Trouwen met een buitenlander kost stukje Nederlanderschap 'Ik geloof dat ik verslaafd ben aan Beiroet' 'Dan gaat de staat zich er plotseling mee bemoeien' Laatste westerlingen weten ondanks de risico's van geen wijken ZATERDAG 7 FEBRUARI 1987 EXTRA PAGINA 29 Effie Deirkauf: "Als je met een Nederlander trouwt word je van alle kanten gefeliciteerdmet een buitenlander is dat niet zo". (foto's Roland de - Bruin/GPD) door Runa Hellinga Trouwen of samenleven met een buitenlander kost je als Nederland se vrouw een stukje van je Neder- landerschap. Familie, vrienden en buren kijken je er op aan en opmer kingen als 'Weetje zeker dat hij niet al getrouwd is', 'Kon je niets beters krijgen', 'Zijn Nederlandse jongens niet goed genoeg voor je' en 'Pas maar op, moslems slaan hun vrou wen en sluiten ze in huis op" zijn heel normaal. En naast dat soort reacties krijg je ook nog eens te m.aken met een heel stelsel van wetten die alleen voor buitenlanders bestemd zijn en waarvan je tot dan toe geen weet had. Want de Staat der Neder landen accepteert niet zomaar een rela tie met een buitenlander, zeker een niet- EEG-onderdaan. "Ze gaan ervan uit dat je een schijnlijkhuwelijk hebt en het is aan jezelf om te bewijzen dat dat niet zo is", zegt Betty de Hart. Samen met Effie Deirkauf werkt zij voor de Landelijke Werkgroep Nederlandse Immigranten- vrouwen (Lawine). De werkgroep, die sinds vorig jaar juli subsidie krijgt, zal de komende 2,5 jaar onderzoek doen naar relaties tussen Ne derlanders en buitenlanders. De werk groep organiseert studiedagen, geeft in formatie en is bezig met de oprichting van een aantal regionale contactgroepen in Enschede, Groningen, Den Haag en Rotterdam. Dergelijke contactgroepen bestaan al in Amsterdam en Brabant. Schijnhuwelijk De rechtspositie, van de partners in een dergelijke relatie is een van de zaken waarvoor Lawine zich sterk maakt. Ef fie: "Als je samenleeft met een buiten landse partner krijg je plotseling te ma ken met een heel andere dimensie in je leven. Dan gaat de staat zich er mee be moeien". Dan is er plotseling een vreemdelin genpolitie die het recht heeft om te on derzoeken of partners wel echt van el kaar houden. Die liefdesbrieven wil zien. Die ouders en familie gaat onder vragen of de partners echt wel van el kaar houden. Die vragen komt stellen als "Hoe laat staat hij op". Betty: "En als jij dan kwart over acht zegt, en hij half negen, kan dat een bewijs zijn dat je el kaar onvoldoende kent en je dus een schijnhuwelijk hebt". "Je moet, zeker in het begin als alles nog geregeld moet worden, echt ieder papiertje, iedere brief bewaren, zodat je dat kan laten zien. En juist in het begin denk je daar helemaal niet aan, weet je niet hoe belangrijk dat is. Voor de staat is je partner eerst buitenlander en dan partner". De regelingen zijn zo ingewikkeld dat Lawine mensen altijd adviseert een goe de, op dit terrein gespecialiseerde advo caat te raadplegen. Want is de relatie eenmaal erkend, dan ben je er nog niet. Aan Nederlanders die samenleven wor den geen eisen gesteld. Met een buiten landse partner is dat anders. Voor een verblijfsvergunning worden eisen ge steld aan grootte van de woonruimte en aan het inkomen van de vrouw. Dat moet minstens 1490 gulden per maand zijn. Het land uit Ook de duur van het huwelijk is wette lijk geregeld. Als de echtelieden binnen drie jaar op elkaar uitgekeken raken, gaat de buitenlandse partner onherroe pelijk het land uit, ook al zijn er kinde ren. Duurde het huwelijk langer dan drie jaar, dan krijgt de man, als hij geen baan heeft, nog een jaar de kans om werk te zoeken. Lukt dat niet, dan gaat hij alsnog de grens over. Betty noemt dat een van de oorzaken dat kinderen naar het buiten land worden ontvoerd. Erg cru is dat de termijn van drie jaar ook wordt gehan teerd, indien de vrouw in die tijd is overleden en de man dus als weduwnaar achterblijft. De staatsbemoeienis zal nog veel erger worden wanneer over enige tijd de Vreemdelingenwet zal zijn veranderd. Dan verandert die termijn van drie naar vijf jaar. Bovendien worden de huisves- tingseisen dan strenger. Betty: "Dan kan de partner ook nog het land uitgezet worden als je woonruimte tussentijds te klein wordt. Stel, je woont goed en je krijgt een tweeling. Dan loop je dus het risico dat je man het land uit moet". Wie de wettelijke obstakels heeft ge nomen, is er nog niet. Want ook op een ander front moet een gevecht geleverd worden: in de eigen omgeving. Effie: „Mensen reageren verschillend op een relatie met een buitenlander, maar ze staan zelden te juichen. Niemand zegt ooit gewoon: hé, wat leuk. Als je met een Nederlander trouwt word je van alle Een ranzige opmerking als 'vrijen ze nou echt beter?', dat is het minste dat je als Nederlandse vrouw kunt verwachten wanneer je met een buitenlander trouwt. En dat vooral als die buitenlander geen Duitser, Engelsman of blanke Amerikaan is, maar zijn vaderland heeft in het Middellandse-Zeegebied of een Derde-Wereldland. Wie de euvele moed heeft verliefd te worden op een man die deel uitmaakt van een etnische minderheid, komt terecht in een web van afkeuring en vooroordelen. Niet alleen familie, vrienden en buren, maar ook de Nederlandse staat blaast daarin een toontje mee. iten gefeliciteerd, met een buitenlan- uer is dat niet zo". Isolement Betty bevestigt dat: "Er zijn ook ge noeg mensen die niet negatief reageren. Maar je relatie met je familie en vrienden verandert geheid. Op een bepaald mo ment ga je merken dat je veel dingen niet meer kunt bespreken, je raakt in een isolement en na verloop van tijd zie je dat je je vrienden hebt verloren". Als vrouw raak je een deel van je maat schappelijke status kwijt. Door met een buitenlander te trouwen word je in de ogen van de Nederlandse omgeving ook een beetje buitenlands en zak je op de maatschappelijke ladder. Nederlandse mannen die met een buitenlandse vrouw trouwen, hebben dat probleem minder. Betty: "De status van een vrouw hangt af van de positie van haar man, niet omgekeerd. In de ogen van Neder landers gaat een buitenlandse vrouw dus in status omhoog als ze met een Ne derlandse man trouwt". Niet alleen de Nederlandse omgeving reageert negatief, maar de familie van de buitenlandse vriend of echtgenoot staat ook zelden te juichen aangaande de part nerkeuze. Op den duur krijgen vrouwen vaak het gevoel nergens echt bij te ho ren. Betty: "Als je niet uitkijkt, kom je in een positie terecht waarin je tegenover Nederlanders alle buitenlanders loopt te verdedigen en omgekeerd". Datje nergens meer bij hoort, is vooral duidelijk te merken op het moment dat je in de problemen komt. De hulpverle ning in Nederland is keurig opgedeeld in hokjes: buitenlanders, Nederlanders, mannen, vrouwen, slachtoffers van mis handeling of incest, alcoholisten, drugsverslaafden en nog wat catego rieën. Maar een hokje 'Nederlandse vrouwen van buitenlandse mannen' is er niet. Nee verkopen Bij huwelijksproblemen worden echt paren vaak door een gezamenlijke hulp verlener geholpen. Maar bij huwelijks problemen met een buitenlandse part ner kan het gebeuren dat de een wel ge holpen wordt, omdat hij als buitenlan der net binnen het desbetreffende subsi diekanaaltje past, terwijl de hulpverle ner de andere partner nee moet verko pen. Want helaas, hij wordt niet betaald dat een relatie wel eens verkeerd kan gaan, zoals dat bij huwelijken tussen Ne derlanders ook gebeurt. Maar ze bena drukken dat de culturele verschillen in veel gevallen juist heel leuk zijn. Zij zijn het absoluut niet eens met mensen die vrouwen aanraden zich aan de cultuur van hun man aan te passen, ze vinden dat je juist moet profiteren van de cultu rele verschillen door je ervan bewust te zijn: "Als je allebei je eigen cultuur uit diept, kom je in een sterke, gelijkwaardi ge positie". Verbaasd "Je wordt je bewust van dingen die al tijd heel vanzelfsprekend waren en die toch heel cultureel bepaald blijken te zijn. Je denkt er over na hoeveel woor den voor regen we in het Nederlands hebben. Of je merkt dat wat wij gezelüg noemen - met z'n allen in huis zitten - voor anderen niet gezellig is. In landen waar het warmer is zoek je de gezellig heid buiten. Of je ziet de verbaasde blik ken over al onze planten in huis. Planten horen toch buiten?" Dat je je bewust moet zijn van je eigen cultuur, betekent niet dat je geen reke ning moet houden met de cultuur van de ander. Betty: "Daar waar culturen met elkaar botsen moet je compromissen zoeken. En daarbij moet je kijken naar de redenen waarom hij bepaalde eisen stelt. Een Turkse man kan zelf best vin den dat zijn vrouw naar het café mag, maar hij zit in een gemeenschap die daar anders over denkt. En je moet niet ver geten, wij hebben veertien miljoen Ne derlanders om op terug te vallen, maar de Turkse gemeenschap is veel kleiner. Het is voor hen belangrijk dat de contac ten goed blijven". Daarmee rekening houden betekent niet per se dat je je eigen leven aan ban den laat leggen. Het hangt ervan af hoe je ermee omgaat. "Een van onze vrou wen had dat heel goed opgelost. Hij had bepaalde vrienden die beslist moeilijk waren gaan doen als ze zijn vrouw met een andere man op straat hadden zien lopen. Daarom hebben ze afgesproken dat zij die vrienden nooit leerde kennen. Als ze haar niet kenden, konden ze haar er ook niet op aankijken. Dat werkt pri ma en daar zijn ze allebei heel tevreden Betty de Hart: "Je moet, zeker in het begin als alles nog geregeld moet wordenecht ie der papiertje, ie dere brief bewa ren, zodat je dat kan laten zien". è*- om Nederlanders te helpen, daar zijn an deren voor. Betty en Effie vinden dat vreemd, vooral omdat huwelijken tussen mensen uit twee culturen in Nederland geen ver schijnsel van de laatste jaren zijn. "Dat kennen we in ons land al eeuwen. Vanaf de joodse en protestantse vluchtelingen voor de Spaanse inquisitie totaan de komst van de mensen uit Nederlands- Indië zijn er altijd grote groepen buiten landers ons land binnengekomen en zijn er onderlinge huwelijken geweest. Dus je kunt niet zeggen dat de problemen die kunnen ontstaan helemaal onbekend zijn". Ondanks die lange praktische erva ring is er in Nederland maar heel weinig geschreven over huwelijken met men sen uit een andere cultuur. En als erover geschreven wordt, is het meestal nega tief en komen de buitenlandse partners er vaak af als mannen die niets anders doen dan hun vrouw slaan en ze in huis opsluiten. Effie en Betty ontkennen niet De ontvoering van vier hoogleraren uit dit gebouw op de campus van de universiteit van Beiroet heeft voor Robert Foss de emmer doen overlopen. (foto AP) Ontvoerders, moordenaars en gewapende overvallers, die de straten van het islamitische westen van Beiroet onveilig maken, jagen de laatste westerlingen weg die zich na 11 jaren van burgeroorlog nog bleven vastklampen aan het vroegere 'Parijs van het Midden-Oosten'. Volgens de politie verblijven er nog geen 100 westerlingen meer in de islami tische wijken van Beiroet na de jongste golf van ontvoeringen waarin weer 11 buitenlanders worden vermist. Er be staat ook gegronde vrees dat de Angli caanse gezant Terry Waite, die op 12 ja nuari in Beiroet aankwam voor een nieu we missie om door middel van gesprek ken met ontvoerders gijzelaars vrij te krijgen, zelf het slachtoffer is geworden van een gijzelactie. Voordat in 1975 de burgeroorlog uit brak woonden in Beiroet meer dan 100.000 buitenlanders, overwegend Eu ropeanen en Amerikanen. De stad was het belangrijkste zaken-, nieuws- en ver maakscentrum van het Midden-Oosten. Geschrapt Er verblijven volgens cijfers van de politie nu nog ongeveer twaalf Amerika nen in West-Beiroet in gezelschap van naar schatting 30 Fransen, 20 Italianen en 15 Spanjaarden. Daarnaast nog wat Zwitsers en Grieken, werkzaam op de Zwitserse en Griekse ambassade, de eni ge twee in West-Beiroet die niet gesloten zijn. Buiten deze cijfers vallen personen die naast de Libanese nog een andere nationaliteit hebben. Sinds de kaping van het Amerikaanse TWA-toestel in 1985 hebben alle buitenlandse lucht vaartmaatschappijen voorts hun vluch ten op Beiroet geschrapt. Wat de resterende westerlingen in geeft te blijven ondanks de beangstigen de risico's, is een mengsel van nostalgie, verslaving en toewijding. „Ik weet dat we in de handen zijn van een hydra die heel veel koppen heeft," zegt een Ameri kaanse vrouw die in de Beiroetse wijk Ras is blijven wonen en om veiligheids redenen haar naam niet wil noemen. „Maar ik woon hier al zo lang dat ik mij hier thuis voel en niet kan besluiten om te vertrekken." „Ik heb altijd nog de hoop dat on danks alles de goede, oude tijden weer terugkomen," voegt zij daaraan toe. „Ik geloof dat ik verslaafd ben aan Beiroet." Zij is werkzaam aan de Amerikaanse Universiteit in Beiroet, een van de meest prominente academische onderwijsin stituten in het Midden-Oosten. Maar voor Robert Foss, de laatste Amerikaan se docent aan de school voor de Ameri kaanse gemeenschap aan de overkant van het universiteitsgebouw, heeft Bei roet definitief afgedaan na de laatste ont voering van vier hoogleraren van het Beirut University College op 24 januari. „Ik ben er twintig jaar geweest. Ik heb vrijwel elke evacuatie en terugkeer mee gemaakt. Maar dit was echt de druppel die de emmer heeft doen overlopen," be toogt Foss nadat hij verleden week zijn woonplaats verliet. Niet weg Twee Amerikaanse vrouwen dachten er weer anders over. Zij zouden vorige week met drie andere Amerikanen uit Beiroet vertrekken, maar zagen daar op de plaats van samenkomst op het laatste moment van af. „Ik wil hier echt niet weg," zei een van hen in tranen uitbar stend terwijl zij in een auto onder escor te van Druzen werd teruggereden naar haar woning in West-Beiroet. Tien vrouwelijke docenten van de Amerikaanse Universiteit willen ook van geen wijken weten. Een van hen, de 35-jarige Eileen Knight, legt uit dat zij niet bang is, omdat naar haar zeggen de militante sji'ieten, die verantwoordelijk worden gehouden voor de meeste ont voeringen, nog nooit een vrouw in gijze ling hebben genomen. „Reden daarvoor is hun geloofsovertuiging," zegt ze. „Ik geloof niet dat zij zullen beginnen met het ontvoeren van vrouwen." Op de vraag waarom zij in West-Bei roet blijft, hoewel haar echtgenoot, die ook verbonden was aan de universiteit, in september al is vertrokken na de eer dere ontvoering van twee Amerikanen reageert zij: „Ik ben hier nu negen jaar en ik heb er altijd plezier in gehad. Ik doe iets dat naar mijn gevoel nodig is. Ik lever een bijdrage aan de samenleving. Ik denk dat we een grote bijdrage leve ren aan het onderwijs hier in Beirut." Naar haar zeggen staat haar echtge noot te popelen om terug te keren naar zijn studenten. Maar hij durft die stap pas aan wanneer er weer voldoende vei ligheid heerst op de universiteit. Zij gaat binnenkort zelf ook enige tijd terug naar de VS om haar man te zien. Maar het paar is vastbesloten om naar Beiroet te rug te komen. Vuurwapen Andere buitenlanders menen er ver standig aan te doen niet te veel buiten te komen. Een Engelse vrouw van een sji'i- tische zakenman vertelt op lichtelijk kla gende toon dat zij van haar man met meer het huis uit mag. „Ik blijf braaf in mijn hoek, lees, schrijf brieven, luister naar muziek en probeer er maar het bes te van te maken," laat ze weten. Felicita Wanginroth, een Westduitse van een weerbaarder slag en echtgenote van een Libanese hoteleigenaar, slaat het gevaar van zich vry in Beiroet bewe gen minder hoog aan. Zij weet zich dan ook verzekerd van een vuurwapen dat zij altijd in haar tas meedraagt. De West duitse zal niet aarzelen het te gebruiken tegen een ieder die te dicht in haar buurt komt, verzekert zijap>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 29