'Ik blijf in hart en nieren Nederlander' DIENSTWUZIGING. Lichtende landschappen en verrassende situaties Foto-exposities bij LAK en AZL Hein Simons lonkt naar China WOENSDAG 31 DECEMBER 1986 KUNST PAGINA 25 bracht. Deze reeks zwart-wit fo to's is gemaakt op locaties (vaak zee, strand en rotspartijen) in het buitenland, zoals Schotland, Wa les, Bretagne en Spanje. Sommi ge opnamen, gemaakt bij het val len van de avond, krijgen een bij zonder karakter door het ge heimzinnige licht, dat afkomstig is van een onbekende, kunstma tige lichtbron. Van Straaten heeft oog voor de vormen in het landschap en de sructuur van rotsformaties. Een foto van de kust bij Ploumanac'h in Bretagne laat een door een vreemd licht beschenen steen massa zien die door de nadruk kelijk verticale richting een gro te, donkere steen lijkt te dragen. Een mooi voorbeeld van Van Straatens werk is het door grijze en donkere tonen beheerste beeld van de Western Isles in Schotland. Het wolkendek bo ven het spiegelgladde waterop pervlak, dat af en toe doorbroken wordt door kleipe rotseilanden, laat een fraai diffuus licht door. Beweging is een ander aspect in deze fotoreeks. Een contrast met de statische, steenachtige kust vormt het bewogen beeld van een meisje in een witte cock tailjurk. Het schuim van omrol lende golven in een andere foto, herinnert sterk aan de tule-wolk van dit kledingstuk. Dynamisch is bijvoorbeeld ook de foto van een veld met varens, die door de wind bewogen lijken. De wind veren in de lucht versterken deze associatie. Heel anders van aard zijn de in Sparye gemaakte foto's. Op sub tiele wijze heeft Van Straaten ook hier gebruikt gemaakt van het bewogen beeld. Tot slot moet nog de fraaie compositie met waaiervormige palmbladeren ge noemd worden. Spank Moons creeërt met zijn 'Image Building" bizarre situa ties, waarin hij vaak zelf een rol speelt. Zijn beelden hebben een dubbele bodem en zijn niet al leen grappig maar ook ironisch bedoeld. Het speciale effect van de fo to's wordt veroorzaakt door het onverwachte element in de situa tie, wat nog versterkt wordt door de compositie (zoals het afsnij den van het beeld) of de keuze van de plaats van de camera. 'Pa pegaai is ziek' is een goed voor beeld van het laatst genoemde. Vanuit de kooi gezien, richt Öe blik van de beschouwer (die zich daardoor vereenzelvigt met de papegaai) op de kleine huiska mer om de gedragingen van het gezelschap dat zich daar bevindt te observeren. De samenstelling van het beeld, de scherpte en de heldere kleuren leveren mooie resultaten op, zoals de serie 'Petits Fours a la Pompadour (A*ts in my Pants)' en 'Ballonwedstrijd, an no 1966'. Op deze laatste foto is door een nevelige, transparante ballon een zwaluw van keramiek en een elektriciteitspaal te zien. De ballon met een foto en het adres van de kleine afzender Moons is in de draden verstrikt geraakt, zodat de kans om de wedstrijd te winnen gering is. Moons' uitstekende foto's zit ten vol met deze veelzeggende details en betekenissen, die niet zozeer diepgaand zijn, als wel amusant. NANCY STOOP Expositie met foto's van Erie van Straaten, tot 24 januari 1987. LAK- galerie, Cleveringaplaats 1, Leiden. Geopend ma. t/m vr. van 10-1 uur ttijdens de feestdagen gesloten). Expositie 'Image Building', foto's van Spank Moons, tot 5 januari 1987. Galerie AZL, gebouw 1 Nieuwbouw. Geopend ma. tAn vr. van 10-17 uur. Za. en zo. van 14-17 uur. LEIDEN - De galerie van het AZL en het LAK brengen beide een fototentoonstelling, waarbij sprake is van een zekere ensce nering van het beeld. Dit heeft tot heel verschillende resultaten geleid. Eric van Straaten exposeert bij het LAK zwart-wit foto's, die door bewust gekozen effecten, landschappen in een ander licht tonen. 'Image Building' is de passende term voor het werk van de Antwerpse fotograaf Spank Moons. Moons' kleurenfoto's ge ven door verrassende situaties te laten zien aan hoe op een grappi ge en oorspronkelijke wijze beel den ontstaan. Het LAK heeft in de kleine gang (nu groots 'het kabinet' ge doopt) een deel van het fotowerk van Eric van Straaten onderge Violist Menuhin geeft zwangere vrouwen advies LONDEN (UPI) - De violist Sir Yehudi Menuhin raadt aanstaan de moeders aan voor hun onge boren kind te zingen, om dit een gevoel van harmonie en emotio nele veiligheid te geven. Hij zei dit op de eerste bijeen komst van de Britse Vereniging voor Prenatale Psychologie. Zijn ouders, Moshe en Marutha, had den hem ook toegezongen voor dat hij het levenslicht aan schouwde. De grote meester meende dat zij op die manier weieens zouden hebben bijge dragen tot zijn muzikale talent. Ik ben er van overtuigd dat een baby die deze melodische trillin gen van de stenirvan zijn moeder niet ontvangt, lijdt aan emotione le ontbering, precies zoals ge brek aan voedsel lijdt tot licha melijke ontbering", aldus Sir Ye hudi. De 70-jarige, in Amerika gebo ren vioolpedagoog, zei dat de vi braties van het lied van de aan staande moeder door de ongebo ren vrucht worden gevoeld en haar harmonisch stemmen met de wereld die zij op het punt staat binnen te gaan. "Alleen in onze progressieve en kunstmatige beschaving zin gen de moeders niet meer voor de baby's die zij dragen", aldus Menuhin. "Het afspelen van pla ten of bandjes is voor het onge boren kind te complex en geen surrogaat voor de fysieke trillin gen van de stem van de moeder". Dr. Michele Clement, voorzit ster van de nieuwe vereniging, zei dat zingen voor de geboorte het kind een onmisbare "geheu genimpressie" gaf. Wanneer na de geboorte opnamen werden gespeeld van de interne geluiden van het lichaam van een moeder in de eerste zes maanden van zwangerschap, toonden zuigelin gen zich "zeer opgewonden", al- ,dus Clement. MORESNET/HEERLEN - „Miljo nair? Wanneer je het zegt, dan zal dat wel zo zijn". Hein Simons (31) is er in elk geval uiterlijk niet door veranderd. Nog altijd even spon taan en sportief. Wat dat laatste be treft zelfs fanatiek wanneer het om een partijtje volleybal of voetbal gaat. De Heerlenaar, die twintig jaar geleden als kinderster de we reld veroverde met het toen niet te stuiten succes 'Mama', is in Duits land nog steeds de enige Nederlan der die bij de Oosterburen een gou den plaat wist te halen. Het droom kasteel in het lied 'Ich bau dir ein Schlosz' is een fors landgoed even over de Limburgse grens bij Vaals in Moresnet. Zijn succes: Eén plati na en veertig gouden platen. Hein, die ook nog eens in zes films een hoofdrol had (de meest bekende is 'Hura, die Schule brennt'), ligt er niet wakker van. Twintig jaar showbusiness. De laatste jaren hoorden we minder van hem. We zochten hem, echtgenote Doris (26) en zoonlief Pascal (4) op in Mores net. "Ik geniet nu pas vaak van m'n succes van vroeger. Na m'n ontdekking door wijlen Addie Kleingeld ging alles snel. Veel te snel; mijn leven kwam in een stroomversnelling terecht. Maar ik heb geen minuut spijt van wat ik tot nu toe allemaal heb gedaan." Waarom horen we de laatste tijd zo weinig van je? "Ik dring me niet op, ik ga me als zanger niet overal aanbieden. Ideeën heb ik genoeg. Het wachten is op het juiste moment om weer wat nieuws op poten te zetten". door Harrie Cremers Aan ondernemingslust ont breekt het Hein Hendrik Nicolaas (die namen werden hem door z'n ouders Hein en Hannie bij z'n ge boorte meegegeven) niet. "Samen met m'n broer Georges heb ik drie videotheken. Twee in Eupen, één in Aken waar ik ook Doris heb leren kennen. Op dit mo ment zou ik er niet meer over pie keren om nog een videotheek te openen. Zeker niet in Nederland, want daar moet je heel wat films verhuren om uit de kosten te ra ken. In Duitsland kost het huren nog altijd zo'n zes Mark, in België 100 tot 105 frank. In Nederland is de prijs al gezakt tot twee gulden vijftig". De hobby van Hein Simons is en blijft paardrijden. Maar hij heeft op z'n landgoed in Moresnet behalve twaalf paarden, een hond, een kat, ganzen en kippen, nu ook zo'n klei ne twintig dikbillen. "Je zou me dus een heerboer kunnen noe men", zegt hij terwijl hij een paar van z'n koeien over de kop streelt. De weg van het dorp naar zijn landelijke paradijs loopt over een zeer hobbelige, met kapjers van ga ten bezaaide landweg. Vermoede lijk zijn die gaten er in gekomen ten tijde van de zogeheten 'Butter- fahrten'. Tussen 1977 en '81 kwa men vanuit Duitsland busladingen fans naar de feestzaal achter het huis van Hein, toen beter bekend onder de naam 'Heintje's Reiter- hof. Tussen de kilometers bo- kworsten en honderden liters bier door trad Hein dan op. Op terug weg smokkelden de Duitse fans vele kilo's goedkope Belgische bo ter over de grens mee. Vandaar de naam 'Butterfahrten'. Negatief De carrière van Hein Simons is een aaneenschakeling van succes sen. In vrijwel alle werelddelen trad hij op. "Ik wil niet graag den ken in uitersten of superlatieven. Maar m'n optreden in het Soehar- to-stadion van Djakarta met 45.000 toeschouwers heeft wel een enor me indruk op me gemaakt. Ik wist gewoon niet wat me overkwam. Nadien speelde Ajax in datzelfde stadion". "Een vervelende ervaring vond ik de negatieve publiciteit over m'n tournee door Zuid-Afrika. Sonja Barend vond dat ik dat land had moeten négeren. Gewoon flau wekul. Natuurlijk ben ook ik niet voor apartheid, maar dat heeft toch niets met de mensen daar te ma ken. Waarom zouden de Afrikaners mij niet mogen horen en zien? Wanneer iedereen Zuid-Afrika ne geert gaat die stelling op. Maar nu niet. Franz-Joseph Strauss, de mi nister-president van Beieren, gaat er zelfs op vakantie. Laat de hoge heren eerst zelf maar eens tot een eensluidende afspraak komen en laat men niet een willekeurige ar tiest veroordelen omdat die daar toevallig is gevraagd om op te tre den". aarzelt even wanneer hem die vraag wordt gesteld. "Ik heb wel weer trek. Maar het is, zoals ik al zei, even wachten op het goede mo ment. Het zit er in dat ik eind vol gend jaar op tournee ga door Chi na. Daar kennen ze m'n platen ook. Tot nu toe heb ik gezongen in het Duits, Nederlands, Engels, Afri kaans en voor de aardigheid even tjes in het Indonesisch. Misschien probeer ik dan wel wat in het Chi nees". Paspoort De eerste platen maakte Hein toen hij elf jaar was. De Arbeidsin spectie speelde een belangrijke rol in zijn leven. Hij herinnert het zich nog goed. "Je moest in Nederland m zestien zijn- Dus ik kwam niet op do o Hoivast) televisie. Wel in Duitsland. Daar ,T had ik als Limburger ook het Nog wekelijks komen in huize meeste succes" Simons afrekeningen binnen van Ooit rancunes gehad ten opzich- 40 miljoen verkochte pla- te van Nederland? "Met de hand. gre" °P m'n hart kan ik volmondig zeg gen: nee. Ik woon nu al vijftien jaar in België, maar ik heb nog altijd m'n Nederlands paspoort. Dat wil ik ook nooit kwijt. Er zijn in Neder- land ook prettige periodes geweest ve m de toekomst weer en nog steeds. Ik denk daarbij aan je horen. Hein Simons het wekelijkse radioprogramma Heintje in de ban t ten, die zelfs tig aftrek vonden. Hein zingt tuurlijk geen 'Mama' meer. Dat lied hoorde bij Heintje van destijds en niet bij de zakenman die hij nu Hein en Doris: „We gaan, net zoals de meeste mensen, een keer per jaar met vakantie". dat ik met Jan Steenman bij de AVRO verzorgde. Hij is trouwens de enige die zo nu en dan nog eens Duitse muziek laat horen. En daar voor is een markt. Kijk maar eens naar de cijfers van het Schlagerfes tival of van het Duitstalige radio programma bij de BRT. Hoewel ik nooit uit België zou willen verhui zen, blijf ik in hart en nieren een Nederlander. Of liever gezegd: een Limburger die z'n herkomst nooit zal verloochenen". "Ik ben gelukkig met, Doris en met onze zoon Pascal. Ik ben graag thuis om met die kleine rakker te spelen. De vraag of ik nog heb eerlijk gezegd nooit zo bij stil ge staan. Ik kan me alles permitteren, toch heb ik liever een zak frites dan al die franje en opgeklopte show". Voor zijn fans zal Hein Simons nooit uit het gezichtsveld verdwij nen. Een simpel radio-optreden dat hij onlangs bij de BRT in Bel de toekomst? Ik heb daar gië had, is daar het duidelijkste be wijs van. Van heinde en verre had den de fans er best een paar hon derd kilometer voor over om Hein nog eens te horen zingen 'Und das alles nur weil wir uns lieben'. Kof fers vol platen moesten gesigneerd worden en echte fans wilden toch nog even aan de pullover van Hein voelen om voor de komende jaren weer gerust te zijn. Traditiegetrouw rijden er op Oudejaarsavond na ongeveer 20.00 uur geen treinen. Het nieuwe jaar beginnen we echter met een verrassing. Vanaf 01.40 uur vannacht staat de Nachttfein voor u klaar. Waarmee u veilig naar huis kunt rijden. Het traject van de Nachttrein is: Utrecht CS. Hilversum, Naar- den-Bussum, Amsterdam CS. Amsterdam Lelylaan, Schiphol, Leiden, Den Haag HS, Delft, Schiedam-RW, Rotterdam CS en terug. Wij wensen u een Gelukkig Nieuwjaar. Bedreiging "Met fans maak je onroerende maar ook nare dingen mee. De 'Gouden leeuw van RTL' met 15.000 geestdriftige aanbidders in de Westfalenhal van Dortmund en een niet te stuiten bloemenregen was voor mij een geweldige beleve nis. Maar ik denk met schrik ook nog wel eens terug aan die periode dat ik dag en nacht werd achter volgd door die idioot (een ander woord heb ik er niet voor) die m'n zakdoeken en zelfs m'n hoofdha ren verzamelde. Dat is geëindigd in een bedreiging met een geweer. Ie dereen, die in het openbaar op treedt, weet dat hem of haar zoiets kan overkomen. Maar na zo'n slechte ervaring, heb je toch wel even de schrik te pakken". Hij schreeuwt het niet van de da ken dat hy miljonair is. Hein Si mons blijft ook na de 'vette jaren' een bescheiden mens. "Ik zou me dood vervelen als ik niets meer te doen had. Vandaar al die beesten op het land en die videotheken. Bovendien verandert geld je leven niet. Dat is tenminste mijn erva ring. Je kunt niet meer eten en drinken dan andere mensen. Toe gegeven, je kunt wel wat gemakke lijker leven. Maar dat is dan ook al les. Ik denk dat Doris, Pascal en ik" een doorsnee-gezinnetje vormen. We gaan, net zoals de meeste men- sen, een keer per jaar met vakantie, meestal Spanje. Ik hou van zon en van warmte!".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 25