'Alcohol maakt het leven iets prettiger' Hoe meer Russen winnen, hoe beter' Wist u dat er wel tien Bachs zijn geweest?' STAMCAFÉ CCCP COMPONISTEN door Henk van der Post Rustig zitten in je eigen huiskamer, lekker lang onderuit met een sigaar. Staren in oneindige verten, lekker soezelen, je gedachten laten gaan. Om je heen een paar kirrende en dartelende dreumessen. Piet Lee- flang uit Leiden moet er van gru wen. Dat is wel het laatste dat hem voor ogen staat. Geel" hem maar het roerige café met het gezellige, onschuldige roddelcircuit, de sterke verhalen, het manmoedige en tegelijkertijd het veelal aandoenlijke op treden van de stamgasten. Zander bier geen plezier, met meer bier meer plezier. "Ja, een beetje miniseren wel. Maar zonder bier, nee, dat nooit". Op volkse wijze - op z'n Leids dus want Piet is een echte 'binnenstadter', geboren in de om geving van de Jan Vossensteeg - legt hij uit dat het leven zonder pils hem toch wel erg triest lijkt. Of hij ooit weieens heeft geprobeerd de alcohol te laten staan? Eigenlijk niet. De sterke drank - jenever in zijn geval - mijdt hij de laatste paar jaren wel. Dat heeft hem genoeg moeite gekost. Maar zo op zaterdagmor gen op zijn vrije dag, dan mag hij graag in een ander café een paar glaasjes vieux nemen. Maar daar blijft het dan ook bij. Het kroegbezoek van Piet laat zich ge makkelijk beschrijven. Zo omstreeks half vier stapt hij van zijn werk ("ik werk al meer dan 40 jaar") direct zijn stamcafé binnen. Als hij dan gestadig in eigen tempo doordrinkt, wendt hij zo tegen zessen zijn steven huiswaarts. En daar wordt dan "steevast mijn eigen potje ge kookt. Want dat moetje in de gaten hou den: elke dag een verse prak". Die wijs heid brengt Piet, 57 jaren oud, waarvan de meeste zich in de kroeg hebben afge speeld, nadrukkelijk naar voren. Hazeslaapje Hij heeft een vaste plaats ingenomen in café 't Derde Deurtje in de Leidse Morsstraat. Bij zijn entree in de midda guren is dat altijd pal vooraan bij de deur. Naar gelang er dan meer mensen binnenkomen - zo tegen etenstijd - ver kast hij steeds verder naar achteren om nieuwkomers bijvoorbeeld gelegenheid te geven een kaartje te leggen. Dat is zo'n beetje een automatisme. Maar be zoekers moeten dat niet te brutaal af dwingen, want dan krijgen ze bij Piet nul op rekest. Piet laat de kaas niet van zijn brood eten. Ook de tweede ronde pils - als Piet omstreeks acht uur weer terugkeert van de maaltijd en een haze slaapje - verloopt volgens hetzelfde pro cédé. Hij heeft aan dat eerder geschetste beeld van de huiskamer met een paar peuters wel even mogen ruiken. Hij is nog een blauwe maandag getrouwd ge weest, heeft kinderen, maar het liep meest nare schoonmaakklusjes komen soms voor zijn rekening. Maar aan dat werk gingen andere beroepen vooraf: controleur van de voorraden bij de land macht, ober en kapper. En als kapper is hij ook nog lijken scheerder geweest in het Elisabeth zie kenhuis, toen dat nog aan de Hooigracht stond. "Dat deed ik voordat ik naar mijn werk ging. Het leverde in die beginjaren zestig al een aardige cent op. Ik had er mijn eigen kastje waarin dé scheerspul len lagen. Voor elk lijk kreeg ik drie kna ken. 's Avonds kon ik dan met een bon netje het geld halen bij zuster Pancratia, een lief mens". Los van het feit dat Piet bij katholie ken een grijpstuiver bijverdiende, is hij - zelf niet gelovig opgevoed - enthousiast over de katholieke heilige missen. Hij herinnert zich de 'sfeervolle en machtig mooie' nachtmissen met kerst in de Har- tebrugkerk'. Hij is ook katholiek ge trouwd, vanwege zijn vrouw dus. Dat was in de kapel aan de Nieuwstraat bij Pater De Ponti. Eer* beetje grof in de mond is Piet soms wel, maar vloeken doet hij naar eigen zeggen bijna nooit. Ook dat houdt verband met die kleine katholieke tic. Hartigheidje Te beroerd voor een boodschap is Piet zeker niet. Het hele café maakt dankbaar gebruik van zijn diensten als er weer eens een hartigheidje tussendoor moet komen. Dan stiefelt Piet naar de snack bar en nog niet eens naar de dichtstbij zijnde, want die is volgens hem minder. Of er worden andersoortige boodschap pen gedaan. Dat kost degene die van de diensten van Piet gebruik maakt natuur lijk wel een pilsje, hoe kan het ook an ders in een café. Maar daarom wordt nooit gevraagd, dat régelt zich vanzelf. Piet kan prima van zich afbijten. Wie denkt hem met een paar simpele kwink slagen voor emmer te kunnen zetten, komt nogal eens bedrogen uit. Of er toch niet een beetje op hem wordt neergeke ken, ook al vanwege zijn werk als schoonmaker? "Hygiène is voor ieder een belangrijk. Alle mensen stellen het op prijs als de zaken er schoon uitzien. Ze hebben mij harder nodig dan jou". Tja, zo duidelijk had niemand het te gen schrijver dezes nog niet gezegd. EINDEJAARSBIJLAGE LEIDSCH/ALPHENS DAGBLAD PAGINA XI uit Leiden: Dat spaak. Piet laat in het midden hoe dat allemaal precies is gekomen, maar zegt dat alcohol er toch wel mee te maken heeft gehad. Sinds zijn scheiding is me nig café zijn huiskamer geweest. Ook zijn argumentatie is zoals altijd simpel en zo oud als die van kroegbezoe kers door de eeuwen heen: je vindt er aanspraak en het is er meestal gezellig. En vrijwel onmiddellijk voegt Piet eraan toe: "Alcohol maakt het leven iets pretti ger, draaglijker. Dat alleen in huis zitten m huis zitten is ook niks is ook niets. En van de toekomst hoefik natuurlijk ook niet al teveel te verwach ten. Een volkstuin... ja, die zou ik als ik binnenkort in de vut ga nog wel willen hebben". Maar na zijn werk heeft Piet toch nu óók al voldoende tijd om een volkstuin te houden? "Nee", klinkt het heel be slist", daarvoor wil ik mijn handen ge heel vrij hebben". Een andere wens is nog eens 14 dagen op vakantie te gaan naar het Limburgse Valkenburg. Want (foto Henk Bouwman» van vlak na de oorlog heeft Piet daaraan nog zulke prettige herinneringen. Schoonmaker Het nuttigen van alcohol heeft veel geld gekost. Maar Piet heeft altijd voor zijn eigen centen gezorgd. Het is wei eens een maand kantje boord geweest; er waren betere en slechtere tijden. Te genwoordig komt hij aan de kost als schoonmaker in een ziekenhuis. De Ooit probeerde Henco Parlevliet i (21) alle Sowjet-schaatsters die zich sinds de eeuwwisseling in de top tien van een Europees- of wereld- j kampioenschap hadden geklas seerd in zijn geheugen op te bergen. Daar wisten ze thuis niets van. Hij hield het angstvallig geheim om het gesar van zijn familieleden te voor komen. "Ik heb niets verteld, anders denken ze datje niet goed bent". Ver is hij overi gens niet gekomen. Na enige tijd zag hij in dat het onbegonnen werk was. Maar niet alleen de verrichtingen van Russische schaatsers hebben sinds een jaar of zes zijn belangstelling, een inte resse die in bepaalde opzichten mania kale vormen aanneemt. Iedereen die zijn wieg had staan in het grootste commu- nistische land en zich bezighoudt met (top)sport kan niet kapot bij de Noord- wijkerhoutse werknemer van een leve- ranciersbedrijf in zand, grint en mest. Het rode gevaar kan hem niet dreigend I genoeg zijn. Het is een ondefinieerbare interesse, die niets heeft te maken met voorkeur voor het politieke stelsel aldaar. Politiek interesseert hem nauwelijks, maar als het om een sportieve confrontatie tussen de Sowjet-Unie en de Verenigde Staten gaat, voert hij zijn eigen koude oorlog. Waarmee niet gezegd wil zijn dat hij an ti-Amerikaans is. Dat niet, maar als hij moet kiezen... "Ik heb er vaak over nagedacht, maar ik weet niet waar die voorkeur vandaan komt. Waarom is de één voor Feyenoord en de ander voor Ajax? Het politieke stelsel daar heeft niets met mijn voor keur te maken. De mensen vinden het raar als ik m'n voorkeur uitspreek: 'Hoe I kom je daar nou bij', krijg ik meestal te horen". "Ik kan het niet uitleggen. Het is iets gevoelsmatigs. Misschien heeft het wel I te maken met het feit dat de Russen wat strakker zijn. Dat heb ik ook een beetje, j hoewel dat niet moet worden overdre- I ven. Ik ben wel netjes. Dat wel". De openingsceremonie van de Olym pische Spelen in Moskou vond hij dan I ook "veel mooier" dan die in Los Ange les en de ouverture van de zogenaamde goodwill-games in diezelfde Russische j hoofdstad was volgens hem "echt gewel dig" "In Los Angeles ging alles om de show. Dat beviel me niet zo. Het was te- i veel op de mensen in de Verenigde Sta ten gericht. In Moskou was het veel we- I reldser. Daar werd de verbroedering op een bijzonder fraaie manier in beeld ge- I bracht". In veel gevallen komen niet alleen de Russen en dus ook Henco Parlevliet als overwinnaar uit de bus bij sportmanifes taties, maar hij heeft ook een aantal ne derlagen moeten slikken. Daar wordt hij niet graag aan herinnerd. Maa? voor de gelegenheid lepelt hij de bittere teleur stellingen op. Het verlies van de USSR-ijshockeyers in de finale van de Olympische Spelen in Lake Placid tegen het thuisland, oftewel I de nederlaag van Goliath tegen David, staat in zijn geheugen gegrift als "een zwarte dag". "Ik had toen echt een gevoel van woe de. Wat heb ik gebaald. Ik heb niet gesla pen van al die doldwaze Amerikanen". Of dat allemaal niet erg genoeg was, wer den tijdens diezelfde Olympische Spe len de Russische schaatskanonnen door Eric Heiden in de vergetelheid gereden. Onlangs nog, ten tijde van het wereld kampioenschap voetbal in Mexico, maakte hij benauwde uurtjes door. Aan vankelijk beleefde hij veel plezier aan de 'Mundial', want de Russen veroverden met hun revolutionaire manier van voet ballen de wereld. Totdat de Belgen hun een halt toeriepen. Dit tot vreugde van de Nederlandse bevolking, die bij ge brek aan een vertegenwoordiger in het I Middenamerikaanse land massaal aan de kant van onze zuiderburen was gaan staan. Laurens Gijsman, vermoedt dat zijn vrouw regelmatig heeft getwijfeld aan zijn verstandelijke vermogens. Wat begon als een geintje, groeide voor de 60-jarige Leidenaar langza merhand uit tot een levenswerk. Zelfs zijn schaftuurtje bij het Ener giebedrijf Rijnland offerde hij op aan zijn streven: het samenstellen van een compleet overzicht van alle mensen die ooit muziek hebben ge componeerd. Niet alleen de bekende, maar vooral de onbekende componisten. De makers van klassieke muziek, maar ook van po pulaire melodieën, jazz of pop. "Burt Ba- charach, Louis Armstrong, Feike Asma en Jean Michel Jarre. Mevrouw, ze ho ren er allemaal bij". Muziek fascineert Laurens Gijsman. Met plezier zingt hij al jarenlang in ko ren. Bij muziekprogramma's gaat hij er eens goed voor zitten. Zijn verhaal be gint met het moment waarop Gijsman constateerde dat de eenvoudige muzie- kencyclopedie, waarover het gezin be schikte, bij lange na niet in zijn informa- tiehonger kon voorzien. Over componis ten die hem boeiden werd met geen let ter geschreven. Monnikenwerk "Er moet ergens toch wel iets te vin den zijn", dacht Gijsman. Hij informeer de links en rechts bij vrienden en ken nissen naar materiaal. Van één van hen kreeg hij een zesdelige muziekencyclo- pedie van Oscar Niels, pseudoniem van dirigent Otto Glastra van Loon. Een ko pieermachine had hij niet bij de hand, dus schreef Gijsman het materiaal over op computervellen. Het kostte hem een maand. Dat was het begin van een monniken werk dat nu al zeven jaar lang duurt en nog steeds niet is afgerond. Geleidelijk- aan breidde Gijsman zijn kennis uit met materiaal dat hij vergaarde uit tijd schriften en boeken. Elk moment dat hij hoofd en handen even vrij had - in de lunchpauze, 's avonds of in het weekend - benutte hij voor zijn speurwerk. Toen de familie Gijsman zich een encyclope die aanschafte ten behoeve van hun stu derende zoon, werd ook dit boekwerk door pa doorgevlooid. Langzaam rijpte er een idee in Gijs mans hoofd: het produceren van een compleet overzicht van componisten van de oudheid tot nu. Dat zó door een uitgever als naslagwerk op de markt kon worden gebracht. Gijsman bedacht een eenvoudig noti tiesysteem: van alle componisten regi streerde hij de naam, geboorte- en over- lijdingsdatum, de plaatsen waar de per soon had gewerkt, een summiere om schrijving van zijn opleiding, zijn mu ziekstijl en een overzicht van zijn be kendste werken. Dit alles werd geno teerd op archiefkaartjes die Gijsman in schoenendozen bewaarde. Op een gege ven moment had hij zo'n 2000 kaartjes volgeschreven. Daarop besloot hij de kaartjes uit te werken 'in het net'. Op zijn schrijfma chientje tikte hij alles over op A4-tjes. Toen zijn machine het begaf, ging Gijs man met de hand verder. Tweehonderd bladzijden lang. Zijn standaardwerk be gon indrukwekkende vormen aan te ne- Klap De grote klap kwam toen Gijsman op een gegeven moment wat ronddwaalde in een boekhandel. Op een plank trof hij een compleet componistenlexicon van de musicoloog Th. Willemze aan. Het was alsof er iéts in Gijsman brak. Hij be sefte dat niemand zat te wachten, op zijn werk. Bovendien ging het slecht met de boekenbranche, de markt voor naslag werken was min of meer ingestort. Wat nu? Gijsman besloot toch door te gaan met zijn werk, maar dan volledig voor zichzelf. Op dit moment is de oud-boekhouder gevorderd tot de letter W. Als het geheel door Fred Segaar door Margot Klompmaker is afgerond, wil hij het nog een keer 'echt mooi' laten uittikken. Hij beseft dat zijn levenswerk nooit echt klaar zal zijn. Steeds weer komt hij nieuwe informatie tegen, nieuwe componisten, of moet hij zijn gegevens aanpassen, omdat compo nisten inmiddels zijn gestorven of in een stoffige la met vergeten muziekwerken worden ontdekt. "Er zijn ontzettend veel mensen die zo veel hebben gecomponeerd en over wie nauwelijks iets te vinden is. Daarbij komt dat wij ons voornameljk richten op Westerse componisten. Maar wat dacht je van Arabische of Afrikaanse mu ziek?", doceert Gijsman. "Jarenlang heb ik via de draadomroep naar de Noord- afrikaanse radiozender Oran geluisterd, alleen voor de muziek. Je moet overal wroeten voor je informatie". De dikke map met het nog niet vol tooide overzicht oogt indrukwekkend. Doorbladerend valt het oog op de grote diversiteit van het overzicht. Mozart, Bach, Beethoven, Handel en Schubert naast volslagen onbekende namen. Componisten uit 1200 broederlijk op één pagina met namen uit deze tijd. Want Gijsman beperkt zich niet tot het klas sieke repertoire. Hij is net zo dol op de synthesizermuziek van Vangelis als op Mozarts symfonieën. Vier Puccini's En hij wijst op zijn ontdekkingen. De componist Theodorakis bijvoorbeeld, bekend om zijn Griekse volksmuziek. Maar weet men ook dat deze man zeven symfonieën heeft geschreven en com plete koorwerken? En wist u dat er tien verschillende componisten met de naam Bach zijn geweest en vier verschillende Puccini's (onder wie een vrouw!). Waarom, is de grote vraag. Waarom doorgaan met een werk waarop nie mand zit te wachten. Is dat niet zonde van de tijd? Nee, stelt Gijsman. "Ik leer er een hoop van. Ik leer vooral anders te- luisteren naar muziek: ik onderscheid stijlen en structuren. Als ik nu iets op de radio hoor, kan ik het in negen van de tien gevallen thuis brengen". Op de valreep voegt hij eraan toe: "U moet het maar zo zien: een mens die be zig is, is een gelukkig mens. Ik denk dat veel mensen aan verveling doodgaan". Henco Parlevliet uit Noordwijkerhout; "Ik weet niet waar die voorkeur vandaan komt. Waarom is de een voor Feyenoord en de ander voor Ajax?". (foto Holvast) Zo niet Henco Parlevliet, die in zijn broer een bondgenoot had. "Gelukkig dat hij met mij meevoelde. Anders had ik het helemaal niet meer geweten. Maar let op: ze komen eraan, deRussische voetballers. Dinamo Kiev speelt het bes te voetbal. Speciaal voor die ploeg ben ik naar het Ajax-toernooi gegaan. Die Belanov vind ik echt een fantastische speler". Hij probeert dan ook zoveel mogelijk informatie over dat elftal te verzamelen. Dat levert moeilijkheden op, want er verschijnt in Nederland bij mondjes maat Russische sportlectuur. Als hij iets heeft bemachtigd kan hii daar dagelijks uren mee zoet zijn. "Dan ga ik 's avonds wat eerder naar boven. Dan kijken ze me hier in huis nog wel eens raar aan, maar dat moet dan maar. Ik vind het leuk. Schaatsen en voetbal vind ik het voornaamst, maar ook als het om andere sporten gaat, hoop ik dat een Rus de titel haalt. Als er maar iemand uit de Sowjet-Unie wint". Hij voorziet gouden tijden voor 'zijn' favorieten. De voetballers van Dynamo Kiev zullen volgens hem in de Europa Cup onverslaanbaar blijken en met even veel machtsvertoon als vorig jaar de be ker pakken. En zowel de Europese en wereldkampioenschappen schaatsen voor all-rounders zullen volgens hem worden worden beheerst door Oleg Boz- jev. "En bij. de sprinters wint Zjelezovski. Die Boucher komt er niet maar aan te pas. Dat zou mooi zijn. ïk zeg altijd maar: hoe meer Russen er winnen, hoe beter". Laurens Gijsman uit Leiden: "Ik denk daat veel mensen aan verveling doodgaan". (fotq Wim Dijkman)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 31