'Ik haat moralisme' Amsterdam arme culturele hoofdstad PODIUMBLIK Cabaretier Youp van 1 Hek: Pianotrio voldoet aan muzikale eisen DINSDAG 6 JANUARI 1987 KUNST PAGINA 17 'Requiem for Mammaw' door Ensemble Ensemble, donderdagavond in de Leidse Schouwburg (foto Frits Falkenhagen) LEIDEN - Een gevarieerd aan bod van toneel, dans, cabaret en musical deze week in de Leidse Schouwburg. Cleopatra Wat het toneel betreft, de uit jonge toneelspelers bestaande groep 'De Zaak' komt morgen avond naar het theater aan de Vest met 'Antonius en Cleopatra', een produktie, die vorige maand in Amsterdam in première is ge gaan. Shakespeares befaamde, uit 1623 daterende toneelstuk telt 34 rollen. 'De Zaak' schrapte niet minder dan 29 personages en be perkte de handeling tot Egypte en Rome. En maakte er onder het motto 'Wees een kind van je tijd, beheers die tijd' een 'eigentijdse' voorstelling van, zoals men al eerder in deze kolommen kunnen lezen. Antonius en Cleopatra hebben nog steeds iets met elkaar, ook in deze moderne zetting. De tekst is nagenoeg geheel van Sha kespeare, zo laat 'De Zaak' zeker heidshalve nog weten, maar de opeenvolging van gebeurtenissen en de afloop zijn veranderd. Ensemble Ensemble Ensemble is een nieu- Redactie Pieter C. Rosier we internationale dansgroep, die donderdagavond de Leidse Schouwburg aandoet. De artis tieke leiding van het gezelschap, dat afwisselend in de Verenigde Staten en in Nederland werkt, wordt gevormd door choreografe Lidy Mouw en componist John McDowell. Bij hun samenwer king staat de integratie van mo derne dans en hedendaagse mu ziek voorop. 'Requiem for Mam- maw'waarmee de groep naar deze stad komt, heet in muzikale zin een synthese te zijn tussen Westerse en Indiaanse begrafe- nismuziek. De choreografie is geinspireerd op rituelen van de Oglala-indianen, waarin de geest van de overledene door al lesbehalve treurige muziek en dans in leven wordt gehouden. Vier dansers en vier musici ma ken deze voorstelling. Van 't Hek 'Tunnel zonder vluchtstrook'. Zo luidt de titel van het nieuwe programma van cabaretier Youp van 't Hek, die deze voorste ling uitbrengt samen met de ac teur Onno Molenkamp. In dit programma, dat vrijdag- en za terdagavond te zien is in het theater aan de Oude Vest, speelt Ploef opnieuw met 'Geertje Giebel en het slaapzand' «foto pr» Molenkamp een toneelmeester, die vlak voor zijn pensioen staat en de kans grijpt een oude droom in vervulling te doen gaan: zelf optreden. En Youp van 't Hek. heeft de rol van een scherpe caba retier, die zijn idealen heeft ver loochend. Het blijft voor alles op actualiteit gericht cabaret wat men van dit duo te zien en te ho ren krijgt. Meer over hun voor stelling kan men elders op deze pagina lezen. Jazzavond De zondagavond is gereser veerd voor Antwoord Affair, een jazzgroep uit het Brabantse Mierloo, die de opening van de Leidse Jazzweek in de schouw burg verzorgt. De groep bestaat uit 35 zangers en zangeressen en 8 orkestleden. Kindertoneel Het Leidse kindertheater 'Ploef geeft zondagmiddag in de schouwburg een voorstelling van 'Geertje Giebel en het slaapzand welk zelfgeschreven toneelstuk al eerder in o.m. de Merenwijk is opgevoerd. De voorstelling is spe ciaal bedoeld voor kinderen tus sen de vier en negen jaar. Aan vang 15.00 uur. „U hoort nog van me" en: „Ik wil beroemd worden". Twee uitspraken die een gedreven en van ambities vervulde jongen van een jaar of achttien eens uit zijn mond heeft laten rol len. Youp van 't Hek - want hij was die jonge man - vertelt het wat gea museerd en toch ook met zekere voldoening. Zel den zijn uitspraken zo be waarheid als deze twee zinnetjes. „U hoort nog van me", sprak hij vol zelfvertrouwen toen hij de di rectiekamer van de Kleinkunst academie verliet, waar hij een week op een oriëntatiecursus had gezeten. Hij had toen juist gehoord dat hij wel weer kon op krassen, omdat de academie niet kon toestaan dat een leerling al hier en daar een aula van een school of voor honderd gulden een zaaltje huurde om te kunnen optreden. Voorstellingen overi gens waar soms niet meer dan twee man in de zaal zaten: een broer en zijn vriend Pieter van Empelen, die nu zijn nieuwste programma regisseert. En „Ik wil beroemd worden" zei Youp van 't Hek tegen de impresario van Fons Jansen als verklaring voor zijn verzoek of hij niet eens een weekje met Fons op diens tournee mee mocht reizen. Het mocht en sindsdien koestert hij een warme vriendschap met Fons Jansen. Youp van 't Hek kan dus tevre den zijn. Niet alleen op de Klein- kunstakademie hebben ze nu van hem gehoord en in de wereld van het Nederlandse cabaret heeft hij thans een zekere be roemdheid, voor zover je dit woord in Nederlandse verhou dingen kunt bezigen. 'Meer ge luk dan wijsheid' was de titel van een van zijn eerste program maatjes, die nauwelijks of geen publiek trokken. Een titel die Youp van 't Hek nu, zoveel jaren later, haast als symbolisch be schouwt voor zijn artistieke car rière. „Ik heb vooral ontzettend veel geluk gehad," verklaart hij zijn succes. Veel geluk, natuurlijk, maar succes komt niemand zo maar aanwaaien. Ook Youp van 't Hek niet. Pas de laatste paar jaar is hij doorgebroken. Daarvoor is het veel sappelen geweest. Voorstel lingen in onooglijke zaaltjes, spe len voor een publiek van ander halve man en een paardekop. Maar toch stug doorgaan, omdat je gek bent van het vak, omdat je meent iets te zeggen te hebben. Sommige schouwburgdirecteu ren, zoals Gerrit ter Horst van de Leeuwarder Harmonie, zagen wat in hem, gaven hem met zijn toenmalige cabaretgroepje 'Nar' kansen. Youp van 't Hek heeft die kansen altijd met beide han den aangegrepen, heeft zijn en thousiasme nooit verloren, is steeds blijven geloven in eigen kunnen. De zinnetjes: „U hoort nog van me" en „Ik wil be roemd worden" moeten hem toch altijd ergens door het ach terhoofd hebben gespeeld. Met 32 jaar is Youp van 't Hek een gevierd cabaretier, een be kende persoonlijkheid die in een broodjeswinkel wordt aange sproken en op straat gegroet door volslagen onbekenden. Nu Freek de Jonge, met wie hij veel maar niet altijd terecht is verge leken, niet meer optreedt, staat hij duidelijk aan de top van het strijdbare, zo men wil 'linkse' ca baret. Zijn faam heeft hij de laat ste paar jaar rotsvast gevestigd met programma's als 'Man ver mist' en 'Verlopen en verlaten', voorbeelden van wat nog waar lijk cabaret mag heten, omdat het bijtend en scherp is, alert en actueel, schokkend en vrijmoe dig, ongebonden maar toch met een onmiskenbare geëngageerd heid en een solidair mededogen met de werkelijke slachtoffers in deze wereld Toch zegt hij: „Ik haat moralis me. Ik ga niet met een vingertje naar het publiek wijzen en dan uitroepen dat zij allemaal kloot zakken zijn, omdat zij niks doen tegen alle ellende en onrecht in de wereld." Hij wil niet preken, maar hij meent wel iets te zeggen te hebben. „En dat wil ik ook kwijt," roept hij uit. „In elke ar tiest schuilt een normale dosis ij- delheid, maar als dat het enige motief zou zijn om voor een zaal met mensen te gaan staan, zou je na een jaar of twee wel uitge praat zijn, denk ik. Je kunt je pu bliek niet blijvend bedriegen. Als je onwaarachtig bent, heb ben ze dat snel door." Youp van 't Hek neemt zijn pu bliek bijzonder ernstig, al wil hij het in een voorstelling best rin geloren. Hij kan ook slecht tegen het gezeur van artiesten over al die verre afstanden die zij moe ten afleggen. Helemaal naar Leeuwarden of Vlissingen. „On zin. Het is ten eerste je baan. En ten tweede, wat is ver? In ander half uur ben je toch bijna over al." Leerzaam Zijn nieuwe programma 'Tun nel zonder vluchtstrook', dat ko mend weekeinde in de Leidse Schouwburg is te zien, speelt Youp van 't Hek samen met de dertig jaar oudere Onno Molen kamp, gepokt en gemazeld in en op het toneel. „Werken met On no is waanzinnig leerzaam, een begenadigd acteur die gelouterd is in het vak. Ik heb, omdat ik hem zo goed ken, heel geinspi reerd voor hem kunnen schrij ven. En hij doet het prachtig. Werkelijk, ik denk dat Onno zal gaan schitteren." In dit program ma speelt Onno Molenkamp een toneelmeester die vlak voor zijn pensioen staat en de kans grijpt een oude droom in vervulling te doen gaan: zelf optreden. En Youp van 't Hek heeft de rol van een scherpe cabaretier die zijn idealen heeft verloochend, tot een heel gelikte entertainer is ge worden, die de Internationale niet meer in zijn hoofd, maar op een compact-disc heeft. Youp van 't Hek heeft dit pro gramma afgelopen zomer tijdens in zijn agenda en het lijdt eigen lijk geen twijfel of de bezettings graad van de zalen zal evenals bij zijn vorige programma 'Verlopen en verlaten' weer bijkans hon derd procent zijn. „Ja, ik heb ontzettend veel geld verdiend, maar ik ben niet te koop", ver klaart hij. Van 't Hek illustreert dat door te vertellen dat hij een aanbod om voor een bedrag met zes cijfers voor de komma een Ster-spot te maken voor een heel grote firma, heeft afgeslagen. Hij zou, vindt hij, zijn geloofwaar digheid bij het publiek verliezen, als dat hem voor de televisie een bepaald produkt zou horen aan prijzen en hem later in de zaal bij voorbeeld het doen en laten van multi-nationals aan de kaak zou horen stellen Eén seizoen Telkens, als hij over zijn nieu we programma praat, raakt Youp van 't Hek in vuur en vlam. In de kale, armoedige repetitiezaal in 'De Populier' in Amsterdam speelt en leest hij herhaaldelijk brokstukken uit zijn nieuwe show voor aan de interviewer aan de andere kant van de primi tieve houten tafel en vaak ver geet deze dan even de weinig in spirerende entourage, krijgt hij al een idee hoe het straks zal zijn, op een toneel met een ingenieus decor en in een zaal met ver wachtingsvol publiek, dat overi gens slechts één seizoen de gele genheid heeft Youp van 't Hek en Onno Molenkamp in 'Tunnel zonder vluchtstrook' te 'zien, al zal ook van dit programma wel weer over zoveel tijd een televi sie-registratie komen. Hierna komt er weer een solo-program- ma. heeft Youp van 't Hek nu reeds vast besloten. HENK V.D. MEULEN Youp van t Hek: 'Ik heb vooral ontzettend veel geluk gehad', (foto c zijn vakantie in Frankrijk ge schreven. Onno Molenkamp is in dit programma beslist geen 'aan gever', maar hij heeft een vol waardige rol. Toch blijft het een optreden van Youp van 't Hek, dat wel telkens zwaar verstoord wordt door tegenhanger Onno Molenkamp. En uit die verstorin gen komen steeds de nummers voort. De constructie van dit pro gramma is heel ingenieus, mis schien wat toneelmatiger dan de vorige voorstellingen. Maar de toonzetting is dezelfde. Het blijft voor alles waarlijk op actualiteit geënt cabaret, met harde grap pen en uithalen naar machtheb bers, met angst om het lot van de wereld, met twijfel en vertwijfe ling. Kortom, het blijft de humor en de visie van Youp van 't Hek. Vooral prachtig geformuleerde verbale humor, want zegt hij: „Ik moet het heel erg van taal heb ben." Ook in dit nieuwe pro gramma bewijst Youp van 't Hek dat hij schitterende teksten kan schrijven. Herhaaldelijk vragen collega's hem of hij ook voor hen een tekst wil schrijven. „En ik doe dat een enkele maal ook wel, zoals bijvoorbeeld voor de show van Martine Bijl. Maar meestal is het zo dat als ik een goede tekst voor iemand heb geschreven, ik denk van: „Zonde, die kan ik zelf ook wel gebruiken" en dan tegen die collega zeg: 'Jammer, maar ik heb niks kunnen bedenken.'" Hoezeer hij wellicht ook alleen als tekstschrijver aan de bak zou kunnen komen, hij peinst er vooralsnog niet over om met op treden te stoppen. „Ik blijf caba retier," roept hij strijdlustig. Honderdtachtig voorstellingen staan voor het komende seizoen AMSTERDAM (GPD) - De manifestatie Am sterdam culturele hoofdstad van Europa 1987 is gistermiddag met een borrel in de foyer van het Muziektheater in een sfeer van irritatie begonnen. Geld voor een prestigieuze ope ningsplechtigheid was er niet, zo maakte cul tuurwethouder, mevrouw Minnie Luimstra (CDA) in een toespraak duidelijk. Grote fond sen voor een spectaculair, twaalf maanden du rend evenement al evenmin, zodat de manifes tatie vooral tot stand kan komen dankzij de deelneming van vele instellingen, organisato ren en sponsors. De gelden van Amsterdam Culturele Hoofd stad zijn aanmerkelijk bescheidener dan de 30 miljoen waar Florence in 1986 en de 20 miljoen waarmee Athene in 1985 tot ver buiten de landsgrenzen promotie konden bedrijven. De drie dragende instellingen van het Amster damse evenement zijn tevreden met een mini mum van zo'n 14 miljoen gulden. Dat die er komen is nog niet helemaal zeker. Het rijk heeft 3 miljoen toegezegd, Amsterdam 1,5 mil joen; de rest komt van de deelnemers en spon- Temidden van alle feestelijkheden gister middag zei Steve Austen van het Nederlands Theater Instituut dat „hij er nu niet aan zou beginnen als hij eerder had geweten wat hij nu wist". Hij doelde daarmee op het feit dat de organisatoren - naast zijn instituut zijn dat Ad 's-Gravesande namens het Holland Festival en Arthur van Schendel namens het Amster- damn Uit Buro - in september 1986 verrast werden door de mededeling dat Amsterdam in het thans lopende jaar 2,8 miljoen op de kunst sector gaat bezuinigen. „Ik voelde me toen behoorlijk gepikt", zo bromde Austen. „Wij wilden en willen juist dat dit jaar niet een eenmalig feestje wordt en dat we een aanzet kunnen geven voor een culture le promotie van de hoofdstad tot buiten de grenzen. Zodat het veelgeroemde, gevarieerde culturele leven van Amsterdam in het beeld zou komen te staan. Maar zoals het nu ligt snoeit diezelfde stad die promotie wil, op de sector, waarmee ze promotie wil bedrijven. Wij willen als organisatoren dat volkomen duide lijk wordt wat de gemeente wil met de cultuur; wat de bezuinigingsvoornemens voor '88 en '89 zijn. We willen dat Amsterdam zijn bezuini gingen tenminste gedeeltelijk terugdraait". De toespraak van wethouder Luimstra liet in elk geval aan duidelijkheid niet te wensen over. „In de komende jaren zal de kunstsector het in de hoofdstad in elk geval met minder geld moeten doen. Hoeveel minder, daót weet ik nu niet. Maar de inkomsten van de gemeen te lopen sterk terug en die tendens zet zich voort. Ook de kunstsector, die tot nu toe sterk ontzien is, zal niet aan bezuinigingen kunnen ontsnappen. Vergeet niet dat er nu meer geld voor de kunsten in Amsterdam beschikbaar is dan vier jaar geleden". Luimstra kwam amper boven het merendeel van het onverstoorbaar borrelende gehoor uit („Kan dat wat zachter daar?") toen ze ruiterlijk toegaf dat „niet alles koek en ei was tussen U en mij". Ze snierde: „Wanneer de politiek wij ziging wil brengen in de geldstromen en zeker wanneer bepaalde geldstromen dreigen te worden verminderd, is het eerste verwijt datje hoort uit de kunstwereld dat er géén kunstbe leid is". Stekeligheden Stekeligheden dus over en weer bij de offi cieuze opening van de manifestatie, temeer daar de organisatoren niet vergeten zijn dat Amsterdam wél 12 miljoen neertelde voor een volkomen mislukte lobby voor het binnenha len van de Olympische Spelen van 1992. De uit algemene middelen afkomstige over heidsmiddelen en sponsorgelden worden tij dens Amsterdam Culturele Hoofdstad overi gens uitgegeven aan evenementen die het be staande aanbod versterken. „Als je het pro gramma zo overziet, zou je kunnen zeggen: hé, dat vindt tóch plaats", zei Austen maandag, „Maar het openstellen van de Concertzender voor een jaar vergt 5 ton, de landenpresentatie in het Holland Festival kost tonnen (een avond Frankfurter Oper alleen al 7 ton), Airview (een vliegende tentoonstelling in juli) 4 ton, Centu ry (een terugblikexpositie) 6 ton, de uitbrei ding van het Stagedoor Festival 5 ton, het Scholieren Theaterfestival 3 ton en het budget voor het Zomerfestijn is verdubbeld". Eerste concert in de Brahms-cyclus. Lanny Kho, piano, Irene den Herder, viool en Andy Lim, cello met de so nate voor viool en piano opus 108, de sonate voor cello en piano opus 38 en LEIDEN - Een nieuw jaar, een nieuwe cyclus: Brahms ditmaal in de Kapelzaal. Een cyclus als deze biedt muziekliefhebbers de gelegenheid in een (of meer) con certen een aantal werken ineens te beluisteren en te vergelijken met een oude meester als Joh. Brahms. Hoewel het genre van gespeelde werken beperkt blijft tot kamermuziek en de bezetting in dit geval tot diverse combina ties van de leden van het piano trio. Van de twee cellosonates werd de eerste uitgevoerd. Brahms schreef die zo rond zijn dertigste jaar. In vergelijking met de overi ge gespeelde werken het vroegst. De vorm is duidelijk, de melo dieën zijn nog helder en klaar. Cellist Andy Lim was met de eer ste streek al helemaal aanwezig in de wat dramatische inzet van het allegro. Al naar gelang de muziek het vereiste paste hij zijn loon aan; in de opening sonoor en meteen daarna al zo licht als een veertje; later weer helder zoemend in het hogere register. Van geheel andere kwaliteit is de derde van de drie vioolsona tes. Dat met dit niet al te toegan kelijke werk begonnen werd, vond ik niet zo'n gelukkig idee Publiek en uitvoerenden moet enige tijd gegund worden om aan elkaar te wennen. Meestal kiest men dan ook als eerste werk iets waarin men zich kan "warm spelen". De vioolsonate in d-klein eiste echter vanaf het begin alle oplettendheid en con centratie en dat gold voor zowel de toehoorders als voor de soliste Irene den Herder. In elk geval slaagde zij er niet onmiddellijk in voor ons de so nate te doen leven. Een sonate die niet aan het begin een pak kend thema liet horen, maar waarin het muzikaal materiaal zich als het ware pas langzamer hand gaat aftekenen en waarin zowel het viool- als het pianospel voortdurend ondergeschikt blijft aan het grote geheel. Daarmee voldeden Irene den Herder en Lanny Kho ruimschoots aan de hoge muzikale en technische ei sen die deze kamermuziek stelt. Speciaal het aandeel van Lan ny Kho wil ik hier toch even noe men; zij vervulde de hele avond met grote muzikaliteit en virtuo siteit haar rol van begeleidster, coördinator en (op zijn tijd) solis te, voortdurend én op de achter grond én toch aanwezig in een perfect evenwicht. Het pianotrio gaf alle solisten opnieuw de gele genheid hun talenten ten toon te spreiden en, ook al was er een en kele inzet ongelijk en af en toe een valse noot, na afloop was er een hartelijk applaus. MONICA SCHIKS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 17