'Iemand die letterlijk alles ernstig nam' 'Over paar jaar is het een rage' 'Jammer dat er zo weinig bewaard is' MAHLER DAFS ENKEVERS STROOKJES PAGINA IV 0 EINDEJAARSBIJLAGE LEIDSCH/ALPHENS DAGBLA E "Als je zó bezeten bent van Mahler dan blijft er voor andere passies geen tijd meer over, laat staan voor andere liefhebberijen". Drie decen nia lang al wordt het leven van H.J. Nieman uit Wassenaar beheerst door leven en werk van de 75 jaar geleden overleden componist Gus- tav Mahler. Dertig jaar lang al is hij de secretaris- penningmeester van de Gustav Mahler Stichting Nederland, waarvan een hou ten bord over de gehele breedte van zijn huisdeur aan de Narcislaan getuigt. Vrij wel alles wat er aan platen van Mahler tot nog toe is uitgekomen heeft hij be luisterd. Alles wat hij aan boeken over de grote componist kon veroveren heeft hij gelezen. Zoveel geld heeft de nu 73- jarige Niemari in zijn passie gestoken dat zijn boekencollectie inmiddels is uit gegroeid tot een heuse bibliotheek. Vier honderdvijftig uur Mahler-muziek is door hem op magnetofoonband voor de Gustav Mahler Stichting vastgelegd. De platencollectie vergt eveneens steeds meer ruimte. Geen wonder, want overal waar hij komt, of dat nu Londen, Leipzig of Chi cago (in de buurt waarvan één van zijn dochters woont) is, stroopt hij alle pla tenwinkels af op zoek naar nieuwe of on bekende uitvoeringen van Mahlers mu ziek. door PieterC. Rosier Knap moeilijk Eenmaal begonnen met het opzetten van een chronologie, aan de hand van uit boeken, tijdschriften, documenten en kranteknipsels vergaard materiaal, weet Nieman na te gaan wat Mahler op welke dag heeft gezegd of gedaan. Mede dank zij Niemans werk is de Gustav Mahler Stichting Nederland internationaal zo bekend geworden dat men er van heinde en verre met vragen komt. Wie geïnteresseerd is in de persoon van de bezeten Mahler-bewonderaar heeft het knap moeilijk. In het persoon lijke gesprek weet Nieman heel behen dig de aandacht steeds opnieuw van zichzelf af te leiden en Mahler daarin centraal te stellen. Duidelijk wordt in elk geval dat Niemans kennismaking met Mahler een politieke achtergrond had. De in 1907 katholiek geworden Mahler bleef tot zijn dood voor iedereen de jood Mahler, wiens muziek derhalve door de nazi's voor de concertzaal werd verboden. Toen Nieman,. hoewel zelf geen jood maar toch door de Duitsers in het begin van de jaren veertig opgepakt, na de Tweede Wereldoorlog een krante berichtje las waarin werd vermeld dat men in Wenen wilde proberen een Gus tav Mahler Gesellschaft op te richten, waartoe men zijn instemming kenbaar kon maken, deed hij dat. En zo begon het... Als kleine jongen door zijn ouders meegenomen naar concerten in het Haagse Gebouw van K en W en het Scheveningse Kurhaus en op latere leef tijd lid geworden van een aantal koren -'omdat mijn vader er niets in zag heb ik verder geen enkele muzikale opleiding genoten' - kreeg de jonge graficus Nie man allengs voorkeur voor de muzikale taal van Bach, Beethoven en Brahms. Na de Weense oproep om Gustav Mahler te rehabiliteren steeds meer in de ban van deze door de Duitsers zo verguisde Boheemse componist gerakend, groeide zijn waardering voor Mahlers muziek uit tot een ware hartstocht. Uitersten Nieman: "De huiselijke omstandighe den van het jongetje Gustav Mahler en de tijd waarin hij leefde maakten het hem onmogelijk een harmonische ont wikkeling door te maken. Mahlers ken merk zich steeds in uitersten te bewegen en muzikaal te uiten was voor mij reden om na te gaan waarom. En zo breidden de onderwerpen zich uit: Mahler als mens in het dagelijkse leven, als compo nist, als dirigent en als opera-hervor mer". (Mahler is gedurende een periode van tien jaar directeur van de Weense Staatsopera geweest,red.) "Daarnaast waren er de vele verschil len in uitvoeringen van Mahlers muziek die me in toenemende mate fascineer den. Zoals Mengelberg Mahler heeft we ten te vertolken, dat is tot nog toe ongeë venaard gebleven. Het heeft mij overi gens nooit zo geïnteresseerd of Mahler door een top- of een middelmatig orkest wordt verklankt. Voor mij is de intensi teit van de uitvoering doorslaggevend. Elke uitvoering zou een wedergeboorte van zijn muziek moeten zijn". "De Mahler die mij voor ogen staat, was iemand die letterlijk alles ernstig nam, steeds zijn volle inzet gaf en dat ook van anderen eiste, zachtmoedig in persoonlijke zaken, fanatiek en onwrik baar in muzikale aangelegenheden. Mahler had een romantisch natuürbele- ven en deed aan psychologisch zelfon derzoek, gevoel en verstand dus. Wat Mahler ook schreef, hij bedoelde er al tijd iets mee. Hij verklankte steeds zijn ideale voorstelling van het bestaan, ge plaatst tegenover de niet zo rooskleurig door hem verbeelde werkelijkheid". "Als mens was Mahler schuchter in het prijsgeven van zijn diepste gevoe lens, maar in zijn muziek doet hij het ui terste ze te laten doorklinken. Terwijl zijn muziek allerpersoonlijkst is, tracht zij tegelijk de gehele mensheid te omvat ten. Luisterend vanuit deze achtergrond probeer ik mijn eigen inzichten uit te schakelen en concentreer me op Mah lers muzikale verhaal, wat ik denk dat Heilloze weg Herkent Nieman zichzelf in Mahler? Bijkans struikelend over zijn eigen woorden: "Ik houd er evenals Mahler een pessimistische wereldbeschouwing op na. Met hem denk ik dat we met de industrialisatie een heilloze weg zijn in geslagen. Ik geloof namelijk dat Mahler heeft onderkend waarheen de weg van de toen opkomende industrialisatie moest voeren en dat hij daar al voor waarschuwde in zijn zesde symfonie, dit voorgevoel althans symbolisch ver klankte. Het gaat hier om de manier van luisteren, naar keus al dan niet op zoek naar Mahlers (symbolische) bedoelin gen. Maar als je je niet verwant voelt met Mahlers taal, ja dan valt alles natuurlijk weg". Met geen mogelijkheid kan Nieman zeggen welke van Mahlers negen (of tien, zo men wil) symfonieën hem het liefst zijn. "Ik zie alle symfonieën van Mahler als onderdelen van één groot ge heel. Ik kies voor de tweede om het hoopgevende en de klank, voor de derde om het kosmische aspect, voor de zesde om het wereldbeschouwelijke en voor de overige werken om alle andere aspec ten. Wat de uitvoeringen van Mahlers werk betreft, het absolute toppunt vor men voor mij de Kindertotenlieder, evenals trouwens het Lied von der Erde. zoals die ooit zijn gezongen door wijlen Kathleen Ferrier. Als geen ander heeft zij het wezenlijke van een ziel weten over te brengen". Waarom waardeert Nieman Mahler meer dan bijvoorbeeld Mozart? Reso luut: "Mahler heeft eens gezegd: das wichtigste stekt hint er den Noten. En dat herken ik niet bij Mozart. Pure schoonheid boeit me kennlijk niet ge noeg. Maar het heeft ook te maken met atmosfeer. Ik wandel liever in Londen dan in Parijs". H.J. Nieman uit Wassenaar: "Ik houd er evenals Mahler een pessimisti sche wereldbeschouwing op na". (foto wim Dijkman» Is verzamelwoede besmettelijk? Het lijkt er wel op. Theun Zijlstra (40) uit Oegstgeest verzamelt al van af zijn zesde jaar allerlei dingen van DAF. Hij heeft acht echte DAF's, honderden miniaturen, kasten vol foto's, folders, tijdschriften en nog veel meer. Inmiddels niet alleen meer van DAF: 'Eigenlijk alles van Nederlandse auto's'. Zijn vrouw Chienie ging met hem mee naar ruilbeurzen, zat zich daar stierlijk te vervelen en besloot toen ook maar wat te gaan verzamelen. Het heeft tot een in drukwekkende collectie kleine VW-ke- vers geleid. Hun oudste zoon van acht heeft zich inmiddels op Mercedessen geworpen en zijn broertje van zes verzamelt Fords. Al leen de dochter van vier doet nog niet mee. 'Die heeft nog geen uitgesproken voorkeur', zegt haar moeder lachend. Misschien maar goed ook, want nu al is elk plekje in hun huis in Oegstgeest bezet. Tot in de woonkamer toe: 'Maar dat is allemaal van de kinderen'. Hun eigen verzameling hebben Theun en Chienie ondergebracht in wat zij noe men de 'hobbykamer' achter in het huis. Langs de wanden meer dan 120 strek kende meter glasplaat. En daarop aan de ene kant vele honderden miniatuur DAF's, personenauto's en bedrijfswa gens. In alle soorten en maten. Gekocht of zelf gemaakt. Hoeveel het er precies zijn? Theun weet het niet. 'Misschien vijf- of zeshonderd, maar het kunnen er ook duizend zijn of nog meer.' Chauvinisme Zijn vrouw is nauwkeuriger. Zij be heert de glasplaten aan de andere kant van de kamer. Daarop zo'n zeshonderd VW-kevers in de meest uitlopende vor men en maten. Als closetrol, als kaars, als spaarpot, als fles (gevuld met whis ky), als bakvorm, als piepbeestje, als aansteker, ja zelfs als secondenwijzer op een horloge. En zowaar, dat ding draait nog in het rond ook. De eeuwige vraag: hoe komt een mens tot zoiets? Waarom begint hij eraan? 'Noem het chauvinisme. Maar ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in alles wat de Nederlandse auto's aangaat. Weet u dat er in de loop der jaren zeker zestig Nederlandse merken zijn geweest? Maar nu is het natuurlijk haast allemaal DAF wat de klok slaat. Ik zie Volvo Neder land trouwens als een verlengstuk van de DAF-historie. Er is in het Helmondse hoofdkwartier ook nog heel wat dat aan de DAF-tijd herinnert. Niet alleen oud gedienden maar ook foto's, en schilde rijen aan de muren. In de fabriek in Bom staat op de on- derdelenkisten nog steeds DAF. Ik ben er vaak geweest. Alleen is het jammer, dat de fabriek zelf zo weinig heeft be waard. Het meeste zit nog bij de familie Van Doorne. Maar als het om oude on derdelen van DAF gaat, sturen ze bij Volvo de aanvragers vaak naar mij door. Naar de DAF Club Nederland.' Handen vol Theun Zijlstra is voorzitter van die club en zijn vrouw secretaresse. En ze voeren ook de redactie van een (uitste kend) eigen blad: 'Variomatic'. Dat zou tijdelijk zijn, maar dat tijdelijke duurt in middels al twee jaar. 'Geen wonder ei genlijk, want ik heb hier alle gegevens en foto's in huis. En dat is voor de redac tie van zo'n blad natuurlijk erg gemak kelijk', aldus Theun Zijlstra. Hij en zijn vrouw zaten op het moment dat wij bij hen binnenvielen midden in de voorbe reidingen voor het kerstnummer. En dan moest er nog worden gewerkt aan Theun en Chienie Zijlstra uit Oegstgeest: "We weten niet meer waar we het moeten neerzetten" (foto wim Dijkman» door Koos Post een extra uitgave van Namac, de club van miniatuur-autobezitters. 'We hebben echt de handen vol aan onze hobby, maar ik heb er helaas zo weinig tijd voor', zegt Theun Zijlstra. Als bouwkundige is hij chef van de afdeling kunststoffen ramen bij Padox in War mond. 'We zitten nu midden in de auto matisering, dat vergt natuurlijk ook heel veel tijd'. Hij doet alles zelf. Daarom moet ook de voorgenomen uitbreiding van de hobbykamer nog even wachten. En de oude DAF's in zijn garage zijn nog niet aan de beurt voor de broodnodige repa ratie. Vier van zijn acht DAF's heeft hij daar op en naast elkaar staan. 'Kijk, dat daar is een puntgave 600 uit 1959. Die andere is wat minder fraai. Ook minder oud, maar die kan ik gebrui ken als ik onderdelen nodig heb. Daar staat een nog goede 33 uit 1974 met niet meer dan 43.000 km op de teller. Er zijn nu eenmaal niet veel DAF's met weinig kilometers op de teller'. De afgelopen zomer gingen de Zijl stra's met hun kinderen en twee van de acht DAFs kamperen in Luxemburg. Twee, omdat er nogal wat bagage mee moest. Het ging allemaal uitstekend totdat op de terugweg de 74'er panne kreeg. De ene DAF nam de andere op sleeptouw. Ook dat ging gesmeerd tot ze bij Rotter dam werden ingehaald door een horde FC Den Haag-supporters in een kleine twintig auto's. 'Ze hebben het nu wel vaak over ter reur in treinen en op de velden, maar od de snelweg weten die gasten ook van wanten. Ze sloten de hele rijbaan af en gingen rustig op de snelweg met veel drank een feestje bouwen. Het was wel griezelig. Nog een wonder dat er geen ongelukken gebeurden', vertelt Chienie. 'Maar we kwamen wel voor een paar tientjes benzine met twee auto's thuis', grinnikt Theun. Niet te gek Het is voor de Zijlstra's allemaal meer een sport dan een passie. 'Het huis zit vol. Ik weet niet meer waar ik het moet neerzetten', zegt Chienie. 'We zijn ook niet meer zo actief als vroeger, reageren niet meer zo spontaan op advertenties. Het moet ook niet te gek worden. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Ik denk dat je voor jezelf een grens moet trekken. Je moet ook nog eten. Sommi gen kopen op een beurs voor duizenden guldens. De vraag wordt steeds groter en dus stijgt de prijs. Het aantal bezoe kers van de beurzen gaat ook omhoog. Vroeger waren er enkele tientallen ver zamelaars, toen werden het honderden, nu zijn er duizenden'. Theun: 'Toch zou ik wel willen dat ik meer tijd had. Want nu blijft liggen wat ik eigenlijk het allerliefste doe: zelf mo dellen bouwen'. Voor Chienie zit er aan hun hobby ook een praktisch kantje: 'Ik heb kort gele den bij de DAF Club een sleutelcursus gevolgd. Zaterdag heb ik mijn eigen wa gen kunnen afstellen. Ik ben er apetrots op'. Hij kent de kleinste dorpen in Fries land, alle bijkantoren van de PTT in Amsterdam en somt zonder enig probleem de prijzen op die het ver zenden van een aangetekende brief in de loop der jaren heeft gekost. Dick van Harskamp (31) dankt zijn bij zondere kennis aan zijn strookjes. Sinds ruim zes jaar besteedt de Lissenaar elk beschikbaar minuutje aan zijn passie. "Want", zegt hij, "wil je een goed strook jesverzamelaar zijn, dan moet je er al je vrije tijd insteken". De strookjes waar Van Harskamp'zijn leven voor een belangrijk deel mee vult zijn te vinden op enveloppen van aange tekende brieven. Elke brief die aangete kend wordt verzonden, wordt door de PTT voorzien van een genummerd plak plaatje, waarop tevens de plaats van ver zending staat vermeld. Dat is in de regel een postkantoor, een bedrijf of instel ling. Voor bepaalde evenementen wor den door de PTT speciale strookjes ge drukt. In huize Van Harskamp aan de 3e Poellaan in Lisse is het bijna een vast ritueel geworden. Als zoon Dick 's avonds thuiskomt en de warme maaltijd achter de kiezen heeft, nestelt hij zich behoedzaam aan tafel om zich over de nieuwste aanwinsten te buigen. Alleen de telefoonbel doet hem sonjs opschrik ken. Strookjesverzamelaars plegen nu eenmaal zeer frequent met elkaar con tact te houden over de jongste ontwikke lingen op de markt. "Goede contacten", zegt Van Harskamp, "zijn van levensbe lang voor de verzamelaar. Zonder die contacten red je het niet". Van Harskamp erkent dat er tegen zijn passie wat vreemd wordt aangekeken. "Als ik zeg dat ik strookjesverzamelaar ben, weten ze meestal niet eens waar over ik het heb. Hoe ziet zo'n ding er dan uit? Wat doe je ermee? vragen ze. Het is inderdaad nog vrij onbekend. Maar let op, over een paar jaar is het een rage ge worden". Totaalbeeld Zelf bezit Van Harskamp intussen ruim 4200 strookjes. De meeste zijn keu rig gerubriceerd in albums en speciale mappen. In een apart schrift houdt hij het allemaal nauwgezet bij, ook de ver schillen tussen ogenschijnlijk dezelfde strookjes. Er wil namelijk wel eens wat mankeren aan het plakplaatje, zoals een afwijkend lettertype of een zetfoutje. De echte verzamelaar legt dat vanzelfspre kend vast voor het nageslacht. Enkele honderden strookjes zitten nog op de enveloppen. "Dat is natuurlijk het mooiste", glundert Van Harskamp. "Dan heb je een totaalbeeld. De envelop, de postzegels, de stempels en het strook je. Maar er is moeilijk aan te komen. Meestal wil men de brief niet afstaan. Bang dat de afzender bekend wordt, denk ik". Om zijn collectie zo compleet mogelijk te maken stroopt de Lissenaar in het he le land alle mogelijke verzamelbeurzen af. "Drie weekeinden in de maand kost mij dat zeker. En kom ik dan met vijf strookjes thuis, dan is de dag voor mij weer geslaagd". Als verwoed strookjesverzamelaar be perkt Van Harskamp zich overigens niet alleen tot het afleggen van bezoekjes aan beurzen of andere verzamelaars. Zo nu en dan trekt hij de stoute schoenen aan en gaat de bedrijven langs. De medewer king bij de bedrijven is echter vaak niet door Adriaan Brandenburg zo groot. "Omdat het nog zo onbekend is, zijn de enveloppen bovendien meest al al weggegooid", stelt Van Harskamp vast. Een geluk heeft hij: bij Nissan-Ne derland, zijn baas, vallen geregeld aan getekende brieven in de bus. Van Hars kamp is er dan als de kippen bij om zich van de enveloppen meester te maken. In totaal zijn er zo'n 8000 strookjes in omloop. "Steeds komen er nieuwe bij en verdwijnen er weer. Dat is nu juist ook het leuke ervan. Je kunt ze nooit alle maal in je bezit hebben", zegt Van Harskamp die zich sinds mei van dit jaar voorzitter mag noemen van de 160 leden tellende Vereniging, van Strookjesverza- melaars. Van Harskamp zegt over het ontstaan van zijn passie: "Het verzamelen van postzegels werd mij te duur. Op mijn werk kreeg ik veel aangetekende brie ven onder ogen. Het was steeds leuk om te zien waar ze vandaan kwamen. Dat aardrijkskundige hè, dat vind ik wel wat". Zijn vader vult ongevraagd aan: "Als hij een onbekend plaatsje ziet, rent hij naar mijn auto om op de land kaart te kijken. En dan vergeet hij dat niet meer. Ja, hij is goed in onthouden. Als hij een keer je auto heeft gezien, weet hij je kenteken voor altijd". Wat is er gemakkelijker dan zelf een brief te versturen vanuit een plaats of Dick van Harskamp uit Lisse: "Dat is nu juist het leuke, je kunt ze nooit allemaal in je bezit hebben". (foto wim Dijkman» kantoor dat nog in de verzameling ont breekt? "Er zijn verzamelaars die dat doen, maar voor mij is dat niet de sport", werpt Van Harskamp tegen, "met zo weinig mogelijk geld zoveel mo gelijk strookjes bemachtigen, daar gaat het om". Toch heeft hij zelf ooit eens die 'truc' toegepast, al het ging daarbij wel om het strookje met het nummer 1. Van Hars kamp: "Dat was toen er in de Haarlem mermeer een rijdend postkantoor kwam. Een paar dagen daarvoor had ik mijn brief al afgegeven bij het postkan toor in Kaag, dat zou worden opgehe ven. En inderdaad, ik kreeg nummer 1. Dat was toch wel even spannend. Voor hetzelfde geld zitje er net naast" Met gepaste trots toont de Lissenaar zijn oudste strookje: een exemplaar uit' 1929, ooit uitgegeven tijdens een of an der congres in Den Haag. De tekst op het strookje geeft niet aan welk congres dat is geweest. Ook een plakplaatje met daarop de Elfstedenvereniging als afzen der/uitgegeven tijdens de laatste Tocht der Tochten, behoort tot de 'meest unie ke' uit zijn collectie. "Ook weer via-via aangekomen", zegt Van Harskamp. De meeste moeite heeft de Lissenaar moeten doen om aan het strookjes met daarop zijn eigen naam te komen. Hij vertelt: "Driejaar ben ik ermee bezig ge weest om een strookje uit De Harskamp te krijgen. Uiteindelijk vond ik hem op een beurs. Ik was daar toen echt geluk kig mee".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 24