Holland Festival 87meer kwaliteit minder experiment Mary Dresselhuys viert tachtigste verjaardag Balletgala op hoog peil Robuust pianospel OKvia Krenek Wim de Haas speelt afscheidsrol bij de Haagse Comedie DONDERDAG 22 JANUARI 1987 KUNST PAGINA 21 Met nieuw Nederlands blijspel AMSTERDAM (GPD) Mary Dresselhuys viert vandaag haar tachtigste verjaardag. Maar het feest begon gisteravond al met de première van het blijspel 'Een bij zonder prettig vergezicht', dat spe ciaal voor haar werd geschreven door Paul Haenen. Het stuk, waar in zij wordt geflankeerd door Leen Jongewaard en haar dochter Petra Laseur, is tot en met 1 februari te zien in het Nieuwe de la Mar-thea- ter in Amsterdam. Daarna gaan de spelers op tournee. Voorlopig dus nog geen rustige oude dag voor Mary Dresselhuys, die in tevreden heid terug kan zien op 57 jaar toneelervaring en zo'n 150 uiteen lopende rollen. Haar eerste rol speelde zij in 1930 bij het Rotterdam Hofstadtoneel. Daaraan vooraf gingen drie jaar to neelschool. Eert opleiding die door haar ouders geenzins werd goedge keurd. Vader en moeder Dressel huys, woonachtig in Tiel, zagen de theaterwereld als een poel van ver derf en protesteerden heftig toen hun dochter kenbaar maakte dat ze naar die beruchte school wilde. DEN HAAG (ANP - Vrienden van de Haagse Comedie hebben voor de vijfde keer hun prijzen, een oor konde en duizend gulden, toege kend. Ze zijn voor: Jules Royaards voor zijn rol van Michael Trent in ,Eind van de Wereld' van Arthur Kopit, Anne-Wil Blankers voor haar Claire in ,In Wankel Even wicht' van Edward Albee en Wim van den Heuvel voor Jéróme in ,De Maar de jonge Mary Dresselhuys trok zich daar niks van aan en deed toelatingexamen. Ze werd aange nomen en had, zou ze later zeggen, een heerlijke tijd. Op de toneelschool leerde zij Joan Remmelts kennen, met wie zij na het eindexamen trouwde. Remmelts debuteerde in hetzelfde stuk als zijn vrouw: 'Men trouwt geen meisjps zonder geld'. Na twee jaar spelen in Rotterdam werd het echtpaar gecontracteerd door het Amsterdamse gezelschap Het Cen traal Toneel. Daar ontmoette Mary Dresselhuys de regisseur Cees La seur, die haar tweede man zou wor den. In 1934 traden zij in het huwe lijk. De band met Laseur was artis tiek zeer hecht. Samen hielde zij ,,de eigen troep" draaiende. Dat hield in: stukken uitzoeken, voor stellingen plannen, salarissen uit betalen, noem maar op. Dat duur de tot vlak na de oorlog. Toen gin gen ze scheiden en vertrok Dres selhuys naar een ander gezelschap, de Nederlandse Komedie. Ze kwam terecht in talloze blijspelen, Schommelstoel' van Jean-Claude Brisville. De stukken werden alle vorig seizoen uitgebracht. De prijswin naars zijn aangewezen door leden van de Vereniging Vrienden van de Haagse Comedie. De prijzen worden 28 januari uitgereikt na de voorstelling van .Hooikoorts' in Di- ligentia in Den Haag zoals het grote succes 'De man, de vrouw, de moord'. Zij was natuur lijk de vrouw. De man werd ge speeld door een andere gigant: Ko van Dijk. Halverwege de jaren '60 had Ma ry Dresselhuys genoeg van de Ne derlandse Komedie. Ze ging spe len bij Ensemble. Ook Ko van Dijk maakte die overstap. In de periode die volgde stonden Dresselhuys en Van Dijk dikwijls samen op het to neel. Het bleek een combinatie die „klikte". Hun samenwerking zette zich voort in de vrije sector, die Mary Dresselhuys op een gegeven moment had verkozen boven een vaste aanstelling. In 1977 bundel den zij hun krachten in 'Herfst in Riga'. Deze voltreffer leverde Dres selhuys de Theo d'Or op, de hoog ste onderscheiding in de Neder landse theaterwereld. Gesteund door haar derde echt genoot, de vorig jaar overleden A. Viruly, wist Mary Dresselhuys zich wonderlijk goed te handhaven in de vrije produktiesfeer. Ze had (en heeft) een prima neus voor stuk ken waar het publiek massaal op afkomt. Een kleine greep: 'Slip pers', 'De gouden vijver', 'Harold en Maude', 'De sprong'. Haar voor keur heeft altijd duidelijk bij de komedie gelegen. De stukken die Mary Dressel huys in de loop der jaren uitkoos vertaalde zij meestal zelf. Voor haar nieuwste produktie was dat nu eens een keer niet nodig. Omdat in het buitenland niets geschikst te vinden was, werd op aanraden van haar dochter Petra contact gezocht met de schrijver Paul Haenen (ook bekend als Margreet Dolman). Het is voor Mary Dresselhuys de twee de keer in haar carrière dat zij in een Nederlands toneelstuk staat. De eerste keer was in 1965, toen speelde zij in 'En ik dan' van Annie M.G. Schmidt. Ze maakte zich overigens zorgen over het gebrek aan goede rollen voor vrouwen van haar leeftijd. Materiaal voor oudere actrices is dungezaaid. Ze houdt nog wel in de gaten wat er allemaal uitkomt in Parijs. Londen en New York. Echt moeilijk is dat niet want, zo zei ze onlangs in een interview: „Overal is er nog maar eentje zo oud als ik". AMSTERDAM (GPD) „We zijn bezig de Stichting voor Bijzondere Kunstma nifestaties, zoals we eigen lijk heten, om te vormen in een facilitair bedrijf. De naam Holland Festival wordt in het vervolg uitslui tend gebruikt voor het festi val in de maand juni. We hebben namelijk gemerkt dat het verwarring oproept als we de naam Holland Festival gebruiken zodra we bijvoorbeeld betrokken raken bij de organisatie van andere manifestaties, zoals momenteel bij Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa het geval is". Van 1 tot en met 30 juni van dit jaar presenteert Ad 's-Gravesande de 39ste editie van het Holland Festi val in het 40ste levensjaar van de Stichting voor Bijzondere Kunst manifestaties. Directeur 's-Grave sande spreekt daarom van een 'beetje jubileren'. Een speciaal door Jan Blokker geschreven en bij de Staatsuitgeverij te publice ren boekwerk zal de eerste vier de cennia van Nederlands belangrijk ste internationale podium 'in zijn maatschappelijk-culturele context plaatsen'. 's-Gravesande heeft de eerste twee jaar van zijn contract besteed om de toekomst van zijn festivalor ganisatie te verzekeren. Hij kreeg van WVC en de gemeente Amster dam tamelijk harde garanties en wist de sponsorgelden (in novem ber werd een meerjarig contract met de KLM getekend) aanzienlijk te verhogen. Bij de programmering voor het komende festival valt op dat 's- Gravesande het festival zich be wust zoveel mogelijk op één plaats (Amsterdam, al zijn er minieme uitlopers naar Utrecht en Den Haag) laat afspelen. En dat hij ook anderszins zoveel mogelijk zoekt naar topkwaliteit. Vooral in de sec tor muziek, waarvoor 's-Gravesan de uitsluitend verantwoordelijk heid draagt, valt het exclusieve ka rakter op. Voor artistiek risico en experi menten lijkt in het Holland Festi val niet zoveel plaats meer te zijn. Dat verklaart ook waarom het eve nement zich in toenemende mate op de grote hoofdstedelijke podia (Muziektheater, Concertgebouw en Stadsschouwburg) concen treert. De relatie met het tweede circuit (Shaffy, Mickery, Paradiso, Melkweg, Frascati, Brakke Grond, BIMhuis) ontbreekt met uitzonde ring van activiteiten in de IJsbre ker vrijwel geheel, 's Gravesande: „Dit seizoen is het Muziektheater er bijgekomen. Daar willen we ons op richten. Het zal niemand verba zen dat daar ook de meeste gelden mee gemoeid zijn". Het Holland Festival beschikt dank zij de extra fondsen die het rijk en Amsterdam ter beschikking van de manifestatie Culturele Hoofdstad van Europa (die het he le jaar duurt) over meer geld dan in andere jaren het geval is geweest. Maar ook anderszins heeft die con nectie doorgewerkt, als is de uit wisseling met andere Europese landen niet beperkt gebleven tot de EG. Zo zijn er dank zij afspraken met 'het buitenland' vooral afspraken gemaakt over artistieke presenta ties uit Hongarije (vooral composi ties van György Kurtag en Peter Eötvós), Oostenrijk (Wiener Burg theater onder Claus Peymann), West-Berlijn (Schaubühne am Lehniner Platz onder Luc Bondy), West-Duitsland (Ensemble Mo dern der Jungen Deutschen Phil- harmonie: Philharmonische Staatsorchester Hamburg. Ballet der Stadtische Bühnen Frankfurt), België (Nationale Opera uit Brus sel onder Guy Mortier), Ierland (Gate Theatre), Frankrijk (twee jonge dansgroepen: De Hexe Pro duction en Compagnie l'Esquisse), Portugal (jeugdtheater) en Italië (Orchestre e Coro del Teatro Com munale die Bologna onder Riccar- do Chailly, met wie meerjaarlijkse afspraken zijn gemaakt). Zeer veel aandacht heeft het HF opnieuw voor Amerikaanse heden daagse muziek. Behalve een com positieopdracht naar de Duits- DEN HAAG (ANP) - Acteur Wim de Haas wordt binnenkort 61 jaar en gaat met de vut. Hij speelt bij de Haagse Comedie ten afscheid in Spoken' van Henrik Ibsen in de regie van Peter te Nuyl. Na de pre mière op 4 maart in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, volgt een reeks reprises in hetzelfde theater en aansluitend tot en met 14 mei een tournee door het hele land. De Haas was niet alleen te zien en te horen op het toneel, hij vervulde ook tal van rollen voor de televisie en in films. Behalve Wim de Haas spelen in Ibsens tragedie: Lies Franken, Ju les Royaards, René van Asten en Gusta Gerritsen. Willem Frederik de Haas werd in 1926 in Den Haag geboren, volgde de Toneelschool in Amsterdam en speelde achtereenvolgens bij on Hongaarse componist Peter Eot- vös ging er een naar Morton Feld- man. welk stuk bij het Schönberg Ensemble in première zal gaan. Daarnaast is er speciale aandacht voor werk van de bijna 80-jarige grootmeester Conlon Nancarrow en voor Elliott Carter. Steve Reich, Todd Brieff, John Cage, Johna Adams, Carla Bley en anderen. De vierde editie van het Gala voor de Nieuwe Nederlandse Muziek zal hoogtepunten uit het werk van Ot to Ketting, Kees van Baaren. Ru- dolf Escher, Peter Schat, Matthijs Vermeulen, Ton de Leeuw en Tris tan Keuris omvatten zulks om dat Donemus (de Nederlandse uit geverij bij uitstek) ook veertig jaar bestaat. der meer De Schouwspelers en Het Masker, vele jaren bij de Haagse Comedie, verder bij Ensemble, Studio, Nederlandse Comedie, Nieuwe Komedie, Amsterdams Toneel en Podium om in 1974 te rug te keren bij de Haagse Come die. Bekende rollen van hem wa ren Agag in Saul's Dood van Herz- berg, Platus in Esmoreit. Hij speelde in Den Haag in onder andere De Gelaarsde Kat van Lud- wig Tieck, De Biechtvaders van Vincenzo di Mattio, De Kersentuin van Tsjechov en in de laatste jaren de rol van Harko in Prettige Feest dagen van Ayckbourn, die van Kreon in Medea van Euripides en van Theseus/Oberon in Midzomer- nachtsdroom van W. Shakespeare. Hij staat ook in De Storm van Sha kespeare, waarin Eric van Ingen dit seizoen afscheid neemt van het toneel en de Haagse Comedie. De programmeringsstaf van het HF bestaat naast 's-Gravesande uit Mare Jonkers (dans) en Arthur Sonnen (theater). Zij zijn gedrieen ook van hoge eisen uitgegaan voor wat het Nederlandse aandeel be treft. Zo dirigeren Leonard Bern stein en Chailly bij het Concertge bouworkest, studeert de Neder landse Opera Strauss' Die Fleder- maus in onder Johannes Schaaf en Nikolaus Harnoncourt, werkt Ge- rardjan Rijnders in het ad hoe ge zelschap Voorheen ADM aan De dood van Empedokles van Frie- drich Hölderlin en komen het Na tionale Ballet (Van Dantzig en Van Manen) en het Nederlands Dans Theater (Nacho Duato) met gloed nieuw werk. Wim de Haas (foto gpdi De Haas was op de beeldbuis te zien in o.m. Hoffmans Vertellin gen, Arsenicum en oude kant, ver halen van Roald Dahl, De Lem mings, De Weg en Sanne. Hy speel de voorts in films als „10 punt 32" van Arthur Dreifuss, Keefman van Wouter van Leeuwen, Vandaag of morgen van Roeland Kerbosch en Plus Echo van Adri Boon, Koor Concert gebouworkest zelfstandig AMSTERDAM (ANP) - Het koor van het Concertgebouworkest gaat zelfstandig door als Nederlands Concertkoor. Een woordvoerster van het koor heeft dat gisteravond na afloop van een vergadering meegedeeld. Het bestuur van de Nederlandse Orkest Stichting zegde op 16 de cember vorig jaar de samenwer king met het Concertgebouwor kest op uit bezuinigingsoogpunt en omdat het koor op artistiek ni veau niet aan de verwachtingen zou voldoen. De leden van het koor hebben nu besloten hun activiteiten zelfstan dig voort te zetten. Het nieuwe koor telt 140 leden en richt zich op een negentiende- en twintigste- eeuws repertoire. In de nieuwe op zet is het Nederlands Concertkoor beschikbaar voor engagementen met verschillende Nederlandse orkesten. Een aantal orkesten heeft vol gens de woordvoerster al belang stelling getoond. „Er blijken voor onafhankelijk opererende semi- professionele koren in Nederland voldoende bestaansmogelijkheden te zijn", aldus de woordvoerster Ten aanzien van de rechtsvorm en het artistieke en zakelijke beleid is een aantal commissies gevormd die het koor zullen adviseren. Yard van Nes, A. van Dantzig, S. van dei- Linden, B. Haitink en H. Vonk hebben volgens de woordvoerster toegezegd in het comité van aanbe veling van het koor zitting te ne men. Toneelpedagoog F. Sterneberg overleden Op 86-jarige leeftijd is overleden de acteur Ferdinand Sterneberg. Ster neberg is 22 jaar als leraar werk zaam geweest aan de toneelscho len in Arnhem en Amsterdam. Hij verwierf een grote faam als toneel- en is onder meer verbonden ge weest aan het Hofstad Toneel, het Nederlands Volkstoneel, Ensem ble en Theater. Tijdens de Tweede Wereldoorlog speelde hij een rol in het kunstenaarsverzet. Hij wordt vrijdagmiddag om 15.30 uur gecre meerd in het crematorium West- Sterneberg debuteerde in 1921 gaarde in Amsterdam. Pianorecital door Olivia Krenek met werken van Men delssohn, Beethoven en Chopin. Gehoord op 21 januari in de Kapelzaal van K&O. LEIDEN - Felix Mendelssohn-Bartholdy is onder meer bekend door zijn voorliefde voor de muziek van J.S. Bach en hij zorgde er als jongeman in 1829 voor dat de Mattheüspassion voor het eerst na pre cies honderd jaar weer werd uitgevoerd. Ook in Mendelssohns vele pianostukken is Bachs invloed te bespeuren, getuige de vele preludes en fuga's die hij componeerde. De meeste hiervan zijn vergeten, maar gisteravond liet Olivia Krenek twee preludes (op. 35 nr. 1 en op. 104 nr. 1) horen. De zangerige thema's doen denken aan de Lieder ohne Worte waarvan Mendelssohn er vele voor pia no en ook een voor cello en piano gecomponeerd heeft. Olivia Krenek, die in Joegoslavië opgroeide en zich later in Nederland vestigde, liet de vleugel zingen in de vloeiende melodieën zonder dat het zwijmelig werd. Een heel ander karakter heeft Beethovens "Waldsteinsonate" op. 53. die begint met stugge re peterende akkoorden. Het weerbarstige karakter werd door de pianiste overtuigend gedemon streerd, alleen het lyrische tweede thema van het eerste deel had ik graag zachter gehoord. Dit gold voor de meeste zachte passages in het programma voor de pauze, die nogal fors werden aangepakt. Het was jammer dat het geheugen de pianiste twee keer in de steek liet, in het laatste deel van Beethoven en in het eerste stuk na de pauze, de ballade op. 38 in F van Chopin. Ze wist zich er wel uit te redden, maar de concentratie viel toch weg. Voor de zekerheid speelde ze de laatste twee stuk ken van blad. Gaandeweg klonk haar pianospel weer zekerder en ook meer genuanceerd. Klonk de impromptu op. 29 van Chopin nog wat onrustig, de vier etudes van dezelfde componist die ze speelde waren hel der en evenwichtig. De etude op. 25 nr. 12 in e klein met zijn drieklanken over de hele piano kwamen er briljant uit, terwijl toch de melodische lijn naar vo ren kwam. Het meest overtuigend vond ik Chopin's scherzo op. 31 in bes met zijn grillige uitbarstingen en schrijnende akkoorden. Olivia Krenek trok de ene keer virtuoos, de andere keer gepassioneerd alle registers van de vleugel open. Een korte toegift van Villa-Lobos zorgde voor een lichtvoetig slot. FRANK DEN HERDER Ondanks ziekte Balletgaia Dansersfonds '79, met Het Natioanel Ballet, Dansproduk- tie, Alexandra Radius en Han Ebbe- laar, Alessandro Molin en Matz Skoog, Francesca Sposi en Raffaele Paganini, Wim en Jan Broeckx e.a.. Gezien op 21 januari in het Muziek theater, Amsterdam. AMSTERDAM - Het gala van het Dansersfonds is dit keer door pech achtervolgd. Carla Fracci en Gheorge Iancu, sterren van het Ballet van de Scala in Milaan, moesten door ziekte van Fracci verstek laten gaan. Een waardige vervangster leek gevonden in Sylvie Guillem, een jonge prima ballerina van de Opera uit Parijs, maar ook zij werd ziek. En dat voor een gala dat deels ten doel heeft geld in te zamelen voor de omscholing van dansers die om gezondheidsredenen voortijdig hun loopbaan moeten beëindi gen. Dit vierde gala had mede daar door een wat ander karakter dan eerdere afleveringen. Het zwaar tepunt lag niet op de vorige eeuw, maar op werk van tijdge noten met een lyrische inslag. Zonder het geflonker van virtuo ze pas de deux uit de oude doos oogde het programma wat min der feestelijk, maar de inhoude lijke kwaliteit had er niet onder te lijden. Bovendien: het op z'n paasbest geklede publiek flon kerde zelf al genoeg. Francesca Sposi en Raffaele Paganini van het Ballet van de Opera in Rome waren nu de eni gen die voor klassiek vuurwerk zorgden. Ze brachten 'Le Corsai- re' naar Petipa en gaven een zeer robuuste interpretatie ten beste. In de pas de deux leek het wel alsof een zeerover er met een Barbie-pop vandoor wilde gaan. In de solo's toonde Paganini zich een Rambo van het klassieke ballet, terwijl zijn partner met duidelijke tegenzin leek te dan sen. Een show die om cijfers smeekte. Your votes please techniek een negen, rolopvatting een twee. Heel wat belangwekkender was de dans van de Belgische ge broeders Broeckx, van wie de één bij het Nationale Ballet danst en de ander bij het Ballet der Deutsche Oper in Berlijn. Met de haren strak achterover geplakt waren ze bijna inwisselbaar. Ze gaven aan de pas de deux van Roland Petit een spanning en' fa natisme mee, die je bij deze Fransman niet voor mogelijk zou houden. Opvallend was dat het programma nog een tweede dans voor twee mannen bevatte: de 'Lieder eines fahrenden Gesel len' van Maurice Béjart, uitge- het In 'Les Sylphides' werden so listen van het Nationale Ballet bijgestaan door een uit leerlin gen van het Haagse Koninklijke Conservatorium bestaand corps de ballet. Solisten en leerlingen kweten zich naar behoren van hun taak, al was er weinig inter actie en was de uitvoering aan de trage kant. Alexandra Radius en Han Ebbelaar - initiatiefnemers van het Dansersfonds - brachten het dramatische 'La Notte' uit hun programma met choreogra fieën van Nils Christe. De twee leukste stukken wa ren voor het eind bewaard. Pauli ne Daniëls heeft Dansproduktie inmiddels verlaten, maar voor één keer stond ze weer samen met Beppie Blankert en Bianca van Dillen op de planken om 'In Concert' te brengen, dat Hans van Manen voor hen maakte. Zo viel drie vroedvrouwen van de moderne dans in ons land, die aan de wieg van de loopbaan van veel andere dansers hebben ge staan, terecht de eer te beurt om als eerste moderne dansgroep in het Muziektheater op te treden. 'In Concert' is zeker niet het meest bevlogen werkstuk van Van Manen, maar de door Harry de Wit gemaakte glas- en slag- Koningin Beatrix woonde gisteravond het vierde balletgala van de Stichting Dansers Fonds '79 bij in het Muziektheater in Amsterdam. Tijdens de pauze werd zij voorgesteld aan de solisten Jan en Wim Broeckx (links). Coleen Davis (midden) en Robert Marcherndl (rechts). (f0to anpi harp maakte bijna alles goed. Het instrument klonk fabuleus in deze ruimte. Alleen al daarom is het jammer dat 'In Concert' niet meer te zien zal zijn. De uitsmijter van de avond was het weerzien met 'Vier letzte Lieder' van Rudi van Dantzig, dat vele jaren niet kon worden gebracht omdat de erven van Ri chard Strauss niet toestonden dat diens muziek werd uitge voerd. Dat verbod is sinds kort gelukkig opgeheven, want 'Vier letzte Lieder' is een absoluut hoogtepunt in het oeuvre van Van Dantzig, waarin hij een roe rend evenwicht tussen hart stocht en helderheid heeft weten te bereiken. ARIEJAN KORTEWEG Vriendenprijs voor Royaards, van den Heuvel en Blankers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 21