Korte, wijde rok met
petticoat is favoriet
Parijse couturiers in de tegenaanval
Franse createurs: liefjes
De Italianen
DONDERDAG 26 FEBRUARI 1987
Capucci
Een droom van een goudkleurige
avondjapon waarvoor Capucci van het
publiek een staande ovatie kreeg, (foto apj
Louis Feraud op de Spaanse toer.
(Foto AP»
Bij deze heel korte, strakke, strapless
jurkjes van Pierre Cardin moeten de
kooiachtige hoeden kennelijk voor enig
tegenwicht zorgen. (Foto ap»
Grote opvallende blokken gebruikt
Karl Lagerfeld voor deze jurk met bole
ro uil de Chanel-collectie. (Foto ap»
Jean-Remy
Daumas
Een mini-jurkje
bedrukt met rode
en geel uitroepte
kens, met grote
aangezette zak
ken. (Foto AP)
De Franse createurs, zeg maar de top confectie-ontwerpers, houden
het sober dit seizoen. Zij kiezen voor het meisjesachtig type vrouw.
Sexy en speels of sportief maar zeker niet geraffineerd. Korte rokjes
en soms ook broekjes in een bolle vorm, kinderlijke, lieve jurkjes, veel
stroken en ruches. Naast de korte A-lijn, is er een lang en sluik
silhouet, met veel minder nadruk op de schouders dan de afgelopen
seizoenen het geval was. Het gebruik van make-up staan ze maar
spaarzaam toe, sieraden en andere accessoires benadrukken de lijn
die hun mode volgt.
Valentino
Borduurwerk en prachtig soepelvallen-
de materialen bij Valentino. (foto ap»
De Italianen houden het op een heel
vrouwelijke mode. De belijning is
zdcht en rond, borsten en billen mogen
gezien worden en de schouders gaan te
rug naar hun natuurlijke plaats. Op
merkelijk terughoudend zijn ze met het
gebruik van dessins. Wordt er voor een
dessin gekozen dan is het meestal een
streepje, soms afgewisseld met nopjes,
een bescheiden grafisch dessin of hier
en daar een bloem. De voorkeur va* de
ontwerpers gaat uit naar soepelvallen-
de stoffen zoals zijde, crêpe, heel dunne
viscose/jersey mengsels, organza en
cool-wol.
Ferré
Een bloot middenrif en een uitbundige
armbedekking van Ferré. (foto ap»
Mila Schön
Mondriaanse eenvoud in de collectie
van Mila Schön. ifotoAP»
Echte mode-koningen, die, zoals vroe
ger, als dictators oplegden wat we in
een bepaald seizoen en masse zouden
dragen, bestaan niet meer. De Parijse
haute-couturiers zijn de laatste decen
nia van hun troon gestoten door de
toonaangevende confectie-ontwerpers.
Ondanks de nog altijd klinkende na
men als Dior, Nina Ricci of Balmain,
zijn het tegenwoordig ontwerpers als
Montana, Jean-Paul Gaultier en Thier
ry Mugier, die de scepter zwaaien.
Tot aan het begin van de reeks coutu-
re-shows, van het komende seizoen. De
couturiers hebben de tegenaanval in
gezet. Voor het eerst sinds jaren werd
er niet langer voortgeborduurd op be
kende thema's, maar werden er collec
ties getoond, die bol stonden van de
nieuwe ideeën.
De Parijse haute-couture houdt het
voor het voorjaar en de zomer op kort
en frivool. Op wijde rokjes tot net bo
ven de knie, vol met ruches, stroken,
plissées en opgeborduurde bloemen.
Soms krijgen de rokken nog eens extra
volume door de petticoats, die eronder
worden gedragen. Op de plankiers in
de Parijse salons waren zelfs rokken te
zien met een soepele hoepel in de
Daarnaast doen in de couture-mode
de halterjurkjes het komende zomer
goed, evenals de strapless japonnen
met een verhoogde taille. Uiteraard
blijven de lange rokken naast de korte
versies voorlopig ook nog gehand
haafd.
Wie zich een haute-couture avondja
pon kan veroorloven zal komende zo
mer als een prima-ballerina op feest
avonden kunnen verschijnen, want de
rokken met vele lagen tule geven de
toon aan.
De meest originele collectie komt dit
keer van de veelbelovende ontwerper
van het huis Patou, Christian Lacroix.
Een collectie, waarin de humor zeker
niet ontbreekt. Zo tooit hij zijn manne
quins met enorme hoeden in de meest
vreemde vormen, waaronder zij korte
jurkjes dragen die veel op lampekap-
pen leken of bolvormige rokken vol
opgestikte bloemen en een verhoogde
taille. De mannequins toonden door de
vaak laag uitgesneden decolletés een
diep inzicht, dat overigens weer enigs
zins teniet werd gedaan door de grote
plastic sieraden.
Mare Bohan, de ontwerper van het
huis Dior, bracht een hommage aan de
grondlegger van het huis door zijn
show te openen met enkele ontwerpen
in New-Look-stijl met wijde, lange rok
ken, een smalle taille en aangesloten
Door Kitty van Gerven
korte jasjes. Bohan vestigde hiermee
de aandacht op het feit, dat zijn voor
ganger, Christian Dior, veertig jaar ge
leden de modewereld op haar grond
vesten deed schudden met de presen
tatie van de New Look.
Ook in de rest van de collectie houdt
Bohan vast aan de aangesloten belij
ning met het accent op de (wespe)tail-
le. Maar de lange rokken uit de New
Look vervangt hij door zeer vrouwelij
ke en zelfs sexy korte versies met
plooien. Daarnaast toont hij jasjes
voor zowel overdag als 's avonds in
warme kleuren met een zeer lage slui
ting en grote knopen, waaronder een
topje zichtbaar is. Voor de avondkle
ding, die dikwijls versierd is met op
vallende borduursels, houdt Bohan het
voornamelijk op de kleuren zwart en
rood.
Pierre Cardin dost zijn modellen uit
als wandelende lampekappen met uit
lopende jurkjes van zijde tot boven de
knie, die vooral de vrouw met lange be
nen uitstekend zullen staan. Zo hier en
daar laat hij een petticoat onder een
rok dragen, maar de rokken van halter
jurkjes laat hij uitstaan door een soepe
le hoepel in de zoom. Cardin comple
teert zijn ontwerpen met wel wat erg
extravagante hoeden, die veel weg
hebben van vogelkooien.
Jean-Louis Scherrer gaat helemaal
op de Spaanse toer. Zijn collectie heeft
dan ook de wat voor de hand liggende
naam Carmen. Zwart kant en meters
tule gaven de heldergekleurde satijnen
avondjaponnen een typisch Spaans ka
rakter, wat nog eens wordt versterkt
door de wijde mouwen. Op witte mata
dorbroeken laat hij bovendien bloesen-
de tops dragen met pofmouwen en la
gen ruches langs de hals en manchet
ten.
Elegant als altijd is de collectie van
Erik Mortensen voor het huis Balmain.
De wat militairisch aandoende ontwer
pen in wit, rood en marineblauw zijn
voorzien van grote koperen knopen en
vallen op door de speciale effecten, zo
als plooien met aan de binnenzijde een
contrastkleur. Zeer vrouwelijk zijn
vooral zijn jurken met zig-zagsluiting
en nopjesjaponnen met bolero-achtige
bovenstukjes en enigszins verbrede
schouders. Voor 's avonds houdt ook
Mortensen het op stroken en ruches,
zowel op het bovenlijfje als op de rok.
Ook ditmaal weer toonde Yves Saint
Laurent zich de grootste onder de gro
ten van de modewereld. Hij doet dit
met een collectie, die uitblinkt door
eenvoud. Zo eenvoudig zijn sommige
ontwerpen, dat ze gemakkelijk voor
confectie aangezien kunnen worden.
Saint Laurent presenteert perfect ge
sneden, kraagloze jasjes over zeer kor
te en rechte jurkjes in allerlei kleuren
linnen en bezet met grote parelmoerk-
nopen. Tweekleurige jersey mini-jurk
jes tooit hij met brede leren ceintuurs
op de heupen. Daarnaast toont hij
broekpakken en pakjes met diagonaal
opgestikte zakken.
Ook de cocktailkleding is vrij een
voudig; veelal kleine strapless jurken
van kant of zijde met slechts hier en
daar een strookje. De avondkleding
daarentegen is wel uitbundig met veel
draperieën om het lichaam en bolero's
vol borduursels.
Guy Laroche laat zich wat de korte
rokken betreft bepaald niet onbetuigd.
Ook dit huis brengt pakjes met lange
jasjes of kortere versies met een cein
tuur, gedragen op rokken tot boven de
knie. Bij Chanel zijn onder meer zwart
en wit geblokte japonnen te zien, waar
van sommige deden doen denken aan
het kostuum van de nar uit de midde
leeuwen. Ontwerper Karl Lagerfeld
van Chanel schrikt er niet voor terug
het traditionele Chanelpak een heel
nieuw karakter te geven. In zijn show
zijn bovendien jurken met bolero's en
ballerina-jurken met meterswijde rok
ken in vele lagen opgenomen.
Flamenco ook bij Louis Féraud.
Zwaar van de borduursels zijn de bole
rojasjes, gedragen op matadorbroeken
en zwierige rokken. Heel wat rustiger
qua snit, maar uitbundig qua kleuren
is de kleding van Emanuel Ungaro.
Voor overdag brengt Ungaro zeer ge
klede ontwerpen op het plankier met
grote kragen en mouwen tot op de elle
boog. En voor zijn klanten, die een
middag lekker thuis willen blijven
heeft hij zijden pyjama's met bloem-
dessins en daarover wijde jassen met
pofmouwen.
De Gouden Vingerhoed, een prijs,
die 25 modejouralisten jaarlijks uitrei
ken aan de beste ontwerper van dat sei
zoen, ging ditmaal naar Gerard Pipart
van het huis Nina Ricci. Hij ontving de
prijs voor zijn collectie, die hlijk gaf
van een luchthartige interpretatie van
de nieuwe mode-ideeën, die in Parijs
leven. Ook bij Nina Ricci waren er pak
jes met korte rokken te zien en avond
jurken met wijde tulen petticoats.
Uit de collectie van Nina
Ricci. Aan het strakke heup
stuk van deze rood-wit ge
nopte jurk is een wijde plooi
rok gezet. (foto ap»
Een korte strakke rok
wordt gedragen onder een
nauwaansluitend jasje. Het
zwart-witte ontwerp komt
uit de collectie van Chris
tian Dior. (Foto AP)
Een heel strak, kort gebor
duurd jurkje van Louis
Scherrer. rijkelijk voorzien
van stroken. (Foto api
Een rood wit genopte jurk
met petticoat uit de collectie
van Jean patou. (Foto ap»
Ciudicelli
Een recht wit jurkje met twee grote
klokken als enige versiering. (Foto ap»
Azzedine Alaia
Het nauwe silhouet in leer. De
bh is van een gebreid materiaal
en wordt kruislings op de rug ge
knoopt. (Foto AP)
Yamamoto
Dit gestreepte jasje met lange
wijde mouwen wordt gedragen
op een donker bustier met een
shortje en donkere panties.
(Foto AP)
Jin Abe
Een wijdecape-achtige schouder
bedekking gedragen op een nauw
sluitende avondjurk. Bij dit ont
werp zijn de armbanden beslist de
blikvangers. (foto AP)
Dorothee Bis
Dubbelop is het in deze driedeli
ge creatie, de stroken zijn ge
maakt van geplooide stof. (Foto api