Er is iets goed mis in de wereld van taxichauffeurs Martelingen leger maken einde aan 'lente van Garcia' Amsterdams onderzoek signaleert crimineel gedrag Kerkelijke inzegening voor aüe trouwe liefdesrelaties PAGINA 2 DONDERDAG 19 FEBRUARI 1987 Amsterdam telt naar schatting zo'n 1600 taxichauffeurs. Daar zijn eigen rijders bij. die veelal met z'n tweeën een taxinum mer hebben en chauffeurs die in loon dienst bij een taxibedrijf werken. Door de gemeente Amsterdam zijn 651 vergunningen voor hel uitoefenen van een taxibedrijf uitgegeven. Een derde daar van is in handen van taxibedrijven, de rest is in bezit van zogeheten eigen rijders. Een vergunning voor het uitoefenen van een taxibedrijf kost officieel z'n vijftig gulden. Maar de vergunningen zijn over draagbaar en doen op de vrije markt soms meer dan tienduizend gulden. Een eigen rijder moet beschikken over een middenstandsdiploma. De vergun ning om als taxichauffeur in loondienst te rijden houdt niet veel meer in dan een ex tra rij-examen en een kleine proeve van stratenkennis. Die vergunning kost slechts 17 gulden en is niet overdraagbaar Klacnien over laxicliaujfeurs dienen ge meld te worden bij het Centraal Bureau voor Taxi's. Een beedigd ambtenaar oor deelt over de klacht en draagt de chauf feur voor om eventueel gestraft te worden Is een klacht gegrond, dan kan de betref fende chauffeur berispt worden of ge schorst lot een maximum van twee dagen. Ernstige klachten, of herhaalde klach ten. moeten worden doorgestuurd naar het stadhuis, waarbij het college van B W over de straf kan oordelen. In het ergste geval kan dat leiden tol hel definitief in trekken van een chauffeursvergunning. Ook zaken waarbij de chauffeur tegpi de straf in beroep gaat. komen bij het college van burgemeester en wethouders terecht. Gemiddeld worden er door het Centraal Bureau voor Taxi's zo'n 150 klachten per jaar afgehandeld. Nog geen 15 keer per jaar komt zo'n klacht ook bij burgemeester en wethouders terecht en gemiddeld drie keer per jaar raakt een chauffeur zijn chauffeursveraunning kwijt. Vanuil het stadhuis worden de taxiza ken nauwlettend gevolgd door de beroeps commissie Taxizaken. Voorzitter daarvan is ex-raadslid Pelle Mug. Die commissie heeft zich in het verleden vooral druk ge maakt over dienstroosters en rijtijden en de branchebescherming van taxi's. Toch bleken de signalen over crimineel gedrag van een deel van de taxichauf feurs ook voor deze commissie niet nieuw Voorzitter Pelle Mug heeft aan de verant woordelijk wethouder Van der Vlis laten welen dat de zaak de aandacht van zijn commissie heeft en dat. een rapport over een beter vergunningenstelsel op komst is. AMSTERDAM - Het koffie huis bij de Albert Cuyp is een vaste stek voor de taxi chauffeurs in de buurt. Half drie 's middags zitten er drie aan de koffie, een vier de achter een glas bier. De kout over de televisie stokt als ze de vraag horen. Hoe ze nu reageren op de be schuldigingen van de Am- n sterdam se politie dat er heel wat linke broeders onder de Amsterdamse taxichauf feurs schuilen. door Huub Klompenhouwer Een kopje koffie wordt opzij ge schoven en een van de chauffeurs staat op. "Sodemieter toch op man. Bemoei je met je eigen zaken". De woedende blik laat niets te wensen over. De 'heren' hebben geen com mentaar. Oplichting, intimidatie, racisme, rijden onder invloed, overtreding van de werkuren, onbeschoft ge drag. Niet iedere Amsterdamse ta xichauffeur is een lieverdje, zo bleek uit een onderzoek door de Amsterdamse politie vorige week. Een bevestiging van de vooroorde len die er toch al rijkelijk zijn als het om taxichauffeurs gaat. En die nog eens worden gesterkt door het feit dat er door de chauf feurs zelf ook niet openlijk over wordt gepraat. In het beste geval dan nog anoniem. Angst voor re- pressailles. Ooit had het taxiwe reldje een eigen controledienst, die het oog moest houden op het ge drag van de chauffeurs op de weg. Maar die dienst functioneert al twee jaar niet meer door onderbe zetting en ziekteverzuim. Taxichauffeurs in de hoofdstad hebben het de laatste dagen niet makkelijk. Het bericht over de misdragingen van zeker honderd collega's onder hen, heeft geleid tot een vast onderwerp van ge sprek tijdens een taxirit. "Is het nu echt zo erg met jullie?" vraagt dan de passagier. "Doodziek word je ervan. Steeds maar weer datzelfde gezeur. Maar ja, aan de andere kant, je krijgt dan wel de kans om uit te leggen dat het maar om een kleine groep gaat in de taxiwe reld". De chauffeur die dit vertelt staat vierde op hét Rembrandtsplein. Drie taxi's voor hem. Hij wil wel wat kwijt, als zijn naam maar niet in de krant komt. Op het dash board van de auto visitekaartjes van illegale casino's en seksclubs en uiteraard de diamond exhibi tions en Madame Tussaud. "Er is", zegt de chauffeur, "iets goed mis met het taxibedrijf. Er gaat te veel geld in om. Het is toch van de gekke dat er duizenden gul dens geboden worden om een taxi nummer te kopen. Zo'n vergun ning kost officieel niet meer dan een paar tientjes. Maar ze worden niet meer uitgegeven. Zonder zo'n taxinummer kun je geen taxi rij den. Ik heb zelf destijds de hypo theek van mijn huis verhoogd om aan het nummer te komen. Samen met een vriend van mij. Hij had de auto. Nu hebben we een nieuwe". "We hebben er allebei een goed betaalde boterham aan. daar niet van. Maar als je alle aanbiedingen onder je werk aanneemt om op snelle manieren geld te verdienen, kan je zelfs met een splinternieuwe Amsterdamse taxichauffeurs in opspraak. Zelf worden ze 'doodziek van dat gezeur'. Jaguar als taxi nog dik geld over houden". "Ik heb er hoe langer hoe minder lol in. Ziekenfondsritjes, 's mor gens, dat gaat nog. Dat zijn over het algemeen aardige mensen die het al prachtig vinden dat ze een keer in een auto zitten. Maar hel publiek verandert. Ze denken dat, als ze een taxi betalen, ze ook het recht hebben om de chauffeur als een soort slaaf te zien. Snauwen en grauwen. En denk erom dat je het af en toe best benauwd hebt als er weer eens achter je rug 's nachts een echtelijke ruzie in alcoholwal men en veel getier beslecht wordt". "Of d'r gaat er weer een over de nek. Kun je de rest van de avond je wagen schoonmaken en heb je dus een knap verlies, want verdienen doe je niet meer. Vroeger keek ik tegen taxichauffeurs op. Een mooi vrij leven. Ja, maar wel zwaar, wantje kunt niet tegen een passa gier zeggen: jou neem ik niet mee, je stinkt, of. ik vind je er een beetje gevaarlijk uitzien". - Maar werkdruk is toch geen re den om te intimideren, de boel op te lichten of onbeschoft gedrag te to- "Ik weet dat het gebeurt. Maar punt een: met dat soort taxichauf feurs ga ik niet om en ik probeer ook de trefpunten van die jongens te mijden. Punt twee: dat soort randfiguren tref je niet alleen in Amsterdam, maar net hard in Rot terdam, Utrecht of Den Haag. Hoe dat kan jgebeuren? Als loonrijder, dus in dienst van iemand die ver schillende taxinummers heeft, is je loon nou niet zo denderend. Dan moet je het hebben van zo'n 1600 gulden netto" "Maar je krijgt iedere dag wel aanbiedingen om gestolen goed voor een prikkie op te kopen, of ze willen betalen met een gejat horlo ge. En de keren datje voor een gra tis wip iemand mag wegbrengen,is al niet meer te tellen. Dan moet je sterk in de schoenen staan wil je dat weerstaan". - Een taxichauffeur verdient toch heel wat grijs bij met provisies op klanten voor de diamantairs, de sekshuizen, sommige hotels en rede rijen? "Natuurlijk, maar dat heeft met die criminele jongens niet zoveel van doen. Blijkbaar oefent de vrij heid van de taxichauffeur, het mi lieu waar je soms mee omgaat, gro te aantrekkingskracht op dat soort volk uit. Misschien ben ik nog van de oude stempel. Deur open doen voor een passagier, helpen bij het uitstappen, de klant als een gast behandelen als die zich ernaar ge draagt". "Maar als je binnen een jaar op een taxi je zakken wil vullen, dan lukt dat ook. Net zo goed als in an dere beroepen. Dan krijg je die lef gozers. Ze houden zich niet aan de uren, pikken vrachtjes van colle ga's in en verdommen het om te kleine ritjes te maken. En sommi gen, ik schaam me er kapot voor, maar ze weigeren bijvoorbeeld een Surinamer mee te nemen. Een vrachtje Schiphol of Cenrtaal Sta tion met een buitenlander is bijna een vrijbrief om zo'n toerist dan meteen te tillen. Die zal als ie het land uil is zo snel niet klagen. En meestal zijn ze toch nerveus voor de reis, dus verweer hebben ze so wieso al niet". - Er wordt gezegd dat er te licht met vergunningen omgesprongen wordt. Bijna iedereen kan taxi chauffeur worden. Moet er een strenger vergunningenbeleid ko- "Ik denk dat het Centraal Bu reau voor Taxi's wat sneller op klachten moet inspringen en de straffen moet verzwaren. Er is een tuchtreglement voor taxichauf feurs. Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad, maar misschien moet dat wel strenger toegepast worden, willen we het imago een beetje opvijzelen. Want ik wordt er eerlijk gezegd doodziek van". "Op feestjes of als ik bij familie ben, heeft iedereen wel een ver schrikkelijk verhaal te vertellen over een taxichauffeur. En alle maal hebben ze het net niet zelf meegemaakt, maar wel van heel goede vrienden gehoord. Als je doorvraagt blijken ze zelf nooit een taxi te nemen. Maar begrijp me goed, het gaat er niet om de mis standen goed te praten. Die zijn er en die moeten worden aangepakt worden. Maar er zijn ook echt wel goede chauffeurs". MEXICO STAD - Wild in het rond schietend bezette het Peruaanse le ger vrijdagnacht de drie belang rijkste universiteiten in en rond de hoofdstad Lima. Heel Peru protes teert, maar de jonge, dynamische, charismatische president Alan Garcia is voor de militairen op de bres gesprongen: "Het was nodig, we kunnen niet eeuwig geduld hebben, aan het terrorisme moet een eind komen". door Rob Sprenkels De geruchtmakende actie op de universiteiten is beslist geen toe vallige of op zichzelf staande ge beurtenis. Sinds bijna een jaar houdt het Peruaanse leger soortge lijke razzia's, met name in de on metelijke gordel van sloppenwij ken in de troosteloze zandvlakte boven het historische Lima. On danks de belofte van Garcia om 'de barbaarsheid niet op barbaarse wijze te bestrijden', bereikt de staatsterreur in Peru steeds weer nieuwe hoogtepunten. Vorig jaar juni maakten de mili tairen gebruik van een oproer in de gevangenissen van Lima om naar schatting 350 van terroristische ac tiviteiten beschuldigde gevange nen te Vermoorden. In Lurigancho, zo onthulde president Garcia een paar dagen later persoonlijk, wer den bijna 100 gevangenen in koe len bloede geëxecuteerd nadat ze zich al hadden overgegeven. En ook al zijn de direct verantwoorde lijke officieren inmiddels hun baan kwijt, de meesten lopen nog altijd op vrije voeten rond. De installaties van de uit het be gin deze eeuw stammende gevan genis-eiland El Fronton werden destijds compleet vernietigd door speciale commando's van de mari ne. Volgens officiële woordvoer ders zouden er onder de brokstuk ken nog altijd stoffelijke over schotten liggen van minstens 90 van de gevangenen, maar Amnesty International liet vorige week plot seling een geheel andere, ronduit schokkende versie horen. Volgens de mensenrechtenorga nisatie zouden de Peruaanse mari niers de installaties van El Fronton pas hebben opgeblazen nadat 60 tot 90 van de muitende gevange nen zich al hadden overgegeven. Amnesty zegt over nauwkeurige bewijzen te beschikken dat die ge vangenen daarna zijn verhoord en gemarteld. Tussen de 30 tot 60 overlevenden zouden uiteindelijk zijn afgevoerd naar een marineba sis, terwijl de rest ter plekke zou zijn geëxecuteerd. Het onthullende'relaas van Am nesty baseert zich op verklaringen van overlevenden, familieleden en de bekentenissen van een officier van de Peruaanse marine. Amnes ty gelooft dat een deel van de weer gevangen genomen overlevender van El Fronton mogelijk nog in le ven is en illegaal wordt vastgehou den. Officieel is aan alle overleven den van het incident amnestie ver leent. 'Vals' De eerste reacties van Lima op het rapport hebben het over vals heid en partijdigheid. Officieel zegl men het rapport nog niet te ken nen. Maar het is duidelijk dat Gar cia het in de praktijk niet al te nauw neemt met de mensenrech ten en dat het leger in de strijd te gen het verzet van linkse guerrille- ros nog altijd vrij zijn gang kan gaan. In het hoge Andes-gebergte. waar de gevreesde maoïstische guerrilla van Sendero Luminoso (het Lichtend Pad) haar belangrijk ste bolwerken heeft, vinden weer steeds meer massale bloedbaden plaats: acht in de laatste zes maan den van het vorig jaar. En verder zijn er de razzia's, tijdens het van kracht zijn van de avondklok in en rond de hoofdstad Lima. Wat er op de universiteiten gebeurde is slechts een voorbeeld van hoe hard het er wel niet aan toegaal. «In gevechtstenu, met maskers op of smeer op het gezicht, vielen zo'n 4000 militairen om drie uur 's nachts wild schietend de universi- teitstereinen binnen. Interne stu denten werden met de geweerloop van bed gelicht, tegen de muur ge zet en hardhandig gefouilleerd. Een student kwam bij de actie om het leven. Volgens twee linkse parlementa riërs, die met een aantal van de bij na 800 gevangen genomen studen ten hebben gepraat, moesten tal van de studenten met een geweer loop tegen de hersenen gedrukt een blanco verklaring onderteke nen. In ieder geval één student kreeg een staaf ijzer in zijn anus ge drukt. Op een andere werd gescho ten om een executie te simuleren. Verontwaardigde protesten van alle kanten, allereerst omdat de universitaire autonomie op hard handige wijze is geschonden. En ten tweede omdat de uiteindelijk oogst de nodige bedenkingen op roept over de door president Gar cia persoonlijk beweerde nood zaak van de actie: vier pistolen, 20.000 dollar en boeken van Marx, Lenin en Mariategui, de grondleg ger van het Peruaanse socialisme. „Alsof daardoor de staat aan het wankelen kan worden gebracht", zo vroeg Ignacio Lopez zich af, de rector van de Technische Universi teit. Barbaars Garcia bevindt zich in een moei lijk parket. Hij heeft het niet aange durfd om de militairen daadwerke lijk aan te pakken voor al hun mis daden uit het nabije verleden en moet daarom nu accepteren dat de militairen zelf weer de leiding heb ben genomen bij de strijd tegen de guerrilleros. Dat Garcia nu de razzia'^ op de universiteiten persoonlijk heeft verdedigd, komt waarschijnlijk omdat de regering zelf gebaat is bij de relatieve successen die het Pe ruaanse leger de afgelopen maan den in de binnenlandse strijd heeft geboekt. Gehard door de bittere werkelijkheid is 'Alan Garcia in middels zijn ideeën vergeten om het politieke geweld te bestrijden met drastische sociale hervormin gen. De barbaarsheid in Peru wordt weer op barbaarse wijze aange pakt. De 'lente van Garcia' lijkt de finitief voorbij, en niet alleen op het gebied van de mensenrechten. De economische ontevredenheid onder de Peruaanse bevolking be gint snel toe te nemen als gevolg van scherpe prijsstijgingen van eerste levensbehoeftes als suiker, rijst en brood. En op politiek ni veau is Garcia door zowel de linkse als de rechtse oppositie van een groteske fraude beschuldigd bij de •gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar november. Na een uitgebreid onderzoek is een dertien leden tellende studie commissie van de Amerikaanse Anglicaanse Episcopaalse Kerk tot de conclusie gekomen dal de kerk zich in liet verleden al te zeer beperkingen heeft opge legd door alleen wettig gesloten huwelijken in te zegenen. "Voor taan zou kerkelijke inzegening mogelijk moeten zijn van alle liefdesrelaties die op trouw zijn gegrond. Daarbij mag het geen verschil maken of er nu sprake is van hetero- of van homorelaties". De anglicaanse commissie stond onder voorzitterschap van dr. Nelson S. T. Thayer, hoogle raar pastorale theologie aan een theologische school in Madison (New Jersey, bij Chicago). De studie draagt tot titel: 'Verande rende patronen in het seksuele leven en gezinsleven'. Drie vormen van samenleven komen in het rapport speciaal aan de orde: ongehuwde jonge ren, ouderen die vroeger gehuwd zijn geweest of nooit, en homo seksuelen. De kerk, zeggen de samenstellers, heeft volkomen gefaald in de pastorale zorg voor deze groepen, met als gevolg dat de vervreemding van de kerkelij ke gemeenschap hand over hand toeneemt. "Door het onderdruk ken van seksualiteit en het ver oordelen van alle seks buiten het traditionele huwelijk heeft de kerk voor mensen een hinder paal opgeworpen om zichzelf te leren kennen, ook in hun relatie tot God". Kerkelijke inzegening van an dere relaties dan het gewone hu welijk-moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, er mag geen sprake zijn van volkomen vrij verkeer en de betrokkenen moeten beloven elkaar trouw te zijn. De studiecommissie wil niets afdoen aan de waarde van het huwelijk tussen man en vrouw en het aangaan van een levens lange verbintenis. "Daarom doen ongetrouwde paren er goed aan, in de beleving van hun relatie ge huwde mensen niet voor het hoofd te stoten". Het is de bedoeling, de bevin dingen van de studie in te bren gen op de episcopaalse algemene conventie van 1988. Er wordt al gedacht aan het opstellen van li turgieën die gebruikt kunnen worden bij de inzegening van niet-huwelijkse relaties. Leidend bisschop Edmond Lee Browning van de Episco paalse Kerk heeft zich nog ont houden van commentaar op de studie. Wel zei hij, dat het hoog tijd wordt dat leden van zijn kerk zich openlijk uitspreken over het huwelijk en andere liefdesrela ties, "waarbij een open oor moet worden verleend aan mensen die zich bezeerd voelen omdat de kerk hen afwijst" Uit orde gezet Wegens 'hardnekkige onge hoorzaamheid' en 'volharding in het verspreiden van leringen die in strijd zijn met het kerkelijk leergezag' is de Amerikaanse pa ter John McNeill uit de Orde der Jezuieten gezet, waarvan hij 38 jaar lid is geweest. De 61-jarige psychotherapeut kreeg vooral bekendheid door zijn pastoraat onder homosek suele gelovigen en door zijn boek uit 1971 'De kerk en de homosek sueel'. Direct na het uitkomen van dit boek verbood de Vati caanse congregatie voor de ge loofsleer hem het onderwerp in woord of gerschnft nog verder in het openbaar te behandelen. De ontslagbrief kwam nu van kardinaal Jerome Hamer, voor zitter van de Vaticaanse congre gatie voor de religieuze en secu liere instituten. In deze brief staat, dat pater McNeill, "ernsti ge waarschuwingen ten spijt, wijd verbreide opschudding heeft veroorzaakt door zijn afwij ken van de leer". "Om ernstige schade aan de zielen te voorko men moest de kerk haar positie wel volkomen duidelijk maken" De pater maakt gebruik van de mogelijkheid om binnen veer tien dagen bezwaar tegen zijn ontslag aan te tekenen. "Niet dat ik het leergezag van de kerk niet zou hebben uitgedaagd, maar omdat ik de interpretatie van de feiten door Rome betwist". Naar zijn mening heeft hij door zijn pastorale werk onder rooms-ka- tholieke homoseksuelen juist zielen gered in plaats van in ge vaar gebracht. Hij heeft allen die bij zijn werk baat vonden ge vraagd, dit aan de congregatie in Rome te laten weten. McNeill denkt niet, dat hij met het instellen van beroep enig succes zal boeken. Zijn priester schap verwacht hij wel te behou den. "Vandaaruit zal ik naar bes te kunnen mijn pastorale taak je gens homoseksuelen in woord geschrift en psvchotheraoie Contract verlengd De hervormde raad voor Kerk en Israël zal het contract met dr. G. H. Cohen Stuart als predikant voor buitengewone werkzaamheden in Jeruzalem en als theologisch adviseur van de Hervormde Kerk in Israel met een periode van zes jaar verlen gen. Vorig jaar besloot de raad het contract niet te verlengen we gens verschillen van inzicht tus sen Cohen Stuart en de raad. De landelijke commissie voor be zwaren en geschillen van de Her vormde Kerk vernietigde echter dat besluit en droeg beide partij en op met elkaar te blijven over leggen. Dat heeft er nu toe geleid dat Cohen Stüart een nieuw con tract kon worden aangeboden. Bevestiging. Op zondag 15 maart zal dr. H Berkhof (Leiden) dr K. Blei te Haarlem bevestigen tot predikant voor buitengewone werkzaamheden in de Hervorm de Kerk. Blei wordt de nieuwe secretaris-generaal van deze kerk. De dienst wordt gehouden in de Grote of Sint Bavokerk en begint om 3 uur. In 1972 promoveerde dr. Blei (nu predikant in Haarlem) in Lei den. Professor Berkhof was zijn promotor. Aids. De Raad van Kerken in Nederland houdt op zaterdag 28 maart in Amersfoort een consul tatie over aids, bedoeld voor mensen die de ontvangen infor matie breed kunnen doorgeven (maatschappelijk werk, toerus- tingswerk, pastorale centra, cen tra voor catechese, jeugd- en jon gerenwerk en organen voor ge zondheidszorg). Voor nadere inlichtingen: Raad van Kerken, Kon. Wilhel- minalaan 5, 3818 HN Amersfoort, 033-644844. Leerreis. Vier jongeren uit de hervormde en gereformeerde regio Schiedam zullen de ko mende zomer vier weken door brengen in Nicaragua. Ze gaan de zendingswerkers Paul en Nel van der Harst helpen, die ver bonden zijn aan een oecume nisch centrum in Managua, de hoofdstad van Nicaragua. Doel van de reis is de band met het werk van de familie Van der Harst - die verbonden is aan de kerkelijke regio Schiedam - te versterken. De vier bereiden zich grondig voor op hun bezoek met studie van de taal en van de so ciaal-politieke situatie in dat land. Straatnamen. Straten in de nieuwe wijk Hoenderdaal- Noordoost van Driebergen krij gen namen van kerkelijke voor mannen. Zo komen er een Kardi naal Alfrinklaan, een J. Eykman- laan en een W. Banninglaan. Eykman en Banning waren bei den hervormd predikant. Ze zijn van belang geweest voor het in Driebergen gevestigde hervorm de instituut 'Kerk en Wereld'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 2