Tk laat een stukje van mezelf zien' Liberace overleden aan aids Den Haag herdenkt Constantijn Huygens Kennismaldng met werk Hij ma roept vragen op DINSDAG 10 FEBRUARI 1987 PAGINA 17 LEIDEN - Jozef van den Berg, Kees Brusse, Robert Paul en Ani ta Meyer. Deze namen prijken de ze week op de affiches van de Leidse Schouwburg. En in het LAK-theater heeft de première plaats van 'Messmer', de eerste produktie van de Stichting Pont Mobile. Bovendien wordt in het komende weekeinde in de Stads gehoorzaal de Up With People Show gegeven, waaraan tal van jongeren uit diverse landen hun medewerking verlenen. De pleisterplaats Solo-acteur en poppenspeler Jozef van den Berg heeft de afge lopen week zijn nieuwste theater programma,'De pleisterplaats', in Nijmegen in première ge bracht. 'Overrompelend', schrijft de toneelredacteur van de Tele graaf. 'Nog niet sterk', meldt de recensente van het Algemeen Dagblad. Hoe dan ook. Jozef van den Berg heeft met eerdere pro gramma's ('De geliefden' behoor de tot die reeksgrote successen geboekt, reden waarom de Nij meegse schouwburg twee avond en achtereen was uitverkocht. In 'De pleisterplaats' drijft hij met dit succes enigszins relativerend de spot. Hoe de voorstelling mor genavond in de Leidse Schouw burg ook uit zal pakken, dat ge geven staat in elk geval vast. Overigens geeft Jozef van den Berg morgenmiddag met zijn popped een voorstelling voor kin- Jozef van den Berg, woensdagavond in de Leidse Schouwburg. deren, eveneens in het theater aan de Oude Vest (aanvang 14.30 uur). De huisbewaarder Tot de meest gespeelde toneel stukken behoren die van Harold Pinter. Vooral 'De huisbewaar der' wordt vaak op de planken gezet. Dat gebeurd ditmaal door Kees Brusse, Johan Ooms en Hid- de Maas. Zij brengen het stuk donderdagavond, als vrije pro duktie en in de Nederlandse be werking van van Gerard Reve. in de Leidse Schouwburg. Kees Brusse speelt de rol van de zwer ver Davies. aan wie onderdak wordt verleend door Aston (Jo han Ooms). De rol van Astons broer Mick komt voor rekening van Hidde Maas. 'The Caretaker' is in 1959 geschreven en kan als één van de klassiekers van het moderne toneel worden be- Robert Paul Robert Paul: imitator, cabare tier. liedjeszanger. Zijn nieuwste programma heet 'Gekkenwerk' en gaat zaterdagavond in de Leidse Schouwburg. Had zijn vo rige programma, als actueel the ma de computer en de chip, in de ze show ligt het accent wat meer in de persoonlijke (levens)sfeer. 'Het nieuwe programma bevat zoveel autobiografische aspecten dat ik een. stukje van mezelf laat zien', aldus Robert Paul in een interview. De show is ook in een ander opzicht nogal 'eigen', want de teksten zijn voor het grootste deel zelf geschreven. Robert Paul verzekerde zich niettemin van de medewerking van o.a. Michel van der Plas. Deze maakte voor hem een lied en een conférence. Het programma vermeldt geen naam van een regisseur. Robert Paul: 'Ik weet precies wat ik wil en op welk moment ik waar moet staan. Het is voor mij een sponta ne aangelegenheid. Ik wil mijn vrijheid behouden en niet in een concept op een podium staan. De mise en scène ontslaat door de reacties van het publiek'. Anita Meyer 'Now and Forever', zo luidt het programma waarmee zangeres Anita Meyer op het ogenblik door het land toert. Een show speciaal opgezet om haar nieuwste, gelijk namige. elpee bij het grote pu bliek te promoten, maar ook een show die voor een deel financieel mogelijk werd gemaakt door sponsoring. Anita Meyer: 'We ho pen met deze tournee heel bewust een wat breder publiek te berei ken, zeker niet alleen de jonge ren. De show is zo opgebouwd dat ledreen van onze muziek kan ge nieten. Je hebt dan ook de moge lijkheid om wat meer nummers, die misschien niet direct op een elpee passen, te brengen. Wat meer balladg en ander gevoeliger werk'. Anita Meyer wordt tijdens haar concert, volgende week dinsdagavond in de Leidse Schouwburg, begeleid door de band van Jan Rietman Messmer 'Messmer' is de eerste produktie van Stichting Pont Mobile. Dc voorstelling is te zien in het LAK- theater op donderdagavond (voorpremière), vrijdag (premie- re) en zaterdag. Gustav Messmer, een man van 83 jaar, vormde volgens de pro grammatoelichting de aanlei ding tot het maken van deze voorstelling. Zevenendertig jaar lang was hij opgesloten in een psychiatrische inrichting. Sinds dien houdt hij zich uitsluitend bezig met het ontwerpen en bou wen van maquettes en vliegap paraten op ware grootte, waar mee hij probeert zich van de zwaartekracht te ontdoen. Circus Elleboog De kindervoorstelling op zon dagmiddag in het LAK-theater wordt verzorgd door Circus Elle boog uit Amsterdam. Koorddan sers. jongleurs, goochelaars, tra pezewerksters en acrobaten ze verschijnen allemaal in de piste Een voorstelling voor heel het ge zin. vindt het LAK. Aanvang 15.00 uur. Beat of Future Beat of Future. Onder dat mot to brengen ruim honderd jonge ren uit tal van landen vrijdag en zaterdagavond een muzikale show in de Stadsgehoorzaal. De jongeren, allen in de leeftijd van achttien tot vijfentwintig jaar. maken deel uit van de orga nisatie Up with People, die in 1968 inde Verenigde Staten werd opgericht. Up with People omvat in totaal vijf groepen jongeren, die op vrijwel alle continenten actief zijn. De belangrijkste doelstel ling is óm jongeren op een blijde manier in aanraking te brengen met andere culturen en onderling begrip te kweken. De groep, die deze week Leiden aandoet, komt met een swingende show vol klank en kleur. Kaarten voor de ze muzikale avond zijn o.m. bij K&O verkrijgbaar. Robert Paul over Gekkenwerk" LEIDEN/GRONINGEN (GPD) - Robert Paul trekt met zijn vierde theater programma door het land. Een programma waarin hij zich wat persoonlijker opstelt dan tot nog toe het geval is geweest. door Jacques d'Ancona Robert Paul over zijn motivatie ..Het nieuwe programma bevat zoveel autobiografische dingen dat ik een stukje van mezelf laat zien. Het staat haaks op mijn an dere shows. Er zit een duidelijk standpunt m de Partij van het Lachen en van het slot kun je zeggen dat het zeer geëngageerd - Dat nieuwe programma gaat Gekkenwerk heten. Hoe ziet het er ongeveer uit? Robert Paul: "Het begint 's ochtends om acht uur bij mij thuis. Dat is dus al heel wat. Het duurt een hele dag, althans dat suggereer ik op het toneel. Het thema is dus mijn vak. Je mag wel zeggen dat het wat dat be treft enig in Nederland is... Er zit heel veel tekst in. Meer.dan in mijn drie vorige shows. Je kunt er trouwens op rekenen dat het snel gaat". Robert Paul heeft het grootste deel zelf geschreven. Een karwei dat in de voorbije zomer de klui zenaars-discipline eiste van dag- in-dag-uit schrijven en nog eens schrijven. Voor dat doel had hij zich teruggetrokken in een hotel kamer om ongestoord door wie of wat dan ook te kunnen werken. Robert Paul verzekerde zich onder anderen van de medewer king van een tekstschrijver met een belangrijke reputatie in de kleinkunst. Michel van der Plas. Deze maakte voor hem een lied en een conférence, omdat hij zich aan getrokken voelde tot het thema en zijn theater persoon lijkheid. Heimig van der Vegt en Erik van der Wurff leveren de muziek. Een regisseur staat niet vermeld in het programmablad. Dat klopt. Die is er niet. Robert Paul: "Ik weet zo exact wat ik wil en op welk moment ik waar ga staan, dat ik geen regis seur nodig heb. Het is voor mij een spontane aangelegenheid. Ik wil mijn vrijheid behouden en niet in een concept op een po dium staan. De mise en scène on tstaat door de reacties van het publiek. Ik zei het al: de nieuwe show staat haaks op de vroegere Het programma wordt spontaner en de mensen raken er nog meer bij betrokken. Daar komt bij dat het thema van de laatste show - automatisering en de effecten van de computermaatschappij - zich niet zo leende om persoon lijk te worden. Dat motto heb ik eigenlijk nooit gewild. Onder druk van buitenaf heb ik het ge- Hoe komt een soloshow tot stand? Robert Paul (zo heet hij, het is geen artiestennaam) schreef een bundel teksten ter dikte van het nieuwe testament. Die stapel noodzaakte hem ver volgens zich veertien dagen be zig te houden met schiften, voor dat hij zich in de reeks proef voorstellingen stortte. Dat zijn er niet meer dan zes geworden. Van zichzelf weet hij dat hij het totaal van het programma (indeling, tempo, volgorde, enz.) vlot voor elkaar heeft als de proefvoorstel- lingen eenmaal lopen. Dat is een 'routineklus geworden. Per slot is hij al veertien jaar bezig. Hoewel, er blijft altijd onzeker heid. De spanning stijgt als de première- avond nadert en vrienden weten datje Robert in die ze nuwenpe- node niet lastig moet vallen. Hij lééft dan voor zijn programma en heeft nergens anders oog voor. Over het resultaat stelt hij vast: „Dit is het. Ik kan er niet meer van maken dan het nu is. De er varing zal leren hoe het uitpakt. Voor het publiek is het altijd weer de vraag waar de cabare tiers het vandaan halen. Robert Paul reageert er nogal nuchter op. „Je begint met niets: een blocnoot waar geen woord op staat. Tot aan de laatste dag van de voorstelling blijft het bouwen aan het programma De regels moe ten zich gaan vullen voor twee uur theater. Het verveelt niet. Elke avond kunnen er ande re dingen bij komen. Ik ga uit van een aantal onderwrpen en ideeen In twee tot drie maanden moet ik de show dan schrijven. Onder de druk van de pomp ont staat het echter vooral in de laat ste week... En dan vraag ik me af hoe het mogelijk is dat er wéér een programma is. Ga 't maar eens verzinnen. Ik had niet ge dacht dat er zoveel nog niet be dacht is. Op theatergebied is dit het meest creatieve vak!". Uiteraard houdt Robert Paul zich in zijn nieuwe show ook weer bezig met zijn specialiteit: imiteren. Hij zoekt steeds naar herkenbare figuren, mensen die iets in stem en woordkeus heb ben waar hij mee uit de voeten kan. Zijn kracht is dat hij die creaties iets meegeeft en de eige naardigheden uitbuit. Bij Robert Paul is een imitatie meer dan het nabootsen van een stemmetje. Hij is pas tevreden als hij zichzelf dreigt te verwarren met het origi neel. Voor geen geld geeft hij prijs wie zijn 'slachtoffers' zijn in het nieuwe programma. De goede verstaander mag echter concluderen dat Robert Paul zijn inspiratie onder meer opdeed bij de televisie-uitzen dingen van de Soundmix- en Playbackshow van Henny Huis man. 'Een wonderlijk vak', mij mert Robert Paul. "Na twee sei zoenen theater met Zo Gepiept werd het echt weer eens tijd om iets anders te doen. Het leuke is dat je steeds aan het bouwen bent en het dan los laat om weer opnieuw te beginnen". WASHINGTON (GPD) - Liberace. de vermaarde Amerikaanse show pianist die vorige week op 67-jarige leeftijd om het leven kwam, is ge storven aan aids. Dat heeft een pa tholoog-anatoom in Californië gis teren gezegd Toen Liberace ernstig ziek werd. circuleerde in kranten in Californië al gauw het bericht dat de show man het slachtoffer zou zijn van aids. Dat werd door de woordvoer der van Liberace echter met de grootste klem tegengesproken. Nadat Liberace medio vorige week overleed, luidden de officiële doodsoorzaken volgens een verkla ring van Liberace's huisarts: bloedarmoede, emfyseem en hartklachten. Maar dat was voor de lijkschouwer van de staat waarin Liberace woonde, Californië, on voldoende. Toen hem bleek, dat de dokter niet bij het overlijden aanwezig was geweest, gaf hij opdracht tot onderzoek. Die opdracht kon hij mede geven omdat de wet voor schrijft dat lijkschouwingen moe ten worden gehouden als het gaat om de vermoedelijke slachtoffers van besmettelijke ziekten. De patholoog-anatoom. Ray mond Carillo, maakte gisteren de uitslag van het onderzoek bekend. Hij zei dat Liberace was overleden aan een infectie die het gevolg was van aids, een ziekte die zoals be kend de afweermechanismen van hel hchaam aanvalt. Liberace heeft ongetwijfeld des tijds zijn woordvoerder de op dracht gegeven, de werkelijke oor zaak van zijn ziekte geheim te hou den. Want de showman was bij al zijn flamboyante, bijna exhibitio nistische gedrag op het toneel in wezen iemand voor wie privacy het hoogste goed was. 'A room with a view' beste film van 1986 NEW YORK (AFP) - 'A room with a view' van de Amerikaanse ci neast James Ivory naar de roman van de Britse schrijver E.M. For- ster is door de Amerikaanse film kritiek uitgeroepen tot de beste film van 1986. Do National Board of Review of Motion Pictures, een organisatie van Amerikaanse critici, die veel aanzien geniet, onderscheidde re gisseur Woody Allen voor zijn zijn mise-en-scène in zijn film 'Hannah and her Sisters'. Kathleen Turner werd tot de beste actrice uitgeroe pen voor haar rol in 'Peggy Sue got married' van regisseur Francis Ford Coppola. De beste buiten landse film van het jaar 1986 is vol gens de Amerikaanse critici 'Otel- lo' van de Italiaanse cineast Franco Zeffirelli. Tijden een plechtigheid in New York overhandigde Paul Newman aan Jack Lemmon een onderschei ding die de Amerikaanse filmkri tiek hem heeft toegekend voor zijn gehele loopbaan als acteur. Paul Newman werd op zijn beurt door de critici aangewezen als de beste acteur van het jaar wegens zijn rol in de film 'The Color of Money' van regisseur Martin Scorsese. DEN HAAG (ANP) - Op 28 maart is het driehonderd jaar geleden dat de dichter Constantijn Huygens overleed. Dat is aanleiding voor een reeks evenementen in Den Haag met onder meer een officiële herdenkingbijeenkomst op de sterfdag in de Kloosterkerk, met eraan voorafgaande een tweedaags congres in de Koninklijke Biblio theek en met de opening op 27 maart van een tentoonstelling met thematische opzet in het Museon. Dit hebben dc Maatschappij der Nederlandse Letterkunde, het Mu seon en het evenementenbureau van het Algemeen Haags Comité meegedeeld. Eerder werd al be kend dat er op 10 maart een Huy- genspostzegel verschijnt. Boven dien zien enkele bijzondere publi katies het licht die aan Huygens zijn gewijd. Daaronder is een bio grafie voor een breed publiek van prof. dr. L.Strengholt, een Huy gensnummer van het tijdschrift Ons Den Haag en een bundel we tenschappelijke artikelen die wordt geredigeerd door prof. dr. A.Th. van Deursen, prof. dr E K Grootes en dr. P.E.L. Verkuyl. Bij het begin van het congres opent de Koninklijke Bibliotheek ook een tentoonstelling die een overzicht geeft van zijn rijke bezit aan boeken, documenten en ander materiaal van en over Huygens. De expositie in het Muscon belicht zo veel mogelijk aspecten van het werk van de veelzijdige Huygens. Ze blijft er tot juni en is gedurende de zomermaanden te zien in het Rijksmuseum Het Loo in Apel doorn. Het programma voor de officiële herdenking vermeldt redevoerin gen van prof. Strengholt, die aan de Vrije Universiteit in Amster dam Nederlandse letterkunde voor 1770 doceert en die ook voorzitter is van het herdenkingscomité, en van de historicus dr S. Groeneveld van de Rijksuniversiteit in Leiden. Liederen en gedichten van Huy gens worden gespeeld, gezongen en voor gedragen door Camerata Trajectina en Anita Poolman. Constantijn Huygens werd in Den Haag geboren en stierf er op negentigjarige leeftijd. Hij studeer de rechten in Leiden, maakte di plomatieke reizen naar Engeland en Italië, was van 1625 tot zijn dood secretaris van de Oranjes, ook van de stadhouders te velde en hij ont wierp het landgoed Hofwijck in Voorburg waar hij sedert 1640 rust zocht en waarin thans ook het Huy- gensmuseum is ondergebracht. Expositie bij Fotomania Expositie met foto's van Peter Hans Hijma, t/m 14 februari. Galerie Foto mania, Koppenhinksteeg 6, Leiden. Geopend wo. t/m za. van 13.00-17.00 LEIDEN - Het fotowerk van Pe ter Hijma, dat momenteel de wanden van galerie Fotomania siert, is het resultaat van twee jaar lang experimenteren met het scheppen van eenheid en or de in een compositie van anorga nische vormen. Deze "verbeel dingen van twee-dimensionale constructies", zoals Hijma zijn foto's karakteriseert, wijken sterk af van het soort werk dat Fotomania op voorgaande expo sities liet zien. De selectie voor de tentoon stelling omvat veertien foto's met ingewikkelde, vlakke patro nen, waarin heldere tonen, soms afgewisseld met een vage zweem, zorgen voor verschillen de kleurnuances. In elke compo sitie vraagt de wisselwerking tussen de elkaar doordringende vormen en het effect van licht en kleur, de aandacht. Hijma com bineerde in één van zijn stukken donkere partijen met een trans parante structuur, die licht lijkt te vangen. Een donker patroon, dat mij deed denken aan bel letjes op een vloeistof, voelde ik als een minder geslaagde toevoe ging Het naburige stuk viel op door het samengaan van vage, blauwe tinten met sterk rood en oker, welke kleuren bij mij van wege een lichte transparantie, de associatie met een gebrandschil derde raam opriepen. Bij een aantal foto's overheerst in het patroon een duidelijke richting, die een zekere ordening teweeg brengt. Het sluitstuk van de expositie toont het sterkst een rangschikking in dc indeling van het vlak. Hijma wil niet alleen or de zichtbaar maar ook voelbaar maken. De in zijn composities gezochte eenheid ziet hij als een "gevoelsmatig ontdekken van orde in een continu herschapen chaos". De werkwijze van Hijma levert zeer gevarieerde structuren op die geheel op zichzelf-staande beelden vormen. Vreemd genoeg vindt de maker van deze compo sities dat de term abstract niet van toepassing is op zijn werk, dat getuigt van een nauwgezet gevolgde benadering. Zijn uitleg verduidelijkt iets van zijn motieven maar roept daarbij ook vragen op. De ken nismaking met het fotowerk van Peter Hans Hijma toont evenwel enkele geslaagde voorbeelden van zijn werkwijze. NANCY STOOP. AMSTERDAM - De Nederlandse theaterdansprijzen zijn gisteren tijdens een plechtigheid in de Amsterdamse Stadsschouwburg uitgereikt. Toer van Schayk van het Nationale Ballet (midden) kreeg de choreografieprijs. Nacho Duato van het Nederlands Danstheater (links) ontving de gouden theaterdansprijs en Meir Germano- vitch Knopper van Reflex werd verrast met een zilveren onderscheiding (f0to anpi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17