'Je kunt mij plat krijgen met goochelen' PODIUMBLIK 'Mayerling' tegen tijdgeest in DINSDAG 27 JANUARI 1987 KUNST PAGINA 17 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Dans, toneel en nog meer deze week in de Leidse thea ters. Maat Heil Zo presenteert het LAK woens dag- en donderdagavond onder verantwoordelijkheid van de Theaterunie en De Factorij de voorstelling 'Maat Heil'. Deze voorstelling wordt aangekon digd als een theatershow over de grieven en fantasieën van Mat thias Maat en Esgo Heil. Het tweetal speelt een 'komisch' duo op weg naar de zoveelste voor stelling ergens in het land. Op welk biljart moeten ze nu weer verschijnen, welk partijtje moet nu weer worden opgeluisterd? Praten doen ze al lang niet meer. ze doen wat ze al jaren doen: rei zen en spelen. Ze verdwalen om dat ze dat willen, ze willen name lijk niet meer. Een nogal ongeluk kig over de weg gespannen staal kabel beslist uiteindelijk over hun lot, een beslissing, die ze in al die jaren zelf niet hebben durven nemen. Aan alle aardse beslom meringen is nu definitief een ein de gekomen. De tijd is nu aange broken om ongelimiteerd fanta sieën de vrije loop te laten en on gehinderd door wat voor opvat ting of conventie dan ook alle remmen los te gooien. Matthias Maat en Esgo Heil speelden in diverse produkties van het Onafhankelijk Toneel en waren beiden betrokken bij de oprichting van De Factorij in 1981. Maat en Heil zijn nu samen in één produktie, met muziek van Michel Mulders, te zien. Dansgroep Reflex Na veel moeilijkheden op zowel het artistieke als organisatori sche vlak is de noordelijke dans groep Reflex met frisse moed aan een nieuwe periode van haar be trekkelijk jonge bestaan begon- Eddy Brugman en Manon Alving in 'Een nieuwe dood', donder dagavond in de Leidse Schouwburg (foto André Beekman) nieuwe programma, dat de titel 'Het Verschil' heeft meegekregen. Zoals al eerder in deze kolommen gemeld is het de bedoeling van het tweetal een programma te presenteren dat amusement biedt met een vleugje nostalgie. Een nieuwe dood Aids is een nieuwe gevreesde ziekte, waarover al het nodige is geschreven en gezegd. Aids is in middels het onderwerp geworden van menig theaterstuk. Om dui delijk te maken wat aids inhoudt heeft ook Jos Brink een toneel stuk, dat deze ziekte als thema heeft, het licht doen zien. Het draait in dit al eerder in deze ko lommen besproken stuk, 'Een nieuwe dood', om een rooms-ka- tholieke onderwijzer, die zijn ho moseksualiteit altijd heeft ver zwegen. Als hij een (jongere) vriend krijgt en de relatie serieus wordt, besluit hij er mee voor de dag te komen. Zijn moeder kan geen enkel begrip voor hem op brengen. Tot overmaat van ramp wordt de onderwijzer het slacht offer van de ziekte aids. Jos Brink in een interview: 'Wat ik met dit stuk wil is voorlichting geven geven over die gruwelijke ziekte. Ik wil laten zien dat ieder een er door getroffen kan wor den. Ik wil het lichamelijke en geestelijke verval van de patiënt laten zien, en ook het meesterven van de omgeving. Verder wil ik de geborneerdheid laten zien van die moeder, die toch een produkt van haar tijd en van haar kerk is. En wat ik vooral wil laten zien is dat het gewoon gaat om men sen in relatie met mensen'. Jos Brink - en dat hoeft geen verwon dering te wekken - heeft het stuk geschreven voor een breed pu bliek. Want 'mijn moeder weet het wel, die hoef ik het niet meer uit te leggen. En homoseksuelen zijn natuurlijk ook al op de hoog te van het onderwerp. Die komen wel kijken, maar alleen omdat ze de zaken bevestigd willen zien'. 'Een nieuwe dood', donderdag avond in de Leidse Schouwburg, wordt gespeeld door Eddy Brug man, Jasper de Moor, Manon Al- ving en Hetty Verhoogt. Babysitrevue Vrolijker zal het ongetwijfeld toegaan in de Babysitrevue, als we de programmatoelichting mo gen geloven een soort muzikale thriller vol ironie, waarvoor Scène uit 'De Aardemakers' door het Mechels Miniatuur Thea ter, 3 februari in de Leidse Schouwburg (foto pr> Tien. De groep, die nu wordt aan gevoerd door Yoka van Brumme- len, komt op vrijdag- en zater dagavond naar het LAK met een programma, dat in november werd uitgebracht en waarin de herwonnen levenskracht tot uit drukking moest komen. Hans Tuerlings maakte een drie kwartier durend werk 'Nes- suno o Tutti' dat gaat over men sen die genoeg van het normale patroon afwijken om gek te wor den genoemd. Het is een choreo grafie, die bizarre en grillige be- wegingen laat zien, maar niette min een ijle en poëtische sfeer ademt. Het programma wordt aange vuld met 'People die of laughter', een kort ballet van de Israëliër Nir Ben Gal, waarmee deze een prijs won op het jaarlijkse inter nationale choreografenconcours in Keulen. Dit werk behandelt op een ironische manier de dood., hoe mensen daar tegenaan kij ken en hoe zij gehecht zijn aan het leven. Teksten van lonesco worden daarbij in rap tempo uit gesproken. Het ensemble bestaat uit Josje Manuputty, Marjolein Elzink, Patrizia Tuerlings, José Way, Meir Germanovitch Knopper en Klaus Jürgens. Uitland 'Witland' is de titel van de voorstelling, waarmee Peter Pan Producties zondagmiddag de kinderen in het LAK een plezier hoopt te doen. Het centrale thema in 'Witland' is angst. Het stuk draait om de gedachte dat je be ter, met behulp van je fantasie, vorm kunt geven aan je angst dan er alleen maar bang voor te zijn. De voorstelling is bedoeld voor kinderen van vier tot tien jaar. Aanvang 15.00 uur. Ted de Braak Ted de Braak brengt behalve een nieuwe televisieshow ook een nieuwe theatershow uit. Is de po pulaire presentator vanaf eind februari vier zaterdagavonden achtereen met een show vol ma gie op het KRO-scherm te zien, morgenavond gaat zijn theater programma vol liedjes en confe rences in de Leidse Schouwburg n première. Ted de Braak doet dit programma samen met Mar tin Kesseler, die muzikaal vak man ook al gedurende vele jaren vertrouwd is met het theatervak. Beiden hebben het aangedurfd om hun theaterervaring op pa pier te zetten met als resultaat dit Henny Vrienten (van de voorma lige popgroep) de muziek schreef. De Babysitrevue is gemaakt naar een idee en in de regie van Haye van der Heyden met tek sten van Robert Long, Ischa Meij er en Paul Haenen. Waar het pre cies om gaat in dit gelegenheids spektakel met medewerking van o.m. Johnny Kraaykamp jr. en Sylvia Millecam, vrijdag- en za terdagavond zal het in het thea ter aan de Oude Vest uit de doe ken worden gedaan. De Aardemakers Het Mechels Miniatuur Theater geeft in de eerste twee maanden van dit jaar veertig voorstellin gen in ons land van de groots op gezette jubileumproduktie 'pe Aardemakers'. Paul Koeck schreef het voor het dertigjarig bestaan van het gezelschap. In de regie van René Verreth en met muziek van Dick Stuer wordt het theaterspektakel op dinsdag avond 3 februari in de Leidse Schouwburg opgevoerd. De voor stelling biedt toneel, leunt aan te gen de opera en heeft kenmerken van de musical, zo laat het gezel schap weten. In België ging de voorstelling in maart vorig jaar in première en wer er goed ont vangen. De dertig actrices en ac teurs spelen en zingen het ver haal over de steenbakkers uit de Rupelstreek: mensen met een uit zichtloos bestaan, geboren uit de klei, waaraan ze kapot gaan en waarin ze worden begraven. Deep River Quartet Tot slot vast aandacht voor een optreden van het Deep River Quartet op donderdagavond 5 fe bruari in de Leidse Schouwburg. Een puur Nederlandse groep, die vijftien jaar bestaat en Ameri kaanse vocale muziek in de zoge naamde negerkwartetstijl (Gol den Gate Quartet) ten gehore brengt. Swingende muziek in de stijl van wat ook wel close har mony wordt genoemd, dat is het handelsmerk van Siebe Vink en de zijnen. Met een vernieuwd, nostaligisch getint programma, aangepast aan het theater, treedt het viertal in de schijnwerpers van de schouwburg. De amateurtoneelgroep Impe rium geeft zondagmiddag a.s. nogmaals een voorstelling van 'Pissebetter' in het Microtheater aan de Oude Vest. Aanvang 14.30 uur. HILVERSUM (GPD) - Hoe kan dat? Daar begrijp ik niets van. Hoe is het moge lijk? „Zulke reacties moet de nieuwe show oproepen bij het publiek", zegt Ted de Braak terwijl hij zijn han den ten hemel richt. Hij heeft het over zijn nieuwe show vol magie, 'De boven mijn pet show', die vanaf eind februari vier zaterdagavonden lang op de KRO- televisie komt. Het is'de bedoeling dat de avonden worden gevuld met alles wat het verstand te boven gaat. Elke week komt er een we reldberoemde illusionist die kun sten vertoont van hoog niveau. In de eerste aflevering op 28 fe bruari is dat de illusionist Moretti. Maar ook 'gewone' mensen die een bepaalde gave zeggen te hebben, kunnen dat in het programma ver tellen, of liever, laten zien. Een man die planten onder zijn handen kan laten groeien, bij voorbeeld. Ted de Braak: „We hopen dat er veel mensen zijn die hun bovenna tuurlijke ervaringen kwijt willen. Die al jarenlang rondlopen met be levenissen waar ze geen raad mee weten, of waar ze gewoon een ver klaring voor willen hebben. Er zijn mensen die zeker weten dat ze nog nooit eerder in een bepaalde stad zijn geweest. Toch kunnen ze daar, als het hen gevraagd wordt, zo naar de drogist lopen. Het is gebleken dat Engelse militairen dat in de Tweede Wereldoorlog ook is over komen. Ze wisten de weg in Neder land zonder dat ze hier ooit waren geweest. -Dat is interessant, zoiets willen we horen." "We nemen elk verhaal serieus. Als iemand een verklaring zoekt voor zijn belevenissen dan doen we dat niet af door te zeggen: „Sor- LUNCHCONCERT - Een ensem ble van vier klarinettisten verzorgt donderdagmiddag het wekelijkse lunchconcert in de Kapelzaal van K&O. Er zullen werken van Absil, Maes en Tristan Keuris worden uit gevoerd. Aanvang 12.45 uur. Ted de Braak begint nieuwe tv show iar we geloven dat u koorts hebt." Als we dat zouden doen dan is de lol er vanaf. Het is juist leuk er in te geloven. Ik spreek nu over geloven, net alsof je jezelf voor de gek houdt maar ik bedoel er mee te zeggen dat som mige dingen niet te verklaren zijn en daar moet je dan ook niet de draak mee steken". door Lucienne Bongers „Zo ken ik een vrouw die pa nisch werd van het geluid van trommels. Dat had ze al als kind. Ga je je dan niet afvragen hoe dat kan bij iemand die kerngezond is? Het zal je maar overkomen." Zelf heeft Ted de Braak geen paranor male ervaringen gehad. Wel lijdt hij aan een vorm van bijgeloof, wie eigenlijk niet. „Vroeger moest ik dertig tegel tjes van 't stoepje raken, dart ge loofde ik dat ik een voldoende voor mijn dictee zou halen. Als ik nu drie stoplichten achter elkaar mee- heb dan kan m'n dag niet meer stuk. Of je nu jong of oud bent, je blijft dit soort gevoelens, of noem het bijgeloof, houden." De Braak herinnert zich nog goed dat hij ooit tjdens een optreden een mooi rood kostuum droeg. Hij voelde zich ér erg lekker in maar toch ging het hele optreden de mist in. „Het kan overal aan hebben gelegen, maar dat rode pak heb ik nooit meer aan getrokken". De deskundigen die Ted de Braak in zijn show ontvangt ko men niet om het verhaal of de truc te ontmantelen. „We trekken geen la open met theorieën van Freud of Jung. We komen niet met een pasklare oplossing want daar heeft niemand wat aan. Wel voegen de deskundigen iets toe aan het ver haal, zodat het nog even iets inte ressanter wordt". Bij zo'n deskun dige moet je volgens De Braak denken aan wijlen prof. Ten Haeff, een gezaghebbend paragnost. De rol die Ted de Braak zelf speelt in de 'Boven mijn pet show' is, zoals het er nu uitziet, anders dan we van hem gewend zijn. In de Ted- en 1,2,3-show voerde hij vaak zelf een act op. Deze keer zal dat slechts sporadisch voorkomen. Hij zal de verhalen van de gasten aan elkaar praten; hij maakt er één ge heel van. „Misschien zing ik een paar duetjes maar voor de rest ben ik er om alles een beetje te relative ren. Het is niet nodig dat er een paar duizend mensen hysterisch worden als er iets gebeurt wat ze niet kunnen vatten." Behalve de persoonlijke ervarin gen van gasten zitten er in de show nog een aantal vaste onderwerpen. Richard Ross heeft in Bennebroek een 'Magie center'. Elke eerste maandag van de maand worden daar de nieuwste trucjes en han digheidjes getoond op goochelge- bied. Ted de Braak die zelf „mak kelijk plat te krijgen is met een avondje goochelen", denkt dat daar best wat voor zijn show te ha len valt. „Het is te hopen", vervolgt De Braak, „dat de trucs goed overko men bij de kijkers. Het zal nog moeilijk worden voor regisseur Bob Rooyens om de indruk weg te nemen dat alles met cameratruca ge is opgenomen. Op de televisie denken mensen toch al gauw datje play backed terwijl je live zingt. Daarom willen we dat iedereen al les kan zien. De camera komt bij wijze van spreken bovenop de ta fel." Als vaste gast treedt de illusio nist David Burglas op. Wat voor een beroemdheden nog meer van de partij zullen zijn weet Ted de Braak nog niet. „Iets waar ik nog altijd van droom is Gilbert Bécaud of Liza Minnelli in mijn program ma te hebben. Maar schrijf dat maar niet op want anders denken de mensen nog dat ze komen ook..." AMSTERDAM (ANP) - Actrice Ellen Vogel is gisteren ter gelegen heid van haar 65ste verjaardag on derscheiden met de zilveren me daille van de gemeente Amster dam. Ze kreeg de onderscheiding tijdens een druk bezochte receptie in de Amsterdamse Stadsschouw burg, haar aangeboden door de di rectie van dit theater en die van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Namens vrienden en collega's werd de jarige actrice een gebeeld houwd portret van haarzelf van de hand van beelhouwster Constance Wibaut aangeboden. Het beeld houwwerk zal een plaats krijgen in de Stadsschouwburg op het Leidse- plein. Van schouwburg-directrice Cox Habbema kreeg Ellen Vogel een al eeuwen bestaande penning, die overigens in de vergetelheid was geraakt. De bezitter van zo'n penning is altijd welkom in de Stadsschouwburg. Oudere en jongere collega's, zoals Ton Lutz, Willem Nijholt en Loes Hensen spraken de jarige toe en herinnerden daarbij aan het vele dat zij samen met Ellen Vogel op en rond het toneel hebben beleefd. The Royal Ballet in Muziektheater The Royal Ballet met 'Mayerling'. Choreografie: Kenneth MacMillan; muziek: Franz Liszt; decor en kos tuums: Nicholas Georgiadis. Met o.a. Stephen Jefferies, Lesley Collier en Wendy Ellis. Begeleid door het Gel ders Orkest. Gezien op 26 januari in het Muziektheater, Amsterdam. Al daar ook 27 en 28 (tweemaal) janua ri. Het tweede programma van The Royal Ballet is te zien op 30 en 31 (tweemaal) januari. AMSTERDAM - Na het Bolsjoi Ballet is The Royal Ballet uit Londen het tweede dansgezel schap van wereldnaam dat in het Muziektheater optreedt. The Royal Ballet is vooral groot ge worden dankzij twee choreogra fen: Frederick Ashton en Ken neth MacMillan. Ashton stond vijftig jaar geleden mede aan de wieg van het gezelschap en is ook in Nederland niet onbekend; het Nationale Ballet brengt zijn bewerking van 'Midzomer- nachtsdroom'. MacMillan volgde hem in 1971 op als artistiek lei der. The Royal Ballet brengt in het Muziektheater twee verschil lende programma's. Gisteravond werd voor het eerst 'Mayerling' opgevoerd, een avondvullend ballet van MacMillan. Het twee de programma, dat later deze week wordt uitgevoerd, bestaat uit 'A month in the country' van Ashton, 'Gloria' van MacMillan en 'Young Apollo' van de jonge Britse choreograaf David Bint- ley. MacMillan is een van de weini ge hedendaagse choreografen die zich nog aan verhalende avondvullende balletten wagen. Alleen dat al maakt het uit 1978 stammende 'Mayerling' tot een uitzonderlijk stuk; zowel de grootscheepse aanpak als het ro mantische thema maken dat het zowat dwars tegen de tijdgeest ingaat. Het stuk dankt zijn naam aan het jachtslot net buiten Wenen, waar op 30 januari 1899 kroon prins Rudolf van Oostenrijk- Hongarije en zijn zeventienjarige minnares Mary Vetsera dood werden aangetroffen. Die twee voudige (zelf)moord is voor Mac Millan uitgangspunt geweest bij het maken van zijn ballet. Hij heeft een geromantiseerde be werking van dat gegeven willen maken, zonder daarbij de histori sche feiten geweld aan te doen. Gevolg daarvan is wel dat de vele nevenintriges het centrale drama soms moeilijk te volgen maken. Het spreekt min of meer van: zelf dat MacMillan dit onderwerp heeft aangegrepen voor een Kei zerin Sissy-achtig (die overigens ook zelf in het stuk figureert) spektakel. Prachtig aangeklede hofscènes, een spectaculair jachttafereel en een taveerne met veel en losbandig volk zijn voor de hand liggende ingrediënten. Juist dankzij dat gekrioel op een vol podium is 'Mayerling' als kijkspel meestal plezierig. De massascènes zijn zeer los en le vendig geregisseerd, het keurs lijf van de symmetrie is waar mo gelijk vermeden. MacMillan heeft met nadruk getracht een volwassen drama neer te zetten. Dans louter als versiering komt in 'Mayerling' haast niet voor; elke gplo of pas de deux moet een aanleiding hebben. In veel taferelen over heerst de pantomime zo nadruk kelijk, dat je verwacht dat de dansers elk moment kunnen be ginnen te praten. En als er ge danst wordt is dat meestal om uitdrukking te geven aan een staat van heftige beroering. De benadering van MacMillan grenst aan expressionisme, ook al is hij daar in technisch opzicht ver van verwijderd. Met name die mimische delen maken een sterke indruk. In de dans loopt MacMillan vaak tegen de zelf opgelegde beperkingen aan. Door zijn psychologiseren de benadering en de waarde die hij hecht aan zeggingskracht, verkrampen subtiele aanzetten nogal eens tot pathetiek. Dat geldt met name voor de erotisch getinte passages. In eigen land gaat hij door voor een halve ero tomaan, maar het minnekozen in 'Mayerling' doet eerder aan sier- turnen voor twee personen den ken. In andere passages, en dan vooral die waarin de vier vrien den van de prins optreden, geeft hij wel weer blijk van een onver wachte originaliteit. Toch, on danks de onevenwichtigheid is dit woekeren met de klassieke techniek mij liever dan menige herinstudering van balletten uit de vorige eeuw. Wie op acrobatische hoog standjes rekent, komt bij 'Mayer ling' bedrogen uit. Maar de uit voering was over de gehele linie werkelijk onberispelijk. De solis ten zijn geen dansers waar de warmte vanaf slaat, maar wel ui terst trefzeker en met een verfijn de aandacht voor de details. Dat zelfde kon helaas niet worden ge zegd van het Gelders Orkest, dat de begeleiding verzorgde. Het had vaak hoorbaar moeite met de muziek van Liszt en kwam vooral ook volume tekort om in balans te blijven met dit groot gemonteerde schouwspel. ARIEJAN KORTEWEG Gravin Larisch voorspelt Mary Vetsera de toekomst. Scène uit 'Mayerling' van The Royal Ballet. (foto Leslie e. spato

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17