'Natuurlijk is het vooral zakendoen' Rond middernacht mag meer dan één borst bloot Nederland kan gaan meeleven met EastEnders TV-RUBRIEK Lee Towers zingt zes keer voor een bomvolle Aboy Ook Target II mist doel ZATERDAG 6 DECEMBER 1986 PAGINA 33 Het lijkt alweer lang geleden, die Nachtshow van de VARA van vrijdagavond 28 november laat tot in de kleine uurtjes van zater dagochtend 29 november, maar omdat ik deze tv-column altijd op vrijdagochtend moet schrij ven, is dit toch de eerste gelegen heid dat ik deze Nachtshow van een kritische noot kan voorzien. Niet dat ik daar behoefte aan heb. Ik vond het namelijk nogal goed, nogal leuk en nogal pikant. NOGAL GOED: Het was om te beginnen nogal opzienbarend, dat de VARA erin geslaagd was vrijwel de hele nieuwe generatie van opmerkelijk cabaret-talent voor deze twee uur durende show te engageren. Voorop na tuurlijk Adelheid Roosen van de groep 'Purper' (inclusief de pia nist van 'Purper' wiens naam ik even kwijt ben; de man van de grote bestelling), met in haar kielzog de twee 'Frisse Jongens' (die kennelijk op persoonlijke ti tel als obers optraden), en in de rolstoel Jack Spijkerman. Voeg daar het huisorkest De Giganfjes aan toe, en de losse optredens van Brigitte Kaandorp en Joke Bruys in haar nieuwe cabaretge daante, dan heb je toch wel zo'n beetje de crème de la crème van het huidige jonge cabaret bij el kaar. Op Youp van 't Hek, Karin Bloemen (maar die heeft al een eigen TV-programma) en Hans Liberg na, heb je ze dan wel alle maal gehad. Onder 'nogal goed' wil ik ook de afzonderlijke podiumnum mers scharen. Voorop natuurlijk de Engelsman Steve Star, die een ongekend nummer had met rook en munten die hy in een of ander geheimzinnig comparti ment van mond of maag kon op slaan en op elk gewenst moment (na intussen hele verhalen te hebben gehouden) weer tevoor schijn kon toveren. Dat was echt 'toveren' iets doen dat je niet alleen bewondert, maar ook niet begrijpt. Verder was er dus Bri gitte Kaandorp, good old Sjef van Oekel, The Stranglers waren natuurlijk opmerkelijk, en er wa ren wat tussendoortjes: een clo- se-harmony-groep The Flying Pickets, en een can-can-dans- groep Penthouse Dance Explo- S1NOGAL LEUK. Om te begin nen vond ik het begin, een tocht door donker Amsterdam met wat sick jokes over het imago van de Zeedijk en omgeving technisch knap gedaan, terwijl de grappen er mochten wezen. Niet dat ik dijenkletsend over de grond rolde van opgetogenheid, maar er was reden genoeg voor grinnik-grinnik. Om de dij enkletsers van Bennie Hill, And- ré van Duin en de Mounties heb ik altijd alleen maar kunnen somberen, daarom grinnik ik lie ver om de ober die tegen de on wetende nieuwe nachtclubeige nares uit Emmen zegt dat een keuken in Amsterdam een foyer wordt genoemd, waarna Adel heid verrukt uitroept dat zij dan thuis ook een foyer heeft! Dat vind ik leuk. Er was, ondanks het invalidenwagentje (moderne hu mor. waaraan we dankzij Freek de Jonge nu gewend moeten zijn) en bijkomende hardhandige grappen door de tekstschrijvers niet met grof geschut gewerkt, maar met een fijnkorrelig jacht geweer; laat ik het zo zeggen. NOGAL PIKANT. Dat betrof een moderale stripteaseuse, die lang zo ver niet ging als de mees te STER-reclames over badzeep. en een hoogst opmerkelijke maar ook wel wat bedenkelijke, gestroomlijnde sado-maso (SM)- act, die meer in de sfeer van de nachtclub dan van de VARA lag. maar in geval de verdienste had 'grensverleggend' te zijn voor het tv-amusement. Ik vind al sinds ik over televisie schrijf (dat is dus sinds 1960) dat alles wat be staat ook op tv zichtbaar ge maakt moet kunnen worden, zij het op de daarvoor geschikte tijdstippen in de geschikte con text, en wat dat betreft hoefde deze SM-act (in een nachtshow, om 1 uur 's nachts) dus geen op schudding te verwekken. Al thans niet meer opschudding, dan de Nightclub Specials om 11 of 1 uur 's avonds van Filmnet. Ik vind dat de zendgemachtig den, althans een aantal daarvan (de EO en de NCRV zullen zich op dat terrein voorlopig nog wel even gedeisd houden), uit de Nightclub-activiteiten van Film- net maar ook uit de klaarblijke lijke behoefte van honderddui zenden mensen om via de video theek de categorieën 'pikant', 'soft porno' en 'hard porno' in huis te halen, terecht de conclu sie trekken dat er laat op de avond of vroeg in de nacht wel eens wat verder kan worden ge gaan dan een blote borst in 'De Fabriek' of 'functioneel naakt' in 'De Stille Kracht'. De bioscoop films schrikken daar tegenwoor dig immers ook niet voor terug, en die komen vandaag of morgen toch ook op het tv-scherm (laatst bijvoorbeeld 'The Postman Al ways. Rings Twice'). Van de week zag ik zelfs op een redelijk christelijk uur (22.35 uur), bovendien op zondag een aantal acteurs onder hartelij ke by val van het publiek niet al leen staan plassen en poepen te gen een fauteuil in de huiskamer aan, maar ook nog staan blaffen tegen het publiek. Publikumsbe- schimpfung! Dan maar liever een gezellige mop van René van der Gyp bij Tineke! Lee Towers: "Onmogelijk HILVERSUM (GPD) - De re petities voor de grote concer tenreeks van de bekende zan ger Lee Towers zijn op dit mo ment in volle gang in een van de studio's van de VARA. De zanger, die een aantal jaren ge leden als een van de eersten zijn nek uitstak door met een groots aangepakte eigen zang programma de bühne op te gaan, zal dat ook dit jaar weer doen. Vandaag tot volgende donderdag treedt hij op in de Ahoyhal in Rotterdam. door Margriet Hunfeld Samen met het Metropole Orkest van Rogier van Otterloo wordt er gewerkt aan de begeleiding; de ar rangementen worden doorgeno men, het achtergrondkoor geïn strueerd en de tempi verhoogd, dan wel verlaagd. Lee Towers, voor het orkest staande naast de dirigent, luistert, knikt, zingt, schrijft en ziet alles. Af en toe overlegt hij met Rogier van Otterloo: iets minder galm, of: kan de blazerssectie wat langzamer. Niet alleen voor Lee Towers, maar ook voor Van Otterloo zijn de aanstaande concerten- een zware klus. Te vergelijken met de top prestatie van een sportman. Er zal per avond drieëneenhalf uur wor den opgetreden en iedere muzi kant zal topfit .moeten zijn om het uiterste te kunnen geven. Van Otterloo heeft er dan al drie zware repetitiedagen met het or kest, de zanger en het achtergrond- koor opzitten. Vanaf zijn centrale plek (de dirigeerstoel) werkt hij meeswingend, glimlachend, zwaai end met zijn hoofd, zijn haren en zijn hele lijf, waarbij iedere muzi kant en elke noot in de gaten wordt gehouden. Tot er tijd is voor een koffiepauze. Zijn mening over het Lee To- wers-gebeuren: „Van het begin tot het eind een uitdaging. Vooral om de arrangementen smeuig uit te werken. De moeilijkste factoren bij de voorbereidingen van deze con certen zijn de onduidelijkheden. De enorme hoeveelheid extra din gen die er elke keer weer naar vo ren komen en die onthouden moe ten worden. Het is dan zaak om die op een rijtje te krijgen". Ook Lee Towers sprak erover. Terwijl de muzikanten naar de kantine vertrokken voor hun pau- ze-koffie maakte hij tijd vrij om wat meer te vertellen over zichzelf, zijn werk als zanger en zijn ideeën. -Er zijn nogal wat sponsors die de concertenreeks financieren. Be tekent dit dat het zingen meer weg krijgt van zakendoen? Lee, glimlachend: „Natuurlijk is het vooral zakendoen. Als je die combinatie met zingen en business niet zou leggen doe je iets fout. Je kunt absoluut geen concerten ge ven zonder sponsors". „Ja, nu we weten dat alle kaarten weg zijn, kunnen we wat rustiger ademhalen. Maar voordat je eraan begint moet je rekening houden met een risicofactor". „Ik hou altijd rekening met de ri sico's. Nu alles is uitverkocht klinkt dat misschien naief, maar ik ben iemand die voortdurend dénkt aan de ergste dingen. We hebben elf dagen Ahoy nodig, want ze zijn nu al aan het opbouwen. Het or kest moet tien dagen beschikbaar zijn. Dan heb ik het nog niet over de decors, die peperduur zijn. Dat zijn dus enorme, gigantische facto ren waarover je praat. Dankzij de sponsors kan ik de goedkope kaar ten voor mijn concerten goedkoop houden". - Bent u selectief in het kiezen van sponsors? „Hoezo? Wat bedoel je?" - Nou, een sigarettenmerk niet bijvoorbeeld, een geluidsfabrikant wel. „Ter geruststelling kan ik je zeg gen dat ik geen sigarettenmerk heb als sponsor, maar eerlijk gezegd heb ik er nooit zo over nagedacht. Ja, indertijd, toen Cruyff openlijk een sigarettenmerk ging aanprij zen, had ik wel zoiets van: dat valt toch niet met elkaar te rijmen, sport en sigaretten, dus dan rea geer je daar automatisch negatief op". „Maar juist omdat ik alles op za kelijk gebied zelf doe kan ik me permitteren om in dergelijke aan gelegenheden mijn eigen beslissin gen te nemen, dus zal ik ook altijd direct kunnen ingrijpen als er iets niet naar mijn zin gebeurt. „En wat de zakelijke kanten be treft, ja ik héb dat altijd gehad, het bezigzijn met geldzaken. Maar de omstandigheden waren indertijd van dien aard dat ik dat gevoel niet kon uitdragen, omdat ik met een baas had te maken. Natuurlijk, ik kluste er toen ook bij en ik deed van alles om af en toe eens wat ex tra's thuis te brengen, maar die za kelijke kant heeft zich vooral ont wikkeld, toen mijn zangcarrière begon. Je probeert dan eens iets en als dat lukt dan is dat een grote sti mulans om de volgende uitdaging EastEnders, Engelands meest populaire dramaserie, komt naar Nederland. De VARA heeft de eerste 26 afleveringen aangekocht en gaat die vanaf volgende week uitzenden. Maar liefst 20 miljoen Britten kijken elke dinsdag en donderdag naar EastEnders. En dat niet alleen: er zijn ook lp's, videocassettes, posters en kalen ders te koop van de serie. Onze verslaggeefster bezocht de Lon- dense Elstree-studio's van de BBC, waar EastEnders wordt ge produceerd. LONDEN - EastEnders speelt zich in de wat armoedige wijk East End in Londen af en volgt tweemaal per week de gebeurtenissen in het le ven van de bewoners van Albert Square, een fictief Victoriaans plein met een bonte verzameling krappe huur- en koophuizen. Een vergelijking met Coronation Street, een serie die in Engeland nog steeds loopt maar in Neder land in de herkansing (ook VARA) al snel flopte, dringt zich onmid dellijk op. Maar Julia Smith, BBC- producer van EastEnders en de grote vrouw achter de serie, vindt door Renate van Iperen die vergelijking beslist niet op gaan. „Coronation Street, waarin heel goed wordt geacteerd en dat goed is geschreven, is ontstaan in de jaren '60. Maar wy zijn geboren in de jaren '80. Een wereld van ver schil! Het gaat over gewone men sen en de problemen, waarmee ze dagelijks te maken hebben: ziekte, school, werkloosheid, relatiepro blemen en dood. Bovendien stop pen wij in onze verhalen veel hu mor. Het is docu-drama". De serie, die sinds februari vorig jaar op het Britse scherm ver schijnt, wordt geheel opgenomen in de Elstree-studio's van de BBC in Londen. In de buitenlucht zijn daar met originele bakstenen de huizen gebouwd waarin de Eas tEnders wonen. Het plein oogt wat triest, met zijn huizen waar de verf van afbladdert en de grauwe, krap bemeten vitrages voor de ruiten. Het is allemaal zo realistisch, datje verwacht dat elk moment iemand zijn huis uitstapt of een dubbel dekker toeterend de hoek om komt. Binnen in de studio's staan permanent de vele decors voor EastEnders opgesteld. - Waarom wordt de serie niet in East End zelf opgenomen? „We wilden niet op locatie filmen. Stel dat je een geschikt plein zou vinden, dan zouden de bewoners de eerste keren vast heel enthousiast zijn. Maar na korte tijd gaan ze mopperen en twee maan den later vliegen de bakstenen bij ons door de ramen. Daar komt nog bij dat we de bewoners zouden moeten verbieden hun huizen te schilderen. Hun gordijnen te ver nieuwen. Ik vind het wel heel be langrijk om in de buitenlucht te filmen: de wind door iemands haar te zien gaan, de vogeltjes te horen. Het weer speelt nu eenmaal een be langrijke rol in ons leven", legt Ju lia Smith uit. De volledige cast van de tv-serie EastEnders, poserend in de buurtpub The Queen V haar rol in de komedieserie 'Are you being served?', waren alle ac teurs onbekend. Ze hebben echter één ding gemeen: ze zijn stuk voor stuk geboren en getogen in East End.' Sommigen wonen er zelfs nog steeds. De BBC stond in eerste aanleg huiverig tegenover het voornemen om de serie in Londen te situeren. Julia Smith: „De BBC was bang dat het scherpe gevoel voor humor en de felheid van de Londeners niet zouden aanslaan bij het grote publiek. Maar, wat het ook zou moeten worden, ik wist dat het zich in het hart van Londen zou moeten afspelen, met zijn tradities, woningnood, humor, werkloos heid en dynamiek. Mijn opdracht luidde: maak een serie die een jaar loopt, want daar vraagt het kijker spubliek om. Maar ja, het is enigs zins uit de hand gelopen..." Juist omdat EastEnders zo gi gantisch aanslaat, proberen allerlei actiegroepen en instellingen hun probleem in de serie besproken te krijgen. „Iedereen stuurt post", Julia Smith,,„of het nu om AIDS gaat,- zelfdoding of kanker. Wanneer we besluiten een bepaald onderwerp te behandelen, winnen we eerst uitgebreid advies in bij de betref fende instanties. Alles is naar mijn mening in principe geschikt om aan bod te komen. Ik ben er heilig van overtuigd dat je via drama in formatie kunt doorgeven". EastEnders wordt geschreven door een team van negentien schrijvers. Zij krijgen in grove lij nen te horen in welke richting het verhaal zich moet ontwikkelen. Na een half jaar treedt weer een nieu we groep schryvers aan. De ac teurs zelf werken onder hoge druk: zij moeten het hele jaar door elke week één uur televisie produceren. In de praktijk betekent dat een vol le werkweek van zes dagen. De ac teurs zijn zulke regelmatig geziene gasten in de huiskamers gewor den, dat velen zich met hen gaan identificeren. „Ze leven mee, la chen met ze. Het leven kan ver schrikkelijk zijn, maar de EastEn- te pakken. Op die manier. Daar komt dan wel bij dat ik altijd ie mand ben geweest die redelijk fa talistisch is". „Waarmee ik bedoel dat je wéét dat je risico's neemt, maar je daar niet door laat afschrikken. En dat is gestoeld op het geloof in jezelf. Op het geloof dat het goed komt. Positief denken dus". Vertelt dan met plezier over zijn eigen bedrijf: de horeca-onderne- ming op Scheveningen die bestaat uit een restaurant, bar, nachtclub, terras en bistro. Trots: „Ik heb er dertig man personeel rondlopen". En glimlachend over zijn wan gen wrijvend: „Dat doe ik er ook nog effe tussendoor, weetjewei". Zegt dan, nadenkend: „Ik ben ie mand die onder extreme omstan digheden het best functioneert. Dat is de aard van het beestje, dat zit erin gebakken. Het ene heb je nog niet achter de rug, of je bent alweer met het volgende bezig. Re geren is vooruitzien, zeggen ze al tijd". Lee: „Daar gaan de meeste men sen in eerste instantie wel van uit, ja. Maar ik heb daar heel bewust een duidelijke visie op. Ik ben er eigenlijk nooit, en als ik er ben dan is het leuk. Maar niet van: 'dan is-ie er, dus nu moeten we er naar toe'. Natuurlijk zijn er in het begin veel mensen komen kijken, maar na verloop van tijd moet dat zijn eigen leven kunnen leiden. Als het af hankelijk wordt van het gegeven dat ik er moet zijn, kan het nooit bestaan. Ik ga meer het land in. Vooral in de weekëinden. Als at tractie voor de meest uiteenlopen de dingen". - U hebt twee visitiekaartjes. Het eerste is: uw eeuwige smoking. „Nou, kijk, laat ik het zo zeggen: mijn principe is dat je altijd netjes gekleed bent. Ik voel me daar pret tig in. Vanuit de visie van de uitoe fening van je beroep vind ik ook dat het erbij hoort. Ik maak inmid dels al 25 jaar muziek en vanaf het begin heb ik altijd het standpunt ingenomen dat netjes binnenko men de helft is. Als mensen feeste lijk aangekleed naar een feestje gaan moet niet het orkest in spij kerbroek staan. Dat werkt niet". „Bovendien ben ik van huis uit redelijk conservatief. Dat hoef je dan ook weer niet te overdrijven, maar het is toch de aard van het beestje. Thuis loop ik altijd in mijn trainingspak. Lekker makkelijk". - Een ander stempel dat u heeft gekregen heeft te maken met de slechte uitspraak van uw Engels. Lee, volkomen verbaasd: „Wie zegt dat. Dat is iets nieuws voor me. Ja, dat is héél nieuw voor me". En dan, eerst boos, later verdedi gend: „Laat ik het zo zeggen. Ik zing geen Engels, ik zing Ameri kaans. Maar de betweters vinden blijkbaar dat dat niet kan. Als je een Groninger hoort praten, of een Limburger, zeg je toch ook niet: die man spreekt geen goed Neder lands. Nou, zo heb je in het Engels- ook heel veel verschillende accen ten". En dan relativerend: „Ik heb ei genlijk niet de pretentie dat ik het» allemaal zo perfect doe, ik heb al leen de pretentie dat ik dingen doe* die een ander nog niet heeft ge-' daan. Ik zou volkomen voor gek staan als ik myn songs in het En gels ging staan zingen. En wanneer iemand dat niet snapt dan moet hij op een andere manier naar me luis teren. Het is trouwens altijd leuk, wanneer Amerikanen naar mij ko men luisteren. Die denken dan: kan niet dat dat een Hollander is". Dan, met moeite afstappend van het onderwerp: „Ik ben op mijn manier bezig met muziek en dat betekent dat ik de liedjes zing die. héél veel mensen mooi vinden. De covers, dus. Ik ben een echte blockbuster", vindt hij „eerlijk, recht-voor-zijn-raap, gewoon. Voor de gewone man en de gewone vrouw. Daar ligt mijn kracht. En iets anders heb ik dus nooit nage streefd. Nog steeds niet." 'Dutch Heights' DEN HAAG (ANP) - Als opvolger- van het dertien jaar geleden opge heven tijdschrift .Delta' over Ne-* derlandse cultuur en gevolg ge vend aan de wens van de Tweede Kamer geeft het ministerie van WVC met ingang van deze winter Dutch Heights' uit: informatie in. het Engels over de culturele ont wikkelingen in ons land. De vijf duizend exemplaren vinden hun weg via de diplomatieke vertegen woordigingen in het buitenland. Het ministerie van buitenlandse - zaken draagt in de kosten bij. Het blad zal drie keer per jaar verschijnen. Het is, naar hoofdre dacteur en coördinator Louis Smit meedeelt, gericht op culturele be leidsmakers en beslissers in het buitenland en dient de internatio nale culturele betrekkingen te on-r dersteunen en te stimuleren. - Is ze er niet bang voor dat Eas tEnders na het stormachtige succes door oververzadiging ook weer snel uit de gratie zal raken bij de kij kers? „Nee, er zijn nog zoveel verhalen te bedenken! De serie speelt zich immers af in een grote stad, waar mensen komen en vertrekken. Ik hoop wel dat de BBC zo moedig zal zijn ermee te stoppen als de be langstelling vermindert. Maar ik ben ervan overtuigd dat wy het zelf ook wel zullen merken. Dat zal een instinct zijn. Net zoals het ook een instinct was om ermee te begin nen". De VARA zendt EastEnders de komende maandagmiddagen uit. Het is nog maar de vraag of de Eas tEnders net zo bij ons leven gaan behoren als in Engeland. Het tijd stip en de frequentie van uitzen ding maakt die kans echter wel erg klein... (Maandag, Nederland 1, 15.20 uur). 'Target II' door bewegingstheater Bart Stuyf. Artistiek leider: Bart Stuyf; musicus/componist: Kurt Dahlke; danseressen: Ingeborg Bos, Truusje Graste. Gezien op 5 decem ber in het LAK, Leiden. Aldaar ook vanavond. LEIDEN - Vorig jaar bracht bewe gingstheater Bart Stuyf 'Target' uit. Een voorstelling waarin een vijf meter lange, scharnierende ro botarm centraal stond. De techniek moest die arm in staat stellen te reageren op de bewegingen van de twee danseressen. Twee aan de arm bevestigde camera's zouden zelfstandig de danseressen moeten volgen om zo beelden van hen op het achterdoek te projecteren. Razend interessant, zo'n pas de trois tussen twee vrouwen en een tamelijk slimme machine. Wat bleek echter: de machine was nog lang niet slim genoeg en raakte ge regeld het spoor vollèdig bijster. Bart Stuyf vond het zonde het in de apparatuur geïnvesteerde onder zoek en geld overboord te gooien en besloot Target II te gaan maken: met een beter werkende arm en met muziek van de jonge Duitse componist Kurt Dahlke, waarvan de aard tijdens de voorstelling deels rechtstreeks door de arm wordt beïnvloed. Gisteravond werd een try-out gegeven in het LAK Er zijn een aantal opvallende ver beteringen: de videobeelden zijn van aanzienlijk betere kwaliteit en kunnen veel beter worden ge stuurd en de arm raakt niet meer van de kook door snelle wisselin gen. Zodoende zijn er een aantal werkelijk fraaie momenten, met name als één van de danseressen in heel trage bewegingen van nabij door de arm wordt gevolgd. Ook het slot is aardig, als een danseres zich door de arm laat optillen, en alle robotstoppen lijken door te slaan. Maar ook deze Target II mist zijn doel door een gebrek aan beheer sing. De machine is nog steeds een beetje simpele ziel, die vanwege het weinige dat hij wel kan als een soort kermisattractie op het dorps plein mag dansen, en daar hinder lijk aanwezig is. Dat wordt ver sterkt door de muziek, die vaak be staat uit een elektronische hersen spoeling van akoestische instru menten en stemmen. Hoe heden daags de wijze ook mag zijn waar op die klanken worden opgewekt, ze doen hopeloos bombastisch en verouderd aan en vergroten de wanorde. Ik stel me voor dat een strijkkwartet of pianoconcert bij wijze van contrast veel spannender zou kunnen werken. De dans is ze ker niet expressief genoeg om de voorstelling te redden. Het is op zich goed dat Stuyf zich. zo in zijn arm heeft vastgebeten en hem een herkansing geeft. Maar kennelijk heeft hij zich toch nog op de huizenhoge technische proble men verkeken. Op naar Target III dus, en dan graag met de techniek op de plaats waar die in het theater thuishoort: als hulpmiddel en niet als op zichzelf staand doel. ARIEJAN KORTEWEG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1986 | | pagina 33