Alleen hoofdrol is echt leuk Japanse filmweek in het LAK Het bewogen leven van een Mexicaanse schilderes VRIJDAG 6 MAART \9Srt PAGINA 9 Huub Stapel met 'Flodder' veel succes Op de Koninginneweg in Amster dam woont, op de van binnen hele maal rose geschilderde tweede ver dieping, samen met zijn vriendin de sympathieke 32-jarige acteur Huub Stapel uit Tegelen. Na zijn opmerkelijke Filmdebuut als de schuchtere liftmonteur in de hor rorfilm 'De Lift' is hij definitief doorgebroken met de nieuwe film van Dick Maas 'Flodder', waarin hij de rol van Johnny speelt, de macho uit het asociale Flodder-ge zin, speelt. Hij was te zien in de tv-series 'Willem van Oranje' en 'Mensen zo als jij en ik', was een van de vijf hoofdrolspelers in 'Op hoop van zegen' van Guido Pieters, stond op de planken in Leocadia, maar werd pas echt populair door Flodder, na 'Turks Fruit' de best lopende Ne derlandse film aller tijden met meer dan twee miljoen bezoekers in ruim acht weken. De eenvoudige Limburgse jon gen is sedert enkele jaren een op merkelijke carrière als acteur aan het opbouwen: hij speelde naast Mary Dresselhuys hoofdrollen in toneelstukken, was te zien in diver se tv-series, speelde kleinere rol letjes in films als 'Van de koele me ren des doods' en 'Het Meisje met het rode haar' en had belangrijke rollen in de Friese film 'De Dream' en 'Schorpioen', al zorgde de sa menwerking met regisseur Dick Maas in De Lift en Flodder voor de grote doorbraak. Mavo Dat laatste had Huub Stapel in zijn stoutste dromen niet durven hopen, toen hij als zestienjarige van de mavo kwam en zijn brood ging verdienen als glazenwasser en automonteur. „Mavo is nu niet een opleiding waarmee je alle kanten uit kunt. Je raakt verzeild in werk dat je niet aanstaat en je realiseert je dat je er zo snel mogelijk uit moet zien te komen. Ik had een jaartje aan amateurtoneel gedaan en de toneelacademie leek me wel wat. Ik dus naar Maastricht, maar ik werd afgewezen wegens gebrek aan talent. Ik wilde echter per se acteur worden en ben in Rijswijk spellessen gaan volgen, waardoor ik na een jaar wel werd toegelaten tot de academie in Amsterdam. Eind 1975, toen mijn vader over leed, ben ik weer in Tegelen gaan wonen en heb ik mijn opleiding in Maastricht verder afgemaakt. Ik FILMS OP VIDEO Het merendeel van de films die op video uitkomen bestaat uit recent materiaal, maar er ver schijnen ook oudjes, waaron der soms heel curieuze. Neem bijvoorbeeld de RCA-uitgaven van 'The Monkees', een mu ziekgroep die aan het eind van de jaren zestig bijzonder popu lair was. Wekelijks waren de vier Mon kees op de televisie te zien en veel van de muzieknummers werden bijzonder populair. Het kostte de fans grote moeite te geloven dat de vier acteurs toen ze aan de serie begonnen geen noot konden spelen. Het ver haal gaat dat ze later wel dege lijk hun eigen muziek maakten, maar dat kan verlakkerij zijn geweest De tv-serie was in elk geval zo populair dat de fans zich daar niet druk over maak ten, maar wekelijks voor de buis hingen voor hun portie Monkee-humor. Of'die humor nu nog leuk is kunt u beoorde len aan de hand van de casset tes die elk twee afleveringen bevatten. Een andere cassette die is ge baseerd op een tv-serie is 'The meanest men in the west' met Charles Bronson en Lee Mar vin. Bronson en Marvin spelen twee broers die iets met elkaar te regelen hebben. Ze deugen geen van beiden, maar Marvin is nog een stuk slechter dan Bronson. Wie goed oplet zal zien dat ze nooit samen in beeld komen, de film bestaat uit twee afleveringen van de tv-serie 'The Virginians' die door elkaar zijn gehusseld. Hoe goed de scènes ook zijn gemonteerd de technicus bleef afhankelijk van de beelden die voor de tv ge maakt waren. Bij 'The meanest men in the west' is de logica zeer in het gedrang gekomen. Distributeur is Esselte CIC. Als afronding van deze ru briek een cassette die noch in de categorie bioscoopfilms noch in die van de tv-films is onder te brengen: 'Sweet and savage' van Antonio Climati en Mario Morra. Het gaat om een soort documentaire in een film jasje, zoiets als het veelbespro ken 'Mondo cane' van jaren ge leden. Climati en Morra zoch ten naar bizarre gedragingen van mensen en dieren en ze vonden heel wat. 'Rare mensen die mensen', denk je na het zien van al de bizarre scènes die ze opnamen. En de dieren die ze filmden zijn al evenmin erg fris. Voor de liefhebber van raritei ten. Van RCV 2001. PETER DE ZWAAN was de eerste student die afstu- zig, zodat je je helemaal in zo'n rol deerde met twee diploma's, het do- kunt inleven", centen- en het acteursdiploma". Overigens heeft Huub Stapel het Daarna ging het erg vlug met de toneel niet verloochend en voor carrière van de toen 26-jarige Huub zijn vakmatige ontwikkeling als Stapel. Reeds in zijn studiejaren acteur acht hij het goed om van tijd kreeg hij een contract bij de Inter- tot tijd op de planken te staan, nationale Nieuwe Scène, maar het Maar voorlopig gaat zijn aandacht contact met Guus Hermes, die hem uit naar de film, niet in de laatste vroeg voor de hoofdrol in Harold plaats door de prettige samenwer- and Maude, bracht alles in een king met regisseur Dick Maas. „Ik stroomversnelling. „Iedereen weet kan gewoon erg prettig werken dan ineens wie je bent, de recen- met Maas", vertelt hij. „Hij en zijn sies waren lovend en binnen de compagnon Laurens Geels zorgen korste keren zat ik in het circuit. Ik goed voor mij, ik heb het er naar kreeg wat kleinere rolletjes in films mijn zin en werk er graag. Maar en via een vriend van Dick Maas, ook met Guido Pieters en Pieter die mij op toneel had gezien, werd Verhoef, waarmee ik De Dream ik voor De Lift gevraagd. Dan ben heb gedaan, kon ik goed opschie- je waar je zijn moet en komt het op ten", je mentaliteit aan. Je moet risico's durven nemen, voor je mening durven uitkomen, hard willen werken, kunnen relativeren, in teamverband kunnen werken en voorval veel humor hebben. Heb je dat niet, dan ben je verloren in dit wereldje". Geheimen En zo rolde Huub Stapel in de filmwereld, die toen nog vele ge heimen voor hem kende, ook op acteertechnisch gebied: „Ik heb nooit geleerd te spelen voor film. Dat moest je je in de praktijk eigen zien te maken. Voor 30 procent moet je rekening houden met de techniek, met het licht, de camera. De rest is acteren. Je moet wat fle xibiliteit hebben en aanpassings vermogen; een soort sociale intelli gentie. Voor de ene is film het ein de, de ander wordt er gek van. Het is belangrijk uit welke omstandig heden je komt. Bij ons thuis had den wij vroeger een groot gezin, je moest je steeds aanpassen. Nu komt mij dat enorm van pas. Daar naast moet je handig zijn en goed in je lijf zitten. Veel sport doen is erg belangrijk, je ben dan handiger zijn, zeker en leert alles veel vlugger. Ik heb derland, meestal aan één take per fragment voldoende, ik ben een zuinig ac teur geworden". Overigens verliep de eerste ken nismaking met het genre film, waarnaar nu heel nadrukkelijk zijn voorkeur uitgaat, voor Huub Sta pel niet echt positief. „Die kleine rollen bevielen mij helemaal niet, dat is meer het natte vinger werk. Eigenlijk is alleen de hoofdrol echt leuk. Daar ben je maanden mee be- Vriend Dick Maas is na De Lift een goe de vriend van Huub Stapel gewor den, met wie hij over zijn vak kan praten en die hem adviezen geeft. „Wat overigens niet wil zeggen dat ik steeds de hoofdrol krijg in zijn films", haast Huub Stapel zich te vertellen. „Zo vond hij dat ik niet het type was voor de rol van John ny in Flodder. Ik heb hem in een test echter weten te overtuigen, al moest ik wel mijn haren laten blon deren en aan body-building gaan doen". Zijn rol in Flodder heeft Huub Stapel overigens meer problemen opgeleverd dan die van monteur BIOSCOPEN Huub Stapel (32): 'Acteur zijn in Nederland betekent elf tot achttien werken en 's avonds vroeg naar je nest". Specialiteit „Overigens zou het voor mij geen problemen hebben opgeleverd, De Lift. „In De Lift kreeg ik vanuit want mijn taalgevoeligheid is kans de rol diep te te geven, de figuren in Flodder, gemaakt op entertainement vloeiend Beiers dialect. Ook met en herkenbaarheid, zijn chetypen. Typeren is waarschijn lijk moeilijker voor mij dan karak teriseren en daarom is het goed voor mijn ontwikkeling om met verschillende stijlen bezig te zijn. Je moet in dit vak een perfectionist aanloopt. Zo begon journalisten te emmere ik geen dialect spreek in Flodder. Dat vonden ze beter bij het de Limburgse 'g' heb ik geen pro blemen. Ik kan accentloos Neder lands spreken als dat nodig is. Ook wat dat betreft ben ik een echte perfectionist en heb ik de ambitie er het beste van te maken. Of beter gezegd: de ambitie om beter te klein land als Ne- worden, om te kijken waar je gren- je altijd tegen gren- zen liggen, maar niet ten koste van aantal mezelf of anderen. Een internatio nale carrière is natuurlijk leuk, maar zeker niet ten koste van alles. Ik zal mij dan ook nooit gaan aan- le milieu passen. Wij hebben daar bieden bij buitenlandse agent- uitgebreide gesprekken over ge- schappen. Als ze me hebben wil- had en vonden dat dat de geloof- len, komen 5 waardigheid van de film niet ten goede zou komen. Die sjieke buur vrouw zou dan nooit op mij geval len zijn, dat was helemaal niet aan nemelijk geweest". wel vragen". Over internationale bekendheid heeft Huub Stapel overigens toch al niet te klagen. Zo is De Lift over al ter wereld uitgekomen, van Bra zilië tot Bangkok en van Canada De komende week houdt de LAK- cinema in Leiden een filmweek waarin de Japanse film centraal staat. Het totale aanbod tijdens de week bestaat uit tien verschillende films. Een goede gelegenheid voor al diegenen die met de nodige re serve tegen dit verschijnsel aankij ken om het blikveld te verruimen. De Japanse cultuur staat ver van de onze en dat bemoeilijkt natuur lijk een goed begrip. Film lijkt vaak een universele taal te zijn, maar een Japanse film moet je le ren verstaan. Zelfs de meest intie me gesprekken klinken ons als ge schreeuw in de oren. De houding ten opzichte van de dood, zoals die blijkt uit de zelfmoord (seppuku) van de samurai, of van de kamika zepiloten, is voor ons moeilijk te bevatten. Seksualiteit en erotiek, agressie en geweld, het lijkt vaak uit voor westerse ogen slecht te doorgronden diepten omhoog te borrelen. De Japanse maatschappij wordt gekenmerkt door een merkwaardi ge mengeling van traditionele waarden, vergaande industrialisa tie en modernisering. Deze situatie weerspiegelt zich in de cinema, waar grofweg twee genres te on derscheiden zijn: het historisch en het eigentijds drama. In 1950 maakte het westen voor het eerst goed kennis met de Ja panse film dank zij Akira Kurosa wa's 'Rashomon', die op het film festival van Venetië werd be kroond. Sinds die tijd geldt Kuro sawa als de bekendste Japanse re gisseur, terwijl zijn stijl iri eigen land juist als westers wordt om schreven. Blijkbaar is zijn werk uitstekend in staat de kloof tussen Oost en West te overbruggen. Ku rosawa's invloed op westerse ci neasten is ook enorm geweest. Een aantal van zijn samuraifilms is als western nog eens dunnetjes over gedaan. John Sturges' 'The magni ficent seven' is een bewerking van Een momentopname uit het in 1985 gemaakte 'Saraba Hakobune' Shuji Terayama. zijn 'Seven samurai' en achter de meedogenloze Clint Eastwood in 'A Fistful of dollars' schuilt Toshi- ro Mifune in 'Yojimbo'. De Japanse cinema is echter veel meer dan alleen spectaculaire zwaardvechtfilms. De belangrijk ste vertegenwoordiger van het ei gentijdse familiedrama is Yasujiro Ozu. Met een op uiterst soberheid gerichte stilering analyseert hij de spanningen in de familiestructuur, die voortkomen uit de tegenstel ling tussen oude en nieuwe waar den. Wim Wenders bracht met zijn 'Tokyo-ga' een ode aan deze be langrijke exponent van de Japanse film. Begonnen als assistent van Ozu groeide Sohei Imamura uit tot een toonaangevende vernieuwer in de jaren 60. Samen met Nagisa Oshi- ma, Hiroshi Teshigahara en Suji Terayama behoorde hij tot de 'new wave'. Van al deze cineasten ver toont de LAK-cinema een aantal films die stuk voor stuk als mees terwerk de geschiedenis zijn inge gaan. De geïnteresseerde kan zich in een kort tijdsbestek een redelijk compleet beeld vormen van de Ja panse film. Een overzichtelijk pro grammaboekje gaat uitgebreid in op een aantal vaste thema's en de geheel eigen stijl van de Japanse cinema. Een beginneling kan zich misschien het best beperken tot de door de Amerikaanse regisseur Paul Schrader gemaakte film over het leven van de schrijver Yukio Mishima. Deze prachtige film opent de deur naar het toch niet zo mysterieuze Oosten. LEONARD ENGEL. tot Nieuw-Zeeland. In Parijs draai de de film zelfs wekenlang in meer dan vijftig theaters tegelijk. Ook met Flodder lijkt het wat dat be treft goed te gaan. De promotie campagne, die Dick Maas en Huub Stapel enkele weken geleden in de Verenigde Staten hebben gehou den, lijkt te zijn aangeslagen. Voor al de actie en de sex schijnen het in Amerika erg goed te doen. Dus ook internationaal is Huub Stapel hard op weg van zich te doen spreken, al is van glamour, de mooie vrouwen en de snelle auto's, die met het film wereldje verbonden schijnen te zijn, op de Koninginneweg in Amsterdam nog niet veel te mer ken. Fabel Lachend wordt dit beeld door Huub Stapel naar het land der fa bels verwezen: „Acteur zijn in Ne derland betekent 11 tot 18 uur per dag werken en 's avonds vroeg naar je nest. Zelfs aan uitgaan kom je nauwelijks toe, al mijd ik de ge legenheden waar de acteurs bij el kaar komen toch al als de pest. Al leen bij een première komt er wat glamour om de hoek kijken, voor de rest leiden wij een normaal le ven als iedereen". Toch heeft ook Huub Stapel na Flodder ervaren dat steeds meer mensen van zijn doen en laten op de hoogte zijn. Zo moest hij laatst wegvluchten uit een kroeg in Ven- lo, omdat hij door de bezoekers steeds maar werd lastiggevallen. „Ik heb hem aangeraakt, hoorde ik hen zeggen. Of ze vroegen mij: hoe kust Apollonia van Ravenstein? Griezelig gewoon, daarvan moet ik echt niets hebben. Wat dat betreft is het in de Verenigde Staten an ders. In een discotheek in Los An geles troffen wij Jack Nicholson en John McEnroe met Tatum O'Neill die uit waren zonder dat ze door iemand werden lastiggevallen. Dat zou in Nederland denk ik niet mo gelijk zijn". Over enkele weken begint Huub Stapel met de opnamen van de nieuwste film van Dick Maas, die begin maart 1988 in première gaat. De film is getiteld 'Amsterdamned' en speelt zich af op en rond de Am sterdamse grachten. Huub Stapel speelt in deze spannende film de hoofdrol, een rechercheur. Vóór die tijd zal hij te zien zijn in 'Benja min bij het leger', de Nederlandse vertaling van Biloxi Blues, de ko medie waarvoor de Amerikaanse toneelschrijver Neil Simon in 1985 zijn eerste officiële erkenning kreeg. Stroomversnelling „Negentig procent van onze top acteurs kan zich afvragen hoe ver ze nu met hun carrière zouden zijn als ze nooit Nëil Simon hadden ontmoet", zei acteur Peter Falk eens, en hij doelde daarbij op ac teurs als Jack Lemmon, Walter Matthau, Robert Redford en Jane Fonda, die hun carrière door een rol in filmversies van stukken van Simon in een stroomversnelling zagen komen. Wat dat betreft be vindt Huub Stapel zich dus in uit stekend gezelschap. JOS FRUSCH 'Frida, naluraleza viva'; regie: Paul Le- due; hoofdrollen: Ofelia Medina en Juar José Gurrola; theater: Kijkhuis, Leiden. Het maken van films bestaat vooi een groot deel uit het vergaren van geld. Met talent en goede bedoelin gen alleen, kom je nergens. Dat moet ook de Mexicaanse regisseur Paul Leduc tót zijn grote verdriet ervaren hebben. Leduc begon zijn carrière aan de filmacademie in Pa rijs en werkte daar enige tijd bij de televisie. In Mexico heeft hij een groep filmliefhebbers om zich heen georganiseerd, waarmee hij vooral politiek geëngageerde films maakte. Mexico is een land met een ongelooflijk rijke cultuur, maar economisch is het volledig failliet. Geld om films te produce ren is er al helemaal niet en het handjevol films dat jaarlijks wordt gemaakt, is vaak gefinancierd uit particuliere en buitenlandse bron nen. Voor het realiseren van zijn film over het leven van de beroem de Mexicaanse schilderes Frida Kahlo heeft Leduc heel wat bergen moeten verzetten. Aan het resultaat is die moeiza me gang van zaken absoluut niet af te zien. 'Frida, naturaleza viva' is zonder twijfel een van de topfilms van het afgelopen jaar en werd door bezoekers van het Rotterdam se Filmfestival in 1986 terecht het meest gewaardeerd. Het leven van Frida Kahlo (1910-1954) werd ge kenmerkt door lichamelijk lijden. Na polio in haar jeugd, brak zij op 15-jarige leeftijd haar wervelko lom, wat een eindeloze reeks ope raties tot gevolg had. Haar leven lang moest zij een gipskorset dra gen. Pogingen om tegen het advies van de artsen in kinderen te krij gen, liepen uit op miskramen. Dit alles leidde enerzijds tot overmatig alcohol gebruik en zelfmoordpo gingen, anderzijds bracht haar im mobiliteit haar tot de schilder kunst. Twee keer trouwde zij de befaamde Mexicaanse schilder en voorvechter van de rechten van het volk, Diego Rivera. Ze vormden sa men het culturele en politieke hart van Mexico. Door hun toedoen werd aan Leon Trotzky asiel in Mexico verleend. Naast het veelbewogen leven van Frida Kahlo toont de film haar schilderijen. Het zijn wrange, ironi sche zelfportretten, waarin Frida haar lichamelijke situatie duidelijk maakt. Het werk staat duidelijk in de Mexicaanse traditie, maar draagt ook kenmerken van het sur realisme. Paul Leduc slaagt erin de schilderijen aan het leven te relate ren, en kunst met de politiek te verbinden. 'Naturaleza viva' wil zeggen 'levend leven' en niet 'stille ven', 'Frida' kenmerkt zich door bewogenheid en dynamiek, die in andere films over het schildersle ven vaak node gemist worden. LEONARD ENGEL. OPNIEUW, ten 'Ran' - een Japanse eigenzinnige King Lear-verfilming, Greenway, Voor schoten 'Wild cats' - Goldie Hawn als man netjesputter in tamme film. City, Kat wijk 'Assepoester' - Greenway, Voorscho ten 'Secrets of love' - City, Katwijk BLIJVERS 'A room with a view' - liefde en romantiek in sfeervolle film, Lido, Leiden 'Dutch Treat' - meidengroep Dolly Dots in vermeende komedie, Trianon, Leiden en Euro, Alphen 'Blonde Dolly' - film met allure maar gebouwd op zwak scenario, Luxor, Leiden 'Top Gun' - Greenway, succesvolle film over onverschrokken straaljager piloten, Voorschoten en Lido, Noord wijk 'Jumping Jack Flash' - Whoopi Gold berg in geslaagde komedie, Lido, Noordwijk 'Heartbreak Ridge' - Clint Eastwood als militair van de oude stempel, Li do, Leiden 'De Ratelrat' - te weinig spanning in tweede Grypstra De Gier-film, Eu ro, Alphen, City, Katwijk en Green way, Voorschoten 'Labyrinth' - een filmsprookje in de Muppet-sfeer - Lido, Leiden 'Crocodile Dundee' - Australische woudloper verbaast zich in New York, Lido, Leiden •Speurneuzen' - Sherlock Holmes op muizenniveau in Disney-film, Lido, Leiden en Euro, Alphen kakbuurt, Lido, Leiden en Euro, Alphen 'Ferris Bueller's day off* - jongen gaat een dagje spijbelen en belandt onder meer in een museum, Euro. Alphen 'Peter Pan' - Lido, Noordwijk SEXFILMS 'Gluren' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Expose me now' - Rex, Leiden. 'Flodder' - Euro. Alphen. 'Dutch Treat' - Euro, Alphen. 'De sexmuskiet' - Euro, Alphen. 'Showgirls' - Euro, Alphen DEN HAAG 'Blonde Dolly' - Asta (463500), 16 jr. 'Labyrinth' - Asta, al. 'Peggy Sue got married' - Babylon, aL 'Children of a lesser God' - Babylon, aL 'Crocodile Dundee' - Asta, al. 'The Fly' - Babylon, (471656), 16 jr. 'Ruthless People' - Asta, al. 'Clockwise' - Cineac, al. 'Amadeus' - Euro (667066), al. 'Flodder' - Metropole (456756), Odeon 'De Aanslag' - Metropole, al. Out of Africa' - Odeon (462400), al. 'Back to school' - Odeon. al. •Heartbreak Ridge' - Odeon. al. 'Dark Angel' - Le Paris (656402), 18 jr. Physcial Attraction' - Le Paris, 18 jr. 'Junge Madchen heisse Korper' - Le Paris, 18 jr. AMSTERDAM 'Peggy Sue got married' - De Uitkijk (237460), al. 'Betty Blue' - Alfa. (278806), 16 jr. 'The big easy' - Alfa, 16 jr. 'A room with a view' - Alhambra (233192), al. 'Color of Money' - Alhambra, al. 'The Fly' - Bellevue Cinerama (234876/266227), 16 jr. 'Blonde Dolly' - Cinerama, 16 jr. 'Crocodile Dundee' - Alfa, al. 'The color purple' - Calypso, (234876) al. 'Children of a lesser God' - Calypso, al. 'Suzie Superstar' - Centraal (248933), 18 jr. 'Ferris Buellers day off - Cineac (243639), al. 'Hannah and her sisters' - Cinecenter (236615), al. "That's Life' - Cinecenter, al. 'Abel' - Cinecenter, al. 'French Lieutenant's Woman' - Cine center, 16 jr. 'De Ratelrat' - City, 12 jr. 'Blonde Dolly' - Cinema, 16 jr. 'De Ratelrat' - City (234579), 12 jr. 'Heartbreak Ridge' - City, 12 jr. 'Clockwise' - City, al. 'Back to school' - City, al. 'Na schooltijd' - City, 12 jr. 'Dutch Treat* - City, al. 'Fellini's Casanova' Kriterion (231708), 16 jr. 'Round Midnight' - Kriterion, Tu- schinski, al. 'L'Amour' - Parisien (248933), 18 jr. 'Down by law' - The Movies (245790), 16 jr. 'Vroeger is dood' - The Movies, 16 jr. 'She's gptta have it' - The Movies, 16 'Color of Money' Tuschinski (262633), al. 'A room with a view' - Tuschinski, 16 True Stories' - Alfa, al. 'Children of a lesser God' - Cinema, al. 'Mozart's 'Don Giovanni' - Cinema, 16 FILMHUIZEN De LAK-cinema houdt van maandag 9 maart tot en met za terdag 14 maart een Japanse filmweek. Tien films komen in de week aan bod. In het Kijkhuis draait tot en met zondag draait 'Target' van Arthur Penn. Een thriller waarin vader en oud-spion Gene Hack- mann het aan de stok krijgt met zoon Matt Dillon (20.00 en 22.15 uur). Ook 'The sacrifice' van Andrej Tarkovsky is een film die gaat over de wat moeizame relatie tussen vader en zoon. De vader offert zichzelf om zijn zoon te doen spreken (tot en met woens dag in het Kijkhuis, aanvang 21.45 uur). In de film 'Christo si e Ferma- to a Eboli' van Francesco Rosi wordt een Romeins intellectueel door het fascistisch regime ver bannen naar een primitief berg dorp. Hij kiest de zijde van de bergbewoners en samen verzet ten ze zich tegen het heersende bewind (maandag 20.00 uur, Kijkhuis). De flamenco-film 'El amor brujo' van Carlos Saura is dins dag om 20.00 en 22.15 uur in het Kijkhuis. Woensdag is 'Novecen- to 1900', deel 1 van Bernardo Bertolucci in het Kijkhuis te zien (20.00 uur). De film gaat over de geschiedenis van Italië in de 20e eeuw, getoond via de lotgevallen van twee jongens. In de kapelzaal van K&O wordt zaterdag (20.15 uur) 'Scè nes uit een huwelijk' gedraaid. Een succesvolle film over huwe lijksperikelen met in de hoofd- Ingmar Liv Ullman, te zien i uit een huwelijk'. rollen Liv Ullman e Bergman. De muziekfilm 'Purple Rain' met in de hoofdrol Prince draait zondag in het Filmhuis LVC (20.00 en 22.15 uur). Woensdag worden daar twee Nederlandse films ver toond. Allereerst 'The Unanswe red Question' van Johan van der Keuken en 'Stravers' van Peter Delpeut over twee broers wiens goede relatie wordt verstoord door de tussenkomst van een vrouw (20.00 en 22.15 uur). TELEVISIE 1937 BBC 2 zendt zaterdagmiddag 'The only game in town' uit. Een film uit 1970 met in de hoofdrol len George Stevens, Elizabeth Taylor en Warren Beatty. Revue meisje en gokker in Las Vegas worden verliefd op elkaar en be ginnen een verhouding. De film is opgenomen in Parijs en dat is helaas te merken (16.50 uur). In de avond heeft Duitsland 3 'Le bal' van Ettore Scola (1983) op het programma. Een verras sende Frans/Italiaans/Argentijn se speelfilm over een Frans dan spaleis tussen 1936 en 1983, waarin maatschappelijke en poli tieke ontwikkelingen de hoofd thema's vormen (21.30 uur). Een van de vele versies van 'Phan tom of the opera' is dezelfde avond op Nederland 1. In deze klassieke griezelfilm in moderne versie (1983) zitten prachtige scè nes die door het gebruik van spe ciale 'enge make-up' heel echt overkomen. Maximilian Schell speelt het spook van de opera, andere rollen zijn voor Jane Sey mour en Michael York (23.55 uur). Een 'liefdesgeschiedenis' tus sen een zieke oude man en zijn zwakbegaafde kleinzoon is het verhaal in de film 'Two of a kind' (1982). In deze ontroerende speelfilm dinsdagavond op BBC 2 zijn de hoofdrollen voor Geor ge Burns en Robert Young (22.00 uur). Op BBC 2 is woensdag om 19.00 uur 'The face of Fu Man- chu'. Een actiefilm uit 1965 met veel bekende internationale film helden zoals Christopher Lee, Don Sharp en Tsai Chin. Keizer Fu verzet zich met veel bravour tegen de westerse cultuur. Donderdagavond op Neder land 2 is de film 'The lady vanis hes' (1979) te zien, een hernieuw de versie van de Hitchcockfilm uit 1938. Een aantal Engelse treinreizigers is op weg naar huis als een van hen, een vriendelijke gouvernante, plotseling ver dwijnt (20.00 uur). Liefhebbers van Japanse spektakelfilms kun nen die avond genieten van 'Ka- gemusha' op België 2 (20.20 uur). Deze film van de alom geprezen cineast Akira Kurosawa kreeg in 1979 tijdens het filmfestival in Cannes de 'gouden palm'. Het verhaal gaat over de machtsstrijd om alleenheerschappij in het feo dale Japan van eind 16e eeuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 9