Beeldend werk dubbeltalent Jan Wolkers Tien (in topvorm) toont haar talent Meer subsidie jazz en pop KIJK UIT VRIJDAG 12 DECEMBER 1986 KUNST PAGINA 25 Overzicht in Lakenhal Expositie 'Jan Wolkers schilder beeldhouwer', t/m 8 februari 1987. Stedelijk Museum de Lakenhal, Ou de Singel 28-32, Leiden. Openingstij den: di. t/m za. van 10.17 uur. Zon en feestdagen van 13-17 uur. LEIDEN - "Zou die man nu bin nen zijn? Geld. bedoel ik", vroeg een jonge Leidse student zich hardop af, terwijl hij, vluchtig langs het werk van Jan Wolkers lopend, zich naar het einde van de tentoonstelling spoedde. Wol kers is ongetwijfeld een zeer suc cesvol Nederlands schrijver maar zijn beeldend werk heeft niet zoveel faam gekregen als bij voorbeeld zijn romans 'Turks Fruit' en 'Kort Amerikaans'. In het laatste boek beschrijft hij hoe hij tijdens de oorlog onderdak had gekregen bij het Leidse kunstgenootschap 'Ars Aemula Naturae', waar hij zich volledig kon wijden aan het tekenen en schilderen. In Leiden werd mede de basis gelegd voor Wolkers' kunstenaarschap; hier werden hem de beginselen bijgebracht en deed hij kennis op van de kunst van Lucas van Leyden tot Verster in de Lakenhal. Dit mu seum heeft nu een tentoonstel ling gewijd aan het werk van Jan Wolkers als beeldend kunste naar, "Jan Wolkers schilder beeldhouwer". In de catalogus verloochent Wolkers zijn schrijverschap geenszins. Uit zijn treffende be schrijvingen komt een duidelijk beeld naar voren van zijn ont wikkeling tot beeldend kunste naar; hoe hij als kind tekende of les kreeg van beroemde beeld houwers als Manzü en Zadkine. In een interview met Theun de Winter komt de verhouding tus sen literatuur en beeldende kunst ter sprake, onder meer de wezenlijke verschillen tussen beide. Het boek bevat verder een beschouwing van professor Jaffé over een in 1965-1966 voor de PTT uitgevoerde opdracht, en eindigt met een kunsthistorische uiteenzetting van de conservator moderne kunst van de Lakenhal D. Wintgens Hotte, zij de ontwikkeling van Wolkers' oeuvre plaatst in het licht van de kunst uit de jaren zestig. Het overzicht op deze tentoon stelling maakt die ontwikkeling zichtbaar. Wolkers heeft in de loop der jaren zelf selectie toege past door werken te vernietigen. In voorbeelden waarmee hij zich wel heeft kunnen verenigen, ver schuift de aandacht van naar de natuur getekende onderwerpen in de beginjaren, naar de zeg gingskracht van het materiaal. Na stemmingsvolle landschap pen, academische naaktfiguren en beelden uit de jaren vijftig die volgens vrij klassieke maatsta ven gemaakt waren, ging Wol kers over tot het verwerken van schroot en ander afvalmateriaal. Een passage uit 'Turks Fruit' ver haalt hoe hij op zoek ging naar afgedankte spullen, die hij in zijn reliëfs gebruikte. Ook maakte Wolkers na 1960 reliëfs met lood, zand en steen. Na zich duidelijk met materiekunst te hebben be zig gehouden, ontstond lang zaam aan een sterke ordening in de stukken die zich op de grens van schilder- en beeldhouw kunst bewegen. Herhaling van vormen ken merkt niet alleen de gelaste con structies met onder andere vleu gelmoeren en kranen, maar ook de reliëfs, waarin luciferdoosjes en delen van badminton-shuttles verwerkt zijn. Geometrische vor men, hoofdzakelijk cirkels en driehoeken, keren eveneens te rug in dergelijk werk, dat Wol kers gedurende lange periode vanaf ongeveer 1964 maakte. In de reliëfs weerspiegelt de ten dens naar een objectieve, onper soonlijke benadering, die in de kunst van de jaren zestig zicht baar was en bij Wolkers tot in de jaren zeventig doorwerkte. Het werk van Wolkers getuigt van een consequente doorvoering van bepaalde lijnen. De herha ling van vormen, het beperkte palet en de presentatie van veel gelijksoortige reliëfs hebben dui delijke invloed op het visuele as pect van de expositie. Door de opeenvolging zonder accenten - Het materiaal speelt tot op he den een eigen rol in het werk van Wolkers. Omstreeks 1970 ont dekte hij de bruikbaarheid van dierlijke uitwerpselen als ex pressiemiddel. In het meest re cente werk gebruikt hij opnieuw koeiestront. Wolkers zegt hier over in de catalogus: "Je ziet bij een melkplaats op het weiland een stuk grond waar koeiestront ligt, die overal platgelopen en platgereden is tot een enorm ex pressief patroon en dan onder zoekje of dat bepaalde mogelijk heden heeft in een schilderij". Een dergelijke oorspronkelijke materiaalkeuze baart natuurlijk opzien maar dit aspect is niet re levant voor het werk zelf, het gaat om de toepassing ervan. Het materiaal lijkt zeer passend voor een zo met de natuur en de aarde verbonden mens als Wolkers. Opmerkelijk is de combinatie met goudlak, waarin ik de tegen polen aarde en hemel gesymboli seerd zie. Treffend was dan ook de uitspraak van Wolkers over Frans Hals en Rembrandt. Hy ziet in het werk van Hals de ster felijkheid - stof zijt ge en tot stof zult ge wederkeren - als grond thema, en bij Rembrandt het eeuwige, de geest die blijft be staan, "met stofgoud" tot uit drukking wordt gebracht. Wolkers trekt lijnen in de lagen goud en koeiestront. Los van verwijzingen door middel van het materiaal brengen deze werken weinig teweeg. In het ge sprek met Theun de Winter komt de volmaaktheid ter sprake. Wol kers meent datje voor watje wilt weergeven niet altijd de perfecte vorm vindt. Dit geldt naar mijn mening voor de recente werken. Zelf vindt hij dat hij goed ge slaagd is bij een vroege tekening die hij maakte toen zijn broer ernstig ziek was en mijns inziens raakte hij ook de kern bij zijn Auschwitz-monument. De ver woording van zijn idee over het monument in de catalogus maakt grote indruk. Met boek en de overzichtstentoonstelling van Wolkers' werk completeren het beeld van een bijzonder mens en plaatsen zijn werk als schrijver en beeldhouwer/schilder in een duidelijk perspectief. NANCY STOOP 'Tien in topvorm', soloprograma van Tineke Schouten. Regie: Bert Schou ten. Combo: Jean-Louis van Dam, Robert Verweij en Fred van Opzee- land. Gezien op 11 december in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog vanavond en morgenavond te zien. LEIDEN - Tineke Schouten staat drie avonden in een moeite loos geheel uitverkochte schouwburg. Dat is niet gering. Een dergelijke populariteit kun je niet zo maar even verklaren. In elk geval speelt daarbij een be langrijke rol, dat uit alles blijkt, dat Tineke er keihard voor werkt en er zich niet gemakkelijk van af maakt. Ze treedt op met een eigen combo, heeft een goed uit ziend decor en doeltreffend licht plan laten ontwerpen en ver toont zich in de vermomming van vele typetjes, waarvoor een heel scala aan kledingstukken en pruiken nodig is. Daarbij komt heel wat geren en geploeter kij ken, want ze streeft duidelijk naar een pittig tempo van de voorstelling. De duur van het programma is ook niet bepaald op het minimum afgesteld: 'Tien in topvorm' gaat tot ruim elf uur door. Op toneel maakt Tineke Schouten de indruk wars van al lerlei humbug te zijn. Ze biedt het publiek in ruime mate, waar voor het gekomen is: een onbe kommerd avondje-uit. Het is trouwens opvallend om te zien, met wat voor een gemak zij het publiek met zich mee krijgt. Wie met plezier naar haar vorige show 'Tiepies Tien' heeft geke ken, zal ook zeker dit program ma kunnen waarderen. Dezelfde soort humor en typetjes keren hier terug in de vertrouwde vorm van het befaamde schema bab- beltje-liedje-typetje. Nu presenteert niet Lady La chebek een reeks persiflages op bekende artiesten. Hier worden de nummers aangekondigd door de schoonmaakster, die daarmee Sjef van Oekel vervangt, wiens stem we op band horen. Stuk voor stuk slaan deze persiflages bij het publiek aan. Dolly Parton was één van de succesvolste - letterlijk uit volle borst zingt Dolly met een dikke knipoog: ze zijn vijf bij vijf. Er zit ook nog een Skating Dolly in het pro gramma, die in een fraaie uit monstering over deze nieuwe ra ge vertelt. Een hele avond lang alleen maar gekkigheid houd je niet vol. Daarom zijn er tevens een paar serieuzere luisterliedjes in opgenomen. Tineke probeert zelfs een conférence te doen, Tineke Schouten (foto gpd» waaruit tussen de regels kinder leed moet blijken. Zo'n nummer gaat de mist in. Het publiek wordt op een verkeerd spoor ge zet. Door de uitmonstering en de overdrijving verwacht je gewoon weer een gekke act. Waarom moet het er allemaal zo duimdik bovenop liggen? Er zijn nog wel andere nummers te noemen, die iets subtieler uitgewerkt hadden kunnen worden. Het zou de kwa liteit slechts ten goede komen. Daarom ook zijn bijvoorbeeld het strandnummer, waarin een Duitse badgaste haar echtgenoot koeioneert, en het verhaal over vakantieleed aan het eind van de show veel leuker; daarin is de on nodige overdrijving aanmerke lijk minder. WIJNAND ZEILSTRA DEN HAAG (ANP) - Minister Brinkman gaat onderzoeken hoe er alsnog meer subsidie beschikbaar kan komen voor de jazz, de schep pende toonkunst en de popmuziek op de begroting 1987. Maar hij wil deze verhoging niet ten laste bren gen van de subsidie voor de orkes ten, zoals bij de behandeling van de WVC-begroting door de Kamer is voorgesteld. Brinkman reageer de donderdag schriftelijk op een aantal tijdens het begrotingsdebat ingediende amendementen en mo ties. BOLSJOI - Het befaamde Bolsjoi- theater van Moskou is door een offi ciële krant gehekeld omdat het op zijn lauweren zou rusten en zich niet zou aansluiten bij andere thea ters die hun produkties verbeteren. Het dagblad Moskovskaja Pravda schreef dat Bolsjoi in de loop der ja ren zulk een grote naam had gekre gen dat de recensenten blindelings prezen wat geboden werd. "Waar komt de notie vandaan dat Bolsjoi onfeilbaar is?" aldus Mos kovskaja Pravda. "De reorganisatie die nationaal gaande is, ook op het gebied van de kunst, heeft dit thea ter nauwelijks geraakt". De orkesten worden in 1987 voor het derde achtereenvolgende jaar geconfronteerd met een verlaging van het budget om hun taken uit te voeren. Aanvaarding van het wijzi gingsvoorstel van de Kamer zou er toe leiden dat opnieuw een aanslag op het budget wordt gedaan. In zijn brief aan de Kamer kon digt de minister een beleidsbrief aan waarin het kunstbeleid en de daarmee samenhangende beste ding van rijksmiddelen nader wor den beschouwd. Oogmerk is de ko mende jaren te komen tot een fle xibeler beleid en mogelijkheden te openen om meer middelen be schikbaar te stellen voor onderde len van het kunstbeleid die tot he den relatief onderbelicht zijn. Ook met voorstellen uit de Ka mer om de subsidie aan het Neder lands Dans Theater en de subsidie voor dansprojecten te verhogen, kan de minister in beginsel onder schrijven. Hij geeft er echter de voorkeur aan deze verhogingen niet ten laste te brengen van de subsidies aan de Nederlandse Ope ra en aan het Nationale Ballet, zo als in de amendementen is voorge steld. Zowel de Nederlandse Opera als Het Nationale Ballet zijn on langs dank zij een subsidieverrui ming in de gelegenheid gesteld hun programmering aan te passen aan de mogelijkheden die Het, Mu ziektheater in Amsterdam biedt. Met deze subsidieverlening is het mogelijk dit theater en zijn bespe lers de prominente plaats te geven die met de bouw ervan is beoogd. KIJK/LEESBOEK Jan Wolkers schilder beeldhouwer Het beeldend werk en acht herinneringen aan zijn leerjaren als kunstenaa; t.g.v. de over zichtstentoonstelling in de Lakenhal te Leiden. Vanaf 10.12.86 Met 164 ill. waarvan de meeste in kleur f 55? in de boekhandel BIJ DE BEZIGE BIJ Exposities Leiden Rijksmuseum Boerhaave - Steen straat, 'Balans van een eeuw', Neder landse natuurwetenschappen en ge neeskunde in de 19e eeuw, t/m mid den '87; di. t/m za. van 10-17 uur, zo. van 13-17 uur. De Lakenhal - Oude Singel. Beeld houwwerk van Jan Wolkers, t/m 8/2; di. t/m za. 10-17 uur, zo. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, keramiek van Keiko Ha- segawa, t/m 5/1; di. t/m za. 10-17 uur. zo. 13-17 uur. Rijksmuseum voor Geologie en Mine ralogie - Hooglandse Kerkgracht. 'Dieren, vroeger en nu', t/m 26/4; ma. t/m vr. 10-17 uur, zo. 14-17 uur. Academisch Historisch Museum - Ra penburg, 'Erasmus en Leiden', t/m 18/ 12; woe., do. en vr. van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Eddy Gheress, beelden en teke ningen, t/m 4/1; vr. t/m zo. 13.30-17.30 Caeciliastraat 18 - expositie Anneke van Resteren, Heieen Nagel, Grady de Vries en Betsy Zonneveld, tot 16/1; ma. en di. 13.30 tot 16.30 uur. Galerie 't Huys beneê - Nieuwe Rijn, expositie Leny Noyen, vr. 14-16 uur, za., zo. van 12-16 uur. Klos Galerie - Zandstraat, foto-expo sitie Sjef Oltheten, t/m 23/12; ma. t/m za. 11-18.30 uur. De Burcht - Burgsteeg, Paul de Mol 'De valse beeldenmachine 1', levende TV sculpturen, tot 3/1. Galerie Fenix - Botermarkt, Rob Re geer, gemengde technieken, t/m 31/ 12; di. en vr. van 10-18 uur, woe. 9-18 uur. do. 10-21.30 uur. za. 7.30-18 uur. zo. 11-16 uur. Werkplaats De Bange Duivel - Rijn- dij kstraat, monumentale grafiek van Arthur Puts, tot 29/1; do. 13-17 en 19.30 tot 22.15 uur; za. en zo. van 13-17 Geerts, René van Dam, Okke Spie renburg en Ben Overdevest, t/m 24/ 12; woe. t/m za. van 12-17 uur. Leiderdorp Gemeentehuis Statendaalder, werken van Wim Boer, Hans Bos, Adrienne Hoogenberk, Corrie van der Kroft, Henriëtte Schimmel en Ton Willemsen, t/m 29/12; ma. t/m vr. van 8-17 uur. Leythenrode - Hoogmadeseweg, ten toonstelling werkende leden van de kunstkring, t/m 1/1; dag. 8-20 uur. Muzenhof - Gordijnsingel, expositie van leden Kunstkring, t/m 7/1; ma. V m vr. 13-18 uur. Voorschoten Ambachtshuis - expositie Nando Fa- neyter en Fanny Mazure, t/m 14/12; woe. t/m zo. van 14-17 uur. Rijnsburg Museum Gen. Oud Rijnsburg - Oude Vlietweg 6, 'De Andere Middeleeu wen' en 'Toen ik op school was', t/m 1/2/87; vr. 19-21 uur, za. 10-16 uur. Warmond Galerie De Pomp - Dorpsstraat, fo to's, keien en handgraut van drie kun stenaars, t/m 14/12; woe., do., za. en zo. van 14-16 uur Alphen Galerie Alba - José Calsina, aquarel len, schilderijen en grafiek, t/m 4/1; vr., za. en zo. van 10-20 uur. Rhijnkade elf - Rijnkade, expositie Jan Montyn, t/m 30/12; di. t/m za. van 10-17.30 uur, vr. van 10-21 uur. Nieuwveen De Veenhoeve - expositie van Fred Gijbeis en Rob van der Louw, t/m 8/1 ma. t/m za. van 10-17.30 uur, vr. tot 21 Noordwijkerhout Leeuwenhorst - Langelaan, expositie van acht beeldende kunstenaars, t/m 15/12; ma. t/m za. 9-21 uur. De Zilk Galerie De Duinstudio - Zilderduin- weg, 'Zilte Kleuren', Reint de Jonge, olieverfschilderijen, aquarellen; Ine ke Lieshout, keramiek; tot 21/12; woe., za.. zo. 14-17 uur. Concerten Klassiek De Japanse violiste Kaoru Kakudo en de Nederlandse pianist Herman Uhl- horn verzorgen vanavond in de Ka pelzaal het vierde concert van de ka mermuziekserie van K&O. Het twee tal zal composities vertolken van Mo zart, Franck, Tartini, Suk en Chaus- son. Aanvang 20.15 uur De christelijke oratoriumvereniging Con Amore geeft zaterdagavond in de Stadsgehoorzaal een uitvoering van de Messiah van Handel. Als vocale so listen treden op de sopraan Hanneke Kaasschieter, de alt Heieen Resoort. de tenor Wouter Goedhart en de bas Hans van Heiningen. Het geheel staat onder leiding van Piet Kiel jr. Aan vang 19.30 uur. Het Wells Cathedral Choir geeft even eens op zaterdagavond een concert in de Marekerk. Het koor voertt werken uit van Bach, Mozart, Byrd, Gibbons, Sweelinck, Purcell e.a. Na de pauze worden enkele Christmas carols ten gehore gebracht. Het jongens- en mannenkoor wordt geleid door An thony Crossland. Aanvang 20.15. Het Barokensemble Voorschoten geeft ook een kerstuitvoering op za terdagavond. Het programma ver meldt de namen van Pietro Locatelli. Francesco Geminiani en Johann Frie- derich Fasch. Ook zal het kerstcon cert van Giuseppe Sammartini wor den uitgevoerd, evenals de Serenade voor strijkers van Edward Elgar. Aan vang 20.15 uur. Het koor van The Academy of the Be- gynhof o.l.v. van Roderick Shaw ver zorgt zondagavond in de Willibror- duskerk het kerstconcert van K&0 in Oegstgeest. Op het programma staan composities van _o.a. Byrd, Swee- Drie musici geven zondagmiddag een concert in de Wassenaarse Pauwhof. Het zijn Rudy Smith (steeldrums), Thymen Hoolwerf (gitaar) en Loes Hangard (piano). Ze spelen werken van o.a. Bach, Scarlatti, Gershwin en Burt Bacharach. Aanvang 16.00 uur. De violist Johannes Leertouwer en de pianist Julian Reynolds treden maan dagavond in de Kapelzaal op, in het kader van de Beethoven-cyclus van K&O. In deze cyclus worden de sona tes voor viool en piano van Ludwi'g van Beethoven uitgevoerd. Op het concert van maandagavond komen de sonates opus 12, nrs. 1 en 2 en de zg. Frühlings-sonate opus 24, nr. 7 aan de beurt. Aanvang 20.15 uur. Het Nederlands Philharmonisch Or kest verzorgt woensdagavond in de Stadsgehoorzaal het Meesterserie- concert van K&O. Het concert wordt geleid door de dirigent Istvan Parka- nyi. Uitgevoerd worden het Concerto Grosso van Corelli, het Concert voor viool en hobo van Bach, het Concert voor viool en cello in Bes gr.t. van Vi valdi en Cantate nr. 51 'Jauchet Gott' van Bach. De solisten zijn Istvan Par- kanyi (viool), Hans Meijer (hobo), Herre-Jan Stegenga (cello) en Nancy Argenta (sopraan). Aanvang 20.15 Het studentenmuziekgezelschap Sempre Crescendo geeft eveneens op woensdagavond een kersconcert, en wel in de Waag. Uitgevoerd worden Un soir de neige van Poulenc, Serena de voor blazers opus 44 van Dvorak, A Ceremony of Carols van Britten en een aantal Engelse kerstliederen voor koor a cappella. De dirigent is Bas- tiaan Blomhert. Aanvang 20.30 uur. Het Sonderlyc Ensemble geeft dezelf de woensdagavond een concert in de Taffehzaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Het ensemble, dat gespe cialiseerd is in muziek uit de Renais sance, brengt met medewerking van Henk van Ulsen een audio-visueel programma over 'Fortuna in muziek en beeldende kunst'. Het ensemble wordt gevormd door Mieneke van der Velden (viola da gamba), Robert Cou pe (zang), Barbara Borden (zang), Ar nold Riesthuis (blokfluiten), Koosje Kiezenbrink (portatief en blokfluiten) en Kees Jan de Koning (zang en blok fluiten). Aanvang 20.15 uur. Pop Brimstone is geïnspireerd door groe pen als Steel Pulse en Black Uhuru, speelt dus reggae en komt uit het noorden des lands. Twee jaar geleden won Brimstone de kleine prijs van Sneek en in hetzelfde jaar werd een LP uitgebracht. De zang van Willem Pen, de kopersectie en de harmonica vormen de muzikale ruggegraat van de band. Brimstone speelt zaterdag in het Leids Vrijetijds Centrum. Aan vang 23.00 uur. Diversen Zampano speelt zaterdag 'Die Dolch- stosslieder' bij Stichting Burcht in Leiden. Dat zyn Duitse tango's en walsen die teruggaan tot de sfeer van het Berlijn van de jaren dertig. De composities vloeien voort uit de mu ziek die Rainer Herzl maakte voor de films 'Lüger' en 'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh. Aanvang 20.30 uur. Jazz De Swingmates van de Leidse bassist Dolf Delprado spelen zondagmiddag bij Jazz on Sunday, dat huis houdt in het bowlingrestaurant aan de Boshui- zerlaan in Leiden. De Swingmates spelen vooral mainstream jazz en blues thema's. Aanvang 15.30 uur. Leiden Schouwburg vr 12. za 13. 20.15 uur, Tineke Schou ten 'Tien in Topvorm', ma 15, 20.15 uur. Toneelgroep Tot Ie ders Genoegen met 'De Logee' van Francis Durbridge. di 16,19 uur, De Voorziening met 'De magische spiegel van Hashiwazam'. woe 17, 20.15 uur, Armando, Cherry Duyns en Johnny van Doorn in 'He renleed'. vr 19, za 20, 20.15 uur, Purper met 'De vijfde van Purper'. Laktheater vr 12, 20.30 uur, 'Nee. Jo', stuk over Aids. za 13, 20.30 uur, Theaterunie: 'Onder de leden', over Aids. Den Haag Koninklijke Schouwburg vr 12, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'Don Juan' van Molière. za 13, 20.15 uur, Dancing Theatre Pi- kens e.a. in 'De moeder van David S.' van Yvonne Keuls, woe 17, do 18, 20.15 ur.r, Haagse Co medie met de eerste voorstellingen van 'De Storm' van Shakespeare. Appeltheater vr 12, za 13,20.15 uur, De Appel speelt 'Marat/De Sade' van Peter Weiss. Circustheater vr 12. za 13. 20.15 uur, Nederlands vanaf do 18, 20.15 uur, 'Madame Ar thur', musical van Jos Brink en Frank Sanders. Nederlands Congresgebouw za 13, 20.15 uur, Residentie-Orkest o.l.v. Bernard Haitink. di 16, woe 17, 20.15 uur, Nederlands Volkstoneel speelt 'Boefje', do 18, vr 19, 20.15 uur. Residentie Or kest. Diligentia vr 12, za 13, 20.15 uur, Joost Prinsen theaterprogramma 'De Firma List en Bedrog', aan de piano Dick van der Stoep. zo 14, 11.30 uur, gezinsconcert: Am sterdams Gitaar Trio. zo 14, 20.15 uur, Herenleed: 'Heren leed reist verder'. woe 17, do 18, 20.15 uur, Haagse Co medie met de eerste voorstellingen Noél Coward. Amsterdam Carré vr 12, Pilobolus Dance Theatre. Concertgebouw vr 12, 20.15 uur, Rotterdams Philhar monisch Orkest o.l.v. James Conlon. za 13, 20.15 uur, Nederlands Philhar monisch symfonie orkest o.l.v. Hart- mut Haenchen, m.m.v. Het Neder lands Operakoor. za 13,15 uur. Groot Omroepkoor o.l.v. Kenneth Montgomery, zo 14, 14.15 uur. Concertgebouwor kest o.l.v. Bernard Haitink. di 16, 19.30 uur, Nederlandse Handel Vereniging, Nederlands Philharmo nisch Orkest o.l.v. Jack P. Loorij. woe 17, do 18, vr 19, 20.15 uur. Con certgebouworkest o.l.v. Bernard Hai tink, m.m.v. Jard van Nes. Cultureel Centrum Amstelveen vr 12, 20.15 uur, Seth Gaaikema met 'En jou kies ik'. za 13, 20.15 uur, Jasperina de Jong Hoving 'Links, rechts...averechts'. do 18,20.15 uur. Purper 'De vyfde van Purper'. Nieuwe De La Mar Theater t/m zo 21, beh. ma, 20.15 uur, zo alleen 14 uur, 'Een nieuwe dood' van Jos Brink, met Hetty Verhoogt, Manon Alving e.a. Rotterdam De Doelen vr 12, 20.15 uur. Meesters aan het kla vier; Martijn van den Hoek. za 13, 19.30 uur, C.O.V. Sursum Cor- da, Nationaal Philharmonisch Orkest, zo 14, 20.15 uur, Doelen Jazzclub: Dutch Swing College Band. do 18, vr 19. 20.15 uur. Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. James Conlon. Theater Zuidplein vr 12, 20.15 uur, Zuidelijke Toneel Globe: 'Clavigo' van Goethe, ma 15, 20.15 uur, Jesus Christ Super- di 16, woe 17,20.15 uur, 'Mijn Mekka', toneelstuk met Josephine van Gaste ren, Ton Lutz en Henriëtte Tol. do 18, 20.15 uur. Pilobolus Dance Theatre. Luxor Theater vr 12, za 13,20.15 uur, 'Publiek', musi cal van Seth Gaaikema, Bob Zimmer man, Willem Nijholt en Lindsay Do- lan. ma 15, 20.15 uur. Jazz: Charlie s Big band o.l.v. Charlie Nederpelt. di 16, 20.15 uur, Nederlands Dans Theater junioren. woe 17, do 18, 20.15 uur, Gerard Cox Riets Gratama met hun nieuwe programma 'Beperkte Dijkbewa king'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 25