'Zelfs onze doden steunen Brunswijk' EEN GENOEGLIJKE FINISH EN ÉÉN GOEDÉ ISTAFH Bosnegers steeds meer geïsoleerd door Bouterse DIENSTREGELING OUDEJAARSAVOND 1986 NIEUWJAARSOCHTEND 1987 Halkes wil geen zaak tegen Simonis GN NATUURLIJK WENSEN WIJ U OOK VEELGELUKVOOR HET VERDERE JAAR VOLVO AUTOMOBIELBEDRIJF A. MULDER BV PAGINA 8 DINSDAG 30 DECEMBER 1986 "Adam en Eva zijn hier geboren. Dit is het paradijs. Maar de revolutie van Bouterse heeft alles verstoord". Zo beschrijft een bosneger het prachtige oerwoud dat zich ontrolt aan de oevers van de Suriname-rivier. Doel van de reis is een gesprek met Granman Aboikoni over de situatie van de bosnegers. Hij is het bijna 90-jarige groot-opperhoofd van de Saramaccaners, een grote bosnegergemeenschap. De bosnegers worden zwaar ge troffen door de slechte economi sche situatie in het land onder het bewind van bevelhebber Desi Bou terse. Geleidelijk aan is deze voor namelijk in het binnenland wonen de bevolkingsgroep verstoken ge raakt van elementaire levensbe hoeften. De aanvoer van toch al schaarse goederen uit de kust streek wordt extra belemmerd sinds de groep Brunswijk actief is. Verzoeken om medicijnen die bij de autoriteiten in Paramaribo her haaldelijk zijn ingediend, worden niet gehonoreerd. Onderwijzers van de bosnegers trekken steeds meer naar de stad in de hoop daar in hun onderhoud te kunnen voorzien. Tijdens de geldzuivering waartoe de regering recentelijk besloot, moesten ook de bosnegers hun oude Surinaam se bankbiljetten inleveren. Nieuwe bankbiljetten hebben zij tot op he den niet ontvangen. Uit Paramari bo vertrekken dagelijks enkele vol gepakte voertuigen met bosnegers naar het Brokopondo-gebied. Het blijkt dat veel bosnegers op en neer reizen naar de stad in de hoop geld te verdienen. Beroerder Van officiële zijde wordt in Para maribo ontkend dat er in Midden- Suriname sprake is van een steeds beroerder wordende situatie. Mi nister van binnenlandse zaken Ju les Wijdenbosch verklaarde on langs op een vergadering met kapi teins en basja's (dignitarissen van bosnegerdorpen) uit het Broko pondo-gebied dat de situatie er "rustig" is. Tijdens een pauze in de vergadering, die werd bijgewoond door ongeveer .60 veelal oude dig nitarissen in tenue, vertelt de basja* van 'kilometerpaal 106' van de weg naar het stuwmeer echter met tra nen in de ogen dat de toestand in zijn regio "heel erg" is. Een oude vrouw is onlangs nog door militairen doodgeschoten op de weg aangetroffen. Zijn zieke broer kan niet medisch worden be handeld. "En wij zitten maar, wij zitten maar", zegt hij bewogen, voordat een jonge functionaris van het districtscommissariaat hem het bevel geeft niet met journalis ten te spreken en hem bij de arm terugvoert naar de vergaderzaal. Buitenlandse journalisten moch ten de bijeenkomst niet bijwonen. "Het is voor jullie toch niet te ver staan", zo luidde het argument. De weg naar Pokigron, ten zuiden van het Brokopondostuw- meer, leidt langs Paranam, waar de bauxietfabrieken zijn gevestigd. Ten zuiden van Paranam wordt een 'roadblock' gepasseerd. Hier is de noodtoestand van kracht. Een soldaat kijkt het busje in en laat het zonder enige aarzeling gaan, ogenschijnlijk niet verbaasd over de aanwezigheid van drie blanken. "Die militair is een bosneger. Hij maakt geen problemen", zegt een van de inzittenden als het busje weer vertrokken is. Angst Niet alleen de verhalen die vanaf dat moment loskomen, maar ook wat langs de weg te zien is, getuigt van een ongewone toestand. Op een brug staat een Volkwagenbus- je met kapotgeschoten banden en ruiten. In de carrosserie zitten ko gelgaten van verschillende grootte. Rechts op de heuvel ligt een plat gebrand bosnegerdorpje. Andere dorpen zijn verlaten. De mensen zijn veelal uit angst voor acties van de militairen naar de stad getrok ken. Vóór een verder gelegen brug zijn door het ontploffen van een dynamietlading grote gaten in de weg geslagen. "Hier is een militair pantservoertuig opgeblazen", zegt een bosneger. Iets verderop staat een verongelukt passagiersbusje in de berm weggezakt, vol kogelga ten. Over het lot van de inzittenden wordt gezwegen. Bij het naderen van Brownsweg ontstaat er enige agitatie in de bus. "Hier heeft Bouterse zijn laatste le gerplaats. De weg van Brownsweg naar Paramaribo is in handen van het leger. De rest van het land is helemaal van ons". Voorbij Brownsweg halen enkele jongens in de bus hun 'tapoe' tevoorschijn, de magische armband die hen moet beschermen tegen ongeluk. "Als Bouterse zegt dat het land on der controle heeft, zijn dat alleen maar woorden. Het land is van Ronnie Brunswijk. Dit is vrij Suri name", roept een van hen lachend. Losse koe Bij een ontmoeting met de digni tarissen van het dorp Botopasi, aan de rechteroever van de Suriname- rivier. maken de kapiteins "ernsti ge bezwaren" tegen het beleid van Bouterse. "Wij staan nu positief te genover Brunswijk", zegt een van hen. De bosnegers van Botopasi voelen zich vergeten door Parama ribo. "In de strijd tussen de bosne gers en de stadscreolen zijn wij in de steek gelaten als een losse koe", aldus kapitein Edwards. In de gesprekken wordt duide lijk dat het invoeren van nieuw geld in Suriname een groot pro bleem vormt. De bekendmaking dat al het oude geld binnen enkele dagen moest worden ingewisseld voor nieuw geld, bereikte de mees te bosnegers te laat. Velen hebben hun oude geld later alsnog ingele verd, maar daarvoor een bestem peld papier teruggekregen met de mededeling dat zijn hun nieuwe bankbiljetten op een later tijdstip zouden krijgen. Anderen hebben alleen hun oude, nu waardeloze biljetten nog. "Er is geen geld meer en bosne gers zijn bang dat zijn niets meer zullen ontvangen", aldus Edwards. De voorheen goed bevoorrade win kels in de dorpen zijn leeg. Er zijn geen medicijhen meer en er is ge brek aan kindervoeding. Voor het verbouwen van de grondjes zijn dringend mierenbestrijdingsmid delen nodig. Ook deze krijgen de bosnegers niet meer van de over heid, wat een ramp betekent voor de eigen voedselvoorziening. Ondervoeding Behalve van eigen landbouwpro- dukten leven de bosnegers van wat de jacht en visvangst hen opleve ren. Maar daarnaast zijn zij van oudsher ook sterk aangewezen op aanvullende levensmiddelen uit de stad, zoals rijst, meel, zout, suiker en conserven. Als gevolg van de steeds grotere schaarste aan le vensmiddelen wordt nu meer en meer teruggegrepen op cassave. Dit makkelijk te verbouwen gewas is echter zeer arm aan proteïne en eenzijdige consumptie ervan leidt tot ondervoeding. De salarissen waar de oude dig nitarissen recht op hebben, wor den sinds het begin van de strijd tegen de opstandelingen niet meer uitbetaald door de overheid in Pa ramaribo. De sociale en medische voorzieningen heeft men stopge zet. De bevolking is aangewezen op de zorg van slechts één arts. De anderen zijn teruggeroepen naar Granman Aboikoni: verkiezingen onder Bou Paramaribo. Ook de meeste leer krachten hebben het binnenland verlaten. "Zij hebben een baan in de hoofdstad toegezegd gekregen". Hierdoor dreigt het op dit gebied toch al achtergestelde binnenland nog verder op de achtergrond te geraken. Wapens "Alle rijkdommen van Suriname liggen in het binnenlènd, maar het Ujkt alsof wij in een kooi zitten op gesloten. De regering koopt wa pens van het geld dat voor produk- ten uit het binnenland wordt ont vangen. En geen mest, leerboeken of medicijnen voor onze mensen klagen de kapiteins. Het nieuwe bankbiljet van honderd gulden dat zij van de journalisten cadeau krij gen wordt aandachtig door alle aanwezigen bekeken. Duidelijk is dat zij het nog nooit hebben gezien. "Het zal worden besteed voor het welzijn van het dorp". Ook uit de brief die drie kapi teins uit het naburige dorp Kamba- loewa aan de journalisten overhan digen blijkt dat de situatie door de geldmaatregel steeds nijpender wordt voor de bevolking. Ook daar lijden kinderen aan ondervoeding en zijn er geen medicijnen te ver krijgen. Verzoeken om betere wa ter- en elektriciteitsvoorzieningen blijven onbeantwoord. De kapi teins spreken voorts hun bezorgd heid uit over de bedoelingen van de regering. Het militaire gezag is "van plan om het dorp van Kamba- loewa aan te vallen", zo staat in de brief. Gewezen wordt vervolgens op het gebrek aan zout, dat een be langrijk element is in de eetge woonte van de bosnegers. Het eindpunt van donhopo, het dorp de i (foto ANP) Aboikoni. Asidonhopo is gelegen op ongeveer 300 km ten zuiden van Paramaribo en is een van de be langrijkste dorpen van de Sara maccaners langs de Suriname-ri vier. Deze bosnegergemeenschap, die ruim tienduizend zielen telt, woont verspreid over talrijke dor pen in hartje Suriname Verkiezingen "Alle dorpen staan achter Bruns wijk. Zelfs de doden staan achter Brunswijk", zegt Belfon Aboikoni, de neef van het grootopperhoofd, die hem mogelijk zal opvolgen wanneer hij sterft. Ook Belfon, die aanwezig is bij-de 'kroetoe' (verga dering) die bij de Granman wordt belegd met alle dorpsdignitarissen, valt fel uit tegen Bouterse. "De vrijheid die Nederland de regeer ders in Paramaribo heeft gegeven, heeft er slechts toe geleid dat zij al leen van zichzelf houden, niet van Suriname. Bouterse moet zijn mandaat neerleggen. Het Konink rijk der Nederlanden kan des noods alles overnemen". Tijdens de ontmoeting met de Granman laat deze met zachte stem weten dat de bosnegers al leen achter verkiezingen zullen staan als Brunswijk deze uit schrijft. Verkiezingen onder het bewind van Bouterse zal men boy cotten, zo laat het groot-opper hoofd, dat alleen spreekt via onder geschikte dignitarissen, weten. Na de vraag waarom dan een foto van de bevelhebber aan de muur hangt, springt een kapitein na een wenk van de Granman op en rukt het portret van de wand. "De foto van Bouterse is een stukje papier. Deze foto zal worden gebruikt bu de grote boodschap", luidt het commentaar. GEMEENTE RIJNSBURG VOORBEREIDINGSBESLUITEN De burgemeester van Rijnsburg maakt ter voldoening aan het bepaalde in artiel 34, lid 2, juncto artikel 22, lid 2, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 11 december 1986 heeft besloten te verklaren, dat wordt voorbereid een herziening van de geldende bestemmingsplannen: - "Buitengebied" voor een gedeelte van het perceel Hoogeweg 3. - "Buitengebied 1980" voor een gedeelte van het per ceel Galglaan 12. - "Centrum II" voor het perceel Vliet N.Z. 64-65 en het perceel naast Rapenburg 1a. De begrenzing van de genoemde gebieden is aangege ven op de bij de raadsbesluiten behorende en als zoda nig gewaarmerkte tekeningen. De raadsbesluiten liggen met ingang van heden ter ge meentesecretarie, afdeling algemene zaken, voor een ieder ter inzage en treden eveneens met ingang van heden in werking. Rijnsburg, 30 december 1986. In verband mee de oudejaarsvlerlng zal de dienstregeling op 31 december in de avonduren op een vroeger tijdstip worden beëindigd. Alle ritten vertrekkende 21.00 uur of later van de beginpunten vervallen. Laatste doorgaande verbinding lijn 97: Alkmaar vertrek: 19.11 uur; Leeuwarden vertrek 18.55 uur. Op nieuwjaarsochtend rijden de bussen pas vanaf 9.00 uur. De bussen vertrekken dan van de halten waar de bus volgens de dienstregeling om 9.00 uur moet vertrekken. Eerste rit op lijn 97: Alkmaar- Leeuwarden: Alkmaar vertrek 8.06 uur. Op vrijdag 2 januari 1987 rijden de bussen volgens de dienstregeling op zaterdagen. NOORD - ZUID - HOLLANDSE VERVOER MAATSCHAPPII N V. - HAARLEM De pas gepensioneerde profes sor Catharina Halkes wil, naar zij heeft meegedeeld, niets te ma ken hebben met eventuele juridi sche stappen tegen kardinaal Si monis naar aanleiding van zijn geruchtmakende artikel over fe ministische theologie. Het Vrouwen-advocatencollec- tief in Nijmegen heeft namens het Landelijk Interdisciplinair Overleg Feminisme en Theologie en de uitgeverij Ten Have met een kort geding gedreigd als Si monis weigert zijn artikel te her schrijven. Daarbij zal hij de ge bruikte citaten en de auteurs daarvan correct moeten weerge ven. In het artikel 'Enige be schouwingen rond de feministi sche theologie' in het internatio naal katholiek tijdschrift 'Com- munio' citeert hij namelijk zon der bronvermelding. Professor Halkes - die feminis tische theologie doceerde aan de Katholieke Universiteit van Nij megen - deelde mee, dat de hele zaak buiten haar om is gegaan. Ook de uitgeverij Ten Have, die haar boek 'Zoekend naar wat verloren ging' uitgaf, zou zich uit deze zaak moeten terugtrekken, meent zij. Uitgever Ton van der Worp van Ten Have zei desgevraagd 'niet zo heel erg overtuigd* achter de brief aan Simonis te staan waarin met een kort geding wordt gedreigd. Na enige aarze ling had hij hiertoe besloten, me de gezien de spoed die werd be tracht. Zijn uitgeverij was erbij betrokken geraakt omdat er voor eventuele juridische stappen een rechtspersoon nodig was. Zelf had hij - om sterker te staan - liever met andere uitgevers een dergelijke zaak aangespannen. Het Landelijk Interdisciplinair Overleg Feministische Theologie (LIO) - niet te verwarren met de interuniversitaire werkgroep Fe minisme en Theologie - is spe ciaal voor deze gelegenheid op gericht. Uitgever Van der Worp zei dat niet te hebben geweten. Een woordvoerder van dit Overleg, dr. E. M. Mulder, hoog leraar muziekwetenschappen in Nijmegen, wilde op vragen over het LIO geen antwoord geven. Ze zei alleen: "De zaak is volop in ontwikkeling. De belangheb bende auteurs zijn bezig belas tend materiaal te verzamelen. Verder heb ik er weinig aan toe te voegen". Leek Bisschop Bar van Rotterdam zal begin 1987 drs. A. J. Hertogh (51) uit Vianen aanstellen als be noemingsadviseur. Het is voor het eerst in dit bisdom dat een leek deze functie gaat vervullen. Hij zal de bisschop adviseren over alle benoemingen in het pastorale werk. Hertogh volgt drs. S. H. van der Meer op, die dit ruim tien jaar heeft gedaan en binnenkort met pensioen gaat. Sinds 1977 is hij studie-adviseur aan de Katho lieke Theologische Hogschool in Utrecht. Met het bisdom is Her togh goed bekend. Hij studeerde onder andere aan het vroegere seminarie in Warmond en gaf les in klassieke talen aan het vroege re seminarie 'Leeuwenhorst' in Noordwijkerhout. Weer naar Utrecht. Het vijf de zehdingscongres voor Euro pese jongeren (eind 1989) zal, evenals het vierde op dit ogen blik, weer in Utrecht worden ge houden. Zo heeft voorzitter Sil- vano Perotti van de organisatie 'Thema' meegedeeld. ('Thema' staat voor 'The European Missio nary Association'). De volgende conferentie zal qua grootte (tussen 10.- en 11.000 deelnemers) gelijk zijn aan de nu lopende. Hans Keijzer, voorzitter van de Evangelische Zendings alliantie: "Alleen in Duitsland zou een grotere bijeenkomst mo gelijk zijn, maar in Nederland is het geestelijke klimaat beter". De meeste congresgangers in Utrecht vallen in de leeftijds groep van 16 tot 30 jaar. Onge veer 12 procent is ouder dan 30. De tientallen 'workshops' over de meest uiteenlopende onder werpen - maar alle op een of an dere manier betrekking hebbend op het thema 'Zending' - worden druk bezocht. Meer dan 50 ver kondigers zijn naar Utrecht ge komen om de jeugd op dit ge bied wegwijs te maken. Hoofd thema van het congres is: 'Ik heb uitgekozen'. Op Oudejaarsavond zullen in het Jaarbeurs-complex - waar het hele congres zich afspeelt - oliebollen worden rondgedeeld. De volgende dag gaan de meeste deelnemers alweer haar huis. Ds. Bovenberg In het laatste nummer van het hervormde ambtsdragers- blad 'Woord en Dienst' vertelt de gereformeerde ziekenhuispredi kant J. Bovenberg (Leiden) op vragen van een interviewer over zijn maandelijkse diensten met verstandelijk gehandicapten in Leiderdorp. Bovenberg wilde het beslist niet hebben over 'geestelijk ge handicapten'. "Als ik één ding goed heb begrepen, dan is het wel dit: geestelijk gehandicapten zijn wij, die in ons keurslijf van dogmatiek benauwd zijn geraakt en niet méér weten van de ruim te van het evangelie. Wij die in nerlijk verlamd en verkleumd zijn en moeilijk bij onze gevoels- laag kunnen komen. Wij met on ze geloofsarmoede. Deze mensen zijn verstandelijk gehandicapt, maar in het geloofsbeleven zoals ons dat samen overkomt telt dat nauwelijks". Ds. Bovenberg leidt deze dien sten nu al vijftien jaar. Zijn ge meente bestaat uit mensen tus sen 12 en 40 jaar, uit gezinsver vangende tehuizen en inrichtin gen en met hen ook ouders en verzorgers, familieleden en be langstellenden. Gewone gezin nen met jonge kinderen komen er graag en ook oude mensen ge nieten van dit 'echt kerk-zijn'. Uit alles wat de predikant ver telde blijkt, dat hij zich in de dienst de weg laat wijzen door de kinderen, en niet andersom. Zo gaat hij direct in op wat ze zeg gen. Natuurlijk kan niet iedereen die werkwijze zomaar overne men. "Dat hoeft ook niet. Het is juist geen methode. Ik leer gewoon mezelf te zijn samen met hen. Nooit de spontaniteit onderdruk ken en niet bang zijn voor wat er komt. Je kunt niet veel voorbe reiden. Belangrijker is datje zelf ontspannen bent, innerlijk in evenwicht. De sfeer van dit kerk- zijn is zo, dat buitenkerkelijken zeggen: 'Kom, we gaan ook naar het partijtje van de Heer'. In onze diensten stoort het niet als kin deren met een autootje spelen of als een baby huilt". Kan Bovenberg hiervan iets gebruiken voor het preken in een 'gewone' gemeente? "Ik heb niet meer zo'n behoef te om volledig te zijn. Eén ding is voldoende in de preek. De rest kan ik nu makkelijker weglaten. Ik durf ook mijn gevoelswereld te laten meespreken. Mijn fanta sie, creativiteit, intuïtie, het doet allemaal mee in mijn gesprek met de tekst. De afstand tussen God en mens, die ons vanouds zo was ingeprent, is voor mij weg gevallen". "In de oude kerk van Leider dorp heb ik eigenlijk zo het ge voel dat God zelf daar ergens zit in een hoekje, breed glimlachend om wat Hij ziet en hoort. Niet ver weg. Het is merkwaardig wat de ze kinderen aan ons doen. Wij gaan door hen open voor het ge loof'. Gereformeerde Kerken: be roepen te Dokkum P. Beintema Amersfoort. Christelijke Gere formeerde Kerken: bedankt voor Westzaan C. Westerink Den Helder. Gereformeerde Ge meenten: bedankt voor Rotter- dam-Alexanderpolder R. Boog aard Leiden. Rijnsburgerweg 86b en I03a, Rijnsburg, tel.: 01718 - 29302

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 8