.kW Q Q Het dagelijks begieten van een dode boom Rotterdam: festival voor filmavonturiers Duivel komt niet uit de verf, Detmers wel De verhalen van David Byrne VRIJDAG 30 JANUARI 1987 P AGIN AU BIOSCOPEN 'The Sacrifice' (Offret); regie: Andrej Tarkovski: hoofdrolspeler: Erland Jo- sephson; theater: Kijkhuis, Leiden Russische regisseurs mogen graag zeggen dat hun films voor niet- Russen moeilijk te peilen zijn. dat zoiets zelfs zonder een Russische ziel onmogelijk is. Een troostrijke gedachte, want ik ben weer eens verdwaald in een Russisch bos; dat van regisseur Andrej Tarkovski. Zonder de pose te willen aanne men van de gewone jongen die zich geen knollen voor citroenen laat verkopen, dient in alle eerlijk heid gezegd dat ik als een vraagte ken de zaal ben uitgerold na het zien van 'The Sacrifice". In letterlij ke zin Tarkovski's laatste film. Hij is vorig jaar na een langdurig ziek te overleden. 'The Sacrifice' werd de tweede film die hij buiten Rusland maak te. In 'Nostalghia' - de eerste en ge maakt in Italië - beschreef hij de gevoelens van heimwee en dat kon niet anders dan autobiografisch worden opgevat. Melancholie voert ook de boventoon in 'Het Of- vallig zijn fer', waarvoor hij naar Zweden vreemd is. trok. Het land van collega Ingmar Zoals het in dat verband ook niet Bergman die - en dat zal niet toe- toevallig is dat Erland Josephson. Vader Erland Josephson) e dat gevoel evenmin ihet beg een typische Bergman-acteur, de daarbij het verhaal van een mon- hoofdrol speelt. In een weids land- nik die beweerde dat een dode schap zien we hem met zijn zoontje boom tot leven kan worden gewekt een dode boom planten. Hij vertelt door hem elke dag te begieten. Vader praat, zoon zwijgt en dat laatste is een soort levenshouding, zo blijkt aan het slot. Vader Ale xander verafschuwt zijn eigen ge babbel trouwens ook. Als acteur leefde hij vroeger van het woord. Was als zodanig zelf het kunst werk. in tegenstelling tot bijvoor beeld de poeët die iets op papier creëert. Maar met acteren wil hij niets meer te maken hebben. Alexander creëert een ware le venscrisis door deze vorm van zelf haat. Dat is door Tarkovski vastge legd in een web van symboliek, waarin schijn en werkelijkheid be wust tot een onontwarbare kluwen worden gemaakt. De wanhoop en het plotselinge godsbesef na een nucleaire ramp worden behalve in filmtaal ook door de schilder- en muziekkunst geïllustreerd. Net als met 'Nostalghia' verplet tert hij de kijker in de laatste minu ten weer met een visueel slotol'f'cn- sief. In de ruim twee uur daarvoor is trouwens allang duidelijk gewor den dat we hier met een citroen en zeker niet met een knol van doen hebben. Tarkovski geldt niet voor niets als één van de belangrijkste filmmakers van de laatste twintig jaar. Maar. oneerbiedig gezegd, van de traagheid en symboliek heb ik wel af en toe het zuur gekregen. BART JUNGMANN 'Diavolo in corpo'; regie: Marco Bello- chio; hoofdrollen: Maruschka Detmers en Federico Pitzalia; theater: Lido, Lei den. 'Diavolo in corpo' (vertaald als 'De duivel in het bloed', of'Drift in het bloed') is gebaseerd op de beroem de roman van Raymond Radiguet. In 1947 werd het al eens verfilmd, maar de nieuwe versie wist heel wat schandaal te veroorzaken. Veelvuldige en langdurige vrijscè nes met bloót van eigen bodem (Maruschka Detmers) bracht na het succes van de film in Frankrijk en Italië ook in Nederland de ge moederen in beroering. Wie echter belust is op erotiek en sensatie kan deze film beter aan zich voorbij la ten gaan. Bellochio maakt zeer ge structureerde psychologische films met een heel sterke politieke lading. Ook nu weer balanceert Bello- chio's hoofdrolspeler op de rand van de waanzin. In de openingsscè ne zien we hoe een negerin in een vlaag van verstandsverbijstering van een dak wil springen. Haar on verstaanbaar geschreeuw en de be loftes van een katholieke priester wekken Giulia (Detmers) uit haar slaap. De negerin staart langdurig met verwilderde blik naar Giulia en lijkt daarmee de waanzin op haar over te brengen, want ze komt opeens tot zichzelf en laat zich van het dak helpen. -Onder de toeschouwers bij dit kleine drama bevindt zich ook een middelbare scholier. Andrea. Deze jongen, zoon van een psychoanali- ticus, is bij de aanblik van Giulia volledig in vuur en vlam voor haar geraakt. Giulia is echter verloofd met een terrorist en zij bezoekt da gelijks met de moeder van de man de rechtszitting. Andrea achtervolgt haar daar en wanneer ze getuigen zijn van een wanhopige vrijpartij van twee ver dachten in de kooi in de rechtszaal, sprint na de vonk van de waanzin ook de vonk van de wellust op hen over. Andrea's vader waarschuwt hem voor de allesverslindende waanzin van Giulia, die een ex-pa tiënte van hem is, maar voor rede is geen ruimte meer. De verloofde-terrorist geeft zijn grootse daden op, erkent dat hij middelmatig is en werkt met justi tie mee, waardoor hij snel vrij komt. Giulia verschijnt echter met op de bruiloft. Zij heeft de tribune t Maruschka Detmers met de jonge Federico Pitzalis in de rechtszaal verruild voor een plaatsje in de zaal waar Andrea voor zijn mondeling examen wordt ondervraagd. Wanneer de wetten van de vrije wil bij Dante en de te genstelling tussen de weten van de mensen en die van de Goden in de Griekse tragedie ter sprake komen blijkt, dat de jonge zelfverzekerde Andrea politiek volkomen alzijdig is. Dat doet de tranen over Giulia's wangen stromen. Bij films van Bellechio heb ik vaak het gevoel dat het 't net niet helemaal is. Ze zijn intrigerend en fascinerend, maar niet voldoende. Hij slaagt er niet in de vonk ook op het publiek over te laten springen. ROTTERDAM - Vorig jaar had het Film Festival Rotterdam de totale zaalcapaciteit al opgevoerd tot 175.000 zitplaatsen, vanaf vandaag kan de filmtiendaagse in de Maas stad 265.000 bezoekers verwerken. Toch mag organisator Huub Bals niet ontevreden zijn als alle biosco pen rond de Kruiskade half gevuld zouden blijven blijven. Het zou na melijk inhouden dat éven goed het bezoekersrecord van vorig jaar met 22.500 wordt overtroffen. door Peter van Llerop Rotterdam is en blijft bij uitstek een festival voor filmavonturiers. Het garandeert jaarlijks verrassin gen: regisseurs van wie niemand nog ooit had gehoord en die zich dan in ééh klap internationaal ves tigen. Er moet nu meer dan ooit op worden gehoopt. Dat voorop ge steld, lijkt op papier het nu aan te snijden programma ietsje minder sterk te zijn dan de versie van vorig jaar. Het is een voorzichtige in- druk, gebaseerd op de geselecteer de films die eerder al te zien zijn geweest tijdens de festivals van Cannes en Venetie. Rotterdam zal geen Kurosawa, Tarkovski of Taviani's kunnen bie den of klappers van gelijke orde. Het soort films dat tegelijkertijd hoog kan scoren bij doorgewinter de cinefielen en liefhebbers met een minder getrainde smaak. Wel is het zo dat Rotterdam zich lijkt te hebben ingespannen om beide groepen te bedienen met ver schillende programma-onderde len. Nooit eerder presenteerde Bals zo veel films (tien stuks) van commerciële distributeurs. Daar bij zit werk van cineasten als Ja mes Ivory ('A Room With A View') en Blake Edwards ('That's Life') die eerder een stuk of 30 films ge maakt hebben die nooit interes sant genoeg waren voor Rotter dam, zonder datje kunt stellen dat Ivory en Edwards zich nu van een verrassend andere kant laten zien. Maar het kan resulteren in zoiets leuks als de waarschijnlijke'komst van acteur Jack Lemmon naar Rot terdam en het betreft films waar voor een breed publiek moet kun nen warmlopen. Zoals eveneens mag worden aan genomen dat ruime belangstelling zal bestaan voor de nieuwe films van David Lynch ('Blue Velvet', Alex Cox (de Sex Pistols-film 'Sid 'V «-o R 0 O and Nancy'), David Byrne (de Tal king Heads-oprichter debuteert als cineast met 'True Stories') en Nagi- sa Oshima (met 'Max, Mon Amour') Hoofdrolspeelster Char lotte Rampling wordt in Rotter dam verwacht. Eveneens aanbeve lenswaardig zijn de eveneens uit het hoofdprogramma van Cannes afkomstige films 'Thérèse' (van Alain Cavalier) en 'Genesis' (van Mrinal Sen). Toch kan niet worden beweerd dat Rotterdams festivaldirecteur Bals domweg aan het popularise ren is geslagen om wederom het bezoekrecord scherper te stellen, want het mag aan de andere kant vermetel heten om aan te komen met een dozijn films uit de Volks republiek China, benevens werk van ons volslagen onbekende ci neasten uit Thailand. Mali. Argen tinië. Japan. Brazilië, Tunesië, Egypte en Australië. Rotterdam zou trouwens haar in de wereld unieke plaats ondergra ven als het introduceren van nieu we filmers minder serieus zou wor den genomen. Maar Huub Bals schijnt wel steeds verder van huis te moeten om nog interessant nieuw talent te kunnen vinden. De Europese cinema kan volgens hem als nagenoeg afgeschreven worden beschouwd, al blijft het festival aan Rotterdam verknochte groot heden trouw als Rohmer, Godard, Schroeter, Ruiz, Kluge, d'Oliveira. Sowjet-film Interessant is vooral het Sowjet- aandeel in het programma, met films die pas recent door de cen suur werden vrijgegeven zoals drie sublieme films van Alexei Guer- man, het over drie weken door het festival van Berlijn officieel te pre senteren 'Tema' van Gleb Panfilow en 'De Nylon Kerstboom' van Rezo Esadze. Uit Polen is 'Ondervra ging' (van Ryszard Bugajski) af komstig. Opvallend is dit jaar het grote aantal documentaires van ge routineerde Amerikaanse smaak makers als Emile d'Antonio. Don Pennebaker en de gebroeders Maysles. En dan is er nog een serie documentaires gewijd aan filmon derwerpen. In drie daarvan zien we cineasten aan het werk: Oshima. Tarkovski. Bergman. Een andere 'special' geeft aandacht aan het fe nomeen Roberto Begnini, de Ita liaanse komiek die faam heeft ge kregen door zijn optreden in 'Down By Law' van Jim Jarmusch. De laatste is zelf van de partij met het vijf minuten durende 'Coffee and Cigarettes'. Jarmusch' vrien din en naaste medewerker Sarah Driver is van de partij met haar de buutfilm 'Sleepwalk' De meest bijzondere voorstelling zal donderdagavond in De Doelen plaats vinden, te weten een uitvoe ring van de van 1925 daterende, door* Alexander Volkoff geregis seerde film Casanova, met door het Rotterdams Philharmonisch Or kest uitgevoerde muziek van Geor ges Delerue, die persoonlijk komt dirigeren. 'Fool for love' 'Fool for love'; regie: Robert Altman; hoofdrollen: Kim Basinger en Sam She- pard; theater: Greenway, Vporschoten (alleen zondag) De samenwerking tussen schrij ver/acteur Sam Shepard en regis seur Robert Altman heeft opgele- vert op wat ze vooraf al beloofde. Altman is één van de meest bijzon dere filmmakers in Amerika, She pard één van de veelzijdigste kun stenaars. 'Fool' for love' is een hem type rend broeierig drama, waarin schijn en werkelijkheid een boeiend spel spelen. Basinger ver blijft in een vervallen motel en krijgt plotseling en ongewenst be zoek van haar vroegere echtgenoot (Shepard). Op de achtergrond draait Harry Dean Stanton mee in deze carrousel van aantrekken en afstoten. Dankzij flash-backs dringt de kijker tot de ware aard van dit drama door. B.J Kim Basinger in 'Fool J'or love LOS ANGELES (AP) - Een portret op de omslag van bladen als Time of Newsweek is doorgaans een graadmeter voor de populariteit van een persoon. Slechts zelden verschijnen popsterren op de voor kant en dan nog alleen als hen iets bijzonders kan worden toegedicht. Onlangs was de beurt aan David Byrne, leider van de groep Talking Heads. Hij werd gelauwerd als 'Man van de Rock-Renaissance' Samen met zijn groep staat hij al elf jaar lang in de belangstelling, maar momenteel wordt hij vooral in de gaten gehouden vanwege zijn filrri True Stones'. Hij is de co-au teur. verteller, regisseur, acteur en producent en tevens produceerde hij samen met de Talking Heads de muziek.Het maken van een film is nooit een van zijn grote ambities geweest, zegt Byrne. "Ik heb altijd gemeend dat ze door competente professionals werden gemaakt en dus lagen films buiten mijn be reik". Het idee voor 'True Stories' kreeg vorm toen hij verhaaltjes uit kranten begon te verzamelen over 'alledaagse' gebeurtenissen. Byrne smeedde deze verhaaltjes aan el kaar en liet ze plaatsvinden in een kleine stad aan de vooravond van een groot feest. Na twee jaar van 'improviseren en herschikken' was men klaar om te gaan filmen. Het gevoel dat hij daarbij kreeg omschrijft Byrne met een citaat van Orson Welles die zei dat het re gisseren van een film "het beste speelgoed is dat een jongen zich kan wensen". Byrne: "Het is als een gigantische modelspoorbaan. Je kunt de trein laten rijden wan neer je wilt en je kunt bij wijze van spreken naar wens de huisjes neer zetten. Maar de film werd wel rede lijk goedkoop gemaakt dus moest ik in plaats van de huisjes zelf neer te zetten, ze gaan zoeken". Byrne kwam terecht in Texas en hij filmde op locatie even buiten Dallas waar hij de plaats Virgil creëerde. Virgil wordt bewoond door excentrieke figuren met hun eigenaardigheden. De grote verrrassing voor Byrne was wel dat de film komischer is geworden dan hij aanvankelijk had bedoeld. "Dat was wel een plezieri ge verrassing. Ik had niet de be doeling om erg satirisch te zijn. Het is gewoon leuk en soms kun je la chen over iets wat gebeurt. Maar het is niet het lachen, zoals je doel als je andere mensen voor de gek houdt", aldus Byrne. (OP)NIEUW 'Diavolo in corpo' - Lido. Leiden 'The man with one red shoe' - Een oorspronkelijk Franse komedie in Amerikaans jasje. City. Katwijk Howard' - Eend daalt neer op aarde en zet Cleveland op stelten - City Katwijk BLIJVERS Labyrinth' - een filmsprookje in de Muppet-sfeer - Luxor. Leiden en Eu ro. Alphen 'Hot t-shirts - te heet om aan te hou den. Trianon. Leiden '9'/2 Weeks' - stijlvol spelletje met ero tiek. Hoofdrollen van Kim Basinger en Mickey Rourke, City. Katwijk 'The Fly' - wetenschapper zet eigen gezondheid bij experimenten op het spel. Lido, Leiden 'Top Gun' - succesvolle film over on verschrokken straaljagerpiloten. Ci ty. Katwijk 'The Mission' - groots spektakel over geestelijken die in Zuid-Amerika weerstand bieden aan Europese on derdrukkers. Euro. Alphen en Tria non. Leiden York. Lido. Leiden 'Down and out in Beverly Hills' - zwerver zet rijkeluisbuurt op stelten. Euro. Alphen 'Speurneuzen' - Sherlock Holmes op muizenniveau in Disney-film. Lido. Leiden en Euro. Alphen kakbuurt. Lido, Leiden en Euro. Alphen 'Ferris Bueller's day off - jongen gaat een dagje spijbelen en belandt onder SEXFILMS 'Irresistible' - Rex, Leiden NACHTFILMS 'Gepeperde pizzapoesjes' - Rex. Lei- 'Flodder' - Euro, Alphen. 'Sex Cruise' - Euro. Alphen 'Pikant kant - Euro. Alphen 'Labyrinth' - Euro. Alphen DEN HAAG Crocodile Dundee' - Asta (463500), al. Labyrinth' - Asta, al. 'Trip to Bountiful' - Asta. 16 jr. 'Jumpin' Jack Flash' - Asta. al 'Top Gun' - Babvlon (471656). al 'The Fly' - Babvlon. 16 jr. Ruthless People - Babvlon. al '52 Pick-Up' - Cineac (630637). 16 ir. Clockwise' - Cineac, al Wise Guys' - Cineac, al "Amadeus' - Euro*(667066i "Flodder' - Metropolc (456756). al 'Mona Lisa' - Metropole. 16 jr 'Subway' - Metropole. 16 jr. 'Ferris Buellers day off - Metropole. al The Mission' - Metropole. al 'Out of Africa' - Odeon (462400). al 'Running Scared' - Odeon. al. 'Flodder' - Odeon. al Heartburn' - Odeon. al. 'Op weg naar de top' Le Paris (656402). 18 jr. 'Tight Delight' - Le Paris, 18 jr 'De hete merries van graaf Bruno" - Le Paris. 18 jr. AMSTERDAM "Top Gun' - Alfa (278806). al Ruthless People' - Alfa, al Labyrinth' - Alfa. al 'Bettv Blue' - Alfa. 16 jr 'Amadeus' - Alhambra (233192). al. 'Mona Lisa' - Alhambra. 16 jr The Fly' Bellevuc Cinerama (234876/266227), 16 jr Heartburn' - Cinerama, al. Crocodile Dundee' - Calypso 1266227 Getting Lucky' - Centraal (248933). 18 jr. 'Target' - Cineac (243639), al 'Hannah and her sisters' - Cinecenter (236615), al. Death of a salesman' - Cinecenter. 16 jr 'Abel' - Cinecenter. al 'French Lieutenant's Woman' - Cine center, 16 jr. 'French Lieutenant's Woman' - Cine ma (151243). 16 ji 'Ruthless People' - Cinema, al Running Scared' - City (234579). 12 jr. Ferris Buellers day off - City, al Clockwise' - City, al '52 Pick Up' - City. 16 jr 'Na schooltijd' - City, 12 jr "Wise Guys' - City, al. 'Down and out in Beverly Hills - Cit v. al 'Brazil' - Kntenon (231708), 16 jr 'Round Midnight' - Kriterion. al 'Playing with fire' - Parisien (248933), 18 jr. 'Down by law' - The Movies (245790). 16 jr. 'Vroeger is dood' - The Movies. 16 jr Diva' - The Movies, 16 jr 'About last night' Tuschinski (262633). 12 jr. 'Flodder' - Tuschinski, al. Round Midnight' - Tuschinski. al. 'Mona Lisa' - Tuschinski. 16 jr The Mission' - Tuschinski. 12. jr Piiates' - Tuschinski. 12 jr. 'Trip to Bountiful' - De Uitkijk. 16 jr. TELEVISIE Dit is vooral te wijten aan de com plexe wijze waarop hij zijn ideeën en obsessies vorm geeft. Ook 'Dia volo in corpo' gaat. ondanks over tuigend spel van Detmers. gebukt onder zware symboliek en verwij zingen naar Freud en Marx. LEONARD ENGEL Superchannel maakt vanaf zon dag deel uit van het tv-pakket. maar voor filmliefhebbers is dat (vooralsnog) zonder betekenis. Het programma vermeldt voor namelijk series en popmuziek Liefhebbers van Nicholas Ray moeten morgen op BBC 2 af stemmen. Maar liefst vier films op één dag van deze Amerikaan se regisseur die voor zoveel he dendaagse filmmakers (Wim Wenders) van belang is geweest. Allereerst om 15.00 uur 'A wo man's secret', een film die in flash-backs het verhaal vertelt van een vrouw die haar echtge noot (een suceesvollè zanger) heeft vermoord. Om 17.20 'On dangerous ground'. Voorbeeld harde politieman zwicht voor een blind meisje (Ida Lupino). 's Avonds om 22.55 uur de be roemde film 'Johnny Guitar'. Ongewone western met veel symboliek Barhoudster Joan Crawford komt in aanvaring met stadsgenoten die haar willen wegjagen. Om 00.45 uur de re centste Ray-film van deze serie, 'Party Girl'. Advocaat pikt vriendinnetje van gangster en beiden komen in ernstige moei lijkheden. Een andere Amerikaanse re gisseur, George Stevens komt op Duitsland 3 aan bod. Eerst wordt woensdag een documentaire ver toond die Stevens jr. maakte over zijn vader (22.30 uur) 'So mething to live for' wordt een dag later om 20.15 uur vertoond Een regelrecht melodrama, waarin Joan Fontaine een alco- holiste speelt die verliefd wordt op een al getrouwde man (Ray Milland). Patrick Dewaere, de Franse ac teur die een paar jaar geleden overleed, komt deze week twee maal aan bod. Morgen om 23.55 uur is hij op Duitsland 1 te zien in de Melville-thriller 'Mille mil liards de dollars'. Volgende week vrijdag in 'Coup de tète'. Een minder geslaagde komische actiefilm, waarin Dewaere op treedt als voetballer. De film neemt een ambitieus clubje op de hak en voetba'lkenners zullen daarin Saint Etienne herkennen (20.02 uur). FILMHUIZEN In het Kijkhuis was afgelopen week 'Rumble Fish' te zien. Een film over opstandige jeugd, door Francis Coppola in eeri bijzonde re vorm gegoten. In hetzelfde genre maakte hij praktisch tege lijkertijd 'The Outsiders', waarin jeugdbendes elkaar bestrijden (tot en met zondag 20.00 en 22.15 uur). Op dezelfde aanvangstijd stippen worden maandag 'Cria Cuervos' en dinsdag 'Kiss of the spiderwoman' vertoond. De eer ste is een bijzondere film met Ana Torrent als een meisje dat zich tegen haar vader keert, de tweede vertelt het verhaal van twee gevangenen. Woensdag om 20.00 'Paris, Te xas', de beroemdste film 'van Wim Wenders. Harry Dean Stan ton in een ontroerende hoofdrol van een man die samen met zijn zoontje op zoek gaat naar vrouw en moeder Nastassja Kinski. De Italiaanse komiek Roberto Benigni krijgt komende week speciale aandacht op het Rotter damse filmfestival, in het Kijk huis wordt nog eens 'Down by law' gedraaid. Over drie mannen die samen in de gevangenis zit ten (19.30 uur). In het Filmhuis LVC tot en met zondag 'Kiss of the spider woman' (21.15 uur). Woensdag in het filmhuis 'Tango's'. Fernando Solanas vertelt op de ritmen van deze muziekvorm het verhaal van Argentijnse ballingen in Pa rijs (20.00 en 22.15 uur). Volgende week donderdag (21.15 uur) 'Nostalghia', de voorlaatste film van Andrej Tarkovski. Een tame lijk autobiografische hlm over een Rus die in Italië wordt vei- teerd door heimwee. Bij K&O dinsdag om 20.15 uur 'Turtle Diary'. Een Engelse film gemaakt naar een scenario van Harold Pinter. Ben Kingsley en Glcnda Jackson als gestrande- veertigers die zich gaan bekom meren om zeeschildpadden Je roen Krabbé in een opmerkelijke bijrol. LAK-Cinema vertoont dinsdag 'O'Megalexandros' om 20.00 uur. Een historische film over een rebellenleider die zijn droom, het socialisme, wil ver wezenlijken. Gemaakt dooi de- belangrijkste regisseur van Grie kenland. Theo Angelopoulos

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 19