Linde kleinste natuurmonument van Nederland 'Bezemoorlog' in Bethlehem laait weer opnieuw op Operatie straks eerst op beeldscherm Reportage - - - Eeuwenoude boom was eerste klant gebroeders Copijn Simonis heel verrast MAANDAG 22 DECEMBER 1986 PAGINA 9 Ziekenhuis gaat gegevens patiënt in computer opslaan - 'Eén beeld zegt meer dan duizend woorden'. UTRECHT (ANP) - Het Academisch Zie kenhuis Utrecht begint in januari met het opslaan van diagnostische beelden (rönt genfoto's, echoscans, beelden van NMR- scanners en computertomografen) in com puters. In de toekomst kunnen de beelden daar waar ze nodig zijn, op behandelafde lingen en in operatiekamers bijvoorbeeld, direct - met de andere gegevens over de pa tiënt - op beeldschermen worden opgeroe pen. Er hoeft dan niet meer met mappen met gegevens heen en weer gesjouwd te worden. Desgewenst kunnen de beelden ook weer als foto beschikbaar komen. In het AZU gaat het om een praktijkproef van drie jaar waarbij een afdeling interne geneeskunde met dertig bedden is betrok ken. De proef is het resultaat van een sa- (foto ANP) menwerkingsovereenkomst tussen het AZU, Philips, BAZIS in Leiden (de ontwik kel- en ondersteuningsorganisatie van het Ziekenhuis Informatie Systeem) en de Technische Universiteit Delft. De apparatuur is beschikbaar gesteld door Philips, die op deze manier wil nagaan hoe het systeem in de praktijk van het zie kenhuis functioneert. Het AZU is het eerste ziekenhuis in Nederland dat met een derge lijk systeem gaat werken. De ervaringen zijn van belang voor de 27 ziekenhuizen die meedoen met het Ziekenhuis Informatie Systeem (ZIS). Het is de bedoeling dat het beeldarchiefsysteem aansluiting krijgt op de ZIS-systemen die ook administratieve automatisering omvatten. Om beelden in een computer te kunnen opslaan is digitalisering nodig. Dat zal ook gebeuren met beelden die jaren geleden zijn gemaakt, oude röntgenfoto's bijvoor beeld. De beeldinformatie wordt met een laser zeer compact vastgelegd op schijven met een doorsnee van ongeveer 30 centime ter. Op één zo'n schijf kunnen 15.000 com- putertomografische opnamen of 60.000 op namen die gemaakt zijn met een digitaal angiografie-systeem (waarmee de bloedva ten worden 'bekeken') worden opgeborgen. De deelnemers aan het project verwach ten in de toekomst 'totale digitalisatie', al zal het nog wel tot ver na de eeuwwisseling duren voordat er in ziekenhuizen geen pa pier en geen films meer te vinden zijn. En kele archivarissen van het AZU zijn inmid dels al omgeschoold tot operators. De apparatuur staat er al, maar de finan ciële middelen voor de benodigde extra mankracht ontbreken nog. Het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur heeft nog niet gereageerd op een verzoek om anderhalf miljoen gulden subsidie. De subsidie is aan WVC gevraagd en niet aan het ministerie van onderwijs en weten schappen of (gezien de internationale be langstelling voor het nieuwe systeem) aan economische zaken, omdat de groep ervan overtuigd is dat dit project niet alleen tot kwaliteitsverbetering zal leiden, maar - op den duur - ook tot aanzienlijke kostenbe sparingen. De radioloog prof. dr. P.F.G.M. van Waes ("één beeld zegt meer dan duizend woor den") voorziet voor de toekomst bijna on begrensde mogelijkheden. Het voor een ad vies van een Amerikaanse collega even overseinen van beelden per satelliet, het ontwikkelen van 'persoonlijke' prothesen (bijvoorbeeld voor een rechterarm aan de hand van de zeer gedetailleerde computer beelden van de linker) en het eerst op het beeldscherm uitproberen van een behande ling. "Je kunt mensen op het scherm open maken, behandelen en kijken hoe het uit pakt". Kardinaal Simonis toonde zich gistermorgen voor de AVRO-ra- dio erg verrast over de reacties op zijn verhaal in het theologisch tijdschrift 'Communio' over de feministische theologie en de rol van de vrouw in de kerk. In dat artikel kwam hij tot een totale af wijzing van deze theologie om dat ze de Heilige Schrift om werkt, het godsbeeld ontwricht, de figuur van Jezus reduceert, de Heilige Geest misbruikt en een andere Maria voorstelt dan de bijbel bedoelt. Feministische theologie, schreef Simonis. is doortrokken van het 'spook beeld seksisme'. Hij betreurt het, dat de reacties op het omstreden artikel steunen op een samenvatting. Zelf vindt hij, dat hij in twintig pagina's zijn gedachten op 'behoorlijk èven- wichtige wijze' en 'veel genuan ceerder' uit de doeken heeft ge daan. Hij heeft zijn artikel met opzet geplaatst in een theolo gisch tijdschrift, nadat 'talloze mensen' hem hadden gevraagd over dat onderwerp eens wat te publiceren. Een artikel achtte hij de beste manier. "De tijd is niet rijp daar een bisschoppelijke brief aan te wijden". Hij had niet verwacht, dat het buiten het theologische vak zo in de publi citeit zou komen. Unschatbaar Bij het schrijven heeft de kar dinaal geprobeerd te denken 'vanuit het geloof van de kerk'. Zijn opzet was, het kerkelijk standpunt over de rol van de vrouw theologisch te onderbou wen. Daarnaast wilde hij zijn fundamentele bezwaren uiteen zetten tegen de feministische theologie, "zoals die zich in het algemeen aan ons presenteert". Als hij de reacties had kunnen voorzien, zou hij duidelijker heb ben laten uitkomen beslist niet tégen de vrouw te zijn. "Integen deel, de vrouw in kerk en samen leving is van onschatbare waar de. Ook voor het geloof. Het ging in het bewuste verhaal in hoofd zaak over de feministische theo logie, en dat is een heel andere zaak". De kardinaal verklaarde voor de AVRO-radio verder, dat zijn voorbeeld uit de biologie (zaad cel actiever dan eicel) alleen maar ter toelichting werd gege ven. "Nu men aan de hand van dit voorbeeld met mij de vloer aanveegt en dit voorbeeld hier en daar nogal hilariteit opwekt - wat ik overigens ook weer een merkwaardige zaak vind -, wil ik wel zeggen dat ik het misschien beter had kunnen weglaten". Onverantwoord Simonis werd in dit verband geconfronteerd met een ingezon den stuk van professor dr. J. van Laarhoven, hoogleraar kerkge schiedenis aan de Katholieke Universiteit van Nijmegen, vrij dag in NRC-Handelsblad. Die toonde zich als mannelijk beoe fenaar van een theologisch vak gekwetst door de manier waarop Simonis de feministische theolo gie van serieuze collega's onder uit had gehaald. En het biologi sche argument van de aartsbis schop (zaadcel-eicel) om zijn me ning over de ondergeschikte rol van de vrouw in de kerk te sta ven noemde Van Laarhoven 'in feite gewoon onzin'. "Aan alle Nederlandse theologische facul teiten zou een student met een dergelijke scriptie de toets niet halen", aldus Van Laarhoven. Simonis gaf toe, dat Van Laar hoven formeel gelijk heeft. Hij had in zijn artikel theologen geci teerd zonder hun naam en de vindplaats te noemen. "En dat is wetenschappelijk eigenlijk on verantwoord". Maar hij had dat louter gedaan terwille van de zaak waar het om ging. "Het arti kel is ook niet bedoeld als een doorwrocht theologisch tractaat. Toch wél een zinnig verhaal. Laat men dan maar met goede te genargumenten komen. Dat vind ik uitstekend". Ten slotte verklaarde Simonis zich persoonlijk verantwoorde lijk. Hij heeft zijn collega's slechts 'in de wandelgangen' ver teld hiermee bezig te zijn. Breukelman De Amsterdamse theoloog F. H. Breukelman is zaterdag in de Westerkerk ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag geëerd met een bundel opstellen, aangebo den door oud-collega's, vrienden en leerlingen. In de bundel, geti teld 'Debharim' (Hebreeuws voor: woorden), staat het thema centraal waarmee Breukelman zich altijd heeft beziggehouden: het horen, vertellen en vertolken van het Levende Woord, 'debha rim' van de God van Israël, zoals die in het Oude en Nieuwe Testa ment klinken. Breukelman - die vooral onder progressieve theologen toegewij de leerlingen heeft - was van 1968 tot 1981 wetenschappelijk medewerker bij de hervormde kerkelijke hoogleraar voor dog matiek aan de theologische fa culteit van de Universiteit van Amsterdam, eerst bij H. van Nif- trik, later bij E. J. Beker. Hij do ceerde hermeneutiek (uitlegkun de) en bijbelse theologie. De redactie van de bundel (professor dr. N. T. Bakker, pro fessor dr. K A. Deurloo, ds. C. Dijckmeester en drs. R. Zuur mond) zegt in een woord vooraf, dat Breukelman onder de groot ste Nederlandse theologen moet worden gerekend. Zelf ziet hij zich - naar hij in een dankwoord zei - als leerling van dr. K. H. Miskotte, "bij wie ik niet in de schaduw kan staan". Oegstgeest. De hervormde Zending (Oegstgeest) heeft op basis van aanvragen van partner- kerken elders in de wereld bere kend, dat ze volgend jaar f 13.961.000 nodig heeft. Uit de hervormde gemeenten wordt ten minste f 11.350.000 verwacht. 'Samen op weg'. De her vormde emeritus-predikant J. Monteban (64) te Zelhem (Geld.) is gekozen tot voorzitter van de hervormd-gereformeerde Raad voor Samen op Weg. Hij was al twee jaar ondervoorzitter en volgt de gereformeerde predi kant D. N. Wouters op. Volgende maand wordt er een nieuwe on dervoorzitter gekozen. Hervormde Kerk: aangeno men naar Delfzijl kandidaat M. D. van der Giessen Groningen. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Nieuw veen (deel werk) kandidaat P. Baane Al phen aan den Rijn (tevens gods dienstleraar), naar Best-Oirschot (hervormd-gereformeerd) M. J. Kroon Woudsend-Jutrijp; be dankt voor Drachten A. S. Rien- stra Harderwijk. Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt: beroepen te Grootegast G. Zomer Heeren veen. Gereformeerde Gemeen ten: bedankt voor Slikkerveer B. van der Heiden Woerden, voor Enschede M. Mondria Waarden burg. Baptistengemeenten: be roepen te Muntendam J. Schol- tens Kollumerzwaag. Opleiding. Het bisdom Den* Bosch krijgt binnenkort een ei gen centrum voor de vorming van priesters en permanente dia kens met onder meer een leef- en woongemeenschap voor pries terstudenten (convict). Overleden. In Brazilië is kar dinaal Avelar Brandao Vilela overleden. Hij was 74 jaar. In het land wordt drie dagen gerouwd. ACHTERBERG - Op het erf van boer Arissen in Achterberg, on deraan de Grebbeberg bij Rhenen, staat het kleinste natuurmo nument van Nederland. Dat is een ongeveer zeshonderd jaar oude linde, de laatste zichtbare herinnering aan het voormalige kas teel Levendaal. Deze maand is het precies twin tig jaar geleden dat de boom werd gerestaureerd. Dat feit valt samen met een ander jubileum: dat van Copijn Utrecht Boom chirurgen bv. Het restaureren van de Levendaal-linde was het allereerste chirurgische karwei van de gebroeders Jyrn <nu 45) en Allrik Copijn (48) in ons land. Zij introduceerden daarmee het vak boomverzorging in Neder land. Er zijn nu vijf grote en tal van eenmansbedrijfjes op dit ge bied. Boer Arissen krijgt een symbo lische vergoeding voor de Ach- terbergse linde, die tot nu toe werd gepacht door Staatsbosbe heer (de pacht is nu door Copijn overgenomen). Als het alleen aan Arissen had gelegen was de boom twintig jaar dan ook ge rooid inplaats van opgelapt. Aris sen (53): "Die linde was in 1966 levensgevaarlijk geworden en in die tijd dacht je daar verder niet over na; zo'n boom werd gerooid. Hij staat twaalf meter van de boerderij af en er was al eens een tak van een meter dik uitgewaaid en bijna op een auto terecht ge komen. Ik had kleine kinderen om het huis lopen en als ja dan moet kiezen tussen het bescher- behouden van een oude boom, dan hoef je niet lang na te den ken". Kapvergunning Arissen vroeg dus een kapver gunning aan bij de gemeente Rhenen. En die kreeg hij ook. "En toen begon het. Allerlei mensen en groepen die ervan hoorden kwamen in actie. Ze vonden het allemaal jammer dat de boom zou verdwijnen. Wij zelf ook wel, maar niemand had er geld voor over. De gemeente niet, de provincie niet en de Stichting Utrechts Landschap niet. Iedereen vond het een prachtig idee om hem te restau reren, maar niemand wilde beta len. Zelf had ik er ook het geld niet voor en als ik het wel had gehad, had ik het er vast en zeker toch niet voor over gehad, want als ik me goed herinner ging het om drie- tot drieenhalfduizend gulden". Uiteindelijk trad Staatsbosbe heer naar voren als redder van de boom. "Alles ging in feite heel snel", herinnert Arissen zich nog. "Dat moest ook wel, want per slot had ik die kapvergun ning en vanwege het gevaar wil de ik niet lang wachten. In ieder geval zijn we toch blij dat het met die linde zo is gelopen. We zijn toch gehecht aan die boom en zouden hem, nu hij veilig is geworden, niet graag meer mis sen, al heeft de kroon door ingrij pend snoeiwerk nog maar een derde van de vroegere omvang. Nee, echt fraai is-ie niet meer rriet die uitgeholde stam. 't Zijn echt het idee en de geschiedenis die hem mooi moeten maken". Achteraf bezien had het mis schien nog mooier kunnen zijn, als ook de fraaie oude hoeve van de familie Arissen in 1950 niet had plaatsgemaakt voor de hui dige boerderij. Die oude hoeve had echter zware beschadigin gen opgelopen in 1944 en, aldus Bertus Arissen: "Het was toen al net als met die boom, het speet iedereen dat het oude huis werd afgebroken, maar niemand gaf extra geld voor herstel. Herinnering Dat de boom, als eenzame her innering aan kasteel Levendaal, er nog wel staat is niet in de laat ste plaats te danken aan de ge broeders Jyrn en Allrik Copijn, destijds nog als boomchirurgen actief voor een bedrijf in Duits land. In Nederland bestond het De Linde van boer Arissen. Een 600 jaar oude grijsaarddie dankzij ijzerwerk van de gebroeders Copijn overeind blijft. (fotoGPD) vak niet of nauwelijks. Tije Bak ker, stafmedewerker bij het nu 42 werknemers tellende bedrijf in Utrecht: "Jyrn en Allrik hoor den indertijd dat die linde in Achterberg gekapt zou worden en zij zijn toen zelf naar de fami lie Arissen en naar Staasbosbe- heer gestapt". De opdracht tot restauratie werd de eerste van vele van der gelijke karweien in Nederland. Boomchirurgie, aldus Tije Bak ker, komt globaal neer op het wegsteken van rotte delen, het steun- of kernhout aanstrijken met een beschermend middel dat verder wegteren tegengaat, intensief snoeiwerk toepassen en stamdelen, die uiteen dreigen te vallen, zo nodig met stangen, bouten en moeren weer stevig verankeren. Bakker: "Zo probeer je een boom stabiliteit en vitaliteit te rug te geven. Als je hem dan maar regelmatig goed blijft on derhouden en als hij voldoende wortels, water en voedsel houdt kan hij weer heel lang mee. Deze linde zou er best nog een paar eeuwen bij kunnen halen". Bij Copijn maken ze onder scheid tussen het verzorgen van bomen die waardevol zijn van wege hun monumentale, land schappelijke of cultuur-histori sche betekenis en anderzijds bo men langs wegen en lanen, die chirurgie nodig hebben doordat normaal onderhoud achterwege is gebleven. Bij de eerste catego rie gaat het om bomen die zeker 200 jaar oud zijn. Bakker: "Zo'n 4000 van die oude bo men zijn de afgelopen twintig jaar behandeld, Daarvan hebben wij ongeveer 70 procent voor on ze rekening genomen. Dat onder deel van het werk wordt natuur lijk steeds minder, al schat de Bomenstichting, die met een lan delijke inventarisatie bezig is, dat er in totaal 10.000 bomen van meer dan twee eeuwen zijn. Maar niemand zal erover denken een oude boom midden in een bos te restaureren". Napoleon Er moet dus iets bijzonders mee zijn. "Een eik, waar bij wijze van spreken Napoleon nog onder heeft gezeten", zo noemt Bakker enkele voorbeelden. "Een mar kant exemplaar, zoals de robinia pseudo-acacia bij kasteel Door- werth, de kroeze-eiken bij Win terswijk, de kroezebomen op de Fleringen-Es bij Tubbergen, de dikste eik van Nederland op het landgoed Verwolde in het Gel derse Laren, de 600 tot 800 jaar oude linde in Sambeek in Noord- Brabant of de tweestammige eik en de zwarte noot in Slochteren". Zoiets dus. "Anders moet je er niet aan beginnen", aldus Bak ker. TEL AVTV - Het is weer eens hom meles rond de kribbe. De Grieks- orthodoxe patriarch van Israël Diodorus I heeft gedreigd dat de traditionele kerstprocessie in Bethlehem dit jaar niet doorgaat, als de Israëlische autoriteiten de Grieken geen gelijk geven in het al jaren slepende gewelddadige ge schil tussen hen en hun 'christen broeders' van de Armeense kerk. Want voor de zoveelste keer gaat het er om wie volgende week maandag een muurtje boven de ge boortegrot mag schoonmaken. door Taco Slagter Elk jaar krijgt de Geboortekerk in Bethlehem een schoonmaak beurt. Alles blijft weliswaar even vies en kleverig als voordien, maar op de 'Algemene Schoonmaak Dag' (ASD) krijgen de diverse kerkgenootschappen de kans hun eigendomsrechten op de verschil lende delen van de basiliek te to nen. Deze symbolische handeling leidde de afgelopen jaren tot felle meningsverschillen. Zo erg zelfs dat twee jaar geleden Israëlische veiligheidstroepen ingrepen tij dens een vechtpartij tussen elkaar met bezems aftuigende monniken van Griekse en Armeense afkomst. Twintig geestelijken raakten daar bij gewond. De Grieken zijn bijna heer en meester in de kerk. Alleen de noor delijke vleugel van het gebouw is van de Armeniërs. Slechts de ge boortegrot en de twee ingangen worden met pijn en moeite met zijn allen gedeeld. Het dispuut gaat over een muurtje van nog geen vierkante meter boven de entree van de grot ter linker zijde van het (Griekse) hoofdaltaar, op het ter rein van de Armeense kapel. Volgens een in 1974 gezamelijk genomen afspraak wordt de facade van de geboortegrot door groepen monniken van verschillende plui mage om de beurt met een plu- meau afgestoft, met uitzondering van het bewuste muurtje. Tot erge- nis van Diodores I, die meent dat zijn kerk volgens een in de vorige eeuw onder de Turken tot stand gebrachte status quo het recht heeft via Armeens 'grondgebied' dat bevlekte muurtje te reinigen. Gebezemde vrede Vorig jaar lieten de dreigend te genover elkaar staande Griekse en Armeense monikken de bezemste len zakken, toen op het allerlaatste moment een compromis was be reikt. De Israëlische militaire gou verneur (Bethlehem ligt in bezet gebied) had de Grieken zo ver ge kregen dat een hunner vanaf 'eigen terrein' de trap naar het muurtje zou bestijgen en dat deel zou schoonmaken dat 'binnen handbe reik' lag. Maar de Griekse patriarch haastte zich na afloop van het vre desfeest zich te beklagen bij de Is raëlische autoriteiten over wat hij noemde 'vertrapte rechten'. De Armeense aartsbisschop in Israël, Kapikian, gelooft er geen snars van dat zijn Griekse ambtge noot het kerstfeest in Bethlehem op 6 janauari (Oosterse kerken hanteren een andere kalender) zal afzeggen. "Allemaal bluf', aldus de geestelijke baas van de Armeense gelovigen. Bovendien rekent hij er op dat de Israëli's de Grieken zul len tegenhouden als zij dit jaar op nieuw een poging wagen bij het muurtje te komen. Het wordt volgende week maan dag dus weer een spannende dag. Met de internationale pers en Is raëlische veiligheidstroepen voor de kerkdeur. De militaire autoritei ten hopen nog op een schikking. Maar dat zit er niet in. Met kerstmis rinkelen er traditioneel bellen. Ook in Bethlehem. Maar dan die voor de boksring. En de laatste ronde is nog niet in zicht. In tegenstelling tot in Bethlehem ging het in Helmond dit weekeinde allemaal uiterst vredig toe. Traditioneel vormden leerlingen van de Hen- ricus-mavo zaterdag en zondag een levende kerststalkompleet met echte kameel, geit, ezel, os en allerlei pluimvee. De leerlingen zamelden met de kerststal geld. in voor een weehuis in Surabaya. (foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 9