O Een korte blik in het rijk der stilte Verleden als houvast Houwers grote liefde VRIJDAG 20 MAART 1987 BIOSCOPEN 'Children of al lesser God'; regie; Randa Haines; hoofdrollen: William Hurt, Mar- lee Matlin en Piper Laurie; theater: Lido, Leiden. De acteur William Hurt kreeg vorig jaar een Oscar voor zijn rol in 'The kiss of the spiderwoman'. Ook dit jaar maakt hij aanspraak op de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol, dank zij zijn vertolking van de spraakleraar James Leeds in 'Children of a lesser God'. Het is het zoveelste succesvolle toneelstuk dat voor het witte doek is bewerkt. In tegenstelling tot re cente voorbeelden als 'Death of a salesman' en 'Night, mother' is hier echter geen sprake van een stati sche, toneelmatige registratie van het verhaal. 'Children of a lesser God' is in de eerste plaats een vlot gefilmde lovestory, geheel passend in de lange rij romances die we sinds jaar en dag uit Hollywood voorgeschoteld krijgen. In de tweede plaats is het een emancipa torische film, bedoeld om begrip te wekken voor de situatie van doven en slechthorenden. James Leeds is een succesvol spraakleraar die zo zijn eigen op vattingen heeft over de hanteren methoden bij het leren spreken van doven. De film opent met zijn aankomst per veerbootje op een ei landje waar hij les zal gaan geven aan een instituut voor gehoorge stoorden. Nadat de directeur hem duidelijk heeft gemaakt dat nieuw lichterij niet op prijs wordt gesteld, valt James' oog op de mooie Sarah Norman. Zij dweilt de vloeren en is daar tevreden mee. De ambitieuze leraar neemt daar natuurlijk geen genoegen mee en probeert haar naar zijn lessen te krijgen. Sarah is. tegendraads en koppig en wil niets van hem weten. Ze wil in haar stille en veilige wereldje blijven. In het verleden heeft ze door haar handi cap al genoeg pijnlijke ervaringen gekend. Uitgelachen wanneer ze een geluid probeerde uit te stoten, kon ze haar gebrek alleen compen seren door met Jan en alleman naar bed te gaan. De successen die James bij de overige leerlingen boekt en zijn aanhoudende aandacht voor Sarah brengt hen uiteindelijk bij elkaar. Dan beginnen de problemen pas goed, want hoe moet Sarah begrij pen wat haar geliefde vindt in de muziek van Bach en hoe moet Ja mes binnentreden in Sarah's rijk der stilte? Dat in een film de lovestory de meeste aandacht krijgt is nu een maal onvermijdelijk, maar daar naast worden vele belangrijke za ken aangesneden. Bijvoorbeeld de vraag of doven uitsluitend gebruik kunnen maken van gebarentaal of dat het voor de integratie in de maatschappij noodzakelijk is te le ren spreken. De film slaagt er in begrip te kweken voor doven en de niet-do- ven een glimpje te tonen van de wereld van hun gehandicapte me demens. De symboliek van het Wa ter (stilte, geborgenheid) en van het eiland (het isolement van de ge hoorgestoorden) is misschien niet gelukkig en er zijn enkele ander minpunten zoals het suikerzoete melodrama en het in spreektaal vertalen van alle gebarentaal ten behoeve van het bioscooppubliek. Ze worden echter ruimschoots goedgemaakt door het acteren van de kwetsbare William Hurt werkelijkheid echt gen verdienen. krijgt is erg groot en dat zou ze niet voortgezet. Dat dromen werkelijk- alleen uit sentimentele overwegin- heid worden, daar gaat het toch c de film. LEONARD ENGEL Rebecca de Momay en Geraldine Page in de bus op weg r 'The trip to Bountiful'; regie: Peter Mas- terson; hoofdrollen: Geraldine Page, John Heard, Carlin Glynn en Rebecca De Momay; theater: Kijkhuis, Leiden. Over oude mensen en de dingen die voorbij gaan gaat 'The trip to Bountiful'. Een oude dame reist te rug naar haar geboorteplaats en ontdekt dat al haar herinneringen voltooid verleden tijd zijn. Van het eens zo lieflijke, landelijke dorpje waar ze in haar jeugd gewoond heeft is weinig meer over. De 62-jarige Geraldine Page ont ving voor haar vertolking van de oude mrs. Watts een Oscar. Als be jaarde dame woont ze in bij haar zoon en schoondochter. Geen echt tiful. oZeiiig bestaan want de schoon- gpd) dochter schept er genoegen in de vrouw op allerlei manieren te pes ten. Op een goede dag lukt het haar te ontsnappen en kan een oude wens in vervulling gaan: nog een keer teruggaan naar haar geboort- dorp Bountiful. Mrs. Watts koestert haar herinne ringen en dat staat in scherp con trast met de mening die zoon Lu- die hierover op na houdt. Hij wil niks meer weten van het verleden, die herinneringen zou je eigenlijk beter niet kunnen hebben zegt hij. De contrasten in de film zijn hier en daar wel erg scherp aangezet. De zoon die echt niets wil weten van het verleden en uitermate sul lig overkomt door in gesprekken met zijn moeder alleen maar ant woorden als 'o ja', 'nee toch' en 'is dat zo' te geven. De oude vrouw heeft daarentegen het verleden als enige houvast, de schoondochter is net iets te ordinair. De mededeling van een loketbeambte dat de laat ste bewoonster van Bountiful net die ochtend is begraven had ook beter niet in het script kunnen staan. Zulke gegevens maken een verhaal ongeloofwaardig. Wat af en toe storend is, is het oneindige begrip dat iedereen voor elkaar heeft. Zoon Ludie heeft een kreng van een vrouw maar hij ver wijt haar niets. Zijn moeder pres teert het zelfs om de schoondoch ter, na weer een ellenlange lijst van vermaningen en door haar opge legde strenge gedragsregels, liefde vol te omhelzen. Onvoorstelbaar gewoon, zo veel begrip. ERNA STRAATSMA AMSTERDAM (GPD) - Rob Hou wer begint deze week met de opna men voor de verfilming van Marij ke Höwelers satirische roman 'Van geluk gesproken', waarvoor de re gie in handen is gegeven van Pieter Verhoeff. De film komt in oktober in première. 'Van geluk gesproken' wordt een groepsportret van de bewoners van een groot Amsterdams huis. Op de verschillende woonlagen spelen zich diverse tragikomische verhalen af, die gedurende de loop van een jaar gevolgd worden. On der de bewoners bevinden zich on der anderen Gerard Thoolen, Geert de Jong, Peter Tuinman en Olga Zuiderhoek. Schandaal Deze speelfilm van Houwer is de eerste sinds het twee jaar geleden in een schandaal ten onder gegane 'Bittere kruid'. Houwer besteedde in deze film overigens het daad werkelijke produceren uit aan Hans Klap, die nu adjunct-direc teur is gemaakt van FilmNet. Hou wer kan zichzelf hierdoor weer wij den aan het filmmaken: "Ik heb me vrijgemaakt uit een aantal functies bij FilmNet. Dat kon ik doen omdat die boel nu stevig op poten staat, met 24 uur uitzendin gen per etmaal van speelfilms in zes landen. Ik kan mij nu weer wij den aan wat nog steeds mijn groot ste liefde is, zelf films maken. De draad wordt weer opgevat met 'Van geluk gesproken'. Een boek waarvan ik al vier jaar de rechten bezit, evenals van de twee andere delen van deze Höweler-trilogie. Dus als de film die we nu gaan ma ken succesvol uitpakt, is er alle kans dat ook 'Ernesto' en 'Bij ons schijnt de zon' verfilmd zullen wor den. Ik denk dat we met Pieter Verhoeff precies de goede regis seur hebben aangetrokken, want toen het boek in 1982 gepubliceerd werd, had Pieter al binnen een week bij Marijke Höweler geïnfor- scriptbewerking daar alleen maar meerd naar de mogelijkheden van beter van is geworden", een verfilming. Haast hebben we De schrijfster zelf beaamt de te er niet mee willen maken. We heb- vredenheid over het nu te verfil- ben het project rustig laten rijpen men script, ook al zijn er wat kriti- en ik ben ervan overtuigd dat de sche passages over de universiteit FILMS OP VIDEO Videokijkers zijn vaak geen bio scoopbezoekers, dat hebben on derzoeken aangetoond. Een per soonlijk onderzoekje heeft me geleerd dat ze ook niet tot de meest fanatieke lezers van film recensies behoren. Globaal hou den ze de informatie over nieuwe films bij, maar wanneer een film ouder is dan anderhalf, twee jaar dan is de kennis al weer weg geëbd. Dit is overigens niet al leen zo bij videokijkers maar ook bij veel videotheekhouders. Om die reden deze week een aantal van die bioscoopfilms. 'Drie mannen en een wieg' ('Trois hommes et un couffin') was ruim een jaar geleden een groot succes in Frankrijk. Deze film van Coline Serreau brak de bezoekersrecords en werd vrij snel in ons land uitgebracht. Echt overdonderend is de film niet, maar het gestuntel van drie vrijgezellen die een baby op hun dak geschoven krijgen is soms aandoenlijk om te zien. Roland Giraud, André Dussolier en Mi chel Boujenah hebben zichtbaar plezier in hun werk. Van Video Excellent. Veelbesproken was vorig jaar 'Pretty in pink' van Howard Deutch. Geen pojjprogramma was zonder beelden van deze film. Molly Ringwald speelt een meisje dat door klasgenoten wordt gepest en besluit wraak te nemen. Bij tieners ging de film erin als koek. Van Esselte CIC. CBS/Fox heeft 'The jewel of the Nile' van Lewis Teague uit gebracht. Michael Douglas, Kathleen Turner en Danny De- Vito spelen de hoofdrollen in dit vervolg op 'Romancing the sto- Kort in de bioscooproulatie ge weest is 'Maxie', gemaakt door Paul Aaron. Toch is deze kome die lang niet onaardig. Glenn Close is goed als de tuttige vrouw in wier lichaam af en toe de geest glipt van een levenslus tige actrice uit de tijd van de stomme films. Leuker nog is Mandy Patinkin als de man die niet begrijpt waarom zijn vrouw soms van die uiterst frivole buien heeft. Van RCA. Dezelfde distributeur brengt 'At close range' van James Foley uit, ook een film die maar enkele weken in bioscopen was te bekij ken. Sean Penn is een snotneus die zich met plezier door zijn vol komen amorele vader op het slechte pad laat brengen. Pa is een crimineel die denkt dat 'ie een mafia-baas is, maar die wei nig meer kan dan een dorp terro- Penn laat zich een tijdje door hem meesleuren, maar dan begint hij zowaar na te denken. In feite is 'At close range' een pu- ber-komt-in-opstand film, maar hij is minder voorspelbaar dan in het genre gebruikelijk is. Aan mij niet besteed is 'The Berlin affair' van Liliana Cavani die al jaren niet meer het niveau van 'The nightporter' weet te be reiken. De driehoeksverhouding van een man, zijn Duitse vrouw en zijn Japanse vriendin is slap uitgewerkt en je moet wel heel erg je best doen wil je begrip op brengen A Gudrun McNally Dor de manier waarop Landgrebe, Kevin n Mio Takaki hande- PETER DE ZWAAN (OP)NIEUW 'Children of a lesser God' - Lido, Lei- al. den 'About last night' - relationeel gedoe in weinig onderhoudende film, Euro, Alphen 'The mission' - meeslepend melodra ma over missiewerk, Greenway, Voorschoten 'Down and out in Beverly Hills' - Hol- lywood-komedie over rijk en arm, Greenway, Voorschoten 'Thomas en senior' - Greenway, Voor schoten 'Blonde Dolly' - verhaal over een Haagse prostitueé. City. Katwijk 'Fine mess' - City, Katwijk 'Circus op stelten'. City, Katwijk BLIJVERS 'No mercy' - Jeroen Krabbé als en gerd in politiefilm, Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'A room with a view' - liefde en romantiek in sfeervolle film, Lido, Leiden 'Betty blue' - verhitte passie in Franse film - Lido, Leiden 'De aanslag' - een langdradige versie van Mulisch' boek, Greenway, Voor schoten 'Ruthless people' - Bette Midler in uit bundige komedie, City, Katwijk 'Dutch Treat' - meidengroep Dolly Dots in vermeende komedie, Trianon, Leiden en Euro, Alphen 'Heartbreak Ridge' - Clint Eastwood als militair van de oude stempel, Eu ro, Alphen 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper verbaast zich in New York, Lido, Leiden 'Speurneuzen' - Sherlock Holmes op muizenniveau in Disney-film, Luxor, Leiden en Euro, Alphen 'Flodder' - a-sociale familie belandt bij wijze van experiment in een kou- we kakbuurt, Lido, Leiden, Euro, Al phen en City Katwijk 'Assepoester' - Greenway, Voorscho- SEXFILMS 'Daisy chain' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'About last night' - Euro, Alphen 'De sexmuskiet' - Euro. Alphen. 'No mercy', - Euro, Alphen 'Grillige erotische zaken', Euro, Al phen DEN HAAG 'Blonde Dolly' - Babylon (471656), 16 'Crocodile Dundee' - Asta, al. 'The Fly' - Babylon, (471656), 16 jr. 'Color of Money' - Cineac, Metropole, al. 'No mercy' - Cineac (630637), 12 jr. 'Na schooltijd' - Cineac, 12 jr. 'Amadeus' - Euro (667066), at 'Flodder' - Odeon (462400), al. 'A room with a view' - Metropole, 16 jr. 'De Aanslag' - Metropole (456756), al. 'Field of honour' - Metropole, 12 jr. 'Out of Africa' - Metropole, al. 'Back to school' - Odeon, al 'Heartbreak Ridge' - Odeon, al. 'Girl friends' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Flesh and ecstacy' - Le Paris, 18 jr. 'Meisje met stijl' - Le Paris, 18 jr 'Abel' - Odeon, al. AMSTERDAM 'Peggy Sue got married' - Alfa, al 'Betty Blue' - Alfa, (278806), 16 jr. A room with a view' - Alhambra (233192), al. 'Color of Money' - City (234579), Tu- schinski, al. 'The Fly' - Cinerama (234876/266227), 16 jr. 'Blonde Dolly' - Alfa, 16 j 'Children of a lesser God' - Calypso, al. 'Doll face' - Centraal (248933), 18 jr. 'That's life' - Cinecenter (236615), al. 'Hannah and her sisters' - Cinecenter, al. 'Stona d'amore - Cinecenter, 16 jr. Heartbreak Ridge' - City, 12 jr. 'Clockwise' - City, al. 'Back to school' - City, al. 'Fellini's Casanova' - Kriterion (231708), 16 jr. 'Round Midnight' - Kriterion, Tu- schinski, al. 'Met sex meer man(s)' - Parisien (248933), 18 jr. 'Down by law' - The Movies (245790), 16 jr. 'Vroeger is dood' - The Movies, 16 jr. 'She's gotta have it' - The Movies, 16 jr. - Tuschinski, 16 'Flodder' - Tuschinski, al. 'De Aanslag' - Tuschinski, al. 'The Mission' - Tuschinski, al. 'Round Midnight' - Tuschinski, al. 'Children of a lesser God' - Cinema, al. 'Carmen' - Cinema, al. 'Mona Lisa' - City, 16 jr. 'Field of honour' - City, Alhambra, 12 jr. 'No mercy' - Cinema, City, 12 jr. 'Caravaggio' - De Uitkijk, 16 jr. 'Desert bloom' - Cinecenter, al. 'Dune' - Cineac, 12 jr. TELEVISIE verdwenen en werd er angst voor AIDS bijbedacht. "Dat ik dit op mijn oude dag nog mag meema ken", zo verwoordt ze haar opti misme over de in de steigers gezet te film. „Ik herken in dit draaiboek de kaleidoscopische opzet en de naar tragiek verschuivende humor die ik voor ogen heb gehad". Hó- weler verwacht dat de film een Ne derlandse variant wordt van door haar bewonderde Franse films van Yves Robert of Claude Sautet. Experimenteel Verhoeff blijkt meer de tragiko mische stijl van Italiaanse filmsati res in gedachten te hebben. Rob Houwer benadrukt het experimen tele karakter van de te hanteren stijl, aangezien de film er semi-do- cumentair moet gaan uitzien. Ook dat is volgens de producent bij uit stek een reden geweest om Ver hoeff te laten regisseren. Hij heeft immers bij de VPRO ruime erva ring had opgedaan in het vervaar digen van docu-drama's, voor hij zich ontwikkelde tot de maker van prijswinnende speelfilms (drie gouden Kalveren) als 'Teken van het beest' en 'De dream'. Andere in het verschiet liggende projecten van Rob Houwer zijn verfilmingen van de boekens van Nederlandse schrijvers als Maar ten 't Hart ('De kroongetuige', te re gisseren door de Australische Ne derlander Paul Cox), Leonard Hui- zinga ('Adriaan en Olivier', te regis seren door Dimitri Frenkel Frank), Boudewijn Büch ('De kleine blon de dood'), Remco Campert ('Het le ven is vurrukkulluk'), Janwillem van de Wetering ('Buitelkruid') en Erik Hazelhoff Roelfzema ('Sol daat van Oranje zwaait af). De lotgevallen van 'Dr. Vlim- men' zijn vanavond te zien op Duitsland 2. Peter Faber in de rol van veearts is werkzaam in Bra bant. Zijn omgang met de boeren in het dorp verloopt niet geheel vlekkeloos (20.15 uur). Liefheb bers van spaghetti-westerns moeten hun televisietoestel om 22.50 uur inschakelen op Neder land 1. Dan begint 'Three silver dollars'; een film over een cow boy die op zoek gaat naar een verborgen schat. De Nederlandse film 'Charlot te' is zaterdag te zien op Duits land 1 (15.00 uur). Een joodse schilderes vlucht in 1939 voor het oprukkende nazisme naar Zuid-Frankrijk. De zelfmoord van zowel moeder als oma ma ken haar leven steeds ondraaglij ker. Peter Sellers als inspecteur Clouseau (in Duitse versie) komt later op de avond op Duitsland 2 (20.15 uur) in 'The revenge op the pink panther'. De Parijse on derwereld heeft het deze keer op hem gemunt. De BBC besteedt zaterdag avond opnieuw aandacht aan Ingmar Bergman. Het vierde en laatste deel van 'Fanny Ale xander' begint om 23.25 uur (BBC 2) en de nachtfilm is 'Smultronstallet' (0.55 uur; BBC 2). Laatstgenoemde film gaat over een oude geleerde met een ongelukkig privébestaan. Tij dens een rit naar de universiteit droomt hij weg in herinneringen en maakt de balans van zijn le- i Neder- ven op. 'Man in de war' is e landse tragikomedie tuinman die tegen wil en dank met een baby wordt opge scheept. Woensdag om 20.10 i te zien op BRT 1. Dezelfde avond op Nederland 2 'The parallax view' (22.15 uur). Een spannende politieke thriller met in de hoofd rol Warren Beatty. Als journalist gaat hij op zoek naar de moorde naar op de senator. Tijdens zijn speurtocht ontdekt hij verschil lende verdachte 'ongeiukken'. FILMHUIZEN De flamengofilm 'El amor brujo' draait nog tot en met zondag in het Filmhuis LVC. Vanaf woensdag draaien daar twee fims met als thema New York. Allereerst 'Subway riders' van Amos Poe. Een detective over een schrijver die zich met een psychopatische saxofonist identificeert en bij metrostations mensen vermoordt. Volgens Poe is de film een 'geluidsgedicht' over New York, maar ook een melodrama over ontworteling en vervreemding (woensdag, 20.00 uur). Het thema New York staat ook centraal in 'Desperately seeking Susan'. Een komedie over een verveelde huisvrouw die door een toevallige gebeurtenis voor iemand anders wordt aangezien (donderdag tot en met zondag; 21.15 uur). Bij K&O is het thema deze keer vrouwen in Hollywood. Dinsdag wordt de Fins-Zweedse film 'Men can't be raped' ver toond. Het verhaal van een vrouw die wraak wil nemen op haar verkrachter (20.15 uur). Woensdagmiddag is bij K&O de Zweeds-Deense film 'De ge broeders Leeuwenhart' te zien. Een kinderfilm naar het gelijkna mig boek van Astrid Lindgren. In 1978 kreeg ze hiervoor de Vre desprijs.! 'El Norte' is een Mexicaanse film over twee Indianen die op weg zijn naar Amerika, om daar een nieuw bestaan op te bouwen. Tot en met zondag in het Kijk huis, aanvang 19.30 uur. Roberto Begnini is de gangma ker in 'Down bij law' van Jim Jarmusch. Als vreemdeling Amerika heeft hij een wel ze komische blik op de samenle ving. Samen met John Lune t Tom Waits ontsnapt hij uit de ge vangenis en gaan ze op zoek n een nieuw bestaan. Andere films in het Kijkhuis deze week: 'La historica official' (maandag; 20.00 en 22.15 uur), 'My beautiful laundrette' (dinsdag; 20.00 en 22.15 uur) en 'Out of Africa' (woensdag; 20.00 uur). William Hurt als spraakleraar en Marlee Matlin als tegendraadse leerling in 'Children of a lesser God', ifo Rob Houwer 'Van geluk gesproken': Peter Tuinman, Mirjam (foto anp) De drie hoofdrolspelers in de nieuwe film Sternheim en Gerard Thoolen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 11