'In wezen gaat het om de portemonnee' 'Peetvader' Steenkamp over het succes van zijn CDA Onorthodoxe prinses aan het Engelse hof Beslag op folders Goerees MAANDAG 5 JANUARI 1987 PAGINA 6 DEN HAAG - "Laten we eerlijk zijn: Nederlanders denken in geld. In die zin is de massale keuze op het CDA, en dan met name op Lubbers, een pragmati sche, zakelijke keuze ge weest. Of het CDA die winst op termijn kan handhaven? Ik weet het niet, dat zal er in hoge ma te van afhangen wie zijn opvolger wordt. Die vraag is echter voorlopig niet aan de orde". Professor Piet Steenkamp, de grondlegger van het Christen Democratisch Appèl, trekt tevre den aan zijn sigaartje. Het gaat zijn geesteskind voor de wind. Meer dan hij een paar jaar gele den nog mocht hopen en kon voorzien. "Er hebben die ge denkwaardige 21ste mei inder daad veel meer mensen op het CDA gestemd dan ik had ver wacht", erkent hij. Het CDA heeft, zo erkent hij evenzeer, in de eerste vier jaar Lubbers een wat harde, zakelijke (en dus rechtsere) koers gevaren. Een koers die de partij geen windeie ren heeft gelegd: 9 zetels winst. door Jan Reijnders Steenkamp verbindt daar een nuchtere conclusie aan: "Neder landers kunnen rekenen. Kruis raketten zijn ook belangrijk, maar dat is toch een voorbij gaand verschijnsel. In wezen gaat het om de portemonnee. De meerderheid van de mensen ziet dat het het land en henzelf goed gaat. En de uitkeringstrekkers? Zeker, maar gelukkig heeft de meerderheid werk". "Ik geloof ook niet dat de men sen op Lubbers gestemd hebben, omdat ze hem zo'n aardige man vinden. Ze voelen zich verwant met zijn politiek. Hij is het sym bool van de sanering. Dat is ook een van de redenen waarom juist hij die stemmen heeft getrokken en niet de WD, die daar in het jongste verleden steeds mee weg was". De figuur van de minister-pre sident is, vindt hij, daarom een soort godsgeschenk voor een CDA dat in een nog zeer recent verleden dreigde fijngemalen te worden tussen PvdA en WD. Steenkamp: "Je moet natuurlijk afwachten of al die tienduizen den die teruggekeerd zijn naar het CDA, blijvertjes zijn. De pijn lijke incidenten in de WD heb ben, denk ik, mede de uitslag be paald. Zoiets is buitengewoon vervelend voor een partij. Ik kan ervan meepraten. We hebben het met het CDA ook allemaal be leefd, met die dissidenten en zo". Het CDA moet, zo vindt de ere voorzitter, het maximale rende ment uit de populariteit van Lubbers halen. "Ik heb in mijn leven nooit zo'n overweldigende waardering voor de bekwaam heid van een minister-president meegemaakt als met Lubbers het geval is. Ik ben werkelijk nog niemand tegengekomen, noch in het parlement noch onder de burgerij," die hem niet bekwaam vindt. Lubbers schakelt moeite loos over van euthanasie naar de sociale zekerheid, van abortus naar de Oosterscheldewerken. Geloof maar dat Gorbatsjov het moeilijk met hem heeft gehad. Of het CDA op langere termijn zijn winst zal kunnen handha ven, hangt daarom in hoge mate af van wie zijn opvolger zal wor den. Ik weet werkelijk nog niet wie dat zou moeten zijn". Toch kan die vraag al snel aan de orde komen. De CDA-leider heeft immers aangekondigd er in 1990, aan het einde van deze ka binetsperiode, de brui aan te zul len geven. Steenkamp wuift die ministeriële aankondiging ech ter heel categorisch weg: "En gij geleuft het, zouden ze in Brabant vragen. Ik geloof daar niets van". Bij dat alles realiseert Steen Piet Steenkamp in zijn Haagse werkkamer: "Ik heb altijd gehoopt dat wij ook mensen i kunnen aantrekken. Dat is nu gelukt". kamp zich dat zijn eigen conclu sies over de verkiezingen impli ceren dat ook het CDA voor het eerst in de geschiedenis grote groepen niet-christelijk georiën teerde kiëzers heeft aangezogen. "Dat heb ik altijd gehoopt. Dat wij in staat zouden zijn ook men sen van buiten de traditioneel christelijke kring aan te trekken. Dat is nu, anno 1986, op pro grammatische grondslag gelukt. Daar ben ik blij mee. Maar ik zie daar nog geen reden in om onze christelijke grondslag niet te handhaven". Er is, zo signaleert Steenkamp, een andere categorie kiezers aan het opstaan. "Ja, ik doel nu op de groep die absoluut niet meer naar de kerk gaat. Daar zijn er tallozen onder die je echt kwaad maakt als je hen voor niet- christelijk uitmaakt. Ze hebben het contact met de kerk mis schien opgezegd, maar niet met de bijbel. Zulke mensen hebben bij bosjes het CDA de rug toege keerd, maar hebben nu het CDA als program-partij herontdekt". Dat proces is in de Randstad veel verder voortgeschreden dan in het zuiden. De CDA-winst kwam immers vooral in de Rand stad tot stand. Steenkamp wijt dat mede aan de 'onduidelijke kerkelijke situatie in het zuiden'. "Kijk, de kiezers in de Randstad hebben hun nieuwe positie be paald, op zakelijke gronden. In het zuiden wordt het CDA mis schien toch nog nadrukkelijker als confessionele partij gezien. En juist daar zit de kerk in een onduidelijke situatie. Er is in de jaren '60 een belangrijke veran dering ingezet. Laat ik dat de lijn-Bekkers noemen. Later volg den daar tegengestelde bis schopsbenoemingen op, van Gij- sen en Ter Schure met name. De mensen weten het niet meer. Ze zien de bisschoppen, de dekens, de Mariënburggroep. Dat geeft een onduidelijke situatie, die op een confessionele partij kan doorwerken. Daarom heeft het CDA het in Brabant en Limburg toch wat moeilijker dan in de rest van het land". Rechts Ook de sociale zekerheid, en vooral de bezuinigingen daarop, hebben hun (electorale) sporen nagelaten in het CDA. Ook hierin staat Steenkamp echter vierkant achter Lubbers. "Luister, mijn vader zei het al: Waar niet is, ver liest de keizer zijn recht. Ik denk ook dat de kiezers daar nuchter op hebben gereageerd. Ze zien heus wel dat het bij ons nog al tijd beter is dan in de landen om ons heen. Ik heb best begrip voor degenen die de uitkeringen op 75 procent hadden willen houden, zoals het CNV. Maar wat was het alternatief? Meer bezuinigen op de andere uitgaven. Er wordt gauw moord en brand ge schreeuwd, maar alternatieven, ho maar. Daar erger ik me mate loos aan. Moetje eens kijken hoe men te hoop loopt tegen Deet- mans' 4-jarigenmaatregel. En als CDA en WD met een alternatief komen, dan roept ineens ieder een dat dat nog slechter is.". Toch maakt ook Steenkamp zich zorgen over het zo uitge sproken rechtse imago dat het CDA zich de afgelopen vier jaar heeft verworven. "Zeker of het nu gaat om kruisraketten, eutha nasie of bezuinigigen: het CDA staat aan de rechterkant. Daarom ook hebben we beloofd dat we verder van de sociale zekerheid afblijven. Ik heb ook te bestem der plaatse suggesties gedaan hoe we ons sociale gezicht kun nen opkrikken. Aan de ene kant moeten we nog verder bezuini gen, we zijn er nog lang niet. Maar als de economische groei echt doorzet, dan kun je met recht en reden van mening ver schillen over de vraag hoe de vruchten te verdelen. Er zijn CDA-ers, onder wie ikzelf, die dan een hartig woordje willen spreken over gerechtigheid en solidariteit. Ik, Steenkamp dus, houd tegen dat een ruime publie ke sector op zich fout zou zijn. Sociale zekerheid is nog steeds een van de grootste verworven heden van na de oorlog. Ze moet alleen betaalbaar zijn". Moderne man In dat nieuwe CDA is een be langrijke plaats weggelegd voor de nieuwe voorzitter, de Braban- der Wim van Velzen. Niet afkom stig uit een van de 'bloedgroe pen', maar een rechtstreeks CDA-lid. Steenkamp heeft hem uitgezocht. "Onze commissie heeft een profiel gemaakt. Daar bleek Van Velzen het best in te passen. Hij is een moderne man. Ik was juist zo blij dat we dat bloedgroepen-gedoe achter ons hadden gelaten. En dan duiken nu weer overal verhalen op dat we per se uit waren op een katho liek. Dat is absoluut gelogen. We hebben ook heel uitdrukkelijk protestanten op de korrel gehad. Dat hij een beschermeling van mij zou zijn, is al even onzinnig. Ik had hem, geloofik, vier keer gezien voordat deze procedure begon". "Dat er geen tegenkandidaat is, vind ik uit democratisch oog punt té betreuren. Maar je zit nu eenmaal met een omslachtige procedure. Er waren kandidaten die aan de hele procedure niet mee wilden doen omdat we hen niet konden garanderen dat ze ook werkelijk voorzitter zouden worden. Ook Eversdijk wilde pas in juni beginnen. Van Velzen heeft een topfunctie op het mi- pisterie van onderwijs. Ik kan heel goed met Deetman opschie ten, maar ook ik kan niet van hem gedaan krijgen dat hij een opzegtermijn van drie maanden laat vallen. Ik ben blij dat we ein delijk iemand bereid gevonden hebben om het CDA de nieuwe tijd in te leiden. Van Velzen staat er onbevangen tegenover. Dat is een groot voordeel. De Duitse CDU bestaat al vanaf 1948. Daar is het nog steeds zo dat als er een katholieke voorzitter wordt be noemd, er automatisch naar een protestante vice-voorzitter wordt uitgekeken. Wij zijn verder". Prinses Michael van Kent: LONDEN (UPI) - In Londen circu leert de grap dat het eerstvolgende koninklijke hoofd dat zal vallen in de Tower, dat van prinses Michael van Kent zal zijn. De prinses heeft in het afgelopen jaar veel Britten tegen zich ingeno men, koningin Elizabeth incluis, door haar scherpe tong en niet erg vleiend oordeel over andere leden van de koninklijke familie. Prinses Michael is de in Oosten rijk geboren baronesse Marie- Christine von Reibnitz. Zij trouw de in 1978 in de Britse koninklijke familie in, toen ze de echtgenote werd van de neef van de koningin, prins Michael van Kent. Zoals de koninklijke zede het wil, werd zij "Prinses Michael van Kent". De 41-jarige, lange en gracieuze prinses heeft het sindsdien ge waagd de Engelsen te hekelen voor het aanbidden van mislukking en het ontberen van eerzucht; zich te beklagen over de verveling van ko ninklijke verplichtingen; zich te vergelijken met de erotische tsari na Catherina de Grote van Rus land; er op te wijzen dat zij van be tere komaf is dan veel anderen die in de familie Windsor introuwden. Boze reacties bleven niet uit. De columniste Lynda Lee-Potter voorspelde dat de prinses ook in 1987 op tenen zou blijven trappen tot iemand haar op haar nummer zou zetten. Harold Brooks-Baker, het orakel van de aristocratie, zei: „Als zij te ver gaat, zal de koninklijke familie een middel moeten vinden om haar te excommuniceren. Maar ik zou er geen weten buiten echt scheiding om." De News of the World schreef dat de koningin tegen vrienden had gezegd: „Ik wil de naam van die vrouw niet meer horen." Prinses Michael is beschuldigd van plagiaat naar aanleiding van haar recente boek, "Crowned in a far country"; een verhaal over acht vrouwen die in de achttiende en negentiende eeuw introuwden in buitenlandse koninklijke families. De prinses wilde in haar boek fa cetten belichten die geschiedenis boeken weglaten, zei ze, zoals het feit dat Catherina de Grote kandi daten voor haar bed liet uitprobe ren door hofdames en onderzoe ken op gezondheid en anderszins. Volgens de Engelsen die haar slechtgezind zijn, doet prinses Mi chael het allemaal om het geld. Haar man kan geen aanspraak ma ken op een toelage van de staat, zo als zijn oudere broer, de -- beneden zijn stand getrouwde - hertog van Kent en zijn -- beneden haar stand getrouwde -- zuster, prinses Ale xandra. Prins en prinses Michael hebben een flat in Kensington Palace-in Londen en een landhuis. Ze heb ben zes man personeel -- kinderjuf frouwen, secretarissen enz. Brooks-Baker zegt: „Zij is gelei delijk omhooggeklommen op de ladder der koninklijke toelagen, al tijd weer zinspelende op het ge brek aan geld van haar en haar man en erover klagende dat zij wel degelijk op de 'Civil List' zouden moeten staan." Een vroegere vriendin - nooit een onverdachte bron zegt dat Marie- Christine altijd op zoek is naar geld; als adviseuse van musea; een plaatsje in een directie voor haar man en het schrijven van boeken. De prinses van Kent heeft ook haar verdedigers. De Amerikaanse schrijfster Marie Jemison vindt het verfrissend clat de Britse koninklij ke familie er een lid bij heeft dat niet alleen maar glimlachen aan- en uitdraait alsof het lichtknoppen zijn. De prinses verzorgt haar public relations in elk geval goed: Paris- Match schonk onder de titel "Prin ses van het schandaal" aandacht aan haar, en ze haalde LIFE en het Amerikaanse televisienet. Of het daarbij ging over het uitlekken van het nieuws dat haar vader passief lid van de SS was geweest en zij als getrouwd vrouw zou hebben ge flirt met een oliebaron uit Texas, doet niet terzake. Prinses Michael erkent dat zij "niet geschikt" was voor opne ming in de Britse koninklijke fami lie. Zij was gescheiden van een Britse bankier en katholiek. Vol gens haar is zij de eerste katholiek aan het Britse hof sinds de breuk van Hendrik de Achtste met Rome. De prinses moest de toestem ming van de koningin hebben en haar man verloor door haar geloof zijn aanspraken op de troon -- ove rigens toch zuiver theoretisch, vol gens zijn vrouw. Als de prinses zegt dat zij van be ter afstamming is dan de andere le den van de koninklijke familie, de van oorsprong Duits-Griekse prins Philip uitgezonderd, drukt zij zich volgens Brooks-Baker zacht uit: „Zij is van hoger adel dan zelfs prins Philip," zegt hij. „Via haar moeder, een Habsburgse, is prin ses Michael verwant aan de meeste koninklijke families van Europa, waaronder die van Oostenrijk- Hongarije, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Noorwegen en Groot-Brittannië". De gemeentepolitie van Den Helder heeft zaterdag na klach ten van inwoners de secretaris van de stichting 'Evangeliever- spreiding' aangehouden. De 28- jarige inwoner van Zwolle ver spreidde op dat ogenblik folders van het evangelistenechtpaar Jenny en Lucas Goeree. Nadat tegen de man proces-verbaal was opgemaakt, is hij heengezonden. De folders die hij nog bij zich had werden in beslag genomen. De stichting 'Evangeliever- spreiding' geeft het echtpaar Goeree - dat in oktober vorig jaar door de Zwolse rechtbank werd veroordeeld wegens beledi ging van de joodse bevolkings groep - de gelegenheid diensten te houden. Sinds kort wordt na mens de Goerees een folder ver spreid onder de titel "Dan is Auschwitz een leugen". Daarvan zijn 250.000 ekemplaren gedrukt. De folder is de laatste dagen be halve in Den Helder verspreid in Emmen, Amsterdam, Utrecht en de Noordoostpolder. Boven f 10 miljoen. Het her vormde Werelddiakonaat heeft voor volgend jaar verplichtingen op zich genomen tot f 10.075.000. Voor het eerst komt hiermee de begroting boven de f 10 miljoen. Onderscheiding Secretaris-generaal ds. C. F. Beyers Naudé van de Zuidafri- kaanse Raad van Kerken en Te- resita Nitorreda, die jeugdwerk doet in de Filippijnse hoofdstad Manila, zijn onderscheiden met de 'Gandhi-prijs', vorig jaar inge steld door de prior van de oecu menische broedergemeenschap van Taizé, Roger Schutz. Deze maakte de prijswinnaars bekend tijdens een dienst in St. Paul's in Londen. In de Britse hoofdstad werd de negende Europese bij eenkomst van Taizé gehouden. Daaraan namen ruim 20.000 jon geren deel. Veroordeling. De congrega tie voor de geloofsleer in Rome - die waakt over de zuiverheid van het rooms-katholieke geloof - zal binnenkort haar veroordeling uitspreken over theologische op vattingen van de Hongaarse pa ter Gyoergy Bulanyi. Dat meldt het Italiaanse rooms-katholieke tijdschrift 'Trenta Giomi'. De Hongaarse bisschoppen schorsten Bulanyi al in 1982 we gens 'ketterse' opvattingen. Hij zou zijn basisgemeenschappen als een echte kerk beschouwen en daarin geen plaats toekennen aan paus en bisschoppen. Ook denkt Bulanyi dat iedere gelovi ge de bijbel naar eigen inzicht kan en moét uitleggen. Ten slotte riep de geschorste priester op tot dienstweigering. Verwacht wordt dat de uit spraak van de congregatie tegen hem zal volgen op de benoeming van een nieuw hoofd van de Hongaarse kerk. Die moet de vo rig jaar overleden kardinaal Le- kai opvolgen. Vaticaan en rege ring proberen over de persoon van de nieuwe primaat tot over eenstemming te komen. Steun voor Curran. Het be stuur van het Rooms-Katholiek Theologisch Genootschap in de Verenigde Staten is in de bres gesprongen voor de moraaltheo loog pater Charles Curran, die niet meer mag doceren aan de katholieke universiteit van Ame rika in Washington omdat hij te ruime standpunten heeft in aller lei ethische kwesties. Het genootschap (1300 leden) verwijt de congregatie voor de geloofsleer in Rome, het onder scheid tussen instemming met het rooms-katholieke geloof en eerbied voor het intellect op zeer gevaarlijke wijze te verdoezelen. De congregatie ziet het verschil niet tussen feilbaar en onfeilbaar verklaarde onderdelen van de kerkelijke leer. Het bestuur van het genoot schap zegt in zijn nota Curran - 'een bij uitstek deskundig katho liek theoloog' - alle steun toe in zijn pogingen om de leerbe voegdheid te behouden. Aids Aartsbisschop Eugenio Sales van Rio de Janeiro schrijft de snelle groei van het aantal aids- patiënten in Brazilië toe aan de 'toenemende immoraliteit'. Bra zilië is na de Verenigde Staten en Frankrijk het land met de meeste aids-gevallen. "De immoraliteit dringt op ver schillende manieren, maar voor al via de televisie onze huiska mers binnen", klaagt de aartsbis schop. Volgens hem gaat de re gering, die het gebruik van con dooms sterk aanbeveelt, geheel voorbij aan het werkelijke pro bleem: het gebruik van drugs en het aanvaarden van homosexua- liteit als de gewoonste zaak van de wereld. Ontvoering. Leden van de rebellenbeweging 'Renamo' in Mocambique hebben drie Ita liaanse paters ontvoerd. Ze zou den zijn weggehaald uit een mis siehuis in Mualama in de noorde lijke provincie Zambesia. Het is de paters gelukt een brief te smokkelen uit het kamp waar ze worden vastgehouden. Een woordvoerder van de re bellenbeweging, Paulo Oliveira, ontkende zaterdag elke verant woordelijkheid van zijn organi satie voor de ontvoering. De be weging heeft juist alle 65 buiten landers die ze in gijzeling hield vrijgelaten, verklaarde hij. De paus riep gisteren de ont voerders op de drie paters on middellijk vrij te laten. Het Vati caan en de Italiaanse regering proberen langs diplomatieke weg meer inlichtingen over hun lot te krijgen. De drie werken al meer dan twintig jaar in Muala- Gesprek. Het algemeen be stuur van de Wereldraad van Kerken zal deze maand in Genè- ve praten over voortzetting van het gesprek tussen christenen en marxisten. Daaraan kwam in de jaren 60 een voorlopig einde. Volgens ds. Wesley Ariarajah, hoofd van de afdeling voor ge sprek met andere overtuigingen, zijn er redenen om de dialoog te hervatten, gezien de ontwikke lingen in Oost-Europa en ver scheidene Afrikaanse, Aziatische en Latijnsamerikaanse landen. Denemarken. Volgens offi ciële cijfers behoort 94 procent van de ruim 5 miljoenen Denen tot de lutherse staatskerk. Vier procent van de Denen gaat min stens eenmaal per maand naar de kerk, zo bleek uit een onderzoek door een christelijk dagblad in Kopenhagen. Onder mensen tus sen 25 en 34 jaar is het kerkbe zoek het laagst: maar 1 procent gaat ten minste één keer per maand naar de kerk. Hervormde Kerk: beroepen te Werkhoven kandidaat A. Prins Driebruggen, te Hoogezand-Sap- pemeer-Kropswolde kandidaat J. Dijk Groningen, te Nieuw- Stadskanaal G. J. van Steeg Vrie- zenveen, te Berlikum (Fr.) kandi daat A. Groeneveld Kerkenveld, te Leeuwarden-Huizum J. H. Ha moen Garijp, te Mijnsheerenland kandidaat P. de Nooy Gronin gen, te Meppel D. C. de Dreu As sen, te Streefkerk A. P. Voets Kootwijk; aangenomen de be noeming tot docent aan de rijks universiteit Utrecht (deelwerk) B. Becking Zeist (die predikant voor deelwerk in Zeist blijft); be dankt voor Lunteren A. W. van der Plas Bergambacht. Gereformeerde Kerken: be roepen te De Lier-Maassluis kan didaat J. Holtland Kampen. Ge reformeerde Gemeenten: aange nomen naar Scheveningen A. Elshnout Zoetermeer; bedankt voor Clifton en voor Franklin La kes (Verenigde Staten) en voor Lelystad J. J. van Eckeveld Zeist, voor Kruiningen J. Kareis Rijssen, voor Westkapelle J. Mijnders Veenendaal, voor Bos koop A. Bac Bodegraven, voor Goudswaard M. Mondria Waar denburg. Gereformeerde Ge meenten in Nederland: bedankt voor- Ederveen W. Verhoeks Ar- nemuiden. Prinses Michael van Kent op een archieffoto die werd genomen tijdens haar bezoek aan de Westminster Abbey. (foto ap»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1987 | | pagina 6