen uit de arbeidersklasse, die op
een zolder-etage samenwoont
met zijn vrouw van goede komaf,
Alison, en zijn vriend Cliff, met
wie hij een marktkraam drijft.
Jimmy reageert op Alison zijn
haatgevoelens af ten opzichte
van de heersende klasse en zijn
moeder (die volgens hem aan het
sterfbed van zijn vader verzaak
te). Door de komst van Helena,
de vriendin van Cliff, vindt Ali
son de kracht om te vertrekken,
zwanger van Jimmy. Deze werkt
dan via Helena zijn conflict uit,
wat tot resultaat heeft, dat Jim
my en Alison uiteindelijk toch
op een volwassen manier met el
kaar om lijken te kunnen gaan.
Speelstuk
Na vorig jaar bij La Terrazza
.Penthesilea' te hebben geregis
seerd had De Jager behoefte aan
een stuk, dat hij aan de realiteit
kon toetsen. „Ik zocht een equi
valent voor .Penthesilea', dat
heel abstract was, in een kunst
taal. Ik wilde een zelfde soort
problematiek, maar dan in de
moderne toneelliteratuur. Je
komt dan automatisch terecht
bij Strindberg en Tsjechov, maar
dat vind ik nog te ver van mijn
bed op dit moment. Toen las ik
.Look back in anger' en ik merk
te, dat dat stuk helemaal niet ge
dateerd is, alles te maken heeft
met de realiteit van jongeren van
nu. Bovendien is het een echt
speelstuk, de acteurs kunnen er
alles in kwijt, het is heel dank
baar materiaal. Ook wilde ik wel
eens stoeien met de conventies
van een eerste, tweede en derde
bedrijf en spanningsbogen. Die
beperking leek me uiterst ge
zond."
De Jager vertaalde het stuk
van begin tot eind in het huidige
jargon van de straat („Het is be
hoorlijk grof geworden.") en be
gon toen te schrappen. „In de
oorspronkelijk versie is het eer
ste bedrijf dramaturgisch hope
loos. Osborne heeft dat duidelijk
heel direct van zich af geschre
ven. Hij begint ook meteen al
met veel uit te leggen. Als hij de
climax van een scène gehad
heeft, gaat hij nog eens een paar
pagina's door. We hebben dat
een keer allemaal gespeeld en
het was bloedsaai. Nu is er zeker
een kwart van het eerste bedrijf
weg. Alle verhoudingen blijven
open. Zo is Helena, die pas in het
tweede bedrijf opkomt, iets heel
nieuws. Door haar komst veran
dert er echt iets. Ze is een stoor
zender in de menage-a-trois."
In Nederland werd Omzien in
wrok' in 1956 door toneelgroep
Theater gespeeld. Ongeveer ze
ven jaar geleden regisseerde
Vonne van der Meer een verta
ling van Willem Jan Otten. „Die
laatste versie had een Amster
damse drie-hoog-achter sfeer.
Dat soort realisme werkt nu niet
meer. Ik heb ook de Engelse con
notaties niet in Nedelandse ver
anderd. Vonne van der Meer
maakte er een sociaal-kritische
voorstelling van. Ik zoek het veel
meer in het - en dat is gevaarlijk
om te zeggen - Freudiaanse. Wat
beweegt jongeren, zo tussen de
twintig en dertig, als ze dreigen
volwassen te worden? Ze gaan
het huis uit, krijgen met nieuwe
relaties te maken, een vrouw, een
vriend, en die relaties hebben
weer alles te maken met de ver
houdingen thuis. In dat element
zit de reden om het stuk nu nog
te kunnen doen. Bovendien
speelt de gecompliceerdheid van
die verhoudingen in elke sociale
en maatschappelijke problema
tiek mee."
Vaderbeeld
Osborne maakte van Jimmy
een sterk autobiografische fi
guur. „In het oorspronkelijke
stuk is Cliff dan ook duidelijk
Jimmy's sparring-partner. Ik
heb Cliff verder uitgewerkt, er de
latente homofiele neigingen in
gestopt, die Osborne ook had,
maar die hij heel vaag en sum
mier heeft aangegeven. Hij
moest wel in die tijd. Ik heb de
verhouding tussen Jimmy en
Cliff aangescherpt. Je ziet in Cliff
ook het vaderbeeld, dat Jimmy
zoekt."
RIJK VAN ROTTERDAM
LONDEN (GPD) - Het laatste bod
van een anonieme koper kwam
binnen per telefoon. Tweeentwin-
tigeneenhalf miljoen pond (74 mil
joen gulden) voor Vincent van
Goghs beroemde 'Zonnebloemen
En in de stampvolle veilingzaal
van Christie's viel men bijna van
zijn stoel.
Veilingmeester Charles Allsopp,
die er zo lang aan getrokken had,
was er kennelijk dusdanig van on
der de indruk dat hij plotseling
snel met de hamer sloeg en de ver
koop afsloot. Maar te midden van
alle opwinding stond vast dat de
'Zonnebloemen' van de Neder
landse schilder het nieuwe absolu
te verkooprecord naar duizeling
wekkende hoogte had getild.
Bijna honderd jaar geleden
schreef Vincent van Gogh in doffe
wanhoop aan zijn broer Theo dat
hij ook niet wist waarom zijn schil
derijen niet gekocht werden, zodat
hij kon betalen voor zijn verf en
doeken en in zijn levensonderhoud
voorzien. Maar dat zou later wel
veranderen, voorspelde hij. Die
vooruitziende blik is nog eens op
historische wijze bevestigd, toen in
de St. James-zaal de prijs voor zijn
'Zonnebloemen' in hoog tempo
spotte met alle prognoses.
Tevoren was immers gerekend
op een magische bedrag van 10
miljoen pond, ruim genoeg om alle
bestaande records te breken. Maar
met dezelfde gedrevenheid en
haast, waarmee Vincent van Gogh
de explosie van kleuren op het
doek vastlegde, kwam er telkens
een nieuw bod binnen.
Rechtstreeks vanuit de met een
grote spanning en hoge verwach
tingen geladen sfeer in de veiling
zaal of via een van de 16 speciale
telefoonverbindingen, die Chris
tie's voor deze verkoop had laten
aanleggen.
De barrière van 10 miljoen pond
gebroken alsof die niet telde. De
eerste aarzelingen kwamen pas
rond de 15 miljoen pond sterling,
toen de veilingmeester met een su
perieur glimlachje vroeg of er nog
iemand doorging. Ten overvloede,
want de gretigheid was nog lang
niet uit de belangstelling verdwe-
Ineens weer 3nel steeg de prijs
naar de 20 miljoen pond. Een mooi
rond getal, maar ook dat was niet
genoeg. Met de gebruikelijke pre
mie van 10 procent moet de ano-
t Vincent van Gogh, dat
nieme koper een bedrag van
24.750.000 pond, ofte wel 81,5 mil
joen gulden neertellen.
De grote vraag is nu waar deze
'Zonnebloemen' van Van Gogh, hij
heeft er in totaal zeven geschil
derd, terechtkomt.
CELLO-FINALE - De 28-jarige Michaela Fukacova uit Tsjecho-Slowa-
kije, de 28-jarige Richard Lester uit Groot-Brittanië, de 23-jarige Johanna
Pieker uit Oostenrijk en de 21-jarige Gustav Rivinius uit West-Duitsland
hebben gisteravond de finale bereikt van het eerste Scheveningen Inter
nationaal Muziek Concours. Dit cello-concours begon op 23 maart met 63
deelnemers. Een eervolle vermelding kreeg Steven Honigberg uit de Ver
enigde Staten.
De finale is op donderdag en vrijdag in het Circustheater in Schevenin
gen.
AMSTERDAM - Het Nationale
Ballet geeft in het komende sei
zoen veertig voorstellingen buiten
het Muziektheater. Bijna de helft
daarvan wordt gegeven in de nieu
we schouwburgen van Den Haag
(10) en Rotterdam (4) en in de
Stadsschouwburg van Utrecht (5),
de overigen buiten de Randstad.
In tegenstelling tot huisgenoot
de Nederlandse Opera geeft het
Nationale Ballet het komende sei
zoen veel voorstellingen buiten het
'eigen' Muziektheater. Het aantal
van veertig is tien meer dan in de
plannen was voorzien. Dat komt
voor een belangrijk deel door ze
ven uitvoeringen van een niet in de
oorspronkelijke plannen opgeno
men programma, dat door assis
tent artistiek leider Han Ebbelaar
zal worden begeleid. Dat program
ma zal bestaan uit herhalingen van
balletten van oonder andere Geor
ge Balanchine, Rudi van Dantzig
en Hans van Manen en zal door
overwegend jongere dansers wor
den gebracht.
Artistiek leider Rudi van Dantzig
zei bij de presentatie van de plan
nen voor het komende seizoen: "Ik
hoop en denk dat het Nationale
Ballet in de toekomst veel buiten
Amsterdam te zien zal zijn. Het is
aanmatigend om te denken: laat ie
dereen maar naar het Muziekthea
ter komen. Juist in de kleinere
plaatsen hebben we een goed en
dankbaar publiek". In de komende
jaren wil het Nationale Ballet per
seizoen minstens dertig optredens
buiten het Muziektheater geven.
Daarbij wordt er vanwege de band
met het publiek naar gestreefd om
per theater meerdere malen per
seizoen op te treden.
Dat heeft wel gevolgen voor de
buitenlandse tournees van het ge
zelschap. Grotere tournees van en
kele weken zullen de komende ja
ren slechts eenmaal in de ander
half of twee jaar kunnen worden
ondernomen. In september van het
volgend jaar gaat het gezelschap
voor enkele weken naar de Ver
enigde Staten.
huist, is het publiek verdubbeld.
Desondanks wordt op de begro
ting van 13.300.000 gulden voor
1987 een tekort van 365.000 gulden
verwacht. Zakelijk leider Anton
Gerritsen rekent erop dat een deel
van dat tekort nog door verhoogde
inkomsten uit kaartverkoop kan
worden weggewerkt. Volgens hem
heeft het Nationale Ballet de rijks
overheid niet om meer subsidie ge
vraagd, omdat de noden van ande
re Nederlandse dansgroepen nog
klemmender zijn.
Het Nationale Ballet brengt het
komende jaar zeven programma's
uit. Daaronder een premières van
John Wisman (september), een
nieuw avondvullend werk van Ca
rolyn Carlson (oktober), een pre
mière van Toer van Schayk op mu
ziek van Bartók (november), 'Vio
lin Concerto' van Balanchine en
mogelijk nieuw werk van Rudolf
Nureyev (februari), een nieuwe
versie van 'Het Zwanenmeer' van
Van Schayk en Van Dantzig
(maart) en premières van Eduard
Lock van de Canadese groep La La
La Human Steps en van Nils Chris-
te (juni). Van het sprookjesballet
'Assepoester' wordt in de maanden
december en januari een reeks
voorstellingen gegeven.
Voor de langere termijn kondig
de Van Dantzig, naast choreogra
fieën van Maguy Marin, Rosalyn
Newman en Ed Wubbe, ook een
hernieuwing van de samenwer
king met regisseur Gerardjan Rijn-
ders aan, die eerder bij het Natio
nale Ballet 'Bacchanten' maakte
BOD OP MONDRIAAN - Een kunstverzamelaar uit Soest heeft zeven
miljoen gulden geboden voor Mondriaans 'Compositie met twee lijnen'
dat de gemeente Hilversum overweegt te verkopen. Dit is door een
woordvoerder van de gemeente Hilversum bevestigd. Er zijn meer gega
digden. Onder hen iemand uit Den Haag die een miljoen dollar wil beta-
r de i
Belgisch duo
met intens
mooi recital
Concert door France Springuel,
cello, en Rudolf Werthen, viool.
Gespeeld werden werken van R.
Glière (1875-1956), Beethoven, H.
Vieuxtemps (1820-1881) en Z. Kodé-
ly (1882-1967). Gehoord in de Ka
pelzaal op 30 maart.
LEIDEN - Het podium van de
Kapelzaal maakt zonder vleu
gel een totaal andere indruk:
het is meer podium geworden,
de musici krijgen meer plaats
voor zichzelf zonder de alomte
genwoordigheid van de zwarte
koning der instrumenten. Er
ontstaat een intieme sfeer die
goed paste bij het concert voor
viool en cello. Intiem was te
vens het geringe aantal bezoe
kers en dat was toch jammer,
want een dergelijke combinatie
is in kamermuziekseries nu
ook weer niet zo vaak te beluis
teren.
Veel romantiek voor de pau
ze; de zes studies van de Russi
sche componist Reinhold Gliè
re zijn geschreven in een wat
laat-romantisch idioom met
elementen uit de volksmuziek.
Ze weerspiegelen elk een ande
re sfeer en stijl, die door een be
paalde techniek of speelmanier
wordt uitgedrukt. De .musici
demonstreerden meteen vanaf
het begin een grote eenheid
van spelen: een van klank, van
streek van inzet; een van ge
dachte of het nu ging om een
herfstig sourdine-spel of om
een parelend pizzicato.
Van Beethoven een zeer Mo-
zartiaans, vroeg werk zo te ho
ren; in elk geval nog volkomen
klassiek en niet zo doorwrocht
als zijn latere werken. De Belg
Henri Vieuxtemps had de vir
tuositeit hoog in het vaandel
staan, toen hij zijn thema en va
riaties schreef. De rol van sa
lon-artiesten werd voortreffe
lijk gespeeld door de beide -
eveneens Belgische - solisten.
Rudolf Werthen trok af en toe
een wenkbrauw op bij het hals
brekende stuntwerk, maar
bleef voor het overige met een
onbewogen gezicht doorspe
len.
Wee, diegenen die gisteren
verstek hebben laten gaan! De
uitvoering van Kodóly's duo
was het kroonstuk van de
avond. Een monument van een
compositie; krachtig, meesle
pend en innig tegelijkertijd.
Beide spelers leken hun krach
ten gespaard te hebben voor dit
werk. Ze overtroffen zichzelf in
een magistrale, meeslepende
vertolking. Uiterst geconcen
treerd lieten ze een rijkdom aan
expressiemogelijkheden ho
ren. Niet alleen de innerlijke
bewogenheid, ook de variatie
aan klankschoonheid en het
puur motorische vakmanschap
maakten grote indruk. En dat
was tevens het eind van een
kort maar intens mooi recital.
MONICA SCHIKS