Hanlo en de verborgen 'tralala' in de Burcht Brandtheater dolt met Dürrenmatts 'De Blinde' Perfecte voorstelliiig van het Publiekstheater VRIJDAG 20 MAART 1987 KUNST PAGINA 27 Film 'Blonde Dolly' mag blijven draaien speelt, helemaal niet op de echte Marietje lijkt, wat Van Es toegaf. De advocaat voerde ook aan dat de film pure fictie is, hoewel het leven van en de moord op Blonde Dolly de inspiratiebron vormden. Naar het leven van Blonde Marietje is geen enkel onderzoek verricht en ook de andere figuren en situaties zijn ontsproten aan de verbeelding van de makers, aldus Mr. Knip- scheer. Volgens Van Es, die met een moeder als prostituee een proble matische jeugd zou hebben gehad, werden er bij hem oude wonden opengereten bij het zien van de film. Hij meende bovendien dat hij door de film in opspraak is geko men en zijn eer en goede zijn aan getast. Van Es' raadsman mr. J. van Gastel betoogde tijdens het geding dat ook het portretrecht was ge schonden, door het tonen van Ma rietje in de film. Wat er overblijft is de subjectieve pijn van Van Es bij het zien van de film. Het enige advies kan in dit ge val zijn: ga dan niet naar de film kijken, zo voegde Knipscheer, die vermoedde dat van Es met het kort geding financiële bedoelingen heeft. toe. •Marian Mudder als Octavia en Frans van Deursen als Negro da Ponte in 'De Blinde van het Brandtheater (foto Rudolf van Moorselaar) AMSTERDAM (ANP) - De Neder landse film Blonde Dolly hoeft niet uit roulatie te worden genomen en kan in de bioscoop blijven draaien. Dat heeft president mr. B.J. As- scher van de rechtbank in Amster dam donderdag bepaald in een kort geding dat A. van Es uit Hel mond had aangespannen tegen de maatschappij die de rolprent heeft uitgebracht. Riverside Pictures. De 50-jarige Van Es beweerde dat hij de zoon is van Blonde Marietje (in de film Marie of Marietje ge noemd), een in 1959 vermoorde buurvrouw en collega van de pros tituee Blonde Dolly. Mr. Knipscheer stelde als raads man van de filmmaatschappij dat het portretrecht nooit geschonden kan zijn omdat Marieke van der Pol, die de rol van deze prostituee Goed dat er griep is. Anders was Jan Hanlo, die zijn eerste vers maakte toen hij op bed lag met de ze ziekte, misschien wel nooit zo'n groot dichter geworden. Dat hij dat is, daar was iedereen het gisteravond in de Burcht over eens. Met name de schrijvers K. Schippers, H. Bernlef en G. Brands, drie van de voormalige redactieleden van 'Barbarber', het blad waarin Hanlo veel heeft gepu bliceerd. Drukker C. Kleefsman en uitgever Reinold Kuipers, die sa men met deze auteurs ter gelegen heid van de Boekenweek herinne ringen ophaalden aan Hanlo, dach ten er net zo over. Hanlo's stijl wordt wel geken schetst als speels. Dat wil niet zeg gen dat hij niet uiterst serieus te werk ging. Kleefsman herinnerde zich hoe woest Hanlo kon worden bij zetfouten, iets waarvoor zijn ge dichten nogal 'vatbaar' waren. Hij moest eens een aantal door elkaar getypte letters zetten en daarbij had Hanlo er nauwlettend op toe gezien dat ze precies zo door elkaar kwamen als hij bedoelde. Maar - beminnelijk bleef de dichter wel. Hij bezorgde menige slagroom taart bij de drukkerij. Per motor, onder de snelbinders. Bernlef vertelde hoe Hanlo zich kon vastbijten in details. In een lin ke kroeg had hij een jazzplaat tot vervelens toe gedraaid om de habi- tué's daar uit te leggen hoe won dermooi de baspartij was. Het liep uit op een handgemeen. Jazz - het was een grote liefde van Hanlo. In De Dichter Jan Hanlo. (fotopri klassieke muziek hoorde hij altijd wel ergens de verborgen 'tralala'. Hanlo telefoneerde veelvuldig met de Barbarber-redactie over zijn verzen. De meest bizarre on derwerpen kwamen daarbij ter spTake. Zo herinnerde Brands zich een discussie over de vraag of me rels in een villawijk anders zongen dan in een volkswijk. Volgens uit gever Reinold Kuipers bestond er inderdaad zoiets als een 'buurtef- fect'. Hij had op een grammofoon plaat met vogelgezang uit Naarden duidelijk kunnen horen dat er een Roermondse roerdomp meedeed. Hanlo interesseerde zich nogal voor het Zen-boeddhisme. K. Schippers vertelde een anekdote, waaruit bleek dat de dichter bij dat gefilosofeer de humor niet vergat. Toen iemand hem eens voorhield dat je in het Zen-boedhisme 'als het ware in één sprong lucht moest worden' antwoordde Hanlo: 'Laat de lucht liever proberen om in één sprong mij te worden.' Lachsalvo's. Ontroering. Diepe aandacht. Kortom: een mooie avond in De Burcht, kundig geleid door gespreksleider Egon Snel- ders. Wie al niet helemaal vol was van Hanlo, kon (en kan tot 4 april) de tentoonstelling over deze dich ter nog bekijken. Te zien: enkele verzen op transparante vellen plas tic, mooi passend bij de helderheid van het werk, het manuscript van 'Oote', bibliofiele uitgaven en fo to's, veel foto's. De dichter met bre tels. De dichter op de motor. De dichter aan zijn werktafel, naast zijn hond. Het bijschrift van Hanlo bij die laatste foto: "Jan Hanlo is zo'n flinke poëta geworden door: Liga en beschuit...". Kan het an ders bij een dichter die onze jeugd liet voortduren? CEES VAN HOORE SLAGWERKFESTIVAL - De 'drumbattle', die morgenmiddag als opening van het Leidse slag werkfestival dient, wordt niet ,zoals aanvankelijk de bedoeling was, op het Stadhuisplein gege ven, maar in het Waaggebouw. Aanvang 14.00 uur. 'De Blinde' van Friedrich Durren- matt door het Brandtheater. Regie: Paul Devilee. Met: Bert Apeldoorn, Jak Bakker. André Besseling, Frans van Deursen, Erie Jaspers, Raymon- de de Kuyper, Sheila Lever, Jan van Mierlo en Marian Mudder. Gezien op 19 maart in het LAK-theater, Leiden. Aldaar ook van- en morgenavond. LEIDEN - 'De Blinde' van Frie drich Dürrenmatt handelt over werkelijkheid en illusie, over waarheid en geloof. Maar het gaat ook over theater, over de vaardigheid om een ander te overtuigen en te manipuleren. Waarschijnlijk is het juist die ge laagdheid die het Brandtheater in dit stuk heeft aangetrokken. Want het is juist die kwaliteit van de tekst die in het spel wordt uit gebuit en in de regie wordt aan gevuld. Dat gebeurt op een zo doordachte manier dat het dua lisme van Dürrenmatt bij vlagen nog verdubbeld wordt. In de tekst wordt twee maal naar de bijbelse vertelling van Job verwezen. 'De Blinde' is te beschouwen als een hedendaag se variant op dat verhaal. Maar waar Job door de duivel van alles wat hem lief is wordt beroofd, daar is de hertog van Dürrenmatt aan het begin van de vertelling al straatarm en blind. Alleen: hij wil het zelf niet geloven. Een bui tenstaander neemt de taak op zich hem aan het verstand te brengen dat zijn paleis is afge brand, dat zijn volk is gedood, dat zijn zon hem verraadt en dat zijn dochter sterft. Die buiten staander laat hem al die bezoe- Voorstelling: Largo Desolato van Vaclav Havel door het Publieksthea ter. Vertaling: Sjoerd de Jong en Kees Mercks; decor Judith Lansink; lichtontwerp Steve Kemp; kos tuums: Geke Oosterhof: regie: Peter de Baan; spelers Rense Royaards; Rik van Uffelen; Mies de Heer; Ca therine ten Bruggencate; Wim Meu- wissen; Marijke Beversluis e.a. Ge zien gisteravond in de Leidse Schouwburg. Nog te zien van 24 maart tot 6 april in de Kleine Kome die in Amsterdam. 'Largo Desolato' LEIDEN - Waarom zat de schouwburg niet vol? Wat is er aan de hand? Geen vertrouwen in de Tsjechische toneelschrijver Vaclav Havel of in de spelers van het Publiekstheater. Jammer men heeft een echt goed toneel stuk gemist. Van regisseur tot speler, van decor tot licht, van muziek tot kostuums, alles was perfect. Vaclav Havel die onlangs op. kingen doormaken, in feite in de vorm van een toneelspel binnen het toneelspel. Maar het geloof van de blinde hertog houdt stand te midden van dit theater dat de waarheid recht wil doen en is zelfs zo sterk dat het aan het eind de werkelijkheid naar zijn hand zet. Dürrenmatt plaatste zijn spel in de tijd van de dertigjarige oor log, als Duitsland het slagveld van Europa is. Het Brandtheater geeft aan die historische omge ving een eigen draai. Stijlvolle, quasi-authentieke kostuums, afstand de Erasmusprijs mocht ontvangen, heeft geprobeerd een professor/filosoof neer te zetten die ten prooi valt aan een niet na der genoemd regime. Een profes sor, gespeeld door Rense Rooyaards, die ernstig in zijn vrijheid wordt beknot, geen we zenlijke steun meer krijgt van zijn vrienden en verstrikt is ge raakt in zijn gedachten. Hij durft niet meer op straat uit angst te worden opgepakt. Kortom, hij lijkt zijn gevecht gestaakt te hebben. Lijkt. Want: op cruciale momenten verzet hij zich toch. Maar niet meer zoals vroeger. Op gezette tijden vraagt hij zich gekweld af: 'Waar is mijn humor? Mijn ijver, mijn uithou dingsvermogen? Mijn scherpe formuleringen? Mijn ironie en zelfspot? Mijn vermogen ergens warm voor te lopen, me emotio neel te engageren, me ergens op te storten en me zelfs op te offe ren?' Het leed, de ondergang van de gaan samen met een elektrische gitaar, shag, cassettespeler en gympies. Die attributen zijn te kenend voor de benadering van het stuk; men geeft gestalte aan de tekst van Dürrenmatt, maar heeft het tegelijk ook met na druk over het acteren zelf, op een wijze die soms aan het werk van Frans Strijards doet denken. Het decor is een consequente aanvul ling op die benadering. Het po dium staat vol kale stammen, waaraan lange witte vaandels hangen. Ze verbeelden krijgsge woel, een bos en een paleis tege- filosoof, zet zich voort in zijn ver houdingen. De eerste vrouw trekt zich niets meer van hem ,aan en heeft alleen nog interesse voor de geneugten des levens. De tweede vrouw wil precies we ten waar ze met hem aan toe is en heeft behoefte aan liefde. Iets waarover hij niet meer beschikt, dat gevoel is allang dood in hem. De derde vrouw, een studente, aanbidt hem om zijn kennis, om zijn filosofische geschriften, waaruit zij moeiteloos weet te ci teren Het lukt haar even om de professor uit zijn isolement te ha len. Even maar, want als er twee mannen aan de deur komen om hem te vertellen dat hij niet wordt opgepakt, ontglipt hij weer. Opgepakt worden, dat was eigenlijk nog het enige wat hij wilde. Het mooie van Largo Desolato is dat de politiek er geen over heersende rol in speelt. Het ver haal is daar bovenuit getild. In al le eenvoud wordt de mens bloot- lijk, en roepen bovendien een sfeer van armoede op. Meestal slaagt het Brandthea ter er bewonderenswaardig goed in die beide heren te dienen en weet aan het dualisme in 'De Blinde' nog een eigen laag toe te voegen. Maar soms loopt het slecht af bij dat laconieke balan ceren tussen ernst en spel. Dat is als het burleske al te zeer gaat overheersen en de acteurs de kans krijgen als jonge honden het drama te verscheuren. Met de komische verpakking van 'De Blinde' kan het Brandtheater prima uit de voeten, maar dat gaat soms ten koste van de denk beeldige loutering die de hertog doormaakt. De venijnige accu raatheid van 'Sexual perversity in Chicago - het eerste stuk van Het Brandtheater - wordt in de regie van dit lange stuk met veel personages soms node gemist. Er worden noodgrepen toege past om er toch vooral geen tekststuk van te maken. Maar die momenten zijn verre in de min derheid. Beide stukken geven samen een aardig beeld van waar het Brandtheater voor staat: fana tiek, gedreven theater; een aanpak waarbij zo ongeveer alle middelen geoorloofd zijn en een gedurfde repertoirekeuze. Voeg daarbij het optimistisch stem mende peil van acteren en Lei den heeft op het moment een professioneel werkende theater groep binnen haar grenzen waar uit iets moois kan groeien. ARIEJAN KORTEWEG gesteld aan tegengestelde krach ten. Krachten die zowel in het politieke, maar ook in persoonlij ke en maatschapplijke vlak kun nen liggen. Hoewel alle persona ges in dit stuk ongewoon gedrag vertonen, is dat bij de professor het duidelijkst waarneembaar: hij is innerlijk verscheurd omdat hij steeds moet schipperen tus sen twee keuzes, waardoor hij op een gegeven moment iedereen moet teleurstellen en zijn eigen identiteit verliest. Het knappe van regisseur Pe ter de Baan is dat hij er geen loodzwaar toneel van heeft ge maakt, niet als een dominee te keer is gegaan. Largo Desolato is spannend en afwisselend. Er zijn stormwinden, maar ook briesjes. Het stuk ademt de sfeer van Kaf ka, maar ook die van de verhalen van Milan Kundera. Het oogt no- chalant, maar dat is schijn. Largo Desolato heeft alles in zich: het is tragisch, komisch en af en toe ab surd. SASKIA STOELINGA. Exposities Leiden Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge neeskunde in de 19e eeuw, t/m mid den '87; di. t/m za. van 10-17 uur, zo. van 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel, expositie "Met de dood voor ogen', t/m 5/4; aan winsten moderen kunst, t/m 26/4; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht, 'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4; ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Art Tea House - aquarellen Adrienne Hoogenberk, tot 1/4; di. t/m za. 10-18 uur. do. 10-21 uur, ma. 12-18 uur, zo. 11-18 uur. Antiquariaat van Paddenburgh - Diefsteeg, kinder- en dieretsen van Minnie Dronkers, t/m 31/3. Galerie AZL - tentoonstelling Gra fiek, uitgegeven door Zeger Reijers, t/m 5/4; dag. 10-17 uur. Galerie-atelier Treetje Lager - hoek Oude Ryn/Pelikaanstraat, o.a. mono- typieën, potloodtekeningen en lino's van Henny Hartevelt, Angela Tulfer en Maijan van den Bosch, t/m 27/3; woe. en vr. 13.30-18 uur; za. van 12.30- 17 uur, do. van 13.30-18 uur en van 19- 21 uur. Galerie Intermezzo - Haarlemmer straat 226, acrylschilderijen van Lidie Bossen, tot eind maart; ma. 13-19 uur, di., woe. 11-19 uur, do. 11-22 uur, vr.. za. 11-19 uur en 22-2 uur. De Trommelaar - Apothekersdijk 22, Irene Prinsem tekeningen, tot 31/3; ma. t/m za. 17.30-20.30 uur. Lakgalene - Cleveringaplaats, L.P. Boone, schilderijen, collages, teke ningen, t/m 17/4; ma. t/m vr. 10-22 uur. 't Huys Benee - Nieuwe Rijn 3 - per manente tentoonstelling van werk van Leny Noyen, vr. 14-16 uur en za. en zo. van 12-16 uur. Pasen; di. t/m za. 9-211 Leiderdorp Leythenrode - Hoogmadeseweg, aquarellen Anne Idsinga-Feyen, t/m 18/4; dag. van 10-20 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, 'werkkamer in het groen', maart, april en mei; Yvonne Cornegge-Casander, keramiek, zijden sjaals en zijde-schil derijen (aquarellen), Henny v.d. Kemp, glascollages, t/m 2/4; di. 19-21 uur, woe. 10-12 en 14-16 uur. do., za en zo. 14-16 uur. Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat, potlood- en kleurpotloodtekeningen van Giel van Langeveld, t/m 2/4; woe., do., zo. 14-16 uur, za. 11-16 uur. Alphen Rhijnkade elf - Rijnkade 11, Aquarel len van Sonja Dwinger, t/m 30/4; di. t/m za. 10-17.30 uur, vr. van 10-21 uur. Galerie Alba - Kortsteekterweg 42, Betsy van der Meer, schilderijen en aquarellen; Vera de Groot, schilderij en, t/m 29/3; vr., za.. zo. van 10-20 uur. Rijnsburg Genootschap Oud Rijnburg - Oude Vlietweg 6, 'Rijnsburgers laten Rijns- burg zien' en de vaste collectie 'De Andere Middeleeuwen', tot 5/9; vr. 19- 21 uur, za. 10-16 uur. Hillegom Kulturele Raad - Prinses Irenelaan 16, overzichtstentoonstelling Kees Heemskerk sr., t/m 23/3; ma. t/m do van 9-12, 13.30-16.30 en 19-21 uur, zo 8, zo. 15. zo. 22 van 14-17 uur. Wassenaar Galerie Ja - Molenweg 6, Alexandra 25 jaar handweefster, jubileumexpo sitie met goedbevriende collegae, tot 22/3; dag. 11-17 uur, do. en vr. ook van 19-21 uur. Hotel Wassenaar - schilderijen van Leny van Horssen en Rineke Waas dorp, t/m 30/4. De Watergeus - Simon van Capelweg 10, etsen, aquarellen en olieverven van José Calsina, t/m 24/5; di. t/m zo. vanaf 12 uur. Concerten Klassiek De celliste Pascale Went geeft van avond samen met de pianiste Hiroko Tsuyama een recital in de Kapelzaal van K&O. Er zullen composities wor den uitgevoerd van Bach (Suite nr.2 in D kl.t.), Boccherini (Sonate nr.6 in A gr.t.), Van Beethoven (Sonate in D gr.t. opus 102, nr.2) en Martinu (Sona te nr 2). Aanvang 22.15 uur. Het Leiderdorps Kamerkoor geeft vanavond een uitvoering voor K&O in de Dorpskerk. Onder leiding van Wim van Meeuwen zullen werken van Johannes Brahms en Franz Schubert worden uitgevoerd. Van Brahms wor den de tamelijk onbekende solokwar tetten voor vier stemmen en piano uitgevoerd., van Schubert 'Das Ge bet' en delen uit Rosamunde. Solisti sche medewerking: Peter Entzinger (piano) en Anke Zuithoff (alt-mezzo). Aanvang 20.15 uur. Een romantisch programma met werken van o.a. Fauré, Rachmaninoff en Elgar wordt vanavond uitgevoerd in de Wassenaarse Pauwhof. De uit voerenden zijn de violisten Henrik Svanstróm en Liesje Noske en de pia- De Maastreechter Staar, welk be faamd mannenkoor ruim honderd jaar bestaat, geeft zaterdagavond een lenteconcert in de Pieterskerk. De 'Ster van Maastricht' telt ongeveer 150 zangers en staat onder leiding van Hennie Ramaekers. Op dit Leidse concert zullen o.m. worden uitge voerd het Hallelujah uit de Messiah van Handel, de walsaria uit 'Romeo et Juliet' en fragmenten uit opera's van Verdi en Bellini. Kaarten zijn op de dag van het concert van twaalf uur af verkrijgbaar in de kerk. Aanvang 20.00 uur De cellist Valter Despalj en de even eens uit Joegoslavië afkomstige gita rist Dusan Bogdanovic verzorgen zondagochtend het koffieconcert van K&O in de Stadsgehoorzaal. Het tweetal zal werken uitvoeren van Boccherini, Mendelssohn, Chopin. Granados, Albeniz e.a. Aanvang 11.30 uur. (Despalj en Bogdanovic treden vanavond met hetzelfde programma op in het cultureel centrum Warenar in Wassenaar, 20.15 uur). Het Akademie Blaaskwintet uit Praag treedt zondagavond in het Groene Kerkje in Oegstgeest op. Het ensemble bestaat uit Jiri Marsélek (fluit), Otto Trnka (hobo), Peter Do- nek (klarinet), Miroslav Kubicek (hoorn) en Josef Janda (fagot). Het programma vermeldt werken van o.a. Haydn, Reicha en Mozart. Aanvang 20.15 uur. Het Leids Vocaal Ensemble o.l.v Theo Goedhart geeft zondagavond een uitvoering in de Wassenaarse Dorpskerk. Er zal een programma van zowel Engels als Italiaans koor werk (Britten, Elgar, Monteverdi, Vi valdi) ten gehore worden gebracht. Aanvang 19.00 uur. De Amsterdamse contrabasvirtuoos Eligius Kuhlman geeft zondag een koffieconcert in de zaal van het ge bouw Oude Vest 91. Hij wordt bege leid door de Leidse pianist Eli 't Hart. Dit c 5 het e uit e De Maastreechter Staar, zaterdagavond in de Leidse Pieterskerk De pianist Alwin Bar geeft maandag avond in de Kapelzaal het tweede concert uit de Chopin-sene van K&O Uitgevoerd zulen worden Chopins Berceuse. Etudes opus 25, Fantasie Impromptu. Ballades en de Tweede Sonate. Aanvang 20.15 uur. worden woensdagavond in de Kapel zaal van K&O vertolkt door de pianis te Anna Vreede Mees en de violiste Marguerite Königs. Aanvang 20.15 Het ensemble Olim voert woensdag avond oude muziek uit in de Taffeh- zaal van het Museum van Oudheden. Het ensemble bestaat uit Erik Beijer (vedel), Lida Dekkers (zang), Wieland Eggermont (psalterium en zang), Eve line Juten (luit en zang), Jan Quik (blokfluit en traverso) en Ingrid Smit Duyzentkunst (zang). Er zal muziek uit de kring rond Geert Grote en Bourgondische hofmuziek (14e-15e eeuw) worden uitgevoerd. Aanvang 20.15 uur. Het lunchconcert op donderdagmid dag bij K&0 wordt verzorgd door de pianiste Marlies Molenaar. Ze zal composities van o.a. Scarlatti, Liszt, Chopin en Debussy vertolken. Aan vang 12.45 uur. Pop De band Wasted Pinguïns staat van avond in het zoldercafé van het LVC. Volgens de biografie van de band is Wasted Pinguins ontstaan uit een ob sessie voor glamour. Het geluid dat de leden voortbrengen is rauw, spet terend intensief, eenvoudig en spon taan. Aanvang 23.30 uur; Breestraat 66, Leiden Zaterdagvond speelt de Amsterdam se formatie Outrageous in het LVC. Pakkende melodieën en verhalende teksten zijn de voornaamste kenmer ken van deze groep. De muziek zou kunnen worden omschreven als 'pret- punky-rock'. Aanvang 23.00, Bree straat 66, Leiden Het Haagse Paard haalt vrijdagavond Supersessie met Eelco Gelling (ex- Cuby&Blizzards) en Tom Barlage (ex-Solution) binnen Aanvang 22.30. Prinsegracht 12-14, Den Haag De avond daarna speelt in datzelfde Paard de groepen Pop will eat itself en It Dockumer Lockaeltje. Aanvang 22.30 uur In het Hard Rock Centrum 'Scum' in V'v V 'Tfe en Marjon Brandsma in Schnitzlers 'Het wijde land', dit weekeinde in de Amsterdamse Stads schouwburg. (foto Kees de GraaJT) Katwijk treedt zaterdagavond de groep Flotsah and Jetsam. Aanvang 21.30 uur; Helmbergweg in Katwijk. In 'De Cantharel' wordt vanavond Band uit Tilburg en de Amerikaanse zanger, gitarist, componist Ray Kirk- land uit Nashville. Aanvang 20.30 uur; Cantharel 6, Alphen aan den Rijn. In de Stadsgehoorzaal geef de Volen- damse groep BZN donderdag en vrij dag (26 en 27 maart) een concert. Aan vang 20.15 uur; Breestraat, Leiden. De blueszanger en gitarist R.L. Burn- side treedt maandagavond opnieuw in de Grote Beer aan de Rembrandt- straat op, dit in verband met de grote belangstelling die er begin deze week voor zijn bezoek aan Leiden bestond. Aanvang 21.30 uur. Jazz Het tweede Leidse Slagwerkfestival biedt zaterdagavond m de Waag een keur aan slagwerkers: Percussie-en semble Ponda O'Bryan; Martin van Duynhovens percussie-ensemble en het Amsterdamse Circle Ensemble. Aanvang 20 00 uur in de Waag in Lei den. 's Middags geeft de Zeeuwse slagwerkgroep Zilte Swing een con cert. Aanvang 14.00 uur. Lezing Maandag komt de auteur Adriaan Morrien naar de Stichting Burcht om herinneren op te halen over dichter en schrijver Jan Hanlo (1912-1969). Aanvang 20.15 uur; Burgsteeg 14, Lei den. R.J. Spruit, bij velen bekend als de schrijver van 'Leiden, een Hollandse erfenis' en sinds enkele jaren conser vator van het Westfries Museum in Hoorn, houdt dinsdag 24 maart een lezing onder de titel 'De dood onder ogen'. Deze lezing sluit aan bij de ten toonstelling 'Met de dood voor ogen', tot 6 april te zien in De Lakenhal. Aanvang 20.15 uur in het museum De Lakenhal, Oude Singel 28, Leiden. Dinsdag 24 maart komt ook, op uitno diging van het bestuur van de Maat schappij voor Letterkunde, Dolf Ver spoor naar Leiden om een voordracht te houden ter gelegenheid van zijn ze ventigste veijaardag. Verspoor heeft veel Spaanse poëzie en toneelstukken vertaald. In 1957 werd hij onderschei den met de Nijhoff-prijs. Thans werkt hij aan een anthologie van vertalin gen uit de Spaanse poezie van 16e en 17e eeuw. Aanvang 16.15 uur; Acade miegebouw, Rapenburg 73, Leiden. Leiden Schouwburg vr 20, 20.15 uur, Jules Deelder in 'Ja Deelder". za 21, 19 uur, Alexandra Radius en Han Ebbelaar, familievoorstelling destheater 'Herr Puntila und Knecht Matt!' van Bertolt Brecht. di 24. 20.15 uur. Frisse Jongens 'Ons Lowietje heeft een engel gezien' LAK-theater vr 20, za 21, 20.30 uur, Brandtheater met 'De Blinde'. zo 22, 15 uur, Cees Brandt: 'Wielhe Wiebbel', voor kinderen van 3-6 jaar. woe 25, do 26. 20.30 uur, De Witte Kraai: 'Tubutsch'. Microtheater Imperium vr 20, za 21, 20.30 uur, Imperium speelt 'Brokstukken' van Bill Man- li off. DEN HAAG Koninklijke Schouwburg vr 20, za 21, zo 22, 20.15 uur, zo 22, 14 uur, 'Een prettig vergezicht', met Ma ry Dresselhuys, Petra Laseur en Leen Jongewaard. ma 23 t/m do 26, 20.15 uur. Hoofdstad Operette 'Der Bettelstudent'. Appeltheater vr 20, za 21, 20.15 uur, zo 22, 14 uur. Theatergroep De Appel speelt 'Am- phityon'. Circustheater vr 20, za 21, 20.15 uur. Nederlands Dans Theater: 'Wiegelied', 'Franken stein', 'Ucceili'. ma 23 t/m do 26, 10-22 uur, voorron den Internationaal Cello Concours Scheveningen 1987 Nederlands Congresgebouw vr 20, 20 uur, Operettevereniging ODES: 'Eine Nacht in Venedig' Johann Strauss. Diligentia za 21,20.15 uur, Heddey Lester/Frank Affolter, piano. di 24, 20.15 uur, Jango Edwards thea terprogramma 'Classics II'. do 26, 20.15 uur, Frisse Jongens met 'Ons Lowietje heeft een engel gezien'. Amsterdam Carré vr 20, za 21, zo 22, 20.15 uur, zo ook 14 uur, Het Nederlands Volkstoneel speelt 'Boefje'. ma 23, 20.15 uur, Manke Nelis. di 24 t/m zo 5, beh. ma, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, 'Madame Arthur', musi cal van Jos Brink en Frank Sanders. Concertgebouw vr 20, 20.15 uur, Het Brabants Orkest o.l.v. Theodore Bloomfield m.m.v. Jo seph Swensen, viool, za 21, 19.30 uur, Christelijke Orato riumvereniging Groot Noord, Het Ne derlands Bachorkest o.l.v. Willem Wiesehahn, m.m.v. Kinderkoor De Kruisbergklokken e.v.a. ma 23, 20.15 uur, Frédéric Meinders, di 24, 20.15 uur, Nederlands Philhar- monisch symfonie-orkest oj.v. Ken- Ichiro Kobayashi, m.m.v. Emmy Ver- hey, viool en Janos Starker, cello, woe 25, do 26, 20.15 uur, Cum.ii Ifi' bouworkest o.l.v. Hartmut Haencher., i.v. Andrej Gawrilow, piano. Nederlandse Opera 'II barbiere di Si- viglia' van Rossini, woe 25, do 26, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater. Nieuwe De La Mar Theater ma 23, di 24, 20.15 uur, Musical Gezel schap van het Ballet van Vlaanderen 'Edith Piaf woe 25 t/m zo 5,20.15 uur, Purper 'De vijfde van Purper'. Stadsschouwburg t/m za 28. 20.15 uur, beh. ma, zo alleen 14 uur, Publiekstheater met 'Het wij- Rotterdam Theater Zuidplein vr 26, 20.30 uur, Haye van de Heyden speelt zijn programma 'Haye Solo'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 27