'Een clown verbaast zich over alles Jango Edwards op pad met 'Classics II' Pasedena Dream Party 'Kleur is alles': helemaal niets Techniek scoort in 'Oü est la béte?' POP ZATERDAG 7 MAART 1987 wmtrmMiw PAGINA 33 Classics II heet het pro gramma waarmee de muzi kale clown Jango Edwards zijn vijftienjarige verblijf in Nederland viert. Elke voorstelling van zijn tour nee - Jango Edwards staat vanavond op de planken van de Leidse Schouwburg - doet hij weer een andere greep uit zijn inmiddels ui terst omvangrijke reper toire van vierhonderd sketches en zeshonderd popsongs. „Zelfs mijn band weet nooit wat er gaat ge beuren", zegt de clown met de lange haren, die één gro te verandering in zijn le ven meer dan voldoende vindt. „Ik groei alleen nog maar in mijn kunst". door Eric v.d. Velden AMSTELVEEN (GPD) - „Ik moet poepen". Natuurlijk, dat antwoord viel van Jango Edwards (38) te ver wachten op de vraag of hij beetje Nederlands heeft leren spre ken. Nee, dus. Logisch ook, vol gens deze in Amerika geboren en getogen clown, want meer dan driekwart van de optredens geeft hij buiten de Nederlandse grenzen: „Amsterdam beschouw ik als een uitvalbasis". Een kleine correctie is misschien op zijn plaats: Amstelveen om pre cies te zijn, en om nog exacter te zijn: een eenvoudig ingericht rij tjeswoning in een nieuwbouwwijk. Van boven komen de geluiden van een baby, en beneden liggen op de vloer de spelletjes van zijn al wat oudere zoon keurig opgestapeld. Zijn eveneens zeer Amerikaanse vrouw krijgt een fikse pakkerd voordat zij boodschappen gaat doen. „Kinderen kunnen hier ple zierig opgroeien", vertelt Jango Edwards later, „Daar heb je reke ning mee te houden. Je moet aan hun scholing denken". De zorgzame huisvader achter de waarmee hij populair is geworden zorgloze clown. Het blijft bij die één grappende wervelwind van ene glimp, want verder valt Ed- woorden en beweging, één brok Jango Edwards: 'Ik heb mijn weg gevonden'. wards geen moment uit de rol positieve levensvreugd. De vele (voornamelijk: financiële) tegen slagen uit zijn loopbaan dient hij daad: je moet er nog om lachen als goede grappen op, en inder- ook. „Wil je nog meer problemen horen", zegt hij met pretoogjes, na dat al de inmiddels welbekende subsidieperikelen van 'zijn' Festi val of Fools ('Er komt hoe dan ook een nieuwe aflevering'), de vele ru zies met platenmaatschappijen en impresario's, het verlies van een uit eigen zak gefinancierde en nooit uitgebrachte film, en de dief stal van zijn splinternieuwe BMW de revue hadden gepasseerd. (foto GPD) LEIDEN - Pasadena Dream Party. Zo heet het muzikale festijn dat op vrijdagavond 13 maart de Leidse Stadsgehoorzaal op haar grondves ten moet doen. trillen. Een party tij dens welke de Pasadena Dream Band een nieuwe single hoopt te presenteren en Leidse modezaken hun nieuwe collecties zullen tonen. Voor de single 'In your eyes' schreef Leidenaar Lou Gulde- mond zowel de tekst als de muziek. Een nummer, dat volgens Jan Kie- wiet de Jonge, oprichter en spil van de Leidse groep, niet te verge lijken valt met 'Zandvoort', de zo merhit van vorig jaar. Het is in ei- gen beheer op single gezet door de nu vijfjaar bestaande formatie, die zich voor wat het komende droom- Aan het welslagen van de party line Tensen zal ook van de partij feest betreft verzekerd weet van de hopen o.a. mee te werken de popu- zijn, evenals Adam Curry. Het pro- (financiële) steun van enkele be- laire meidengroep Centerfold en gramma vermeldt voorts video-dis- drijven. Zo zal een bekende siga- de Leidse jazzpianist Karei Boeh- co met clip. De Pasadena Dream rettenfabrikant voor een lichtshow lee met de HumpHrey-Campbell- Party duurt van acht uur's avonds zorgen. band. Veronica-presentatrice Caro- tot drie uur 's nachts. Moeilijkheden 50.000 gulden van de Griekse rege ring. TVee jaar geleden was Athe ne culturele hoofdstad van Europa. Ik ben toen gevraagd om artiesten voor een straattheater-festival te engageren. Deels ging het om een bijdrage van de Nederlandse rege ring. De andere helft van het bud get van één ton zou van Grieken land moeten komen. Een leuk be drag dus. Artiesten die ik al jaren van het Festival of Fools ken, en die normaliter het zout nog niet in de pap verdienen, mocht ik opbel len met de vraag of ze misschien zin in een reisje Griekenland had den. Open tickets lagen klaar, en ze moesten maar zeggen hoeveel ze voor een optreden wilden krijgen. Tweeduizend gulden?', herhaalde ik. 'Prima. Nee. weet je wat: we maken er het dubbele van'. Heer lijk. ik speel graag voor Sin terklaas. Maar dat geld van Grie kenland kwam dus nooit. Moeilijk heden in het parlement, of zo. Je kunt je zeker wel voorstellen in wat voor een positie ik terecht kwam". „Ik ben een erg gelukkig mens", stelt Jango Edwards op een toon die geen tegenspraak duldt, „An ders zou ik dit vak ook niet meer kunnen uitoefenen. In Kopenha gen heb ik de grote Russische clown Popov zien optreden. Wat er precies aan de hand was, wist ik niet, maar je voelde die avond dat hij niet gelukkig was. Voor mij was hij toen clown af. Heel triest om dat te zien. Niets is pathetischer als een clown, die geen levensvreugde meer kent". Edwards ziet de problematische kant van zijn bestaan als een kwes tie van 'yin en yang'. „Als je een sterke positieve uitstraling aan de ene kant hebt, krijg je aan de ander kant de nodige rottigheid voor je kiezen. De natuur zoekt dat even wicht". Jango (werkelijke naam: Stanley Ted) Edwards groeide op in een doorsnee Amerikaans gezin. Hij begon al aardig carrière als zaken man te maken, toen hij onder de indruk raakte van het boek 'The fourth way' van Peter D. Ouspeife- ki. „Wees niet bang, durf te kiezen voor watje werkelijk wilt en je zult je doel bereiken". Deze, hier wat simpel weergegeven boodschap nam Jango Edwards zich ter harte, en hij besloot om voor het beroep van clown te gaan leren. Amster dam werd zijn thuisbasis. „Ner gens was de atmosfeer zo goed als in Amsterdam. Het was de enige plek waar ik kon beginnen, en zal vermoedelijk ook wel de enige plek zijn waar ik kan eindigen". „Clowns helpen mensen. Ik ben ervan overtuigd dat elke voorstel ling tenminste één bezoeker daad werkelijk de moed geeft om een belangrijke beslissing in zijn leven te nemen. Uit de lach putje kracht. Mensen kunnen niet zonder de lach; de lach helpt ze over barrières heen. Als mensen geen humor meer nodig hebben, dan gaan de dingen goed, en zitten wij zonder werk. Dat zou fantastisch zijn. Een clown kiest volgens Ed wards nooit partij. ..Wat verkeerd is komt op zijn weg. en wat op zijn weg komt is verkeerd. Een clown verbaast zich over alles, zonder daar conclusies aan te verbinden dit is fout, en dat is goed. Daarin verschilt hij met een komiek, die immers satire bedrijft, en dus wel stelling neemt. Een clown koestert de onschuld. Nee, naief vind ik die opstelling niet. Clowns weten wel degelijk wat er in de wereld te koop is; ze kiezen vanuit een vorm van wijsheid voor de onschuld. Ik heb in Amerika heel bewust de an- ti-Vietnam beweging meegemaakt. Met een vriend heb ik nog protest liederen gezongen. Op een gegeven moment ontdek je dat het onder scheid tussen rechts en links niet zo simpel valt te maken. Als er werkelijk zo iéts bestaat, als een 'rechtse levenshouding', nou, dan is iedereen, maar dan ook werkelijk iedereen daar door aan gestoken". Over clowns gesproken: zou hij zijn Nederlandse collega Freek de Jonge als een clown of als een ko miek willen karakteriseren. „Daar zeg ik liever niets over", reageert hij onverwachts, „Ik probeer posi tief te zijn. Het Nederlandse arties tenwereldje is zeer klein. Ik heb wel eens de indruk dat veel arties ten hier gefrustreerd raken, omdat ze er niet uit kunnen. Ze zitten aan dit landje vast". Ander onderwerp dus. Tijden veranderen. Jango Edwards kwam op het hoogtepunt van de hippy- cultuur, en zit nu in de yuppie-cul tuur. In hoeverre veranderde hij zelf met de maatschappij mee? „Van zakenman naar clown: één grote verandering in mijn leven vind ik genoeg. Ik verander niet meer, ik heb mijn weg gevonden. Ik groei alleen nog maar in mijn kunst. Sinds vier jaar durf ik me zelf pas clown te noemen, daarvoor beschouwde ik mezelf als een leer ling. En nog steeds ben ik niet uit geleerd. In Moskou maakte ik twee jaar geleden op eigen kosten een clownsfestival mee. En watje daar zag... Ik bedoel, ik vind mezelf be hoorlijk goed, maar wat die Russi sche clowns doen: geweldig". De Pasedena Dream Band Hupkes) 'Kleur is alles' door Jan Decorte en Het Trojaans Paard. Gezien op 6 maart in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - "Waar ben ik godver domme nu weer beland", vraagt één van de acteurs in het begin van de voorstelling 'Kleur is al les'. Hij weet het niet. Ik weet wel waar ik me bevind. Onder mijn stoel. Waar ik al vrij snel van pure gêne en plaatsvervan gende schaamte onder ben ge kropen. Het was mij te grensver leggend wat zich voor me op het toneelpodium afspeelde. Geluk kig heb ik voor de voorstelling M&M's gekocht (smelt in je mond, niet in je hand) die enige troost geven in mijn benarde po sitie. Bovendien heb ik onder mijn stoel ruim de tijd het pro gramma eens op mijn gemak te mijn gedachten te het gebodene van bestuderen e ordenen ove hedenavond Het programma bestaat uit twee blaadjes, één daarvan is be krast met namen in een onlees baar handschrift. Terwijl ik de naam Jan Decorte meen te ont cijferen, hoor ik een acteur zeg gen: "Kent u de grap van de man die 100 keer fout zei? Fout, foüt, fout, fout, fout, etc". Goh, geven die Zuiderburen die vastgeroeste toneelwereld eens van Jetje. Snel schrijf ik in mijn notitie blok: Jan Decorte rekent af met het toneel!!! Terwijl ik overweeg nu maar naar huis te gaan word ik in mijn gepeins gestoord door een acteur die opmerkt: "Kroe poek, kroepoek, welk dier doet kroepoek"? En vervolgt met: "Bent u een personage" Ik zoek een personage om te dialogise- Nu word ik boos en kruip on der mijn stoel vandaan. Daar heb je ze weer, de toneeltheoretische van de koude grond. Die slechts geeuw- en gaap-stukken kunnen afleveren die bestaan uit het on dergraven van toneelconventies. 'Kleur is alles' is zo'n stuk. Alle moderne theatertrucs van horen zeggen zijn hersenloos, gemengd met wat Kamagurka en Van Oe- kel, achter elkaar gezet. Het is van een gruwelijke gedateerd heid; misschien dat het nog eni ge beroering kan wekken in een klein Belgisch gehucht, verstopt in het polderland van Vlaande ren, waar de tijd zeg zo'n 30 jaar heeft stilgestaan. 'Kleur is alles' bestaat uit vijf kwartier pedante lulligheid. Maar het meest ergerniswek kend is niet dat je naar eèn thea termaker kijkt die zichzelf bela chelijk maakt en naar spelers die je blijkbaar als apen kunt africh ten maar dat je de hele voorstel ling blijft uitzitten. Dat is de ka ter waarmee je naar huis gaat. RADBOUD ENGBERSEN. Oü est la béte? van en door het Wis seltheater. Met: Neil Cadger, Craig Weston en Pierre Callens. Regie: Leah Hausman. Gezien op 6 maart in het LAKtheater. Aldaar nog van avond te zien. LEIDEN - Tot de in Nederland populaire groep van vernieuwen de Vlaamse theatermakers wordt sinds kort ook het Wisseltheater uit Gent gerekend. Dat wil zeg gen, in bepaalde toonaangeven de circuits geldt grote waarde ring voor deze groep, die uit oud- leerlingen van de mimeschool van Jacques Lecoq in Parijs be staat. De publieke belangstelling laat het nog afweten, althans gis teravond in het LAK was met zo'n vijftig bezoekers de zaalbe zetting vrij mager. De kwaliteit van het puur vak technisch kunnen van deze groep staat buiten- kijf. De Vla ming Pierre Callens, de Cana dees Neil Cadger en de Ameri kaan Craig Weston kunnen pri ma uit de voeten met tekst- en fysiek toneel. Daarnaast zijn ze erg muzikaal; ze zingen een prachtig nummer en produceren daarbij muzikale geluidseffecten op door hen zelf ontworpen'mu- ziekinstrumenten. Kortom, op het podium staan drie ware thea terpersoonlijkheden, zodat de avond geen moment echt verve lend kan worden en soms zelfs heel onderhoudend is. 'Ou est la béte?' heet een mo derne versie te zijn van de klas sieke Procrustes-mythe. De reus Procrustes ontving zijn gasten allervriendelijkst en liet hen in een groot of een klein bed over nachten. De lengte van de gasten paste hij hardhandig aan de leng te van het bed aan. Wie te klein was, werd opgerekt. Was de gast echter te groot, werden uitste kende ledematen afgehakt: met als gevolg, dat de gasten stier- Hier is Procrustes een 'hotel killer', die al jaren door een de tective en zijn assistent wordt achtervolgd. Als ze hem einde lijk vinden komt de assistent in de ban van de killer en waant zich een vogel; een oergeestige act. De detective gaat de strijd aan, die beiden verliezen. Binnen dit gegeven wordt er Frans en Engels door elkaar gesproken. De in het Vlaams gespeelde scè nes suggereren nog een tweede laag in het stuk die onduidelijk blijft. Dat is het zwakke punt. De kwaliteit van afzonderlijke scè nes varieert van redelijk tot zeer goed; een onverzichtelijke sa menhang in de beoogde verhaal lijn mist men node. WIJNAND ZEILSTRA. bijdragen: Wim Koevoet Ariejan Korleweg Jaap Visser Stanley Jordan Als je lastige visite kwijt wilt 'Standards - volume 1' Stanley Jordans eerste plaat werd in jazzkringen bejubeld. Is De 27-jarige Jordan nu een jazz- gitarist. En zo ja, wat doet hij dan in deze rubriek? 'Standards -volume 1' bestaat uit tien gitaristische 'covers' en één eigen compositie. Jordan coverde op deze plaat stukken van Paul Simon, The Beatles, Bread, Stevie Wonder en Burt Bacharach. Volgens de gitarist zelf slaat hij zo een brug tussen jazz- en popliefhebbers. Volgens mij niet. De stukken die hij uit koos, verdragen Jordans tech nisch gezien fabelachtige gitaar spel namelijk niet. Stevie Won der-, Simon-, en Beatles-fans worden helemaal kierewiet van al dat gemanoeuvreer op elke vierkante millimeter van de snaar. Jordan, die de hele plaat in zijn eentje met een Travis Bean Gitaar op schoot opnam, swingt niet, onroert niet en maakt ook zijn keuzes voor die negen stukken niet duidelijk: een gitaaracademicus moest weer zo nodig populair doen, dacht ik toen ik weer tevergeefs probeerde de plaat in één keer uit te zitten. Alles wat hij doet is razendk- nap, dat wel. Er zijn geen over- dubs maar af en toe lijkt het wel alsof er drie Jordans tegen elkaar op zitten te bieden. Na drie stuk ken ben je bekaf. En ga je vinden dat het vierde op het derde lijkt, en zo verder. 'Standards - Volu me 1' moetje opzetten als je lasti-' ge visite kwijt wilt. WK The Smiths 16, onhandig en verlegen 'The world won't listen' (Rough Trade/Megadisc) The Smiths doen het weer. Na 'Hatful of Hollow' is 'The world won't listen' hun tweede plaat met diversen allerlei: tussen ja nuari 1985 en september 1986 op genomen singles en b-kantjes. Van de 16 nummers zijn er slechts vier eerder op LP ver schenen, dus LP-kopers kunnen er zich geen buil aan vallen. Maar wat meer is: aan deze plaat kan niemand zich een buil vallen. Zelfs de zijkanten van de platen van The Smiths zijn heel wat beter dan het meeste wat op de markt wordt gebracht. De plaat laat horen dat er nog steeds een duidelijke ontwikkeling in The Smiths zit. Het siert Morris- sey dat hij steeds minder lar moyant wordt en steeds meer vi triool in zijn melancholie stopt. De teksten zijn van een intelli gentie en zeggingskracht die in de popmuziek zeldzaam zijn. 'Because if it's not Love then it's the Bomb that will bring us toge ther' zingt hij in 'Ask', een van de allermooiste nummers. En in 'Half a person' komt hij tot een aardige zelftypering: 'Sixteen, clumsy and shy, that's the story of my life'. Er zijn weinig popartiesten die zo tot citeren uitnodigen als Mor- rissey. Maar ook in muzikaal op zicht winnen The Smiths nog steeds aan kracht. Johnny Marr is niet alleen een heel subtiel gi tarist, maar weet ook voor alle songs van Morrissey een puntga ve melodie te schrijven. The Smiths doen tegelijk een beroep op lichaam en geest, en dat is zeldzaam. AK Til Tuesday Miss Mann zorgt voor composities 'Welcome home' (CBS) De toekomst van Til Tuesday zit boordevol muziek. De verant woordelijke vrouw daarvoor is Aimee Mann. De hoogblonde zangeres en bassiste heeft een muzikale koers uitgestippeld waar de Amerikaanse revelatie van het prille popjaar '87 voorlo pig op kan blindvaren. Met het wat zwaarmoedige de buut 'Voices carry' leek het kwartet zichzelf te ontwikkelen als een cultbandje dat slechts be perkt gehoor zou kunnen vin den. Maar Mann heeft de muziek van Til Tuesday toegankelijk ge maakt voor een uitermate breed publiek. Vreemd genoeg is dat eigenlijk nooit haar bedoeling geweest, "want componeren heb ik tot voor kort louter en alleen voor mijn eigen plezier gedaan". Maar toen de nieuwe diva van de Amerikaanse popmuziek in een openhartige bui haar penne- vruchten 'in de groep gooide', reageerde haar collega's zo en thousiast dat unaniem werd be sloten het tweede TT-album, 'Welcome home', te vullen met nagenoeg louter Mann-creaties. De superieure 'middle of the road-muziek' van de zangeres, wier stem het midden houdt tus sen die van Pretenders Chrissie Hynde en van Suzan Vega, heeft TT midden op de weg gebracht die welhaast naar internationale roem moét leiden. Dat het materiaal waarvan 'Welcome home' is vervaardigd niet alleen makkelijk in het ge hoor ligt, maar ook van zeer de gelijke kwaliteit is, blijkt wel uit de originele manier waarop nie mand minder Elvis Costello on langs de Mann-sound heeft ge waarmerkt. Tijdens een van zijn recente optredens ontbood de maestro de 'roergangster' van Til Tuesday op het podium. Tijdens het duet dat volgde, werd geen Costello-klassieker ten gehore gebracht, maar een compositie van Miss Mann. Een veelzeggend gebaar. Zerra One Bombastisch en vol effectbejag "Alsjeblieft, red me. Ik heb de hand van een geliefde nodig, nu meteen. Om me te bevrijden, tel kens opnieuw. Ik kan mezelf zien. Ik probeer terug te rennen, zodat ik mezelf kan redden". (Fragment, vrij vertaald uit 'Res- de tweede elpee van Zerra One. Zerra One staat voor een Brits drietal dat U2-achtige muziek maakt met teksten die kunnen worden opgetekend uit de mond van een gefrustreerde puber die al het leed der wereld op zijn schouders voelt rusten. Een en ander wordt gelardeerd met tri viale semi-religieuze pietpraat. Kan ik voor zo'n puber veel sym pathie opbrengen, voor het ver wende drietal dat voor zijn vori ge plaat mocht profiteren van de producers-diensten van niemand minder dan Todd Rundgren, kan ik dat helemaal niet. Integriteit is ver te zoeken op deze bombasti sche plaat vol effectbejag. Er is niet zozeer muziek gemaakt als wel aan allerlei knopjes ge draaid. Honderden echootjes en andere galmeffecten moeten een drastisch gebrek aan echte emo tie verhullen. De groep had zich de boodschap die zij op de bin nenhoes verkondigt zelf nog het hardst moeten aantrekken: so metimes a whisper is louder than De hoogblonde zangeres kale koers uitgestippeld. Til Tuesday heeft e Toch gaat er in Zerra One- voorman Paul Bell (zang en toet sen) een redelijke componist schuil. De negen nummers zijn stuk voor stuk samengesteld uit 'catchy' melodietjes. De arrange menten maken er zo'n pompeuze geluidsbrij van. Misschien dat een nuchtere producer - Bell heeft het nu zelf gedaan - wonde ren kan verrichten bü Zerra One. Bell is voorts begenadigd met een mooie stem die hy helaas al leen meent te moeten gebruiken om zqn grote verdriet kenbaar te maken. Elk zinnetje geeft hy zo'n akelig na-jankje mee. De hond van de buren is er overstuur van geraakt. Kun je nagaan wat er met de luisteraar gebeurt als hij tekstfragmenten zoals in de inlei ding moet verwerken. The Domi no Effect, inderdaad. WK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 33