'Ragnarok': technisch hoogstandje Perspekt 'Ik ben integer bezig' PODIUMBLIK Anita Meyer op tournee Broze sfeer rond Constantijn Huygens DINSDAG 17 FEBRUARI 1987 KUNST PAGINA 17 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Een drukke week met veel gevarieerde programma's in de Leidse theaters. Een theater- week die vanavond in de Leidse Schouwburg begint met een op treden van de zangeres Anita Meyer. Anita in concert' dus. El ders op deze pagina meer daar- De Vogelaar In hetzelfde theater staat mor genavond cabaret Dubbel en Dwars. Jack Spijkerman en de zijnen brengen er hun nieuwste programma'De Vogelaar'. In dit programma krijgt Spijker man de ruimte die iedere geta lenteerde artiest zich maar kan wensen, zo blijkt uil een eerder in deze kolommen afgedrukte recen sie. Ane van der Wulp en Joop van Dijk. de tweede andere leden van het groepje, komen slechts vanachter hun toetsenborden overeind om de adem- en ver- kleedpauzes. die Spijkerman neemt, met muzikale fragmenten en grappige liedjes in te vullen. Van een collectieve aanpak zoals in het eerste programma is geen sprake meer. In 'De Vogelaar' ziet men aan de ene kant de linkse activist, die het opneemt tegen machthebbers en machts misbruik. Aan de andere kant staat de vogelaar, een verschrom peld oud boswachtertje, die er ou derwetse opvattingen op na houdt. Spijkerman vervult beide karakters. Behalve de tekst en de bewegingen verraadt slechts de pet, die hij op- en afzet welke type hij op dat moment neerzet. Het verhaal verhult lange lijd een diep geworteld vader-zoon- conflict, dat zich voor het oog van het publiek naar een climax vol trekt. Spijkerman maakt daarin duidelijk aan wiens kant hij in het dagelijks leven zou staan. Hij laat zich overigens in 'De Voge laar' naar de mening van de re censent vooral van een melancho lische kant zien. Slapstick Als familievoorstelling presen teert de Leidse Schouwburg don derdagavond 'Stars', een slap stick-programma met hel Holly wood van toen als thema. De ar tistieke verantwoordelijkheid be rust bij Bons Hybner. die door nog drie acteurs wordt bijge staan. Het groepje maakt in dit programma gebruik van muziek- collages, dia's en authentieke filmfragmenten. Aldus wil het de tuin, genaamd Hollywood, betre den. Plaats van handeling: het filmatelier van de firma Gagsto- ne anno 1916. Wat zich daar af speelt, men kan er vooralsnog al leen maar naar gissen. De voor steling begint om zeven uur. Theater met 'Pip' Ook de toneelgroep Theater komt met een familievoorstelling naar de schouwburg. Daar is vrijdagavond 'Pip' te zien, een bewerking van Charles Dickens' Great Expectations'. 'Pip' kan het beste worden getypeerd als een sprookjesachtig spektakel met een gecompliceerde intrige. Porgy Franssen speelt de wees jongen Pip, die door zijn zuster (Nelly Frijda) met de knoet wordt opgevoed ten huize van de dorpssmid. Een ontmoeting met een ontsnapte gevange (Frits Lambrechtszal Pips leven be slissend beinvloeden. Later be zoekt Pip de villa van de rijke en verbitterde miss Havisham. Daar ontmoet hij de mooie Estel- la (Caroline Beukmaneen meis je. dat is opgevoed om een man nenhart te breken. Om Estella te behagen besluit de weesjongen een heer te worden. Met het geld van een onbekende weldoener vestigt hij zich tussen de rijke burgers van Londen om daar de snob uit te hangen. Een reeks van verwikkelingen leidt er tenslotte toe dat Pip tot inkeer komt. 'Pip' is in de regie van Gees Linnebank en Helmert Wouden berg een amusant stuk met man kementen geworden, meldde deze krant na de première in decem ber in Nijmegen. Met name was er nogal wat kritiek op de vocale escapades van de acteurs en ac trices. De sterkste troeven van 'Pip' moet worden gezocht in de vormgeving (Frank Fx.aven zorg de ook voor de fraaie kostuums) en het lichtontwerp (van Gerard Voskuilen). Porgy Franssen, de vertolker van de titelrol, noemt 'Pip' een sprookje, maar ook een thriller Het spelen van deze rol vereist veel techniek, want Pip groeit in het verhaal van jongetje van 12 jaar naar jongeman van 22 jaar Porgy Franssen: 'Ik moet me voortdurend bewust zijn van houding, gebaar en stemgebruik. Daarin moet ik de leeftijdsver schillen uitdrukken'. Maar: 'De zwaarste opdracht bij dit stuk is door dat gesjees door de tijd heen de lichtheid en de humor waar te maken'. Ook deze schouwburgvoorstel ling begint al om zeven uur. Multatuli ïensdag- en donderdagavond in het eeuw geleden dat de schrijver Eduard Douwes Dekker overleed. Aan deze Multatuli is het nieuw ste solo-programma van Jules Croisl opgehangen. Het gaat za terdagavond in de Leidse Schouwburg Multatuli is Croi- sets veertiende solo-project, dat als titel 'Publiek ik ver( wlacht V' heeft meegekregen Jules Croiset over zijn keuze: 'IK vond dat hel toneel in dit Multatuli-jaar niet achter mocht blijven bij alle an dere disciplines, die onze grootste schrijver van de vorige eeuw. één van de grootsten die we ooit heb ben voortgebracht, zullen herden ken. Ik doe mijzelf eigenlijk het meeste plezierdit programma is een geschenk met een grote strik erom. een geschenk, dat ik mijzelf heb mogen aanbieden'. In het eerste deel van Croisets programma komt vooral het so ciale aspect naar voren, waarbij gebruik wordt gemaakt van fragmenten uit de Max Havelaar en van figuren als Woutertje Pie- terse en Batavus Droogstoppel. Na de pauze komt een minder be kend gezicht van Douwes Dekker te voorschijn: dat van de humo rist. In dit deel speelt Jules Croi set o.a. 'Het salie-avondje bij juf frouw Pieterse' Stokkermans De pianist en componist Joop Slokkermans staat zondagavond in het middelpunt van de belang stelling. Ter gelegenheid van Stokkermansvijftigste verjaar dag is er namelijk een feest-voor- stelling in het theater aan de Ou de Vest. Een voorstelling waar aan een groot aantal artiesten zal meewerken. De schouwburg- agenda vermeldt de namen van o.a. Jasperina de Jong. Caroline Kaart. Wieteke van Dort. Harry Bannink en Ronald Brautigam. De muziek van de jarige Joop Stokkermans zal in de schouw burg van Leiden weerklinken, omdat deze vertegenwoordiger van het Hilversumse wereldje van oorsprong uit deze stad af komstig is. Voo wie geïnteres seerd is: een interview met Joop Stokkermans volgt later deze week. Romeo/Julia 'Romeo/Julia', een produktie van Studio's Onafhankelijk To neel,staat woensdag-en donder dagavond in het LAK-theater 'Met grimmig plezier, maar ook vol mededogen tonen wij u...'. slaat er in de programma-aan kondiging. Dat verraadt al het spelelement dat in de gekozen be nadering van analytische verso bering de nadruk krijgt Waarde rolverdeling bij Shakespeares 'Romeo and Juliet' minstens twintig personages opvoert, vol staat het Rotterdamse gezelschap met twee actrices en twee acteurs. Renée Fokker en Chris Vinken spelen de rol van Julia en Romeo Mare Waming en Marijke Kraft worden aangeduid als ensce- neurs. Ze zijn de manipulators, de regelaars van het spel. waar van de tragische ajloop voor één van de beroemdste liefdesparen uit de literatuurgeschiedenis als bij voorbaat vaststaat. Het han delen van de twee ensceneurs staat voor de gehele constellatie van intriges en listen, die onher roepelijk tot de dood van het lief despaar leidt. Doordat alle overi ge bij het drama betrokken perso nen op de achtergrond verdwij nen, komen Romeo en vooral Ju lia in het middelpunt te staan. Ragnarok Perspekt maakt van techniek doortrokken voorstellingen, waar doorgaans met grote nieuwsgierigheid naar wordt uitgekeken. 'Ragnarok' is de titel van Perspekts nieuwste produk tie. 'Ragnarok' oftewel 'Goden schemering' gaat volgens de pro grammatoelichting - de voorstel ling is vrijdag- en zaterdag avond in hei LAK-theater te zien- over de ondergang van de huidi ge technocratische cultuur. Meer over deze groep en over deze voorstelling kan men elders op deze pagina lezen. Het Oliedom Het Amsteltoneel voert zondag middag voor de kinderen 'Het Oliedom' in het LAK-theater op. In dit stuk voor kinderen vanaf vijf jaar gaat het om een groep zeedieren voor wie het leven op eens heel anders wordt wanneer er een grote olievlek komt aan drijven. 'Het Oliedom' is de ver taling van het stuk The Selfish Shellfish van David Wood. Voor deze vertaling zorgden Ger Beu- kekamp en Joost Prinsen. Aan vang van de voorstelling: 15.00 En ik dan? Mimiek's Literair Theater ver zorgt vrijdagavond voor de eer ste maal een uitvoering in Kat- wijks Tripodia. Op het program ma staat 'En ik dan0' van Annie M.G. Schmidt. Om de eerste ken nismaking met deze nieuwe to neelgroep van Mimiek's Theater in een wat vrolijke sfeer te laten plaatshebben is gekozen voor dit blijspel. Dat neemt volgens het gezelschap niet weg dat er in de toekomst ook serieuze toneelstuk ken zullen worden gebracht. Naast Mimiek's Klucht Theater zal de literaire afdeling zich overeenkomstig haar naam ma nifesteren. zo belooft het gezel schap. Onder leiding van Adn van Beelen heeft de groep maan denlang aan dit wat zij zelf een komisch literair werk noemt ge werkt. De opvoering van 'En ik dan?' begint om 20.00 uur HAARLEM (GPD) - "Tus sen mijn werk met Mark en met Perspekt zit wel degelijk een link, je kan het ene niet los zien van het andere. Er zullen men sen zijn die Spin Marty- achtige grappen herken nen in 'Ragnarok'. Mi chael Helmerhorst, artis tiek coördinator van de technische theatergroep Perspekt in Haarlem over deze nieuwe grootschalige produktie, die onlangs in première is gegaan in de Toneelschuur en vrijdag en zaterdagavond in het LAK-theater is te zien. Maar dat heeft hem niet belet om voordien de kleinschalige voorstelling 'Beef Squadwaarin hij met Mark Kingsford het komische duo Spin Marty vormt, weer op te vatten. "In 'Beef Squad' speelt voor de pauze het geluid een heel belang rijke rol. We wilden een avontu renverhaal spelen, met allemaal verschillende mensen. Het gege ven is simpel: er wordt eigenlijk alleen maar een bericht doorge geven over de hele aardbol. Ie mand kijkt uit het raam, ziet iets gebeuren en belt iemand op. Die belt weer iemand anders op, die telegrafeert het bericht, dan gaat het per telex en vervolgens wordt het overgeseind naar een onderzeeër. Die verdwijnt onder de golven en duikt ergens anders weer op. Het bericht wordt opge vangen in de jungle... Aan die waslijn konden we allerlei acts en grappen ophangen, met een tekenfilmachtige .snelheid. "We sloven ons vreselijk uit, het is echt een race tegen de klok, zowel in het verhaaltje als in werkelijkheid. Na afloop is het ook een complete puinhoop van stapels kleren en weggeworpen rekwisieten en spullen. Het is een hele spannende, dynamische act, maar na de pauze komt juist een soort ingehouden act. een anti-act. Het enige geluid dat je hoort, is dat van een tv die de godganse avond aan staat bij een echtpaar in een flatje, het wisse len van het ene naar het andere station. Je krijgt een soort colla ge van geluidsindrukken, uit speelfilms, commercials, docu mentaires, kwissen en onheil spellende stemmen die op je in praten". "In die twintig minuten ge beurt vreselijk veel, hoewel je al leen maar twee mensen ziet die in de huiskamer naar de tv zitten te kijken. Op de voorgrond van het podium staat als een soort voetlicht de bovenkant van een enorme tv. Jij zit naar twee men sen te kijken en die-twee zitten rechtstreeks de zaal in te kijken Het geluid is zo overheersend dat als Mark bijvoorbeeld gaat zit ten, je een krakje hoort, maar dat komt van de tv. Als ik de ijskast open doe, gaat «r op de tv een zware deur open en gooi ik hem dicht, dan hoor je op de tv een knal, of juist niet. Je zit ook te kijken naar een proces van din gen die synchroon of asynchroon werken". "Er zit natuurlijk iets van tv- verslaving in en het is een tragi komisch echtpaar. De act voor de pauze is alleen maar clowne rie maar deze heeft meer inhoud met een cynische ondertoon. Dat idee van moderne huishoudens waar 24 uur per etmaal de tv aan staat en allerlei rare uitvindingen het huis zijn binnengedrongen tot meerdere glorie van het com fort. zit ook een beetje in 'Ragna rok'". Dat is overigens weer een technisch hoogstandje van Per spekt geworden. Met veel visuele technieken, zoals dia's, en Mi chael maakte 36 minuten film. Er is een beweeglijk projectiedecor ontworpen, omdat men af wilde van de statische schermen, er zijn hydraulisch bewegende de cordelen, er is veel mechanica, rekwisieten komen vanuit de zij tonelen naar beneden scharnie ren en er zijn twee lopende vloe- "Het onderwerp is een nogal allegorische samenvatting van alle populair-wetenschappelijke dingen waar je je vandaag de dag maar zorgen over kunt maken: atoombom, bewapeningswed loop, milieuverontreiniging, ge wetensvragen en levensvragen. We are not alone. De heilsver wachting naar buitenaardse be schavingen. Sinds het idee dat God dood zou zijn, hebben ze er in Amerika toch maar voor geko zen dat God naar beneden komt met een vliegende schotel. Alles is opgebouwd uit atomen, alles is constant in beweging. Een stap verder en je zou bijna gek wor den van angst. Of van verbazing. Of je zou het allemaal willen be grijpen, willen verklaren. Daar gaat dit stuk een beetje over". "Er loopt een man in rond die zich werkelijk overal zorgen over maakt, vanaf de meest eenvoudi ge fear of flying. In een vliegtuig vraagt hij zich af of metaalmoe heid de vleugels zou kunnen aan tasten, hoeveel bouten en moe ren er in zitten en of die wel alle maal aangedraaid zijn, of de pilo ten wel gescreend zijn op het ge bruik van drugs.... Die man zit constant onder de stress. Dat lijkt onzin, maar in de Panorama lees ik wel dat het voor lucht vaartmaatschappijen goedkoper is om, als zo'n ding naar beneden dondert, de nabestaanden flink uit te betalen, dan om alle spul len echt beveiligd te krijgen. Er zitten ook Spielbergiaanse din gen in het stuk, zoals vliegende schotels die gewoon in de achter tuin landen". Titulaer "Robots werken in een Tsjer- nobyl-achtige fabriek, waarbij het autoritaire commentaar klinkt van Chriet Titulaer, de Willy Wortel van Nederland. Als die man iets aanprijst, gelooft ie dereen meteen dat het goed is, hoewel hij zelf weet dat hij soms met de meest grote onzin in zijn handen staat. Hij is iemand met een ongelooflijke zelfspot. Daar om vonden wij hem wel een ko mische man en hebben hem ge vraagd om eigenlijk als een soort parodie op zijn programma 'Wondere wereld' teksten voor ons in te spreken. Dat heeft hij met veel plezier gedaan". "Je zou kunnen zeggen, in Spin Marty horen we klleen nog maar stemmen - dat is de be perking en tevens de kracht van de act, want in de beperking toont zich de meester - en in 'Ragnarok' zie je op een gegeven moment wel degelijk tv-beelden. drie meter boog geprojecteerd. Toch draagt 'Beef Squad' iets uit van de visuele traditie van Per spekt. We zijn bezig met vormge- vingsgrappen. Het is ook niet pantomimisch meer, dat vonden we toch te beperkt". Michael Helmerhorst (36) die. na zijn mime-opleiding, sinds het prille begin als ideeen-man. sce narioschrijver en als speler aan Perspekt verbonden is, heeft nog altijd plezier in de samenwer king met Mark Kingsford (35), die zelfde opleiding volgde: „Mark is nog steeds met gag- theater en comedy-theater aan de gang met Limited Company. Voor hem is het nog meer een vakgebied dan voor mij, bij Per spekt doe ik heel andere dingen. Mark is meer een roadshow-spe- ler, hij heeft veel straattheater gedaan, waarbij je in.geèmprovi- seerde omstandigheden snel een act moet maken door inventief met eenvoudige middelen om te gaan. Als ik met Mark samen werk, merk ik dat hij zich er al tijd wel uit redt. Ook al dondert het decor naar beneden, hij weet een uitweg". FRANS DOELEMAN 'Ragnarok', de nieuwste produktie van de theatergroep Perspekt. Anita Meyer: 'Ik ben integer bezig HILVERSUM/LEIDEN - Now and Forever. Tour 1986/87' heet de zo succesvol begonnen tour nee van de in Rotterdam-zuid ge boren, maar nu in Blaricum wo nende zangeres Anita Meyer. In 25 theaters door het hele land brengt Anita dit voorjaar haar show. Vanavond staat ze met de ze show in de Leidse Schouw burg. Een show speciaal opgezet om haar nieuwste elpee 'Now and Forever' bij het grote publiek te promoten, maar ook een show die voor een deel financieel mo gelijk werd gemaakt door spon soring van een autofabrikant. Voor Anita Meyer is sponso ring een uitkomst. Hierdoor is ze in staat haar show wat breder op te zetten en begeleiders van naam, onder aanvoering van Jan Rietman, in te huren, de tournee meer over het hele land te sprei den en in grotere zalen op te tre den. Anita Meyer, charmant en vlot pratend begon alweer heel wat jaren geleden als zangeres in de groep Rainbow Train van Hans Vermeulen. De kort geleden 32 jaar gewor den vocaliste stortte zich op een succesvolle solocarrière, nam el pees op die goud en platina haal den en maakte kort voor de een jaar durende onderbreking - waarin zij en haar man en mana ger Ton de Leeuwe werden ver blijd met de geboorte van hun dochter Patty - furore in samen zang met Lee Towers. Een deel van haar tijd brengt Anita door in het zogenaamde schnabbelcircuit: meestal met een geluidsband als achtergrond het land door voor optredens op personeelsfeesten, modeshows, jaarmarkten en dergelijke. Korte optredens waar hooguit een paar songs kunnen worden gebracht en dan weer öf terug naar Blari cum öf door naar het volgend op treden, of ze is kort te zien op te levisie om haar laatste single on der de aandacht van potentiele kopers te brengen. Na tweeë neenhalf jaar heeft Anita v>eer een langspeelplaat uitgebracht en vooral om die te promoten trekt ze nu het land door. "Het is echt heerlijk om dit te doen. We hopen met deze tour nee heel bewust een wat breder publiek te bereiken, zeker niet alleen de jongeren, maar de show is zo opgebouwd dat iedereen van onze muziek kan genieten. Je hebt dan ook de mogelijkheid om wat meer nummers die mis schien met direct op een elpee passen te brengen. Wat meer bal lads en ander gevoeliger werk" "Door die sponsoring hebben we ook de tournee wat groter op gezet, we trekken echt door het hele land en komei} in grotere za len. Door die financiële impuls kunnen we ook wat meer aan dacht besteden aan het decor en geluid en de beste Nederlandse muzikanten inhuren, dat kost na tuurlijk allemaal heel wat geld. De keuze van deze sponsor ligt vooral in het feit dat zij geen be moeienis willen hebben met de artistieke opbouw van de show en het is ook echt niet zo dat ik nu opeens tussen twee nummers door het publiek ga aanmoedi gen massaal het merk auto te gaan kopen. "Ik denk dat ze mij gekozen hebben, omdat ik net als zij inte ger bezig ben en het is voor mij de enige manier om zo'n tournee op deze manier op te zetten. Je moet zoveel mensen aan het werk houden, dus was sponso ring voor ons de oplossing en omdat de sponsor niet zo opval lend aanwezig wilde zijn, was dat de meest prettige oplossing voor iedereen". Anita Meyer heeft zich tot op dit moment enkel bezig gehou den met het Engelstalig repertoi re. Is het voor haar onoverkome lijk in haar moerstaal te zingen? "Ik -i.ig nu alleen maar Engels omdat ik weet dat in die taal mijn liedjes het beste uitkomen. Maar ik wil zeker met uitsluiten dat ik ooit een Nederlandstalige elpee zal gaan opnemen, dan is dat wel afhankelijk van het repertoire. Ik probeer steeds verder te gaan en ik weet dat ik de capaciteit heb om mijn artistieke grenzen te verleggen. Ik denk dat als ik me daar op zou gaan concentreren ook best een geslaagde elpee met meer jazzy-stukken zou kunnen uitbrengen". Concert rondom Constantijn Huy gens door Marina Wemelsfelder. mezzo- sopraan, Marijke Smit Si- binga, clavecymbel en portatief en Henk Lambooy, cello en viola da gamba. Uitgevoerd werden werken van o.a. Purcell, Lully, Sweelinck en Constantijn Huygens zelf. Gehoord op 16 februari in de Kapelzaal. LEIDEN - 'Wilt ons een deun tje kwinkeleren', deze tekst van Bredero illustreert het kostelijk programma dat we gisteravond konden beleven. Kostelijk niet alleen vanwege de innemende manier, waarop Manna We melsfelder het publiek wegwijs maakte in de tijd, waarin Con stantijn Huygens heeft geleefd. De levensloop en de activitei ten van deze 300 jaar geleden overleden veelzijdige dichter, diplomaat en muzikant vorm den een richtsnoer voor de ge speelde, gezongen en gedecla meerde werken. Kostelijk wa ren ook de liederen, waarvan vooraf de inhoud werd verteld. Liederen van Henry Purcell uit Engeland, waar Huygens op 75 jarige leeftijd verbleef; van Monteverdi, die hij zelf had zien dirigeren. Instrumentale muziek voor clavecymbel van Sweelinck, die huisconcerten organiseerde waar de 12-jarige. viool spelende Constantijn 'er uit raakte'. Een droef en in drukwekkend 'Klachtig Maag denlied, op tekst van Bredero, waarbij de zeer innige zang werd begeleid door het een stemmig portatiefje. Een rijkdom aan muzikale voorbeelden wordt door zo'n thematisch programma aange hoord. Eindelijk heb ik ook eens de 'Galblaas-operatie' ho ren uitvoeren; de gambist Ma- ram Marais heeft deze operatie aan eigen lijf op muzikale wijze verbeeld voor gamba. Henk Lambooy voerde dit werk met commentaar en humor uit. Van de ruim 800 composities die Constantijn aan zijn zoon Christiaan heeft nagelaten, be zitten we nu alleen de 'gewijde en wereldlijke liederen van een drukbezet man', opgedragen aan een zangeres die zo oogver blindend was en bovendien zo schitterend zong, dat Huygens het niet kon verdragen haar te zien én te horen. Tenslotte was het heerlijk om naar deze drie rasmuzikanten te luisteen. Ze lieten hun toehoorders de innige sfeer van kamermuziek meebeleven. Zelf schiepen ze groot behagen* in hun spel en zang en het was dan ook eerder uit schroom om deze breekbare en tere sfeer te verstoren dan uit verveling, dat we ons af en toe onthielden van applaus. Als toegift voor het zeer enthousiaste gehoor werd er een aria van Gabriele uitge voerd; de eerste aria waarin de cello als instrument een ver plichte (obligate) partij heeft Dit om het feit te gedenken dat 400 jaar geleden de gebroeders Amati het plan opvatten om de cello te bouwen, waarop Henk Lambooy dit programma klank ondersteund had. MONICA SCHIKS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17