'Diamonds' geen kroon op het werk Honderden bij Hagacantare Klokkenspel' bij Imperium Mannenkoor in kerstsfeer Advent bij Leidse Cantorij Artistieke peil van Concertgebouwkoor te laag gebleven Nog steeds overleg over P.C. Hooftprijs MAANDAG 22 DECEMBER 1986 KUNST PAGINA 27 Balanchine-programma bij Nationale Ballet Het Nationale Ballet met een George Balanchine-programma: 'Serenade' (Tsjajikovski); 'Tsjaikovski-pas de deux* (Tsjajkovski); 'Agon' (Stra vinsky) en 'Diamonds' (Tsjajkovski). Gezien op 21 december in het Mu ziektheater, Amsterdam. Aldaar ook van 24 t/m 28 en 30 december en 1 januari. Op 3 januari in het Circus theater, Scheveningen. AMSTERDAM - Met 'Diamonds' presenteert het Nationale Ballet zijn 21-ste werk van de grote Amerikaanse choreograaf Geor ge Balanchine. Het is daarmee het gezelschap met het grootste Balanchine-repertoire buiten de Verenigde Staten. 'Diamonds' wordt gebracht in een program ma dat geheel uit balletten van zijn hand is samengesteld. 'Diamonds' maakte oorspron kelijk deel uit van 'Jewels', een reeks met elkaar verbonden bal letten, die allen de naam van een edelsteen dragen: 'Saffires', 'Ru- bies' en 'Diamonds'. Toen 'Je wels' in 1967 voor het eerst door Balanchines' eigen New York Ci ty Ballet werd uitgevoerd, was het het eerste avondvullende bal let zonder plot. Het Nationale Ballet nam negen jaar geleden onder de naam 'Capriccio' al 'Ru- bies' uit dezelfde reeks op. Met 'Diamonds' moest worden ge wacht, omdat het podium van de Stadsschouwburg te klein was voor de finale. Het moet gezegd: het Muziek theater is een entourage waarin 'Diamonds' naar hartelust kan schitteren. De aankleding is er ook naar: veel glitter op de kos tuums en fonkelende kroontjes voor de danseressen. Boven de hoofden van de dansers branden vier imposante kroonluchters. Niet alleen in de aankleding behoort 'Diamonds' tot het meer orthodoxe werk van Balanchine. Opbouw en dansvocabulaire zijn zeer klassiek; het stuk wordt wel beschouwd als eerbetoon aan het negentiende-eeuwse ballet van Sint Petersburg. Het vernuft zit hem - zoals zo vaak bij Balanchi ne - vooral ook in de wijze waar op hij het corps de ballet een her waardering geeft. De grote groep dansers beschrijft ingewikkelde en onverwachte patronen, waar bij vooral de sluip door, kruip door-taferelen in de showy finale opmerkelijk zijn. De grote pas de deux van 'Dia monds' is in feite een lang loflied op de vrouw. Een trage, bijna stroperige dans, waarin de vrouw trots als een paradijsvogel met hooggeheven benen para deert en de man al lang blij is dat hij haar daarbij mag helpen. Danseres Coleen Davis is werkelijk geknipt voor deze rol. Haar lengte maakt dat elke be weging naar stilstand lijkt te nei gen en tot in het oneindige kan worden gerekt. Haar partner Ro bert Machherndl wist zichzelf daarbij knap weg te cijferen. Maar afgezien van die pas de deux en enkele momenten uit de finale is 'Diamonds' toch aan zienlijk minder boeiend dan 'Agon' en 'Serenade', de beide andere grote Balanchine-stuk- ken van dit programma. In 'Sere nade' goochelt Balanchine vaak prachtig met de macht van het getal en 'Agon' is een zo inge nieus ballet dat er telkens nieu we kanten aan te ontdekken zijn. 'Diamonds' mist dergelijke ver rassingen. Daar komt bij dat de derde symfonie van Tsjajkovski, waarop dit ballet is gezet, een nogal braaf en onopvallend werk is, dat moeizaam aan zijn eind komt. ARIEJAN KORTEWEG Het Nationale Ballet in vol ornaat. Op de voorgrond: Coleen Davis en Robert Marchherndl. (foto Jorge Fatauros) Leiden geniet massaal van kerstklanken in weekeinde Kerstconcert door het gemengd koor Hagacantare en het Toonkunstor kest onder leiding van René Ver- hoeff. Met medewerking van Ellen Schuring, sopraan, Anja van Wijk, mezzo-sopraan, Cécile Schouten, alt, Marten Smeding, tenor en Hans Scheijen, bas. Het Noordhollands koperkwartet en andere instrumen talisten. Gehoord op 21 december in de Pieterskerk. LEIDEN - De donkere dagen voor kerst. Op een koude decem beravond staat midden in Leiden een stoet van honderden mensen voor de deuren van de grote Pie terskerk. Éénmaal binnengeko men in deze door honderden kaarsjes verlichte kerk zoekt ie der gretig zijn plaats. Sonore klanken van het Noordhollands koperkwartet en het orgel vulden de grote ruimte als voorspel voor 'Komt allen te zamen'. De velen die tezamen waren gekomen konden ruim schoots aan hun trekken komen. De grootste entree werd gevolgd door een gevoelig hobomelodie in de symfonia uit cantate 21 van Bach, gespeeld door Hans Ros- 'Klokkenspel' een kerstvertelling naar Charles Dickens. Bewerking: Ans Alting en Kees Visser, regie: Ans Alting, liedteksten: Kees Visser, koor: 'Het Zingend Hart'. Gezien op 20 december in Microtheater Impe rium, aldaar nog te zien op 22, 23 en 24 december. LEIDEN - Nico Scheepmaker stelde onlangs in zijn televisieru briek teleurgesteld vast dat tij dens de kerstdagen geen 'typi sche' kerstprogramma's zijn ge programmeerd. Wie in Leiden woont en een hang heeft naar ou derwets kerstvermaak kan nog net voor de kerstdagen in de juis- kam. Hierin zorgde het Toon kunstorkest Leiden voor het or kestrale tegenwicht, waarin de eerste violen de hobo mooi af wisselden in hun gedragen melo dieën. Het orkest had het druk, ook als begeleider van het Haag se koor Hagacantare en van de bekende pianist Louis van Dijk. Het programma bewoog zich binnen ruime grenzen. Van een 'klassiek' werk als het Oratorio de Noël van Saint-Saëns tot en met vrije improvisaties van Louis van Dijk. Naar ons oordeel overschreed Louis van Dijk de grenzen met zijn bewerking van Mozarts be kende pianosonate in A, die be gint met een thema met variaties. In Van Dijks bewerking wordt dit thema omlijst door kitscheri ge strijkersklanken. Bovendien wordt het voorafgegaan en ge volgd door gesmeerde improvi saties die helemaal niets meer met Mozart te maken hebben. Overtuigender was de pianist na de pauze met (zo te horen) piano- bewerkingen van orgelkoralen van Bach, gevolgd door rappe te stemming komen. Imperium brengt de dagen voor Kerstmis het kerstspel 'Klokkenspel'. Het is een bewerking van een stuk van Charles Dickens, de expert waar het gaat om kerstvertellin gen, denk maar aan zijn beroem de 'A Christmas Carol'. In 'Klokkenspel' treffen we de bekende 19e-eeuwse Dicken- siaanse, schrijnende sociale te^ genstellingen aan. Een arme kruier en zijn dochter, de centen tellende burgerman en de baron die aan liefdadigheid doet. En we treffen de klokken aan die 'spre ken en zingen'. Soms worden de Het koor Hagacantare klonk aanvankelijk niet erg overtui gend in de drie zonder begelei ding gezongen kerstliederen, waarin het ook nog al eens aan zuiverheid ontbrak. Later kwam men beter op dreef in stukken met orkest. Hoofdmoot was het 'Oratorio de Noël' van Saint- Saëns. Dit werk bevat een paar verrassende aria's zoals het duet 'Benedictus', indringend gezon gen door de bas Hans Scheijen en de sopraan Ellen Schuring. De andere drie solisten, Anja van Wijk, mezzo-sopraan, Cëcile Schouten, alt en Marten Sme ding. tenor, sloten in hun inter pretatie hierbij goed aan. Koor. orkest en orgel vormden een goed geheel hierbij. Ander opvallend werk deze avond was de 'Christmas Cycle' van Marius Monnikendam, een collage van Nederlandse en Franse kerstliederen met orkest tussenspelen. Dit is een lichtvoe tige compositie, vooral door de doorzichtige partijen in de hout blazers. Hier en daar komt het klokken door acteurs gehuld in 'klok-kleding' sprekend opge voerd, zingend worden ze verte genwoordigd door het bekende Leidse koor van Het Zingend Hart. Het Microtheater aan de Oude Vest is niet de slechtste plaats om de kerstvertelling van Dic kens tot leven te wekken. In deze contreien bloeide vorige eeuw de net geïndustrialiseerde textielin dustrie met alle miserable socia le omstandigheden van dien. Niet alleen de nostalgie of het ne gentiende-eeuwse Leiden is met Dickens te verbinden ook de ac- bijna humoristisch over zoals in het begeleidende papapapa (of was het tatatata?) in de tenoren. Dirigent René Verhoeff leidde het geheel met groots gebaar. Zijn betrokkenheid bleek soms wat al te duidelijk zoals uit het luid meezingen, zelfs met de so listen, zoals vanaf de zijkant dui delijk te horen was en het hardop aangeven van het orkest. Het zij hem vergeven. Vele honderden hebben duidelijk genoten van dit mede door deze krant mogelijk gemaakte kerstconcert. Toen ze uren later de kerlf weer uit kwa men lag daar nog een verrassing FRANK DEN HERDER tualiteit. In het Engeland van nu wordt Dickens weer actueel en wie weet straks ook in Neder land. De 'nieuwe armoede' be gint hier ook voet aan de grond te krijgen. Speculaties/bespiege lingen naar aanleiding van een kerstvertelling. En zo hoort het ook. Het koor van Het Zingend Hart begeleidde vol ziel en uit volle borst het ten tonele gevoerde kerstspel. Veel treurnis en kom mer en kwel maar met een posi tief einde. Het is een beetje moei lijk om kritiek te geven op een kerstspel. Ikzelf was de draad van het verhaal na tien minuten al kwijt maar verder niets dan positiefs: mooi decor, mooi spel. mooie belichting. Vrede op aar de. RADBOUD ENGBERSEN Kerstconcert door het Rijnlands Christelijk Mannenkoor o.I.v. San- dervan Marion; gehoord 19 decem ber in de Stadsgehoorzaal. LEIDEN - Hoe Sander van Ma rion elk jaar weer van zijn kerst concert een gebeurtenis weet te maken, laat zich niet goed be schrijven. Het komt misschien door zijn ogenschijnlijk ontspan nen zijn, zijn keuze van solisten, zijn vergaande discipline, de kwaliteit van het koor en niet in de laatste plaats zijn uitgekiende timing tot in de kleinste details. Was de intrada deze keer niet he lemaal wat het andere jaren geeft, het 'Nu zijt wellekome' maakte dat direct goed door het prettige tempo en de alert gezon gen inzetten: al dit schoons uit meer dan honderd mannenke- lenTVooral in het Latijnse lied 'Veni Jesu amor mi' en het Duit se 'Herr, Deine Güte reicht so weit' bleek het hoge niveau van dit koor, met name in het gescan deerd en zuiver vertolkte Halle luja. Solistisch viel er deze avond ook heel wat te genieten, vocaal zowel als instrumentaal. Met een prachtige, glasheldere stem, iets neigend naar de opera, kon Ele na Vink de Poolse zang-ster Elz- bieta Szmytka doen vergeten, die zich plotseling moest laten vervangen, Elena Vink kweet zich met veel inlevingsvermogen van haar taak, van problemen was niets te horen in het stralend en genuanceerd gezongen Kerst lied van Gdysie Chrystus Rodzi. Dat Daniel Wayenberg niet al leen het brede publiek op de hand heeft dankzij zijn populaire speeltrant bewees hy in het ui terst geconcentreerd verklankte 'Jeux d'eau de la ville d'este' waarin elke waterdruppel tijdens zijn virtuose spel tot zijn recht kwam, en deed verlangen om ook eens zijn interpretatie van Ravel's enige sonatine te horen. Wat men ook kan vinden van mannenkoren en de onvermijde lijke gedichten van Nel Ben schop, overigens zeer verdienste lijk 'gezegd' door Léonie Metz, Sander van Marion creëert een indrukwekkende avond, tot in de samenzang toe, die bij menig dirigent als een nachtkaars uit gaat maar die onder van Marion in het 'Ere zij God' weerklonk als een gigantisch klokkenspel. LIDY VAN DER SPEK Adventsconcert door de Leidse Can torij o.I.v. Joop Brons. Instrumenta le medewerking verleenden Han ka-' paan, hobo, Roely van Delft, gamba en Hajo Landheer, kabinetorgel. Vo cale solofragmenten werden ver zorgd door Jessica Kuyper, sopraan. Hubert v.d. Sommen, tenor, en Hans Brons, bas-bariton. Naast Christmas Carols en Hymns bevatte het pro gramma ook dubbelkorige werken (Hammerschmidt en Scheidt), een Kyriè uit een mis van Schubert, oud- Nederlandse kerstliederen en sa menzang. Gehoord op 21 december in de Hooglandse Kerk. LEIDEN - In deze periode van het jaar, waarin in de natuur de strijd tussen licht en donker be slist lijkt te worden in het voor deel van de duisternis, begint de mens verlangend uit te zien naar het lengen der dagen. In deze pe riode valt ook heel toepasselijk de adventstijd, waarin de harten van de mensen eveneens vol ver wachting uitzien naar de komst van het kerstkind. En waar het hart van vol is, daar loopt de mond van over. Niet voor niets heeft de adventstijd de mens al eeuwenlang geïspireerd tot zang en muziek. Het adventsconcert van de Leidse Cantorij liet een mooie keus horen uit deze muziek. Veel carols met blijmoedige melo dieën in zettingen van zeer uit eenlopende tijden. Heel zuiver en puur van sfeer vond ik de oud-Nederlandse kerstliederen, welke uitvoering door Han Ka- paan omrankt werd. Dansend van ritme en knap uitgevoerd werd 'Tomorrow shall be my dancing day'. Verrassend door zijn moderne harmonieën, die toch zeer welluidend waren en die stralend én met bravour wer den gezongen, was het lied 'Was sail, sing we..' Mooie afwisseling boden de in strumentale gedeelten: Joop Brons voerde met een rijk ge schakeerde registratie op het grote orgel een Noël van Balba- stre uit. Een lied met variaties waaraan de Franse versierings kunst een zeer vrolijk accent gaf. Heel anders dan het Adagio van Brahms voor althobo en kabine torgel, waarin Han Kapaan zijn instrument lyrisch en weemoe dig van toon liet zingen. Met vo cale solisten uit eigen gelederen voerde de Cantorij enkel werken uit zoals 'The Three Kings' en 'Joseph and Mary'. Door het af wisselend gebruik van (zeer zui ver en herlder zingende) solisten en van het hele koor of groepen daaruit voor de verschillende coupletten kreeg het geheel meer allure. Aan het eind kwam dan het moment waarop (assistent) koor leider Hans Brons zich naar de tot achter aan toe gevulde kerk wendde om het publiek uit te no digen tot samenzang. Nadat de Cantorij al zingend in processie het koor had verlaten en allen tenslotte naar de uitgang stroom de, had buiten inmiddels de win ter zjjn intrede gedaan: het sneeuwde. MONICA SCHIKS Koor dit seizoen nog opgeheven AMSTERDAM (ANP) - Het in 1980 opgerichte koor van het Concert gebouworkest in de hoofdstad ver dwijnt nog dit seizoen. Artistieke motieven en de bezuinigingen, die de komende jaren het orkest zelf treffen, hebben tot dit besluit ge leid. Orkestwoord voerder Sj. van den Berg deelde dit zaterdag mee. Het koor van het Concertge bouworkest (bijna 200 zangers) trad tien tot twaalf keer per jaar op. De koorleden werden niet gehono reerd. De organisatorische kosten (1,5 ton per jaar) werden gedekt via sponsorgelden. Van den Berg: "het koor heeft de afgelopen zes jaar ontzettend hard gewerkt, maar het artistieke peil is niet wat verwacht mocht worden." Het Concertgebouworkest zelf moet ook bezuinigen: van een mil joen gulden dit seizoen tot 1,6 mil joen gulden per jaar na 1990. De be groting van het orkest bedraagt dit jaar ruim 14 miljoen gulden. Circa 2,5 miljoen daarvan wordt door het orkest zelf opgebracht (entreegel den, platenverkopen etcetera). De overige miljoenen komen van rijk (40 procent) en gemeente (60 pro cent). De orkestleiding bereidt op dit moment een sponsorplan voor om de bezuingingen op te vangen. Een extern bureau is daarvoor aange trokken. Het sponsorbeleid moet binnen een halfjaar op tafel liggen. Er wordt naar gestreefd, aldus Van den Berg, om de huidige be zetting van het orkest (115 plaat sen) te handhaven. Er zyn wel va catures, die nu al niet opgevuld mogen worden. Sponsoring door het bedrijfsle ven is vrij nieuw voor het Concert gebouworkest. Voor de activiteiten van het koor werden van het begin af wel al sponsors gevonden, maar het orkest zelf begon er pas vorig jaar 'mondjesmaat' mee. "Wij zul len nu veel meer sponsors moeten benaderen", zegt Van den Berg. De orkestleiding overweegt ook de en treegelden te verhogen. AMSTERDAM (ANP) - Het minis terie van WVC blijft vasthouden aan een vorm van ministeriële ver antwoordelijkheid ten aanzien van de P.C. Hooftprijs „nieuwe stijl". Zou de prijs ondergebracht wor den bij een onafhankelijke stich ting - één van de nog steeds open staande opties - dan doet het Rijk er afstand van: de P.C. Hooftprijs is dan wat WVC betreft geen staats prijs voor de letterkunde meer. Het hoofd van de directie kun sten van het ministerie, W. van Heusden, verklaarde dit zaterdag in Amsterdam bij de presentatie van een door de Staatsuitgeverij gemaakt overzicht van de Neder landse literaire prijzen in de afgelo pen honderd jaar. Bij Haagse Comedie 'Hooikoorts': aanstekelijk soort gekte 'Hooikoorts' van Noël Coward door de Haagse Comedie. Met: Trins Snij ders, Kees Coolen, Carline Brouwer. Gijs Scholten van Aschat, Trudy La- bij, Lou Landré, Francine Dreessen, Kees van Lier en Gusta Gerritsen. Regie/ vertaling/ bewerking: Willem van de Sande Bakhuijzen. Decor: André Joosten. Kostuums: Dorien de Jonge. Licht: Reinier Tweebeeke. Gezien op 20 december in Diligentia, Den Haag. DEN HAAG - Het zou een keuri ge komedie in de befaamde huis stijl van het Haagse gezelschap kunnen zijn. Daarvoor heeft het verhaal alles in zich. De vier le den van een artistiek gezin heb ben ieder - zonder vooraf met de anderen te overleggen - een gast voor het weekeinde uitgenodigd. Ma is een gevierd actrice, die een jonge bewonderaar op bezoek krijgt. Evenzo verschijnen er voor pa, een succesvol schrijver, een zekere Ellie de Wilde, en voor de vrijgevochten kinderen twee respectievelijke partners. Deze gasten van dit excentrie ke gezin valt een merkwaardige behandeling ten deel, die geheel en al strijdig is met de regels voor 'goede omgangsvormen'. Zoals Coward in deze constella tie met maatschappelijke con venties speelt, zo heeft de regis seur zich op speelse wijze afgezet tegen de conventionele enscène- ring van dit soort komedies. Hier geen realistisch decor, dat de smaakvol ingerichte woning van een welgesteld kunstenaar sechtpaar toont. Het toneel is juist vrijwel leeg. De schuin op lopende vloer en de gestreepte achterwanden zijn rood ge kleurd. Gaten in de vloer doen dienst als bloemenvaas, asbak en drankkast. Tegen de toneellijst staat een doek opgesteld, waarop de zoon des huizes zich creatief Carline Brouwer, Trudy Labij en1 kan uiten. Zo heeft de vormge ving nog vele andere verrassin gen in petto. Hier ook geen realistisch spel, dat uitgaande van de psychologi sche geloofwaardigheid van de personages gericht is op de hu moristische aspecten van een af wijkend gedragspatroon. Met zijn regie/ vertaling/ bewerking geeft regisseur Willem van de Sande Bakhuijzen het stuk een bizarre wending. Je kunt niet be- fijs Scholten van Aschat v.l.n.r.) in we betekenislaag aan het stuk heeft toegevoegd. Wèl heeft hij met zijn aanpak een eigenzinnige speelstijl ontwikkeld, waardoor je een avond lang op het puntje van je stoel blijft zitten om van een aanstekelijk soort gekte te genieten. De spelers van de Haagse Co medie zijn in deze visie vrij ver meegegaan; alleen Kees Coolen als de vader weet er niet goed raad mee. Hij mist in zijn spel ten enenmale de overtuigingskracht, 'Hooikoorts'. die Trins Snijders in een prachti ge creatie van de moeder nu juist uitstraalt. En dan te bedenken, dat zij deze rol twee weken gele den in verband met ziekte van Lies Franken heeft overgeno men. Als zij met begeleiding van een krakende langspeelplaat voor haar gast 'Mad about the boy' zingt, levert dat terecht een open doekje op. Die plaat wordt overigens afge speeld op een draaitafel, die zich in de leuning van de zitbank, het (foto Pan Sok) enige meubelstuk, bevindt. De stof van die bank komt overeen met de rok van Trudy Labij, die een hoogstkomisch dienstmeisje speelt. Op die rok en bank staat overal Lust - het is de naam van deze familie. Van dit soort vond sten zijn nog meer geslaagde voorbeelden te geven. Het is goed merkbaar, dat de regisseur al eerder succesvol met de ont werpers van decor, licht en kos tuums heeft samengewerkt. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 27