PODIUMBUK DINSDAG 3 MAART 1987 KUNST PAGINA 17 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Het bruist deze week van de theateractiviteiten in Lei den. Een grote verscheidenheid aan voorstellingenditmaal niet alleen in de schouwburg en in het LAK maar ook in de Waag en bij Stichting Burcht. Operafragmenten De Leidse Schouwburg haalt vanavond een groot aantal voca listen in huis. Zangers en zange ressen, die een programma van opera- en operettefragmenten uit zullen voeren. Aan deze muzikale avond wordt medewerking ver leend door het Rijnlands Man nenkoor, dat in grote bezetting aanwezig zal zijn. Tot de vele so listen behoort de Poolse sopraan Elzbieta Szmytka. Voorts zijn te horen Mary Willems, Ans van Dam, Rachel Ann Morgan, Nico Boer. Wouter Goedhart en Sjef van Wersch. Ze worden begeleid door W. Ruivenkamp. Gastvrouw van de avond, die ongetwijfeld zal uitgroeien tot een feest van de herkenning voor liefhebbers van zowel belcanto als operettezang, is Judith Bosch. Danskern Danskern keert na het succes volle optreden in november in de Leidse Schouwburg morgen avond naar dit theater terug. Danskern is een Amsterdams ge zelschap, dat door middel van een serie revival-programma's de kloof tussen hedendaagse dans en haar bronnen probeert te verkleinen. Danskern brengt de klassiekers van de moderne dansgeschiedenis, balletten van choreografen als Anna Sokolow, Doris Humphrey, Sof ie Maslow en José Limon. De groep hoopt daarmee een aantal belangwek kende momenten uit de ontwik keling van de dans vast te leggen. De grondleggers van de moderne dans hebben het gezicht van onze eigenf tijdse) theaterdans be paald en dat is wat Danskern aan wil tonen. Die educatieve kant is in alle programma's van het gezelschap terug te vinden. Zo ook in dat van morgenavond. werk van drie belang Scène uit de Macbeth-voorstelling door 'De Salon', donderdag avond in de Leidse Schouwburg. (foto Bert van Duin) rijke choreografen zal worden uitgevoerd. Anna Sokolow is ver tegenwoordigd met 'Rooms' en 'The troubled sleeper', Doris Humphrey met 'Day on earth' en May O'Donnel met Suspension Macbeth Macbeth van De Salon begint overrompelend. Het zwaard dat hoog als een disco-bol boven het podium flikkert valt en treft de gewonde officier. Opeens zijn er de heksen, katachtige wezens die hun onheilsprofetie zeggen. Twee reusachtige jurken worden eerge laten. De heksen klauteren langs de kabels, die uit de mouwen van deze jurken steken, en komen met hun hoofd er maar net boven uit. Een surrealistisch Dali-tafereel, uitvergroot tot toneelbeeld. De eerste minuten van de voorstel ling, die donderdagavond in de Leidse Schouwburg is te zien, zijn gevuld met fraai gestileerd en gedoceerd effectbejag. Maar als het stuk eenmaal op gang is vallen er volgens een on langs in deze kolommen afge drukte recensie nogal wat teleur stellingen te noteren. Zo zet Titus Muizelaar een infantiele Mac beth met allerhande lolligheidjes neer en wordt Ischa Meijer als poortwachter met zijn ondergra vend commentaar een miskleun genoemd. Niettemin heeft de titel rolvertolker in deze als te afstan delijk omschreven voorstelling een aantal sterke momenten en dat geldt ook voor Lineke Rijx- man als Lady Macbeth. Blijft echter als feit overeind staan dat het acteerpeil de pakkende reto riek van decor en aankleding (schitterende kostuums!) over het algemeen niet kan evenaren. Jan Decorte Je bent een 'existentiële' prins en je belandt in meisjesland. Wat doe je dan? Zo snel mogelijk van sekse veranderen, want in meis jesland doen meisjes alles, maar dan ook werkelijk alles samen en ook al ben je prins je moet toch ergens heen met je geslachtelijke verkeer. En zo komt het dat we de Vlaamse avantgarde-theaterma- kerJan Decorte in een nopjesjurk zien in 'Het Stuk stuk'. Met een gouden kroontje op het modebe wust gekapte hoofd. Het is alleen jammer van die soldatenkistjes en die in de mondhoek bungelen de sigaret. Maar, zo het de recensent van het Utrechts Nieuwsblad half de cember al weten, Jan Decorte heeft dan ook zorgen. Acteurs la ten het afweten (zodat de overge bleven actrice Sigrid Vinks in haar eentje een 'veelheid aan meisjes' moet spelen) en de belich ting moet Decorte ook nog zelf doen. Na een reeks van fysiek in spannende ontledingen van de klassieken besloot Jan Decorte twee jaar geleden met zijn groep Het Trojaanse Paard drastisch van koers te veranderen. Snel en grappig moest het worden. In vergelijking met zijn vorige pro- duktie 'Kleur is alles' doet Decor te er metHet Stuk stuk', vrijdag avond in de Leidse Schouwburg te zien, nog een schepje bovenop Er zit volgens het UN niets meer achter. Geen satire, geen post-mo- dernisme, geen conceptueel anti toneel, maar gewoon een opeen stapeling van meligheden en flauwiteiten. Jango Edwards Festival of Fools ja of nee -voor wat dit jaar betreft nee dus- Jan- go Edwards blijft als toonaange vende fooi voor de liefhebbers van het genre behouden. Sterker nog: hij is eigenlijk niet meer van het Nederlandse toneel weg te denken. De Amerikaanse clown, die halverwege de jaren zeventig het Festival of Fools op poten zet te. komt zaterdagavond naar de Leidse Schouwburg. Met een pro gramma, Classics II, dat de aan dacht wil vestigen op het feit dat Jango Edwards al vijftien jaar in ons land opereert. In deze voorstelling van Jango Edwards (en een vijfkoppige band) wor den hoogtepunten uit zijn reper toire gecombineerd met nieuwe acts. Dat het vermogen van Ed wards om te improviseren ook ditmaal weer voor verrassingen zal zorgen staat vrijwel vast. Joop Doderer Joop Doderer heeft zich her steld van zijn hartaanval enkele maanden geleden. Hij behoort tot het gilde van de erkende komie ken in ons land en zijn naam is onverbrekelijk verbonden met die van het kluchttoneel. Doderer heeft zijn plaats in de groep, die het vijfentwintig jaar geleden door Jan Blaaser geschreven lachstuk 'Drie is teveel' op de planken zet, weer ingenomen en is als de tot huisknecht gepromo veerde verwarmingsmonteur Driekus zondagavond op de planken van de Leidse Schouw burg te zien. Hij raakt uiteraard in situaties verzeild, die door gaans worden aangeduid als ko misch en het publiek aan het la chen moeten brengen. De rolver deling van 'Drie is teveel' kent nog meer bekende namen: Hans Boskamp, Diana Dobbelman, Dick Rienstra, Nelleke Burg en Mady Alfredo. Jan Blaaser heeft deze produktie zelf geregisseerd. Musclebird De Theaterschool in Amster dam verzorgt een reeks voorstel wisselend in het Frans, Engels en Vlaams gevoerd. De humor ligt echter niet alleen in de tekst be sloten, maar ook in de bewegin gen en de muziek. Kobus Kippekont 'De grote mond van Kobus Kip pekont'. Zo luidt de titel van de kindervoorstelling zondagmid dag in het LAK-theater. In deze voorstelling speelt Martin Mens, één van de oprichters van het Prisma Theater, de toneelknecht Kobus, die vol verhalen zit en ei genlijk vindt dat het publiek er voor hem is. Vanuit zijn hokje naast het toneel ziet hij elke dag alle artiesten optreden. En blijft hij fantaseren. Voor kinderen vanaf acht jaar. (Aanvang 15.00 uur). Gerda Havertong De actrice Gerda Havertong speelt vanavond en morgen avond bij Stichting Burcht (Burgsteeg 14) 'Madre Eroine', een produktie van 'Het Gebeu ren' in Den Haag. Voor een inter view met Gerda Havertong, die de rol vertolkt van een moeder, wier dochter verslaafd is aan he roine, zie men elders op deze pa gina. (Aaanvang 20.30 uur). Jongerentheater 'Wij, Koningin der Nederlan den' is een theaterproduktie over jongeren, die de macht in ons land hebben overgenomen. Deze produktie is in de periode van 4 t/m 6 maart en volgende week van 11 t/m 14 maart in de Waag te zien. Elders op deze pagina meer hierover. (Aaanvang 20.30 uur). Helden De toneelgroep Centrum geeft morgenavond in De Kuip in Noordwijk een proefvoorstelling van het theaterstuk 'Helden'. De voorstelling is speciaal bedoeld voor leerlingen van middelbare scholen. Het stuk gaat over drie scholieren, die er naar verlangen iemand te zijn, gerespecteerd te worden, niet meer anoniem te zijn. Ze doen auditie maar wor den smadelijk afgewezen. (Aan vang 20.00 uur). Altijd wat Wim Schippers 'Altijd wat' wordt zaterdagavond, eveneens in De Kuip in Noordwijk, ge speeld door het Werteater. Het gaat in dit stuk om zes leeftijdlo- ze personen, die in een ongeor dende reeks ontmoetingen met el kaar botsen. (Aanvang 20.30 uur). lingen met eindexamenstuden ten. Elke eerste woensdagavond van de maand staat zo'n voor stelling op de agenda van het LAK-theater. Morgenavond gaat het om 'Musclebird', een als deel 1 van het feuilleton 'Fontanelles' aangeduide kijkpuzzel rond een poging tot moord, op het gespro ken woord. Van de programma toelichting wordt men niet veel wijzer, zodat de voorstelling evengoed mee als tegen kan val len. Tekst en regie zijn in elk ga- val van Jules Terlingen. The Typists 'The Typists' is een voorstelling van het LEST (Leiden English Speaking Theatre), die tot en met morgenavond in het superrealis tische decor van een aan het Ra penburg gesitueerd notariskan toor door twee vrouwen wordt ge bracht en donderdagavond in het LAK gaat. Een lovend stuk over de opvoering van deze door de Amerikaan Murray Schisgal geschreven eenakter heeft men gisteren in deze krant kunnen le zen. De eenakter beschrijft een kantoordag van twee typistes en geeft tegelijkertijd informatie over hun achtergrond, hun situa tie nu en hun toekomstdromen. Terry Bennett (als Sylvia) en Jenny Mijnhijmer (als Lindsay) spelen de beide typistes sterk. Het resultaat: fraai gestileerde, sug gestieve 'kantooreotiek' tussen de kantoor palmen. Aan te bevelen dus. Wisseltheater In 'Oü est la béte?' geeft het Gentse Wisseltheater een moder ne interpretatie van de klassieke mythe van Procrustes en Theseus. Men kan er vrijdag- en zaterdag avond getuige van zijn in het LAK-theater. De reus Procrustes bezat twee ledikanten, het ene heel lang, het andere heel kort. Met geveinsde vriendelijkheid ontving hij zijn gasten, maar als deze moesten slapen bleek zijn ware aard. Lange gasten bood hij het korte bed aan dan maakte hij de gast op maat door de be nen, voorzover die buiten het le dikant staken, af te hakken. Was de gast klein van gestalte, dan kreeg die het grote bed en werd hij net zo lang uitgerekt tot deze de geest gaf. In deze voorstelling is Procrus tes een minzame hotelier, die de lengte van zijn gasten aanpast aan zijn bedden. Een probleem uiteraard. Detective E.J. Lone en zijn assistent Dick gaan een krachtmeting aan. Het is volgens de programmabeschrijving een zwarte, surrealistische komedie geworden, een psychologische puzzel, waarin zich steeds de vraag opdringt wie de goeden en wie 'slechten' zijn. Vanuit de gedachte dat de my then van vroeger de stripverha len en films van vandaag zijn, heeft Wisseltheater allerlei cli ché's uit de film- en stripwereld in deze voorstelling een plaats ge geven. De conversatie wordt af Joop Doderer (rechts) en Hans Boskamp (links) in 'Drie is teveel', zondagavond in de Leidse Schouwburg. (foto Jan Swinkeis» Randolph Scott (89) overleden LOS ANGELES - De Amerikaan se filmacteur Randolph Scotl, held van een reeks cowboyfilms uit Hol lywood, is gisteren op 89-jarige leeftijd in Los Angeles overleden. Scott heeft zich in de jaren zestig als een welgesteld man uit de film wereld teruggetrokken. Zijn ver mogen werd geschat op bijna hon derd miljoen dollar. Films waarin hij speelde waren 'Badman's Terri tory', 'Ride the High Country', 'The Bounty Hunter' en 'Carson City'. Joan Greenwood (65) overleden LONDEN (AP) - De actrice Joan Greenwood, ster in menig klassie ke Britse film van de jaren veertig, is op 65-jarige leeftijd in haar wo ning overleden. De actrice, die twee weken gele den nog op het toneel stond, werd zaterdag dood aangetroffen door vrienden die zij voor het diner had uitgenodigd. Waarschijnlijk maak te een hartaanval een einde aan haar leven. De actrice met haar hese stem maakte naam in films uit de jaren '40 als 'Whisky Galore' en 'Kind Hearts and Coronets'. Later speel de ze in The Importance of Being Earnest", 'Father Brown' en 'Tom Jones', die in 1963 een Oscar won. Danny Kaye (74) ernstig ziek LOS ANGELES (Rtr) - De Ameri kaanse artiest Danny Kaye is in een ziekenhuis in Los Angeles op genomen in verband met ernstige ziekte als gevolg van interne bloe dingen en hepatitis. Kaye (74) speelde een hoofdrol in zeventien films. Hij werd in 1913 als David Kaminsky in New York geboren. Geen 'Spoken' DEN HAAG (ANP) - De première van 'Spoken' van Ibsen, een pro duktie van de Haagse Comedie, gaat niet door. Deze zou plaatsheb ben op 4 maart in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. De voorstellingen van deze tragedie, het afscheidsstuk van de 61-jarige acteur Wim de Haas, zijn afgelast wegens ziekte van toneelspeelster Lies Franken. MUZIEKFONDS - Het bedrijf 3M Nederland (muziekbanden, plak band) stelt met ingang van dit jaar een fonds van 100.000 gulden be schikbaar voor stimulering van muziekbeoefening. Elk jaar wordt een Nederlandse musicus geselec teerd LEIDEN/ALMERE - De tegenstelling met de avond daarvoor is groot. Van een vertwijfelde moe der is ze de volgende mor gen weer veranderd in Gerda Havertong die zo smakelijk verhalen voor leest in Sesamstraat. Ze speelt die 'moeder' deze maanden in het stuk 'Ma dre Eroina' dat werd opge voerd in het Westeinde Ziekenhuis in Den Haag, maar dat deze week ook het land doorgaat. Van daag en morgen speelt Gerda Havertong 'Madre Eroina' in de Burcht in Leiden. 'Madre Eroina', de naam zegt het al een beetje, gaat over een moe der die wordt geconfronteerd met heroïne. Ze heeft een doch ter die eraan verslaafd is. Het heeft lang geduurd voordat ze dat in de gaten had. Maar als ze zich daar eenmaal van bewust is, weet ze niet wat ze moet doen. In een wachtkamer van een zieken huis, waar haar kind net vanwe ge een overdosis met spoed is op genomen, houdt ze haar verhaal. In dit stuk van de Italiaanse schrijfster Maricla Boggio vraagt de moeder zich af hoe het zover heeft kunnen komen. Ze herkent in haar dochter niets meer van haar eigen opvoeding. Een op voeding die plaatshad in een agrarische cultuur waar nog aan dacht werd besteed aan koken, kleren maken en familiebanden. Tijdens de voorstelling blijkt hoeveel waarde ze daaraan hechtte. Toch was het diezelfde vrouw die voor haar kind emi greerde naar een vreemd land, omdat ze meende dat ze haar daar een beter opvoeding kon ge- Boggio situeerde haar stuk in Italië: een vrouw die met haar kinderen van het platteland ver huisd naar de grote stad. Zelfs in één land tref je al grote culturele verschillen aan. Vertaalster/be werkster Alli Arts maakte daar Actrice Gerda Havertong verdiept zich in verslaafden een overzees land van dat in de voorstelling niet met name wordt genoemd. Je bent geneigd aan Suriname te denken, omdat daar immers de wortels van Ger da Havertong liggen. Maar voor hetzelfde geld kun je aan landen denken als Turkije, Marokko of aan je eigen land. De immigran ten uit deze gebieden kampen met nagenoeg dezelfde proble- De moeder heeft in die andere cultuur (Nederland) veel werk verzet om tegemoet te kunnen komen aan alle materiële eisen van haar dochter zoals een ste reo, mooie kleding, walkman cn een brommer. In een kort tijds bestek (de voorstelling duurt een uur) haalt de vrouw, die wacht op de komst van een arts, die haar zal vertellen hoe haar doch ter er aan toe is. veel overhoop. Ze zadelt zichzelf met een enorm schuldcomplex op. Bewust en onbewust draagt ze in haar ver haal oorzaken aan die zouden hebben kunnen leiden tot de ver slaving van haar kind. Gerda Havertong: "Toen ik dit script las, dacht ik eerst: nee, dit gaat de kast in. Ik had er een on bestemde angst voor om zo'n vrouw te spelen. Op heroïne rust te bij mij mij altijd nog een taboe. Na een gesprek met regisseuse Rosamaria Rinaldi maakte die angst plaats voor nieuwsgierig heid. Ik besefte dat ik mijn ogen natuurlijk niet kon blijven slui ten voor deze problematiek. Van af dat moment ben ik gedreven bezig geweest, heb me niet alleen verdiept in het script, maar ook in ouders die met verslaafde kin deren zaten. Het verhaal werd voor mij toen levensecht" De moeder in dit stuk is een krachtige vrouw, ze werkt en heeft ambities, maar zit tegelij kertijd opgezadeld met een weer zinwekkende machteloosheid. Ze weet niet hoe ze die verslaving moet aanpakken. Ze zoekt naar fouten. Wat is er mis gegaan met haar dochter? Of liever gezegd tussen haar en haar dochter? "Het is een relatie die aan ver val onderhevig is geraakt. Ze hadden geen gemeenschappelij ke raakvlakken. De moeder leef de met totaal andere herinnerin gen dan het kind. Het kind ken de de rivier niet waarin haar moeder als klein mesije vroeger de was deed. Het samen eten ko ken is haar ook onbekend. Het gezin leeft van blik voedsel of kant en klaar maaltijden. De moeder verstopt zich in herinne ringen aan haar eigen moeder". Betekent dit dat de moeder al- lesfout heeft gedaan? "Nee, ze is er van uitgegaan dat het kind het beter moest krijgen dan zijzelf. Dat is anders uitge pakt. Hoewel ze zelf in de niet materiële dingen het geluk vindt, denkt ze haar kind gelukkig te maken met allerlei dure spullen. Een tegenstelling die we wel va ker om ons heen zien". "Een ander punt is de 'ontwor teling'. De eenzaamheid waar iim migranten in terecht komen en waar een tweede generatie altijd gevolgen van ondervindt. Indi rect levert het stuk natuurlijk ook kritiek op de maatschappij. De vrouw wordt geen enkele hulp geboden. Ze moet het zelf allemaal maar uitzoeken". "Ik geef in dit stuk ook geen oplossingen. Ik wil alleen maar vertellen dat het voor ouders en familieleden een hel op aarde is - en dan heb ik het nog niet eens over de drugverslaafde zelf. Dat is misschien mijn boodschap. Uit gesprekken heb ik de indruk overgehouden dat de hulpverle ning niet goed werkt. De groot ste klacht is dat er veel te lang wordt gewacht met hulp of opna- Het stuk werd de afgelopen we ken gespeeld in de ontvangsthal van het Westeinde Ziekenhuis, straks in het land krijg je te ma ken met de kleine theaterzalen Wat is het verschil? "Het idee om het stuk te spelen in het Westeinde Ziekenhuis was van de regisseuse. Een uitste kend idee overigens. Je hebt daar echt met een wachtkamer te maken. Dat maakt het verhaal ook zo geladen. Op de achter grond hoor je het geroezemoes en zie je de witte jassen aan je voorbij trekken. Dat vereist con centratie van degene die acteert, maar aan de andere kant is het ook heel aantrekkelijk om daar op te spelen. Ik zit daar immers te wachten op een bericht van een arts". "De samenwerking met de di rectie verliep ook uitstekend: heel mooi dat ze zoiet hebben aangedurfd. Tot op heden heeft, behalve een ziekenhuis in Zaan dam, geen ander ziekenhuis zich gemeld. Vandaar dat we de thea ters gaan opzoeken. Eigenlijk heb ik nog geen idee hoe dat zal gaan verlopen Ik ben benieuwd of het daar ook zo werkt". Gerda Havertong, ergens in de dertig, kwam twintig jaar gele den naar Nederland. Hoewel ze nog sterke banden heeft met Su riname voelt ze zich in Neder land thuis. In haar woning in Al- mere staan temidden van video en antwoordapparaat veel voor werpen uit haar vaderland. Ha vertong is een druk bezet actrice en noemt,zich autodidact. "Het is nu het zesde jaar dat ik op pro fessionele basis acteer en zing. Beiden zijn heel belangrijk voor mij. Ik heb een heel andere ach tergrond. Geen toneelschool, maar een studie pedagogiek met als hoofdvak onderwijskunde". Ze is altijd met haar twee talen bezig. "Ik wil Nederlands spre ken met de juiste klemtonen en mijn moedertaal levendig hou den". Naast Sesamstraat, dat ze nu alweer voor het derde seizoen doet, heeft ze nog een eigen kin derprogramma. "Een program ma voor het theater waar ik de authentieke Surinaamse 'anansi tori' - een sprookje over spinnen, te vergelijken met jullie Rei- naerd de Vos - vertel Daarnaast, zo meldt ze, vindt ze het ook heel leuk om als zan geres met haar band 'Gerda Ha vertong Nanga Kompé' het land in te gaan. "Ik zing dan vooral ei gen nummers en Surinaamse 'traditionals'. Ik heb een boeiend leven, het is heerlijk wat ik nu doe". SASKIA STOELINGA Vertoon van vingervlugheid overheerst Eerste concert in de Chopin-cyclus door Alu in Bar. Gespeeld werden de nocturnes in As en in c resp. op. 32/2 en 48/1. de scherzi 1 t/m 4 en de sona te no 1 in c op. 4. Gehoord op 2 maart in de Kapel-zaal. LEIDEN - De aanduiding scher zo boven een muziekstuk bete kent over het algemeen, dat het stuk een speels, luchthartig ka rakter draagt, hetgeen uitge drukt wordt door springerige rit mes en schertsende melodische passages. Gisteravond speelde* Alwin Bar de 4 scherzi van Cho pin en de indruk, die ik ervan overhield was veeleer de indruk van serieuze muziek. Schertsenderwijs - dat wel - werd een melodieverloop tel kens geïnterrumpeerd door cas- cade-achtige omspelingen. Zeer virtuose, zeer vloeiend gespeelde arpeggio's en toonladderfrag menten, qua dynamiek en noten waarde verschillend van het hoofdthema. Bar koos zijn tempi behoorlijk voortvarend, waar door af en toe het gevaar ont stond. dat de virtuositeit ging overheersen, zeker op die plaat sen, waar met volle Handen in de toetsen werd gegrepen. Dat is dan misschien het nadeel van de uitvoering van vier scherzi na el kaar. Gelukkig vertonen deze korte eendelige muziekvormen, die in de romantiek hoogtij vierden, in zichzelf een afwisselende struc tuur, zodat mineur plaats maakt voor majeur en virtuositeit en breedsprakigheid voor een wee moedig cantabile. Bar heeft een heldere stijl van spelen; een war me toon, verschillende klank schakeringen waarmee hij beur telings stralend en omfloerst zijn toon kleurt. Een avondvullend Chopin pro gramma maakt een mens bewust van negentiende eeuwse ken merken. Nooit is de muziek lang achtereen openhartig. Alles wordt verhuld en verborgen in modulerende harmonieën, in complexe ritmes, in versieringen en omspelingen die nooit recht op hun doel afgaan, altijd weer zijweggetjes inslaan. Bar is heel geraffineerd in dit tot uitdruk king brengen van deze gelaagd heid in de muziek. Hij speelt als het ware op meer dan een niveau tegelijk. Het beruchte rubato van Cho pin - een lichte aarzeling in tem po die spanning verwekt - werd door hem zeer aanschouwelijk toegepast. Toch vond ik dat dit eerste concert overheerst werd door vertoon van vingervlugheid en krachtig spel. De intiemere sfeer van de nocturnes aan het begin kwam verderop in de avond nog maar nauwelijks te rug. Ook de toegift - de 'revolu tie-etude' - getuigde van dit wat eenzijdige standpunt. MONICA SCHIKS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17