Politieduo verdwaald in vrolijk Friesland
De 'brugfunctie' van
acteur Herbert Flack
Een vakantie aan het strand
VRIJDAG 6 FEBRUARI 1987
PAGINA 17
BIOSCOPEN
'De Ratelrat'; regie: Wim Verstappen;
hoofdrollen: Rijk de Gooijer en Peter
Faber; theater: Lido, Leiden.
Acht jaar geleden, toen Wim Ver
stappen de opnamen ter hand nam
voor 'Grijpstra De Gier', voor
spelde producent Rob Houwer dat
de film een internationale lawine
zou veroorzaken van verfilmingen
naar detectives van Janwillem van
de Wetering. Dat is niet gebeurd en
het is hoogst onwaarschijnlijk dat
zoiets alsnog gebeurt nu Verstap
pen (thans voor Frans Rasker) een
tweede Grijpstra De Gier-boek
heeft verfilmd: 'De Ratelrat'.
In 1979 werd het politieduo ge
speeld door Rijk de Gooijer en
Rutger Hauer. Laatstgenoemde
heeft het tegenwoordig te druk in
Hollywood en is daarom vervan
gen door Peter Faber. Dat blijkt
een verbetering in de film.
In de reeks avonturen van deze
hoofdstedelijke politiefunctiona
rissen neemt 'De Ratelrat' een
aparte plaats in. Het is een vrese
lijk Nederlands en vreselijk gezel
lig geschreven boek, waarin alles
belangrijker lijkt te zijn dan het op
lossen van die ene moord: in Am
sterdamse Oosterdok is een uitge
brand bootje gevonden met daarin
het verkoolde lijk van iemand die
later een Friese schapenboer blijkt
te zijn geweest.
Adjudant Grijpstra en brigadier
De Gier verplaatsen zich gretig
naar pastoraal Friesland voor na
der onderzoek, hun commissaris
(net als Grijpstra ook een Fries van
geboorte) reist nog gretiger mee.
Later zullen ze nog gevolgd wor
den door hoofdagent Cardozo die
eerst nog het uitstapje moet verdie
nen met onderzoek op de Wallen
en klusjes op het hoofdbureau.
Een zonnig boek met veel gras,
wind, bloesem en fietsen over de
Afsluitdijk. Verrukkelijk om te le
zen, speciaal in het holst van de
winter. Er komt een frisse hoog
blonde motoragente in voor. Er is
sprake van een tomaten kwekende
luitenant van de Rijkspolitie met
liefdesverdriet. En zo banjeren er
nog veel meer kleurrijke types
rond in die Hof van Eden.
Je wordt door Van de Wetering
ondergedompeld in gezellig be
schreven anekdotiek, zodanig dat
elke belangstelling voor dat lijk in
het bootje verdampt. Wie met alle
De Gier (Faber) kan geen bloed zien en valt flauw. Grijpstra (De Gooijer)
de medespeelsters helpen hem overeind.
(foto GPD)
geweld de oplossing van dat raad
sel wil horen, wordt bijna achte
loos op de valreep nog bediend. De
moordenaar wordt niet eens gear
resteerd. Maanden later mag je ho
ren dat hij tijdens herstelwerk
zaamheden van zijn dak is gela
zerd. Toch het haasje.
Spannende detective-romans
plegen anders te worden geschre
ven, maar het heeft enige charme.
Wel is het de vraag of Wim Verstap
pen er verstandig aan heeft gedaan
om dat landerige vakantiegevoel
van 'De Ratelrat' ook in de film zo
zwaar te laten overheersen.
Na het doorslenteren van talloze
dijk weggetjes, raak je elk benul
kwijt over het tracé van de hoofd
weg, geen idee meer zelfs waar we
naartoe moesten. En iedere onver
staanbare Fries (Rijk de Gooijer is
trouwens net zo slecht verstaan
baar) lijkt je opzettelijk de verkeer
de kant uit te sturen. De toege
voegde flierefluit-muziek van
Ruud Bos versterkt het gevoel dat
niets ertoe doet en niemand zich
ergens ongerust hoeft te maken,
ook al loopt men soms met pistool-
mitrailleurs rond.
Het aldus opgewekte gevoel mag
aangenaam heten, het is toch een
handicap bij een film die af en toe
ook de indruk wekt een opwin
dend verhaal te hebben willen ver
tellen. Op dat punt faalt Wim Ver
stappen volledig.
Veel van de vrolijke aanpak zou
goud waard kunnen zijn als er con
trasten mee waren geschapen in
een film die op andere momenten
ook diep, betekenisvol, somber of
spannend was. Maar 'De Ratelrat'
kent geen contrasten. De landerig
heid heeft zelfs geen tegenpool in
stevige actie-momenten. Voor
zover het boek nog actie voor
schreef, kom je niet onder de con-
'Pauline la plage'; regie: Eric Rohmer;
hoofdrollen: Arielle Dombasle, Amanda
Langlet en Pascal Greggory; theater:
Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag)
De Franse regisseur maakt films in
series. 'Pauline la plage' maakt
deel uit van de reeks 'Comedies et
proverbes' en was daarin de derde
aflevering. Al vijf jaar geleden ge
maakt, al drie jaar geleden in Ne-
derland uitgekomen, maar nu pas
in Leiden.
In de traditie van de klucht
speelt Rohmer met'Pauline a la
plage' een spel van vergissingen.
In die vorm gegoten ziet hij - zoals
in al zijn laatste films - met enige
afstand toe hoe relaties zich ont
wikkelen. Ook nu weer richt hij het
oog vooral op jonge mensen.
Een jeugdig meisje geniet met
haar ook niet al te oude tante van
een strandvakantie. Tante raakt
weer in vuur en vlam voor een lief
de van vroeger. Nicht Pauline
wordt daardoor aangestoken en in
het spoor van die relatie knoopt zij
een verhouding aan met een leef
tijdgenoot.
De films van Eric Rohmer roe
pen uiteenlopende reacties op,
'Pauline a la plage' is geen uitzon
dering. Het is zodanig uit het leven
gegrepen dat Rohmer wel bloede
loosheid wordt verweten. Anderen
prijzen hem juist voor zijn 'levens-
getrouwe' aanpak.
clusie uit dat er in de film zeer on
handig gebruik van is gemaakt.
Wat dat betreft blijkt het ander
halfjaar geleden al vertoonde voor-
filmpje van 'De Ratelrat' nu nog
komischer dan hij toen al was.
Daarin zag je Verstappen op de Af
sluitdijk de scène beschrijven die
hij daar wilde draaien: Peter Faber
eet een appeltje en ziet hoe vanuit
Noord-Holland en Friesland twee
groepen Chinezen op elkaar af fiet
sen en met elkaar in vuurgevecht
gaan. Vergelijk wat Wim Verstap
pen toen stond te vertellen met wat
hij er vervolgens van gebakken
heeft en aan de hand van die ene
scène laat zich vaststellen dat 'De
Ratelrat' niet is geworden wat er in
zat.
Relativeringsgvermogen is een
prachtige eigenschap, maar voor
een regisseur van misdaadfilms
heeft Wim Verstappen er te veel
van in huis. Tenzij het werkelijk
zijn bedoeling is geweest om bij
het publiek niet meer te veroorza
ken dan wat gegrinnik en een vaag
vriendelijk gevoel.
PIETER VAN LIEROP
Met een film als "Springen' bewijst
de Vlaamse cinema de weg naar
volwassenheid te hebben gevon
den. Belgische films zijn nooit echt
aangeslagen in Nederland. Hoog
uit was er in de zuidelijke provin
cies een handvol mensen te vinden
dat de bioscoop introk voor
Vlaams filmwerk als 'De Witte van
Sichem' of 'De Vlaschaard'. In te
genstelling tot de Nederlandse
films die in Vlaanderen worden
uitgebracht, kreeg de Nederlands
talige Belgische film hier geen
poot aan de grond. 'Springen' gaat
het binnenkort proberen.
door
Hein Kropman
Een man die wat dat betreft een
brugfunctie kan gaan vervullen is
acteur Herbert Flack. De Vlaming
die regelmatig in zowel Nederland
se als Vlaamse films te zien is eri
die vooral door zijn rol in 'Sprin
gen' best voor een doorbraak van
de belangstelling van de Vlaamse
film hier ten lande zou kunnen zor
gen.
Herbert Flack is niet alleen te
zien in Jean Pierre de Deckers zeer
aangename vertelling 'Springen',
maar ook in 'Flodder', waarin hij
als tankcommandant voor de ex
plosieve apotheose zorgt, in 'Odys
see d'Amour', de nieuwste van Pim
de la Parra en verder heeft hij rol
len in 'Blonde Dolly' en 'Mascara'
van Patrick le Bon.
Zeven jaar geleden speelde
Flack zijn eerste filmrol in Hugo
Claus' drama 'Vrijdag'. Herbert
Flack, al jaren verbonden aan de
Koninklijke Vlaamse Schouwburg
in Antwerpen, ziet die rol nog
steeds als zijn visitekaartje, waar
mee hij ook in de belangstelling
van Nederlandse producenten en
regisseurs kwam.
Flack: "Ik heb het imago van een
playboy. In 'Springen' hebben we
bewust die facade doorbroken.
Mijn rol als directeur van een be
jaardenhuis is die van een wat im
pulsieve en naïeve man die zijn le
venscrisis verzuipt in whisky, ach
ter de vrouwen aangaat, maar
boordevol zit met twijfels en fru
straties".
"Het belangrijkste in die rol vind
ik dat ik het publiek kan laten zien
hoe kwetsbaar die figuur is. Als ac
teur heb ik natuurlijk ook mijn
twijfels en onzekerheden, maar in
zo'n rol wil ik me helemaal vastbij
ten. Echt ook fysiek uitputten".
"Het verschil tussen filmen in
Vlaanderen en Nederland? Hier in
Nederland is het allemaal veel
lankmoediger en zelfverzekerder.
Alleen weten ze niet van ophou
den. Draaidagen van zestien uur
zijn hier heel gewoon, dat is fnui
kend, want iedereen begint dan do
delijk vermoeid te raken en de vol
gende dag is het weer vroeg op en
de hele dag constant werken. In
Vlaanderen nemen we tussen de
opnamen door tijd voor een goede
lunch, houden er ook na een uur of
Herbert Flack met actrice llma de Witte in 'Springen'.
acht werken mee op. Maar de situa
tie voor Vlaamse cineasten is, ze
ker ook door het kleine taalgebied
veel slechter dan in Nederland".
Vlaanderen heeft een gemiddel
de jaarproduktie van hooguit acht
speelfilms, in Nederland is dat
minstens het dubbele en de finan
ciële situaties voor Vlaamse ci
neasten is nog slechter dan die van
hun noordelijke collega's.
"Door mijn wat kameleontische
karakter heb ik echt geen moeite
me aan de Nederlandse manier van
werken aan te passen. We heben
'Springen', die overigens al in '85
in Vlaanderen is uitgebracht en
daar zeer succesvol is geweest, tij
dens de afgelopen Nederlandse
Filmdagen in Utrecht uitgetest. De
reacties waren toen veel feller dan
bij ons. We hebben de film nu hier
uitgebracht in de hoop dat deze
film wel aanslaat in Nederland".
Kind
Herbert Flack speelt naast Mark
Verstraete en de gigantische Ne
derlandse actrice Maya van de
Broecke (140 kilo schoon aan de
haak) niet aleen de belangrijkste
rol in 'Springen', hij is vanaf het
eerste moment ook heel direct be
trokken geweest bij het realiseren
van De Deckers eersteling.
"Een hoofdrol spelen is natuur
lijk heel mooi, maar ik heb me ook
intens bemoeid met het opzetten
van de film, heb meegewerkt aan
het scenario, ben bij de rolverde
ling betrokken geweest en daarna
ook bij de uiteindelijke montage.
Ja, 'Springen' is een kind dat me
na aan het hart ligt. Ik voel me echt
medeverantwoordelijk".
Herbert Flack is een man die
steeds op zoek is naar iets nieuws,
naar iets anders. "Ik wil nooit stil
vallen en ik heb best zin om zelf
een speelfilm te gaan maken, weer
een nieuwe stap in mijn leven.
Echt, ik wil dat binnen een paar
jaar kunnen realiseren".
FILMS OP VIDEO
Eén van de aardigste films van
vorig jaar was 'After hours' van
regisseur Martin Scorsese. De
film is in feite een grote, doorlo
pende nachtmerrie. Zo'n droom
waarin alles verkeerd gaat, je
voortdurend met de dood wordt
bedreigd en geen idee hebt wat
er achter de volgende straathoek
op je wacht. Griffin Dunne is de
rustige levende man die plotse
ling van de ene in de andere el
lende terecht komt. Hij wordt
aangezien voor een inbreker en
lange tijd door de straten van
New York achtervolgd. 'After
hours' is grappig en spannend te
gelijk met een prachtige rol van
Linda Fiorentino en grappige
gastrollen van het komische duo
Cheech en Chong. Van Warner
Home Video.
Claude Chabrol is goed in het
tekenen van kleinburgerlijkheid.
Zo scherp als hij de verhoudin
gen tussen rijk, 'nieuw rijk' en
arm in kleine stadjes in beeld
kan brengen kan niemand het. In
'Poulet au vinaigre' gaat het om
moord en mysterie en natuurlijk
weer om de hoogmoedige ma
nier waarop de zogenaamde be
tere stand zich wil verrijken ten
koste van het 'mindere volk'.
Jean Poiret, Stéphane Audran en
Michel Bouquet spelen de grote
rollen in deze uitstekende film.
RCV 2001.
Bij Chabrol wordt de hoeveel
heid geweld altijd zeer in de
hand gehouden. De Fransman
moet het meer hebben van drei
ging. Regisseur John Milius zag,
toen hij de film 'Dillinger' maak
te meer in het grove werk. John
Dillinger was één van de beruch
te bankrovers/moordenaars uit
de Amerikaanse geschiedenis.
Hij keek niet op een lijk meer of
minder. Milius schildert hem als
een halve gek die maar een ding
wil: roem. Hetzelfde geldt voor
de detective die jacht op hem
maakt: hij wil zijn naam vestigen
als degene die Dillinger doodde.
Warren Oates speelt Dillinger in
deze 14 jaar oude film. Ben John
son maakt jacht op hem.
Robert Forster is een acteur
die de top nooit heeft gehaald.
Hij speelde de hoofdrol in het
veelgeprezen 'Alligator', maar
dat heeft niet geleid tot een ster
status. Meestal zie je hem in vlot
gemaakte actiefilms, waarin hij
heel betrouwbaar overkomt. In
'Death squad' van Harry Falk is
hij een politieman die ooit is ont
slagen, maar weer wordt opge
roepen door zijn oude chef om
een einde te maken aan gerom
mel van collega's. Het verhaal
wordt aardig opgezet en is het
aanzien best waard. Het verve
lende is alleen dat je halverwege
al weet dat er geen behoorlijk
einde mogelijk is. Forster is de
hoofdpersoon dus met hem mag
niets onherstelbaars gebeuren.
Het is aardig om te zien hoe Falk
vastloopt in de problemen die hij
allemaal zelf opwerpt. Van RCV
2001.
Nu ik toch met geweld en actie
bezig ben, Vestron Video kwam
met 'The delta force' en dat is
een werk waarin niet zuinig met
doden wordt omgesprongen. Het
verhaal is gebaseerd op één van
de vliegtuigkapingen die we ach
ter ons hebben. Terroristen ka
pen een Amerikaans toestel en
zetten het neer in Beiroet. Chuck
Norris en veteraan Lee Marvin
moeten de gijzelaars bevrijden.
Dat doen ze op een genadeloze
manier.
Wie het genre kent zal duidelij
ke parallellen ontdekken met
films als 'Raid on Entebbe' van
enkele jaren geleden. Aan de
film doen veel bekende acteurs
mee, zoals Martin Balsam, Han
nah Schygulla, George Kennedy,
Robert Vaughn en de hierboven-
genoemde Robert Forster, maar
ze zijn vooral 'versiering'. Kogels
en granaten doen het eigenlijke
werk.
PETER DE ZWAAN
(OP)NIEUW
door Sylvia Kirstel, maar inmiddels
de rol van Emmanuelle in Zweedse
handen, Trianon. Leiden
BLIJVERS
'Diavolo in corpo' - Maruschka Det-
mers op dreef in vage film van Marco
Bellochio, Lido, Leiden
'The man with one red shoe' - Een
oorspronkelijk Franse komedie in
Amerikaans jasje, City, Katwijk
'Howard' - Eend daalt neer op aarde
en zet Cleveland op stelten - City,
Katwijk
'Labyrinth' - een filmsprookje in de
Muppet-sfeer - Luxor, Leiden en Eu
ro, Alphen
'9Vz Weeks' - stijlvol spelletje met ero
tiek. Hoofdrollen van Kim Basinger
en Mickey Rourke, City, Katwijk.
'The Fly' - wetenschapper zet eigen
gezondheid bij experimenten op het
spel, Lido, Leiden
'Top Gun' - succesvolle film over on
verschrokken straaljagerpiloten. Ci
ty. Katwijk
'Crocodile Dundee' - Australische
woudloper verbaast zich in New
York, Lido, Leiden
'Down and out in Beverly Hills' -
zwerver zet rijkeluisbuurt op stelten,
Euro, Alphen
'Speurneuzen' - Sherlock Holmes op
muizenniveau in Disney-film, Lido,
Leiden en Euro, Alphen
'Flodder' - a-sociale familie belandt
bij wijze van experiment in een kou-
we kakbuurt, Lido, Leiden en Euro,
Alphen
'Ferris Bueller's day off - jongen gaat
een dagje spijbelen en belandt onder
meer in een museum, Euro, Alphen
SEXFILMS
'Meisjes met stijl' - Rex, Leiden
NACHTFILMS
'China and silk' - Rex, Leiden.
'Flodder' - Euro, Alphen.
'Sex Cruise' - Euro, Alphen.
'Trashy Lady' - Euro, Alphen.
'Down and out in Beverly Hills' - Eu
ro, Alphen
DEN HAAG
'Crocodile Dundee' - Asta (463500), al.
'Labyrinth' - Asta, al.
'Peggy Sue got married' - Asta, al.
'Top Gun' - Babylon (471656), al.
'The Fly' - Babylon, 16 jr.
'Ruthless People - Babylon, al.
'52 Pick-Up' - Cineac (630637), 16 jr.
'Clockwise' - Cineac, al.
'De Ratelrat' - Cineac, 12 jr.
'Amadeus' - Euro (667066).
'Flodder' - Metropole (456756), al.
'Mona Lisa' - Metropole, 16 jr.
'A room with a view' - Metropole. 16
jr.
'Ferris Buellers day off - Metropole,
al.
'De Aanslag' - Metropole. al
'Out of Africa' - Odeon (462400), al.
'Deer Hunter' - Odeon, 12 jr.
'Flodder' - Odeon, al.
'Wise Guys' - Odeon, al.
'Eaten alive' - Le Paris (656402), 18 jr.
'The Starmaker' - Le Paris, 18 jr.
'Too naughty to say no' - Le Paris. 18
jr.
AMSTERDAM
'Top Gun' - Alfa (278806). al.
'Peggy Sue got married' - Alfa, al.
'Labyrinth' - Alfa, al.
'Betty Blue' - Alfa, 16 jr.
'A room with a view' - Alhambra
(233192), al.
'Mona Lisa' - Alhambra. 16 jr.
'The Fly' - Bellevue Cinerama
(234876 266227), 16 jr
'Heartburn' - Cinerama, al.
'Crocodile Dundee' - Calypso (266227/
234876), al.
'The color purple' - Calypso, al.
'Taboe deel 3' - Centraal (248933), 18
jr-
'Amadeus' - Cineac (243639), al.
'Hannah and her sisters' - Cinecenter
(236615), al.
'Death of a salesman' - Cinecenter, 16
jr.
'Abel' - Cinecenter, al.
'French Lieutenant's Woman' - Cine
center, 16 jr.
'De Ratelrat' - Cinema (151243), 12 jr.
'De Aanslag' - Cinema, al.
'De Ratelrat' - City (234579), 12 jr.
'Ferris Buellers day off - City, al.
'Clockwise' - City, al.
'52 Pick Up' - City, 16 jr.
'Na schooltijd' - City, 12 jr.
'Wise Guys' - City, al.
'Cat's Eye' - City, al.
'Trip to Bountiful' - Kriterion
(231708), 16 jr.
'Round Midnight' - Kriterion, al.
'White hot' - Parisien (248933), 18 jr.
'Down by law' - The Movies (245790),
16 jr.
'Vroeger is dood' - The Movies, 16 jr.
'Ruthless People' - The Movies, 16 jr.
'About last night' - Tuschinski
(262633), 12 jr.
'Flodder' - Tuschinski, al.
'Round Midnight' - Tuschinski, al.
'De Aanslag' - Tuschinski, al.
'The Mission' - Tuschinski, 12. jr.
'Room with a view' - Tuschinski, 16 jr.
'True Stories' - De Uitkijk, al.
TELEVISIE
Met 'The cheap detective' werd
in 1978 een parodie gemaakt
(met overigens de nodige res
pect) op de Bogart-films. De toch
tamelijk onooglijke Peter Falk
mocht als speurneus Lou Pec-
kinpaugh in de voetsporen tre
den van de Bogart-creaties. De
film zit vol verwijzingen naar bij
voorbeeld 'Maltese Falcon' en
'The big sleep'. Het zal dan ook
geen verwondering wekken dat
Peckinpaugh een detective-bu
reau runt. Bijrollen van Louise
Fletcher en Ann-Margret. Don
derdag om 20.00 uur op Neder
land 2 te zien.
Dezelfde avond biedt Belgie 2
zwaardere kost: 'El Norte'. De ti
tel betekent 'het noorden' en
slaat op de stroom illegale mi
granten van Mexico naar de Ver
enigde Staten. Gregory Nava
maakte een beklemmende film
over de immigranten die in alle
anonimiteit tot slavenarbeid zijn
verordeeld. In een broer en zus
ter uit Guatemala heeft hij het
drama verbeeld (20.20 uur).
Al vaker op tv vertoond, maar
wellicht voor een tweede maal de
moeite waard is 'Die bleierne
Zeit'. Deze film gaat over de rela
tie tussen twee zusters en in één
van hen is Gudrun Ennslin te
herkennen, één van de bekend
ste RAF-leden. Margarethe von
Trotta vertelt het verhaal vanuit
het gezichtspunt van de ander
(Juliane in de film) die zich af
vraagt hoe het zover heeft kun
nen komen en of zij er zelf toe in
staat zou zijn geweest (zondag,
Duitsland 1, 20.45 uur).
Twee films van John Carpen
ter deze week op televisie. Zater
dag op Duitsland 1 'The Fog'.
Een griezelfilm over een dorpje
dat tijdens een dikke mist in pro
blemen komt (23.55 uur). Volgen
de week vrijdag 'Escape from
New York' op België 2. In die
film blikt Carpenter vooruit en
schetst een angstaanjagend
beeld van New York (20.55 uur).
FILMHUIZEN
LAK-Cinema besteedt begin vol
gende week speciale aandacht
aan het Italiaanse neo-realisme.
Deze filmstroming ontstond vlak
na het einde van de oorlog en een
aantal van de beroemdste regis
seurs uit de naoorlogse periode
uitte zich hierin. LAK heeft de
beroemdste voorbeelden uitge
kozen. Maandag om 20.00 uur
'Roma, citta aperta'. Roberto
Rosselini draaide de film tussen
de puinhopen van Rome en ver
telt daarin het verhaal van een
verzetsleider die op de vlucht is
voor de Duitsers. Hoofdrol van
Anna Magnani. Om 22.00 uur
'Umberto D.' van Vittorio de Si-
ca. Het is een studie over een
zaamheid en ouderdom die De
Sica opdroeg aan zijn vader.
Dinsdag wordt om 20.00 uur
begonnen 'Quattro passi fra le
nuvole'. Alessandro Blasetti
maakte met deze film een voorlo
per op het neo-realisme. Over
een handelsreiziger die door
merkwaardige omstandigheden
even ontvlucht aan zijn saaie be
staan. Daarna om 22.00 uur.een
tweede film van De Sica: 'Ladri
di bicciclette'. Een werkloze
heeft eindelijk werk gevonden,
maar dreigt dat weer kwijt-te ra
ken doordat zijn fiets wordt ge
stolen.
Dezelfde dag bij K&O 'Hotel
des Ameriques'. Een film van
André Techiné met in de hoofd
rollen Patrick Dewaere en Cathe
rine Deneuve. Door een auto-on
geval worden twee zeer verschil
lende mensen met elkaar in con
tact gebracht (20.15 uur).
In het Filmhuis LVC tot en
met zondag nog 'Nostalghia' van
Tarkovski (21.15 uur). Woensdag
begint het filmhuis een cyclus
van films over India. Allereerst
'Onweer in de verte' van San-
tiyat Ray, de bekendste regisseur
van India. Een dorp dreigt van
de hongersnood om te komen
(20.00 en 22.15 uur). Donderdag
tot en met zondag 'Passage to In
dia', de monumentale film van
Roberto Rosselini, maker
'Roma, citta aperta(archiefToi
David Lean over Engelsen in het
koloniale India (21.15 uur).
In het Kijkhuis tot en met
woensdag (19.30 uur) 'Lightship'
van Jerzy Skolimowski. Een
spannende film over een kaoi-
tein van een lichtschip, die plot
seling door misdadigers wordt
bedreigd. Ook tot en met woens
dag 'The Cotton Club', waarmee
Francis Coppola een wervelend
portret maakte van een oude
jazzclub in New York (21.45 uur).
Verder in het Kijkhuis: 'Un
amour de Swann'. Volker Schlö-
dorff verfilmde daarmee een ge
deelte uit 'A la recherche du
temps perdu' van Marcel Camus.
Maandag te zien om 20.00 en
22.15 uur. Een dag later op de
zelfde tijden 'Sans toi, ni loi',
een film van Agnes Varda over
de lotgevallen van een zwerfster.
Woensdag om 20.00 uur 'Les en-
fants du paradis' van Marcel
Carnè. Een klassieker over een
groep pantomimespelers.