'De Gids sleept zijn
geschiedenis mee'
Plaatjes bij een boek
Bestuur Voorzieningsfonds
Kunstenaars legt werk neer
Onderhoudend concert
met goede solisten
KIJK UIT
VRIJDAG 16 JANUARI 1987
KUNST
PAGINA 21
!1
Letterkundig maandblad bestaat 150 jaar
Chairing Cross Road 84:
VLISS1NGEN/AMSTERDAM
(GPD) - De Gids. roemrucht letter
kundig periodiek, bestaat ander
halve eeuw en dat feest wordt op
opvallend grote schaal gevierd.
Daartoe hoort de koninklijke aan
wezigheid bij de officiële jubileum
viering. maandag 19 januari in het
Rijksmuseum in Amsterdam.
Voorts wordt gewerkt aan een
herdenkingsnummer, een boek dat
150 jaar rijke, kruidige en vooral
ook deftige geschiedenis be
schrijft. een tentoonstelling en een
aantal evenementen in het Amster
damse theater De Balie.
De Gids wordt gerekend tot de
oudste en invloedrijkste letterkun
dige maandschriften in de Lage
Landen. Die kwalificatie is te be
perkt. Al vanaf de oprichting is de
aandacht gevestigd op algemeen
culturele aspecten, politiek en we
tenschap. Óp dat brede terrein
heeft het tijdschrift historie ge
maakt en loopt een lange ontwik
kelingslijn die de hier en daar ge
vreesde beweging van toen ver
bindt met het bezadigd geachte in
stituut van nu.
Engagement en vernieuwing
hebben enkele malen een duidelijk
stempel gedrukt. De maatschappe
lijke ontwikkelingen van de late ja
ren '60 en de neerslag ervan in het
tijdschrift brachten De Gids tot
een - tijdelijk - hoogtepunt in het
aantal abonnees: drieduizend. In
middels, zo'n goede vijftien jaar la
ter, moet men het weer met het ge
wone schommelingsgetal van
tweeduizend stellen. Dat lijkt keu
rig te passen in interesse-scores
van de culturele magazines.
Is het aantal ook voldoende om
zonder zorg naar een bicentenaire
DEN HAAG (GPD) - Het bestuur
van het Voorzieningsfonds voor
Kunstenaars in Den Haag heeft
zijn werkzaamheden opgeschort.
Dit besluit is genomen uit protest
tegen de weigering van de rijks
overheid om duidelijkheid te ver
schaffen over de financiële per
spectieven voor dit fonds. Het mi
nisterie van sociale zaken stopt op
1 januari 1988 de steun (1,1 miljoen
gulden) aan het fonds dat duizen
den kunstenaars uit alle sectoren,
die een minimum-inkomen heb
ben of van een uitkering leven, van
een beroepskostenvergoeding
voorziet. De vergoedingen worden
gebruikt voor kunstenaarsmate
riaal, atelierhuur en andere onkos
ten.
Bovendien heeft minister Brink
man van cultuur aangekondigd de
subsidiëring van beroepskosten
voor kunstenaars medio dit jaar
drastisch te beperken. Brinkman
wil de beroepskostenvergoedingen
voor een beperkt aantal beeldende
kunstenaars onderbrengen in een
eigen (WVC-)Fonds voor de Beel
dende Kunst dat op datzelfde tijd
stip zal worden opgericht.
Het WVC-Fonds komst in de
plaats voor de dan afgeschafte
uit te kijken? Laurens van Kreve
len, namens Meulenhoff uitgever
van De Gids: „Zonder zorgen is het
nooit helemaal. Dat zou ook niet
goed zijn. Er blijft nu ruimte voor
wat spanning. De uitgever doet er
geld bij. net zoals de overheid dat
doet. Ik zie het als de taak van een
literaire uitgever om, zolang de
economie het toestaat, zo'n waar
devol instituut in stand te houden.
Een niet langer voortbestaan van
De Gids zou ik een ernstig tekort
vinden. Tijdschrifen van dat for
maat hebben de eigenschap te
functioneren als fuiken waarin ta
lent verzameld wordt. Dat talent
moet ergens terecht kunnen en het
vraagt daar, zoals telkens weer
blijkt, ook om".
Fuik
an Krevelen, die in zijn fonds
ook uitgaven als Hollands Maand
blad en Het Moment heeft, ziet het
tijdschrift als een heel aparte disci
pline. „Het is het gebied tussen het
meer officiële boek en het echt
commerciële penodiekenbedrijf.
Mensen uit de sfeer van literatuur
en wetenschap kunnen er terecht
en niet zelden leiden hun publika-
ties tot boekuitgaven, hier bij Meu
lenhoff of elders. Wij leggen geen
enkele claim".
Laurens van Krevelen ziet de te
rugloop in het abonneebestand
van de laatste jaren niet als de
grootste ramp. „De Gids sleept zijn
geschiedenis mee. Er is een groot
aantal echt trouwe lezers. De tijd
van een echte Beweging is, denk
ik, voorbij. De Gids als gids - in de
letterlijke zin - heeft plaatsge
maakt voor een forumfunctie. Har
ry Mulisch spreekt over 'het parle-
Beeldende Kunstenaars Regeling
(BKR) van het ministerie van so
ciale zaken. Uit dit fonds wordt een
beperkte groep kwalitatieve beel
dende kunstenaars van inkomsten
voorzien door middel van beurzen,
stipendia en opdrachten. In de
praktijk komt dit neer op een jaar-
'salaris' van 40.000 gulden. Kunste
naars zonder middelen van be
staan kunnen een beroep doen op
een 'sociaal vangnet' dat onderdeel
vormt van deze fondsopzet.
Als beide departementen hun fi
nanciële bijdragen aan het Voor
zieningsfonds inderdaad willen
beëindigen respectievelijk beper
ken, zal de functie van dit fonds,
dat al sinds 1935 geld van de over
heid krijgt, minimaal worden. Vol
gens een woordvoerster van het
ministerie van WVC zal voor de
niet-beeldende kunstenaars, die
via dit Voorzieningsfonds worden
gesteund (filmers, toonkunste
naars enz.), een 'oplossing' moeten
worden gezocht.
Zolang de financiële middelen
dat toelaten, zal het bureau van het
Voorzieningsfonds de activiteiten
ten behoeve van de circa 8000 aan
gesloten beroepskunstenaars
voortzetten.
ment' waar alle stemmen ook stem
kunnen krijgen en ik vind dat een
nuttige en geschikte duiding. De
Gids werkt in de rustige sfeer aan
speciale projecten als themanum
mers op velerlei terrein. Maar, echt
spectaculair hoeft dat niet te zijn.
Daar ligt de winst niet. De Gids is
immers allang door de tijdsbarrie-
re heen. De academische bindin
gen zijn gebleven en die statig
heid? Ik vind dat geen minpunt
Een flitsje terug in de tijd leert
dat De Gids uit ongenoegen is ge
boren in het jaar 1836 toen de Am
sterdamse uitgever Beijerinck de
'Vaderlandsche Letteroefeningen'
van Yntema een beschaafde doch
stevige hak wilde zetten. Op
Nieuwjaarsdag 1837 verscheen het
eerste nummer, geredigeerd door
Robide van der Aa, die de weg vrij
maakte voor de grote roerganger
Potgieter. Deze ging zo ver in zijn
bestrijding van de 'Vaderlandsche
Leuteroefeningen' dat De Gids
weldra - naar de kleur van het kaf
tje - 'De Blauwe Beul' werd ge
noemd. Naast Potgieter waren
Bakhuizen van den Brink en Bus
ken Huet van groot belang voor de
ontwikkeling van het tijdschrift,
dat al vanaf het begin met felle te
genstroom rekening moest hou
den.
Zo leidde de Beweging van
Tachtig tot oprichting van De
Nieuwe Gids die een zekere geza
pigheid te lijf ging. Lang duurde
die verzonkenheid echter niet en
via redacteuren en medewerkers
als De Meester en Couperus kwam
een nieuw élan de kansen op over
leving versterken.
Na de Tweede Wereldoorlog
volgde een fusie (zonder gezichts
verlies) met het (voorheen) illegale
tijdschrift Ad Interim. De Gids was
een uitgeverszorg voor achtereen
volgens Beijerinck, Van Kampen,
De Haan en Meulenhoff.
Het tijdschrift is de 150e jaar
gang ingegaan onder redactie van
Gotfried van Benthem van den
Bergh. H. B. G. Casimir, Wiel Kus-
ters, Harry Mulisch en Bram de
Swaan. Voor het jubeljaar staan
specials op het programma over
De Gids. Nederland in de ogen van
buitenlanders. Verzuiling. Jaloe
zie, Franse cultuur, Poëzie en Het
Korte Verhaal.
Laurens van Krevelen presen
teert maandag het feestprogramma
in de aula van het Rijksmuseum,
waar Gidsvoorzitter Harry Mulisch
te 16.00 uur het openingswoord
spreekt. De historicus professor E.
H. Kossmann houdt de feestrede
en voorts is er 'Muziek rond De
Gids' van Henri Viotta, Matthijs
Vermeulen en Louis Andriessen.
In september wordt in het Let
terkundig Museum in Den Haag de
tentoonstelling 'Honderdvijftig
jaar De Gids' geopend. Bij die gele
genheid verschijnt ook het herden
kingsboek als co-produktie van
Letterkundig Museum. Meulen
hoff en Be2ige Bij. Hel schrijfwerk
is in handen van Remieg Aerts.
Piet Calis en Wiel Kusters.
In de maand september houdt de
Slichting Literaire Activiteiten
Amsterdam in het theater De Balie
een reeks thema-bijeenkomsten:
muziek, poezie, een openbare
redactievergadering en de historie.
Charing Cross Road 84 van James
Roose-Evans naar het gelijknamige
boek van Helene Hanff. Met: Anne-
Marie He.vligers, Wim van den Heu
vel, Agnes Veger, Maria Stiegelis en
Victor Low. Regie: Guido Jonckers.
Gezien op 15 januari in Het Paradijs,
zoldertheater van de Koninklijke
Schouwburg, Den Haag. Aldaar nog
te zien vanaf 24 januari op vrijdag,
zaterdag en zondag (matinee) tot en
DEN HAAG - Channg Cross
Road 84 was het adres van Marks
Co. een antiquarische boek
handel in Londen. De in New
York woonachtige schrijfster
Helene Hanff is via een adverten
tie op de hoogte van het bestaan
van deze zaak. Op 5 oktober 1949
schrijft ze een vriendelijk briefje
met het verzoek om eens wat
boeken aan haar toe te sturen.
Haar bestelling wordt behandeld
Residentie Orkest o.l.v. Gyorgy Le-
hel, met werken van Michael Haydn.
Leopold Mozart en Josef Haydn. So
list Jacques Zoon in het Concert
voor fluit en orkest van Franz Anton
Hoffmeister. Gehoord in de Stadsge
hoorzaal op 15 januari.
LEIDEN - Met een soort 'rond
om-programma bracht het Resi
dentieorkest werken uit de klas
sieke tijd, waarbij de nadruk nu
eens niet op de grote drie
(Haydn, Mozart, Beethoven) uit
die periode lag, maar op compo
nisten die in de schéduw van de
ze meesters werkten. Wat hen
verbond waren de stilistische
principes volgens welke zij allen
hun muziek schreven. Familie
banden maakten het bovendien
niet eenvoudiger om zich als
componist te profileren: het valt
tenslotte niet mee om een be
roemde oudere broer te hebben
zoals in het geval van Michael
Haydn, of een geniale zoon zoals
vader Mozart.
Toch moet niet vergeten wor
den dat het werk van al deze
componisten de achtergrond
door Frank Doel. Het is het begin
van een jarenlange briefwisse
ling, die zich van een zakelijke
correspondentie over het sturen
van speciale tweedehandsboe-
ken tot een hechte vriendschaps
band ontwikkelt.
Aanvankelijk schrijft alleen
Frank Doel de brieven, later
richt ook wel eens een andere
werknemer van Marks Cu zich
schriftelijk tot Helene Hanff. Na
de dood van Frank Doel besluit
vormt waartegen de composities
van de grote drie gezien en
beoordeeld moet worden.
De toneelmuziek bij Voltaire's
toneelstuk Zaïre van Michael
Haydn is charmante muziek van
de hand van een vakman die ori
ginaliteit niet ontzegd kan wor
den, al zal het hedendaagse pu
bliek bepaald niet meer op
schrikken van het plotseling ge
bruik van slagwerk zoals trian-
Aan het gewone instrumenta
rium kan volgens Mozarts aan
wijzingen een draailier, doedel
zak of hakkebord toegevoegd
worden. De keuze was gevallen
op hel hakkebord, een snaarin
strument waarbij de snaren met
twee stokken voorzien van platte
uiteinden aangeslagen worden.
Omdat die snaren niet afge-
zij deze bijzondere briefwisse
ling te publiceren. En met dat
boek oogst Helene Hanff einde
lijk veel succes, nadat zij jaren
lang als schrijfster moeizaam in
haar levensonderhoud heeft
kunnen voorzien.
Op basis van deze boekuitgave
heeft James Roose-Evans een to
neelstuk samengesteld Bij de
Haagse Comedie maakt Wim van
den Heuvel van deze Frank Doel
een sympathiek, maar vooral ook
dempt kunnen worden klinken
in een snelle melodie de tonen
nogal eens door elkaar, een heel
merkwaardig effect binnen de
orkestklank. Met John Helsdin-
gen als virtuoos hakkebord-spe
ler kreeg dit pretentieloze, maar
toch wel eisen stellende werkje
een uitvoering waarin raffine
ment en kleine slordigheden uit
eindelijk overheersten,
gel, bekkens grote en kleine
trom, toentertijd Turkse muziek
genoemd. Met veel precisie en
verfijning speelde het orkest on
der Gyorgy Lehel, Godfried Hoo-
geveen droeg een sublieme solo
bij. Leopold Mozart schreef een
Sinfonie bijgenaamd Die
Bauernhochzeit voor een nood
lijdend muziekgezelschap in
Augsburg.
excentriek type. Anne-Marie
Heyligers als Helene Hanff is in
het begin te uitbundig, maar
wint geleidelijk aan geloofwaar
digheid
Op het podium zijn de twee
noodzakelijke locaties aangege
ven: links aan de zijkant het ka
mertje van Helene in New York.
de rest is voor de Londense
boekwinkel gereserveerd. De
grote vraag is nu. hoe dit gege
ven van een briefwisseling naar
het theater wordt vertaald. Dat
valt tegen - het is een brave op
lossing: de twee hoofdpersona
ges monologiseren in brieven-
taal.
Rechtstreeks vanuit de tekst
zijn daarbij een paar (soms wel
grappige) toneelplaatjes be
dacht Terwijl bijvoorbeeld Hele
ne belooft een kerstpakket te
sturen, zijn Frank en zijn mede
werkers (die weinig meer dan
couleur locale mogen zijn) dat te
gelijkertijd aan het uitpakken
Zo zijn er meer trucjes om iets
van actie op het toneel te bren
gen. In de boekwinkel dribbelt
men wat af en aan om het voort
schrijden van de tijd te suggere
ren. Helene rommelt soms in
haar kamertje. Als ze schrijft, dat
ze bang is om per ongeluk as of
gin te morsen op een prachtige
boekuitgave, dan inderdaad,
dan heeft ze net een glas gin in
geschonken en steekt ze een si
garet op.
De brieven, die Frank Doels
vrouw Nora aan Helene schrijft,
pasten kennelijk niet in het
strakke toneelconcept. Dat is
jammer; het zijn juist heel per
soonlijke en alledaagse briefjes.
Ook ontbreekt de brief van
Franks dochter, waarmee de Ne
derlandse boekuitgave afsluit.
Daarentegen heeft de toneelbe
werking een verrassend slot, dat
pas ëcht theater is. Helene vertelt
over haar eerste bezoek aan Lon
den. Jaren en jaren heeft ze daar
naar uitgezien, ter gelegenheid
van het verschijnen van de En
gelse uitgave van 'Charing Cross
Road 84' is het zover. Frank is
dan al gestorven.
Op het toneel zien we Helene
voor het eerst in het decor van de
winkel van Marks Co staan.
Tegen de lege stoel van Doel zegt
ze: 'Frank, ik ben er'. Van zulke
echte theatrale momenten had
den er meer moeten zijn.
WIJNAND ZEILSTRA
Franz Anton Hoffmeister
schreef met zijn fluitconcert in D
een sierlijk werk, waarin virtuo
ze passages en elegante melo
dieën de solist alle kans geven
om te schitteren. Leek Jacques
Zoon in het eerste deel nog wat
geremd, in het tweede en derde
deel spreidde hij al zijn grote
kwaliteiten ten toon: een heldere
toon in het uitgesponnen Andan
te. pittig spel in het zwierige
Rondo waarbij alle technische
mogelijkheden uitgebuit wer
den.
Met de Symfonie no. 88 van Jo
sef Haydn als slotstuk werd op
eens duidelijk wat een werkelijk
groot componist met muzikaal
materiaal kan doen in de verras
sende vondsten, de originaliteit
in de verwerking van de thema's
toont zich de meester.
Het Residentie Orkest met
Gyorgy Lehel heeft voor een on
derhoudende avond gezorgd,
waarin de ernst slechts zelden
om de hoek kwam kijken.
MIES ALBARDA
Exposities
Leiden
Rijksmuseum Boerhaave - Steen-
straat, 'Balans van een eeuw', Neder
landse natuurwetenschappen en ge
neeskunde in de 19e eeuw, t/m mid
den '87. di. t/m za. van 10-17 uur. zo
van 13-17 uur
De Lakenhal - Oude Singel, Beeld
houwwerk van Jan Wolkers, t/m 8/2.
di. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur
Rijksmuseum voor Geologie en Mine
ralogie - Hooglandse Kerkgracht.
'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4. ma
t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur.
Galerie Denise Stephan - Bakker-
steeg, beelden van Elsa Westland en
tekeningen van Peer van Meer, t/m 8/
2; vr. t/m zo. van 10-22 uur.
Galerie Fotomania - Koppenhink
steeg, fotowerken van Peter Hans Hij-
ma, t/m 14/2; wo t/m za van 13-17 uur.
Antiquariaat Van Paddenburgh
Diefsteeg. zeefdrukken Gerd Arntz. b
m 31/1. wo t/m vr 13-18 uur. do 19-21
za 12-17 uur. zo 14-17 uur.
Fenix, Botermarkt - schilderijen Ste-
phine van Gennip. t/m 15/2, Holiday
Inn - Egyptische schilderijen van H
Middel, t/m 5/2; dag 10-22 uur..
Leidse Schouwburg - Oude Vest. ap
plicaties en grafiekcollages van Nan
cy en Onno Hoekstra, t/m 31/1; ma. t
m vr. 11-15 uur, za. 10-12 uur
Galerie 't Huys beneé - Nieuwe Rijn
expositie Leny Noyen, vr. 14-16 uur
za., zo. van 12-16 uur.
Galerie AZL - werk Evelyne Janssen
vanaf 9/1; dag. 10-17 uur. za. en zo 14
17 uur.
Lakgalerie - Cleveringaplaats, Tony
van Wassem. schilderijen, Eric van
Straaten, foto's, t/m 23/1; ma. t/m vr
10-22 uur.
Werkplaats De Bange Duivel - Rijn
dijkstraat. monumentale gralïek van
Arthur Puts. tot 29/1; do. 13-17 en
19.30 tot 22.15 uur; za en zo. van 13-17
Piggelmee - Janvossensteeg 59, Mar
tin van Dijk en Peter Panders, olie
verfschilderijen, dag. beh. zo. van 9-18
Ars Aemula Naturae - Pieterskerk
gracht 9, werk van docenten. 11/1 t/m
1/2.
Leiderdorp
Gemeentehuis - Statendaalder, jonge
foto-kunstenaars, t/m 25/1; ma. t/m vr
Leythenrode - Hoogmadeseweg, foto
grafie van A. Plesman t/m 19/2; dag
8-20 uur
Muzenhof - Gordijnsingel, groepsten
toonstelling van portretten, t/m 18/2.
di. t/m vr. 14-18 uur, za 9.30-12.30 uur.
Rijnsburg;
Museum Gen. Oud Rijnsburg - Oude
Vlietweg 6, 'De Andere Middeleeu
wen' en 'Toen ik op school was', t/m
1/2; vr. 19-21 uur. za. 10-16 uur
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, zijde
en collages van Tine Verbeek en kera
miek en brons van Ina de Ruyter. t/m
5/2; woe., do., za. en zo. 14-16 uur
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat
olieverf van Janny Spaargaren en ke
ramiek van Ellen van Bendegom. t m
5/2; woe., do., zo. 14-16 uur. za. 10-lf
Alphen
Rhijnkade elf - Rijnkade 11. naïeve
kunst, grafiek en schilderijen uit Ne
derland, Duitsland. Frankrijk en Joe
goslavië. 10/1 t/m 5/3; di. t/m za. 10
17.30 uur. vr. van 10-21 uur
Hillegom
Hal Kulturele Raad - Prinses Irene
laan 16, Wim Jonker, beeldhouwer
12/1 t/m 30/1.
Concerten
Klassiek
Het Amsterdams Gitaartrio komt
vanavond naar de Kapelzaal van
K&O. Het zal er werken uitvoeren
van Vivaldi (deel uit De Vier Jaarge-
De celliste France Springuel,
maandagavond te beluisteren in de
Kapelzaal van K&O. (foto pri
tijden). Debussy (Suite Bergamas-
que). Mozart (Sonate KV 448), Meije
ring (Miss Garcia doesn't ring anymo
re) en Huntrakul (Collections for
three guitars). Het trio bestaat uit He-
lenus de Rijke. Johan Dorrestein en
Olga Franssen. Aanvang 20.15 uur
Het Trio Bergonzi geeft zondagmid
dag een concert in de Groene Kerk in
Oegstgeest. Het Parijse trio, bestaan
de uit Daniel Weissmann (viool). Fre
deric Laine (altviool) en Alain Cour-
mont (cello), zal composities vertol
ken van Schubert. Von Dohnanyi,
Mozart en Roussel. Aanvang 14.00
De celliste France Springuel en de
violist Rudolf Werthen treden maan
dagavond in de celloserie van K&U in
de Kapelzaal op. Het tweetal zal
werken ten gehore brengen van Glie-
re. Van Beethoven. Vieuxtemps en
Kodalv. France Springuel. die aan het
Koninklijk Conservatorium in Brus
sel werd opgeleid, kreeg internationa
le bekendheid toen zij de vierde prijs
van het Tsjaikovski-eoncours in Mos
kou behaalde. Rudolf Werthen begon
zijn internationale loopbaan nadat hij
prijswinnaar was geweest van het Ko
ningin Elisabeth Concours in Brus
sel Aanvang 20.15 uur.
De pianiste Olivia Krènek geeft
woensdagavond een recital in de Ka
pelzaal van K&0. Ze zal composities
spelen van Mendelssohn (Prelude op
35 nr. 1 en Prelude op. 104 nr. 1). Van
Beethoven (Sonate op. 53 'Wald-
stein') en Chopin (Impromptu in As
gr.t op. 29. Scherzo in bes kl.t. op. 31.
Fantaisie Impromptu op. 66 en enkele
etudes). Aanvang 20.15 uur.
Jazz
Het Quartet Suer/Borstlap treedt vrij
dagavond om 22.00 uur op in de
Burcht, Burgsteeg 14 in Leiden. Bart
Suèr speelt altsax, Michiel Borstlap
piano, Peter Bergman contrabas en
Aldo Peereboom slagwerk. Om 23 30
uur volgt een optreden van Tom
Beek, een veelbelovend jong saxof'o-
Harry Hekman geeft zaterdagmiddag
wederom in de Burcht, om 15.00 uur
een presentatie van Workshop LVC
Het Leerorkest Hot House, onder lei
ding van Rolf Delfos, geeft om 17.15
uur een uitvoering. Om 19.30 uur
volgt dan een presentatie van Work
shop Hot House, onder leiding van
Wlady Podsada.
Het Greetje Bijma Quintet staat om
22.00 uur op de planken van de
Burcht. Greetje Bijma (stem). Alan
Laurillard (saxofoons). Piet Hoeksma
(gitaar). Gerard Ammerlaan (contra
bas) en Charles Huffstadt.
De Stichting Jazzzolder Hot House
verzorgt een moderne jazznight in het
Waaggebouw aan de Aalmarkt. Het
Surinam Music Ensemble zal er op
treden. Aanvang 21.30 uur.
Ter afsluiting van de jazzweek is er
zondagmorgen om 1100 uur in de
Pieterskerk een gospelconcert. De
gospel-zangeres Dee Daniels die de
avond ervoor ook optreedt in de
stadghoorzaal is ook hier van de par
tij. Zij zal zichzelf aan de piano bege
leiden Ook het befaamde Jaffo Gate
Kwartet werkt aan dit concert mee
Het Britse Rent Party is met een ne
genmansbezetting bijna een orkest
De groep speelde met de zanger Jack
son Sloane en broer en zus Wilmott
(tenor en alt saxofoon) op het beroem
de Kool Jazz festival in New York.
Lokatie: Paard, Prinsegracht 12-14 in
Den Haag. aanvang 23.00 uur.
Pop
De Leidse hardrock formatie Satan s
Claw speelt vrijdagavond in het zol
dercafe van het Leids Vrijetijds Cen
trum (LVC) aan de Breestraat Ze spe
len alleen eigen nummers. Aanvang
23 00 uur
De Katwijkse beatgroep Les Zazous
presenteert zaterdagavond in het
LVC hun nieuwste single 'Another
Town'. In 1984 werd deze band uitge
roepen tot een van de beste popkrant-
bands van dat jaar. In '85 kwam haar
eerste single 'Wake up, Wake up' uit.
Naast Les Zazous staat ook de Leidse
band Cadillac Walk die avond in het
LVC op het podium. Cadillac behaal
de dit jaar net niet de finale van de
Grote Prijs van Nederland Aanvang
22.30 uur.
Leiden
Schouwburg
vr 16 en za 17,20.15 uur, Ned Volksto
neel met 'Boefje'
zo 18, 20.15 uur. Liesbeth List en
Ramses Shaffy met 'Kussen'
ma 19. 20.15 uur, Nikos brengt 'Em-
brassons-nous. Folleville'
di 20 en wo 21, 20.15 uur, toneelstuk
Yvonne Keuls: 'De moeder van David
S.'
do 22. 20.15 uur, pianofestival met
Pim Jacobs en Louis van Dijk
LAK-theater
vr 16 en za 17. 20 30 uur. F Act speelt
'Mercedes'
wo 21 en do 22.20.30 uur, Theater Per
sona met 'Wat mooi. dat daar'
zo 18, 15.00 uur, Mimegroep Oceaan
met 'Slot Woppestein'(kindervoorst
Microtheater
zo 18. 14.30 uur Imperium met 'Pisse-
better'(kindervoorst
Wassenaar
Boerderij Ter Weer
za 17, 20.15 uur. dansgroep 'De
Sprong'
Amsterdam
vr 16 za 17 en zo 18. 20.15 uur. Jasperi
na de Jong. 'De gekkin van de gracht
Stadsschouwburg
vr 16 za 17. 20.15 uur. zo 18 14 00 uur.
Publiekstheater 'Een pompstation'
vr 16 za 17 di 20 woe 21 en do 22. 20 15
uur. Publiekstheater, 'Protest'
zo 18. 20.15 uur. Fiesta Gitana
vr. 16 za 17 ma 19 di 20 woe 21 en do
22, 20.15 uur, zo 14.00 uur. De Salon,
'Macbeth'.
Concertgebouw
vr 16 20.15 uur. 'Orlandokwartet
vr 16 20.15 uur. en zo 18 14.15 uur.
'Concertgebouworkest met mmv Vik
tor Liberman'
za 17 15.00 uur.'RPhO' (Beethoven)
za 17 en zo 18 20.15 uur.'NedPho Ka
merorkest' (Mozart),
zo 18 14.15 uur. 'Arcis Ensamble' (Mo
zart). 20.15 'Clifford Park' (Bas)
ma 19 20.15 uur, 'Udo Reinemann. ba
riton; Rudolf Jansen. piano'.(Schu-
bert).
di 20 20.00 uur. 'Ned. Studentenor
kest mmv Marin Mars, viool. (Breu
ker. Prokofiev). 20.15 uur, 'Peter Za-
zofsky, viool; Alan Weis, Piano'
woe 21 12.30 uur. 'Concertgebouwor
kest (grat20.15 uur.'A'dams Harp-
kwintet (Debussy)
woe 21 wn do 22 20.15 uur. 'Concert
gebouworkest mmv Antonio Mene-
ses.cello. (Haydn).
Muziektheater
vr 16 en zo 18 20.00 uur. Komische
Oper Berlin 'Giustino'
za 17 en ma 19 20 00 uur. De Ned Ope
ra 'Bons Godoenov'
Nieuwe de la Mar
ma 19 20.15 uur. Heddy Lester. Frank
Affolter 'Nu of nooit'.
Den Haag
Appeltheater
vr 16 za 17 woe 21 20.15 uur, 'De Ap
pel. 'Marat/De Sade'
Diligentia
vr 16 za 17 en di 20 20.15 uur. Haagse
Comedie 'Hooikoorts'.
di 20 12.45 uur. Centrum 'Een lichte
woe 21 20.15 uur. Toneelgr. Venster.
'Polyester Polka'.
Kon. Schouwburg
vr 16 za 17 en zo 18 20.15 uur, Haagse
Comedie. 'De storm'
zo 18 14 00 uur. woe 21 20 15 uur.
Haagse Comedie. 'Een bruid in de
morgen'.
ma 19 20.15 uur, Kitty Janssen e.a.,
'Allemaal leugens',
di 20 20.15 uur. Centre dramatique de
Rennes.'Embrassons nous, Follevil
le'
Congresgebou w
vr 16 20.15 uur. Residentieorkest,
mmv Jaques Zoon. fluit (Havdn. Mo
zart).
ma 19 20.15 uur, NPhO, 'Mozart.
Schubert".
Diligentia
zo 18 11.30 uur, 'Rene Rakier', piano-
,(Bach Smetana), 14.30 uur, 'Susan
Bradbury', piano (Schumann, Liszt.)
Rotterdam
Luxor Theater
vr 16 z.a 17 ma 19 t/m do 22 20.15 uur.
Jan Blaaser 'Wie spaart wie'
Theater Zuidplein
vr 16 20.15 uur. Ned. Dans Theater ju
nioren 'Quartet Light'
vr 16 za 17 20.30 uur. Cab. Klunder
Co. 'Nooit meer liften'
za 17 20.15 uur, Johnny Kraaykamp
jr ea 'De babysitrevue',
zo 18 14.00 tot 24.00 uur, Theaterdag,
m oa Zwarte hand. Martin v Waarden
berg, Benni's. Limited Company, mi-
megr. Oceaan. Bob Bert, Peter Pan
prod Alex d'Electrique. Echte Man
nen. Groot niet te vermnden. Dans
Showorkest.
di 20 20.15 uur. Frisse Jongens, 'Ons
Lowietje heeft een engel gezien'
woe 21 do 22 20.15 uur, Pleunie touw
en Hugo Metsers. 'Het kan vreemd
vr. 16 20.00 uur.Eric Clapton.
De Doelen
vr 16 19.30 uur, Radio Kamerorkest
mmv Jennifer Bate. orgel (oa Fau-
ré),20.15 uur Alicia de Larocha. piano
(oa Turina, Beethoven)
za 17 15.00 uur, Harmomekapel Ex
celsior. 20.15 uur Radio Filh. Orkest
mmv Robert Holl, bas. Charlotte Mar-
giono. sopraan oa Mozart, Bellini).
der Heuvel in Charing Cross Road 84.
Anne-Marie Heyligers en Wh