Nederlanders zijn 'ongelovigen' 'Kloof van caricaturen' tussen moslims en christenen PAGINA 2 GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 7 MAART 1987 In brede lagen van de islamitische bevol king in Nederland bestaat een weinig rooskleurig beeld van de kerken en een ge ringe openheid naar christenen. Dat heeft ook met leerstellige onverdraagzaamheid te maken. Men vindt die niet alleen bij strijd bare groepen, maar ook bij eenvoudige, con servatieve moslims. Nederlanders worden zonder meer als ongelovigen beschouwd. Een meer genuanceerde benadering komt zeker ook voor, maar is eerder uitzondering dan regel. Tot die conclusie komt Nico Landman in zijn doctoraal scriptie (Vrije Universiteit Am sterdam) over de vraag hoe moslims in Ne derland denken over kerk en christenen. Landman is al een aantal jaren lid van een kerkelijke werkgroep in de Utrechtse wijk Lombok die probeert contacten te leggen Het ging Landman vooral om vra gen als: welke voorstelling van christenen hadden zij toen ze uit Marokko, Turkije of een ander land naar hier kwamen; is dat beeld veranderd door hun verblijf hier; hoe beoordelen zij christenen die ze hier tegenkomen, en wat vin den ze van de kerken; ziet men christenen als bondgenoten in het overeind houden van religieuze waarden of als tegenstanders in een gevecht om meer invloed; is dat geloof een respectabele zaak, eventueel verwant met de eigen overtuiging, of kijkt men er met af grijzen naar en laat het christen dom hen koud; zijn ze geïnteres seerd in gesprek met christenen? Geen hoge dunk Veel Marokkanen maken nauwe lijks onderscheid tussen christe nen en andere Nederlanders, tus sen kerk en samenleving. Ze zijn hier in een 'christelijk land' komen werken en alle indrukken die ze opdoen zijn automatisch indruk ken van het christendom. Hun voorstelling wordt mee bepaald door hun contacten met Nederlan ders - doet er niet toe wie -, de tv (van VPRO tot EO), ervaringen van discriminatie op straat of in de winkel, het luxe leefpatroon van de westerse samenleving en - niet te vergeten - de Jehovah Getuigen aan de deur. Landman: "Eigenlijk hebben de ze Marokkanen geen beeld van de christenen als afzonderlijke groep. Een gesprek met een ongelovige kan voedsel geven aan de gedachte dat veel christenen niet eens in het bestaan van God geloven". Van het religieuze en morele ge halte van onze samenleving heb ben moslims niet zo'n hoge dunk. "Regelmatig word ik door Ma rokkaanse vrienden gewezen op de ongelovigheid van veel Nederlan ders. Het bestaan van de Schepper is immers zo vanzelfsprekend voor hen. Nee, ze vinden de botte ont- kennning van Gods bestaan onbe grijpelijk én afkeurenswaardig. Eten, drinken, egoïsme, dat ken merkt voor hen de Nederlanders en dus ook hun godsdienst". "Ook de vrije seksuele moraal en het geringe respect voor gezag wordt nogal eens aangevoerd in deze kritiek. En ten slotte: de into- met Marokkanen om hen met raad en daad bij te staan, onder meer door hun taalles te geven, wegwijs te maken in de ambtelijke wereld en sociale activiteiten te organiseren. In de loop der jaren is een min of meer vaste groep van ongeveer 100 Marokkanen ont staan die regelmatig meedoet aan allerlei acti viteiten. Zelfheeft Landman vooral te maken met de mannen en jongens onder hen. Het onderzoek dat nodig was voor zijn scriptie sloot hij begin vorig jaar af. Hij putte zijn gegevens uit islamitische tijd schriften en brochures, enkele studies van niet-moslims, eigen interviews met vooraan staande en minder vooraanstaande moslims en zijn ervaringen als vrijwilliger voor en met Marokkanen. Voor het blad 'Begrip (tussen moslims en christenen)' schreef hij een sa menvatting van zijn studie. Samenstelling van deze pagina: S.J. de Groot Nico Landman ....grote kloof.... lerantie en islam-onvriendelijk- heid van de christelijke, maat schappij. Daartegenover stelt men vaak de joden en christenen in Ma rokko, die alle vrijheid krijgen om hun godsdienst uit te oefenen en beschermd worden door koning Hassan zelf'. Laatste oordeel Beoordelingen van het christe lijk geloof door moslims komen meer uit hun religieuze opvoeding dan uit hun eigen waarnemingen in Nederland, denkt Landman. Uitgangspunt is de onwrikbare ze kerheid dat de islam de ware reli gie is. Hoe vandaaruit andere religies worden bekeken, kan variëren van radicale veroordeling van 'de' on gelovigen tot een zekere waarde ring voor bepaalde groepen. Radi cale moslims vinden elke niet-mos- lim goddeloos. "Sommigen waar schuwen in hun bekeringsijver voor het laatste oofdeel en doen dan breedvoerig uit de doeken wat er later zal gebeuren als je geen moslim bent geweest. Vragen van christenen over de islam worden vrijwel altijd beschouwd als stap pen in de goede richting, namelijk naar het moslim-worden". Maar soms hoor je ook opmer kingen die op een minder afwijzen de beoordeling van andersgelovi gen duiden. "Zo wordt nogal eens gezegd, dat christenen en moslims toch in dezelfde God geloven. Voor christenen is dat soms een vraag, maar ik heb nog nooit een Marok kaan ontmoet die daar een pro bleem van maakte. Veel vanzelf sprekender dan christenen aan vaarden Marokkanen dat ieder zijn eigen godsdienst heeft en dat we elkaar daarin moeten vrijlaten". Afkeer van zede Onder de Turken in Nederland zijn twee houdingen te bespeuren. Landman: "Turken met een agrarische achtergrond geven de religie een centrale plaats in hun leven. Onverkort houden zij vast aan de traditionele normen en waarden van het Turkse platte land. Men schermt zich af tegen een verderfelijke Nederlandse of christelijke cultuur. Die afkeer richt zich vooral op de zedelijke kant: kleding van vrouwen, gezoen op straat, alcoholgebruik en meer van die dingen. Toch kunnen be paalde religieuze gebruiken van christenen soms spontane waarde ring oproepen, zo bleek bij bezoe ken van Turken aan kerken in de Utrechtse wijk Lombok. Hoger opgeleide Turken in de steden passen zich in zekere mate bij de Nederlandse gewoonten aan. Zij reageren genuanceerder op on ze samenleving. Religieuze ver schillen worden minder beklem toond en er is openheid voor ge sprek met christenen, soms zelfs een sterk gevoel van verwant schap. Dan is er nog de groep Suri naamse moslims, wier aantal na 1970 sterk is toegenomen. Zij ko men niet uit een islamitisch land en waren al in hun eigen land een religieuze minderheid. Sneller or ganiseren zij zich in verenigingen op religieuze grondslag en aan vaarden ze de uitdaging om als godsdienstige minderheid hier 'te leven. De betere beheersing van de taal brengt mee, dat men meer weet van de Nederlandse situatie en er actiever op kan reageren. Kritische uitspraken over Nederlandse christenen zijn dan ook geen alge- Moskee in Leidse Rembrandtstraat. meen oordeel over 'de' westerse, dus christelijke zedeloosheid. En omgekeerd is men gevoelig voor kritiek op de islam. Verontwaar digd zijn deze Surinamers als ze worden vergeleken met Khomeini- aanhangers. Zij ontkennen, dat de islam vrouw-vijandig is, in tegen stelling tot wat altijd wordt be weerd. Surinaamse moslim-organisaties proberen de nadelen van de Euro pese samenleving onder moslims zoveel mogelijk te beperken. Imam Bechan Hoessein Ali Qadri ziet ei genlijk geen verschil tussen mos lims en christenen, éls de christe nen maar de 'oorspronkelijke boodschap van Jezus'* zouden be waren en daarnaar leven. In dat ge val zouden ze zich aansluiten bij de laatste profeet: Mohammed. Jezus' boodschap is, naar zijn visie, de zelfde als die van de koran. "De huidige bijbel wijkt daarvan af om dat hij is gemoderniseerd". Nico Landman: "Van het chris tendom in Nederland vindt Be chan, dat het bergafwaarts gaat. De kerken lopen leeg en de jonge ge neratie komt niet meer. Het wordt de mensen te gemakkelijk ge maakt; er is geen controle meer op de Aaleving van religieuze plichten en er wordt geen vrees meer bijge bracht voor het laatste oordeel. Te genover jongeren zijn de ouders te toegevend". Geen alternatief De imam gaf in het gesprek met Landman (opgenomen in diens scriptie) toe, dat het ook voor de islam niet meevalt het geloof door te geven aan de volgende genera tie, maar hij vindt wel dat de mos lims het beter doen dan de kerken. Voor de moslim-hindoestaan J. Chandoe uit Suriname, die aan ver schillende moslim-organisaties verbonden is geweest en in de scriptie van Landman ook aan het woord komt, is de islam de voort zetting van het ware christendom, dat wil zeggen de leer van Jezus. Het Nieuwe Testament wijkt van die leer aanzienlijk af. Het is niet meer dan een 'vervalsing'. Bijvoorbeeld: Jezus als de zoon van God. Als God Zijn enige zoon naar het kruis laat voeren, dan zou Hij geen goede vader zijn. En: ie der is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Hoe kan God dan Zijn zoon aansprakelijk stellen voor de daden die anderen hebben bedreven? In ethisch opzicht verwijt Chan doe de hedendaagse christenen in Nederland slapheid en onduide lijkheid. Wat hem vooral hoog zit is dat christenen meedoen aan het 'monddood maken van de islam', bijvoorbeeld door zendtijd voor moslims tegen te werken. Dat is, volgens hem, je reinste onderdruk king. Hij schrijft die houding toe aan bangheid. "Want jullie hebben zelf geen alternatief meer dat je de Nederlanders künt voorleggen". Barrières Hoe kunnen christenen - die veelal zelf ook worden gehinderd door een onhelder zicht op ander mans godsdienst - nu het best rea geren op islamitische polemiek? Landman verwacht geen heil van gesprekken in een geest van confrontatie. Openbare debatten en pennestrijd kunnen tegenstel lingen alleen maar opkloppen. Dat zou de relatie met andere, minder orthodoxe groepen moslims scha den. Maar christenen hoeven zich niet élles te laten zeggen. "Ook van een polemist mag ten minste een juiste weergave van feiten worden gevraagd". Met Marokkanen zijn plezierige contacten op te bouwen, ervaart Landman. Toch leggen hun opvat tingen over de islam - de tweede godsdienst in Nederland - en ande re godsdiensten zekere beperkin gen op. "Zolang ik in de rol van belang stellende toehoorder blijf is alles prima, want men vertelt graag over de islam. Maar van serieus nemen van mijn overtuiging is meestal geen sprake. De rotsvaste zeker heid en de rechtlijnigheid van veel traditioneel ingestelde moslims lijkt begrip voor een andere geloof sovertuiging in de weg te staan. Er zijn barrières van vooroordeel, wantrouwen en onwil". Landman bespeurt onder chris tenen de neiging om stekelige kan ten van het gesprek met moslims met de mantel der liefde te bedek ken. "Men wil terugkomen van de christelijke pretentie, dat men de enige is die iets van God weet. In een streven rtaar betere betrekkin gen wil men vooroordelen tegen over moslims bestrijden". "Met kritiek moeten we inder daad voorzichtig zijn, maar laten we oppassen voor idealisering van de werkelijkheid en mooie kerke lijke verklaringen die een harmo nie suggereren die er niet is en te genstellingen toedekken. Het ge vaar is, dat men die tegenstellingen dan geheel overlaat aan groepen die het gesprek minder welgezind zijn, zodat deze de indruk wekken dichter bij de praktijk te staan". Klippen De kerken moeten tussen twee klippen doorvaren: aan de ene kant het anti-islamisme, aan de an dere kant 'goedkoop begrip*. "De kloof', zegt Nico Landman, "tussen moslims in Nederland en de kerken is groot. Een kloof van caricaturen over en weer. Maar de taak van de kerken tegenover de moslim-minderheid is niet uitslui tend afhankelijk van wat moslims van de kerken vinden. Als kerken de navolging van Christus méér willen laten zijn dan een paar mooie woorden, dan zullen ze oog moeten hebben voor de zwaksten, voor de onderliggende groepen in de samenleving. En daartoe beho ren de moslims in Nederland over duidelijk. Niet alleen sociaal-eco nomisch. Ook het behoud van hun culturele en religieuze waarden staat onder zware druk". Zijn kerkelijk werk voor en met Marokkanen in Utrecht heeft Landman in de overtuiging ge sterkt dat de kerken waar nodig zich voor hen moeten inzetten. "Niet neerbuigend, maar in het be sef dat er veel valt recht te zetten. Dan komt er ook in de kloof van caricaturen misschien enige bewe ging". Boete. Vijf kerkelijke functiona rissen (rooms-katholiek en protes tants) moeten elk tien dollar boete betalen wegens ongeooorloofd bid den in het Kapitool, de vergader plaats van het Amerikaanse con gres. Op Aswoensdag deze week hadden zij daar een gebed uitge sproken voor gerechtigheid en vre de in Midden-Amerika en een ver klaring voorgelezen waarin de Amerikaanse politiek in dat gebied als 'immoreel' werd aangeduid. Maar demonstraties zijn in het Kapitool verboden. Overtreders kunnen maximaal tot een gevange nisstraf van een jaar worden ver oordeeld. De vijf bidders hadden tot hun daad besloten omdat, naar hun mening, aan kerkelijke protes ten tot nu toe te weinig aandacht is besteed. Humanisme. Een federale rechter in de Amerikaanse staat Alabama bepaalde, dat het huma nisme tot de godsdiensten moet worden gerekend. Hij gaf daarom opdracht tot verwijdering uit de openbare scholen van 36 leerboe ken, dit het humanisme zouden propageren. Critici hebben deze uitspraak een geval van 'juridische boekverbranding' zonder prece dent genoemd. De zaak was aangespannen door zeshonderd christenen - ouders en leraren - volgens wie 46 leerboe ken propaganda bevatten voor het humanisme, 'een godsdienst zon der God'. Zinnen als "Je ontwerpt je leven zelf' en "Je bent de enige die voor je leven verantwoordelijk is" noemde ook de rechter huma nistische propaganda. Paus. In 1989 zou de paus Scandinavië willen bezoeken. Hij heeft de uitnodiging van de 'Noordse' bisschoppenconferentie aanvaard. Op een totale bevolking van 22 miljoen mensen wonen in deze lan den niet meer dan 175.000 rooms- katholieken. Denemarken toont tot nu toe wel de grootste geestelij ke afstand tot het voorgenomen bezoek. Dat bezoek heeft voor de staatskerk geen enkele betekenis, hebben een paar lutherse bis schoppen al verklaard. Eén zei in het openbaar, dat de komst van de paus hem absoluut niet interes seert. Natuurbehoud. Het Wereldna- tuurfonds gaat een kwartaalblad in kleur uitgeven om een verbinding te leggen tussen mensen die zich inzetten voor het behoud van het milieu, en mensen die theologische ideeën hebben over natuurbe scherming. Vorig jaar herfst hield het fonds in Assisi (Italië) een con ferentie over natuurbehoud met vertegenwoordigers van de ver schillende wereldgodsdiensten. Het blad wordt in het Engels ge schreven en - zo is de bedoeling - gratis verspreid. 'The New Road' ('De Nieuwe Weg') is de titel. LEIDEN: Herv. Gem. Hoogl. kerk 10 ds. Nauta; Marekerk 9.45 dr. Meijers, ha, 12 studentenekklesia, 5 ds. Hovius, Kat wijk aan Zee; Maranathak. (L. Morsweg) 10 ds. Koolstra; Oecumenische geloofs gemeenschap De Regenboog (Meren- wijk) 9.30 en 11.15 H. J. van Casteren en ds. De Mey-Meulendük; Bethlehem- kerk (Driftstr.) 10 ds. Spruijt, A dam, gez. opendeurdienst, mmv King's Com bo Woubrugge; Bevrijdingsk. (Montgo- merystr.) 10 ds. Jansen, 5 ds. Koolstra; Vredesk. (Burggravenl.) 10 ds. Rietveld; Waalse kerk (Breestr.) 10.30 ds. Ribs. Wijk 'Stevenshof zie na geref. kerk. Acad. Ziekenhuis 9 rk. dienst, 10.15 ds. Bovenberg. Diakonessenhuis elke zat. 10.30 rk. dienst, morgen 10.30 ds. v. 't Hof. Endegeest zie Oegstgeest. Geref. Kerk Vredeskerk zie herv. gem.; Petrak. (Surinamestr.) zie Bethl.kerk; Oude Vest 10 ds. Hemmes; Maranathak. zie herv. gem.; Bevrijdingsk. zie herv. gem.; bejaardenhuis Groenhoven 10 ds. Ver doorn; Merenwijk zie herv. gem. Wijk Stevenshof, gebouwtje 'Dijkhof (Rijn dijk) 10 ds. Kramer. Geref. K. Vrijg. (He- rengr.) 10 en 5 ds. Houtman, ha. Chr. Ge ref. K. (Steenschuur) 11 ds. v. Sorge, R.burg, 7 ds. Velema, Gouda. Geref. Gem. (N. Rijn) 10 en 4.30 ds. Boogaard. Gem. (Hoogl. Kerkgr.) 10.30 ds. De Clercq en ds. Mostert, gez. dienst met doopsgez. en remonstr. Doopsgez.-Re- monstr. Gem. (Lokhorstk. Pieters- kerkstr.) zie evang.-luth. gem. Baptis- tengem. (O. Rijn 3) 10 ds. Agtereek. Evang. Gemeenschap (Middelstegr. 3) 9 evang. R. E. Sussenbach, 10.30 evang. L. Sussenbach. Evangeliecentrum-Pink- sterbew. (Bethlehemskerk Lammer markt) zo. 10 evang. Zijlstra, wo. 8 ge bedsdienst, do. 10 open dag. vr. 8 jeugd dienst. Pinkstergeni. (O. Vest 13) 10 ds. K. v. Twillert. Leger des Heils (hoek Vestestr./Groenesteeg) 10 en 7. Nieuw- Apost. Kerk (H. Rijnd. 24): 9.30 en 4, wo. 8. Zevendedag-adventisten ('De Ont moeting', Noordhofland V.schoten) elke zat. 9.45 bijbelstudie, 10.45 predik dienst. Christelijke Wetenschap (Steensch. 6) 10.30. Kerk van J. Chr. v.d. Heiligen der L. Dagen (Brahmsl.) 9.30, 10.30 en 11.20. Oud-Kath. K. (Zoeterw- .singel) zat. 7.30 nam. gez. oud-kath.- anglicaanse dienst. Rooms-Kath. K. Haagweg zat. 7, zo. 11; Herensingel zat. 7. zo. 9.30 en 11; Rijndijk (Leiden- V.schoten) zat. 7, zo. 9.30; Steenschuur zat. 7, zo. 8.30,10.11.30, 6 en 7 (lof); Bos- huizerkade zat. 7, zo. 9.30 en 11; Lam- menschansweg zat. 7. zo. 9 en 10.30; Haarl.straat zat. 7, zo. 9.30, 10.45 en 12.15; Merenwijk zie herv. gem.; H. Rijn dijk (zie Zoeterwoude). ABBENES: Herv. Gem. 9.30 dienst. AARLANDERVEEN: Herv. Gem. 10 ds. v. Driel, 7 ds. Ten Voorde, N.-Ven- nep. Geref. Kerk 10 ds. Huisman, H.woude, 6.30 ds. Fernhout. Chr. Geref. Kerk 9-30 leesdienst, 2.30 ds. Roos, Utrecht. Rk Kerk zat. 7. zo. 10.30. ALPHEN AAN DEN RIJN: Herv. Gem. Adventskerk 10 ds. Jonkman, 6.30 ds. Hoogendijk; Kruiskerk 10 vicaris mevr. M. Lourens; Opstandingskerk 10 ds. v. Achterberg, Leiden, 5 ds. Attema-Roos- jen, Nieuwerbrug, jeugddienst; G. Her derkerk 10 ds. Nieuwenhuis, 5 ds. Tase- laar; De Bron 9.15 ds. Moll, 10.15 ds. Ta- selaar. 6.30 ds. Mulder; Ashram (Mars diep) 10 ds. Mulder. Avondmaal. Drie- hoorne 7 nam. ds. Ouwendijk. Ouds- hoornse kerk 10 ds. P. v.d. Laarse, Soest; Sionskerk (Meteoorlaan) 9.30 ds. Ouwendijk, 6.30 ds. H. Veldhuizen, R.dam. Geref. Kerk Mar.kerk 10 ds. Fernhout, 6.30 ds. Wilschut; Salv.kerk 10 ds. Rijper, A.dam, 5 zie Opstkerk. Geref. K. Vrijg. (aula school Bospark) 9.30 en 5 ds. Room. Ned. Geref. Kerk (school Willemstr.) 9.30 ds. W. Louwer- se, 4.30 ds. M. de Jong. Chr. Geref. Kerk (Grijpensteinstr.) 9.30 en 4.30 en 11 maart 10 en 7.30 ds. v.d. Meij. Oud-Ge- ref. Gem. (Hooftstr. 240) 9.30 en 4. Bapt- .gem. (Molenwerfstr. 1) 10 en 6.30 ds. Koekkoek. Bapt.gem. Noord (school Kalkovenw. 62) 10 ds. C. de Jong, 6.30 hr. J. B. Klein Haneveld. Volle-evang- .gem. ('De Ark', Pr. Hendrikstr. 54) 10 hr. A. v.d. Hoorn. Pinkstergem. (school Batestein 16) 10. Christengemeente 'De Hoeksteen' (geb. 'Bethel', hoek Emma- laan) 10. Leger des H. (Zonneweg 3) 10 en 7. Remonstr. Kring (Van Manders- loostr. 36) zie Zw.dam. Rk Kerk: Bonifa- ciusk. zat. 7, zo. 9.45 en 11.30; Piusk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Bron zat. 7, zo. 9 en 11. BENTHUIZEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Boer, 6 ds. Den Dikken, Oldebroek, 11 m. 7.30 ds. Boer. Geref./Herv. Gem. (dorpshuis 'De Tas') 10.30 mevr. Rog- Pronk, Den Haag. Geref. Gem. 9.30 en 6 leesdienst, 11 m. 9.30, 3 en 7.30 ds. v. Aalst. BODEGRAVEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. Radstake, Soest, 6.30 ds. Ge luk, Baarn; Salv.kerk 10 ds. Wieman, 6.30 ds. IJtsma, R.dam-IJsselmonde; Bethl.kerk (Nieuwerbrug) 10 en 6.30 ds. v.d. Hoef. Geref. Kerk 10 en 6.30 ds. v.d. Berg, ha. Geref. K. Vrijg. (Ichthusk.) 9.30 en 4.30 ds. H. Scholte. Geref. Gem. (Stationsweg 17) 10 en 6.30 ds. Bac. Evang.-Luth. Gem. 9 mevr. ds. Hirsch, Gouda. BOSKOOP: Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 ds. v.d. Pol, 6.30 ds. Stelwagen, Den Haag, jeugddienst; De Stek 9.30 ds. Vlasblom. Geref. Kerk 9.30 ds. G. de. Jong. 5 ds. Hoogerwerf, Nieuwerkerk a.d. IJssel. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5 ds. Wubs, Dordrecht. Geref. Gem. 9.30 lees dienst. 3 ds. Bac. HAZERSWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. L. J. Geluk, Alphen a.d. Rijn, 6.30 ds. W. Dekker, R.dam. Geref. Kerk 10 ds. Wil schut, Alphen, 5 ds. Huisman. Rk Kerk: dorp zat. 7, zo. 10 en 11.30; Anker zat. 7, zo. 8.45 en 11.15; Rijndijk zat. 7. zo. 10. NOORDWIJKERHOUT: Dorpsk. 10 ds. B. J. Roosjen. Rk Kerk Victork. zat. 7, zo. 9 en 11; Jozefk. zat. 7, zo. 9 en 10.30; De Zilk zat. 7. zo. 10 en 11.30. luskerk 10 prof. dr. v. Gennep, Leiden; Gemeentecentrum (Lijtw.) 10.30 mevr. ds. M. Driessen, Leiden, 7 ds. Vegter. Geref. Kerk 10 ds. Plomp, doop en belij denis. Geref. Kerk Vrijg. (aula Dr. Schil derschool) 10.15 en 4.30 ds. Boxman, Ede. Ned. Geref. Kerk (Gem.centrum) 8.45 en 4 ds. De Lange. Van Wyckers- looth 4 dr. v.d. Zwaan. Endegeest 10 pa- Boshouwers. Volle-evangeliegem. OUDE EN NIEUWE WETERING: Herv. Gem. 9.30 ds. De Korte. Geref. K. 9.30 mevr. H. Pasterkamp, A.dam, 5 hr. A. v. Hilten, Uithoorn. Remonstr. Gem. 10 ds. Bloemendaal, Delft. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. HILLEGOM: Herv. Gem. 10 ds. Kris pijn. Geref. Kerk ('Hoeksteen') 10 hr. Brouwer, Katwijk, 5 ds. Rothfusz. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 ds. v. Langevelde. Rk Kerk: Mart. zat. 7, zo. 9.30 en 11; Jo zefk. zat. 7, zo. 10 en 11.30. Belt Geref. Gem. (Remisestr.) 10 e._ Geref. Gem. in Ned. (Louwestr.) 10 en 5, 11 m. 10 en 5 (biddag). Volle-evang.gem. (Voorstr. 48) 9.45. Onafh. baptistengem. (Ambachtsweg 2) 10 ds. J. A. Visser. KOUDEKERK AAN DEN RIJN: Herv. Gem. 10 ds. Lapré, 5 dr. Bade (gez. open- deur-kinderdienst). Geref. Kerk 10 dr. Bade. 11. i 10.30; Engelbew. zat. 7, zo. 9.30 en zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. KATWIJK AAN DEN RIJN: Herv Gem. Dorpsk. 10 hr. H. van Oostende, 6 ds. v. Niel; Ontm.kerk 10 ds. A. J. de Jong, Leiden, 6.30 dr. Rebel, Amers foort, jeugddienst. Herv. Gem. 'De Rank' (P. Groen-college) zie Katwijk aan Zee. Geref. Kerk 9.30 ds. Koster, jeugddienst, 5 ds. v.d. Horst. Rk Kerk Rk Kerk zat. 7, zat. 7, zo. 10. LEIDERDORP Herv. Gem. en Geref. Kerk Dorpsk. 10 ds. v.d. Bom, 3 ds. Bo venberg, Leiden, met gehandicapten, 6.30 ds. v.d. Bom; Hool'dstr. 10 ds. v. Stegeman, ha. Leythenrode 10 ds. De Leeuw. Elis.ziekenhuis 10 rector Vijftig- schild. Bapt.gem. (wijkgeb. Zijlkw.) 10. KATWIJK AAN ZEE: Herv. Gem, N. Kerk 10 prof. dr. v.d. Beek, 6 ds. v.d. Bergh, Barneveld; O. Kerk 10 ds. De Jong, 6 ds. Sloof; Ichthusk. 10 ds. Ho vius, 5 ds. Sjollema; Pnièlk. 9.30 ds. Sloof, 6 ds. De Jong; Maranathakerk (Rijnsoever) 10 ds. Vroegindewey. 6 ds. Schuurman. Overduin 2.15. 'De Hoek steen' (Burgersdijkstr.) 10 hr. P. C. v.d. Bos, dovendienst. Herv. Gem. 'De Rank' (aula P. Groen-college Pr. Frede- rikdreef 15) 10 ds. Westera-Franke. Ge ref. Kerk Vr.kerk 10 ds. v.d. Horst. 5 ds. Kersten; Triumfatork. 10 ds. Kersten, 5 ds. Koster. Geref. K. Vrijg. 9-30 en 5.30 ds. Heida. Ned. Geref. K. (aula Beste- vaer-mavo) 9.30 en 7 kand. F. Gerkema. Chr. Geref. K. zo. 10 en 5 en 11 m. 3 en LEIMUIDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. v.d. Kooi. Geref. Kerk 9.30 ds. Schilt, 7 kand. G. Zijl, Oude Wetering. Rk Kerk zat. 7, zo. 7.30, 9.30 en 11.15. LISSE: Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds. 't Hooft, gezinsdienst; Pauluskerk 10 ds. De Gelder. 7 ds. 't Hooft. Geref. Kerk 10 ds. Boswijk, 5 ds. Aalders, Woubrugge. Geref. K. Vrijg. 9.30 en 4.30 leesdienst. Ned. Geref. Kerk (Salvatori) 9 ds. Brink. Haarl.meer, 5.30 ds. De Lange, O.geest. Chr. Geref. Kerk 10 en 4.30 ds. v. Dijken, ha. Geref. Gem. zo. 10 en 4 en 11 m. 10 en 4 ds. Den Boer. Evangeliegemeente (Heereweg 52a) 9.45. Rk Kerk: Agatha- kerk zat. 7, zo. 10 en 11.30; Poelpolder zat. 7. z ill.30; Mariakerk z NIEUWKOOP: Herv. Gem. 9.30 ds. Wegerif, 6.30 ds. Poot, Doeveren. Geref. Kerk 9.30 ds. Moet, Woerden, 5 avond gebed. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Veenendaal, Barendrecht. Remonstr. Gem. 10 streekdienst in Zw.dam. Evang. gem. (Kruispunt, Kennedylaan 33) 9.30. Rk Kerk zat. 7. zo. 9 en 10.45. NIEUWVEEN: Herv. Gem. 9.30 ds. De Graaff, 6.30 ds. v.d. Kamp. Geref. Kerk 9.30 ds. Végh, Scheveningen, 7 ds. Moet. Woerden. Rk Kerk zat. 7, zo. 9 en 11. NIEUW-VENNEP: Herv. Gem. 9.30 ds. Ten Voorde, 7 ds. Alblas, A.dam-Water- graafsmeer. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Rang, ha. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 ds. Visser. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. NOORDEN: Herv. Gem. 9.30 ds. Geuze, 7 ds. v. Gorsel, Gouda. Geref. Kerk (W. Verlaat) 10 ds. Hoogenraad, Zeist, 7 hr. Kooten, Delft, 7 ds. v. 't Hof, Noord- w.hout; Hoofdstr. (Zee) 10 ds. Rothfusz, H.gom; De Rank (Golfbaan) 10 ds. v.d. Velden, Woerden. Sole Mio 9 ds. B. J Roosjen. Geref. Kerk Buurtkerk (Hoofdstr.) 10 ds. Elgersina, 5 ds. Kui per; Vinkenl. (Binnen) 10 ds. Kuiper; Stichtingskerk 11 ds. Bach, A.dam. Ned. Prot. Bond (aula O.Zeew.) 10.30 mevr. I. Hoek, Leiden. Evangeliege meente 'Shalom' (geb. 'Buitenzorg'. Zeereep) 7 nam. Rk Kerk Zee zat. 7, zo. 10.30: Binnen zat. 7. zo. 10 en 11.30. RIJNSATERWOUDE: Herv. Gem. 9.30 ds. v.d. Kamp, 7 ds. De Graaff, Nieuw- veen. Chr. Geref. K. 9.30 leesdienst, 2.15 ds. Bouw. RIJNSBURG: Herv. Gem. Laurentius- kerk 9.30 ds. v. Niel, 5 ds. Smaling; Be- thelkerk 9.30 ds. Baayen. Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds. Smaling, 5 ds. Czina, Imm.kerk 9 en 10.30 ds. Ribberink, 5 ds. T. Edelman, O.geest; Mar.kerk 9.30 ds. Edelman, 5 ds. Ribberink. Geref. Kerk Vrijg. 10 en 5.15 ds. Grutter, bidstond gewas en arbeid. Chr. Geref. K. zo. 9.30 en 5 en 11 m. 3 en 7.30 ds. v. Sorge. Evang. Christengem. (aula mavo) 10 br. J. v. Duin, Noordwijk. Rk Kerk zo. 10.30. SASSENHEIM: Herv. Gem. 9 en 10.30 ds. Germans, 7 ds. Aarnoudse, open deurdienst, mmv Willibrordus-cantorij, O.geest. Geref. Kerk 10 ds. Bras, 7 zie herv. gemeente. Chr. Geref. K. 10 en 5 ds. Aarnoudse. Zie ook herv. gemeente. Ned. Prot. Bond (Jul.laan 17) 10.30 hr. F. H. Sachs, Noordw.hout. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. TER AAR: Herv. Gem. 9.30 ds. Stam, 6.30 ds. Smit, Hilversum. Geref. Kerk 9.30 ds. Den Heeten, 6.30 ds. Wattel, bei den Hoofddorp. Rk Kerk Aardam zat. 7, zo. 9 en 12; kerk Langeraar zat. 7, zo. 9.30 en 11.30. ref. Kerk 9.30 en 6.30 ds. Oegema, ha. Geref. K. Vrijg. 9.30 leesdienst, 4 ds. Heida, 11 m. 6.30 bidstond. VOORHOUT: Herv./Geref. Kerkge meenschap 10 ds. W. Baas. Rk Kerk zat. 7, zo. 9.30 en 11. VOORSCHOTEN: Herv. Gem. Dorps kerk 10 ds. De Zeeuw, 7 ds. v.d. Schoot; De Ontmoeting (Noordhofland) 10 ds. De Zwart. Hulp en Heil (Schakenbosch) 10 dr. Verheule. Herv. evang. op geref. grondslag (Lucas-college, Beeth.laan) 9.30 kand. J. de Jong, Werkendam, 4.30 ds. Muilwyk, Monster. Geref. Kerk 10 ds. v.d. Schoot. Geref. K. Vrijg. (Bach- laan) 10 en 5 ds. v. Benthem. Rk Kerk Laur.kerk zat. 7, zo. 11.30; M. Godskerk. zat. 7, zo. 10. Kerk van Engeland (British school in The Netherlands, J. v. Hoof- laan 3) 10.15 anglicaanse dienst. WADDINXVEEN: Herv. Gem. Brugk. 9.30 ds. Visser, Katwijk aan Zee, 5 ds. De Boer, Bilthoven; Hoeksteen 9.30 ds. Goossen, 6.30 ds. Vroegindewey, Eem- nes; Bethelk. 9.30 ds. Kunz, 5 ds. Goos sen; Imm.kerk 10 ds. Onstein, 5 ds. v. Dok, Alphen. Geref. Kerk Kruisk. 10.30 en 5 ds. Kraan, Putten; Ontm.kerk 10 dr. D. Bakker, O.geest. Geref. K. Vrijg. (Kruiskerk) 8.30 en 2.45 ds. Verweij, Blokzijl. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 ds. v.d. Want. Oud-Geref. Gem. (Mercu- ïiusweg 29) 10 en 6.30. WASSENAAR: Herv. Gem. Dorpsk. 10 ds. Steenstra, 4.30 ds. Snoei, Scherpen- zeel; Kievietk. ('Samen op weg') 10 hr. W. J. Schot, O.geest, 3 bevestiging en in trede mevr. ds. M. Janse de Jonge en ds. J. Visser; Messiask. 10 ds. v.d. Woude. gez. dienst; Dorpscentrum 9.30 kand. v. Dis. Geref. Kerk Zijllaan 10 zie Messias- kerk, 7 ds. v.d. Woude, zangdienst. Ned. Prot. Bond (Kerkdam) 10.30 ds. Focke- ma Andreae. WOUBRUGGE: Herv. Gem. 9.30 ds. v. 't Hof, 6.30 dr. Meijers, Leiden. Geref. Kerk 9.30 ds. Aalders, 6.30 ds. Boswijk, Lisse. Rk Kerk zat. 7, zo. 10. ZEVENHOVEN: Herv. Gem. 9.30 en 7 hr. De Haan. Geref. Kerk 9.30 hr. Schreuder, 7 ds. Rang, N.-Vennep. ZOETERWOUDE: Herv. Gem. 10 vica ris A. Wijlhuizen (in 'Ons Huis'), 9.30 in St. Jan oecum. dienst, pater Buil en ds. Wolthaus. Rk Kerk St. Jan zat. 7.30, zo. 9.30 (oecum. dienst); Chr. Dienaark. zat. 7. zo. 10; Meerburgkerk H. Rijndijk zat. ZWAMMERDAM: Herv. Gem. 10 ds. Eijsenga, 6.30 hr. J. Baars, Dinxperloo, gez. evangelisatiedienst. Geref. Kerk 10 ds. Scholten, Woerden, 6.30 zie herv. ge-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2