IVANMOOR Vormgeving Deens meubel basis exportsuccessen I WONEN [2^] de Bijenkorf BIJ DE BIJENKORF BEN JE BETER AF DINSDAG 24 FEBRUARI 1987 PAGINA 9 Tweederde van de totale Deen se meubelproduktie gaat naar het buitenland. De aparte vormgeving draagt in hoge ma te bij tot de exportsuccessen, die omstreeks 1950 begonnen en die sindsdien, ondanks de wereldrecessie, alleen maar zijn toegenomen. Deense meu belen worden geproduceerd in veel kleine en enkele grotere fabrieken. De meeste daarvan zijn samenwerkende werk plaatsen. De produktie is geba seerd op vakmanschap, terwijl het grote aantal kleine firma's een breed en gevarieerd assor timent waarborgt. Naar schatting heeft de Deense meubelindustrie onge veer 6000 modellen in produk tie. De meubelindustrie is een houtverslindende bedrijfstak. Traditiegetrouw is beukehout, dat fijn timmerhout is voor stoelen en andere meubels, de voornaamste grondstof. Twee factoren hebben de Deense meubelen hun reputatie gegeven: vormgeving en vakwerk. De indus trie heeft een systeem aangemoe digd waarin de vormgever meer een free-lance medewerker dan een werknemer is. De ervaring heeft geleerd dat samenwerking tussen ontwerper en fabrikant prachtige resultaten oplevert. Samenwerking met onafhanke lijke ontwerpers is alleen mogelijk in combinatie met een doelmatig opleidingssysteem. De meeste ont werpers studeren aan de School voor Toegepaste Kunsten en be zoeken later ook de Koninklijke Academie voor Meubel-ontwer pers. De academie stond aan de wieg van de moderne meubelkunst en de school is een bron van inspi ratie. Interesse Aan de Deense meubelkwaliteit ligt een de levendige interesse van de meeste Denen voor hun dage lijkse omgeving ten grondslag. Bij na zonder uitzondering zijn de Deense meubelen gemaakt voor dagelijks gebruik. De Deense fa brieken voeren niet alleen meubels uit, ze vertegenwoordigen ook een levensstijl. In Denemarken wordt meubilair beschouwd als een vorm van architectuur. Heel wat archi tecten die bouwwerken tekenen, ontwerpen ook het daarin te plaat sen meubilair. Een huis en de meu bilering daarvan vormen één ge heel, een weldoordacht milieu. De Denen maken weinig onderscheid tussen meubels voor thuis of voor een openbaar gebouw. Alleen de kwaliteit is bepalend. De groeiende samenwerking tus sen ontwerpers en fabrikanten wordt gesteund door de associatie van Deense meubelfabrikanten. Daardoor konden veel nieuwe na men en stijlen worden toegevoegd aan de rij van jonge ontwerpers. Soms wordt gezegd dat er niets nieuws is gebeurd in de Deense meubelwereld sinds de klassieke periode in de jaren '40 en '50. Dat is niet juist. De Deense klassieken le ven voort, maar veel nieuwe na men dragen bij tot de ontwikkeling van het Deense meubelontwerp, zoals Jorgen Gammelgaard, Ras mussen Rolff, Rud Thygesen, Johnny Sorensen, Roald Steen Hansen, Nissen Gehl, Niels Bendtsen, Jens Ammundsen, Ja cob Jensen, Niels Jorgen Hauge- sen, Friis Moltke. In een van de oudste gebouwen van Kopenhagen, het oude zieken huis naast de Heilige Geestkerk, houdt een groep meubelenthou siastelingen zich bezig met meube lexperimenten en het uittesten van nieuwe vormen. Hoewel beschei den van omvang, is het een belang rijk centrum voor meubelmakers en vormgevers. Enthousiasme en innovatie zijn de drijvende krachten achter de expositie, waarop meubelmakers meubilair laten zien dat nog in ont wikkeling is. Verder worden nieu we vormen getoond of worden nieuwe technieken geprobeerd. Er zijn zowel voorbeelden te zien van experimentele meubelen als van modellen die hun definitieve vorm al hebben gekregen. Kleine elite Tot de kleine elite van internatio nale meubelontwerpers behoort onder andere Poul Kjaerholm. Zijn ontwerpen leverden hem praktisch alle in de wereld verkrijgbare on derscheidingen op het gebied van door Jan Stevens Voorbeeld, van een Deense woonkamer design op. En zijn werken zijn in veel musea te bewonderen. Kjaer- holms constructies zijn kenmer kend, maar ook logisch, tot in de kleinste details. Er is niets overbo digs aan en gewoon bij de tijd. Poul Kjaerholm en Ejvind Kold Christensen functioneerden 25 jaar lang, tot de vroegtijdige dood van Kjaerholm in 1980, als het ideale ontwerper-fabrikantteam. In 1982 besloot Kold Christensen zich te rug te trekken en in 1986 werd Fritz Hansen de fabrikant en leve rancier van Kold Christensens Kjaerholm-collectie. De Fritz Hansen-fabnek produ ceert al 110 jaar meubelen van ho ge kwaliteit en de laatste 50 jaar meubelen, ontworpen door archi tecten met een internationale repu tatie. De lopende collectie is uitge breid en bevat klassieke meubelen, die al 46 jaar onafgebroken in pro duktie zijn. Typisch genoeg was een van de oudste stoelen (een ont werp uit 1936). het perfecte voor beeld voor een nieuw meubelpro gramma dat in 1985 werd gelan ceerd. Dat zegt iets over Fritz Han- sens design-politiek, waar 'functio neel' één van de sleutelwoorden is. Poul Kjaerholms meubelen zijn de laatste toevoeging aan de collectie van Hansen, die verder ontwerpen omvat van Arne Jacobsen, Kaare Klint, Hans J. Wegner. Borge Mo- gensen, Verner Panton, Rasmus sen Rolff en anderen. Bewonderen Hans J. Wegner is de leidende fi guur van de moderne Deense meu belkunst, bekend bij en bewon derd door professionele ontwer pers over de hele wereld. Hij was pas 15 jaar toen hij zijn eerste stoel tekende en sindsdien is hij meube len blijven tekenen. Tijdloze meu belen. Ze kunnen gisteren gete kend zijn, maar ook 25 jaar gele den. Zijn vroegste modellen wer den gemaakt voor de belangrijke, jaarlijkse tentoonstelling, georga niseerd door het Meubelmakersgil- de van Kopenhagen. Hij werkte sa men met Johannes Hansen Mo- belsnedkeri en zijn doorbraak kwam in 1949 toen hij een stoel presenteerde die hijzelf 'de ronde stoel' noemde. Hetzelfde jaar werd hij ontdekt door 'Interiors' in de VS. Dit toonaangevende woonma- gazine publiceerde een foto van de ronde stoel op de voorpagina en noemde het simpel 'De Stoel'. Het artikel in Interiors markeer de de start van de Deense meubel export en Wegner zette zijn samen werking met Johannes Hansen voort, een groot aantal excellente modellen scheppend, die nog steeds in produktie zijn. Wegner begon ook te werken met een groep meubelfabrikanten, ver enigd in een verkoopmaatschappij. In deze groep zitten Getama in Gedsted en Carl Hansen Son in Een stoer bureauzonder franje. (foto's Sjors Vlsscherl Odense, die nog steeds Wegners meubelen produceren. In meer recente jaren heeft meu belmaker Ejnar Pedersen van P. P Mobler in Allerod, nauw met Weg ner samengewerkt. Ejnar Pedersen vernieuwde de produktie van een aantal van Wegners klassieke mo dellen en introduceerde enkele compleet nieuwe stoelen, die Weg ner speciaal voor P. P. Mobler ont wierp Wegner is een gekwalifi ceerde meubelmaker en een zeer bekwaam vakman. Hij tekent niet alleen de stoelen, hij produceert ook de prototypen in de werk plaats. Bij zijn ontwerpactiviteiten volgt Wegner bepaalde, bijzondere the ma's, die hij geregeld herhaalt. Zijn startpunt is een Chinese armstoel en de bovenleuning heeft zijn bij zondere interesse. Hij streeft naar variatie in zijn stoelontwerpen Meubilair is zijn leven geworden. Omvangrijk Meubilair van Getama, ontwor pen door Hans J. Wegner wordt ge waardeerd overal waar vakman schap en een volmaakte afwerking worden gevraagd. Getama's collec tie is buitengewoon omvangrijk en de grote produktiecapaciteit van de firma garandeert dat zelfs grote meubelprojecten op korte termijn kunnen worden uitgevoerd. Geta ma's laatste toegevoegde series, model 1980, zijn uitgevoerd in licht eiken. De Y-stoel is één van Hans J. Wegners bekendste fabrieksmatig vervaardigde stoelen. Hij wordt ge produceerd door Carl Hansen Son sinds 1950, maar blijft modern Waarschijnlijk omdat hij zo veelzij dig is en zo natuurlijk in elk milieu gezet kan worden. Hij wordt ge bruikt in huizen en openbare ge bouwen. Oorspronkelijk zou hij al leen in beukehout gemaakt wor den, maar hij is nu ook verkrijg baar in andere houtsoorten of ge schilderd, bijvoorbeeld voor ge bruik in cafetaria's. Een stoel uit de Bramin-collectie De Bijenkorf heeft het tien •dagen lang zo voor u ingericht, dat u allerlei mooie en leuke en nuttige zaken voor in huis met forse korting en kunt aanschaffen. l.v.m. de opening op 25 maart a.s. van de nieuwe Bijenkorf Utrecht ruimt de 'oude' Bijenkorf daar nu op en zijn de artikelen uit deze advertentie nu niet in Utrecht verkrijgbaar. Zolang de voorraad strekt Halogeen vloerlamp. 500 Watt Met vloerdimmer en draaibare reflector, In me tallic, wit of zwart, normaal 449 - Nu 375- 375.- Halogeen hanglamp 12V. 50 Watt Witte perspex- schaal, 50 cm doorsnee Met zwart of wit kapie, normaal 449 - Nu 375 - A49-- 375- Matras/bodem combi natie. Matras 14 cm vol- schuimrubber. met scha pewollen afdeklaag. Bo dem: hoofd- en voeteinde verstelbaar en met extra hoofdsteun Combinatie 90x200cm,normaal 1175- Nu 1000.- Combinatie 80x200 cm, normaal 1125.-Nu 950.- Matras en bodem ook los verknigbaar. v.a.4*25^ 950.- Zitgroep. Paris. Met so lide binnenwerk. In diver se kleuren en dessins 3-zitter, normaal 2249- Nu 1895.- 2,5-zitter, nor maal 1995.- Nu 1695.- 2-zitter. normaal 1749- Nu 1495.- Fauteuil, nor maal 1449 - Nu 1195.- v.a.4749r= 1495.- Gordiinstof 100% katoe nen satiin met chintz finish 120 cm breed. In 6 kleuren Per meter, normaal 26 90 Nu 19 -26r9eT9." Gordiinstof met bouclé- structuur. In 4 kleuren 150 cm breed. Per meter, normaal 26 90 Nu 19 ■2êr9eT9.- Dhurries Wol, hand- geweven. In 4 dessins en 5 kleurstellingen. Ca 200x300 cm. nor- i maal 1299 - Nu 950 - Ca 170x240 cm. nor maal 899 - Nu 650 - Ca 140x200 cm. nor maal 599 - Nu 450.- Ca 70x130 cm. nor maal 199- Nu 150 - v.a.499^ 150.-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 9