i
Kort en strak of wijd en lang gaan hand in hand
Out of Africa laat sporen na in modebeeld
EXTRA op maandag
Tropenzon straalt boven voorjaars- en zomermode '87
MAANDAG 23 FEBRUARI 1987
PAGINA 9
Foto links boven: een zomers rok-
broekpakje in vrolijke kleuren uit
de collectie van P&C. ifoto pri
Foto midden: strepen staan het ko
mend seizoen hoog genoteerd, zowel
voor mannen als voor vrouwen. Op
de foto twee voorbeelden van streep-
combinaties uit de collectie van Nico
Verhey. foto pr»
Foto links: een kledingstuk met
mogelijkheden uit de Laroque-col-
lectie. Na het losknopen van het
voorpand verandert de rok in een
broekrok. foto pri
voorjaar en zomer '87 bepalen.
Het is niet de eerste keer, dat een
film de aanzet geeft tot een
nieuwe modetrend. Vaker hebben
kassuccessen als inspiratiebron
gediend voor ontwerpers en
stylisten over de hele wereld.
Maar datzelfde kan ook gezegd
worden van pop-idolen. Denk
maar aan Madonna, die de sexy
'lingerie-look' van een paar
seizoenen terug lanceerde. Of aan
Anny Lennox en Boy George met
hun androgyne stijl, die jarenlang
het straatbeeld heeft beheerst.
Waarom nu is het publiek 'rijp'
zijn voor deze nieuwe trend? Niet,
omdat we vol nostalgie
terugverlangen naar de koloniale
tijd. En nog minder, omdat we
hunkeren naar een avontuurlijk
bestaan temidden van gifslangen
en bloeddorstige leeuwen.
Maar wel, omdat de film Out of
Africa de huidige tijdgeest in
beeld brengt, ook al speelt het
verhaal zich af in de jaren dertig.
Omdat de hoofdpersonen, Meryl
Streep en Robert Redford de
vrouw en de man van de jaren '80
verpersoonlijken.
Zij, de intelligente en
daadkrachtige vrouw, die de
moed heeft om helemaal zichzelf
te zijn. Die zich niet verschuilt
achter opgedrongen waarden en
normen, maar zelfbewust haar
eigen weg kiest, zonder haar
emotionaliteit en kwetsbaarheid
te verliezen. Hij, de man die stoer
is, zonder te hoeven doen alsof.
Die het avontuur verkiest boven
de kruidenthee. De man, die zijn
vrijheid liefheeft en op zoek is
naar verre horizons. Twee
mensen, die het woord
Romantiek, met veel wit. broderie en kantontbreekt niet in de zomercol
lecties. Op de foto de romantische 'look' van SuperConfex. foto pri
'no-nonsense' hoog in hun vaandel
dragen en het leven met alle
passies, die daarbij horen, tot op
de bodem willen doorgronden.
Wie zichzelf in de hoofdpersonen
van Out of Africa herkent, zal
weinig moeite hebben met het
nieuwe modebeeld. Immers, het is
een modebeeld, dat veel ruimte
biedt voor eigen interpretaties,
niet dwingend is en derhalve op
het lijf geschreven van mensen,
die zich de wet niet laten
voorschrijven. Een modebeeld,
dat is opgebouwd uit kleding, die
z'n uitstraling slechts ontleent
aan degene die ze draagt.
Foto rechts boven: pantalons en
blouses zijn er voor elke smaak. Heel
sportief is deze combinatie uit de
Patts Boum-collectie Foto pri
Foto midden: hoogzomer is niet al
leen sportief en comfortabel maar
vaak ook een tikje uitdagend zoals
dit jurkje van In Wear/Matinique
(foto pr)
Foto rechts: voor het vroege voor
jaar is het pakje dat Brigitte Haar-
ke toonde op de Igedo in Düsseldorf
(foto pr)
Het kon natuurlijk niet
uitblijven. Niet voor niets hebben
miljoenen in donkere
bioscoopzalen stilletjes tranen
zitten wegpinken bij het zien van
de film Out of Africa. Een
'tearbreaker' van dit kaliber
moest z'n sporen wel achterlaten.
En niet alleen in de zakdoeken
van de toeschouwers.
De sfeer van het barre
jungle-leven wordt verplaatst
van de bioscoop naar de straat.
Het epos over het tragische
liefdesavontuur van Karen
Blixen en Denys Finch Hatton in
Nairobi gaat het modebeeld voor
Neem de safari-tenues uit de film
Out of Africa, voeg daar de camou
flagepakken van Rambo bij en wat
van de geklede haute-couture van
Alexis uit Dynasty. Plaats dit alles
in de sfeer van de jaren zestig met
de romantiek van de Flower Power
en de voorliefde voor exotische
folklore en je hebt de ingrediënten
voor mode van het komende sei
zoen. Een mode vol afwisseling.
Enerzijds strikt, zakelijk en een tik
je sophisticated, anderzijds bont.
sportief of juist super-romantisch.
Maar nooit uitbundig; noch wat de
belijning, noch wat de kleuren be
treft.
Het modebeeld anno '87 is duidelijk
op een tweesprong aangekomen.Na een
wat aarzelend begin zet de 'body-con-
cious'-belijning nu toch echt door en
zien we hoe de kleding de lichaamsvor
men steeds sterker benadrukt. Maar
daarnaast houdt het oversized silhouet
nog even stand. Wijd en strak gaan hand
in hand, evenals lang en kort. Wie voor
strakke, aangesloten kleding kiest moet
de knietjes laten zien, wie zich liever
hult in wijde creaties mag zelfs de kuiten
bedekt houden.
Wie echt modieus voor de dag wil ko
men, koopt tenminste één safaripak: een
hooggesloten jasje met epauletten op de
schouders en vier grote harmonicazak-
ken in kaki-groen of -bruin met daarover
een brede leren ceintuur, bij voorkeur
van reptielhuid. Het jasje wordt dan ge
dragen op een keurig wit bloesje en een
wijde plooirok met voorsluiting tot op
de kuiten. Om het beeld van de Out-of-
Africa-look helemaal compleet te ma
ken, komt daar ook nog een hoed in de
vorm van een tropenhelm bij of een gro
te zonnehoed.
In het verlengde van de 'jungle-kle-
ding' ligt de jaren-zestig-trend. Een stijl
waarvoor enerzijds Rambo model lijkt te
hebben gestaan en anderzijds de Flower
Power-periode. A la Rambo zijn de stoe
re, groen/bruin gevlekte camouflagejas
jes, die bij voorkeur gedragen worden
op wijde stadsbermuda's of op strakke
jeansbroeken. De herwaardering van het
hippietijdperk leidt tot een mix-en-
match-trend, die zich weinig aantrekt
van grenzen en waarbinnen kleding
stukken uit allerlei landen op de evenaar
en de kreeftskeerkring samengaan. Jas-
vormen uit India op rokken uit Latijns-
Amerika en dat alles met dessins, die op
de primitieve kunst uit donker Afrika lij
ken. In kleuren, die de hitte van de ver
schroeide aarde uitstralen: bruin, groen,
beige, zwart, rood, brique. okergeel en
paars.
Totaal anders is de sophisticated lijn,
die - zij het in de verte - aan Alexis uit
Dynasty doet denken. Uitgebalanceerd,
zakelijk, soms zelfs een beetje sober,
maar met een tendens naar perfectie.
Strakke rokken, waarvan de zoom rond
de knieën aarzelt in combinatie met ge
tailleerde jasjes; eenvoudige japonnen
of sluike tricotpakjes. Wit, zwart en grijs
zijn in deze trend toonaangevende kleu
ren, hetzij uni, hetzij in combinatie met
elkaar in kleine ruitjes, strepen of stip
peltjes.
Wit
Wit is overigens komende zomer ook
de kleur van de romantiek. Van kleding,
die herinneringen oproept aan het 'goe
de landleven' van weleer, aan gezonde
boerinnen en bedeesde Engelse kost
schoolmeisjes. Aan Alice in Wonder
land-typetjes met linten in het haar, in
jurkjes met pofmouwen. Het wit mag
hooguit worden onderbroken door een
enkel bloemetje of streepje, zoals we dat
van huishoudtextiel kennen, maar liever
niet.
Voor de meer sportievetypesonder ons
blijft de frisse marinestijl nog even ge
handhaafd: veel tricotcombinaties in
blauw/wit en rood/wit, compleet met
matrozenkragen en koperen knopen.
door Kitty van Gerven
De stoffen verschillen al naar gelang
de stijl van de kleding. Linnen en lin
nenmengingen nemen een belangrijke
plaats in, evenals bedrukte katoen. Voor
de wat klassieker modellen zijn voorna
melijk gladde stoffen gekozen: wollen
gabardine, soepele tweeds, crepes en zij
de en voor de romantische katoen, bro
derie, batist en stoffen in wafel-, pique-
of damastweefsel. De tricotstoffen en
dan de dunnere varianten blijven vol
gend voorjaar ook hoog op de lijst van
favoriete stoffen staan.
Jurken
De jurk komt helemaal terug. Na een
tijd, waarin dit kledingstuk het heeft
moeten afleggen tegen de combinaties,
staat de japon dit seizoen weer in het
middelpunt van de belangstelling. En
dan vooral de jeugdige modellen met
eenvoudige kraagloze bovenlijfjes,
mouwloos of met een korte mouw en
een wijde rok. Of modellen met simpele
schouderbandjes en een strak bovenlijf-
Maar ook bedeesde kostschooljurkjes
met een verlaagd aangezette, wijde rok,
een ronde of vierkante hals, vrij decent
en hooggesloten, alsmede popperige jur
ken met pofmouwen, aangezette stroken
en ruches. Heel anders zijn de tube-vor-
mige tricotjaponnen tot op de knie,
soms met een colletje, eventueel met een
rits en zonder mouwen. Of de good-old-
chemisier, de doorknoopjurk, die al en
kele seizoenen niet meer uit het mode
beeld is weg te denken.
Jasjes
Nieuw is ook de snit van de jasjes. Niet
de oversized modellen met reverskraag
en lage sluiting, die komende zomer
soms nog langer zijn dan afgelopen win
ter, maar de korte variant: heuplange,
hooggesloten jasjes met een ronde hals
en een simpele knoopsluiting midden
voor of jasjes met een V-hals zonder re
verskraag. Ze zijn bijna allemaal getail
leerd en worden met een ceintuur in de
taille gedragen, waardoor het idee van
een schootje ontstaat.
Daarnaast zijn er komende zomer ook
bolero-achtige, rechte jasjes tot in de
taille. En uiteraard safari-jasjes, evenals
rechte Indische jasjes tot over de heu
pen, licht getailleerd en met een staan-
dertje.
Rokken
De rokken, waar ze op worden gedra
gen variëren van strakke, rechte tot net
op de knie tot wijde, aangerimpelde of
plooirokken tot op de kuiten. De plissé-
rok blijft nog even in. Daarnaast is er een
groot aanbod van rokken met brede,
platte plooien en een knoopsluiting mid
denvoor. De strakke rokken hebben
over het algemeen een split aan de ach
terzijde om de draagster enige loopruim
te te geven.
In de folkoristische trend passen bo
vendien allerlei rokken met ingewikkel
de draperieën, die de indruk wekken
van een sarong, maar niet als zodanig
zijn omgeknoopt. Ook de strokenrokken
in Latijnsamerikaanse stijl horen in deze
trend thuis.
Blouses
Het safaripak hoort er helemaal
bij (fotoGPD)
Voor wie strak aansluitende kle
ding kiest, moet de knietjes laten
zien. foto gpdi
Een tikje sophisticated is de aan
gesloten kleding in zwart/wit-com-
binaties. Mo gpdi
Invloeden uit landen rond de even
aar en de kreeftskeerkring worden
vrolijk gemixed. (fotoopo»
korte als de lange modellen hebben een
simpel kraagje, soms met afgeronde
punten of een klem staandertje en wor
den hooggesloten gedragen. In prak
tisch alle gevallen zijn de armgaten wijd
en de mouwtjes recht tot in de ellebo
gen. Ook de blouses hebben, evenals de
japonnen en jasjes enigszins verbrede
schouders, overigens zonder overdrij
ving.
Naast blouses zijn er ook super-een
voudige tops, mouwloze shirts met een
ronde hals en soms een klein colletje,
alsmede korte hesjes, brassieres en cor-
setjes, die een streepje van de blote buik
laten zien en die het vooral goed doen
boven een Braziliaanse strokenrok.
Pantalons
De broek wordt weer wat strakker.
Wie voor comfort kiest, kiest uiteraard
een bandplooibroek, maar wie er echt
modieus uit wil zien perst zich, net als in
de jaren zestig, weer in een strakke pan
talon met aansluitende pijpen. Bij voor
keur tot halverwege de kuiten.
De zomermode biedt op broekenge-
bied echter meer. Zo zijn er ook band
plooibroeken met iets toelopende pijpen
met een omslagje net op of net boven de
enkels, bermuda's tot op de knieen en
soepel vallende broekrokken. Opvallend
is vooral de tailleband van de pantalons,
die in de meeste gevallen breed is en
soms zelfs opgesneden, zodat een randje
boven de ceintuur uitkomt.
Een echte „must" voor komende zo
mer is de gebreide broek, een variant op
de voetloze maillot, die strak om de be
nen sluit en niet verder reikt dan tot hal
verwege de kuiten. Deze broeken wor
den gecombineerd met lange, rechte
truien tot over de heupen.
Truien
Overigens zijn de meeste truien lang
en recht. Soms met een simpele ronde
hals, soms met een polosluiting. Van het
model moeten ze het niet hebben, wel
van de dessins. En die staan vaak in het
teken van de jungle met tijger- en pan-
terprints of afbeeldingen van wilde die
ren, dan wel bonte bladermotieven.
Accessoires
De accessoires, die erbij horen zijn al
evenzeer op het leven onder de tropen
zon afgestemd. Veel ceintuurs zijn van
(namaak) slange- of krokodilleleer of
van bont. Er zijn zelfs kettingen van
bont, maar of deze het zullen winnen
van de kettingen met grove kralen is de
vraag. Ook de grote 'edelstenen' blijven
nog even in de mode.