'Vrouwen en liefde
domineren al zo
lang in de muziek'
'Veel van binnenkant
van mensen gezien'
Familievoorstelling met veel spektakel
Leiden English Choir in vorm
Serge Lifar:
omstreden
danser en
choreograaf
WOENSDAG 17 DECEMBER 1986
RADIO-TV-KUNST
Nieuwe radiopastor Hans Stolp
GRONINGEN (GPD) - „Ik heb
hier veel van de binnenkant van
mensen gezien en ervaren wat ge
loven betekent. Dat wil ik graag op
ruimer schaal doorgeven. Ik vind
het zelfs een voorrecht dat te mo
gen doen". Dat zegt de nieuwe ra
diopastor ds. Hans Stolp (44), die
met ingang van 1 april de afgelo
pen zomer overleden Alje Klamer
opvolgt.
Stolp heeft bijna tien jaar het
pastoraat onder zieken in het Aca
demisch Ziekenhuis Groningen
verzorgd. Tot nu toe wees ds. Stolp
alle beroepen naar elders af, „maar
ik wil niet tot mijn 65e in een zie
kenhuis werken. Werken met lij
den en dood stempelt je toch. Dat
is één punt. Een ander is dat ik er
van houd in de ruimte te werken.
En gaandeweg begon het idee van
Notekr akers
voor Tefsen
en Rietman
AMSTERDAM (ANP) - De 'Gou
den Notekraker' voor amuse
mentskunstenaars gaat dit jaar
naar Jan Rietman (musicus en
NCRV-presentator), Carry Tefsen
(actrice) en Piet Zonneveld (leider
KRO-orkest). De Nederlandse
Toonkunstenaars Bond, die deze
onderscheiding uitreikt, heeft dit
gisteren bekend gemaakt.
De onderscheidingen worden 16
januari volgend jaar uitgereikt tij
dens het radioprogramma van Ted
de Braak. Dit programma staat dan
in het teken van de 'dag van de le
vende amusementskunst'. KRO en
NTB organiseren deze dag.
15 6) Rumors - Timex Social
Club
16 8) You give love a bad na
me - Bon Jovi
17 (34) Open your heart - Ma
donna
18 (11) Notorious - Duran Du-
ran
19 (14) Control-Janet Jackson
20 (15) I want you - Elvis
Costello
21 (31) Radar love - Centerfold
22 Land of confusion - Ge-
Amanda - Boston
Rock around the clock -
ZZNINormaal
Each time you break -
Nick Kamen
Victory - Kool The
Gang
Ghostdancing - Simple
Minds
This is the world - Bob
Geldof
Died in your arms -
Cutting Crew
Hip to be square - Huey
Lewis News
Stay with me til - New
London Chorale
Living on a prayer -
Bon Jovi
Rain or shine - Five
Star
C'est la vie - Robbie Ne-
25 (38)
26 (27)
27 (20)
28 (29)
29 (18)
30 (30)
31 (39)
32
33 (23)
34
35 (37)
36
37 (24)
38 (36)
39 (22)
40 (35)
vil
Ik ben toch zeker - Kin
deren voor Kinderen
Jabdah - Koto
In the army now - Sta
tus Quo
Warriors - Frankie
Goes to Hollywood
Love can't turn - Far
ley Jackmaster
Always the sun - The
Stranglers
(Stichting Ned. Top 40).
Serge Lifar. (archieffoto!
muziek alleen maar bestond uit
percussieklanken. Maar niet alleen
als balletdanser of choreograaf was
zijn reputatie omstreden: Lifar
daagde ook eens een goede vriend
van hem uit voor een duel. Hij
slaagde er in zijn rivaal in de arm te
verwonden. Daarna stortte hij zich
op zijn vriend en kuste hem en de
vriendschap werd hersteld.
Direct na de Tweede Wereldoor
log werd Lifar beschuldigd van
collaboratie met de Dujtse bezet
ter. Hij was namelijk tijdens de be
zetting door blijven geven met het
geven van voorstellingen en werd
in het sociale verkeer meer dan
eens gesignaleerd in het gezel
schap van Duitse officieren. On
danks het feit dat hij werd gezui
verd van de beschuldiging werden
zijn voorstellingen in de naoorlog
se periode vaak geboycot of over
stemd door een ontevreden protes
terend publiek.
In 1958 verliet hij de Parijse Ope
ra na een meninsgverschil met de
leiding aldaar. Zijn laatste ballet
werd in 1960 uitgevoerd in Lausan-
het radiopastof-aat me wel erg te
trekken. Daarom kon ik nu wél ja
zeggen. De tijd die me hier rest.
heb ik nodig om een aantal contac
ten zorgvuldig af te bouwen. Som
mige mensen begeleid ik al tien
jaar..."
Ds. Stolp heeft echt zin in zijn
nieuwe baan. Enerzijds omdat
mensen hem boeien en hij het idee
heeft in het radiopastoraat daar
mee nog beter uit de voeten te kun
nen dan in het ziekenhuispasto
raat. Anderzijds ook omdat hij
graag met taal speelt, verhalen
schrijft.
„Daar kan ik bij het radiopasto
raat meer mee doen. Hoewel ik nog
moet zien welke vorm het krijgt. Ik
houd van taal, niet zozeer om de
taal op zich, maar als iets dat de
binnenkant van mensen verhel
dert. De kerkelijke taal is voor
mensen van nu vaak onverstaan
baar geworden. Ik voel het als een
uitdaging nieuwe vormen te zoe
ken, het verhaal in andere woorden
opnieuw te vertellen op een mys
tieke manier, want daar zijn men
sen heel gevoelig voor. In een zie
kenhuis mag je als pastor meebele
ven wat mensen op de rand van le
ven en dood beleven. Dat is veel.
En dat vraagt niet om platvloerse
taal".
Ds. Stolp werkte in Groningen
een tijd als leraar. Hij was er ook
schooldecaan. „Maar ik miste in
het onderwijs toch het directe per
soonlijke pastoraat. Toen de post
van ziekenhuispastor hier vrij
kwam, heb ik de overstap ge
maakt. En ik heb hier veel geleerd.
Vooral van zieke kinderen. Die ge
ven heel symbolisch weer wat in
hen leeft. Je moet hun taal leren
begrijpen. Een kind spreekt bij
voorbeeld eerder over 'naar huis
gaan', 'naar oma gaan', dan over
doodgaan. Hoewel het dat mis
schien wel bedoelt. Het was erg
ontroerend vaak, ik heb ontzettend
veel van ze geleerd".
Ds. Stolp schreef een halfjaar ge
leden een boek over de pastorale
zorg rond de dood van jonge kinde
ren: „Als de dood vroeg komt".
„Aan deze vorm van pastoraat is in
Nederland nog weinig gedaan. En
ik vond het belangrijk mijn erva
ringen door te geven".
radiopastor kwam
een paar jaar geleden plaatselijk in
het nieuws omdat hij de centrale
kerkeraad van de hervormde ge
meente in Groningen toestemming
vroeg een homofiele vriendschaps
relatie in te zegenen. Het deed hem
erg veel dat die toestemming met
een royale meerderheid gegeven
werd. Ds. Stolp was lange tijd een
van de contactpersonen van ds.
Klamer voor de zorg voor homofie
len.
Hij kende Alje Klamer en diens
pastorale benadering. „Maar ik ben
een ander mens. Op den duur zal
het radiopastoraat wel wat andere
accenten krijgen. Maar dat is niet
erg. Wat ik bij Klamer voelde, zijn
warmte, zijn belangstelling voor
mensen, daarin voel ik me aan hem
verwant. Dat gevoelen gestalte te
geven en inhoud, daar gaat het in
het hele pastoraat om: zonder voor
oordelen naar mensen luisteren,
zonder dat je vooraf een antwoord
hebt. Dat vind ik wezenlijk".
CARNEGIE HALL - De Carnegie
Hall in New York is maandag na
een renovatie die acht maanden
heeft geduurd en 50 miljoen dollar
heeft gekost, feestelijk heropend.
Onder de artiesten die optraden
waren Vladimir Horowitz en Frank
Sinatra.
De Amerikanen die niet lijfelijk
aanwezig konden zijn, kunnen de
heropening in april zien op een te
levisiefilm van twee uur van CBS.
Tv-regisseur
Jos v.d. Valk
met vut
HILVERSUM (ANP) - Televisiere
gisseur Jos van der Valk zet met
ingang van het nieuwe jaar een
punt achter zijn 35-jarige loopbaan
bij de KRO. Van der Valk (56)
kwam in 1951 in dienst bij de KRO
als assistent-regisseur. Sindsdien
heeft hij getekend voor de regie
van een groot aantal amusements
programma's, waaronder 'Van on
ze sportredakteur' met Jan Cot-
taar, 'Kwist niet kwist wel' met Jan
Blaaser, het circusprogramma 'Pis
te' dat het achttien jaar heeft uitge
houden, de Berend Boudewijn
Kwis, 'Voor een briefkaart op de
eerste rang' en de ,',2,3-shows' van
Willem Ruis.
Het laatste jaar verdeelde Van
der Valk zijn tijd tussen de KRO
als regisseur van de '50 plus senio
renshow', en de Wereldomroep, als
gastdocent bij het opleidingscen
trum. De regie van de Senioren
show zal volgend jaar worden over
genomen door Enno van Tulder.
WOODY ALLEN - "Hannah and
her sisters", Woody Aliens kome
die over drie zusters met contraste
rende houdingen tegenover liefde,
mannen en gezinsleven, heeft drie
prijzen van de Newyorkse filmkri
tiek in de wacht gesleept, waaron
der die van beste film van 1986.
Woody Allen werd uitgeroepen
tot beste regisseur.
AMSTERDAM (GPD) - „Waar blij
ven die soepkippen!", schreeuwt
de regisseur van het tv-program-
ma, dat Hans de Booij ten tonele
wil voeren als de zingende sheik
tenmidden van een harem. 'Ik hou
van alle vrouwen' is de single,
waarmee de in Antwerpen
woonachtige zanger heel Neder
land en België heeft plat gekregen.
Dus dient er minstens een dozijn
fors geschminkte modellen op te
draven. Terwijl de dames zich nog
aan het poederen zijn, baalt Hans
de Booij al stevig van de clichéma
tige vertoning. „Het is nu eenmaal
voor mijn boterham", verontschul
digt hij zich bij voorbaat, „dit
plaatje is er om te scoren en niets
anders".
Hans de Booij is een wat bijzon
dere verschijning in de Nederpop.
Geboren in Arnhem, opgegroeid in
Apeldoorn en in 1976 afgezakt naar
Antwerpen, laat hij sinds 1983 jaar
lijks van zich horen met een elpee.
Als zanger heeft hij moeite zijn
richting te bepalen. De Booij kan
Hans de Booij
over het
succes
van zijn hits
bogen op successen in de hitpara
de, bewoog zich een tijdje in het
pop-en discocircuit, maar is daar
niet onverdeeld gelukkig mee. „Ik
krijg er echt geen kick meer van",
vertelt de zuiderling, kort na het
weinig opbeurende tv-optreden
met de al eerder genoemde soep
kippen. Nee, de import Vlaming
ziet zich liever vergeleken met
Boudewijn de Groot of Herman
van Veen.
Jubileumbundel 60-jarige VPRO
AMSTERDAM (GPD) - Het hoofd van de afdeling beleidsontwikkeling
radio, televisie en pers van het ministerie van WVC, drs. A. M. Overste,
heeft gistermiddag namens minister Brinkman het eerste exemplaar van
de VPRO-bundel 'Een vrij zinnige verhouding' in ontvangst genomen.
Het boek is verschenen ter gelegenheid van het 60-jarig jubileum van de
VPRO.
VPRO-voorzitter Michel Jager legde in zijn toespraak de nadruk op de
'vrijzinnigheid, eigenzinnigheid en eigenwijsheid' van zijn omroep. Hij
constateerde dat de huidige situatie in omroepland weinig aanleiding
geeft tot het vieren van een feest. „Er heerst grote onzekerheid over de
toekomstige mogelijkheden in deze bedrijfstak", aldus Jager. Hij hechtte
aan het belang van het beschrijven van de geschiedenis van de omroep.
„Dat is tot op heden een braakliggend terrein.
Drs. Overste zei dat de VPRO in de omroepgeschiedenis een voortrek
kersrol vervult en voortdurend een eigen gezicht heeft getoond.
De jubileumbundel van de VPRO bevat bijdragen van wetenschappers
over de plaats van de VPRO in de wereld van de omroep en in de geschie
denis van Nederland.
Concert: 'Leiden English Choir';
Paulien van der Werff, sopraan; Fie-
kojan Hoolboom, alt; clavecimbel;
Ton Stauttener; het 'Leiden English
Chamber Orchestra'; Dirigent: Colin
Ewes. Programma: Christmas ca
rols; delen uit 'The Messiah' van
G.F.Handel. Gehoord: dinsdag 16 de
cember in de Oudshoornse kerk.
Herhalingen: Woensdag 17, Waalse
Kerk, Amsterdam; vrijdag 19, Evan
gelisch Lutherse kerk, Leiden; zater
dag 20, Oude-Vestkerk, Leiden. Aan
vang 20.15 uur.
ALPHEN AAN DEN RIJN- In
een volle Oudshoornse kerk zet
te het 'Leiden English Choir' gis
teren een traditie voort die ken
nelijk in goede aarde valt. Niet
onbegrijpelijk, gezien het feit dat
in Alphen en omgeving door
gaans weinig hoog gekwalifi
ceerde kerstconcerten plaats
hebben. Maar zelfs in vergelij
king met professionele ensem
bles zou het concert met Christ
mas Carols van het 'Leiden
English Choir' geen slecht figuur
slaan.
De afgelopen jaren heeft het
koor een hechtere homogeniteit
weten te ontwikkelen en in de
koorklank begint inmiddels er
varing door te klinken. Het is
dan ook begrijpelijk en zeer te
recht dat men zich tevens gaat
richten op muziek van wat inge
wikkelder structuur die hogere
eisen stelt.
Gisteren gebeurde dat met een
behoorlijk groot deel uit Handels
'Messiah'. Uitvoering hiervan
vormde ongetwijfeld het belang
rijkste gedeelte van het concert
en aan de wijze waarop dat ge
beurde kon men horen waartoe
het koor in staat is. De soli wer
den vertolkt door de sopraan
Paulien van der Werff en de alt
Fiekojan Hoolboom. Beiden nog
studerende (bij Meindert Kraak)
maar nietemin getuigende van
talent en een groot inlevingsver
mogen.
Helaas verliepen vooral de wat
polyfonere gedeelten niet altijd
even vlekkeloos en stelde de op
het eerste gehoor zo eenvoudige
harmonie van Handel het koor
toch wel eens voor wat intonatie
problemen, maar over het alge
meen was de uitvoering spiritu
eel en muzikaal. Opmerkelijk
was echter het trage tempo.
Slechts in 'O Thou, that tellest
good tidings to Zion' kwam het
sprankelende van de muziek ook
in het tempo tot uitdrukking.
Wellicht heeft een en ander te
maken met de wel zeer beweeg
lijke aanwijzingen van dirigent
Colin Ewes. Weliswaar getuigde
zijn interpretatie van de diverse
muziek van een grote muzikali
teit, maar door zijn wat houterige
stijl van dirigeren ontbeert die
nog een laatste 'finishing touch'.
Niettemin alle lof voor deze
amateurs die zowel door hun uit
voering als door hun program
makeuze vele professionele uit
voerenden naar de kroon kun
nen steken.
Voor de herhalingen van dit
concert: zie boven.
PETER VAN MUIJEN
Op 81-jarige
leeftijd overleden
LAUSANNE (AP) - In het Zwitser
se Lausanne is gisteren op 81-jari-
ge leeftijd de Frans-Russische cho
reograaf en balletdanser Serge Li
far overleden.
Hij woonde sinds 1981 in Zwit
serland.
Lifar kwam in 1923 naar Parijs
als een Russische vluchteling en
voegde zich bij het gezelschap van
Sergej Diaghilev in 1923.
Van 1930 tot 1958 was hij met een
onderbreking van drie jaar, de eer
ste danser en balletmeester van de
Parijs Opera. Van 1945 tot en met
1947 was hij actief voor het Ballet
van Monte Carlo.
Serge Lifar werd op 13 januari
1905 in Kiev geboren en op 15-jari-
ge leeftijd kwam hij in de studio
terecht van de zuster van Vaslav
Nijinski. Na zijn vlucht naar Parijs
maakte hij zijn debuut als choreo
graaf in 1929 meCRenard', een uit
voering op muziek van Igor Stra
vinsky.
In 1935 bracht hij de voorstelling
'Icare' op het podium, die voor
nogal wat rumoer zorgde omdat de
1(1) Walk like an Egyptian
- Bangles
2(5) Suburbia - Pet Shop
Boys
3(2) Don't leave me this
way - Communards
4(9) Through the barrica
des - Spandau Ballet
5 3) You can call me Al -
Paul Simon
6 (12) Rock the night - Europe
7 (13) Don't give up - P Ga-
briel/K Bush
8 (10) War - Bruce Springs
teen
9(4) Mexico - Zangeres Zon
der Naam
10 (21) Showing out - Mel ZZ
Kim
11 (16) Jij bent alles - André
Hazes
12 7) Goin to the bank - Com
modores
13 (19) Celebration rap - Mc
Miker G Dj Sven
14 (17) Later alsje groot bent -
Henny Huisman
'De magische spiegel van Hashiwa-
zam' door 'De Voorziening'. Tekst: Ale
xander Doré, liedteksten: Flip Broek
man, Alexander Doré, Henk Scholten,
Joop Wittemans. Regie: Alexander Do
ré. Muziek: Martin van Dijk. Toneel
beeld en dekoratie: Henk Kraayen-
zank. Kostuums: Cees Landsaat en Re-
née Zonnevylle. Gezien op 16 decem
ber in de Leidse Schouwburg.
LEIDEN - 'De magische spiegel
van Hashiwazam' lazen we in het
Maandjournaal van de Leidse
schouwburg past in de traditie van
de Engelse 'Christmas Pantomine',
een sprookjesachtige theatervoor
stelling voor de hele familie. Die
traditie moeten we maar snel blij
vend naar het vasteland halen
want, jonge, jonge, de 'Magische
spiegel van Hashiwazam' is
werkelijk een theaterfeest van de
eerste orde.
Het opvallendste element van de
voorstelling was het decor. De hele
Oosterse sprookjeswereld van
1000-en-één-nacht komt met verba
zingwekkend vernuft voor je ogen
tot leven in een decor dat blijft ver
anderen: in het paleis van de sul
tan, in de keldergewelven, in het
bos bij de draak, de markt in Cairo
en het toverkasteel van Hashiwa
zam. Hoofdpersoon in het verhaal
is sultan Rahmoun de Tweede die
uiteindelijk, na veel omzwervin
gen, het Beeld van het Wonder be
machtigt. Wij volgen hem op zijn
weg die gekruisd wordt door
vliegende tovertapijten, harem
vrouwen, sprekende dieren en
Zoals gezegd, het ging hier
familievoorstelling. De
f Eén van de vele decors in 'De magische spiegel van Hashiwazam'.
Spektakel dat was het wat ze voor- bij op die
•- geschoteld kregen. Het was span- staan dan kom je* zomaar op 50 per- ken
houding jong-oud in de zaal was, nend, er was romantiek, er waren sonen. Wie de voorstelling heeft
schat ik, 3 op 1. De jeugdigen in de wijze woorden, er werd gedanst en gezien begrijpt dat ze nodig waren,
zaal werden voortdurend bij de naar hartelust gezongen. Eigenlijk zouden meer gezelschap
voorstelling betrokken. Men liet Bij het slotapplaus telde ik 14 ac- pen zich op het genre van de
zich graag en gretig meeslepen, teurs, tel je daar alle medewerkers 'Christmas Pantomine' moeten
het programmaboekje werpen. Dat bespaart ons het kij-
hoop overbodig getob
wordt die donkere december
maand toch nog gezellig.
RADBOUD ENGBERSEN
HERMAN WIGBOLD, voormalig eindredacteur van Vara's Achter het
Nieuws, gaat een programma voor Veronica maken. In het programma
'Concreet', dat op 26 januari wordt uitgezonden, wordt stilgestaan bij het
vraagstuk over de euthanasie. Op die dag zal het kabinet een standpunt
innemen over het vraagstuk euthanasie. De bedoeling is dat Wigbold met
deskundigen over dit onderwerp zal praten.
De elpee 'Ik hou van alle vrou
wen' mag in de Lage Landen dan
pas verschenen zijn, Hans de Booij
neemt nu al afstand van deze sa
men met Robert-Jan Stips opgeno
men derde langspeler. „Totdat een
plaat van mjj uitkomt, draai ik alle
nummers. Daarna is het gebeurd.
Je kunt het in termen van de mode
zien. De Booij denkt nu al aan de
wintercollectie 1987. Dan moet er
iets heel anders komen, een plaat
met stakingsliedjes en soldaten-
deuntjes, globaal uit de periode
1890-1960. Nummers als 'Trees wil
een Canadees'. Dat programma wil
ik als een soort kleinkunstproject
in de theaters zien te brengen. Mijn
uiteindelijke doel is om niet langer
met een bandje de discotheken af
te sloffen, maar in die grote zaal
aan de Amstel op te treden".
„Mijn meest aansprekende num
mers gaan altijd over vrouwen",
ontdekt Hans de Booij al filosofe
rend over zijn carrière, 'Een vrouw
zoals jij', 'Annabel' en nu dan 'Ik
hou van alle vrouwen'. Waarom dat
zo is? Omdat vrouwen en liefde al
honderd jaar domineren in de mu
ziek. Kijk naar Elvis, 99 procent
van zijn songs gingen toch over dat
ene thema". Bewondering voor de
krachtige teksten van Herbert Grö-
nemeijer heeft geresulteerd in het
opnemen van twee nummers, die
deze Westduitse zanger schreef.
„Gek eigenlijk, want Grönemeijer
is een activist en ik in het geheel
niet. Mijn nummers hebben geen
boodschap en indien je als zanger
Hans de Booij: 'Mijn nummers hebben geen boodschap'. (foto gpd>
iets op te lossen hebt, moet je dat
zeker niet via een liedje doen".
door
Dolf Ruesink
De Booij heeft genoeg van de
jongerencentra, de biljartzaaltjes
en discotheken. „Ik wil naar het
zwarte doek en dat rode pluche
van de schouwburgen. Veel van
mijn repertoire zal daar veel beter
tot zijn recht komen. Een nummer
als 'De Kathedraal', waar aandacht
voor nodig is, kan ik toch niet in
een discobar brengen. Als optre
dens je niets of weinig doen, wordt
het reizen snel vervelend. Een paar
keer in de week vanuit Antwerpen
of Brussel honderden kilometers
reizen om ergens in Heerhugolul-
letjewaard te spelen, nee dat is het
niet. In België is het voor veel ar
tiesten nog veel moeilijker. De ga
ges liggen daar drie keer lager dan
in Nederland. Artiesten als De
Kreuners of een Johan Verminnen,
die hebben echt geen vetpot".