'Het is een feestje, elke avond weer' PODIUMBLIK Jasperina de Jong nog even als 'De Gekkin van de Gracht Installaties Evelyne Janssen grappig intermezzo DINSDAG 20 JANUAR! 1987 PAGINA 17 LEIDEN - Toneel, (Spaanse) dans en muzikale shows, de agen da's van de Leidse theaters ma ken er voor wal deze week betreft melding van. Nathalie Sarraute In het LAK-theater zijn woens dag' en donderdagavond voor stellingen le zien van 'Wat mooi'/ 'Dat daar' door Theater Persona. Het gaal om eenakters van Na thalie Sarraute, die zijn geregis seerd door Femke Boersma Theater Persona heeft zich dit seizoen een onderzoek naar een nieuwe theatertaal ten doel ge steld. Daartoe koos men voor het. in Nederland nog niet eerder ge speelde, toneelwerk van drie gro te Franse schrijfster, onder wie Nathalie Sarraute. In dit geval leefde blijkbaar ook bij Persona zelf de vrees of een minutieuze enscenering van deze eenakters de taalfilosofische achtergronden aan de toeschouwer zou prijsge ven. Niet voor niets stelt de pro grammatoelichting als voor waarde voor de toegankelijkheid van deze teksten, dat men 'daar moeite voor wil doen'. Maar zelfs die (wel vaker onmisbare) wil garandeert nog geen succes. De voorstelling maakt volgens een vorige maand in deze krant afge drukte recensie de indruk, dat elk zinnetje wel tienmaal is gea nalyseerd. Het gevolg daarvan is een nadrukkelijkheid in het taal gebruik, die binnen het kader van Sarrautes taaltheorie een nuancenrijkdom zou moeten rea liseren. Dat lukt naar de mening van de recensent niet; in het beste geval ontstaan slechts wat humo ristische dialogen. Het element humor geeft steun voor de spelin- terpretatie, en zowel Edda Be rends als Fred Va assen en. Jaap Wieringa nemen veelal hun toe vlucht daartoe. Tegen de tachtig Jan Rilsema tekent voor de re- een dik uur spelen ze het verhaal van twee broertjes rond bedtijd. Tegen de achtergrond van een groot bed spelen de avonturen van het tweetal zich af Voor kin deren vanaf vijf jaar. Aanvang 15.00 uur. Redactie Pieter C. Rosier Moeder van David S. gie van de voorstelling 'Tegen de tachtig' door 'De Mug met de Gouden Tand', een voorstelling die op vrijdag-en zaterdagavond in het LAK-theater is te zien. Vol gens een Amerikaanse futurologe zal de mens van morgen pas in de ruimte in zijn element zijn. Moe ten we dus maar afwachten wat Star Wars voor ons in petto heeft'.' De actrices Mouna G Borgesius Joan Nederlof en Maureen Teeu- wen vliegen volgens de program matoelichting liever zelf de lucht in opzoek naar speelruimte. 'Op eenzame hoogten arrangeren zij een rendez-vous met illustere, be jaarde maar niet bedaagde, voorgangsters en voorgangers die een eigen universum hebben gecreëerd. Niet om zich. zoals zo veel mensen tegenwoordig, gela ten op het ergste voor te bereiden maar om het onvoorstelbare zo dicht mogelijk te benaderen, oefe nen zij zich in de kunst van het sterven. En rukken met weerbar stige, grimmige en levenslustige humor het masker van hun on verschilligheid af Want verbeeld je dat de verbeelding dood zou zijn'. Aan dat laatste moet 'De Mug met de Gouden Tand' kenne- Aijk niet denken. Broertjes Frank en Rene Groothof komen zondagmiddag voor de derde keer terug naar het LAK-theater. weer met de voorstelling 'Broer tjes'. Het betreft de kinderversie van de produktie 'Gebroed', die Frank en René Groothof destijds bij het Werkteater maakten. In Afscheidsvoorstellinge n van Yvonne Keuls toneelstuk 'De moe der van David S.' worden van avond- en morgenavond gegeven m de Leidse Schouwburg. Yvon ne Keuls, schrijfster van het des tijds zo succesvolle stuk 'Jan Rap en z'n maat', heeft veel gesprek ken gevoerd met ouders van ver slaafde kinderen. Deze gesprek ken vormden de basis voor het boek 'De moeder van David S waaruit later weer het gelijkna mige toneelstuk is ontslaan. Cen traal in het stuk staat - wat Yvonne Keuls noemt - een losma- kingsproces. Uit puur zelfbehoud en in het belang van de eventuele andere gezinsleden moeten de ou ders leren om zich niet te laten meeslepen in de ellende van hun verslaafde kind. Het dilemma tussen ouderliefde en zelfbehoud, daar gaat het in dit. stuk vooral om. De belangrijkste rollen in de ze vrije produktie worden ge speeld door Ma rijke Merckens de moeder) en Ferd Hugas (de va der). door Bart Romer als David en Sylvia Holstijn als zijn zusje. Dore Smit en Adriaan Adriaan- se spelen de buren van het gezin S. De regie is van Jo Dua. Jacobs en Van Dijk Pan Jacobs en Louis van Dijk twee muzikale kameraden op tournee. Bedreven de toetsen van het klavier beroerend reizen ze stad en land af met hun pro gramma 'Van Èach tol Beatles'. De afstand tussen de twee B's is groot genoeg om ook Burt Bacha- Edda Barends en Jaap Wi ga in één van de eenakters Nathalie Sarraute racli en Bill Evans, Michel Le grand en Gabriel Fauré aan bod te laten komen hi het virtuoos verpakte nolenpakket. Klassieke klanken en meer populaire melo dieën met daarnaast nogal wat knipogen naar de jazz. Kortom van alles wal en voor elk wat wils wellicht. De namen van de' twee pianisten, de een bekend vooral van de jazz. de ander be roemd door zijn improvisatiela- lent. slaan in elk geval garant voor een volle bak donderdag avond in het theater aan de Oude Vest. Fiesta Gitana Theaterproducent Da Silva brengt dit seizoen voor de dertig ste keer zijn Fiësta Gitana uit Van deze Jlamencoshow worden meer dan dertig voorstellingen gegeven, waarvan één vrijdag avond in de Leidse Schouwburg. Voor dit dertigste programma heeft Da Silva teruggegrepen naar de eerste jaren van Fiesta Gitana met onder anderen Car men Casarubios. de danseres die ook faam verwierf met het cite ren van gedichten op de maat en de melodie van de flamencomn- ziek. Zoals destijds heeft ze als -+• Fiésta Gitana, het feest der zi geuners, beleeft dit seizoen zijn dertigste aflevering ifotopn partner de sterdanser Curro Ve- lez. die het gezelschap leidt. Ver der treden op de zangers-dansers El Toro en El Moro. De laatste ge niet bekendheid om zijn interpre taties en brengt zijn dochter La Morita mee. die wordt be schouwd als écu van de beste ver tolksters van de zigeuner-flamen co. alsmede zijn zoon de gitarist José Luis El Monto. Eerste zan ger is El Nmo de San Lorenzo. Gecontracteerd is verder het zan geresjes La Chiqui. een opkomen de ster. Voorts dansen nog Juan Manuel Süverio De lijst ver- meldt ook de namen van de dan- seressen La Lucretia vu Lupe van de gitarist Quique Paredes. Het programma opent met een volksfeest in de streek van Mala ga. Na de presentatie van ver schillende hoogtepunten uil de flamencokunst wordt het besloten niet het feest van Sevilla, de stad waar deze kunst is ontstaan Jasperina de Jong Jasperina de Jong brengt op zaterdag- en maandagavond haar programma 'De Gekkin van de Gracht' op het podium van de schouwburg. De voorstel- lingenreeks duurt overigens niet zo heel lang meer. want Jasperi na bereidt alweer een nieuwe de draad in 'De Gekkin van de Gracht' wordt gevormd door een vrouw, die carriere wil maken als artieste, maar daarbij haar gezin niet uit het oog wil verlie zen. Het merendeel van de tek sten is geschreven door Ivo de Wijs. op muziek van Joop Stok- kermaus. Elders op deze pagina een interview met Jasperina de Jong. dat zowel over 'De Gekkin '■(in ih' Grachtals over haar nieuwe show. met als titel 'Victo ria'. gaat. De toneelgroep Imperium brengt zondagmiddag weer een voorstelling van 'Pissebetter' in het eigen Microtheater aan de Oude Vest. Aanvang 14.30 uur. Teater Spitsboef. Zo luidt de naam van een nieuwe Leidse amateurtoneelgroep, die uit oud leden van de toneelgroep Visser 't Hooft bestaat. De groep presen teert zich vrijdagmiddag in de aula van het Dr. W.A. Visser 't Hooft-lyceum met 'An Inspector Calls', een toneelstuk van de En gelse schrijver John Priestley. Aanvang 14.30 uur. VLISSINGEN (GPD) - „We hebben even met de gedachte gespeeld om een vervolg te maken op 'De Gekkin van de Gracht'. Dat is namelijk zo'n leuk procédé en ik vind het zelf ook nog steeds vreselijk leuk. Maar aan de andere kant heb ik er een hekel aan om terug te grijpen op een succes, dat wil ik niet, dat is te gemakkelijk. Dus heb ik tegen Ivo de Wijs gezegd: laten we iets to taal nieuws doen. We zijn al druk bezig met vergade ringen en nog deze maand gaat hij schrijven aan het nieuwe programma, dat de titel 'Victoria' krijgt" De enige overeenkomst met 'De Gekkin' (zaterdag- en maandag avond in de Leidse Schouwburg) is volgens Jasperina de Jong dat het weer een one-woman-musi- cal wordt: „Ik wil dit vooral nog een keer gaan doen, omdat ik mi.) de laatste anderhalf jaar veel meer met het publiek bezig ben gaan houden. Ik praat met de mensen, ik dol met ze en dat is me erg goed bevallen. Vroeger sprak ik nooit rechtstreeks tot mijn publiek. Dat was gewoon een gebrek aan zelfvertrouwen. Gek klinkt dat misschien bij mij, want ik ben mij er van bewust dat ik op het toneel altijd over kom als iemand die wel weet wat ze staat te doen. Dat wist ik ook wel. maar dat soort dingen durf de ik toch nooit aan''. „Dat zelfvertrouwen heb ik nu gekregen en ik ben niet meer voor iets raars te vangen als er wat uit de zaal geroepen wordt. Ik vind dat vreselijk leuk en wil proberen dat in de volgende show een beetje uit te werken. Ik heb in 'De Gekkin' een nummer waarin ik even praat met mensen in de zaal. Je krijgt altijd andere antwoorden en het is leuk daar op te kunnen reageren. Ik kan soms erg ad rem uit de hoek ko men en soms ook helemaal niet, maar dat hoeft ook niet. En .je bent al gauw ad rem. hoor. als het een beetje to the point is. is het publiek al blij". „Ivo is met het idee voor 'Vic toria' gekomen en ik was er met een voor geporteerd Victoria is de zakenvrouw van het jaar. Dat heeft iets met de EG, de verenig de staten van Europa te maken. Ik zal mijn eigen secretaresse spelen, mijn eigen werkster en allerlei andere figuren. In 'De Gekkin' zitten veel elementen van mijzelf, het is toch Jasperina die daar staat, maar het is Jaspe rina niet, want ze speelt een rol. Dat transparante zal het volgen de programma houden, de perso- nalityshow zal ook zo nu en dan om de hoek gluren" Zwaktebod „Er is mij wel verweten: ze speelt een rol. ze durft niet haar eigen leven tot onderwerp te ma ken van haar show. Daar valt niets aan te durven, maar ik vind liet een zwaktebod om je eigen leven op het toneel te zetten, niet interessant, een soort gegluur. Pas als ik niks anders weet, zal ik dat doen. 'De Gekkin' heeft geen autobiografische trekjes, al wil men die er wel in zien. Ja. ik heb ook een gezin gehad, ik heb ook een kind. Zoals ik op het toneel tegen 'mijn zoon' spreek, sprak ik ook wel eens tegen mijn pube rale zoon. maar dat doen bijna al le moeders, dus dat is niet speci fiek van mij. Ik heb het allemaal wel eens keertje meegemaakt. Ik ben niet meer piepjong, dus weet ik een heleboel dingen des le vens en kan ik daar rustig over zingen". „Maar ik zing niet over mijn overleden echtgenoot. Absoluut met. In 'De gekkin' heb ik een slotliedje. acht regeltjes. Ik zei te gen Ivo. bij het applaus wil ik nog iels zingen tegen de mensen van jullie waren mijn psychiater. bedankt voor de sessie. Dat had ik bedacht vanuit de rol van de gekkin. Maar na de premie re belden mensen uit het vak, ken nissen mij op en zeiden: oh, kind. ik heb zo moeten huilen bij dat laatste liedje. Die hadden dat echt gezien als Jasperina die zingt dat zij over haar depressie heen is gekomen door deze voor stelling. Ik was stomverbaasd". „Ze waren ook hevig ontroerd door het liedje 'Trouw'. Een prachtige tekst: 'Niets saaiers zegt men dan het dichtst bijzijn- de en niets mooiers zegt men dan een open deur'. Dat gaat over trouw, dat als je met iemand leeft, je niet altijd nieuwe open deuren binnen gaat, maar kiest voor de ballast die je al die jaren al hebt met elkaar. Het was mijn eerste show zonder Eric, dus hebben ze dat daarop geprojec teerd, hoewel het echt gezien moest worden vanuit de gek Bordje Het overlijden van Ene Herfst, bijna twee jaar geleden, leidde er toe, dat Jasperina zich zelf bezig moest gaan houden met de sa menstelling van haar program ma: ..Dat deed Eric altijd voor mij. Ik kreeg het op mijn bordje Dat is nu anders. Ik wist niet dat ik dat kon en het gaat toch erg leuk. Ik schrijf zelf niks, ik kan ook helemaal niet rijmen. Maar Ivo is door mij geènspireerd en vindt het heerlijk om voor mij te schrijven Wat kan ik meer wen sen? Die man is literair zeer be gaafd. ik kan dat vast niet zo goed als hij". Hoewel Jasperina met cabaret, musical en toneel al ruimschoots blijk heeft gegeven van haar veelzijdigheid, voegde zij in haar 49ste levensjaar een nieuwe loot toe aan haar toch al rijk aan ta lenten voorziene stam: filmactri ce. „Dit voorjaar heb ik een film gemaakt onder regie van In Schenkkan, naar een boek va Inez van Dullemen, 'Vroeger i dood'. Het is een film voor he alternatieve circuit, die later ook op tv wordt uitgezonden. Inez van Dullemen beschrijft de te loorgang van haar beide ouders, door ziekte en een soort demen tie. Vrij heavy en heel herken baar". Jasperina speelt de hoofdrol van de dochter, die thuis man kinderen heeft, maar bovendien haar ouders begeleidt. De m der wordt vertolkt door Elise Hoomans, de vader door Max Croiset. De film gaat deze maand in première. Ondanks deze uitstapjes blijft Jasperina echter het theater trouw. 'De Gekkin' speelt ze nog tot en mot 13 februari en 28 okto ber moet 'Victoria' in première gaan. „De magie van het theater. Ik ben altijd moe tegen de tijd dat ik op moet treden en denk altijd, oh. ik wou dat ik niet hoef de. oh god, ik heb geen zin. Maar dan gaan de lichten aan. je bent geschminkt, je staat er en he weg. Dat is dan het circuspaard in je. Je weet dat het leuk wordt, 't is een feestje, elke avond weer. En mijn orkest en alle medewer kers vinden het ook een feestje Dat heb je nodig, je kunt het niet alleen hoor". FRANS DOELENMAN AMSTERDAM Koningin Beatrix ontving gi stermiddag ter gelegenheid ran het 150-jarig bestaan van het literaire tijdschrift De Gids' uit handen van de schrijver Harry Muhsch een jubileumjaargang van De Gids. De jubileumviering had plaats in het Rijksmuseum in Amsterdam (fotoANri Expositie 'Nestvlicders, installaties van Evelyne Janssen, t/in 6 februari. Galerie AZL, Gebouw 1 nieuwbouw, Rijnsburgerweg 10, Leiden. Ge opend di t/m vr. van 13.00-17.00 uur. LEIDEN - Sommige mensen zijn verwoede verzamelaars; de één heeft (bijna) alles over voor ansichtkaarten van voor 1940 of voor antiek, de ander spaart postzegels, dan wel suikerzakjes, om enkele overbekende verza melgebieden te noemen. Een buitennissiger voorbeeld van verzamelwoede is Evelyne Jans sen, die in de loop der jaren een keur aan speelgoed en (kitsch-) voorwerpen heelt bijeenge bracht, waarmee zij installaties opbouwt. Na projecten zoals de inrichting van etalages van o.m de koffiebar 'De Kleine Ku p' aan de Nieuwe Rijn en exposi ties, zijn installaties en objecten van Evelyne Janssen tol 6 fe bruari te zien in de galerie van het AZL. Een bonte verzameling voor werpen, meestal van plastic, zijn over twee vitrines verdeeld. Mo gelijk is Evelyne Janssen gein spireerd door de 'ready mades' Hertje op pootjes van Marcel Duchamp, ook zij plaatst objecten in een andere context door een ongewone com binatie van gewone dingen. An ders dan de experimenten van Duchamp in het tweede decen nium van deze eeuw. wordt dit principe in talloze variaties door gevoerd. Verder maakt een twintigtal installaties deel uit van deze ex positie. De uitstalling van de meest uiteenlopende, kleurrijke voorwerpen is niet een willekeu rig verkregen combinatie. Evely ne Janssen heeft zeker oog voor de keuze van materiaal en vorm overeenkomsten. Het resultaat past in een programma, waarin persoonlijke thema's met alge mene verweven zijn. Een gevoel van heimwee, besei' van tijd, le ven en dood, zijn verbeeld door middel van voorwerpen, die een afspiegeling zijn van 'de grote Sprookjes in 'Sneeuwwitje', nostalgie in 'Venezia' en 'Plaats vervangend heimwee en vergan kelijkheid in 'Hoe oud is oud"'', passen duidelijk binnen het the matische kader. Minder uitge sproken vond ik installaties als 'Ik geloof dat ik me hier maar verstop' en 'Eerste rijkdom'. Daartegenover slaan weer komi sche ('Boom om angsthaasjes te vangen') en met gevoel voor ma teriaal samengestelde en uitge dachte stukken, zoals 'IJzeren helm'. De quasi-museale opstel ling van deze laatste etalage met bodemvondsten en bijbehoren de teksten was zo 'echt' dat een passerende archeoloog werkelijk interesse toonde voor de Ro meinse helm. Door het sterk persoonlijke stempel en de overstelpende hoeveelheid dingetjes, die, naar mijn gevoel, niet altijd de ge dachtenwereld van de maakster kunnen verduidelijken, heb ik mijn reserves tegenover dergelij ke presentaties. De onbevangen heid tegenover speelgoed en kit scherige voorwerpen maakt op den duur vaak plaats voor eigen normen over smaak. Evelyne Janssen heet dit gevoel steeds behouden. De indruk die ik aan 'Nestvlieders' (een verwijzing naar jonge vogels die snel het nest kunnen verlaten) is die van een aardig, soms grappig inter mezzo; een buitenbeentje in de tot nu toe gehouden reeks ten toonstellingen bij het AZL. Met deze tentoonstelling loopt deze galerie, die een landelijk gericht kunstbeleid zo hoog in het vaan del heeft, niet in de pas NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17